سوپرشارژر دههها است که به افزایش قدرت موتورها کمک کرده و هرچند بهاندازهٔ توربوشارژر متداول نیست اما در طول تاریخ خودروهای زیادی از آن استفاده کردهاند.
هرچند این روزها توربوشارژر در خودروها بسیار متداول است اما پسرعموی کمتر شناختهشدهٔ آن یعنی سوپرشارژر هم سالها قدرت موتورها را افزایش داده است. سوپرشارژر یک کمپرسور هوا است که نیروی آن معمولاً توسط تسمه، شافت یا زنجیر از میللنگ گرفته میشود. در اینجا با بهترین و مشهورترین خودروهای سوپرشارژ تاریخ آشنا خواهیم شد.
آریل اتم
اتم همیشه برای ارائهٔ پرفورمنس و هندلینگ عالی، به وزن سبک خود متکی بوده است اما افزودن مقداری به قدرت با کمک سوپرشارژر ضرری ندارد و آریل از همان ابتدای عرضهٔ اتم II از القای اجباری استفاده کرد. نسخهٔ سوپرشارژ اتم II در سال ۲۰۰۴ به بازار آمد. در این مدل، یک سوپرشارژ جکسون ریسینگ روی پیشرانهٔ ۲ لیتری K20A هوندا نصب شده بود. اتم II ابتدا ۲۷۵ اسب بخار قدرت داشت اما در سال ۲۰۰۵ بهاین رقم به ۳۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. بعداً اما آریل در نسخههای جدیدتر اتم سراغ موتور توربوشارژ سیویک تایپ R رفت.
آستونمارتین ونتیج V600
ونتیج V550 که در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد، به لطف دو سوپرشارژر ایتون، قویترین محصول تولیدی آستونمارتین محسوب میشد. سپس در سال ۱۹۹۸ آستونمارتین این موتور را ارتقاء داد و قدرت را به ۶۰۰ اسب بخار رساند. این کار پرفورمنس خودرو را بهبود داد و شتاب صفرتاصد از ۴.۶ ثانیه در V550 به ۴.۶ ثانیه در V600 رسید. برای مطابقت با این قدرت، آستونمارتین ترمزها و تعلیق ونتیج را هم ارتقاء داده بود.
آئودی S4 و S5
با توجه به اینکه آئودی سالها در مدلهای پرفورمنس خود از توربوشارژر استفاده کرده بود، انتخاب سوپرشارژر برای S4 سال ۲۰۰۹ و همینطور، S5 کابریولت و اسپرتبک عجیب به نظر میرسید. عجیبتر اینکه S5 کوپه با پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی ارائه میشد اما نسخههای کابریولت و اسپرتبک به موتور ۳ لیتری V6 سوپرشارژ مشترک با S4 مجهز بودند. موتور V6 سوپرشارژ علیرغم حجم و سیلندر کمتر نسبت به موتور هشت سیلندر S5 کوپه، واکنش فوری پدال گاز را ارائه میکرد و به لطف گشتاور فوری سوپرشارژر، همیشه سریع احساس میشد. بااینحال، در صورت استفاده از تمام قدرت موتور، مصرف سوخت بالا میرفت و به همین دلیل آئودی در نسل بعدی S4 و S5 دوباره به توربوشارژر بازگشت.
کادیلاک CTS-V
از زمانی که هات رودها متولد شدند، در آمریکا سوپرشارژر راهی بسیار محبوب برای دستیابی به قدرتهای زیاد بوده است و کادیلاک هم با CTS-V به این جریان پیوست. اولین CTS-V سوپرشارژ در سال ۲۰۰۸ با موتور ۶.۲ لیتری V8 برگرفته از کوروت ZR1 به بازار آمد. این سدان اسپرت با ۵۵۶ اسب بخار قدرت، به دنبال شکار بامو M5 و مرسدس بنز E63 بود. در نسل بعدی CTS-V قدرت به ۶۴۰ اسب بخار رسید و CT5-V بلکوینگ نیز هماکنون همچنان از سوپرشارژر استفاده میکند و ۶۶۸ اسب بخار قدرت دارد.
شورلت کوروت C6 ZR1
پرفورمنس فوقالعادهٔ کوروت C4 ZR1 دهه ۹۰ که با همکاری لوتوس ساخته شده بود، انتظارات را از نام ZR1 بسیار بالا برد و جنرال موتورز زمانی که در کوروت C6 تصمیم به احیای ZR1 گرفت باید سنگ تمام میگذاشت. بدین منظور، برای اولین بار یک پیشرانهٔ سوپرشارژ در سینهٔ کوروت قرار گرفت. این یک موتور ۶.۲ لیتری V8 بود که ۶۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. عملکرد خیرهکنندهٔ کوروت ZR1 در سال ۲۰۰۹ جهان خودرو را شوکه کرد و چه در پیست و چه خط مستقیم، بهترین پرفورمنس را برای کوروت به نمایش گذاشت.
دوج چلنجر هلکت
زمانی که دوج چلنجر هلکت در سال ۲۰۱۵ با موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ معرفی شد همه را شوکه کرد زیر ا تا آن زمان هیچکس ۷۰۷ اسب بخار قدرت را در یک ماسل کار ندیده بود؛ اما دوج حتی به این هم قانع نبود و بعداً این رقم را در نسخهٔ ردآی به ۷۹۷ اسب بخار افزایش داد. برای مدل ۲۰۲۰ نیز مدل سوپر استاک با ۸۰۷ اسب بخار قدرت به بازار آمد که برای درگ در نظر گرفته شده بود. از همین موتور در چارجر، جیپ گرند چروکی، دوج دورانگو و پیکاپ رم هم استفاده شد.
فورد موستانگ GT500
زمانی که فورد پس از دههها غیبت در نسل ششم موستانگ تصمیم به احیای شلبی GT500 گرفت، سراغ سوپرشارژر رفت. این خودرو که در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۵ رونمایی شد، از یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ استفاده میکرد که ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت. این رویه در نسل بعدی GT500 هم ادامه پیدا کرد و مدل جدید در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ با موتور ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ بنام پردتور رونمایی شد. این خودرو با ۷۶۰ اسب بخار قدرت، قویترین و پیشرفتهترین موستانگ کارخانهای تاریخ محسوب میشود.
جگوار F تایپ SVR
جگوار سابقهای طولانی با سوپرشارژر دارد و F تایپ SVR با موتور ۵ لیتری ۵۷۵ اسب بخاری خود، بهترین تجلی این سابقه بود. F تایپ SVR ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. V8 سوپرشارژ جگوار یکی از اعتیادآورترین موتورهایی است که تاکنون ساخته شده است. از همین موتور در سدان اسپرت XJ R هم استفاده شد.
لوتوس امیرا
پیشینهٔ استفادهٔ لوتوس از سوپرشارژر به سال ۲۰۰۸ بازمیگردد یعنی زمانی که الیزه SC رونمایی شد. SC مخفف سوپرشارژر بود که قدرت موتور ۱.۸ لیتری تویوتا را از ۱۸۹ به ۲۱۷ اسب بخار افزایش داد. این رویه در محصولات بعدی لوتوس هم ادامه پیدا کرد و جدیدترین ساختهٔ آن یعنی امیرا با اینکه نسخهٔ ۲ لیتری توربو دارد، همچنان موتور ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ قبلی را هم ارائه میکند. این پیشرانه که ساخت تویوتا است، در اینجا ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
مرسدس بنز SLR مکلارن
بدون شک SLR مکلارن یکی از چشمگیرترین محصولات تاریخ مرسدس بنز محسوب میشود. این ماشین از یک پیشرانهٔ دستساز ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ تمام آلومینیومی با سه سوپاپ در هر سیلندر استفاده میکرد که درواقع نسخهای از موتور SL55 محسوب میشد. سیستم روانکاری این موتور از نوع کارتل خشک بود و سوپرشارژر آن که میتوانست به حداکثر دور ۲۳ هزار rpm برسد، بوست ۱۳ psi تولید میکرد تا ۶۲۶ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید شود.
مینی کوپر S
تیونینگ مینی از همان ابتدای عرضه در سال ۱۹۵۹ سرگرمی محبوبی بود و به همین دلیل، بامو تنها یک سال پس از عرضهٔ مینی جدید در سال ۲۰۰۱، کوپر S را ارائه کرد. موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر این خودرو به لطف یک سوپرشارژر ایتون، ۱۶۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد و دریچهٔ روی کاپوت برای تغذیهٔ اینترکولر نشان میداد که این یک مینی معمولی نیست. در نسخهٔ JCW به لطف پولی جدید سوپرشارژر، قدرت موتور به ۲۰۰ اسب بخار افزایش یافت و نسخهٔ GP این رقم را به ۲۱۸ اسب بخار رساند.
amir-z
۲۶ مرداد ۱۴۰۲به نظرم
بنز slr 🤍
شلبی Gt500
و چلنجر هلکت
این ۳ تا از همه بهتر بودن(البته بقیه هم در نوع خودشون خوبن)
GMA
۲۶ مرداد ۱۴۰۲SLR با اختلاف
جای کامارو ZL1 هم خالی بود.
JDM سابق
۲۶ مرداد ۱۴۰۲SLR C6 ZR1 GT500 Hellcat
JDM سابق
۲۶ مرداد ۱۴۰۲خبر موستانگ جی تی پیست محور و کانسپت لامبورگینی هم دراومده که قراره امروز یه تیزر واضح تر و با اطلاعات تکمیلی منتشر بشه
blackwing
۲۶ مرداد ۱۴۰۲کامارو ZL1 و رنجروور سوپرشارژ رو یادتون رفت اضافه کنین !
وای پسر اون کوروت ZR1 وقتی سال ۲۰۰۸ رونمایی شده بود تمام مجلات ماشینی و کلیپهای یوتوب شده بود این کوروت ZR1.
توی رولینگ تمام فراری ها و پورشه ها رو پودر کرده بود…
اون سالها دوران طلایی ماشینهای گذرموقت تو ایران بود و به تعداد زیادی کوروت C6 وارد ایران شده بود اما هیچوقت نسخههای Z06 و ZR1 وارد کشور نشدن…
بی خیال اسم
۲۶ مرداد ۱۴۰۲پودر کرده بود؟
صحیح
blackwing
۲۶ مرداد ۱۴۰۲سرچ کن پیدا میکنی ، بنویس فراری پودر شده یا پورشه کررا جیتی پودر شده ، نیم کیلو لطفاً
Amir Machine
۲۶ مرداد ۱۴۰۲The 2009 Corvette ZR1’S breathtaking performance took the automotive world by storm, leaving Ferraris, Lamborghinis, and Porsches in the dust.
No wonder Jeremy Clarkson picked the ZR1 as his personal choice for “Car of the Year
Behnam1012
۲۶ مرداد ۱۴۰۲با احترام به SLR و دیگر بزرگان این لیست ، چشم کوروت C6 ZR1 رو گرفته
R@min
۲۶ مرداد ۱۴۰۲سه تا موتور شاهکار تو این لیست که خودم عاشقشونم:
– LS9 افسانه ای کوروت
– پردتر وحشی و پیشرفته فورد که سطحش خیلی خیلی بالاتر از قرار گرفتن تو یه ماسل بود
– M155 با کلاس مرسدس
blackwing
۲۶ مرداد ۱۴۰۲موتور LSA هم خیلی خوب بود که البته مدل detune شده همون LS9 بود
برخلاف LT4 که رو کوروت C7 Z06 مشکل overheat داشت ، LS9 مورد توجه خیلی از تیونرهای اروپایی هم قرار گرفته بود و خیلی کارآمد بود
R@min
۲۶ مرداد ۱۴۰۲LS9 دیگه ته مقصد پوشراد بود، سری LT اوایل بخاطر اضافه شدن سیستم تزریق مستقیم سوخت و VVT کلا مشکل توازن و جمع شدن کربن پیدا کرده بود که قضیه اصلی حرارت بیش از حد هم همین بود و رو محصولات بعدی درست شد.
کلا LT در حد LS ظاهر نشد.
AMIN (M.A.S)
۲۶ مرداد ۱۴۰۲با اینکه LT در حد LS درخشش نداشت کلا ولی بخشی از اینکه نشد مث سایرین بدرخشه اولاش کوروت و داستاناش بود که هم محفظه موتورش باعث داغیش میشد همم کوروت ویژگیای عجیبی مث کنترل پذیری سخت داشت
بعد کوروتم ماشینی نبود که آنچنان خودشو توش نشون بده کاماروZL1 هم که نه اسپرت موفقی شد مث چلنجر نه هم جلوی سوپر کارا آنچنان شانس داشت
فقط کادیلاک CTS V و این CT5 بلک وینگ بودن که بگیم نسبتا خوب بودن
ولی شاید میشد بعد ZR1 به LT5 بیشتر فضا بدن مثلا توی همین کامارو میتونست نقش نسخه رده بالا یا نسخه نهاییو بازی کنه که این کارم نکردن
R@min
۲۶ مرداد ۱۴۰۲جی ام اومد موتورهای پوشراد با تکنولوژی های مدرن بروز نگه داره که مشخصا یه دوره باطل بود براشون و نه تونستن تو تیون با همی رقابت کنن نه تو تکنولوژی با کایوت، بطور خلاصه از دو طرف بد ضربه ای خوردن و رفتن سراغ ساختار مدرن میل لنگ تخت. البته به این معنی نیست که سری LT بد بود رقبا بهتر بودن.
LT5 هم قربانی همین شکست شد و خیلی حیف بود.
JDM سابق
۲۶ مرداد ۱۴۰۲LT4 مشکل اورهیت نداره
تو کوروت بدلیل جمع و جور بودن پلتفرم و ارتفاع پایین بدنه نتونستن رادیاتور و اینترکولر بزرگتر جا بدن.
مشکل اورهیت تو کامارو و کادیلاک با موتور LT4 وجود نداره چون به اندازه بود تا ادوات کولینگ رو جا بدن. ساختار LT4 مستحکم تر از LS9 هست و LS9 خیلی کامپکت و خوش دسته
blackwing
۲۶ مرداد ۱۴۰۲JDM
عاره ، شورولت ۹ عدد اینترکولر برای C7 Z06 نصب کرده بود ، چندتا از یوتوبرها رو دیده بودم برای مسابقه درگ ۴۰۰ متر زیر کاپوت کوروت خودشون یخ خشک بسته بندی شده میزاشتن تا ماشین داغ نکنه !!
اما این تعداد برای کامارو ZL1 به ۱۱ و در نهایت برای کوروت C7 ZR1 به ۱۳ عدد رسیده بود ! اون هم بخاطر بازنگری تو دماغه و ورودیهای هوای کوروت ، مشکل اوروهیت رو برطرف کرده بودن
blackwing
۲۶ مرداد ۱۴۰۲جانی لیبرمن ، منتقد و مجری موتور ترند تو یکی از قسمتهای Ignition داشت راجع به کامارو ZL1 صحبت میکرد . گفته بود ما ۲۵ دقیقه با این ماشین burn out انجام دادیم و we felt no signs of overheating
JDM سابق
۲۶ مرداد ۱۴۰۲blackwing
اونکه شما دیدید AIR to water cooling system هست
ربطی به موتور خاصی نداره قدرت و که میبرن نیاز میشه ولی درکل تو خوده zO6 هم ایراد برطرف شد شورلت ۷ سال گارانتی رو Z06 کشید تا به خیال راحت هرکس دلش میخواد فشار بیاره به ماشین پوشراد شناسنامه آمریکاییاست باید تو محصولات آمریکایی باشه خیلی هوادار داره
AMIR
۲۶ مرداد ۱۴۰۲من شالی gt500و مرسدسslrمک لارن رو به اون یکی خودروهایی که دارای پیشرانه سوپرشارژ هستن ترجیح میدم
King viper ACR
۲۶ مرداد ۱۴۰۲اون چلنجر هلکت بد جوری دل من رو برده
EOD
۲۶ مرداد ۱۴۰۲فراری ، آلفارومئو ، لانچیا ، مازراتی ، استون مارتین ، جگوار و … در طول تاریخ خودشون محصولات فوق العاده زیبایی رو تولید کردن ؛ اما به نظر شخصی خودم مرسدس بنز slr مکلارن احتمالا زیباترین خودرو تاریخ صنعت خودروسازی هستش .
phonix
۲۶ مرداد ۱۴۰۲اگر پشتشو هیچ وقت نمیدیم موافق بودم
هر وقت نگاهش میکنم بخاطر شیبش یاد شوتیا میوفتم
به نظرم زیبا ترین خودرو های جهان رو باید یا در ایتالیا یا در انگلیس جست و جو کرد
امیرحسین
۲۶ مرداد ۱۴۰۲فقط چلنجر 😘😘😘😘
Amirmohammad
۲۶ مرداد ۱۴۰۲قطعا slr.بی نظیره
و شلی
Enzo Ferrari 2008
۲۶ مرداد ۱۴۰۲فقط فراری!
AMIN (M.A.S)
۲۶ مرداد ۱۴۰۲موتور هلکت شاید یکی از بهتریناشون باشه به خاطر اینکه جدا از قدرت و گشتاور هم قیمت مناسبی داره و هم اینکه برای سالهای زیادی در دسترس بوده اونم رو مدل های مختلف و به صورت کریت هم دسترسی بهش زیاده
مساله تیون پذیری و دوام و سادگی تعمیرات هم برتری هاش هستن
LS9 هم موتور جالبیه به نظرم
اگه بخوایم ماشین انتخاب کنیم جز هلکت به نظرم SLR مک لارن خیلی خفنه و لوتوس البته مدلای اگزیج و اوورا
دو گزینه هم میگم که نبودن بنتلی Blower و دوزنبرگ SJ که هرچند به زمان ما نمیخورن ولی از برترین ماشینای سوپرشارژر هستن
راجع به دوزنبرگ بخوام بگم این ماشین خواسته شرکت مادر یعنی کورد از دوزنبرگ بود تا تمام ماشینای امریکاییو پشت سر بذاره
در واقع مدل J قدرت ۲۶۵ اسب داشت و توی مدل SJ با اضافه شدن سوپرشارژر قدرتش به ۳۲۰ اسب بخار رسیده بود
توی دهه سی که خیلی از ماشینای گرون و سریع مث آبرن یا دلاژ میتونستن تو محدوده ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ادعا کنن این دوزنبرگ SJ با موتور ۸ سیلندر خطی (از نوع DOHC !!!!) به حجم ۷۰۰۰ سی سی میتونست تا فراتر از ۲۱۷ تا سرعت بگیره و صفر تا ۱۰۰ رو تو محدوده ۸ ثانیه میزد!
تازه مدلی به اسم SSJ هم وجود داشت که میتونست تا ۴۰۰ اسب قدرت تولید کنه!! البته این مدل تو تیراژ انگشت شمار تولید شد و حتی SJ هم خیلی کم فروخته
امروزه SJ یکی از ارزشمند ترین ماشینا تو همایشای خودرویی و موزه هاس
یوسف
۲۶ مرداد ۱۴۰۲صدایی زیباتر از سوپر شارژر v8 هم مگه داریم….. عشقه اون ناله سوپر شارژر موتور 4.2 رنجرور….
حسین دهمرد
۲۶ مرداد ۱۴۰۲مرسدس slr پیشرفته ترین سوپر شارژر رو تو لیست داره که فقط سوپرشارژرش هم قیمت یه موتور چهار سیلندر معمولیه.
جای جمس سایکلون هم بسیار خالی بود تو لیست.
R@min
۲۷ مرداد ۱۴۰۲سوپرشارژ مرسدس از نوع twin scerw یا دو پیچه بود که از خانواده سوپرشارژهای positive displacement هست که تو مرسدس از مدل lysholm (طراحی پیچی چرخشی) استفاده کردن و سوپرشارژهای ماسل ها و اکثر محصولات دیگه و نمونه های افتر مارکت از نوع سنتی root type که اونم از خانواده positive displacement هست.
میشه گفت هیچ کدوم به هم برتری فاحشی ندارن بلکه بسته به نیاز موتور استفاده میشن. سوپرشارژهای دو پیچه پیچیدگی بیشتری دارن و البته خرابی بیشتری هم دارن و گرون تر هم هستم در صورتی که سوپرشارژهای روت عمومی تر و ساده تر هستن و کار نصب و ارتقا آسون تر هست.
برتری سوپرشارژ دو پیچه تو دورگیری اولیه، تولید حرارت کمتر و انتقال بوست سریع تر هست چون اون ساختار پیچی هوا رو فشرده تر انتقال میده. برتری سوپرشارژ روت تو پیچیدگی کمتر، ارائه پرفورمنس هم سطح با مدل دو پیچی با قیمت کمتر و انتقال منظم و یکسان هوا در هر دور و بوست بیشتر هست. در مقام مقایسه سوپرشارژ slr تا ۲۳ هزار دور می چرخید اما بوست پایین تری داشت. مشکل اصلی سوپرشارژهای روت در تولید حرارت هست که نیاز به خنک کننده قوی تر داره و همین موضوع وزن اونو بالا می بره و دلیل اینکه که در SLR از ساختار دو پیچی استفاده شد همین موضوع حرارت بود چون اون زمان سبک سازی ها و مدیریت گرما سوپرشارژهای روت پیشرفت نکرده بود.
در حال حاضر پیشرفته ترین سوپرشارژ مدل eaton TVS R2650 هست که در شلبی GT500 و C7 ZR1 استفاده شد که با استفاده از فیبر کربن و خنک کننده های پیشرفته مشکل حرارت و وزن هم برطرف کرده. البته تمام سوپرشارژهای روت امروزی دیگه مشکل حرارت ندارن. یه مدل دیگه هم متداول هست که اسمش گریز از مرکز یا (centrifugal) و از این دو ساختار ضعیف تره.
سوپرشارژهای دو پیچه چیز عجیب و ویژه ای نبودن و تو خیلی از پیکاپ های آمریکایی هم استفاده میشن. اون زمان مرسدس تصمیم کاملا درستی گرفت و سراغ ساختار دو پیچه رفت که با ارتقایی که داد نسبت به زمان خودش واقعا سیستم سوپر شارژ انقلابی داشت.
فرشاد
۲۶ مرداد ۱۴۰۲همش عالی جز جگوار و مینی و حتی ائودی
کلا سوپرشارژ به اروپاییا نمیاد اما اس ال ار و استون خوب شدن البته خوب که نه عالی شدن
Farhan
۲۸ مرداد ۱۴۰۲لذت بردیم