در آزمایش میزان پاسخگویی پیشرانه، خودروهای اسپرت توربو عملکرد بسیار ضعیفتری داشته درحالیکه خودروهای تنفس طبیعی خانوادگی بسیار بهتر عمل کردهاند.
کارانددرایور از طریق آزمایش جالبی اقدام به بررسی میزان پاسخگویی پیشرانهٔ خودروهای مختلف کرده است. بدین منظور، این وبسایت زمان شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت خودروها را با عملکرد آنها در آزمایش ۸ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت مقایسه کرده است. در این بررسی، ابتدا معیار شتاب دوم ثبت میشود. این آزمایش میتواند شتاب گیری که رانندگان در دنیای واقعی تجربه میکنند را بهتر شبیهسازی کند زیرا معمولاً افراد در رانندگیهای روزمره از لانچ کنترل استفاده نمیکنند و پیش از آغاز حرکت گاز را تخته نمیکنند و دور موتور را بالا نمیبرند.
مقایسهٔ آزمایشهای صفر تا ۹۶ کیلومتر و ۸ تا ۹۶ کیلومتر موضوع شگفتانگیزی را نشان میدهد. مردان کارانددرایور دریافتند که بسیاری از خودروها هنگام شتاب گیری از سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت، کندتر از شتاب گیری از حالت سکون هستند. بدترین عملکرد در این آزمایش را پورشه کیمن T با گیربکس دستی داشته است. این خودرو از حالت سکون ظرف تنها ۴.۴ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید اما دو ثانیه بیشتر طول کشید که از سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. کیمن اما تنها خودروی اسپرتی نیست که در استارت رولینگ بدتر از حالت سکون عمل کرده است زیرا بامو M235i گرن کوپه و پورشه کاین توربو GT به ترتیب با ۱.۸ ثانیه و ۱.۷ ثانیه، ازجمله خودروهایی هستند که بیشترین کاهش شتاب را در آزمایش ۸ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت داشتهاند.
بهطورکلی، این مطالعه نشان میدهد که خودروهای توربوشارژ در آزمایش ۸ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت با مشکل مواجه میشوند که این موضوع به خاطر تأخیر توربو است. حتی بهترین خودروی توربو در این آزمایش یعنی هیوندای سوناتا N-Line هم در استارت رولینگ ۰.۲ ثانیه کند از حالت سکون بوده است. از سوی دیگر، خودروهای تنفس طبیعی مثل میتسوبیشی میراژ بهترین عملکرد را داشتهاند. هرچند این خودرو اقتصادی کوچک پس از ۱۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد اما در آزمایش ۸ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۰.۱ ثانیه سریعتر عمل کرده است. هوندا اودیسه هم همین شرایط را داشته است درحالیکه شورلت بلیزر، هوندا پایلوت و کیا تلوراید همگی شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر برابری با ۸ تا ۹۶ کیلومتر داشتهاند.
هرچند همانطور که گفته شد، تأخیر توربو یکی از دلایل اصلی اختلاف شتاب خودروهای توربوشارژ است اما به گفتهٔ کارانددرایور، عوامل دیگری هم در کاهش پاسخگویی پیشرانه نقش دارند. تعداد زیاد خودروهای پرفورمنس در لیست مدلهایی با کمتری پاسخگویی موتور ممکن است به این دلیل باشد که لانچ کنترل و دیگر تکنولوژیها صرفاً با هدف بهبود شتاب صفرتاصد خودروها طراحی شدهاند نه ۸ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت.
پیشرانههای با کمترین پاسخگویی
خودرو | شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر | شتاب ۸ تا ۹۶ کیلومتر | تفاوت |
پورشه کیمن T دستی | ۴.۴ ثانیه | ۶.۴ ثانیه | ۲.۰ ثانیه |
بامو M235i گرن کوپه | ۴.۲ ثانیه | ۶.۰ ثانیه | ۱.۸ ثانیه |
رنجروور ولار P250 | ۷.۳ ثانیه | ۹.۱ ثانیه | ۱.۸ ثانیه |
فورد برانکو | ۶.۵ ثانیه | ۸.۲ ثانیه | ۱.۷ ثانیه |
پورشه کائن توربو GT | ۲.۸ ثانیه | ۴.۵ ثانیه | ۱.۷ ثانیه |
پیشرانههای با بیشترین پاسخگویی
خودرو | شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر | شتاب ۸ تا ۹۶ کیلومتر | تفاوت |
میتسوبیشی میراژ | ۱۲.۸ ثانیه | ۱۲.۸ ثانیه | -۰.۱ ثانیه |
هوندا اودیسه | ۶.۷ ثانیه | ۶.۶ ثانیه | -۰.۱ ثانیه |
شورلت بلیزر RS | ۶.۶ ثانیه | ۶.۶ ثانیه | ۰.۰ ثانیه |
هوندا پایلوت | ۶.۹ ثانیه | ۶.۹ ثانیه | ۰.۰ ثانیه |
کیا تلوراید | ۷.۱ ثانیه | ۷.۱ ثانیه | ۰.۰ ثانیه |
پیشرانههای توربو با بیشترین پاسخگویی
خودرو | شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر | شتاب ۸ تا ۹۶ کیلومتر | تفاوت |
هیوندای سوناتا N-Line | ۵.۰ ثانیه | ۵.۲ ثانیه | ۰.۲ ثانیه |
مزدا CX-90 | ۶.۳ ثانیه | ۶.۵ ثانیه | ۰.۲ ثانیه |
فولکسواگن گلف GTI | ۵.۵ ثانیه | ۵.۸ ثانیه | ۰.۳ ثانیه |
سوبارو لگاسی اسپرت | ۵.۷ ثانیه | ۶.۰ ثانیه | ۰.۳ ثانیه |
سوبارو اوتبک | ۶.۳ ثانیه | ۶.۶ ثانیه | ۰.۳ ثانیه |
JaMsHiD
۵ خرداد ۱۴۰۳ذات توربو همینه . البته به بازدهی که میده میارزه .
اگر کسی راندمان توی هر دور موتور میخواد باید مصرف سوخت و قیمت بالای سوپر شارژ رو متحمل بشه
NAVID۰۰۹۸
۵ خرداد ۱۴۰۳الان آزمایشی که تو این مقاله انجام دادن اصلاً به چه دردی میخوره!!!
اینام بیکارن ، نمیدونن چیکار بکنن ، واسه خودشون تو اتاق فکر ایده جدید در میکنن🤔!
SMS
۷ خرداد ۱۴۰۳آیا توربو در هنگام لگ قدرتش به اندازه ی تنفس طبیعیه اون موتور است یا کمتر ،بعدشم اگر اون نیم ثانیه ی لگ اونقدر مهمه از توربو یا سوپرشارژر الکتریکی استفاده کنند که هم قطعات کمتر و هم دما ی کمتری دارند ،فقط۴۸ ولت برق لازم دارند
Kurosh33
۵ خرداد ۱۴۰۳یعنی الان بجای پورشه کیمن میتسوبیشی میراژ بخریم؟
JaMsHiD
۵ خرداد ۱۴۰۳جالب باشه برات ولی من پول هیچکدوم از این ماشینارو ندارم
Kurosh33
۵ خرداد ۱۴۰۳واقعا تست چرتی بود
S
۵ خرداد ۱۴۰۳کجاش چرت بود
صرفاً بخاطر تیتری که پدال زده؟
BMW
۵ خرداد ۱۴۰۳تست عجیبی بود
iman313
۵ خرداد ۱۴۰۳بیشترین دلیل برای لانچه
amirboss
۵ خرداد ۱۴۰۳این آزمایش ها دلیل بر برتری قوای فنی یه خودرو یا ضعفش نیست.
هر خودرویی تو هر سگمنتی یه سری فاکتور هارو باید تیک بزنه که پورش در نوع خودش یکی بهترین عملکرد هارو داره.
علی
۶ خرداد ۱۴۰۳اگه رییس خود پورشه قبول کنه امکان نداره این دوستان قبول کنند ،،،،الان اگه کسی از ضعف ۹۱۱ بگه محکوم به مرگه سال ۹۵ یک ۹۱۱ با یک گراند کابریو دنبال هم میکنند ۹۱۱ جلو میزنه سر پیچ شدید میپیچه چرخ عقب محکم به گارد ریل برخورد میکنه نتیجه کار متوجه شدند شتاب ۹۱۱ از اون مازراتی حدود ۱/۵ثانیه سریعتره منتها سیلندر ۹۱۱ بعلت شدت ضربه ترکید حدود ۵ ماه بالای رسالت تو خیابان نیرو دریایی خوابید تا موتور با موتور استوک جایگزین شد.هیچ محصولی بی عیب نیست حتی ۹۱۱ .
علیرضا
۶ خرداد ۱۴۰۳به نظر من باتوجه به اینکه توربوشارژ های جدید از دور بسیار پایین شروع به کار میکنن این مقایسه میتونه غلط باشه و نمیشه گفت که توربو شارژ از تنفس طبیعی کندتر هست
الان شتاب انجین تنفس طبیعی اینقدر کند هست که میشه گفت فشار زیادی روی انجین نیست و داره کار خودشو میکنه
حالا انجین توربو تحت فشار قرار داره و شتابی حدودا نصف الی ۷۵ درصد تنفس طبیعی داره پس یقینا با توجه به تحت فشار بودن موتور عوامل مختلف خیلی بیشتر روی نتایج تست اثر میزاره
پس در نتیجه گیری نهایی نمیشه گفت توربوشارژ از تنفس طبیعی کندتره
باید بگیم توربوشارژ حساستر از تنفس طبیعی هست نه کندتر