با توجه به اینکه در ماههای اخیر، قیمت نفت و سوختهای مرتبط بهطور بیسابقهای افزایش یافته، استفاده حداکثری از قطرهقطره سوخت داخل باک از همیشه مهمتر شده است. خودروهای هیبریدی در هر صد کیلومتر کمترین بنزین را مصرف میکنند و خودروهای الکتریکی هم بهطور کامل از بنزین بینیاز هستند اما همه مایل به جابجا کردن چند صد کیلوگرم باطری در رانندگیهای روزانه خود نیستند.
افرادی که میخواهند بدون نیروی کمکی الکتریکی مصرف سوخت پایینی داشته باشند میتوانند سراغ خودروهای بنزینی کممصرفی بروند که در این لیست گردآوری شدهاند. مصرف سوخت ترکیبی همه این خودروها بهجز یکی زیر ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. البته برای چنین مصرف پایینی باید قید شاسیبلندها و پیکاپها را زد اما انتخابها صرفاً به جعبههای کوچک و کمتوان محدود نمیشود. با این مقدمه سراغ معرفی کممصرفترین خودروهای بنزینی بازار در سال ۲۰۲۲ میرویم.
شورلت اسپارک
مصرف شهر | ۷.۸ لیتر |
مصرف جاده | ۶.۲ لیتر |
مصرف ترکیبی | ۷.۱ لیتر |
شورلت اسپارک با قیمت پایه ۱۴,۵۹۵ دلار ارزانترین خودروی صفرکیلومتری است که میتوان در آمریکا خرید. پیشرانه ۱.۴ لیتری چهار سیلندر این خودرو نیز با ۹۸ اسب بخار قدرت مصرف بسیار مناسبی دارد اما کسانی که قصد خرید اسپارک را دارند باید عجله کنند زیرا ۲۰۲۲ آخرین سال تولید و عرضه این هاچبک کوچک خواهد بود.
فولکسواگن جتا
مصرف شهر | ۷.۶ لیتر |
مصرف جاده | ۵.۷ لیتر |
مصرف ترکیبی | ۶.۷ لیتر |
قیمت سدان کامپکت فولکسواگن در تیپ S با گیربکس اتوماتیک از ۲۱,۹۹۰ دلار شروع میشود. البته گیربکس استاندارد این ماشین یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی است. جتا از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ استفاده میکند که ۱۵۸ اسب بخار قدرت دارد.
کیا سراتو/ فورته
مصرف شهر | ۷.۶ لیتر |
مصرف جاده | ۵.۷ لیتر |
مصرف ترکیبی | ۶.۷ لیتر |
سدان کامپکت کیا برای مدل ۲۰۲۲ بهروزرسانی ظاهری بزرگی را تجربه کرده است. ارزانترین نسخه این خودرو تیپ FE با قیمت ۲۰,۱۱۵ دلار است. فورته به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که ۱۴۷ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میکند.
نیسان ورسا
مصرف شهر | ۷.۳ لیتر |
مصرف جاده | ۵.۹ لیتر |
مصرف ترکیبی | ۶.۷ لیتر |
قیمت تیپ پایه نیسان ورسا S با گیربکس CVT از ۱۷,۸۷۵ دلار شروع میشود. البته همین تیپ با گیربکس دستی قیمت ارزانتری دارد اما مصرف سوخت نسخه اتوماتیک CVT کمتر است. ورسا با پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با تنها ۱۲۲ اسب بخار قدرت مطمئناً سریعترین خودروی این لیست اما در بزرگراه در هر صد کیلومتر تنها لیتر ۵.۹ بنزین مصرف میکند.
تویوتا کرولا هاچبک
مصرف شهر | ۷.۳ لیتر |
مصرف جاده | ۵.۷ لیتر |
مصرف ترکیبی | ۶.۷ لیتر |
قیمت تویوتا کرولا هاچبک با طراحی هوشمندانه و گیربکس CVT از ۲۳,۰۴۰ دلار شروع میشود. با این مبلغ میتوان از یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۶۸ اسب بخاری، رینگهای آلومینیومی استاندارد، پکیج ایمنی Safety Sense تویوتا و… بهرهمند شد.
کیا ریو
مصرف شهر | ۷.۱ لیتر |
مصرف جاده | ۵.۷ لیتر |
مصرف ترکیبی | ۶.۵ لیتر |
دومین خودروی کممصرف کیا در این لیست، قیمت ارزانتری دارد. قیمت ریو در تیپ LX از ۱۷,۲۷۵ دلار شروع میشود. زیر کاپوت این سدان سابکامپکت یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با تنها ۱۲۰ اسب بخار قدرت قرار دارد که به یک گیربکس CVT متصل است. هرچند ریو قدرت پایینی دارد اما تجهیزات استاندارد زیادی مثل نمایشگر ۸ اینچی لمسی و دوربین دید عقب را ارائه میکند.
هیوندای اکسنت
مصرف شهر | ۷.۱ لیتر |
مصرف جاده | ۵.۷ لیتر |
مصرف ترکیبی | ۶.۵ لیتر |
کسانی که ظاهر کیا ریو را نمیپسندند میتوانند سراغ پسرعموی آن یعنی هیوندای اکسنت بروند. پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری، گیربکس CVT و مصرف سوخت اکسنت با ریو یکسان است و قیمت پایه آنهم که از ۱۷,۶۹۰ دلار آغاز میشود، کمتر از ۵۰۰ دلار گرانتر است.
هوندا سیویک
مصرف شهر | ۷.۱ لیتر |
مصرف جاده | ۵.۶ لیتر |
مصرف ترکیبی | ۶.۵ لیتر |
نسل یازدهم هوندا سیویک سال گذشته با ظاهری ساده و داخلی زیبا به بازار آمد. پیشرانهٔ استاندارد این خودرو یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است اما مصرف سوخت پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۱۸۰ اسب بخاری آن کمتر است. البته برای داشتن این موتور باید سراغ تیپ EX با قیمت پایهٔ ۲۶,۳۶۵ دلار رفت.
هیوندای الانترا
مصرف شهر | ۷.۱ لیتر |
مصرف جاده | ۵.۴ لیتر |
مصرف ترکیبی | ۶.۳ لیتر |
الانترا ظاهری متمایز با کابینی چشمگیر و تجهیزات استاندارد متعدد مثل نمایشگر لمسی ۸ اینچی را در کنار مصرف سوخت مناسب ارائه میکند. پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر ۱۴۷ اسب بخاری و گیربکس CVT این خودرو با کیا فورته مشترک است و قیمت آن در تیپ پایه SE از ۲۰,۹۹۵ دلار شروع میشود.
میتسوبیشی میراژ
مصرف شهر | ۶.۵ لیتر |
مصرف جاده | ۵.۴ لیتر |
مصرف ترکیبی | ۶.۰ لیتر |
کممصرفترین خودروی حال حاضر بازار میتسوبیشی میراژ است. البته پیشرانهٔ این خودرو یک نمونهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر است که تنها ۷۸ اسب بخار قدرت تولید میکند. همچنین مثل دیگر خودروهای این لیست، این مصرف متعلق به نسخهٔ CVT و است نمونهٔ دستی مصرف بیشتری دارد. قیمت ارزانترین نوع میراژ CVT در تیپ ES بدون هیچ آپشنی از ۱۶,۹۹۰ دلار آغاز میشود.
datsun
۱۶ فروردین ۱۴۰۱جدایی از کسل کننده بودن گیربکس cvt تاثیر زیادی روی مصرف سوخت پایین داره
زیزیگولو
۱۶ فروردین ۱۴۰۱جالبه که تو این لیست به غیر از دوتا از ماشینا بقیه شون ژاپنی و کره ای بودن
ارین صاحب جمعی
۱۶ فروردین ۱۴۰۱چیزی غیر از این انتظار نمیرفت
dian-yoshani
۱۶ فروردین ۱۴۰۱چرا بجای چینی های بی کیفیت ، اینارو نمیارن؟ قیمتشونم اکثرا دورور ۲۰ هزار دلارن ، تفاوت چندانی با چینی ها ندارن
Clean energy (صیانت!)
۱۶ فروردین ۱۴۰۱با این قیمت (ماشینای توی لیست)
کیا سراتو و ریو
هیوندای الانترا اکسنت
نیسان ورسا
میتسوبیشی میراژ
فولوکس واگن جتا
و شورلت اسپارک میشه آورد
بعد به نظرتون اینا خوبن یا یه مشت بنجل بی کیفیت چینی؟ کیفیت ژاپن بالاتره یا چین؟ کیفیت کره بالاتره یا چین؟
ولله اگه سراتو رو وارد ایران بکنن یا هرکدوم از اینا انقد فروش عالی خواهند داشت و ملت لذت می برن از ماشینشون، تکنولوژی روز ، مصرف عالی، کیفیت، آپشن و زیبایی و و و و یه اصل و نسبی!!!!!!!!!!
این ماشینا رم میتونیم بخریم
شورلت تریلبلیزر
سوبارو ایمپرزا
هیوندای ونیو
کیا سئول
تویتا کرولا
هیوندای ولستر
فورد ماوریک (!)
یعنی واقعا برگام
بنجل چینی به جای اینا…. خدایا بسههههههه
dian-yoshani
۱۷ فروردین ۱۴۰۱الحق که اینا به چینیا های بی نام و صیت شرف دارن
فقط بنده زیاد اطلاعاتی احوال سیاست ندارم
(به قول معروف اطلاعات سیاسیم زیر خط فقره)
ولی شایق هستم بدونم چرا شرکت های مثل بهمن همچین ماشین هایی رو نادیده میگیرن چینی های نامرغوب رو وارد میکنن
Muty
۱۷ فروردین ۱۴۰۱1دلایلش :
– اینا نمی خوان
2- اونا نمیدن
و از همه مهتر ” ارباب اینطور نمی خواد “
علیرضا
۱۷ فروردین ۱۴۰۱کی بخوره اونوقت؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد
۲۳ شهریور ۱۴۰۳پژو پژو هست حالا هر چی باشه موتوری که روش هست شاید وقتی صفر باشه اینقدر مصرف داشته باشه ولی تو دراز مدت بالاتر از 8 مصرف داره
ماشین باز
۱۶ فروردین ۱۴۰۱توی این لیست جای پژو پارس TU5خالی بود
تو هر صد کیلومتر6لیتر میسوزنه اونم داخل شهر
توی جاده صدی 5لیتر
datsun
۱۶ فروردین ۱۴۰۱خود ویران خودرو داخل شهر رو ۱۰ اعلام کرد که بیشتر هم هست، عجب، این موتورهای ایران خودرو یه مدت کار کنن زوارشون در میره و خیلی بیشتر هم میسوزونن
ماشین باز
۱۷ فروردین ۱۴۰۱داداشم ما پارس TU5داریم صدی 6تا میسوزونه
آرش+وان
۱۶ فروردین ۱۴۰۱یاد داچیا ساندرو تو برنامه ی تاپ گیر فصل ۲۱ سری ۳ ، قسمتی که باید میرفتن نیروگاه چرنوبیل اوکراین ، افتادم ،
ساندروی لعنتی به رانندگی کاپیتان کندرو ، جیمز می ، مگه بنزینش تموم میشد! چون فقط ساندرو بود که با کم مصرف بودن داشت به منطقه ی ممنوع چرنوبیل با دوز اشعه ی بالا می رسید در حالیکه ماشینای دیگه که فولکس واگن آپ و فورد فیستا بودن زودتر بنزین تموم کرده بودن و هموند و کلارکسون خیلی خوشحال بودن😁 که باختن ولی نزدیک چرنوبیل نشده بودن 😉
آرش+وان
۱۶ فروردین ۱۴۰۱https://www.aparat.com/v/WD2BP
Clean energy (صیانت!)
۱۶ فروردین ۱۴۰۱همه عالی واسه شهر و استفاده عادی
ماشینی که کم مصرف نباشه یه خیانتکاره
viper2
۱۶ فروردین ۱۴۰۱پس همه ماشینای اسپورت خیانت کارن .
Clean energy (صیانت!)
۱۶ فروردین ۱۴۰۱بلی
به من و شما…
arya
۲۶ دی ۱۴۰۲ن اونا لیاقت می خوان😊
Jdm باز
۱۶ فروردین ۱۴۰۱تقریبا همه گزینه های لیست خیلی خوبن برای استفاده های شهری و عادی
چیزی که برام جالب بود تاثیر گیربکس cvt روی مصرف سوخت هست که فک کنم تقریبا همه مدلای داخل لیست گیربکس cvt داشتن
نمردیم از ناخوشی
۱۶ فروردین ۱۴۰۱سلام اقای دهقان اگه میشه کم مصرفت ترین های موجود در داخل ایران رو معرفی کنید
امیر دهقان
۱۶ فروردین ۱۴۰۱سلام
حدود دو سه ماه پیش چنین مطلبی رو کار کردیم
https://www.pedal.ir/station/most-fuel-efficient-iranian-car/
نمردیم از ناخوشی
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ممنون 🙏
Behzad
۱۷ فروردین ۱۴۰۱اگه منظورت تولید ایران باشه همچین چیزی وجود خارجی نداره، ولی اگه منظورت همون پراید کره ای یا پژوی فرانسه باشه که دم و سرشو کج کردن و به اسم خودشون زدن اره میشه گفت پراید، ولی بازم با این قیمت و فقر آپشن هاش باید مصرف ترکیبیش ۱ در صد باشه،( کاری به سمند و اس دی. و اینا ندارم که همه میدونن از چه طریقی مهندسی شدن و چندین هزار میلیارد به خارجیا دادن تا واسه ۲۰۶ یدونه کاپوت وصل کنن،)
حمید
۱۷ فروردین ۱۴۰۱میراژ من یکساله دارم البته اینجا اسمش اسپیس استار ، تو اتوبان ۹۰ تا بری مصرفش میاد روی ۴ ، تو شهر ولی ۵,۵ تا ۶
احسان
۱۹ فروردین ۱۴۰۱با سلام
بنظر میرسه این مقاله کممصرفترین خودروهای بنزینی در بازار آمریکای شمالی باشه نه بازارجهانی
در اروپا آخرین مدل ساندرو با موتور سه سیلندر بنزینی در دو مدل طبیعی و توربو شارژر و مصرف سوخت در حدود 5 لیتر در 100 کیلومتر عرضه میشه.