چشم انداز

هیجان‌انگیزترین پیشرانه‌هایی که در آینده نزدیک معرفی خواهند شد

شاید با ظهور خودروهای برقی، پایان دوران پیشرانه‌های درون‌سوز نزدیک باشد؛ اما هنوز بسیاری از خودروسازان در حال توسعهٔ موتورهای جدید هستند.

سلطنت پیشرانه‌های درون‌سوز بر صنعت خودروسازی رو به پایان است و قوانین آلایندگی باعث شده بسیاری از خودروسازان به سرمایه‌گذاری روی پیشرانه‌های درون‌سوز پایان داده و تمرکز خود را به موتورهای الکتریکی معطوف کنند. بااین‌وجود، تعداد انگشت‌شماری از خودروسازان هنوز در حال توسعهٔ پیشرانه‌های درون‌سوز جدیدی هستند. ازاین‌رو قصد داریم در ادامه با هیجان‌انگیزترین پیشرانه‌های درون‌سوزی آشنا شویم که طی چند سال آینده معرفی خواهند شد.

پیشرانه شش زمانهٔ پورشه

این یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرانه‌های جدیدی است که طی چند سال آینده معرفی خواهد شد زیرا این پروژهٔ جدید پورشه می‌تواند یکی از امیدوارکننده‌ترین راه‌ها برای افزایش راندمان پیشرانه‌های درون‌سوز باشد. پورشه اخیراً حق اختراع یک پیشرانهٔ شش زمانه را به ثبت رسانده است. در این موتور، پورشه پس از اولین انفجار، یک مرحلهٔ تراکم و انفجار اضافی را افزوده است. این طراحی شش زمانه، چرخهٔ احتراق تمیزتری را به دنبال دارد و درعین‌حال باعث تولید قدرت بیشتری نسبت به موتورهای چهار زمانهٔ معمولی می‌شود.

موتور V8 هیبریدی مرسدس AMG

استقبال پایین از C63 جدید با موتور چهار سیلندر مرسدس را مجبور کرده است که همچنان به پیشرانه‌های V8 پایبند بماند. بدین منظور، مرسدس AMG هم‌اکنون در حال توسعهٔ یک موتور V8 جدید با میل‌لنگ تخت است که به سیستم هیبریدی هم مجهز خواهد بود. به گفتهٔ مرسدس، این یک موتور V8 هیبریدی با تکنولوژی بالا خواهد بود که برای مطابقت با استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانهٔ اروپا در نظر گرفته شده است. این موتور که در قیاس با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 کنونی مرسدس صدای جذاب‌تری دارد، در سال ۲۰۲۶ معرفی خواهد شد. یکی از خودروهایی که به این پیشرانهٔ جدید مجهز می‌شود، کوپهٔ CLE63 است.

موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تویوتا

موتور سه سیلندر G16E-GTS تویوتا که در مدل‌های GR یاریس و GR کرولا استفاده می‌شود، بیشترین نسبت قدرت به حجم را در بین همهٔ پیشرانه‌های تاریخ این شرکت ژاپنی دارد ولی تویوتا هم‌اکنون در حال توسعهٔ موتور دیوانه‌وارتری است که نسبت قدرت به حجم بیشتری خواهد داشت. این موتور با حجم ۲ لیتر، در نسخهٔ جاده‌ای حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری G16E-GTS تولید خواهد کرد. این پیشرانه قبلاً در GR یاریس موتور وسط آزمایشی به نمایش درآمد. به گفتهٔ تویوتا، این موتور در کاربردهای مختلفی از خودروهای سنگین گرفته تا مدل‌های اسپرت و مسابقه‌ای مورداستفاده قرار خواهد گرفت و خروجی آن در نسخهٔ مسابقه‌ای می‌تواند به ۶۰۰ اسب بخار برسد. همچنین این موتور جدید می‌تواند به‌صورت طولی یا عرضی نصب شود.

موتور ب‌ام‌و با تکنولوژی پیش احتراق

ب‌ام‌و توسعهٔ پیشرانهٔ درون‌سوز جدیدی را آغاز کرده که از تکنولوژی پیشرانه‌های مسابقه‌ای بهره می‌برد. این موتور جدید باواریایی‌ها از تکنولوژی پیش احتراق برخوردار است که شامل یک محفظهٔ جدا برای ایجاد احتراقی با مخلوط کوچکی از سوخت و هوا می‌شود. سپس این مخلوط که محترق شده، به سیلندر اصلی وارد می‌شود تا بجای شمع، مخلوط سوخت هوای بزرگ‌تر را منفجر کند. این کار باعث احتراق کنترل‌شده‌تر و مؤثرتر مخلوط سوخت و هوا خواهد شد که کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را به دنبال دارد.

موتور V8 لجند فورد

طبق سندی که به‌تازگی افشا شده، فورد قصد دارد اواخر امسال تولید نسل جدید موستانگ شلبی GT500 را آغاز کند. در همین سند اشاره شده که برای این خودرو پیشرانهٔ جدیدی با نام لجند در نظر گرفته شده است. فعلاً هیچ اطلاعاتی از این موتور جدید در دست نیست ولی انتظار می‌رود پیشرانهٔ لجند نسخه‌ای ارتقاءیافته از همان موتور ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ پردتور باشد که در نسل قبلی شلبی GT500 و همین‌طور موستانگ GTD استفاده شده است. فعلاً قدرت GT500 جدید هم مشخص نیست ولی برخی گمانه‌زنی‌ها، به قدرتی چهاررقمی اشاره داشته‌اند تا شلبی جدید بتواند به رقیبی برای کوروت ZR1 تبدیل شود. درهرحال، تا این لحظه فقط میدانیم که موتور لجند قرار است در کارخانهٔ دیربورن فورد تولید شود.

موتور اسکای‌اکتیو Z مزدا

مزدا پیشرانه‌های جدیدی با نام اسکای‌اکتیو Z را در دست توسعه دارد که جایگزین موتورهای اسکای‌اکتیو X خواهد شد. این موتور جدید ابتدا به شکل چهار سیلندر معرفی خواهد شد ولی بعداً نسخهٔ شش سیلندر خطی آن‌هم ساخته می‌شود. این موتور با استانداردهای آلایندگی یورو ۷ مطابقت خواهد داشت. پیشرانهٔ اسکای‌اکتیو Z از نسبت هوا به سوخت «لامبادا یک» استفاده می‌کند که شامل ترکیبی کاملاً متعادل در کل محدودهٔ دور موتور خواهد بود و باعث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود. این موتور جدید قرار است در سال ۲۰۲۷ عرضه شود و نسل بعدی MX-5 می‌تواند یکی از خودروهایی باشد که به پیشرانهٔ اسکای‌اکتیو Z مجهز می‌شود.

موتور وانکل مزدا

اسکای‌اکتیو Z تنها موتور جدیدی نیست که مزدا توسعه می‌دهد زیرا این شرکت روی یک موتور وانکل جدید هم کار می‌کند. این یک پیشرانهٔ دو روتوری است که می‌تواند تا ۳۷۰ اسب بخار قدرت داشت باشد. البته متأسفانه این پیشرانهٔ وانکل به چرخ‌ها نیرو نمی‌دهد و نقش یک ژنراتور برای شارژ باطری قوای محرکهٔ الکتریکی را بازی می‌کند. این قوای محرکه می‌تواند در نسخهٔ تولیدی کانسپت آیکونیک SP مورداستفاده قرار گیرد که جانشینی برای RX-7 افسانه‌ای خواهد بود. این پیشرانهٔ وانکل هم‌اکنون توسط گروه موتورهای روتاری مزدا در دست توسعه است.

نسل ششم موتور بلوک کوچک جنرال موتورز

موتورهای بلوک کوچک جنرال موتورز تا امروز در پنج نسل ساخته شده‌اند و سال گذشته این شرکت اعلام کرد قصد دارد ۸۵۴ میلیون دلار برای تجهیز کارخانه‌های خود هزینه کند تا برای تولید نسل ششم موتورهای بلوک کوچک آماده شوند. این یعنی موتور V8 بلوک کوچک سنتی جنرال موتورز همچنان تا سال‌های آینده در سینهٔ خودروهای مختلف این شرکت ازجمله کوروت قرار خواهد گرفت. فعلاً معلوم نیست که نسل ششم موتور V8 بلوک کوچک جنرال موتورز چه مشخصات و ویژگی‌هایی خواهد داشت ولی میدانیم تا زمانی که قوانین اجازه دهند، جنرال موتورز به تولید این موتورهای هشت سیلندر ادامه خواهد داد.

موتور اتانول‌سوز استلانتیس

استلانتیس سال گذشته اعلام کرد برای تولید خودروها و پیشرانه‌های جدید در آمریکای جنوبی ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این موتور جدید، دوگانه‌سوز خواهد بود و می‌تواند هم با بنزین و هم اتانول کار کند. استلانتیس همچنین در حال توسعهٔ یک خودروی هیبریدی با پیشرانهٔ دوگانه‌سوز اتانولی است که راندمان بالاتری نسبت به خودروهای هیبریدی معمولی خواهد داشت. طبق گزارش‌ها، این موتور جدید برای استفاده در بسیاری از خودروهای استلانتیس در دست توسعه است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Titanium

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (273 ديدگاه)

    مگه هنوز وانکل میزنن؟؟؟

    موافقم 16
    مخالفم 3
  2. Hf

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با تشکر از سایت پدال و مقالات خوبشون.
    خیلی خوشحالم که هنوز بعضی شرکت ها به جای تولید ماشین لباسشویی های چهار چرخ ماشینای واقعی میسازن

    موافقم 18
    مخالفم 1
  3. Yaghoob

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    جمله اول مقاله رو قبول ندارم
    نه تنها درونسوز ها منقرض نمیشن بلکه آینده صنعت خودرو در دستان آن ها خواهد بود.
    و ایضا هیبریدی ها

    موافقم 10
    مخالفم 7
  4. BMW is GOD

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (305 ديدگاه)

    (❤️ای جان ای جان ای جان❤️)
    💛💚♥️💙چقدر موتورهای خفنی تو این لیست هستن واقعاً آدم از خوشحالی می‌ترکه که هنوز بعضی از خودروسازان به پیشرانه‌های درون سوز ایمان دارن💙♥️💚💛
    (ولی بهتریناشون👑بی‌ام‌و و پورشه و مرسدس👑هستن)
    (تو آمریکا هم فورد از همه بهتره)

    موافقم 10
    مخالفم 8
  5. Mohammad hasan

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (174 ديدگاه)

    جای موتور های حجیم و قلدر خانواده HEMI داج تو این لیست خالیه

    این موتورا بیشتر از هر مدل دیگه ای استعداد توسعه و ارتقا و ارائه نسل جدید رو داشتن و بخاطر حجم بالا میشد برای کاهش آلایندگی و تطبیق پذیری بالاتر با قوانین جدید آلایندگی از حجمش کاست

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. نی نی

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (853 ديدگاه)

      Hemi برای دیگر خودروسازان بر می گرده ؟ مثل آلفارومئو البته در آینده

      موافقم 7
      مخالفم 3
  6. Hadi

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (605 ديدگاه)

    دمتون گرم موتور بنزینی روح آدمو جلا میده 🔥

    موافقم 8
    مخالفم 1
  7. nima.jdm

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (846 ديدگاه)

    ماشاالله ژاپن

    موافقم 9
    مخالفم 4
  8. Taha Ayoobi

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5682 ديدگاه)

    به جز از نسل 6 بلوک کوچیک و لجند، خیلی مشتاق شیش زمانه پورشه ام.

    جای نسل جدید همی کرایسلر خیلی خالیه

    موافقم 5
    مخالفم 4
  9. BlackWing

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1426 ديدگاه)

    میلنگ تخت مرسدس و نسل ۶ اسمال بلاک جنرال موتورز خیلی میتونن جذاب باشن.

    گفته بودم نسل بعدی کوروت از موتور ۸ سیلندر جدید استفاده میکنه ، احتمال داره تا سال ۲۰۳۵ این موتور ها تولید بشن

    موافقم 5
    مخالفم 1
  10. KAIZEN

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (353 ديدگاه)

    نسل جدید موتور روتاری مزدا
    به به به به عشقه این شرکت ❤️️❤️️
    درد و بلات بخوره تو سر شرکتهای جوگیر

    موافقم 3
    مخالفم 2
  11. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (443 ديدگاه)

    حیف جای نسل جدید همی خالیه.بسیار منتظر نسل ۶ وی۸ بلوک کوچیک جنرال موتورز هستم

  12. مهران میرابوالقاسمی

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    مزدا خیلی خفنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا