در این مطلب بررسی خواهیم کرد که کدام خودروسازان در کشورهای سراسر جهان حضور پررنگی داشته و به بازار داخلی خود کمترین وابستگی را دارند.
بررسی سالانهٔ حضور جهانی برندهای خودروسازی، تغییرات جالبی را نشان میدهد. زمانی که بین دو کشور تنشهای ژئوپلیتیکی ایجاد میشود، فروش خودرو در مناطق مختلف جهان میتواند تحت تأثیر قرار گیرد. برخی از خودروسازان، صرفاً روی چند منطقه یا بازار خاص تمرکز دارند درحالیکه برخی دیگر بازارهای بیشتری را در سراسر جهان پوشش میدهند؛ اما کدام شرکتهای خودروسازی کمترین وابستگی را به بازار داخلی خود دارند؟ کدامیک بیشتر به بازار چین وابسته هستند و کدام برندها در کشورهایی با رشد اقتصادی سریع حضور کمرنگی دارند؟
همهٔ جهان تویوتا را میشناسند
اگر فقط بخواهیم یک خودروساز را نام ببریم که در سراسر جهان شناختهشده باشد و تقریباً در همهٔ کشورها حضور داشته باشد، آن تویوتا است. با وجود رقابت شدید از سوی تسلا و برندهای چینی، تویوتا همچنان در رتبهٔ اول جهانیترین برند خودروسازی دنیا باقی مانده است. نگاهی به آمارهای فروش تویوتا نشان میدهد که این شرکت بهخوبی فعالیتهای خود را در سراسر جهان گسترش داده است. بهعنوانمثال، بزرگترین بازار تویوتا، بازار داخلی آن یعنی ژاپن نیست بلکه آمریکای شمالی (ایالاتمتحده و کانادا) است که تقریباً ۲۳ درصدد از کل فروش شرکت در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است درحالیکه ژاپن با ۱۷ درصد، سومین بازار بزرگ تویوتا محسوب میشود.
این در حالی است که ۵۶ درصد از کل فروش فورد و ۵۸ درصد از کل فروش شورلت فقط در بازار داخلی آمریکا بوده و بازار اروپا نیز ۳۳ درصد از کل فروش فولکسواگن را به خود اختصاص داده است. درواقع، ۸۳ درصد از کل فروش تویوتا در سال ۲۰۲۳ در پنج منطقهٔ مهم در سراسر جهان پخش شده است. همچنین سهم برند تویوتا از بازار ۸ منطقه از ۱۰ منطقهٔ جهان بسیار خوب است و این شرکت بین ۶.۳ درصد تا ۲۶.۵ درصد از بازار خودروی این مناطق از اروپا گرفته تا جنوب شرقی آسیا را در اختیار دارد. تویوتا تنها در دو منطقه شامل اوراسیا با سهم ۱.۶ درصدی و جنوب آسیا (هند و پاکستان) حضور کمرنگی دارد که اولی به خاطر خروج از بازار روسیه است و در دومی هم فروش تویوتا با وجود آغاز همکاری با سوزوکی هنوز رشد نکرده است.
حضور جهانی پررنگ نیسان و کرهایها
نیسان هم توزیع فروش نسبتاً متعادلی در سراسر جهان دارد. این شرکت در آمریکای شمالی، آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، چین و ژاپن حضور پررنگی دارد. بااینحال، برندهای کرهای هیوندای و کیا حتی سریعتر از ژاپنیها جهانی شدهاند. هرچند آمریکای شمالی بزرگترین بازار این برندهای کرهای در سال ۲۰۲۳ بوده اما این بازار تنها ۲۳ درصد از کل فروش جهانی هیوندای را به خود اختصاص داده است و آسیای جنوب شرقی با ۱۶ درصد، کره با ۱۶ درصد و اروپا با ۱۵ درصد با فاصلهٔ کمی در رتبههای بعدی هستند. کیا نیز توزیع فروش مشابهی دارد هرچند که بیشتر به ایالاتمتحده (۲۹ درصد)، کره (۱۹ درصد) و اروپا (۲۰ درصد) وابسته است.
سهم هر منطقهٔ جهان از کل فروش دیگر خودروسازان در سال ۲۰۲۳ به درصد
آمریکای شمالی | آمریکای لاتین | اروپا | آفریقا | خاورمیانه | |
فورد | ۵۶ | ۴ | ۲۵ | ۱ | ۱ |
شورلت | ۵۸ | ۱۹ | ۰ | ۰ | ۲ |
سوزوکی | ۰ | ۳ | ۷ | ۳ | ۲ |
جنسیس | ۳۵ | ۰ | ۲ | ۰ | ۳ |
رنو | ۰ | ۱۸ | ۷۳ | ۴ | ۱ |
فیات | ۰ | ۴۲ | ۵۳ | ۵ | ۰ |
پژو | ۰ | ۱۱ | ۸۰ | ۲ | ۲ |
اشکودا | ۰ | ۰ | ۸۶ | ۱ | ۲ |
سیتروئن | ۰ | ۹ | ۸۱ | ۲ | ۱ |
اوپل | ۰ | ۱ | ۹۷ | ۲ | ۰ |
داچیا | ۰ | ۱ | ۹۳ | ۶ | ۰ |
مینی | ۱۳ | ۳ | ۶۴ | ۱ | ۰ |
سئات | ۰ | ۶ | ۹۰ | ۲ | ۲ |
کوپرا | ۰ | ۳ | ۹۴ | ۰ | ۱ |
سوبارو | ۷۵ | ۲ | ۳ | ۰ | ۱ |
تاتا | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ |
سانگیانگ | ۰ | ۴ | ۲۵ | ۰ | ۰ |
جیامسی | ۹۶ | ۱ | ۰ | ۰ | ۳ |
رم | ۸۸ | ۹ | ۱ | ۰ | ۱ |
دوج | ۸۹ | ۹ | ۰ | ۰ | ۱ |
کرایسلر | ۹۹ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱ |
لانچیا | ۰ | ۰ | ۱۰۰ | ۰ | ۰ |
آکورا | ۹۹ | ۰ | ۱ | ۰ | ۰ |
اینفینیتی | ۸۴ | ۲ | ۰ | ۰ | ۴ |
آلفارومئو | ۱۷ | ۱ | ۷۵ | ۲ | ۱ |
دیاس | ۰ | ۲ | ۹۳ | ۱ | ۰ |
اوراسیا | آسیای جنوبی | چین | اقیانوسیه | ژاپن و کره | |
فورد | ۰ | ۰ | ۶ | ۶ | ۰ |
شورلت | ۱۵ | ۰ | ۵ | ۰ | ۱ |
سوزوکی | ۰ | ۵۹ | ۰ | ۵ | ۲۱ |
جنسیس | ۰ | ۰ | ۱ | ۱ | ۵۹ |
رنو | ۰ | ۳ | ۰ | ۱ | ۰ |
فیات | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ |
پژو | ۰ | ۰ | ۳ | ۱ | ۱ |
اشکودا | ۰ | ۶ | ۴ | ۱ | ۰ |
سیتروئن | ۰ | ۱ | ۵ | ۰ | ۱ |
اوپل | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ |
داچیا | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ |
مینی | ۰ | ۰ | ۷ | ۳ | ۹ |
سئات | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ |
کوپرا | ۰ | ۰ | ۰ | ۲ | ۰ |
سوبارو | ۰ | ۰ | ۱ | ۶ | ۱۲ |
تاتا | ۰ | ۹۹ | ۰ | ۰ | ۰ |
سانگیانگ | ۰ | ۰ | ۰ | ۷ | ۶۳ |
جیامسی | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ |
رم | ۰ | ۰ | ۰ | ۱ | ۰ |
دوج | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ |
کرایسلر | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ |
لانچیا | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ |
آکورا | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ |
اینفینیتی | ۱ | ۰ | ۹ | ۰ | ۰ |
آلفارومئو | ۰ | ۰ | ۱ | ۱ | ۲ |
دیاس | ۰ | ۰ | ۱ | ۰ | ۲ |
برندهایی که بیشترین وابستگی را به چین دارند
در دنیای تنشهای فراینده با چین، شناخت برندهایی که بیشترین وابستگی را به بازار این کشور دارند بسیار مهم است. بهعنوانمثال، فولکسواگن پرفروشترین برند جهانی در این کشور است و ۴۴ درصد از کل فروش این شرکت در سال ۲۰۲۳ فقط در چین بوده است؛ بنابراین، هرگونه درگیری احتمالی بین چین و غرب، فولکسواگن را در موقعیت بسیار دشواری قرار خواهد داد. وابستگی شدید فولکسواگن به بازار چین در حالی است که این خودروساز بزرگ آلمانی در خاورمیانه، اوراسیا، هند، آسیای جنوب شرقی، کره و ژاپن حضور بسیار کمرنگی دارد. دیگر برندهایی که وابستگی زیادی به بازار چینی دارند هم شامل کادیلاک با ۵۱ درصد از کل فروش سال ۲۰۲۳، بیوک با ۷۴ درصد، اسمارت با ۵۸ درصد، لینکلن با ۴۲ درصد و لوتوس با ۵۲ درصد است. همچنین برندهای لوکس آلمانی با ۳۳ درصد از کل فروش برای مرسدس، ۳۷ درصد برای بامو و ۳۸ درصد برای آئودی، تکیهٔ زیادی به بازار چین دارند. سهم این کشور از فروش تسلا در سال ۲۰۲۳ هم ۳۵ درصد بوده است.
خودروسازانی که کمترین گسترهٔ فروش جهانی را دارند
غیر از برندهای چینی که تازه شروع به توسعهٔ بازار خود در مقیاس جهانی کردهاند، برندهای آمریکایی، فرانسوی و ایتالیایی کمترین گسترهٔ فروش جهانی را دارند. بهعنوانمثال، ۸۲ درصد از فروش جهانی فورد در سال ۲۰۲۳ تنها در دو بازار آمریکای شمالی و اروپا بوده است و شورلت ۵۸ درصد از خودروهای خود را فقط در آمریکا و کانادا فروخته است. برندهای دوج، رم، جیامسی و کرایسلر نیز حتی بیشتر به کانادا وابسته هستند. از سوی دیگر، اروپا بیش از ۸۰ درصد از کل فروش پژو، اشکودا و سیتروئن و بیش از ۹۰ درصد از فروش اوپل، داچیا، سئات و کوپرا را به خود اختصاص داده است. در بین برندهای اروپایی، فیات کمترین وابستگی را به بازار اروپا دارد اما در عوض بخش عمدهای از فروش آن در بازار آمریکای لاتین صورت میگیرد.
JaMsHiD_R1988
۷ مرداد ۱۴۰۳درود بر آکیو تویودا و خاندان محترمش که جهان رو بهتر کردن
sina
۷ مرداد ۱۴۰۳امپراطور تویوتا 👌🏼
Car love
۷ مرداد ۱۴۰۳بخصوص با bz4x 😍
ناخدا
۷ مرداد ۱۴۰۳و مخصوصا عمو مایک و جنسیس دلربا و عمو بهروز با کیا اسپرتیج دوست داشتنیش
JaMsHiD_R1988
۷ مرداد ۱۴۰۳همیشه دوست داشتم ببینم صندلی داغ ماشینای کره ای چقدر گرما تولید میکنن
امیدواریم در شش سال آبنده ، آتش داغ از دریچه های کولر هم زبانه بکشد
BittZ
۷ مرداد ۱۴۰۳یه بنده خدایی خیلی به بنز تیکه میندازه که جیلی سهامدارشه . اما جواب خوبی گرفت
کادیلاک با ۵۱ درصد از کل فروش سال ۲۰۲۳، بیوک با ۷۴ درصد، لینکلن با ۴۲ درصد کاملا متکی به چین هستند
دفعه بعد حواست باشه اسمی از بنز خواستی ببری به این ۳ تا نونخشکخور امریکایی هم اشاره کنی
چین نباشه همین یه لقمه نونخشکشون هم تبدیل به آجر میشه
(Ali(chevynova
۷ مرداد ۱۴۰۳سهامداری ربطی به بازار فروش نداره
هر وقت فهمیدی اینرو اون روز به بلوغ رسیدی
بنز ماله جیلیه، کادیلاک و لینکلن تو چین فروش دارن
ولی برای امثال تو نفع در همین هست که متوجه نشن
BMZ
۷ مرداد ۱۴۰۳وقتی استلانتیس داره دوج رو نابود میکنه و قراره درشو تخته کنه ، GM با کمک دولت و چین زندست، فورد هم که ماشین های بقیه رو ریبج میکنه ، هنوزم میای توی سایت و به بقیه برند ها تیکه میندازی
JaMsHiD_R1988
۷ مرداد ۱۴۰۳بنز شاید ده درصدش مال چین باشه
ولی لینکلن از چهار تا محصولی که میفروشه ، یکیش پلتفرمش چینیه همونم میشه پرفروش ترین ماشین لینکلن
علی وای به حال روزی که مردم برن بجا لینکلن آمریکایی ماشین چینی بخرن
۷ مرداد ۱۴۰۳جناب الان شما داری افغانستان رو با لرستان ایران مقایسه میکنی؟
Taha Ayoobi
۷ مرداد ۱۴۰۳خود بنز هم 37 درصد فروشش تو چینه چی میگی.
پیام
۷ مرداد ۱۴۰۳یه تعداد می گفتن کره مربا و آشغال و … ولی الان میبینن نه بابا!!! اصلا داستان این نیست!!!
amir
۷ مرداد ۱۴۰۳فرقی نکرده هنوزم همون آشغال دیروزه
JaMsHiD_R1988
۷ مرداد ۱۴۰۳داستان اینه که در برابر تویوتا آشغالن😂
حالا ژاپن
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ژاپن چه ربطی داره به کره و مربا توی این لیست بعد تویوتا فورد بود کره مربا هم اگه توی این لیست اینکه ارزان هستند در کشور های دیگه میگن یکی بخر دو تا ببر یک روز برو از اون هایی که سانتافه دارند بپرس تاحالا چند بار تعمیر گیربکس یا موتور کردید
ممد ژانگولر
۷ مرداد ۱۴۰۳خودروهای آسیایی دارن دنیارو میبلعند.
۷ مرداد ۱۴۰۳آسیا بهترین جای جهان است مرگ بر اروپا درود بر آسیا مرگ بر آفریقا مرگ بر آمریکا مرگ بر استرالیا
مازیار
۷ مرداد ۱۴۰۳مقاله جالبی بود تشکر
Ehsan
۷ مرداد ۱۴۰۳دقت کنین که کیا هیوندای تو کمترین زمان ممکن به این جایگاه رسیدن
amir
۷ مرداد ۱۴۰۳پس بی وای دی خیلی شاخه چون تو زمان خیلی کمتر به فروش میلیونی رسید!! بعد همچین کمم نیستا ۵۰ سالی میشه با ویران خودرو شروع کرد دیگه
Car love
۷ مرداد ۱۴۰۳هنوز با خبر ساخت باتری جامد توسط سامسونگ کنار نیومدن که این خبرم اضاف شد 😞💔
eternal
۷ مرداد ۱۴۰۳Car love
هویچ بخور یکم چشمت قوی تر بشه
datsun
۷ مرداد ۱۴۰۳بعضی خودروسازها عملا فقط تو قاره خودشون و باحمایت نفس میکشن
محمد
۷ مرداد ۱۴۰۳مثل اروپایی ها
مازیار
۷ مرداد ۱۴۰۳ماشالا بهشون😁
Taha Ayoobi
۷ مرداد ۱۴۰۳چه آمار و ارقام جالبی بود.
اون درصد های کادیلاک و بنز و بی ام و… نمیدونستم.
عجیب بود.
Anti Clown
۷ مرداد ۱۴۰۳این مقاله جواب محکمی به اون کاربرایی که منتظر ورشکستگی تویوتا هستند (!) رو میده . قبلا هم در پدال گفته شد . تویوتا در عمر ۸۰ – ۹۰ ساله ی خودش به خوبی ریشه دوونده و در خیلی از بازارهای مهم جایگاهشو تثبیت کرده . هر وقت تویوتا از بین رفت مطمئن باشید قبلش خودروسازی از بین رفته چون هیچ کمپانی در جهان ، مثل تویوتا بازار گسترده و پررونقی نداره . تا سالیان سال این برند در شمار ۳ خودروساز پرفروش جهان باقی میمونه و از بین رفتن تویوتا چیزی نزدیک به محاله مگر اینکه مدیریت کمپانی به علت تغییر تکنولوژی و نیاز مردم ، ماهیت شرکت رو تغییر بده . مثلا شاید ۵۰ سال بعد نیاز به حمل و نقل عمومی و هوشمند پررنگ باشه و تویوتا تبدیل به ابرشرکت در این حوزه بشه
شرکت هایی که وابستگی شدید به بازارهای محدود دارن ، آسیب پذیر تر هستند . برای مثال بعضی کمپانیا که عمده فروششون صرفا در یکی دو بازاره ، هر تنش سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و … که به وجود بیاد یه تغییر واضح در قیمت ها و آمار اون کمپانی اعمال میکنه . کمپانیایی که در چند بازار گسترده شدند ، میشه امید داشت که باثبات ترین و پایدار ترین عملکرد رو داشته باشند
! i M α η δ υ α R
۷ مرداد ۱۴۰۳ایراد خودرو و سنگ پا ، چرا توی لیست نبودن ؟
دوست داشتم بدونم وابستگی این دو غول لگن سازی به بازار آمریکای شمالی و چین ، چند درصده ؟
فعلا که خدا رو شکر ، جایگاهشون در اروپا با خطری مواجه نیست …
چون اونجا اصلا رقیبی ندارن …
🤣🤣🤣
Amirmohammad
۷ مرداد ۱۴۰۳آسیا داره دنیا رو میگیره.عالی
Absurd Hero
۷ مرداد ۱۴۰۳و امیرمحمد چون آسیاییه خیلی خوشحاله از این بابت
Amirmohammad
۷ مرداد ۱۴۰۳تو هم چون اهل تگزاسی خیلی ناراحتی مشخصه
B
۸ مرداد ۱۴۰۳به ما که چیزی نرسیده تا الان هر وقت به ما چیزی رسید خوشحالی کن هر وقت ایرانم جزوشون بود خوشحالی کن بابتش
Anti Clown
۷ مرداد ۱۴۰۳یکی از آشکارترین ویژگی ژاپنیا همین استراتژی مدیریت اونهاست که در بازارای مختلف پخش میشن . کره ایها هم از همین مسیر پیروی میکنند و دنباله رو ژاپنند
در متن از حضور تویوتا و نیسان در اکثر بازارها صحبت شد اما اشاره به هوندا نشد . مخصوصا اینکه هوندا در زمنیه موتورسیکلت هم حرفای زیادی برای گفتن داره
Absurd Hero
۷ مرداد ۱۴۰۳دوستان الان فهمیدید چرا بی ام و هرچی شخمی تر طراحی میکنه بیشتر میفروشه؟
محمد
۷ مرداد ۱۴۰۳حالا فهمیدم چرا اروپا انقدر نسبت به ورود خودرو های چینی جبهه گرفت چون خودروسازان اروپایی بیشتر فروششان در خود اروپا هست و در صورت ورود عادلانهی چین به بازار صنعت خودرو سازی اروپا نابود میشه.
حالا ژاپن
۱۷ مرداد ۱۴۰۳شما چری سوار شو و ماشین کره ای بی تی اس آدم نادان چه میفهمه از بنز بی ام دبلیو و اینها حتما پولدار هاشون هم مثل ایران به جای بوگاتی و لامبورگینی و فراری کلکسیون پراید وانت مدل دمپایی جلو بسته و چری تیگو هشت و ماشین کره ای پانزده سال پیش باید جمع کنن
JaMsHiD_R1988
۷ مرداد ۱۴۰۳جالبه یه دوست گرامی به فروش تویوتا تو آمریکا تیکه میندازه و میگه فورد فروشش بهتر از تویوتاس در حالی که فورد بیش از هشتاد درصد بازارش فقط برا آمریکاس
بعدش جالبه به مرسدس میگه چینی درحالی که برند بیوک بیش از پنجاه درصد و لینکلن بیش از هفتاد درصد فروششون توی چینه
این رقم برای مرسدس به ۳۳ درصد میرسه
بعدش جالبه فروش فورد توی آمریکا رو که فقط توی آمریکا خریدار داره رو با فروش مرسدس توی آمریکا مقایسه میکنه
نمیگه فورد فقط اینجا خریدار داره
میگه مرسدس نمیتونه بفروشه
! i M α η δ υ α R
۷ مرداد ۱۴۰۳آقا ماشاالله از وام 18 میلیاردی سال 2008 عمو باراک یادش رفته …
اون وام های فضایی در اون سالها نبود ، الان دیترویت ، قبرستان بود …
باید می رفتی سر خاک GM و FORD و … فاتحه می خوندی …
یادشون رفته به چه خفتی افتاده بودن …
تا الان به یک روایت حدود 200 میلیارد دلار از دولت ، پول توو جیبی گرفتند دوستان …
اما صداش رو در نمیارند …
توی تاریخ صنعت خودرو ، این چنین کمک های دولت ها به خودروسازهاش ، مرزهای اقتصاد رو رد کرد و وارد سیاست میشه …
حالا اومده اینجا واسه ما …. میکنه
(Ali(chevynova
۸ مرداد ۱۴۰۳کمک به صنعت که همیشه از سوی دولتها بوده ولی ببین بنز چه وضعی داشت که دولت انگلا مرکل هم ازش حمایت نکرد و جیلی اومد سرمایه داد بهش و ۱۲ درصد سهامش رو تصاحب کرد
حالا ژاپن
۱۷ مرداد ۱۴۰۳برو ماشین کره ای سوار شو من خر سوار میشم ماشین تو را نه پس راجب بنز نظر نده خودش حالا میبینی بی تی اس فن و ماشین کره ای سوار میشه دائم دم تعمیرگاه
زیزیگولو
۷ مرداد ۱۴۰۳کمپانی تویوتا غول خودروسازی جهانی و پرفروش ترین خودروساز جهان 👍👍
genius
۷ مرداد ۱۴۰۳نه نه نه!! شما نمیفهید جهانی ترین خودروسازان جهان چری و مری و فرفری چینه این برندهای خوشنام و بزرگ جهانی همه تبلیغات پوچ دوژژمنه!!
حالا ژاپن
۱۷ مرداد ۱۴۰۳هیوندای بی تی اس کره ای برند های کره را نگفتی
امیرحسین پورکند
۷ مرداد ۱۴۰۳برند های ویران گاری و خرپا کجان،اونا بیان کلا همه برندهای معروف دنیا رو کله ملق چپکی میکنه و خودشون میرن صدرجدول😂!
هیروهیتو
۷ مرداد ۱۴۰۳جووووونم ژاپن و تویوتاش ❤️🔥❤️🔥❤️🔥🇯🇵❤️🔥❤️🔥❤️🔥
گات
۸ مرداد ۱۴۰۳سمند ام پاور
پژو پارس AMG
پراید اسموکی ناگاتا
زامیاد اینفینیتی لکسوس اکورا
تیبا دو اس ار تی
بله دود از کنده بلند میشه
New comer
۸ مرداد ۱۴۰۳بزرگی تویوتا غیرقابل انکاره
اما کرولاهای ۲۰۲۴ به طرز وحشتناکی مثل حلب میمونه! چیزی شبیه پراید خودمون (اتاق و بدنه و داخل را میگم، نه موتور گیربکس و فنی و…)
علی اکبر عباس زاده
۹ مرداد ۱۴۰۳البته همه اینا تا قبل از ورود تویوتا به عرصه خودروهای توربو بوده از این به بعد فروشش نصف خواهد شد همین الان موتور لکسوس ال ایکس ۶۰۰ وپرادو به مشکل خورده وفراخوان داده دیگه کل دنیا با ورود کامل واجباری موتورهای توربو ومصرفی شدن پنج ساله خودرو دوام که فاکتور اصلی تویوتا بود از بین میره وفروشش به نصف میرسه
تویوتا ژاپن
۱۷ مرداد ۱۴۰۳پول باشه ماشین قسطی با قیمت روز دنیا نه بر اساس قیمت دلال با سود چهاردرصد بدهند کی میرود سمت چینی و کره ای دیگه معلوم همه از دم تویوتا سوار میشن یکبار گفتم بیشتر کره ای سوار ها همجنسباز نیستند مثل بی تی اس فقط میخوان سیس عقاب لندکروز بگیرند بنده خدا ها بیست تومن پول ندارند مجبور جنسیس یا سانتافه بخرند سیس ژاپن اونجا بگیره سخت حسن سخت بیست تومن جور کردن
تویوتا ژاپن
۱۷ مرداد ۱۴۰۳پول باشه ماشین قسطی با قیمت روز دنیا نه بر اساس قیمت دلال با سود چهاردرصد بدهند کی میرود سمت چینی و کره ای دیگه معلوم همه از دم تویوتا سوار میشن یکبار گفتم بیشتر کره ای سوار ها مثل بی تی اس فقط میخوان سیس عقاب لندکروز بگیرند