در این مطلب با مرور تاریخچه خودروسازی ایران، با محبوبترین و پرفروشترین هاچبکها در بازار کشورمان آشنا خواهیم شد.
هاچبکها در اکثر نقاط جهان خودروهای بسیار محبوبی هستند. این خودروها به دلیل ابعاد جمعوجور، کارایی مناسب خانوادگی و مصرف سوخت پایین، در بازارهایی مثل اروپا فروش بالایی دارند و حتی با وجود محبوبیت کراساوورها، پرفروشترین خودروهای اروپا هنوز هم هاچبکهایی مثل داچیا ساندرو و فولکسواگن گلف هستند. در کشورمان نیز این خودروها خصوصاً در بین جوانها و بانوان محبوبیت بالایی دارند. بااینحال، تنوع هاچبکها در بازار خودروی کشورمان همیشه بسیار محدود بوده و خریداران حق انتخاب زیادی نداشتهاند. به همین دلیل، اگر تاریخ خودروسازی ایران را مرور کنیم، تنها چند هاچبک پرفروش را خواهیم دید که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.
رنو ۵ سالهای ۱۳۵۲ تا ۱۳۸۶
همچنین بخوانید: نگاهی به نسل دوم رنو ۵، خودرویی که سپند و پیکی را نصیب ایران کرد!
رنو در اواخر سال ۱۹۷۱ هاچبک جدیدی بنام رنو ۵ را معرفی کرد که به موفقیت فوقالعاده دست یافت. در کشورمان نیز سایپا در سال ۱۳۵۲ مونتاژ رنو ۵ را در دو نسخهٔ سهدر و پنجدر با پیشرانهٔ ۹۵۰ سیسی آغاز کرد تا جایگزینی برای ژیان باشد. این خودرو در ایران هم محبوب شد و فروش بالایی را تجربه کرد اما درحالیکه نسل دوم رنو ۵ از اکتبر ۱۹۸۴ برابر با مهر ۱۳۶۳ راهی بازار اروپا شده بود، سایپا بجای مونتاژ این مدل جدید، همان نسل قبلی را صرفاً با داشبورد و سپر جلوی جدید مورد بهروزرسانی جزئی قرار داد. در سال ۱۳۷۲ در شرایطی که رنو ۵ به لطف قیمت و مشخصات فنی مناسب همچنان در بازار کشورمان جایگاه خود را داشت، سایپا به تولید آن پایان داد اما چندی بعد پارسخودرو خط تولید این هاچبک محبوب را از سایپا خرید و تولید رنو ۵ ایرانیزه با نام سپند در سال ۱۳۷۶ آغاز شد. این خودرو اما به دلیل کیفیت بسیار پایین، نتوانست راه موفق رنو ۵ را ادامه دهد اما پارسخودرو که نمیخواست از خیر این خودرو بگذرد، در سال ۱۳۸۰ مدل جدیدی با نام پیکی را به بازار فرستاد که به قوای محرکهٔ پراید مجهز شده بود. پیکی که ارزانترین خودروی بازار کشورمان بود، موفقتر از سپند عمل کرد و در سال ۱۳۸۵ نیز مدل جدید نیو پیکی با تغییراتی در بدنه ارائه شد. نهایتاً در سال ۱۳۸۶ تولید پیکی هم خاتمه یافت تا پروندهٔ رنو ۵ محبوب پس از ۳۴ سال در ایران بسته شود.
پراید نسیم / ۱۱۱ سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۹
سایپا پس از خاتمهٔ تولید رنو ۵، کیا پراید را بهعنوان جایگزین آن انتخاب کرد. این خودرو توسط مزدا برای فورد طراحی شده بود و سپس خط تولید آن به کیا داده شد. پراید ابتدا بهصورت وارداتی به ایران آمد و مدت کوتاهی بعد سایپا مونتاژ آن را در دو نسخهٔ هاچبک و سدان آغاز کرد. پراید در بازارهای جهانی با پیشرانههای ۱.۱ لیتری و ۱.۳ لیتری مزدا عرضه میشد که سایپا برای بازار ایران موتور قویتر را با ۶۳ اسب بخار قدرت انتخاب کرد. به دلیل محدودیت بازار خودروی کشورمان، پراید با استقبال بالایی مواجه شد و نسخهٔ هاچبک آن که در ایران نسیم نام گرفته بود، به گزینهٔ محبوب جوانها تبدیل شد. پراید هاچبک اما همیشه تولید پایینتری نسبت به نسخهٔ سدان داشت و با قیمت بیشتری عرضه میشد. سپس در سال ۱۳۸۸ درحالیکه ۱۶ سال از حضور پراید در بازار ایران میگذشت، سایپا نسخهٔ فیسلیفت پراید هاچبک را معرفی کرد. برای این خودرو ابتدا نام مروارید در نظر گرفته شده بود اما نهایتاً با نام ۱۱۱ به بازار آمد. پراید ۱۱۱ به لطف طراحی بروزتر و البته فقدان هاچبک ارزانقیمت دیگری در بازار، فروش بالایی را تجربه کرد تا اینکه نهایتاً سایپا در سال ۱۳۹۹ به تولید تمام انواع پراید بهجز وانت ۱۵۱ پایان داد.
پژو ۲۰۶ سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۱
همچنین بخوانید: معرفی انواع تیپ های خودروی پژو ۲۰۶ + جدول مقایسه
پژو ۲۰۶ یکی از موفقترین هاچبکهای تاریخ در ایران و جهان محسوب میشود. این خودرو که در سال ۱۹۹۸ بهعنوان جایگزین ۲۰۵ معرفی شد، با فروش بیش از ۸.۳ میلیون دستگاه، به پرفروشترین خودروی تاریخ پژو تبدیل شد. در ایران، درحالیکه پژو ۲۰۵ نتوانسته بود موفق عمل کند، ایرانخودرو در سال ۱۳۸۰ مونتاژ ۲۰۶ را آغاز کرد و به دلیل فقدان یک هاچبک بروز و جوانپسند در بازار، به فروش فوقالعاده دست پیدا کرد. سری اولیهٔ ۲۰۶ مونتاژ ایران با نام تیپ یک شناخته میشد اما مدت کوتاهی بعد تیپهای ۲ و ۵ با پیشرانههای ۱.۴ لیتری TU3 و ۱.۶ لیتری TU5 ارائه شدند و در سال ۱۳۸۳ نیز نسخه اتوماتیک با نام تیپ ۶ ارائه شد. به دلیل محبوبیت ۲۰۶ در بازار کشورمان، ایرانخودرو که جای خالی سدانی کوچکتر از سمند و ۴۰۵ را در سبد محصولات خود احساس میکرد، با همکاری پژو توسعهٔ نسخهٔ صندوقدار ۲۰۶ را هم آغاز کرد که با نام SD در سال ۱۳۸۶ در تیپهای مختلفی راهی بازار شد. در سال ۱۳۹۱ به دلیل وضع تحریمهای سنگین علیه ایران، پژو ارتباط خود را با ایرانخودرو قطع کرد که این اتفاق تولید ۲۰۶ را به توقف کشاند اما ایرانخودرو که نمیخواست به این سادگی قید یکی از پرفروشترین محصولات خود را بزند، اقدام به داخلیسازی ۲۰۶ با قطعات عمدتاً چینی کرد. نهایتاً در اسفند سال ۱۴۰۱، به دلیل آنچه که ایرانخودرو طرح تحول کیفیت محصولات خود اعلام کرد، تولید ۲۰۶ خاتمه یافت.
پژو ۲۰۷ سالهای ۱۳۸۹ تاکنون
همچنین بخوانید: آشنایی با انواع مدلها و تیپهای پژو ۲۰۷
پژو در سال ۲۰۰۶ مدل جدید ۲۰۷ را بهعنوان جایگزین ۲۰۶ معرفی کرد اما به دلیل محبوبیت ۲۰۶، تولید آن همچنان در کنار فرزند جدید خود ادامه داشت. در سال ۲۰۰۸ نیز شعبهٔ برزیلی پژو بجای عرضهٔ ۲۰۷ اصلی در این کشور، اقدام به فیسلیفت ۲۰۶ با عناصری مشابه ۲۰۷ کرد. این خودرو از اواسط سال ۲۰۰۸ با نام ۲۰۷ در برزیل عرضه شد و از اوایل سال ۲۰۰۹ نیز با نام ۲۰۶ پلاس راهی بازار اروپا شد. در کشورمان نیز ایرانخودرو که نمیخواست برای راهاندازی خط تولید ۲۰۷ اصلی هزینه کند، در سال ۱۳۸۹ تولید ۲۰۶ پلاس را با نام ۲۰۷ آغاز کرد. این خودرو فقط با پیشرانهٔ TU5 در نسخههای دستی و اتوماتیک راهی بازار شد. در پایان سال ۱۳۹۱، تولید ۲۰۷ به دلیل تحریمها در ایران متوقف شد تا اینکه پس از چند سال وقفه، ایرانخودرو در اواخر سال ۱۳۹۴ نسخهٔ ایرانیزهٔ آن را با تغییراتی در گرافیک چراغها و داشبورد معرفی کرد. در سال ۱۳۹۹ نیز عرضهٔ نسخهٔ سقف شیشهای ۲۰۷ آغاز شد و پس از خاتمهٔ تولید ۲۰۶، ایرانخودرو با عرضهٔ تیپهای جدید ۲۰۷ با موتور TU3 و داشبورد ۲۰۶، این خودرو را جایگزین ۲۰۶ کرد. ۲۰۷ به دلیل بازار انحصاری، هنوز هم یکی از پرفروشترین و محبوبترین محصولات ایرانخودرو محسوب میشود.
تیبا ۲ سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱
سایپا در سال ۱۳۸۷ تیبا را بهعنوان اولین خودروی ملی خود معرفی کرد و سپس حدود پنج سال بعد، نسخهٔ هاچبک آن با نام تیبا ۲ معرفی شد تا بالاخره پس از دو دهه، سایپا هاچبکی مدرنتر از پراید در سبد محصولات خود داشته باشد. این خودرو با اینکه قیمت بیشتری نسبت به تیبا سدان داشت و از کیفیت بسیار پایینی رنج میبرد اما به دلیل عطش بازار برای هاچبکهای ارزانقیمت و همینطور طراحی مدرنتر و پیشرانهٔ قویتر نسبت به پراید ۱۱۱، این هاچبک جدید سایپا فروش بالایی را تجربه کرد. پس از خاتمهٔ تولید پراید نیز تیبا جای آن را بهعنوان ارزانترین خودروی بازار گرفت اما این شرایط خیلی دوام نیاورد زیرا سایپا در سال ۱۴۰۱ به تولید هردو نسخهٔ تیبا پایان داد تا همان خودروها را با تغییراتی جزئی در قالب ساینا و کوییک با قیمتی بهمراتب بالاتر عرضه کند.
سایپا کوییک سالهای ۱۳۹۶ تاکنون
همچنین بخوانید: تفاوت کوییک S و R در چیست؟ مشخصات، قیمت و هرآنچه باید بدانید
سایپا در اسفند ۱۳۹۵، فیسلیفت تیبا ۲ را با طراحی دماغهٔ مشابهٔ ساینا و ویژگیهای کراس مانند با نام کوییک معرفی کرد. کوییک به لطف قیمت نسبتاً مناسب، طراحی قابلقبول و البته فقدان رقیب مستقیم، خیلی زود با استقبال بازار مواجه شد و سایپا تیپهای فراوانی از آن مثل R (دورنگ)، S (فیسلیفت جزئی در جلو)، اتوماتیک و GX (ارتقاءیافته) را ارائه کرد. با خاتمهٔ تولید تیبا ۲ در سال ۱۴۰۱ نیز کوییک جایگزین آن شده و به ارزانترین هاچبک بازار کشورمان تبدیل شد. ازاینرو، کوییک با وجود تمام کاستیها و مشکلات کیفی، فروش بسیار بالایی را تجربه میکند و سال گذشته با تولید بیش از ۱۹۳ هزار دستگاه، پرفروشترین خودروی ایران بوده است. سایپا در سال ۱۴۰۱ فیسلیفت دیگری روی کوییک را هم با نام اطلس معرفی کرد که بهتازگی به بازار آمده و با توجه به شرایط بازار کشورمان اطلس هم میتواند در آینده به هاچبک پرفروشی تبدیل شود.
amir
۲۳ مرداد ۱۴۰۳هر کدومشونو میبینم میخوام بالا بیارم
بنز
۲۳ مرداد ۱۴۰۳206 خیلی تو دنیا محبوب بوده و ازش 6 میلیون دستگاه فروخته شده
amir
۲۳ مرداد ۱۴۰۳باعث نمیشه که به عنوان ماشین مناسب و خوب ازش یاد کنیم! ۶ میلیون فروخت چون اقتصادی بود
boost10
۲۳ مرداد ۱۴۰۳تازه با لند کروز هم فرقی نداره 😂
مهران
۲۳ مرداد ۱۴۰۳اونا هیچ.اما تیبا و کوئیک محبوبن یا مجبور😑
حسین
۲۴ مرداد ۱۴۰۳قسم میخورم اگه پراید رو متوقف نمیکردند
تا قیامت میخریدن
هرچند کیفیتش دیگه مثل قبل نبود
car lover
۲۳ مرداد ۱۴۰۳.
car lover
۲۳ مرداد ۱۴۰۳سلام کامنتها ایراد داره
Taha Ayoobi
۲۳ مرداد ۱۴۰۳نمیگفتی ایراد داره بهتر بود.
کامنت معنا داری بود انگار.
car lover
۲۳ مرداد ۱۴۰۳بخش کامنتها ایراد داشت برای من نمایش داده نمیشد چیزی هم ارسال نمیشد اما درست شد
amir
۲۳ مرداد ۱۴۰۳یه دو سه روز مجازی رو بزار کنار یکم اعصابت بیات سرجاش داداش
داره میگه کامنت ها از لحاظ فنی بدلیل اشکالات سایت ایراد داره نه محتوای کامنتا یا چیزی که ملت نوشتن
یا منظورو اشتباه برداشت میکنی یا اصلا درست نمیخونی
استراحت بعضی وقتا خیلی جدیه شاید فک کنی الکی میگم
car lover
۲۳ مرداد ۱۴۰۳طاها
امیر
این اشتباهات و سوتفاهم ها خیلی وقتها پیش میاد واسه همه مون. یه مشکل کوچیک بود که حل شد.
فدای سرتون رفقا🙌
amir
۲۳ مرداد ۱۴۰۳من از اولم اومدم بچه شری بودم یکیو پیدا میکردم میتازیدم بهش خدا منو ببخشه🤣🤣
Taha Ayoobi
۲۳ مرداد ۱۴۰۳امیر خیلی به همه چی گیر میدی دیگه 😂
وقتی یه کامنت خالی گذاشته، و بعدش میگه کامنت ها ایراد داره یعنی این که نظرات درست ارسال نمیشه، من از کجا مشکل دقیقشو بدونم.
هراکلیوس
۲۳ مرداد ۱۴۰۳بزرگترین معیار خوب یه ماشین برای جوانهای ایرانی پاخور ماشینه که میشه نتیجه گرفت رنو5تو زمان خودش 90درصدپاخور پراید 92درصدپاخور206با80درصدپاخور 207با85درصدو تیبابا15درصدوکوییک5درصدپاخورجزو خاطره سازی ماشین کشور بودن وهستن
هراکلیوس
۲۳ مرداد ۱۴۰۳رنو 5 چه اتفاق های که توش رقم نخورد تو زمان خودش یادش گرامی وروح سازندش شاد
نانو
۲۳ مرداد ۱۴۰۳پراید تو اون سال های اولی که اومد ایران جزو ماشین های خوب بود که برای عشق حال ومخ زدن دو تا رقیب سرسخت داشت اپل کورسا و هوندا سیویک دودر که درسته خوبا اول به اون دوتا پا میدادن ولی پرایدم دست خالی از میدان جنگ بیرون نمیومد
نیو کار
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ماهم اونموقع دستمون خالی وتماشاچی بودیم وبا پیکان مسافر کشی میکردیم البته 5نفر مسافر میزدیم دوتا جلو سه نفر عقب
Sajjad
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ام وی ام 315 هم هست
Mr wrong
۲۳ مرداد ۱۴۰۳جالبه این ملت بد بخت از رو ناچاری هرچیزی رو مجبور میشن بخرن میشه محبوب ترین
انگار انتخاب دیگه ایی هم دارن
شهروند ایرانی
۲۳ مرداد ۱۴۰۳واقعا این مقاله آبکی چی نوشتی محبوب هستن اینا یا مجبوریم چیز دیگه نمی زارن که بیاد یه جوری محبوب انگار فولکس گلف هوندا سیویک مزدا ۳ هاچبک میتونیم بخریم اما خودمون نمیتونیم از این قراغه ها دل بکنیم با ارفاق حساب کنیم ۲۰۷ و ۲۰۶ محبوب بودن چون تو بازارهای آزاد هم محبوبیت داشتند البته واس یه دهه پیش منطقی بود نه الان
امیر دهقان
۲۳ مرداد ۱۴۰۳38 بار تو متن نوشتیم فروش بالای این ماشینها به دلیل بازار انحصاری و فقدان رقیب بوده
لطفاً قبل از کامنت گذاشتن یه نگاهی هم به متن بندازید!!
Mr wrong
۲۳ مرداد ۱۴۰۳مخاطب شما نیستی جناب نویسنده
کلا همه جا حتی توی کوچه و خیابون آدم از خیلیا میشنوه این جملات رو
حسین
۲۴ مرداد ۱۴۰۳تولید ۲۰۶ خاتمه یافت
اقای دهقان پس ۲۰۶ سقف شیشه ای چیه الان صفرش همه جا هست برادر عزیز
Taha Ayoobi
۲۳ مرداد ۱۴۰۳پی کی رو خیلی دوست دارم.
خیلی ماشین باحالیه.
JaMsHiD_R1988
۲۳ مرداد ۱۴۰۳فقط ۲۰۶ و تا حدودی ( کمی ) ۲۰۷ واقعا محبوب بود
باقیش از سر ناچاریه
amir
۲۳ مرداد ۱۴۰۳۲۰۶ هم عقبش گریه داره اصلا جا نداره چه صندلی ها چه صندوق ریختشم که آدم یاده تخم مرغ میوفته مخصوصا ۲۰۷
بنز
۲۳ مرداد ۱۴۰۳اینو موافقم
JaMsHiD_R1988
۲۳ مرداد ۱۴۰۳باز بهتر از کوییک و سایناست
اونا واقعا ظلم هستن
حسین
۲۴ مرداد ۱۴۰۳کوییک جادار تر و ارزون تر و اقتصادی تره
انصافا هم خوشگله
قیمتش به دلار چقدر میشه ؟
صفرش رو من قیمت ندارم اگر ۵۰۰ هم در نظر بگیریم با دلار ۶۰ میشه تقریبا ۸۵۰۰
شاید تو خارج با این قیمت بشه دست دوم قطعا مناسب تر پیدا کرد
Mbslrmc
۲۳ مرداد ۱۴۰۳شاید واقعا از هیچکدوم از هاچبکای لیست خوشم نیاد مخصوصا تیبا ۲ ی مزخرف ولی واقعا ۲۰۶ رو از ته دل دوست دارم.
اصن یه جور عجیبی نمیدونم واقعا چرا ولی واقعا بین همه ی اینها که از همشون متنفرم واقعا ۲۰۶ یه چیز دیگست.
𝐀𝐥𝐢
۲۳ مرداد ۱۴۰۳متاسفانه پرفروش بودن اینا از محبوبیت نیست بیشتر از سر ناچاری
car lover
۲۳ مرداد ۱۴۰۳هوندا سیویک گلف فورد فوکس این ها الان باید توی لیست میبودن
امیرحسین پورکند
۲۳ مرداد ۱۴۰۳من خودم بودم به ترتیب این جوری مینوشتم
۱:پژو ۲۰۶
۲:پژو ۲۰۷
۳:پراید۱۱۱/نسیم
۴:رنو ۵/پی کی
۵:کوییک
۶:تیبا۲
datsun
۲۳ مرداد ۱۴۰۳محبوب در بازار بسته، تو اینا همون ۲۰۶ تو زمان خودش البته عاقلانه تر بود رنو ۵ هم یک افتضاحه که فقط به خاطر توهم نسخه رنو ۵ توربو محبوب شد، پراید و نوادگانش هم که افتضاح تر،
گاس فرینگ
۲۳ مرداد ۱۴۰۳۲۰۶ هم توهم نسخه آرسی هست
Alireza
۲۳ مرداد ۱۴۰۳جای گلف کلاسیک خالی بود
hosen
۲۳ مرداد ۱۴۰۳همشون از سر ناچاری و انحصار مارکت ایرانه
البته بین این ها 206 یکم قابل تحمل تره حداقل زمان خودش ماشین خوبی بود.
مجید
۲۳ مرداد ۱۴۰۳طراحی سی ۳ خیلی خوبه ولی باید یه سری آپشنها که تو مونتاژ ازش حذف کردن بهش برگردونن
احمد
۲۳ مرداد ۱۴۰۳بهتره بگی مجبورترین
M
۲۴ مرداد ۱۴۰۳واقعا شرکت پژو شاهکاره. تو هیچ کدوم از محصولاتش اشتباه نکرده، حتی واس 1درصد هم پشیمون نیستاگه 100سال دیگه هم بگذره باز هم جایگاه خودشو داره