امروز سامانهٔ چهارچرخ محرک بسیار متداول شده است اما اینها خودروهایی هستند که این تکنولوژی را به جلو بردند و باعث فراگیری آن شدند.
سامانهٔ چهارچرخ محرک را هرچند امروز حتی در هاچبکها هم میبینیم اما این تکنولوژی ریشه در خودروهای نظامی دارد و از طریق آفرودرها متداول شد. در ادامه با خودروهای شاخص در تکامل سامانهٔ چهارچرخ محرک آشنا خواهیم شد.
جیپ سال ۱۹۴۰
هرچند پیشازاین سامانهٔ چهارچرخ محرک در برخی خودروها استفاده شده بود اما بدون شک خودرویی که تواناییهای این سیستم را به جهان نشان داد، جیپ بود. این خودرو هرچند ابتدا برای جنگ جهانی دوم ساخته شد اما جیپ بعداً نسخهٔ غیرنظامی آن را با نام CJ ارائه کرد که به موفقیت بزرگی دست یافت. CJ ابتدا از قطعات نسخهٔ نظامی استفاده میکرد اما خیلی زود به اکسل عقب قویتر و گیربکس سه سرعته مجهز شد.
لندروور سال ۱۹۴۸
لندروور خودرویی بود که سامانهٔ چهارچرخ محرک را در اختیار عموم مردم قرار داد. طراح این ماشین «موریس ویلکز» بود. وی از یک جیپ نظامی که در مزرعهٔ خود استفاده میکرد الهام گرفت اما معتقد بود میتواند آن را بهتر کند. نتیجه ساخت خودرویی با شاسی فولادی و بدنهٔ آلومینیومی سبکوزن بود. لندروور هرچند به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بود اما میشد روی جاده آن را در حالت دیفرانسیل عقب قرار داد. این شاسیبلند بریتانیایی در نمونههای اولیه از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی ساخت روور استفاده میکرد.
جیپ واگنییر سال ۱۹۶۲
تا دههٔ ۶۰، خودروهای چهارچرخ محرک وسایلی خشن و فاقد امکانات بودند که فقط برای مسیرهای ناهموار ساخته میشدند اما جیپ واگنییر همهچیز را تغییر داد. واگنییر هرچند کاملاً یک وسیلهٔ ۴×۴ توانمند بود اما راحتتر و جادهایتر از شاسیبلندهایی بود که تا آن زمان در بازار حضور داشتند. واگنییر بیشتر از آنکه روی مسیرهای ناهموار تمرکز داشته باشد، روی جاده متمرکز بود و پایهگذار شاسیبلندهای لوکس شد. این اولین خودرویی بود که تواناییهای چهارچرخ محرک را با راحتی و امکانات خودروهای سواری ارائه کرد.
جنسن FF سال ۱۹۶۸
درحالیکه سامانهٔ چهارچرخ محرک در ابتدا فقط مختص شاسیبلندها بود، جنسن FF اولین خودروی سواری چهارچرخ محرکی بود که به بازار عرضه شد. این خودرو بر اساس جنسن اینترسپتور ساخته شد و نام FF آن به سامانهٔ چهارچرخ محرک فرگوسن فرمولا اشاره داشت. از این خودرو تنها ۳۲۰ دستگاه فروخته شد و دلیل فروش پایین آن گیربکس کمکی سامانهٔ چهارچرخ محرک بود که در قسمت سرنشین جلوی سمت چپ نصب شده بود. این موضوع ساخت نسخهٔ فرمان چپ را غیرممکن میکرد و جنسن FF را از بازار مهم آمریکا محروم کرد.
رنجروور سال ۱۹۷۰
لندروور با تکامل دادن فرمول جیپ واگنییر، رنجروور را بهعنوان یک ۴×۴ لوکس معرفی کرد. مهمترین ویژگیهای این خودرو سواری آرام روی هر مسیری و همینطور کابین راحت و ساکت بود. سامانهٔ چهارچرخ محرک رنجروور که با اکسلهای صلب و ضرایب سبک و سنگین از لندروور گرفته شده بود، ساده بود اما ویژگی منحصربهفرد آن استفاده از فنرهای پیچشی در سیستم تعلیق بود که سواری منعطفی را هم برای رانندگی روی جاده و هم آفرود فراهم میکرد.
AMC ایگل سال ۱۹۷۹
آمریکن موتورز شرکت نوآورانهای بود که برای عقب نماندن از سه غول خودروسازی آمریکا، ایدههای خلاقانهای را ارائه کرد. یکی از این خلاقیتها، ساخت ایگل چهارچرخ محرک بود که با ارتفاع زیاد از زمین، تواناییهای آفرود مناسبی داشت اما درعینحال از راحتی خودروهای سواری برخوردار بود. ایگل جلوتر از زمان خود بود و اولین کراساوور جهان محسوب میشد اما به فروشی که لایق آن بود دست پیدا نکرد و طی هشت سال ۳۷,۴۳۰ دستگاه فروخت.
آئودی کواترو سال ۱۹۸۰
هرچند جهان تا سال ۱۹۸۰ چندین خودروی سواری چهارچرخ محرک را به خود دیده بود اما هیچکس انتظار دید یک خودروی پرفورمنس چهارچرخ محرک را نداشت تا اینکه آئودی کواترو تحولی در این خودروها به راه انداخت و به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، ماشینهایی با قدرت و قیمت بیشتر را مغلوب کرد. علاوه بر این، کواترو در مسابقات رالی هم موفقیتهای زیادی کسب کرد هرچند که تا سال ۱۹۸۳ طول کشید تا آئودی مشکلات ناشی از داغ کردن و کمفرمانی را حل کند. دلیل موفقیت کواترو دیفرانسیل مرکزی مکانیکی آن بود که امکان تقسیم نیرو بین چرخهای جلو و عقب را به راننده میداد.
فیات پاندا ۴×۴ سال ۱۹۸۳
درحالیکه آئودی کواترو مزیتهای سامانهٔ چهارچرخ محرک را نشان داد، فیات پاندا آن را در دسترس همه قرار داد. این شرکت برای طراحی و ساخت گیربکس، کلاچ، اکسل عقب، دیفرانسیل و میلگاردان از شرکت اتریشی Steyr-Puch کمک گرفت و همهٔ اینها را در هاچبک کوچک پاندا جای داد. دنده یک این خودرو بسیار سنگین بود تا امکان حرکت در مسیرهای ناهموار را فراهم کند درحالیکه چهار دندهٔ دیگر برای رانندگی معمولی روی جاده در نظر گرفته شده بودند.
پورشه ۹۵۹ سال ۱۹۸۷
۹۵۹ واکنش پورشه به جنگ سوپراسپرتهای اواسط دههٔ ۸۰ علیه فراری بود و این خودرو در پاسخ به 288GTO شرکت ایتالیایی معرفی شد. ۹۵۹ به یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر تخت با دو توربوشارژ متوالی مجهز بود که ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما ویژگی مهمتر برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک بود که میتوانست توزیع نیرو بین محورهای جلو و عقب را تغییر دهد و تا ۸۰ درصد از قدرت را به چرخهای عقب بفرستد.
سوبارو ایمپرزا توربو سال ۱۹۹۲
سوبارو که تجربهٔ زیادی در ساخت خودروهای چهارچرخ محرک داشت، در اوایل دههٔ ۹۰ ایمپرزا توربو را معرفی کرد که به یکی از نمادهای خودروهای ژاپنی تبدیل شد. این سدان کامپکت میتوانست ظرف تنها ۵.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. چنین پرفورمنسی از سامانهٔ چهارچرخ محرک با دیفرانسیل لغزش محدود عقب ناشی میشد. این ویژگی در کنار گیربکس با ضرایب نزدیک و فرمان سریع، ایمپرزا توربو را به خودرویی بسیار توانمند در هر مسیری تبدیل کرد.
لامبورگینی دیابلو VT سال ۱۹۹۳
نسخهٔ VT اولین ارتقاء بزرگ دیابلو از زمان معرفی در سال ۱۹۹۰ محسوب میشد و سامانهٔ چهارچرخ محرک را برای آن به ارمغان آورد تا بهتر بتواند ۴۹۲ اسب بخار قدرت موتور V12 را مهار کند. VT مخفف Viscous Traction بود و به دیفرانسیل مرکزی اشاره داشت. این سیستم که از شاسیبلند LM002 گرفته شده بود، امکان ارسال تا ۲۵ درصد از قدرت را به چرخهای جلو فراهم میکرد تا شهرت دیابلو به هندلینگ ضعیف را بهبود بخشد. سامانهٔ چهارچرخ محرک دیابلو VT اما به چرخهای جلوی کوچکتری نیاز داشت به همین دلیل لاستیکها از ۲۴۵ به ۲۳۵ تغییر کردند.
تسلا مدل S سال ۲۰۱۴
مدل S زمانی که در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد خودرویی انقلابی بود اما این سدان آمریکایی غیر از پیشرفت بزرگی که در خودروهای الکتریکی رقم زد، اتفاق مهمی در توسعهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک هم محسوب میشد زیرا تسلا در سال ۲۰۱۴ نسخهٔ دو موتورهٔ آن را ارائه کرد که بدون نیاز به میلگاردان و دیفرانسیل مرکزی، به هر چهارچرخ نیرو میداد. در این نسخه، یک موتور در جلو و دیگری در عقب نصب شده بود و در مدل P100D ظرف تنها ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید.
Mr wrong
۲۱ فروردین ۱۴۰۳دیابلو چقد زیباست
(Ali(chevynova
۲۱ فروردین ۱۴۰۳فقط جیپ
خدای خدایان
افریننده سبک افرود
ماشالاه کهنه سرباز جنگ
(Ali(chevynova
۲۱ فروردین ۱۴۰۳جیپ واگونییر اولین شاسی بلند لوکس جهان بود که سال ۱۹۶۳ تولید شد و پایه گذار این سبک بود
البته جیپ قبل تولید اولین شاسی بلند لوکس جهان ، پدر افرودهای جهان و سنگ محک این کلاسه
هنوزم جیپ شهبازهای موجود در ایران با بیش از ۴۰ سال سن در افرود غوغا میکنن
اینها نشون میده جیپ بهترینه و خیلی ها بر اساس جیپ ، محصولات خودشون رو تولید کردن که در این لیست ۲ نمونش هست
🇰🇷
۲۱ فروردین ۱۴۰۳این مقاله رو اونایی که میگفتن لندرور از تویوتا پایین تره 😂 خوبه خوب بخونن و نکته بردارن ازش و هر شب مرور کنن تا از دنیای توهمی دور بشن و ببینن جایگاه جیپ و لندرور کجاست!!!
اگر جیپ و لندرور نبودند ، هیچ آفرود و شاسی بلند چهارچرخ محرکی وجود نداشت
amir
۲۱ فروردین ۱۴۰۳استاد ببخشید جایگاه سانتاخروس xrt( trxبرعکس) کجاست ما ازش نوت برداری کنیم؟ افسانه ها میگن پرواز میکنه
مازیار
۲۱ فروردین ۱۴۰۳آخ که اون جنسن چقدر جذابه😍
مازیار
۲۱ فروردین ۱۴۰۳به نظرم مهمترین ویژگی رنجروور هم سواری نرم اون نیست _ هرچند بین اس یو وی های زمان خورش نرم ترینه _ اما ویژگی مهم ترش میزان دید و تسلط راننده و سرنشینان به بیرون خودرو هست که اختلافی بیش از حد با بقیه خودروها داره
Baja Racing
۲۱ فروردین ۱۴۰۳الان خیلی از خودرو های بزرگ و گرون به دوربین جانبی و انواع سنسور مجهزن که کامل نشون میده وضعیت به چه شکله و دیکه دید به بیرون خیلی مثل گذشته ضروری نیست
مازیار
۲۱ فروردین ۱۴۰۳دوربین و سنسور هرگز جای دید مستقیم چشمی رو نمی گیره
بعدش شما حتما تجربه نکردی اونچه که گفتم رو وگرنه فقط تایید می کردی
مازیار
۲۱ فروردین ۱۴۰۳در رنجروور ارتفاع پائین خط جانبی حدود ده سانتیمتر کمتر (لبه بالایی در تقریبا چهار انگشت بالای زانو هست) نسبت به سایر اتومبیلها و قرار داشتن صندلی ها کاملا چسبیده به درها و همچنین کاپوت خیلی کوتاه تر باعث شده خط برخورد نگاه به زمین در هر چهار طرف خیلی نزدیک به خودرو باشه و این یعنی تسلط مفید برای آفرود
زیزیگولو
۲۱ فروردین ۱۴۰۳به عکس جیپ مدل ۱۹۴۰ نگاه کنیین ……. خداییش هنوزم خوشکل به نظر میاد
پیام
۲۱ فروردین ۱۴۰۳جیپ واگنییر
parhamiof
۲۱ فروردین ۱۴۰۳جیپ واگنییر عجب غولیه.
واقعا جدا از ابهت خود ماشین،اسم کمپانیای آمریکایی هم ابهت داره.
چون کسی مثلا با جنرال موتورز و فورد یاد هاچبک 20 هزار دلاری نمیافته،یاد پیکاپای 3 4 تنی با موتور دیزل و چرخ عقب دوبل میافته که یه قطار با خودشون اینور اونور میکردن.
(Ali(chevynova
۲۱ فروردین ۱۴۰۳فیلمش موجوده که شورولت کاستوم با موتور ۳۵۰ بار ۱۷۷ تنی رو حمل میکنه
Galant.VR4(JDM)
۲۱ فروردین ۱۴۰۳لیست کاملیه ولی جای لنسر و گالانت توی لیست خالیه
datsun
۲۱ فروردین ۱۴۰۳خیلی از سیستم های پیشرفته چهارچرخ امروز با نامهای مختلف که در کمپانی های بزرگ استفاده میشه مشابه چیزی هستن که میتسوبیشی تو دهه نود اختراع کرده ،دیفرانسیل الکترونیکی و جهتدهی گشتاور
𝐀𝐥𝐢
۲۱ فروردین ۱۴۰۳کواترو و ۹۵۹👌
BMW
۲۱ فروردین ۱۴۰۳جیپ رو
Dop
۲۱ فروردین ۱۴۰۳جنسن بهش میخوره مال دهه ۹۰ باشه !
طراحیش دو سه دهه جلو بود از زمان خودش
جرمی کلارکسون
۲۱ فروردین ۱۴۰۳اینترسپتور عالی 💯👌
S
۲۱ فروردین ۱۴۰۳نیسان gtr
بیتلی کانتیننتال جی تی
بی ام و ام سیکس