چشم اندازهفته نامه

محبوب‌ترین هاچبک‌ها در تاریخ خودروسازی ایران، از رنو 5 و 206 تا کوییک

در این مطلب با مرور تاریخچه خودروسازی ایران، با محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین هاچ‌بک‌ها در بازار کشورمان آشنا خواهیم شد.

هاچ‌بک‌ها در اکثر نقاط جهان خودروهای بسیار محبوبی هستند. این خودروها به دلیل ابعاد جمع‌وجور، کارایی مناسب خانوادگی و مصرف سوخت پایین، در بازارهایی مثل اروپا فروش بالایی دارند و حتی با وجود محبوبیت کراس‌اوورها، پرفروش‌ترین خودروهای اروپا هنوز هم هاچ‌بک‌هایی مثل داچیا ساندرو و فولکس‌واگن گلف هستند. در کشورمان نیز این خودروها خصوصاً در بین جوان‌ها و بانوان محبوبیت بالایی دارند. بااین‌حال، تنوع هاچ‌بک‌ها در بازار خودروی کشورمان همیشه بسیار محدود بوده و خریداران حق انتخاب زیادی نداشته‌اند. به همین دلیل، اگر تاریخ خودروسازی ایران را مرور کنیم، تنها چند هاچ‌بک پرفروش را خواهیم دید که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

رنو ۵ سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۸۶

همچنین بخوانید: نگاهی به نسل دوم رنو ۵، خودرویی که سپند و پی‌کی را نصیب ایران کرد!

رنو در اواخر سال ۱۹۷۱ هاچ‌بک جدیدی بنام رنو ۵ را معرفی کرد که به موفقیت فوق‌العاده دست یافت. در کشورمان نیز سایپا در سال ۱۳۵۲ مونتاژ رنو ۵ را در دو نسخهٔ سه‌در و پنج‌در با پیشرانهٔ ۹۵۰ سی‌سی آغاز کرد تا جایگزینی برای ژیان باشد. این خودرو در ایران هم محبوب شد و فروش بالایی را تجربه کرد اما درحالی‌که نسل دوم رنو ۵ از اکتبر ۱۹۸۴ برابر با مهر ۱۳۶۳ راهی بازار اروپا شده بود، سایپا بجای مونتاژ این مدل جدید، همان نسل قبلی را صرفاً با داشبورد و سپر جلوی جدید مورد به‌روزرسانی جزئی قرار داد. در سال ۱۳۷۲ در شرایطی که رنو ۵ به لطف قیمت و مشخصات فنی مناسب همچنان در بازار کشورمان جایگاه خود را داشت، سایپا به تولید آن پایان داد اما چندی بعد پارس‌خودرو خط تولید این هاچ‌بک محبوب را از سایپا خرید و تولید رنو ۵ ایرانیزه با نام سپند در سال ۱۳۷۶ آغاز شد. این خودرو اما به دلیل کیفیت بسیار پایین، نتوانست راه موفق رنو ۵ را ادامه دهد اما پارس‌خودرو که نمی‌خواست از خیر این خودرو بگذرد، در سال ۱۳۸۰ مدل جدیدی با نام پی‌کی را به بازار فرستاد که به قوای محرکهٔ پراید مجهز شده بود. پی‌کی که ارزان‌ترین خودروی بازار کشورمان بود، موفق‌تر از سپند عمل کرد و در سال ۱۳۸۵ نیز مدل جدید نیو پی‌کی با تغییراتی در بدنه ارائه شد. نهایتاً در سال ۱۳۸۶ تولید پی‌کی هم خاتمه یافت تا پروندهٔ رنو ۵ محبوب پس از ۳۴ سال در ایران بسته شود.

پراید نسیم / ۱۱۱ سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۹

سایپا پس از خاتمهٔ تولید رنو ۵، کیا پراید را به‌عنوان جایگزین آن انتخاب کرد. این خودرو توسط مزدا برای فورد طراحی شده بود و سپس خط تولید آن به کیا داده شد. پراید ابتدا به‌صورت وارداتی به ایران آمد و مدت کوتاهی بعد سایپا مونتاژ آن را در دو نسخهٔ هاچ‌بک و سدان آغاز کرد. پراید در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های ۱.۱ لیتری و ۱.۳ لیتری مزدا عرضه می‌شد که سایپا برای بازار ایران موتور قوی‌تر را با ۶۳ اسب بخار قدرت انتخاب کرد. به دلیل محدودیت بازار خودروی کشورمان، پراید با استقبال بالایی مواجه شد و نسخهٔ هاچ‌بک آن که در ایران نسیم نام گرفته بود، به گزینهٔ محبوب جوان‌ها تبدیل شد. پراید هاچ‌بک اما همیشه تولید پایین‌تری نسبت به نسخهٔ سدان داشت و با قیمت بیشتری عرضه می‌شد. سپس در سال ۱۳۸۸ درحالی‌که ۱۶ سال از حضور پراید در بازار ایران می‌گذشت، سایپا نسخهٔ فیس‌لیفت پراید هاچ‌بک را معرفی کرد. برای این خودرو ابتدا نام مروارید در نظر گرفته شده بود اما نهایتاً با نام ۱۱۱ به بازار آمد. پراید ۱۱۱ به لطف طراحی بروزتر و البته فقدان هاچ‌بک ارزان‌قیمت دیگری در بازار، فروش بالایی را تجربه کرد تا اینکه نهایتاً سایپا در سال ۱۳۹۹ به تولید تمام انواع پراید به‌جز وانت ۱۵۱ پایان داد.

پژو ۲۰۶ سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۱

همچنین بخوانید: معرفی انواع تیپ های خودروی پژو ۲۰۶ + جدول مقایسه

پژو ۲۰۶ یکی از موفق‌ترین هاچ‌بک‌های تاریخ در ایران و جهان محسوب می‌شود. این خودرو که در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان جایگزین ۲۰۵ معرفی شد، با فروش بیش از ۸.۳ میلیون دستگاه، به پرفروش‌ترین خودروی تاریخ پژو تبدیل شد. در ایران، درحالی‌که پژو ۲۰۵ نتوانسته بود موفق عمل کند، ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۰ مونتاژ ۲۰۶ را آغاز کرد و به دلیل فقدان یک هاچ‌بک بروز و جوان‌پسند در بازار، به فروش فوق‌العاده دست پیدا کرد. سری اولیهٔ ۲۰۶ مونتاژ ایران با نام تیپ یک شناخته می‌شد اما مدت کوتاهی بعد تیپ‌های ۲ و ۵ با پیشرانه‌های ۱.۴ لیتری TU3 و ۱.۶ لیتری TU5 ارائه شدند و در سال ۱۳۸۳ نیز نسخه اتوماتیک با نام تیپ ۶ ارائه شد. به دلیل محبوبیت ۲۰۶ در بازار کشورمان، ایران‌خودرو که جای خالی سدانی کوچک‌تر از سمند و ۴۰۵ را در سبد محصولات خود احساس می‌کرد، با همکاری پژو توسعهٔ نسخهٔ صندوقدار ۲۰۶ را هم آغاز کرد که با نام SD در سال ۱۳۸۶ در تیپ‌های مختلفی راهی بازار شد. در سال ۱۳۹۱ به دلیل وضع تحریم‌های سنگین علیه ایران، پژو ارتباط خود را با ایران‌خودرو قطع کرد که این اتفاق تولید ۲۰۶ را به توقف کشاند اما ایران‌خودرو که نمی‌خواست به این سادگی قید یکی از پرفروش‌ترین محصولات خود را بزند، اقدام به داخلی‌سازی ۲۰۶ با قطعات عمدتاً چینی کرد. نهایتاً در اسفند سال ۱۴۰۱، به دلیل آنچه که ایران‌خودرو طرح تحول کیفیت محصولات خود اعلام کرد، تولید ۲۰۶ خاتمه یافت.

پژو ۲۰۷ سال‌های ۱۳۸۹ تاکنون

همچنین بخوانید: آشنایی با انواع مدل‌ها و تیپ‌های پژو ۲۰۷

پژو در سال ۲۰۰۶ مدل جدید ۲۰۷ را به‌عنوان جایگزین ۲۰۶ معرفی کرد اما به دلیل محبوبیت ۲۰۶، تولید آن همچنان در کنار فرزند جدید خود ادامه داشت. در سال ۲۰۰۸ نیز شعبهٔ برزیلی پژو بجای عرضهٔ ۲۰۷ اصلی در این کشور، اقدام به فیس‌لیفت ۲۰۶ با عناصری مشابه ۲۰۷ کرد. این خودرو از اواسط سال ۲۰۰۸ با نام ۲۰۷ در برزیل عرضه شد و از اوایل سال ۲۰۰۹ نیز با نام ۲۰۶ پلاس راهی بازار اروپا شد. در کشورمان نیز ایران‌خودرو که نمی‌خواست برای راه‌اندازی خط تولید ۲۰۷ اصلی هزینه کند، در سال ۱۳۸۹ تولید ۲۰۶ پلاس را با نام ۲۰۷ آغاز کرد. این خودرو فقط با پیشرانهٔ TU5 در نسخه‌های دستی و اتوماتیک راهی بازار شد. در پایان سال ۱۳۹۱، تولید ۲۰۷ به دلیل تحریم‌ها در ایران متوقف شد تا اینکه پس از چند سال وقفه، ایران‌خودرو در اواخر سال ۱۳۹۴ نسخهٔ ایرانیزهٔ آن را با تغییراتی در گرافیک چراغ‌ها و داشبورد معرفی کرد. در سال ۱۳۹۹ نیز عرضهٔ نسخهٔ سقف شیشه‌ای ۲۰۷ آغاز شد و پس از خاتمهٔ تولید ۲۰۶، ایران‌خودرو با عرضهٔ تیپ‌های جدید ۲۰۷ با موتور TU3 و داشبورد ۲۰۶، این خودرو را جایگزین ۲۰۶ کرد. ۲۰۷ به دلیل بازار انحصاری، هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شود.

تیبا ۲ سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱

سایپا در سال ۱۳۸۷ تیبا را به‌عنوان اولین خودروی ملی خود معرفی کرد و سپس حدود پنج سال بعد، نسخهٔ هاچ‌بک آن با نام تیبا ۲ معرفی شد تا بالاخره پس از دو دهه، سایپا هاچ‌بکی مدرن‌تر از پراید در سبد محصولات خود داشته باشد. این خودرو با اینکه قیمت بیشتری نسبت به تیبا سدان داشت و از کیفیت بسیار پایینی رنج می‌برد اما به دلیل عطش بازار برای هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت و همین‌طور طراحی مدرن‌تر و پیشرانهٔ قوی‌تر نسبت به پراید ۱۱۱، این هاچ‌بک جدید سایپا فروش بالایی را تجربه کرد. پس از خاتمهٔ تولید پراید نیز تیبا جای آن را به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار گرفت اما این شرایط خیلی دوام نیاورد زیرا سایپا در سال ۱۴۰۱ به تولید هردو نسخهٔ تیبا پایان داد تا همان خودروها را با تغییراتی جزئی در قالب ساینا و کوییک با قیمتی به‌مراتب بالاتر عرضه کند.

سایپا کوییک سال‌های ۱۳۹۶ تاکنون

همچنین بخوانید: تفاوت کوییک S و R در چیست؟ مشخصات، قیمت و هرآنچه باید بدانید

سایپا در اسفند ۱۳۹۵، فیس‌لیفت تیبا ۲ را با طراحی دماغهٔ مشابهٔ ساینا و ویژگی‌های کراس مانند با نام کوییک معرفی کرد. کوییک به لطف قیمت نسبتاً مناسب، طراحی قابل‌قبول و البته فقدان رقیب مستقیم، خیلی زود با استقبال بازار مواجه شد و سایپا تیپ‌های فراوانی از آن مثل R (دورنگ)، S (فیس‌لیفت جزئی در جلو)، اتوماتیک و GX (ارتقاءیافته) را ارائه کرد. با خاتمهٔ تولید تیبا ۲ در سال ۱۴۰۱ نیز کوییک جایگزین آن شده و به ارزان‌ترین هاچ‌بک بازار کشورمان تبدیل شد. ازاین‌رو، کوییک با وجود تمام کاستی‌ها و مشکلات کیفی، فروش بسیار بالایی را تجربه می‌کند و سال گذشته با تولید بیش از ۱۹۳ هزار دستگاه، پرفروش‌ترین خودروی ایران بوده است. سایپا در سال ۱۴۰۱ فیس‌لیفت دیگری روی کوییک را هم با نام اطلس معرفی کرد که به‌تازگی به بازار آمده و با توجه به شرایط بازار کشورمان اطلس هم می‌تواند در آینده به هاچ‌بک پرفروشی تبدیل شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3370 ديدگاه)

    هر کدومشونو میبینم میخوام بالا بیارم

    موافقم 20
    مخالفم 4
    1. بنز

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      206 خیلی تو دنیا محبوب بوده و ازش 6 میلیون دستگاه فروخته شده

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. amir

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3370 ديدگاه)

        باعث نمیشه که به عنوان ماشین مناسب و خوب ازش یاد کنیم! ۶ میلیون فروخت چون اقتصادی بود

        موافقم 8
        مخالفم 5
        1. boost10

          ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (120 ديدگاه)

          تازه با لند کروز هم فرقی نداره 😂

          موافقم 14
          مخالفم 2
  2. مهران

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    اونا هیچ.اما تیبا و کوئیک محبوبن یا مجبور😑

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. حسین

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (128 ديدگاه)

      قسم میخورم اگه پراید رو متوقف نمیکردند
      تا قیامت میخریدن
      هرچند کیفیتش دیگه مثل قبل نبود

  3. car lover

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (982 ديدگاه)

    .

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. car lover

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (982 ديدگاه)

      سلام کامنتها ایراد داره

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3534 ديدگاه)

        نمیگفتی ایراد داره بهتر بود.

        کامنت معنا داری بود انگار.

        موافقم 14
        مخالفم 1
        1. car lover

          ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (982 ديدگاه)

          بخش کامنتها ایراد داشت برای من نمایش داده نمیشد چیزی هم ارسال نمیشد اما درست شد

          موافقم 7
          مخالفم 2
        2. amir

          ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3370 ديدگاه)

          یه دو سه روز مجازی رو بزار کنار یکم اعصابت بیات سرجاش داداش
          داره میگه کامنت ها از لحاظ فنی بدلیل اشکالات سایت ایراد داره نه محتوای کامنتا یا چیزی که ملت نوشتن
          یا منظورو اشتباه برداشت میکنی یا اصلا درست نمیخونی
          استراحت بعضی وقتا خیلی جدیه شاید فک کنی الکی میگم

          موافقم 4
          مخالفم 4
    2. car lover

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (982 ديدگاه)

      طاها
      امیر
      این اشتباهات و سوتفاهم ها خیلی وقتها پیش میاد واسه همه مون. یه مشکل کوچیک بود که حل شد.
      فدای سرتون رفقا🙌

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. amir

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3370 ديدگاه)

        من از اولم اومدم بچه شری بودم یکیو پیدا میکردم میتازیدم بهش‌ خدا منو ببخشه🤣🤣

        موافقم 5
        مخالفم 4
        1. Taha Ayoobi

          ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3534 ديدگاه)

          امیر خیلی به همه چی گیر میدی دیگه 😂

          وقتی یه کامنت خالی گذاشته، و بعدش میگه کامنت ها ایراد داره یعنی این که نظرات درست ارسال نمیشه، من از کجا مشکل دقیقشو بدونم.

  4. هراکلیوس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    بزرگترین معیار خوب یه ماشین برای جوانهای ایرانی پاخور ماشینه که میشه نتیجه گرفت رنو5تو زمان خودش 90درصدپاخور پراید 92درصدپاخور206با80درصدپاخور 207با85درصدو تیبابا15درصدوکوییک5درصدپاخورجزو خاطره سازی ماشین کشور بودن وهستن

    موافقم 8
    مخالفم 9
  5. هراکلیوس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    رنو 5 چه اتفاق های که توش رقم نخورد تو زمان خودش یادش گرامی وروح سازندش شاد

    موافقم 10
    مخالفم 5
  6. نانو

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (142 ديدگاه)

    پراید تو اون سال های اولی که اومد ایران جزو ماشین های خوب بود که برای عشق حال ومخ زدن دو تا رقیب سرسخت داشت اپل کورسا و هوندا سیویک دودر که درسته خوبا اول به اون دوتا پا میدادن ولی پرایدم دست خالی از میدان جنگ بیرون نمیومد

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. نیو کار

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      ماهم اونموقع دستمون خالی وتماشاچی بودیم وبا پیکان مسافر کشی میکردیم البته 5نفر مسافر میزدیم دوتا جلو سه نفر عقب

      موافقم 13
  7. Sajjad

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ام وی ام 315 هم هست

    موافقم 9
    مخالفم 4
  8. Mr wrong

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (250 ديدگاه)

    جالبه این ملت بد بخت از رو ناچاری هرچیزی رو مجبور میشن بخرن میشه محبوب ترین
    انگار انتخاب دیگه ایی هم دارن

    موافقم 14
    مخالفم 2
  9. شهروند ایرانی

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    واقعا این مقاله آبکی چی نوشتی محبوب هستن اینا یا مجبوریم چیز دیگه نمی زارن که بیاد یه جوری محبوب انگار فولکس گلف هوندا سیویک مزدا ۳ هاچبک میتونیم بخریم اما خودمون نمیتونیم از این قراغه ها دل بکنیم با ارفاق حساب کنیم ۲۰۷ و ۲۰۶ محبوب بودن چون تو بازارهای آزاد هم محبوبیت داشتند البته واس یه دهه پیش منطقی بود نه الان

    موافقم 7
    مخالفم 7
    1. امیر دهقان

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (732 ديدگاه)

      38 بار تو متن نوشتیم فروش بالای این ماشین‌ها به دلیل بازار انحصاری و فقدان رقیب بوده
      لطفاً قبل از کامنت گذاشتن یه نگاهی هم به متن بندازید!!

      موافقم 14
      مخالفم 4
      1. Mr wrong

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (250 ديدگاه)

        مخاطب شما نیستی جناب نویسنده
        کلا همه جا حتی توی کوچه و خیابون آدم از خیلیا می‌شنوه این جملات رو

        موافقم 5
        مخالفم 2
      2. حسین

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (128 ديدگاه)

        تولید ۲۰۶ خاتمه یافت

        اقای دهقان پس ۲۰۶ سقف شیشه ای چیه الان صفرش همه جا هست برادر عزیز

  10. Taha Ayoobi

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3534 ديدگاه)

    پی کی رو خیلی دوست دارم.
    خیلی ماشین باحالیه.

    موافقم 6
    مخالفم 4
  11. JaMsHiD_R1988

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2313 ديدگاه)

    فقط ۲۰۶ و تا حدودی ( کمی ) ۲۰۷ واقعا محبوب بود
    باقیش از سر ناچاریه

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. amir

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3370 ديدگاه)

      ۲۰۶ هم عقبش گریه داره اصلا جا نداره چه صندلی ها چه صندوق ریختشم که آدم یاده تخم مرغ میوفته مخصوصا ۲۰۷

      موافقم 7
      مخالفم 5
      1. بنز

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        اینو موافقم

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. JaMsHiD_R1988

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2313 ديدگاه)

        باز بهتر از کوییک و سایناست
        اونا واقعا ظلم هستن

        موافقم 4
        مخالفم 3
        1. حسین

          ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (128 ديدگاه)

          کوییک جادار تر و ارزون تر و اقتصادی تره
          انصافا هم خوشگله
          قیمتش به دلار چقدر میشه ؟
          صفرش رو من قیمت ندارم اگر ۵۰۰ هم در نظر بگیریم با دلار ۶۰ میشه تقریبا ۸۵۰۰
          شاید تو خارج با این قیمت بشه دست دوم قطعا مناسب تر پیدا کرد

  12. Mbslrmc

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    شاید واقعا از هیچکدوم از هاچبکای لیست خوشم نیاد مخصوصا تیبا ۲ ی مزخرف ولی واقعا ۲۰۶ رو از ته دل دوست دارم.
    اصن یه جور عجیبی نمیدونم واقعا چرا ولی واقعا بین همه ی اینها که از همشون متنفرم واقعا ۲۰۶ یه چیز دیگست.

    موافقم 3
    مخالفم 6
  13. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1393 ديدگاه)

    متاسفانه پرفروش بودن اینا از محبوبیت نیست بیشتر از سر ناچاری

    موافقم 5
    مخالفم 1
  14. car lover

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (982 ديدگاه)

    هوندا سیویک گلف فورد فوکس این ها الان باید توی لیست میبودن

    موافقم 1
    مخالفم 6
  15. امیرحسین پورکند

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    من خودم بودم به ترتیب این جوری مینوشتم
    ۱:پژو ۲۰۶
    ۲:پژو ۲۰۷
    ۳:پراید۱۱۱/نسیم
    ۴:رنو ۵/پی کی
    ۵:کوییک
    ۶:تیبا۲

    موافقم 5
    مخالفم 4
  16. datsun

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3834 ديدگاه)

    محبوب در بازار بسته، تو اینا همون ۲۰۶ تو زمان خودش البته عاقلانه تر بود رنو ۵ هم یک افتضاحه که فقط به خاطر توهم نسخه رنو ۵ توربو محبوب شد، پراید و نوادگانش هم که افتضاح تر،

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. گاس فرینگ

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (269 ديدگاه)

      ۲۰۶ هم توهم نسخه آرسی هست

  17. Alireza

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (72 ديدگاه)

    جای گلف کلاسیک خالی بود

  18. hosen

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (252 ديدگاه)

    همشون از سر ناچاری و انحصار مارکت ایرانه
    البته بین این ها 206 یکم قابل تحمل تره حداقل زمان خودش ماشین خوبی بود.

    موافقم 4
    مخالفم 3
  19. مجید

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (242 ديدگاه)

    طراحی سی ۳ خیلی خوبه ولی باید یه سری آپشن‌ها که تو مونتاژ ازش حذف کردن بهش برگردونن

  20. احمد

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بهتره بگی مجبورترین

    موافقم 1
    مخالفم 1
  21. M

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا شرکت پژو شاهکاره. تو هیچ کدوم از محصولاتش اشتباه نکرده، حتی واس 1درصد هم پشیمون نیستاگه 100سال دیگه هم بگذره باز هم جایگاه خودشو داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست