چشم اندازهفته نامه

معرفی نمادین‌ترین و مشهورترین خودروی خودروسازان معتبر جهانی

در دنیای جذاب خودرو، واژه “نمادین” می‌تواند معنی متمایزی داشته باشد. در این مطلب می‌خواهیم نمادین‌ترین و مشهورترین خودروی خودروسازان معتبر جهانی را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید.

خودروی نمادین را می‌توان به عنوان ویترین تاریخچه یک خودروساز دانست. این خودرو همچنین می‌تواند محصولی متمایز باشد که هیچ ارتباطی با دیگر محصولات قبلی یا بعدی‌اش ندارد. شاید هم خودروی نمادین به هویت آن خودروساز ارتباط داشته باشد. صرف‌نظر از معنی و مفهوم این واژه، ما معتقدیم خودروسازان حاضر در این نوشتار خودروهایی را تولید کرده‌اند که به روش‌های گوناگون می‌توان آن‌ها را نمادین دانست. چنین خودروهایی می‌توانند تأثیر فرهنگی گسترده داشته باشند یا اینکه ارزش‌های سازنده خود را به نمایش بگذارند. شاید شما با برخی انتخاب‌ها موافق نباشید پس خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

آلپین A110

نسل اول A110 اواخر دهه ۶۰ میلادی به عنوان یک خودروی اسپرت جذاب اما نه چندان کاربردی و با استفاده از قطعات محصولات رنو ساخته شد. این خودرو در عرض یک دهه به موفق‌ترین خودروی رالی دنیا تبدیل شد و توانست فیات و فورد را شکست دهد و به پیروزی ارزشمندی در رالی قهرمانی ۱۹۷۳ دست یابد. قطعاً دلیل خوبی برای نمادین دانستن A110 اولیه وجود دارد اما ما بجای آن خودرو مدل مدرن معرفی شده در سال ۲۰۱۷ را به عنوان خودروی نمادین آلپین معرفی می‌کنیم. ما A110 را پاداشی آشوبگرانه می‌نامیم و شاسی آن را جزو بهترین‌ها می‌دانیم. شاسی A110 جزو بهترین‌های بازار خودروهای اسپرت در چند دهه اخیر است. حتی A110 قدیمی نیز نتوانست این‌گونه تحسین کارشناسان را برانگیزد.

بی ام و M3 E30

سدان های پرفورمنس بی ام و M3 از سال ۱۹۸۶ تاکنون تولید می‌شوند و همگی نیز طرفداران زیادی داشته‌اند اما احساس می‌کنیم E30 جادوی خاصی دارد و هرگز فراموش نشده است. M3 E30 تنها نسلی است که از پیشرانه ۴ سیلندر استفاده می‌کند و اگر فکر می‌کنید وجود چنین پیشرانه‌ای در سدان اسپرت بی ام و ناامید کننده بوده پس بهتر است صدای تولیدی آن در زمان تخت گاز رفتن را بشنوید. M3 E30 حتی در نسخه جاده‌ای هم بسیار چابک بوده و در بخش موتور اسپرت نیز عملکردی درخشان داشته و قهرمانی‌های زیادی را به دست آورده است. نسخه مسابقه‌ای این خودرو یکی از جذاب‌ترین خودروهای رالی اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی به حساب می‌آید.

بیوک ریویرا نسل اول

اولین بار بیوک از نام ریویرا برای نسخه هاردتاپ و دو درب رودمستر در مدل ۱۹۴۹ استفاده کرد و سپس این نام به عنوان محصولی نمادین در طول هشت نسل عرض‌اندام کرد. همانند M3، اولین نسل ریویرا جزو شاخص‌ترین مدل‌های خانواده به شمار می‌رود و دو پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۶ و ۷ لیتری برای آن در دسترس بوده‌اند؛ اما موضوع اصلی درباره ریویرا به طراحی آن مربوط می‌شود که کار دستان هنرمند بیل میشل طراح ارشد جنرال موتورز بوده است. ریویرا به عنوان خودرویی رده میانی که اواخر سال ۱۹۶۲ معرفی شده به طرز باورنکردنی‌ای مدرن به نظر می‌رسد و جذابیت‌های زیادی دارد. از دماغه W شکل گرفته تا ستون C تیز و زاویه‌دار، ریویرا بسیار متمایز نشان می‌دهد.

کادیلاک اسکالید

دلایل زیادی برای رد کردن این انتخاب وجود دارد. شاید احساس کنید کادیلاک الدورادو دهه ۵۰ میلادی می‌تواند خودروی نمادین این برند باشد اما شکی وجود ندارد که برند لوکس جنرال موتورز با اسکالید به موفقیت بسیاری دست یافته است. فروش این شاسی‌بلند در دو نسخه استاندارد و مدل طویل‌تر ESV طی سال گذشته رشد فوق‌العاده‌ای داشت و علیرغم مشکلاتی که در زنجیره تولید وجود داشت اسکالید هنوز هم محبوبیت بالایی دارد. اسکالید را می‌توان محبوب‌ترین محصول کادیلاک در آمریکا دانست، خودرویی که پیشتاز کلاس شاسی بلندهای لوکس و فول سایز محسوب می‌شود.

شورولت کوروت

شکی دراین‌باره وجود ندارد. اولین نسل شورولت کوروت شاید در ابتدا فروش کمی داشت اما زمانی که پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک در سال ۱۹۵۵ روی آن نصب شد به موفقیت زیادی دست یافت. برخی افراد مدعی هستند کوروت موفق‌ترین خودروی اسپرت تاریخ صنعت خودرو محسوب می‌شود. نسل کنونی کوروت که برای اولین بار از طراحی پیشرانه وسط استفاده می‌کند به اندازه نسل‌های پیشین متمایز عمل کرده است. کوروت نسل هشتم در سال ۲۰۲۲ پرفروش‌ترین تمامی رقبای خود ظاهر شد.

دوج چارجر دیتونا

دوج سه نسل از چارجر دیتونا تولید کرده اما شکی وجود ندارد که نسل اول نمادین‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. این خودرو از ویژگی‌های طراحی متمایزی همچون دماغه آیرودینامیک و بال بزرگ عقب برای افزایش داون فورس سود می‌برد. جدای از ظاهری فوق‌العاده، چارجر دیتونا در زمینه رقابت‌های ورزشی نیز خیال‌انگیز عمل کرده است. بابی ایزاک در سال ۱۹۷۰ با دیتونا قهرمان ناسکار شد و بادی بیکر نیز از این خودرو برای رسیدن به سرعت متوسط فراتر از ۳۲۲ کیلومتر در ساعت استفاده کرد.

فراری F40

F40 آخرین محصول جاده‌ای فراری در زمان زنده بودن انزوی افسانه‌ای بود. در آن سال که F40 معرفی شد فراری چهلمین سالگرد تولید اولین خودرو با برند خود را جشن می‌گرفت و نام خودرو نیز به همین علت انتخاب شد. F40 را می‌توان جزو نوادگان فراری ۳۰۸ دهه ۷۰ میلادی دانست اما تفاوت‌های بسیار زیادی نسبت به آن داشت. در سال ۱۹۸۷ نسخه توربوی F40 تولید شد و شوک عظیمی به طرفداران وارد کرد و در واقع برخی افراد آن را سقوط از آسمان دانستند.

فورد مدل T

نمادین‌ترین فورد تاریخ؟ مدل T شاید چنین محصولی باشد. مدل T آمریکایی‌ها را روی جاده قرار داد. این خودروساز با کمک اولین خط تولید متحرک صنعت خودرو حدود ۱۵ میلیون دستگاه از مدل T را تولید کرد که حتی با استانداردهای کنونی نیز رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود، کاری که فورد از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ انجام داد. مدل T در سال ۱۹۹۹ عنوان خودروی قرن را به دست آورد. محصول نمادین فورد دنیا را تغییر داد، کاری که هیچ خودروی دیگری نخواهد توانست انجام دهد…

هوندا سیویک تایپ R

بله ما NSX را هم می‌شناسیم اما نسخه داغ از هاچبک دوست‌داشتنی هوندا گزینه مدنظر ما بوده است. این هیولای کوچک هم‌اکنون در ششمین نسل خود قرار دارد و اولین بار در سال ۱۹۹۷ با پیشرانه بسیار قدرتمند ۱.۶ لیتری راهی بازار شد. سیویک تایپ R از سال ۲۰۰۱ به بعد با پیشرانه ۲ لیتری که می‌توانست به دور ۹ هزار برسد و حداقل ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد عرضه شد. تغییر مهم سیویک تایپ R در سال ۲۰۱۵ و با معرفی نسخه توربو رخ داد. ردلاین پیشرانه به‌طور قابل‌توجهی پایین آورده شده بود و صدای آن نیز جذابیت اولیه را نداشت اما بهبود قدرت ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. نسخه فعلی این خودرو ۳۲۴ اسب بخار قدرت دارد و در ۵.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

لامبورگینی کانتاش

ما درباره این گزینه تحقیق نکرده‌ایم اما به نظر می‌رسد کانتاش روی دیوار اکثر کودکان دهه ۷۰ میلادی حضور داشته است. کانتاش در زمان خود ظاهری باورنکردنی داشته و از بدنه‌ای تیز با ارتفاع کم و پهنای زیاد سود برده است. درب‌های قیچی نیز بر جذابیت‌های آن افزوده‌اند. در سال ۱۹۷۴ که کانتاش عرضه شد هیچ خودرویی شبیه آن نبود. البته آن چیزی که برای کودکان اهمیت نداشت میدان دید بسیار بد عقب بود هرچند چنین موضوعی برای مالکان نیز مهم نبود. وقتی لامبورگینی بال بزرگی را در عقب خودرو نصب کرد زیبایی کانتاش بیشتر هم شد. کانتاش تا سال ۱۹۹۰ روی خط تولید بود که رکوردی احساس‌برانگیز برای یک سوپرکار محسوب می‌شود.

لینکلن کانتیننتال

کانتیننتال دهه ۷۰ میلادی یکی از بهترین خودروهای لوکس آمریکا به شمار می‌رود و البته به نوعی عقب‌گرد هم محسوب می‌شود. از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۹ کانتیننتال از ساختار یونی بادی استفاده می‌کرد اما از آن زمان به بعد شاهد تولید خودرو با ساختار سنتی بدنه روی فریم بودیم. درحالی‌که محصولات رقیب ابعاد کوچک‌تری پیدا می‌کردند کانتیننتال بزرگ‌تر می‌شد که دلیل آن قوانین موجود درباره سپرهای جلو و عقب بزرگ‌تر بود. این خودرو در بزرگ‌ترین حالت خود طول ۵.۹ متری داشت که آن را به طویل‌تر خودروی آمریکای شمالی و یکی از طویل‌ترین خودروهای دنیا بدل کرده است. البته لینکلن کانتیننتال ۱۹۸۰ به‌طور قابل‌توجهی کوتاه‌تر شده بود.

مرسدس 300SL گالوینگ

300SL در ابتدا اصلاً قرار نبود راهی جاده‌ها شود. همه‌چیز با تولید یک مدل نه چندان قوی اما فوق‌العاده سبک و آیرودینامیک شروع شد. این مدل مسابقه‌ای در مسابقات ۲۴ ساعته لمان و کررا پانامریکانا مکزیک در سال ۱۹۵۲ مقام اول و دوم را کسب کرد. این مکس هافمن واردکننده خودروی مشهور در آمریکا بود که پیشنهاد تولید نسخه جاده‌ای 300SL را مطرح کرد. مرسدس در نمایشگاه نیویورک با مدل مجهز به درب‌های گالوینگ و تکنولوژی تزریق سوخت مستقیم حضور یافت. بعدها نسخه رودستر نیز با قوای محرکه مشابه تولید شد هرچند ما نسخه گالوینگ را بیشتر دوست داریم.

میتسوبیشی لنسر اوولوشن

لنسر اوولوشن در هر ده نسل خود از پیشرانه ۲ لیتری توربوی بنزینی و سیستم چهار چرخ محرک استفاده کرده است. میتسوبیشی بریتانیا در سال ۲۰۱۴ به منظور گرامی داشت چهلمین سالگرد خود چهل نمونه از خودروی اوو ایکس FQ-440 MR را تولید کرد، خودرویی که به ازای هر لیتر حجم پیشرانه ۲۲۰.۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. در واقع پیشرانه آن خودرو قوی‌ترین قدرت را بین تمامی پیشرانه‌های ۴ سیلندر جاده‌ای داشت و تنها کونیگ زگ جسکو از این نظر در مرتبه‌ای بالاتر قرار می‌گیرد. تمامی نسل‌های اوولوشن عملکردی فوق‌العاده‌ای داشته‌اند اما بیشتر شهرت آن‌ها به خاطر موفقیت در مسابقات رالی بوده است. تامی ماکینن با این خودرو توانست قهرمان بلامنازع مسابقات رالی از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ باشد.

نیسان اسکای لاین GT-R

تقریباً باورکردنی نیست شرکتی که میکرا، قشقایی و سانی را تولید کرده بتواند چنین چیزی را عرضه کند. نیسان اسکای لاین GT-R از سال ۱۹۶۹ تاکنون و در شش نسل تولید شد و میراث آن به GT-R کنونی رسید، خودرویی که از نام اسکای لاین استفاده نمی‌کند. تمامی نسخه‌هایی که از سال ۱۹۸۹ تاکنون تولید شده‌اند عملکردی فوق‌العاده دارند و از نظر ما نمادین‌ترین محصول نیسان به شمار می‌روند.

پژو 205GTI

تا دهه ۸۰ میلادی پژو به خاطر تولید خودروهایی خوب اما ساده شناخته می‌شد؛ اما این وضعیت در سال ۱۹۸۳ و با معرفی هاچبک ۲۰۵ بجای ۱۰۴ تغییر یافت. ۲۰۵ سریعاً به عنوان یکی از بهترین سوپرمینی های قاره اروپا شناخته شد و جذاب‌ترین نسخه آن با پسوند T16 شناخته می‌شود، مدلی که از طراحی پیشرانه وسط و سیستم چهار چرخ محرک استفاده می‌کرد. البته پژو نسخه دیفرانسیل جلوی GTI را نیز با پیشرانه ۱.۶ و ۱.۹ لیتری تولید کرد که محصولی نمادین در تاریخ این برند بود. 205GTI علاوه بر ظاهر زیبا از قیمت مناسب و سواری لذت بخشی سود می‌برد. پژو بی‌شک از آن زمان تاکنون هاچبکی به جذابیت 205GTI نساخته است، این‌طور نیست؟

پورشه ۹۱۱

هیچ خودروی دیگری نمی‌تواند نزدیک ۹۱۱ شود. در طول تاریخ محصولات فوق‌العاده زیادی توسط پورشه تولید شده‌اند اما همه می‌دانند که پورشه با ۹۱۱ شناخته می‌شود. ژرمن‌ها یک سری محصولات اسپرت و پیشرانه وسط را تولید کردند اما هیچ‌کدام از آن‌ها در قرن بیستم دوام نیاوردند. این ۹۱۱ پیشرانه عقب بود که حدود ۶۰ سال تولید شد و نشانه‌ای از بازنشستگی آن نیز وجود ندارد. اگرچه پیشرفت‌های فراوانی در نسل‌های جدید ۹۱۱ رخ داده اما هنوز هم طراحی کلی و ساختار آن تغییر نکرده است. فرمول ۹۱۱ از سال ۱۹۶۳ تاکنون جواب داده و هنوز هم کار می‌کند.

رولزرویس فانتوم نسل هفتم

در طول بیش از یک قرن و البته با برخی وقفه‌ها، هشت نسل از فانتوم تولید شده است. به عنوان نمادین‌ترین محصول رولزرویس، ما هفتمین نسل فانتوم را انتخاب می‌کنیم که در سال ۲۰۰۳ عرضه شد و تنها محصول این برند در برهه‌ای از زمان بود. فانتوم نسل هفتم اولین محصول رولزرویس پس از مالکیت بی ام و بر این شرکت محسوب می‌شود و همچنان پرچم‌دار است. از میان محصولات متنوع بریتانیایی‌ها در قرن ۲۱، این خودرو و هشتمین نسل آن بیشترین قرابت را با محصولات فوق لوکس گذشته رولزرویس دارند.

تسلا مدل S

صرف‌نظر از نظرات گوناگون درباره تسلا باید اذعان کرد کمپانی ایلان ماسک بخش مهمی از صنعت خودرو را تشکیل داده است. دلیل این کار نه نسل اول رودستر بلکه تسلا مدل S بوده است. این خودروی بسیار جادار و البته بسیار سریع علیرغم وزن بالای دو تنی می‌تواند به رکوردهای سرعت باورنکردنی دست یابد. هم‌اکنون خودروهای برقی دیگری نیز توسط تسلا عرضه می‌شوند اما این مدل S بود که تسلا را متحول کرد.

تویوتا لندکروزر

اولین بار در سال ۱۹۵۴ از نام لندکروزر استفاده شد اما سه سال بعد شاهد چسباندن این نام روی یک خودرو بودیم. تقریباً هیچ ارتباطی بین نسل فعلی لندکروزر با نسل اول و جیپ مانند آن وجود ندارد. ژاپنی‌ها آفرودر خود را برای تطابق با نیازها تغییر دادند و بنابراین در طول تاریخ همیشه افرادی وجود داشته‌اند که لندکروزر را به هر خودروی چهار چرخ دیگری ترجیح می‌دادند.

فولکس‌واگن گلف

از نظر تاریخی بیتل هم جزو نمادین‌ترین خودروهای فولکس‌واگن محسوب می‌شود زیرا اولین خودرویی بود که توانست رکورد تولید فورد مدل T را بشکند. بدون بیتل فولکس‌واگنی وجود نداشت و بنابراین خبری از آئودی، سئات و اشکودا هم نبود. البته در مقطع فعلی ما گلف را به عنوان نمادین‌ترین محصول این برند انتخاب می‌کنیم. حدود نیم‌قرن است که هاچبک مشهور فولکس‌واگن تولید می‌شود و اگرچه برخی نسل‌های آن به خوبی برخی نسل‌های دیگر نبوده‌اند اما گلف همواره محصولی محبوب بوده و نسخه‌های گوناگونی از مدل‌های پایه و اقتصادی گرفته تا نمونه‌های اسپرت تولید شده‌اند. گلف مرکز ثقل فولکس‌واگنی است که امروزه می‌شناسیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. Royal Driver AMG

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    ۳۰۰اس‌ال رو ببین. اوف. اثر هنریه

    موافقم 80
    مخالفم 6
    1. Hitman

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (501 ديدگاه)

      آخ نگو که میمیرم براش

      موافقم 37
      مخالفم 5
    2. ممد ژانگولر

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (4149 ديدگاه)

      همشون خوبن ولی مرسدس ، لامبورگینی کانتاش ، فورد تی ی چیز دیگن .

      موافقم 29
      مخالفم 4
    3. Kato

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (469 ديدگاه)

      فقط لنسر اوولوشن با اون هندلینگ خارقالعاده اش که همه رو تو رالی قورت میداد

      موافقم 16
      مخالفم 7
  2. F22RAPTOR

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    به به لنسر
    عجب نمادی

    موافقم 30
    مخالفم 7
    1. ایمن ترین خودروی کشور

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      پژو۲۰۵ چه نمادیه!!!

      موافقم 8
      مخالفم 24
      1. Taha Malek

        ۷ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (916 ديدگاه)

        یکی از بهترین هات هاچ بک های زمان خودش بود و تقریبا بعد از اون روند نزولی در هیجان و کیفیت پژو شروع شد البته تازگیا داره وضعیتش بهتر میشه .

        موافقم 13
        مخالفم 1
  3. Archi KHAN

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    سال نو را به تمامی دوستان عزیز پدالی و دستندرکاران سایت تبریک میگم

    روزهایی بهتر برای همه هموطنانم آرزومندم

    موافقم 31
    مخالفم 4
    1. Reza Waffen SS

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      ۳۰۰SL گالوینگ مثل یه تیکه الماس داره میدرخشه 💎

      موافقم 53
      مخالفم 5
  4. ARMAN سابق

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (491 ديدگاه)

    آقام E30
    آقام دیتونا
    آقام EVO
    آقام اسکای لاین

    موافقم 16
    مخالفم 13
  5. Alan.r

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    همشون درست انتخاب شدن به جز اسکالید‌ به نظر من الدورادو یا فلیت وود نمادین ترن

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. F22RAPTOR

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2622 ديدگاه)

      اگه شاسی بلند بودن رو فاکتور بگیریم که مد این روزهای جهانه انتخاب درستیه ولی خب منم با الدورادو
      بیشتر موافقم

  6. ARIAN

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    بهترین gtr تاریخ همون مدل اسکای لاین r34 بود. لامصب نگاه کردن بهش ضربان قلبمو سه برابر میکنه. لنسر هم دیگه نگم. لامصب چطور از اون موتور فسقلی این همهههه قدرت کشیدن بیرون؟ شاهکار محضه

    موافقم 18
    مخالفم 3
  7. ارش

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    در مورد کادیلاک اشتباه کرده نه فقط کادیلاک های دهه ۵۰ میلادی بلکه کلیه ماشین. های دهه ۵۰ آمریکا می تونن نماد صنعت خودروسازی آمریکا باشن .به خاطر اون سبک طراحی و فناوری بکار رفته در ماشین هاشون.

    موافقم 13
    مخالفم 2
  8. کمال پاشا

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    برای فلکس واگن گلف نیست بلکه بیتل هستش

    موافقم 21
    مخالفم 2
  9. mahdi-es17

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (565 ديدگاه)

    معروف ترین خودرو دو شرکت ایرانی
    سایپا : پراید
    ویران خودرو : پژو پارس

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. ایمن ترین خودروی کشور

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      داش اگه ویران خودرو عه که هست
      چرا ازش تارا خریدی 🤨🤨🤨🤨🤨

      موافقم 16
      مخالفم 6
      1. mahdi-es17

        ۷ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (565 ديدگاه)

        نه شاهین میخریدم که براش کلی فراخوان بیاد؟
        مثل
        صدای غیرعادی سوپاپ یکطرفه بوستر خودرو شاهین
        نشتی روغن مابین خنک کن و بلوک سیلندر شاهین
        رفع ایراد سخت جا رفتن دنده در خودرو شاهین
        ایراد روشن شدن چراغ ABS مربوط به چرخ عقب خودرو شاهین
        رفع ایراد بیرون زدن شیلنگ هوای توربوشارژ خودرو شاهین
        دستورالعمل رفع عدم انطباق برنامه نرم افزاری ECU, IBCM و جلوآمپر شاهین
        و کلی فراخوان دیگرhttps://shahinluxe.com/technical

        موافقم 6
        مخالفم 3
        1. ایمن ترین خودروی ساخت ایران

          ۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1113 ديدگاه)

          اولن اینکه یا خودرو نخر از ایران خودرو یا اگه میخری بهش نگو ویران خودرو خجالتم خوب چیزیه

          دومن نسخه های اولیه شاهین مشکل داشتن نسخه های بعدی مشکلاتشون رفع شدن وروز به روز دارن بهتر میشن

          سومن باز سایپا فراخوان داده برای شاهین ایران خودرو برا حلبیاش فراخوان داده؟

          چهارمن توضیحی برای طراحی ناپخته تارا داری؟
          یا توضیحی برای ضعیف بودن بدنه تارا وفرو رفتنش با انگشت داری؟
          https://www.aparat.com/v/9LjMu
          https://www.aparat.com/v/3Qm2P
          پنجمن اینکه خرید شاهین خیلی راحت از خرید تارا هست وقیمت بسیار پایین تری نسبت به تارا داره

          ودر اخر این که من شاهین نخریدم که داری به شاهین حمله میکنی

          موافقم 9
          مخالفم 5
  10. Mostafa

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (131 ديدگاه)

    رفتم ببینم چارجر دیتونا ۱۹۶۹ قیمتش چنده تو بازار دیدم نوشته کم کارکردش ۷۲۰ هزار دلار

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. mahdi-es17

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (565 ديدگاه)

      68 قیمت خریدارم قیمت😂

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. AMIN (M.A.S)

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (849 ديدگاه)

      یه چارجر دیتونا سبز رنگ چند وقت پیش به قیمت 1.3 میلیون دلار تو حراجی فروخته شد!
      مجهز به موتور همی و گیربکس دستی سایت پدال هم مطلبشو کار کرده بود
      و البته داداش دیتونا یعنی رودرانر سوپربرد با اینکه قیمتش توی حراجیا گاها کمتر از دیتونا هستش ولی یه دونش چند وقت پیش 1 میلیون دلار و 650 هزار تا فروش رفت !

      موافقم 3
      مخالفم 1
  11. مجتبی .

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    والبته فولکس هم نمیتونه بدون بیتل شناخته بشه

  12. Hamilton1970

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (541 ديدگاه)

    همشون کاملا عالی انتخاب شدن. ممنون که روزمون رو با جواهر هایی مثل مرسدس 300SL و لینکلن کانتیننتال و فانتوم و… ساختید
    به امید درخشش تک تکشون در خیابانها و کلکسیون های ایران…

    موافقم 3
    مخالفم 1
  13. Amir mahdi @-1387

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (208 ديدگاه)

    من از آقای احمد زاده خیلی تشکر فراوان می کنم خیلی متن زیبایی بود البته همش اگه میشه بازم از اینا بزارید

    1. شاهین

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      ارادتمندم انجام وظیفه اس ♥️🌷

  14. mercedesbenz

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (527 ديدگاه)

    اول از همه سال نو رو به همه دوستان تبریک میگم .
    همه رو قبول دارم بجز فولکس واگن ،فولکس واگن به نظر من برای اکثر مردم یعنی بیتل ، بیتل از نمادین ترین خودروهای تاریخ خودروسازیه و گلف از این نظر فکر نکنم حتی بتونه نزدیک بیتل شه

  15. Rerace777

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    درسته که مدل T یک اسطوره است ولی افرادی که زیاد ماشین باز نیستن موستانگ رو بیشتر میشناسن.باز تشکر از نویسنده محترم برای مطلب زیبا.

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      ارادتمندم 🌷♥️

  16. Camaro ZL1 427

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    متن جالبی بود
    از نظر من:
    شورلت: کوروت،کامارو
    دوج: چلنجر،چارجر
    فورد: GT،ماستنگ
    پورشه: ۹۱۱
    پورشه هم قویترین ۶ سیلندر تنفس طبیعی رو داره
    شورلت هم قویترین ۸ سیلندر تنفس طبیعی رو داره
    یه سوال موتور ۴۵۴ شورلت که بعضی دوستان می گفتن
    ۷۱۰ اسب بخار قدرت داره چرا قویترین ۸ سیلندر تنفس طبیعی حساب نمیشه؟ اگه قدرتش ۷۱۰ اسب بخار باشه از دهه هفتاد میلادی تا الان قدرتمندترین ۸ سیلندر تنفس طبیعی هست
    چون قدرتش از موتور کوروت C8 ZO6 و موتور فراری ۴۵۸
    هم بیشتره

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. R@min

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2052 ديدگاه)

      اگر موتور 454 دهه 70 منظورتونه نهایت قدرتش 430 اسب بود که زمان خودش فوق العاده بود. فکر می کنم اگرم کسی گفته شاید مدل تیون شده لینگن فلتر رو نمونه 7 لیتری LS7 باشه که اسم پروژش 454 elminator بود که حد نهایی 820 اسب اتمسفریک گرفتن با تغییر ساختار از پوشراد به DOHC.

      نمونه های تیون شده زیادی از LT6 قوی ترن. موتور کوروت قوی ترین مدل کارخونه ای هست.

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. Camaro ZL1 427

        ۷ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (136 ديدگاه)

        ممنون از شما

  17. JDM سابق

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (709 ديدگاه)

    این مقاله یه اثر هنری شده با این همه ماشین

  18. بهنام

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (904 ديدگاه)

    شما حتی یک خودروی کره ای در جمع اینها دیدین ؟ اصلا شده بحث از اسطوره و نماد و سبک خودرویی باشه حتی یک خودروی کره ای توش باشه ؟ پس شماها فن چی هستین؟ چون همسایه ی شما سانتافه آشغال خریده بود ده سال پیش شما شدین فن کره ؟ بعد به نمادهای ژاپنی میتازید ؟ واقعا میگم کشور و خودروسازی قحطی بود فن کره شدین ؟

    موافقم 16
    مخالفم 2
  19. Taha Malek

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (916 ديدگاه)

    لیست خوبی بود. فقط فولکس واگن!

  20. ❤BMW❤

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/03/09-bmw-m3_ac.webp
    گاد فادر همه شون 🤩
    ینی واقعا گنگش خیلی بالاس ،
    البته که M5 هم اسطوره اس

    موافقم 3
    مخالفم 10
  21. وی

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    واقعا مزدا rx7و تویوتا سوپرا رو جا انداختین؟؟؟

    موافقم 12
    مخالفم 2
  22. ب ت bugatti

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    ویرون کجاست؟
    سوپرا کجاست؟
    پیکان کجاست؟
    گالاردو کجاست
    لامبورگینی دیابلو کجاست

    موافقم 3
    مخالفم 6
  23. LAMBORGHINI

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    فقط لامبورگینی کانتاش و کادیلاک اسکالید

    موافقم 2
    مخالفم 1
  24. پوریا چالش

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (319 ديدگاه)

    فرارای f40زیبا ترین فراری تاریخ تا الان فراری و لامبورگینی کونتاش افسانه ای

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. مجید

      ۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (267 ديدگاه)

      اف ۴۰ قشنگه ولی فراری قشنگ‌تر از اون هم قبلش داشته و هم اینکه انزو با همین سبک طراحی خیلی قشنگ‌تره.

  25. Hamidreza

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    کانتاش ابداع کننده کلاس شه که فوق العاده است…(اولین سوپراسپرت موتور وسط جاده ای)
    F40هم که دیگه حرفی باقی نمیزاره…
    300sl که الماسه…
    ژاپنی ها هم که سنگ تمومن…
    چارجر دیتونا هم که عاشقشم…!

    موافقم 2
    مخالفم 2
  26. Rahman

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (55 ديدگاه)

    فکر کنم , s کلاس و موستانگ فورد و دیفیندر رو جا انداختین. پس بیتل کو

    موافقم 1
    مخالفم 2
  27. مهدی

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    از بین اینها f40 و اون اتاق ریویرا جز دریم های من بودن و هستن مخصوصا مدل ۶۵ ریویرا! یه خودرو با سایز متناسب، استایل و طراحی بی نظیر با جزییات فراوان، موتور قویتر از خیلی از خودروهای اسپرت و البته کابینی با طراحی خیلی جلوتر از زمان خودش. هیچوقت از تو کف این ماشین بیرون نیومدم و فکر نمیکنم هیچ خودرویی تو تاریخ واسه من جذابتر از این اعجوبه باشه

    موافقم 3
    مخالفم 2
  28. حسن

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2083 ديدگاه)

    نمادین ترین خودروی جیپ هم میرسه به
    شاه جاده ها و سلطان جنگها
    جیپ ویلیس

  29. مجید

    ۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (267 ديدگاه)

    مگه میشه فورد بشنوی و موستانگ آبی با نوارهای سفید نیاد تو ذهنت! ( یا سفید با نوارهای آبی )

    یا شورلت بشنوی و کاماروی زرد با نوار مشکی نیاد تو ذهنت!

  30. مجید

    ۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (267 ديدگاه)

    لامبورگینی کانتاش و فراری اف ۴۰ فراتر از نماد سازنده‌هاشون هستن

    نماد دوران زمانی خودشون هستن

    نماد یه سبک هنری هستن، تو تصاویر و نقاشی‌های دیجیتال و حتی کاور موسیقی‌ها همیشه میشه این دوتا یا یکیشون رو با نخل‌ها و خورشید تکه تکه شده تو یه افق زرد و صورتی با زمین نئونی دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا