در دنیای جذاب خودرو، واژه “نمادین” میتواند معنی متمایزی داشته باشد. در این مطلب میخواهیم نمادینترین و مشهورترین خودروی خودروسازان معتبر جهانی را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید.
خودروی نمادین را میتوان به عنوان ویترین تاریخچه یک خودروساز دانست. این خودرو همچنین میتواند محصولی متمایز باشد که هیچ ارتباطی با دیگر محصولات قبلی یا بعدیاش ندارد. شاید هم خودروی نمادین به هویت آن خودروساز ارتباط داشته باشد. صرفنظر از معنی و مفهوم این واژه، ما معتقدیم خودروسازان حاضر در این نوشتار خودروهایی را تولید کردهاند که به روشهای گوناگون میتوان آنها را نمادین دانست. چنین خودروهایی میتوانند تأثیر فرهنگی گسترده داشته باشند یا اینکه ارزشهای سازنده خود را به نمایش بگذارند. شاید شما با برخی انتخابها موافق نباشید پس خوشحال میشویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
آلپین A110
نسل اول A110 اواخر دهه ۶۰ میلادی به عنوان یک خودروی اسپرت جذاب اما نه چندان کاربردی و با استفاده از قطعات محصولات رنو ساخته شد. این خودرو در عرض یک دهه به موفقترین خودروی رالی دنیا تبدیل شد و توانست فیات و فورد را شکست دهد و به پیروزی ارزشمندی در رالی قهرمانی ۱۹۷۳ دست یابد. قطعاً دلیل خوبی برای نمادین دانستن A110 اولیه وجود دارد اما ما بجای آن خودرو مدل مدرن معرفی شده در سال ۲۰۱۷ را به عنوان خودروی نمادین آلپین معرفی میکنیم. ما A110 را پاداشی آشوبگرانه مینامیم و شاسی آن را جزو بهترینها میدانیم. شاسی A110 جزو بهترینهای بازار خودروهای اسپرت در چند دهه اخیر است. حتی A110 قدیمی نیز نتوانست اینگونه تحسین کارشناسان را برانگیزد.
بی ام و M3 E30
سدان های پرفورمنس بی ام و M3 از سال ۱۹۸۶ تاکنون تولید میشوند و همگی نیز طرفداران زیادی داشتهاند اما احساس میکنیم E30 جادوی خاصی دارد و هرگز فراموش نشده است. M3 E30 تنها نسلی است که از پیشرانه ۴ سیلندر استفاده میکند و اگر فکر میکنید وجود چنین پیشرانهای در سدان اسپرت بی ام و ناامید کننده بوده پس بهتر است صدای تولیدی آن در زمان تخت گاز رفتن را بشنوید. M3 E30 حتی در نسخه جادهای هم بسیار چابک بوده و در بخش موتور اسپرت نیز عملکردی درخشان داشته و قهرمانیهای زیادی را به دست آورده است. نسخه مسابقهای این خودرو یکی از جذابترین خودروهای رالی اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی به حساب میآید.
بیوک ریویرا نسل اول
اولین بار بیوک از نام ریویرا برای نسخه هاردتاپ و دو درب رودمستر در مدل ۱۹۴۹ استفاده کرد و سپس این نام به عنوان محصولی نمادین در طول هشت نسل عرضاندام کرد. همانند M3، اولین نسل ریویرا جزو شاخصترین مدلهای خانواده به شمار میرود و دو پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۶ و ۷ لیتری برای آن در دسترس بودهاند؛ اما موضوع اصلی درباره ریویرا به طراحی آن مربوط میشود که کار دستان هنرمند بیل میشل طراح ارشد جنرال موتورز بوده است. ریویرا به عنوان خودرویی رده میانی که اواخر سال ۱۹۶۲ معرفی شده به طرز باورنکردنیای مدرن به نظر میرسد و جذابیتهای زیادی دارد. از دماغه W شکل گرفته تا ستون C تیز و زاویهدار، ریویرا بسیار متمایز نشان میدهد.
کادیلاک اسکالید
دلایل زیادی برای رد کردن این انتخاب وجود دارد. شاید احساس کنید کادیلاک الدورادو دهه ۵۰ میلادی میتواند خودروی نمادین این برند باشد اما شکی وجود ندارد که برند لوکس جنرال موتورز با اسکالید به موفقیت بسیاری دست یافته است. فروش این شاسیبلند در دو نسخه استاندارد و مدل طویلتر ESV طی سال گذشته رشد فوقالعادهای داشت و علیرغم مشکلاتی که در زنجیره تولید وجود داشت اسکالید هنوز هم محبوبیت بالایی دارد. اسکالید را میتوان محبوبترین محصول کادیلاک در آمریکا دانست، خودرویی که پیشتاز کلاس شاسی بلندهای لوکس و فول سایز محسوب میشود.
شورولت کوروت
شکی دراینباره وجود ندارد. اولین نسل شورولت کوروت شاید در ابتدا فروش کمی داشت اما زمانی که پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک در سال ۱۹۵۵ روی آن نصب شد به موفقیت زیادی دست یافت. برخی افراد مدعی هستند کوروت موفقترین خودروی اسپرت تاریخ صنعت خودرو محسوب میشود. نسل کنونی کوروت که برای اولین بار از طراحی پیشرانه وسط استفاده میکند به اندازه نسلهای پیشین متمایز عمل کرده است. کوروت نسل هشتم در سال ۲۰۲۲ پرفروشترین تمامی رقبای خود ظاهر شد.
دوج چارجر دیتونا
دوج سه نسل از چارجر دیتونا تولید کرده اما شکی وجود ندارد که نسل اول نمادینترین آنها محسوب میشود. این خودرو از ویژگیهای طراحی متمایزی همچون دماغه آیرودینامیک و بال بزرگ عقب برای افزایش داون فورس سود میبرد. جدای از ظاهری فوقالعاده، چارجر دیتونا در زمینه رقابتهای ورزشی نیز خیالانگیز عمل کرده است. بابی ایزاک در سال ۱۹۷۰ با دیتونا قهرمان ناسکار شد و بادی بیکر نیز از این خودرو برای رسیدن به سرعت متوسط فراتر از ۳۲۲ کیلومتر در ساعت استفاده کرد.
فراری F40
F40 آخرین محصول جادهای فراری در زمان زنده بودن انزوی افسانهای بود. در آن سال که F40 معرفی شد فراری چهلمین سالگرد تولید اولین خودرو با برند خود را جشن میگرفت و نام خودرو نیز به همین علت انتخاب شد. F40 را میتوان جزو نوادگان فراری ۳۰۸ دهه ۷۰ میلادی دانست اما تفاوتهای بسیار زیادی نسبت به آن داشت. در سال ۱۹۸۷ نسخه توربوی F40 تولید شد و شوک عظیمی به طرفداران وارد کرد و در واقع برخی افراد آن را سقوط از آسمان دانستند.
فورد مدل T
نمادینترین فورد تاریخ؟ مدل T شاید چنین محصولی باشد. مدل T آمریکاییها را روی جاده قرار داد. این خودروساز با کمک اولین خط تولید متحرک صنعت خودرو حدود ۱۵ میلیون دستگاه از مدل T را تولید کرد که حتی با استانداردهای کنونی نیز رقم بسیار بالایی محسوب میشود، کاری که فورد از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ انجام داد. مدل T در سال ۱۹۹۹ عنوان خودروی قرن را به دست آورد. محصول نمادین فورد دنیا را تغییر داد، کاری که هیچ خودروی دیگری نخواهد توانست انجام دهد…
هوندا سیویک تایپ R
بله ما NSX را هم میشناسیم اما نسخه داغ از هاچبک دوستداشتنی هوندا گزینه مدنظر ما بوده است. این هیولای کوچک هماکنون در ششمین نسل خود قرار دارد و اولین بار در سال ۱۹۹۷ با پیشرانه بسیار قدرتمند ۱.۶ لیتری راهی بازار شد. سیویک تایپ R از سال ۲۰۰۱ به بعد با پیشرانه ۲ لیتری که میتوانست به دور ۹ هزار برسد و حداقل ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد عرضه شد. تغییر مهم سیویک تایپ R در سال ۲۰۱۵ و با معرفی نسخه توربو رخ داد. ردلاین پیشرانه بهطور قابلتوجهی پایین آورده شده بود و صدای آن نیز جذابیت اولیه را نداشت اما بهبود قدرت ۵۰ درصدی را نشان میدهد. نسخه فعلی این خودرو ۳۲۴ اسب بخار قدرت دارد و در ۵.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
لامبورگینی کانتاش
ما درباره این گزینه تحقیق نکردهایم اما به نظر میرسد کانتاش روی دیوار اکثر کودکان دهه ۷۰ میلادی حضور داشته است. کانتاش در زمان خود ظاهری باورنکردنی داشته و از بدنهای تیز با ارتفاع کم و پهنای زیاد سود برده است. دربهای قیچی نیز بر جذابیتهای آن افزودهاند. در سال ۱۹۷۴ که کانتاش عرضه شد هیچ خودرویی شبیه آن نبود. البته آن چیزی که برای کودکان اهمیت نداشت میدان دید بسیار بد عقب بود هرچند چنین موضوعی برای مالکان نیز مهم نبود. وقتی لامبورگینی بال بزرگی را در عقب خودرو نصب کرد زیبایی کانتاش بیشتر هم شد. کانتاش تا سال ۱۹۹۰ روی خط تولید بود که رکوردی احساسبرانگیز برای یک سوپرکار محسوب میشود.
لینکلن کانتیننتال
کانتیننتال دهه ۷۰ میلادی یکی از بهترین خودروهای لوکس آمریکا به شمار میرود و البته به نوعی عقبگرد هم محسوب میشود. از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۹ کانتیننتال از ساختار یونی بادی استفاده میکرد اما از آن زمان به بعد شاهد تولید خودرو با ساختار سنتی بدنه روی فریم بودیم. درحالیکه محصولات رقیب ابعاد کوچکتری پیدا میکردند کانتیننتال بزرگتر میشد که دلیل آن قوانین موجود درباره سپرهای جلو و عقب بزرگتر بود. این خودرو در بزرگترین حالت خود طول ۵.۹ متری داشت که آن را به طویلتر خودروی آمریکای شمالی و یکی از طویلترین خودروهای دنیا بدل کرده است. البته لینکلن کانتیننتال ۱۹۸۰ بهطور قابلتوجهی کوتاهتر شده بود.
مرسدس 300SL گالوینگ
300SL در ابتدا اصلاً قرار نبود راهی جادهها شود. همهچیز با تولید یک مدل نه چندان قوی اما فوقالعاده سبک و آیرودینامیک شروع شد. این مدل مسابقهای در مسابقات ۲۴ ساعته لمان و کررا پانامریکانا مکزیک در سال ۱۹۵۲ مقام اول و دوم را کسب کرد. این مکس هافمن واردکننده خودروی مشهور در آمریکا بود که پیشنهاد تولید نسخه جادهای 300SL را مطرح کرد. مرسدس در نمایشگاه نیویورک با مدل مجهز به دربهای گالوینگ و تکنولوژی تزریق سوخت مستقیم حضور یافت. بعدها نسخه رودستر نیز با قوای محرکه مشابه تولید شد هرچند ما نسخه گالوینگ را بیشتر دوست داریم.
میتسوبیشی لنسر اوولوشن
لنسر اوولوشن در هر ده نسل خود از پیشرانه ۲ لیتری توربوی بنزینی و سیستم چهار چرخ محرک استفاده کرده است. میتسوبیشی بریتانیا در سال ۲۰۱۴ به منظور گرامی داشت چهلمین سالگرد خود چهل نمونه از خودروی اوو ایکس FQ-440 MR را تولید کرد، خودرویی که به ازای هر لیتر حجم پیشرانه ۲۲۰.۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد. در واقع پیشرانه آن خودرو قویترین قدرت را بین تمامی پیشرانههای ۴ سیلندر جادهای داشت و تنها کونیگ زگ جسکو از این نظر در مرتبهای بالاتر قرار میگیرد. تمامی نسلهای اوولوشن عملکردی فوقالعادهای داشتهاند اما بیشتر شهرت آنها به خاطر موفقیت در مسابقات رالی بوده است. تامی ماکینن با این خودرو توانست قهرمان بلامنازع مسابقات رالی از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ باشد.
نیسان اسکای لاین GT-R
تقریباً باورکردنی نیست شرکتی که میکرا، قشقایی و سانی را تولید کرده بتواند چنین چیزی را عرضه کند. نیسان اسکای لاین GT-R از سال ۱۹۶۹ تاکنون و در شش نسل تولید شد و میراث آن به GT-R کنونی رسید، خودرویی که از نام اسکای لاین استفاده نمیکند. تمامی نسخههایی که از سال ۱۹۸۹ تاکنون تولید شدهاند عملکردی فوقالعاده دارند و از نظر ما نمادینترین محصول نیسان به شمار میروند.
پژو 205GTI
تا دهه ۸۰ میلادی پژو به خاطر تولید خودروهایی خوب اما ساده شناخته میشد؛ اما این وضعیت در سال ۱۹۸۳ و با معرفی هاچبک ۲۰۵ بجای ۱۰۴ تغییر یافت. ۲۰۵ سریعاً به عنوان یکی از بهترین سوپرمینی های قاره اروپا شناخته شد و جذابترین نسخه آن با پسوند T16 شناخته میشود، مدلی که از طراحی پیشرانه وسط و سیستم چهار چرخ محرک استفاده میکرد. البته پژو نسخه دیفرانسیل جلوی GTI را نیز با پیشرانه ۱.۶ و ۱.۹ لیتری تولید کرد که محصولی نمادین در تاریخ این برند بود. 205GTI علاوه بر ظاهر زیبا از قیمت مناسب و سواری لذت بخشی سود میبرد. پژو بیشک از آن زمان تاکنون هاچبکی به جذابیت 205GTI نساخته است، اینطور نیست؟
پورشه ۹۱۱
هیچ خودروی دیگری نمیتواند نزدیک ۹۱۱ شود. در طول تاریخ محصولات فوقالعاده زیادی توسط پورشه تولید شدهاند اما همه میدانند که پورشه با ۹۱۱ شناخته میشود. ژرمنها یک سری محصولات اسپرت و پیشرانه وسط را تولید کردند اما هیچکدام از آنها در قرن بیستم دوام نیاوردند. این ۹۱۱ پیشرانه عقب بود که حدود ۶۰ سال تولید شد و نشانهای از بازنشستگی آن نیز وجود ندارد. اگرچه پیشرفتهای فراوانی در نسلهای جدید ۹۱۱ رخ داده اما هنوز هم طراحی کلی و ساختار آن تغییر نکرده است. فرمول ۹۱۱ از سال ۱۹۶۳ تاکنون جواب داده و هنوز هم کار میکند.
رولزرویس فانتوم نسل هفتم
در طول بیش از یک قرن و البته با برخی وقفهها، هشت نسل از فانتوم تولید شده است. به عنوان نمادینترین محصول رولزرویس، ما هفتمین نسل فانتوم را انتخاب میکنیم که در سال ۲۰۰۳ عرضه شد و تنها محصول این برند در برههای از زمان بود. فانتوم نسل هفتم اولین محصول رولزرویس پس از مالکیت بی ام و بر این شرکت محسوب میشود و همچنان پرچمدار است. از میان محصولات متنوع بریتانیاییها در قرن ۲۱، این خودرو و هشتمین نسل آن بیشترین قرابت را با محصولات فوق لوکس گذشته رولزرویس دارند.
تسلا مدل S
صرفنظر از نظرات گوناگون درباره تسلا باید اذعان کرد کمپانی ایلان ماسک بخش مهمی از صنعت خودرو را تشکیل داده است. دلیل این کار نه نسل اول رودستر بلکه تسلا مدل S بوده است. این خودروی بسیار جادار و البته بسیار سریع علیرغم وزن بالای دو تنی میتواند به رکوردهای سرعت باورنکردنی دست یابد. هماکنون خودروهای برقی دیگری نیز توسط تسلا عرضه میشوند اما این مدل S بود که تسلا را متحول کرد.
تویوتا لندکروزر
اولین بار در سال ۱۹۵۴ از نام لندکروزر استفاده شد اما سه سال بعد شاهد چسباندن این نام روی یک خودرو بودیم. تقریباً هیچ ارتباطی بین نسل فعلی لندکروزر با نسل اول و جیپ مانند آن وجود ندارد. ژاپنیها آفرودر خود را برای تطابق با نیازها تغییر دادند و بنابراین در طول تاریخ همیشه افرادی وجود داشتهاند که لندکروزر را به هر خودروی چهار چرخ دیگری ترجیح میدادند.
فولکسواگن گلف
از نظر تاریخی بیتل هم جزو نمادینترین خودروهای فولکسواگن محسوب میشود زیرا اولین خودرویی بود که توانست رکورد تولید فورد مدل T را بشکند. بدون بیتل فولکسواگنی وجود نداشت و بنابراین خبری از آئودی، سئات و اشکودا هم نبود. البته در مقطع فعلی ما گلف را به عنوان نمادینترین محصول این برند انتخاب میکنیم. حدود نیمقرن است که هاچبک مشهور فولکسواگن تولید میشود و اگرچه برخی نسلهای آن به خوبی برخی نسلهای دیگر نبودهاند اما گلف همواره محصولی محبوب بوده و نسخههای گوناگونی از مدلهای پایه و اقتصادی گرفته تا نمونههای اسپرت تولید شدهاند. گلف مرکز ثقل فولکسواگنی است که امروزه میشناسیم.
علیرضا
۱۱ فروردین ۱۴۰۲اشتباه برای پژو باید ۲۰۶ میشد
ریویرا
۱۸ خرداد ۱۴۰۲مقاله جالبی بود . فقط در مورد ریویرا که شاید یکی از زیباترین خودرو های تاریخ هست دو نکته دارم .
اول اینکه مسلما پرچم دار این مدل نسل سوم تولید سال ۷۲ به بعد هست که به دم قایقی معروفه .
دوم اینکه اگر از مشاهیر بیوک بخوایم یکی رو نام ببریم با وجود عشقی که به ریویرا دارم قطعا باید Y job رو مد نظر قرار داد