چشم اندازهفته نامه

لوکس‌ترین خودروهای ژاپنی تاریخ، از لکسوس LS تا تویوتا سنچوری

در این مطلب قصد داریم با لوکس‌ترین خودروهای ژاپنی تاریخ آشنا شویم. این لیست فقط شامل خودروهای کوپه و سدان خواهد بود و شاسی‌بلندها را شامل نمی‌شود.

یونوس کاسمو

پیشرانه ۲.۰ لیتری وانکل توربو
قدرت ۳۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر

کاسمو که در طول تاریخ خود جایگاه ویژه‌ای به‌عنوان پرچم‌دار تکنولوژی مزدا داشته است، نقش مهمی در معرفی پیشرانهٔ وانکل این شرکت به بازار ایفا کرد. آخرین نسل این خودرو که در سال ۱۹۹۰ معرفی شد، از طریق برند لوکس مزدا بنام یونوس به بازار عرضه شد. این خودرو که با کد JC شناخته می‌شد، یک کوپهٔ دودر لوکس یا به عبارت بهتر، گرند تورر بود. زیر کاپوت کاسمو JC یک پیشرانهٔ ۲ لیتری وانکل سه روتوری توربو قرار داشت که با تولید قدرت قابل‌توجه ۳۰۰ اسب بخار، این کوپهٔ لوکس و پرچم‌دار را از دیگر محصولات مزدا متمایز می‌کرد. کاسمو در اوایل دههٔ ۹۰ با برخورداری از ویژگی‌های نوآورانه‌ای مثل ناوبری داخلی و کنترل‌های لمسی، بسیار از زمان خود جلوتر بود و نقطهٔ اوج تجمل و نوآوری ژاپنی محسوب می‌شد.

لکسوس LS

پیشرانه ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۱۵ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر

لکسوس کار خود را با سدان فول سایز LS آغاز کرد. این ماشین با هدف بلندپروازانهٔ به چالش کشیدن برندهای لوکس مشهوری مثل مرسدس، ب‌ام‌و جگوار توسعه پیدا کرد. این پروژه پنج سال طول کشید و تویوتا سرمایه‌گذاری خیره‌کنندهٔ یک میلیارد دلاری روی آن انجام داد. جدیدترین نسل LS نیز هنوز رقیب شایسته‌ای برای مرسدس S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ محسوب می‌شود. قوی‌ترین نسخهٔ این ماشین، LS500 نام دارد که برخلاف پیشینیان خود، با یک پیشرانهٔ V6 توئین توربو تولید می‌شود. یکی از نقاط قوت اصلی سدان پرچم‌دار لکسوس، کیفیت سواری فوق‌العاده با سیستم تعلیق تطبیقی در کنار کابین فوق‌العاده ساکت است.

تویوتا کراون

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 هیبریدی
قدرت ۳۵۴ اسب بخار
گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر

کراون یکی از باسابقه‌ترین محصولات تویوتا محسوب می‌شود که همواره در صدر سبد محصولات این شرکت قرار داشته است. پیشینهٔ این ماشین به سال ۱۹۵۵ بازمی‌گردد. کراون همچنین اولین خودروی تویوتا بود که در سال ۱۹۵۸ به آمریکا صادر شد. هرچند کراون امروز به یک خانواده تبدیل شده که شامل مدل‌های مختلفی مثل سدان و کراس‌اوور می‌شود و از گذشتهٔ باشکوه خود کمی فاصله گرفته ولی نسل پانزدهم این خودرو که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ تولید شد، با کابین مجلل مجهز به تودوزی چرمی باکیفیت، گرم‌کن و ماساژور صندلی‌های جلو، تریم چوبی و سیستم صوتی JBL یکی از لوکس‌ترین سدان‌های ژاپنی محسوب می‌شد. این خودرو هرچند نشان تویوتا را بر پیشانی داشت ولی از لحاظ تجمل چیزی از لکسوس کم نداشت.

نیسان پرزیدنت

پیشرانه ۴.۵ لیتری V8
قدرت ۲۸۰ اسب بخار
گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر

پرزیدنت سدان لوکسی بود که اولین بار در دههٔ ۶۰ عرضه شد و ابتدا فقط در ژاپن به فروش می‌رسید. پرزیدنت بعداً حتی به خودروی رسمی نخست‌وزیر ژاپن هم تبدیل شد. آخرین نسل این سدان لوکس ژاپنی در سال ۲۰۰۳ معرفی و تا سال ۲۰۱۰ تولید شد. این ماشین در آمریکا هم با نام اینفینیتی Q45 به فروش رسید تا رقیبی برای سدان‌های لوکس آلمانی باشد. آخرین نسل پرزیدنت از یک پیشرانهٔ ۴.۵ لیتری V8 استفاده می‌کرد که ۲۸۰ اسب بخار قدرت داشت و به یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک متصل می‌شد. مثل اکثر سدان‌های لوکس ژاپنی، پرزیدنت هم از کابین مجلل و جاداری بهره می‌برد که با متریال لوکس و باکیفیت و تجهیزات فراوان پر شده بود.

تویوتا اوریجین

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6
قدرت ۲۲۰ اسب بخار
گشتاور ۲۹۵ نیوتن متر

اوریجین یک سدان میان سایز لوکس بود که در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ در تعداد محدودی ساخته شد. این خودرو که بر اساس پلت‌فرم سدان پروگرس ساخته شده بود، طراحی رترو داشت که از نسل اول کراون الهام گرفته بود. اوریجین یکی از کمیاب‌ترین ساخته‌های تویوتا محسوب می‌شود زیرا تنها ۱,۰۷۳ دستگاه از آن ساخته شد. این سدان منحصربه‌فرد از ویژگی‌هایی مثل درهای متقارن و ستون‌های C با شیب معکوس بهره می‌برد که به‌ندرت در خودروهای مدرن دیده می‌شد. در داخل اوریجین هم خریداران شاهد صندلی‌های چرم طبعی و تریم چوبی بودند درحالی‌که روی داشبورد یک ساعت آنالوگ خودنمایی می‌کرد.

تویوتا سنچوری

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 هیبریدی
قدرت ۴۲۵ اسب بخار
گشتاور ۵۲۰ نیوتن متر

بدون شک سنچوری را باید لوکس‌ترین خودروی تاریخ ژاپن دانست تا جایی که لقب رولزرویس ژاپنی گرفته است. علاوه بر این، خریداران این خودرو هم عمدتاً اعضای خاندان امپراطور ژاپن، نخست‌وزیر ژاپن، مقامات ارشد دولتی و تجار بلندپایه هستند. نسل‌های قبلی سنچوری از پیشرانه‌های V12 استفاده می‌کردند اما نسل کنونی آن به یک موتور ۵ لیتری V8 هیبریدی مجهز است که سواری قدرتمند و نرمی را فراهم می‌کند. کابین سنچوری تجلی واقعی تجمل ژاپنی است. در اینجا برخلاف اکثر خودروهای لوکس، صندلی‌ها روکش پشمی دارند که باعث کاهش گرما و سروصدا می‌شود و دوام بیشتری دارد. در سراسر کابین نیز تریم چوبی واقعی دیده می‌شود.

لکسوس LC

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8
قدرت ۴۷۰ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر

با اینکه حدود هفت سال از زمان معرفی لکسوس LC می‌گذرد، هنوز هم یکی از زیباترین کوپه‌های حال حاضر جهان محسوب می‌شود. تمام جزئیات بیرونی این ماشین با دقت طراحی شده‌اند تا ظاهری پویا و چشمگیری را ایجاد کنند. زیر کاپوت این کوپهٔ جذاب ژاپنی هم یک موتور ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی قرار دارد که با ۴۷۰ اسب بخار قدرت، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۴.۴ ثانیه‌ای را فراهم می‌کند. کسانی که به دنبال مصرف سوخت کمتر هستند نیز می‌توانند سراغ نسخهٔ هیبریدی با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 و دو موتور الکتریکی بروند که مجموعاً ۳۵۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

نیسان سدریک

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توربو
قدرت ۲۵۵ اسب بخار
گشتاور ۳۴۳ نیوتن متر

سدریک یکی از قدیمی‌ترین خودروهای نیسان محسوب می‌شود که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۶۰ بازمی‌گردد. البته در مدل‌های اولیهٔ این خودرو نفوذ زیادی از دوران همکاری نیسان با شرکت بریتانیایی آستین دیده می‌شد اما سدریک رفته‌رفته پیشرفت کرد و به یک سدان لوکس جذاب تبدیل شد. این خودرو طی ۱۰ نسل به تولید رسید که همگی لوکس و باابهت بودند اما در بین آن‌ها، نسل هشتم به دلیل طراحی جالبی که شبیه ترکیبی از جگوار و بنتلی به نظر می‌رسید، جذابیت ویژه‌ای دارد. این نسل که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد، با پیشرانه‌های مختلفی به بازار عرضه شد که قوی‌ترین آن‌ها یک نمونهٔ ۳ لیتری V6 توربو با ۲۵۵ اسب بخار قدرت بود.

میتسوبیشی دبونایر AMG

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر

هرچند همهٔ ما AMG را با مرسدس می‌شناسیم ولی زمانی این تیونر آلمانی با میتسوبیشی هم همکاری می‌کرد. یکی از محصولات این همکاری، دبونایر AMG بود. این خودرو سدان لوکسی بود که لباس AMG را بر تن کرد. البته ارتقاءهای AMG برای دبونایر صرفاً به همین کیت بدنه محدود می‌شد و مردان افلترباخ به پیشرانهٔ V6 و شاسی خودرو دست نزدند. البته دبونایر AMG قرار نبود سدان پرفورمنسی برای پیست باشد بلکه سدان لوکسی بود که کمی حال و هوای اسپرت به آن اضافه شد. در داخل این سدان ژاپنی هم غربیلک فرمان AMG دیده می‌شد که حس و حال اسپرت خودرو را افزایش می‌داد.

آکورا RLX اسپرت هیبرید

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 هیبریدی
قدرت ۳۷۷ اسب بخار
گشتاور ۴۶۲ نیوتن متر

هرچند آکورا RLX اسپرت هیبرید در آمریکا موفقیت چندانی نداشت ولی سدان بسیار قانع‌کننده‌ای با پرفورمنس کافی و امکانات رفاهی عالی بود. علاوه بر این، سدان لوکس آکورا قیمت کمتری هم نسبت به رقبای خود از مرسدس، آئودی و ب‌ام‌و داشت. RLX اسپرت هیبرید از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی همراه با سه موتور الکتریکی کوچک استفاده می‌کرد که مجموعاً ۳۷۷ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ تحویل می‌دادند. RLX اسپرت هیبرید از سامانهٔ چهارچرخ سوپر هندلینگ آکورا بهره می‌برد که مثل NSX، از دو موتور الکتریکی با قابلیت کنترل گشتاور بُرداری در چرخ‌های عقب استفاده می‌کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۲ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. هراکلیوس

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    ماشین لوکس باشه لاکچری باشه کم خرج باشه استهلاک کم باشه قیمتش زیاد بالا نباشه میشه لکسوس وهمیشه دعا خریداران پشت پناهشه

    موافقم 127
    مخالفم 12
    1. ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (5011 ديدگاه)

      آره
      هایما هم هست البته اون ژاپنی نیست ولی تحت لیسانس مزداست

      موافقم 12
      مخالفم 95
      1. shetab-car

        ۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (252 ديدگاه)

        جوک قشنگی بود

        موافقم 64
        مخالفم 3
  2. KAIZEN

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (280 ديدگاه)

    سنچوری 😍😍

    موافقم 87
    مخالفم 4
    1. محمدهادی

      ۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2480 ديدگاه)

      سنچوری❤️❤️🔥🔥

  3. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (703 ديدگاه)

    Golden list🏆👏👏👏

    موافقم 54
    مخالفم 6
  4. hosen

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (926 ديدگاه)

    سنچوری و Ls انتخابم

    موافقم 64
    مخالفم 5
    1. برهان

      ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      خوش سلیقه هستی من هم این انتخاب هارو دارم

      موافقم 21
      مخالفم 3
  5. محمد جواد

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلاح قیمت خودرو؛گامی رو به سوی عدالت اقتصادی
    انتشار این مقاله توهین به شعور مخاطبین پدال می باشد.
    آقای سر دبیر تو بازار أزاد خودرو با این بی قانونی یه شبه تا دویست ملیون افزایش قیمت داشته۰

    موافقم 45
    مخالفم 5
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2961 ديدگاه)

      انتشار رپورتاژ با دبیر و سردبیر ارتباطی نداره
      متن هم از طرف خودروسازان به پدال ارسال شده تا منتشر بشه
      طرف مقابل هم حق داره اظهار نظر کنه و دلیل افزایش قیمت رو از نظر خودش بگه

      موافقم 15
      مخالفم 41
      1. ferimia

        ۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (95 ديدگاه)

        “طرف مقابل هم حق داره اظهار نظر کنه”

        پس چرا کامنت ها رو بستین؟
        باز کنید تا طرف مقابل که ما باشیم هم جواب اظهار نظراتشون رو بدیم

        موافقم 57
        مخالفم 4
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (2961 ديدگاه)

          سفارش دهنده آگهی حق داره بخش کامنت برای خودش داشته باشه
          کل سایت پدال در اختیار شما هست که ابراز عقیده کنید

          موافقم 14
          مخالفم 44
      2. Mr wrong

        ۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (348 ديدگاه)

        بله ولی حد اقل با عناوینی که از صد تا فحش ناموسی بد تره نباشه شما یک رسانه مستقل هستید و نباید نقش تریبون رو برای خودسازی دولتی داشته باشید و مطالبی که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست رو انتشار بدید اگر هم مستقل نیستید اون دیگه بحثش جداست

        موافقم 42
        مخالفم 4
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (2961 ديدگاه)

          از نظر ادبیات رسانه ما کاملا عادلانه رفتار کردیم و اجازه دادیم طرف مقابل هم حرف بزنه
          مخاطب حالا فرصت داره تصمیم بگیره درست و غلط کدومه
          خودمون هم مقاله انتقادی در جهت مخالف نوشتیم

          موافقم 16
          مخالفم 35
    2. نویدی

      ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (397 ديدگاه)

      واقعا دیدن همچین مقاله ای توی سایت پدال واسه منم عجیبه.
      عجیب تر هم اینه که خودروساز راه کنترل بازار رو توی افزایش قیمت کارخونه میبینه!😂😂😂
      تا تولید خودرو متناسب با تقاضا افزایش پیدا نکنه و خودروهای وارداتی هم با قیمت دوبله و بصورت قطره چکانی به بازار تزریق میشن، همین بساطه،کارخونه بدو🏃 بازار بدو🏃

      موافقم 13
      مخالفم 1
  6. Kiarash

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (697 ديدگاه)

    انتخابم آکورا RLX اسپرت هیبرید و نیسان پرزیدنت ولی گل سر سبد این لیست تویوتا و لکسوس هستن مخصوصا لکسوس LC

    موافقم 21
    مخالفم 4
  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1600 ديدگاه)

    پرزیدنت چه ابهتی داره

    موافقم 23
    مخالفم 3
  8. برهان

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    حالا یه عده میگن ماشین ها ژاپنی آشغالن!! نه پس لابد ماشین های ایرانی پادشاهن!! لابد ماشین چینی ها خوبن!!
    چون خودشون ماشین ژاپنی نداشتن اون عده عملا میرسلیم دوم هستن

    موافقم 31
    مخالفم 5
  9. Taha Ayoobi

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4708 ديدگاه)

    یه نکته جالب فهمیدم شاید بدونید ولی میگم،

    لکسوس LC همون نسخه کوپه LS محسوب میشه، LS مخفف لاکچری سدانه، LC مخفف لاکچری کوپه.

    موافقم 30
    مخالفم 3
  10. سهیل گل آزاد

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (87 ديدگاه)

    ls از اون نسخه ایش که وارد ایران شد ۴۶۰ مدل ۲۰۰۸ چقدر خفن بود برای اون زمان چه آپشن های عجیب و غریبی داشت واقعا حتی با ابهت تر از رقبای اون زمانش اس کلاس دبلیو ۲۲۱ و سری هفت e65 بود ولی دیگه بعد اون نسل یه جوری لکسوس از رقباش عقب افتاد و نتونست خفن بودن اون نسخه ls رو تکرار کنه گزارش مقایسشون تو مجله ماشین دی ماه ۸۷ هست لکسوس ls و ب ام و 730i و بنز s350

    موافقم 22
    مخالفم 1
    1. MR.JD

      ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (321 ديدگاه)

      ال اس هیچ وقت در حد اس نبود و نیست و نخواهد بود
      از اولین نسلش که سال 1990 آمد همیشه تقلید اس کلاس بود
      این حقیقت یک طرف ،221 یکی از پر ابهت ترین اس کلاس های تاریخ بود ، یک اس 2013 با کیت ای ام جی را از نزدیک باید ببینی تا بفهمی این تویوتا پیش آن حضرت مثل تاکسی میماند تا سدان لوکس
      مجله ماشین را من خودم سالها بود که میخریدم (تا اینکه از 10 صفحه اش 9 صفحه ان ایرانی و چینی شد) به طوری که روی هم بگزارید دومتر میشود اما بعضا هم بزرگ و کوچک ، خوب و بد را نمی شناخت و اینطور اراجیف می نوشت …
      نمونش هم جدیدا مقایسه جنسیس با اس کلاس و …

      موافقم 9
      مخالفم 24
      1. برهان

        ۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        چرت و پرت نگو

  11. امیرعلی

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    فقط ال سی 8 سیلندر تنفس طبیعی ❤️❤️❤️😍😍😍

    موافقم 12
    مخالفم 2
  12. محمد

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    رینگ های میتسوبیشی دبونایر انگار قالپاق پیکانه

    موافقم 9
    مخالفم 4
  13. nima.jdm

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (311 ديدگاه)

    تویوتا سنچوری ۱۲ سیلندر و نیسان پرزیدنت دهن آدمو آب میندازن
    همه محشرن یکی از یکی بهتر

    موافقم 15
    مخالفم 3
  14. محمد

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    یکی از یکی بهتر ولی اون کاسمو با اون پرفورمنسش‌ و قدرت جالبش دلمو برد

    موافقم 8
    مخالفم 1
  15. قدرت طهماسبی

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    تویوتا حرف ندارد ، قبلاً خیابان ها پر بود از انواع سواری خوب ولی حالا چه

  16. موستانگ

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    انتخابم سنچوری و لکسوسLC هست

  17. مسعود

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    دوستان لوکس ترین ماشین تاریخ بر میگرده به خودرویی که یک کنیز داخلش داشت برای پخت و پز و چایی اتاق ماساژ و حمام و آشپزخانه و واحد چاپ و پخش پول در سطح شهر برای فخر فروشی از این قبیل اما مردم ایران هنوز دارن ارابه مرگ سوار میشن توی چت روم ها و فرم های نظر دهی فحش و نا سزا میگن اما تو صف خرید همین ماشین ها هستند مردمی که خوبی برای هم نخوان پندار و گفتار نیک نداشته باشن هیچ چیزی ندارن

    موافقم 2
    مخالفم 2
  18. Saeed

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ده نود تکرار نشدنیه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  19. محمد

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والله هر چی دور و برم نگاه میکنم از اروپا و آمریکا ساخته شده این زمین کلا خاورمیانه هم مال خودت باشه حقته چون عقلشون داری چطور بسازی اروپایی و امریکایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا