اگر به فکر خرید یکی از خودروهای داخلی هستید و به دنبال کممصرفترین گزینههای میگردید، این مطلب پدال را مطالعه کنید.
یکی از مهمترین موضوعات حال حاضر در صنعت خودروسازی جهانی، کاهش مصرف سوخت خودروها است. وضع قوانین آلایندگی سختگیرانه از سوی دولتها باعث شده خودروسازان با بهرهگیری از تکنولوژیهای جدید مثل سیستمهای هیبریدی، مصرف سوخت خودروهای خود را کاهش دهند. در کشورمان اما اوضاع متفاوت است و خودروهای ایرانی از پیشرانههای قدیمی و کمبازده استفاده میکنند که پیشینهٔ آنها به چند دهه قبل بازمیگردد و از تکنولوژیهای روز بیبهره هستند. این موضوع باعث شده خودروهای ایرانی در قیاس با مدلهای همردهٔ جهانی مصرف سوخت بسیار بالاتری داشته باشند که این به معنای سوزاندن سالانه میلیونها لیتر سوخت اضافی از منابع کشور خواهد بود. بااینحال، در بین همین خودروهای داخلی هم برخی مدلها مصرف سوخت کمتری دارند و درنتیجه میتوانند انتخاب مناسبتری باشند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با کممصرفترین خودروهای ایرانی حال حاضر بازار آشنا شویم.
همچنین بخوانید: قویترین خودروهای ایرانی؛ از ریرا تا دنا جوانان با ۱۶۰ اسب بخار!
۱۰-تارا اتوماتیک
مصرف ترکیبی: ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
خودروهای اتوماتیک حداقل طبق استانداردهای محصولات داخلی، مصرف سوخت بیشتری نسبت به همتایان دستی دارند و به همین دلیل، در لیست ۱۰ تایی ما فقط دو خودروی اتوماتیک وجود دارد. بااینحال، اگر خواهان کممصرفترین خودروهای اتوماتیک داخلی هستید، یکی از معدود انتخابهایی که خواهید داشت تارا V4 خواهد بود. این خودرو از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5 پلاس استفاده میکند که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE صورت میگیرد. طبق اعلام ایرانخودرو، تارا LX اتوماتیک در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۷.۳ لیتر بنزین مصرف میکند.
۹-شاهین پلاس
مصرف ترکیبی: ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
کممصرفترین خودروی ایرانی اتوماتیک در حال حاضر شاهین پلاس است. البته این خودرو هنوز به بازار عرضه نشده اما سایپا قصد دارد بهزودی فروش آن را آغاز کند. مهمترین تفاوت شاهین پلاس با نسخهٔ قبلی، تجهیز به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی ME16 است که نسخهٔ سایپا از موتور TU5 محسوب میشود. البته طبق اعلام سایپا، این موتور در شاهین پلاس ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این اعداد کمی با موتور TU5 پلاس ایرانخودرو متفاوت هستند. انتقال نیروی این پیشرانه هم توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE صورت میگیرد که در محصولات ایرانخودرو میبینیم؛ بنابراین، قوای محرکهٔ شاهین پلاس کاملاً با تارا LX یکسان است ولی عجیب اینکه با وجود ۶۰ کیلوگرم وزن بیشتر از تارا، طبق اعلام سایپا، شاهین پلاس مصرف کمتری نسبت به همتای ایرانخودرویی دارد.
۸-تارا دستی
مصرف ترکیبی: ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
اگر سراغ نسخهٔ دستی تارا بروید، اندکی یعنی در حدود ۰.۲ لیتر در هر صد کیلومتر در مصرف سوخت صرفهجویی خواهید کرد! البته تارا دستی شتاب بهتری هم دارد و طبق اعلام ایرانخودرو، ظرف ۱۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه این عدد برای نسخه اتوماتیک ۱۳ لیتر است. تارا دستی که از همان پیشرانهٔ TU5 پلاس استفاده میکند، ابتدا با گیربکس پنج سرعتهٔ دستی ارائه شد اما بعداً ایرانخودرو تیپ V1P را با گیربکس شش سرعتهٔ دستی معرفی کرد. بااینحال، طبق اعلام سازندهٔ ایرانی، مصرف سوخت نسخههای پنج سرعته و شش سرعته تفاوتی باهم ندارد و هردو بهصورت ترکیبی حدود ۷.۱ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف میکنند.
۷-سورن پلاس XU7P
مصرف ترکیبی: ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
سورن پلاس یکی از ارزانترین محصولات ایرانخودرو محسوب میشود و در سبد محصولات این شرکت، جایگزین سه خودروی قدیمی پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند شده است. این خودرو ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری EF7 راهی بازار شد اما پس از خاتمهٔ پژو پارس، ایرانخودرو پیشرانهٔ قدیمی XU7 که قبلاً روی پارس نصب میشد را در سینهٔ سورن قرار داد! البته این پیشرانه ۱.۸ لیتری، بهبودهایی را تجربه کرده و XU7 پلاس نام گرفته است ولی همچنان هشت سوپاپ بوده و خروجی پایینی برابر با تنها ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. بااینحال، عجیب اینکه به گفتهٔ ایرانخودرو، سورن پلاس با پیشرانهٔ قدیمی و هشت سوپاپ XU7P مصرف سوخت کمتری نسبت به نمونهٔ مجهز به موتور بروزتر و ۱۶ سوپاپ EF7 دارد که در هر صد کیلومتر نزدیک به ۷.۴ لیتر بنزین مصرف میکند.
۶-دنا پلاس
مصرف ترکیبی: ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
دنا پلاس هماکنون در نسخههای مختلفی با گیربکسهای دستی و اتوماتیک و پیشرانههای تنفس طبیعی و توربو تولید میشود که کممصرفترین آنها، نسخهای است که در زمستان سال ۱۴۰۲ با پیشرانهٔ EF7 پلاس و گیربکس شش سرعتهٔ دستی معرفی شد. در این نسخه، پیشرانهٔ EF7 تنفس طبیعی بهبودهایی را در قسمتهای مختلفی مثل سرسیلندر، شاتونها، میللنگ و… تجربه کرده و به سیستم زمانبندی متغیر دوگانهٔ سوپاپ مجهز شده است. بااینحال، خروجی موتور نسبت به نسخهٔ قبلی تغییری نداشته و همچنان ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال نیرو هم در این مدل بجای گیربکس پنج سرعته از گیربکس جدید شش سرعته دستی استفاده شده است. به لطف این تغییرات، مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس دستی جدید از ۷.۴ لیتر به ۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است.
۵-سایپا ۱۵۱
مصرف ترکیبی: ۷.۰ لیتر در هر صد کیلومتر
هرچند سایپا چند سال است که به تولید پراید پایان داده ولی فعلاً قصد ندارد دست از سر نسخهٔ وانت آن بردارد و ۱۵۱ همچنان با قدرت تولید میشود! این خودرو از همان پیشرانهٔ آشنا و قدیمی ۱.۳ لیتری ۸ سوپاپ پراید استفاده میکند که با بهسازیهایی که سایپا روی آن انجام داده است، ۷۳ اسب بخار قدرت و ۱۰۹ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند این اعداد برای یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری قدیمی نسبتاً مناسب به نظر میرسند اما وانت ۱۵۱ از لحاظ مصرف سوخت شرایط جالبی ندارد و در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی حدود ۷ لیتر بنزین مصرف میکند که از خودروهایی با پیشرانههای قویتر که در ادامه خواهیم دید بیشتر است.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات پراید
۴-رانا پلاس
مصرف ترکیبی: ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
یکی کممصرفترین سدانهایی که هماکنون میتوانید در بین خودروهای ایرانی پیدا کنید رانا پلاس است. این خودرو هرچند مثل پژو ۲۰۶ از فضای اندک صندلیهای عقب رنج میبرد اما صندوق بار بزرگی را ارائه میکند. رانا پلاس از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری آشنای TU5 استفاده میکند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. وظیفهٔ انتقال نیروی این موتور هم بر عهدهٔ همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی است که سالها در انواع پژو ۲۰۶ مورداستفاده قرار میگرفت. بااینحال، ایرانخودرو نسخهٔ پانورامای رانا پلاس را هم ارائه میکند که به پیشرانهٔ TU5P مجهز است و خروجی کمی بالاتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو هم در این نسخه توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک انجام میشود. بااینوجود، طبق اعلام ایرانخودرو مصرف سوخت هردو نسخهٔ رانا پلاس یکسان است.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات رانا و رانا پلاس
۳-کوییک GX
مصرف ترکیبی: ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
کوییک پرفروشترین خودروی ایرانی محسوب میشود و درعینحال یکی از کممصرفترین خودروهای ایرانی بهحساب میآید. این خودرو از پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ M15 استفاده میکند که اساساً نسخهٔ حجیمتر پیشرانهٔ پراید محسوب میشود و بنابراین موتوری کاملاً قدیمی است. به همین دلیل، این موتور در نسخههای قبلی کوییک بهصورت ترکیبی ۷.۲ لیتر بنزین مصرف میکرد که برای پیشرانهای با تنها ۸۷ اسب بخار قدرت، رقم زیادی است ولی کوییک GX به نسخهٔ جدید این موتور مجهز شده که با نام M15I شناخته میشود و با بهبودهایی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، طبق اعلام سایپا مصرف کمتری برابر با ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. در این نسخهٔ جدید همچنین خروجی موتور هم با کمی افزایش به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده است.
۲-سهند
مصرف ترکیبی: ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
سهند درواقع فیسلیفتی روی ساینا محسوب میشود و از همان پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M15I استفاده میکند؛ بنابراین، مصرف سوخت سهند با کوییک GX یکسان است و کممصرفترین سدان ایرانی بازار بهحساب میآید زیرا ساینا همچنان با همان نسخهٔ قبلی موتور M15 عرضه میشود و از نسخهٔ جدید این پیشرانه بیبهره است. همین پیشرانهٔ M15I زیر کاپوت اطلس هم قرار دارد و بنابراین به سلیقه و نیاز شما بازخواهد گشت که از بین این سه خودرو با پیشرانه و مصرف سوخت یکسان کدامیک را انتخاب کنید.
۱-پژو ۲۰۷
مصرف ترکیبی: ۶.۳ تا ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
کممصرفترین خودروی ایرانی حال حاضر بازار کشورمان پژو ۲۰۷ است که در انواع مختلفی تولید میشود. در بین مدلهای متنوع این هاچبک کوچک، نسخهٔ مجهز به پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپ TU3 کمترین مصرف سوخت را دارد و در هر صد کیلومتر ۶.۳ لیتر بنزین میسوزاند ولی این مدل تنها ۷۵ اسب بخار قدرت دارد. بااینحال، اگر سراغ نسخههای مجهز به پیشرانهٔ قویتر TU5 بروید هم با مصرف سوخت خیلی بیشتری مواجه نخواهید شد. ۲۰۷ با پیشرانههای TU5 معمولی و TU5 پلاس و گیربکسهای پنج سرعته و شش سرعته دستی تولید میشود که مصرف ترکیبی بین ۶.۶ تا ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر دارند. بااینحال اگر خواهان نسخهٔ اتوماتیک این خودرو باشید، باید برای هر صد کیلومتر، ۷.۴ لیتر بنزین در باک آن بریزید که حتی از تارا اتوماتیک و شاهین پلاس که وزن سنگینتری دارند هم بیشتر است.
hosen
۱۶ شهریور ۱۴۰۳موتور m15 سایپا با این حال که مال عهد قاجاره و قدرت کمی هم داره ولی ذاتا خیلی کم مصرفن
Genius
۱۶ شهریور ۱۴۰۳البته رو نسخه های cvt که برای ساینا و کوئیک کار گذاشتن دقیقا برعکس و پرمصرف شدن!
فرشید
۱۶ شهریور ۱۴۰۳بقیه رو نمیدونم ولی دنا و سورن عین نهنگ بنزین میسوزونن. دوستم دناشو به خاطره مصرف زیاد بنزین فروخت پارس تی یو ۵ گرفت
kasra
۱۶ شهریور ۱۴۰۳اینا چیه دوستان من رشت تا بابلسر با ماشین تویوتا کورولا رفت صدی ۴ سوزوند
رحیم
۱۶ شهریور ۱۴۰۳نه داداش مصرفش کم نیست بلکه خیلی هم بالاست دوستم کرولای مدل ۲۰۰۶ داشت با موتور ۱۸۰۰ سی سی مصرفش اندازه پراید بود
شهروند ایرانی
۱۷ شهریور ۱۴۰۳کم مصرف،ترین mvm 110s
RD 1600cc
۱۶ شهریور ۱۴۰۳بینشون سورن xup خوبه و شاهین
حسین
۱۶ شهریور ۱۴۰۳RD1600ccهیچ کدوم از خودروهای فوق به درد نمیخوردند.
RD 1600cc
۱۷ شهریور ۱۴۰۳اون که صحیح حسین عزیز
بلاخره بیش از هفتاد درصد از مردم توان خرید همینارو ندارن.
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۱۶ شهریور ۱۴۰۳یه سوال.چرا هنوز پژو پارس و ۲۰۷ با آرم و اسم پژو ولی توسط ایرانخودرو تولید میشه؟
خود شرکت پژو از این ماجرا خبر داره؟
amirkhanzadeh
۱۶ شهریور ۱۴۰۳خبر داره
با هم همکاری می کنند قرار داد دارند
و مهندس داخل ایران دارند که هر خودروی از این شرکت با نام پژو تولید میشه ثبت و شمارش کنند
Ali.d
۱۶ شهریور ۱۴۰۳گوجه کبابی اول شد هورا!!!
ای لعنت به این روزگار
حس اینو دارم که مثلا یه جاهایی میخوای نفهمن که این دوستت همراهت
همش قایم میشی و خجالت میکشی
وقت میگن ماشین های ایرانی اینا هستن میخوام یه طوری فقط به خودم تلقین کنم که ایرانی نیستم بسکه شرمم میشه
حسین
۱۷ شهریور ۱۴۰۳آفرین ب رسانه ک این حس رو ب شما داده!
اگه چنتا کشور آفریقایی و آسیایی بری میبینی ساخت همین ارزون هست.
Navid A J
۱۸ شهریور ۱۴۰۳شاید عجیب باشه ولی چندتا دوست عرب داشتم (عراقی و عربستانی) که میگفتن خوش ب حالتون که صنعت دارین و حتی خودرو تولید میکنین. حساب کن بعضی از اونا حسرت ساخت این لگن ها رو دارن. اگر ماشین های خوبی میساختیم دیگه چی میشد.
B
۱۹ شهریور ۱۴۰۳مردم همیشه حسرت چیزای نداشته رو میخورن الان یه آلمانیم میگه خوش بحالتون نفت و گاز دارین دریا دارین …
مهم اینه که مردم ازش سود میبرن یا نه ، اینکه صرفا اسما وجود داشته باشه که ارزشی نداره
Mohammad Javad
۱۶ شهریور ۱۴۰۳به امید نابودی تموو خودرو های ایرانی و خودروسازی های ایرانی
به امید اینکه یه روز تویه سایت پدال مقایسه بنز و بی ام و تویوتا و مزدای وارداتی ببینیم و مردمم بتونن بخرن
Gabriel
۱۶ شهریور ۱۴۰۳رانا پلاس که عملا نوه ۲۰۶ نگون بخته بعد از ۲۵سال از مونتاژش چرا باید به قیمت وحشتناک ۶/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال بدست مردم برسه؟؟؟مگه عمده مردم دارن ماهی ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال درمیارن که عین خیالشون نباشه همچین مبالغ گزافی رو بپردازن؟!! نخیر متوسط درآمد ۸۵درصد ملت نهایتا ماهی ۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰ریال آیا بشه آیا نشه لذا مبالغ اعلامی محلی از اعراب ندارند
mosafer
۱۶ شهریور ۱۴۰۳بشنو ولی باور نکن.
Mr wrong
۱۶ شهریور ۱۴۰۳مجددا شاهد جا خوردن و سوپرایز شدن ملت در مواجه با لیست ها و آمار و قیمت خودرو های داخلی هستیم
آه خدای من …
چرا….
نمیشه که….
آخه….
اینهمه ماشین توی خیابون هم مال منه
علی
۱۶ شهریور ۱۴۰۳این اعداد و ارقام روی کاغذه و اعلامی شرکتهای گاریساز داخلی، وگرنه در واقعیت مصرف بیش از این حرفهاست. دنا پلاس توربو مصرفش فوقالعاده بالاست.
کوییک و اقوامش هم مصرف بالایی دارند و این عددهای پایین وجود خارجی نداره.
اکثر مردم هم در شهر رانندگی میکنن و سوخت ترکیبی معنایی نداره واسشون، پس با مردم صادق باشید.
Reza
۱۶ شهریور ۱۴۰۳تارا دستی و سهند برای مصرف شخصی بد نیستند ولی مجبوری هست دیگه ….
nima.jdm
۱۶ شهریور ۱۴۰۳فرق موتور تیو فایو با تیو فایو پلاس چیه؟
hosen
۱۶ شهریور ۱۴۰۳اضافه شدن cvvt و یه سری تغییرات جزئی توی نسخه پلاس.
پژمان
۱۶ شهریور ۱۴۰۳اختلاف مصرف ۲ لیتری هم چندان تفاوتی نداره
حتی با بزنین ۱۵ تومنی
با سالی ۲۰ هزار تا کارکرد ، میشه ۶ میلیون تفاوتش
که برای ماشین ۶۰۰ میلیونی ، ۶ میلیون هزینه سوخت در سال چیزی نیست
اونم با بنزین ۳ تومنی
در صورتی که بنزین بشه ۱۵ تومن ، همون ماشین میشه ۹۰۰ تومن
علی جردن
۱۶ شهریور ۱۴۰۳من رانا پلاس داشتم واقعا کم مصرف بود و چون از صفر کیلومتر خودم آب بحدی کرده بودم صدی ۶ بنزین میسوزوند و از پرایدم کمتر مصرف می کرد
خلاصه بگم رانا پلاس سقف شیشه ایی ارزان ترین و در عین حال بهترین سدان دنده دستیه
Mr wrong
۱۷ شهریور ۱۴۰۳فقط سقف شیشه ای
این نکته خیلی مهمی بود
گاس فرینگ
۲۰ شهریور ۱۴۰۳سقف شیشه ای موتورش cvvt داره برخلاف سقف فلز و گیربکس هم ۶ دنده است که عملا در اتوبان باعث کمتر شدن مصرف میشه
یک رسانه روسی تارا که همین موتور رو با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته داره تست کرده بود مصرف شهری رو صدی ۱۰ اعلام کرد
فرامرز
۱۶ شهریور ۱۴۰۳این مقدار مصرف که داخل متن گفته شده فکر نکنم تا حالا کسی تجربه کرده باشه
چون خودم اکثر محصولات ویران خودرو رو داشتم و همشون توی شهر حدود ۱۰لیتر مصرف داشتن و توی جاده هم زیر سرعت ۱۱۰ کیلومتر حدود ۷لیتر ولی خب اکثر مردم از خودرو داخل شهر استفاده میکنن و خیلی کم پیش میاد خارج از شهر و توی جاده باشن و از نظر من این مقاله بر اساس مصرف واقعی نیست و خیلی خوشبینانه به خودروهای داخلی نگاه کرده ولی واقعیت چیز دیگه ایه
حسین
۱۷ شهریور ۱۴۰۳من با ساینا اس مصرف کمتر از شش لیتر هم داشتم ، رازش هم رانندگی با سرعت ثابت ۸۰ کیلومتر و دنده ۵ ، تعویض دنده در دور موتور ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ ، سلامت موتور و ماشین هست .
تنظیم باد ، تعویض شمع ها و … واقعا تاثیر داره.
Comodor
۱۷ شهریور ۱۴۰۳حداقل درمورد کوییک میتونم بگم تمام اعداد اعلامی سایپا دست نیافتنیه. قدرت و گشتاورش حتی نزدیک این اعداد هم نیست و مصرفشم خیلی بیشتره
محمد
۱۷ شهریور ۱۴۰۳در مورد رانا پلاس بگم که تو بهترین حالت 9 لیتر مصرف داره ولی ساینا مدلهای قدیمیش چون داشتم 7.5 لیتر مصرفش بود
SADRA
۱۷ شهریور ۱۴۰۳حس می کنم جای یه ماشین خیلی خالیه که سایپا برای تیبا و کوئیک و ساینا موتور این ماشینو گذاشت و به خاطر همین مصرفشون کم شده . اون ماشین ریو هستش (ریو مونتاژی)
mickeyy
۱۷ شهریور ۱۴۰۳موتور ریو هیچ ربطی به موتوری که روی این ماشینا نصب میشه نداره صرفا فقط حدود حجم موتورشون مثل هم هستش
آرش
۱۷ شهریور ۱۴۰۳من که به هیچ کدوم نگاه نکردم
چون همشون فرغونی بیش نیستند …
Hunter
۱۷ شهریور ۱۴۰۳سلام من تجربه ام را می خواهم در میان بگذارم شاید جالب بود
من یک سراتو ۲۰۰۰ مونتاژ دارم که تو جاده مصرفش به ۵.۲ رسید در صورتی که مصرف روزانه اش ۸ تا ۱۰ لیتر هست .
ناصر
۲۱ شهریور ۱۴۰۳موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی کوییک داره ۸۷ اسب تولید می کنه
موتور ۱.۵ لیتری توربو شاهین داره ۱۰۵ اسب تولید می کنه
موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی برلیانس با ۱۶ سوپاپ داره ۱۰۵ اسب تولید می کنه
موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی کرولا با ۱۶ سوپاپ داره ۱۲۰ اسب تولید می کنه
موتور ۱.۵ لیتری هایما توربو پاشش مستقیم هست و داره ۱۸۹ اسب تولید می کنه