شاید با ظهور خودروهای برقی، پایان دوران پیشرانههای درونسوز نزدیک باشد؛ اما هنوز بسیاری از خودروسازان در حال توسعهٔ موتورهای جدید هستند.
سلطنت پیشرانههای درونسوز بر صنعت خودروسازی رو به پایان است و قوانین آلایندگی باعث شده بسیاری از خودروسازان به سرمایهگذاری روی پیشرانههای درونسوز پایان داده و تمرکز خود را به موتورهای الکتریکی معطوف کنند. بااینوجود، تعداد انگشتشماری از خودروسازان هنوز در حال توسعهٔ پیشرانههای درونسوز جدیدی هستند. ازاینرو قصد داریم در ادامه با هیجانانگیزترین پیشرانههای درونسوزی آشنا شویم که طی چند سال آینده معرفی خواهند شد.
پیشرانه شش زمانهٔ پورشه
این یکی از هیجانانگیزترین پیشرانههای جدیدی است که طی چند سال آینده معرفی خواهد شد زیرا این پروژهٔ جدید پورشه میتواند یکی از امیدوارکنندهترین راهها برای افزایش راندمان پیشرانههای درونسوز باشد. پورشه اخیراً حق اختراع یک پیشرانهٔ شش زمانه را به ثبت رسانده است. در این موتور، پورشه پس از اولین انفجار، یک مرحلهٔ تراکم و انفجار اضافی را افزوده است. این طراحی شش زمانه، چرخهٔ احتراق تمیزتری را به دنبال دارد و درعینحال باعث تولید قدرت بیشتری نسبت به موتورهای چهار زمانهٔ معمولی میشود.
موتور V8 هیبریدی مرسدس AMG
استقبال پایین از C63 جدید با موتور چهار سیلندر مرسدس را مجبور کرده است که همچنان به پیشرانههای V8 پایبند بماند. بدین منظور، مرسدس AMG هماکنون در حال توسعهٔ یک موتور V8 جدید با میللنگ تخت است که به سیستم هیبریدی هم مجهز خواهد بود. به گفتهٔ مرسدس، این یک موتور V8 هیبریدی با تکنولوژی بالا خواهد بود که برای مطابقت با استانداردهای آلایندگی سختگیرانهٔ اروپا در نظر گرفته شده است. این موتور که در قیاس با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 کنونی مرسدس صدای جذابتری دارد، در سال ۲۰۲۶ معرفی خواهد شد. یکی از خودروهایی که به این پیشرانهٔ جدید مجهز میشود، کوپهٔ CLE63 است.
موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تویوتا
موتور سه سیلندر G16E-GTS تویوتا که در مدلهای GR یاریس و GR کرولا استفاده میشود، بیشترین نسبت قدرت به حجم را در بین همهٔ پیشرانههای تاریخ این شرکت ژاپنی دارد ولی تویوتا هماکنون در حال توسعهٔ موتور دیوانهوارتری است که نسبت قدرت به حجم بیشتری خواهد داشت. این موتور با حجم ۲ لیتر، در نسخهٔ جادهای حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری G16E-GTS تولید خواهد کرد. این پیشرانه قبلاً در GR یاریس موتور وسط آزمایشی به نمایش درآمد. به گفتهٔ تویوتا، این موتور در کاربردهای مختلفی از خودروهای سنگین گرفته تا مدلهای اسپرت و مسابقهای مورداستفاده قرار خواهد گرفت و خروجی آن در نسخهٔ مسابقهای میتواند به ۶۰۰ اسب بخار برسد. همچنین این موتور جدید میتواند بهصورت طولی یا عرضی نصب شود.
موتور بامو با تکنولوژی پیش احتراق
بامو توسعهٔ پیشرانهٔ درونسوز جدیدی را آغاز کرده که از تکنولوژی پیشرانههای مسابقهای بهره میبرد. این موتور جدید باواریاییها از تکنولوژی پیش احتراق برخوردار است که شامل یک محفظهٔ جدا برای ایجاد احتراقی با مخلوط کوچکی از سوخت و هوا میشود. سپس این مخلوط که محترق شده، به سیلندر اصلی وارد میشود تا بجای شمع، مخلوط سوخت هوای بزرگتر را منفجر کند. این کار باعث احتراق کنترلشدهتر و مؤثرتر مخلوط سوخت و هوا خواهد شد که کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را به دنبال دارد.
موتور V8 لجند فورد
طبق سندی که بهتازگی افشا شده، فورد قصد دارد اواخر امسال تولید نسل جدید موستانگ شلبی GT500 را آغاز کند. در همین سند اشاره شده که برای این خودرو پیشرانهٔ جدیدی با نام لجند در نظر گرفته شده است. فعلاً هیچ اطلاعاتی از این موتور جدید در دست نیست ولی انتظار میرود پیشرانهٔ لجند نسخهای ارتقاءیافته از همان موتور ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ پردتور باشد که در نسل قبلی شلبی GT500 و همینطور موستانگ GTD استفاده شده است. فعلاً قدرت GT500 جدید هم مشخص نیست ولی برخی گمانهزنیها، به قدرتی چهاررقمی اشاره داشتهاند تا شلبی جدید بتواند به رقیبی برای کوروت ZR1 تبدیل شود. درهرحال، تا این لحظه فقط میدانیم که موتور لجند قرار است در کارخانهٔ دیربورن فورد تولید شود.
موتور اسکایاکتیو Z مزدا
مزدا پیشرانههای جدیدی با نام اسکایاکتیو Z را در دست توسعه دارد که جایگزین موتورهای اسکایاکتیو X خواهد شد. این موتور جدید ابتدا به شکل چهار سیلندر معرفی خواهد شد ولی بعداً نسخهٔ شش سیلندر خطی آنهم ساخته میشود. این موتور با استانداردهای آلایندگی یورو ۷ مطابقت خواهد داشت. پیشرانهٔ اسکایاکتیو Z از نسبت هوا به سوخت «لامبادا یک» استفاده میکند که شامل ترکیبی کاملاً متعادل در کل محدودهٔ دور موتور خواهد بود و باعث کاهش تولید گازهای گلخانهای میشود. این موتور جدید قرار است در سال ۲۰۲۷ عرضه شود و نسل بعدی MX-5 میتواند یکی از خودروهایی باشد که به پیشرانهٔ اسکایاکتیو Z مجهز میشود.
موتور وانکل مزدا
اسکایاکتیو Z تنها موتور جدیدی نیست که مزدا توسعه میدهد زیرا این شرکت روی یک موتور وانکل جدید هم کار میکند. این یک پیشرانهٔ دو روتوری است که میتواند تا ۳۷۰ اسب بخار قدرت داشت باشد. البته متأسفانه این پیشرانهٔ وانکل به چرخها نیرو نمیدهد و نقش یک ژنراتور برای شارژ باطری قوای محرکهٔ الکتریکی را بازی میکند. این قوای محرکه میتواند در نسخهٔ تولیدی کانسپت آیکونیک SP مورداستفاده قرار گیرد که جانشینی برای RX-7 افسانهای خواهد بود. این پیشرانهٔ وانکل هماکنون توسط گروه موتورهای روتاری مزدا در دست توسعه است.
نسل ششم موتور بلوک کوچک جنرال موتورز
موتورهای بلوک کوچک جنرال موتورز تا امروز در پنج نسل ساخته شدهاند و سال گذشته این شرکت اعلام کرد قصد دارد ۸۵۴ میلیون دلار برای تجهیز کارخانههای خود هزینه کند تا برای تولید نسل ششم موتورهای بلوک کوچک آماده شوند. این یعنی موتور V8 بلوک کوچک سنتی جنرال موتورز همچنان تا سالهای آینده در سینهٔ خودروهای مختلف این شرکت ازجمله کوروت قرار خواهد گرفت. فعلاً معلوم نیست که نسل ششم موتور V8 بلوک کوچک جنرال موتورز چه مشخصات و ویژگیهایی خواهد داشت ولی میدانیم تا زمانی که قوانین اجازه دهند، جنرال موتورز به تولید این موتورهای هشت سیلندر ادامه خواهد داد.
موتور اتانولسوز استلانتیس
استلانتیس سال گذشته اعلام کرد برای تولید خودروها و پیشرانههای جدید در آمریکای جنوبی ۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری خواهد کرد. این موتور جدید، دوگانهسوز خواهد بود و میتواند هم با بنزین و هم اتانول کار کند. استلانتیس همچنین در حال توسعهٔ یک خودروی هیبریدی با پیشرانهٔ دوگانهسوز اتانولی است که راندمان بالاتری نسبت به خودروهای هیبریدی معمولی خواهد داشت. طبق گزارشها، این موتور جدید برای استفاده در بسیاری از خودروهای استلانتیس در دست توسعه است.
Titanium
۱۸ اسفند ۱۴۰۳مگه هنوز وانکل میزنن؟؟؟
Hf
۱۸ اسفند ۱۴۰۳با تشکر از سایت پدال و مقالات خوبشون.
خیلی خوشحالم که هنوز بعضی شرکت ها به جای تولید ماشین لباسشویی های چهار چرخ ماشینای واقعی میسازن
Yaghoob
۱۸ اسفند ۱۴۰۳جمله اول مقاله رو قبول ندارم
نه تنها درونسوز ها منقرض نمیشن بلکه آینده صنعت خودرو در دستان آن ها خواهد بود.
و ایضا هیبریدی ها
BMW is GOD
۱۸ اسفند ۱۴۰۳(❤️ای جان ای جان ای جان❤️)
💛💚♥️💙چقدر موتورهای خفنی تو این لیست هستن واقعاً آدم از خوشحالی میترکه که هنوز بعضی از خودروسازان به پیشرانههای درون سوز ایمان دارن💙♥️💚💛
(ولی بهتریناشون👑بیامو و پورشه و مرسدس👑هستن)
(تو آمریکا هم فورد از همه بهتره)
Mohammad hasan
۱۸ اسفند ۱۴۰۳جای موتور های حجیم و قلدر خانواده HEMI داج تو این لیست خالیه
این موتورا بیشتر از هر مدل دیگه ای استعداد توسعه و ارتقا و ارائه نسل جدید رو داشتن و بخاطر حجم بالا میشد برای کاهش آلایندگی و تطبیق پذیری بالاتر با قوانین جدید آلایندگی از حجمش کاست
نی نی
۱۸ اسفند ۱۴۰۳Hemi برای دیگر خودروسازان بر می گرده ؟ مثل آلفارومئو البته در آینده
Hadi
۱۸ اسفند ۱۴۰۳دمتون گرم موتور بنزینی روح آدمو جلا میده 🔥
nima.jdm
۱۸ اسفند ۱۴۰۳ماشاالله ژاپن
Taha Ayoobi
۱۸ اسفند ۱۴۰۳به جز از نسل 6 بلوک کوچیک و لجند، خیلی مشتاق شیش زمانه پورشه ام.
جای نسل جدید همی کرایسلر خیلی خالیه
BlackWing
۱۸ اسفند ۱۴۰۳میلنگ تخت مرسدس و نسل ۶ اسمال بلاک جنرال موتورز خیلی میتونن جذاب باشن.
گفته بودم نسل بعدی کوروت از موتور ۸ سیلندر جدید استفاده میکنه ، احتمال داره تا سال ۲۰۳۵ این موتور ها تولید بشن
KAIZEN
۱۸ اسفند ۱۴۰۳نسل جدید موتور روتاری مزدا
به به به به عشقه این شرکت ❤️️❤️️
درد و بلات بخوره تو سر شرکتهای جوگیر
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۹ اسفند ۱۴۰۳حیف جای نسل جدید همی خالیه.بسیار منتظر نسل ۶ وی۸ بلوک کوچیک جنرال موتورز هستم
مهران میرابوالقاسمی
۱۹ اسفند ۱۴۰۳مزدا خیلی خفنه