در این مقاله میخواهیم شما را با برخی از قوی ترین پیشرانه های ۴ سیلندر تاریخ آشنا کنیم پس حتماً همراه ما باشید.
تکنولوژی پیشرانه راه درازی را طی کرده است و پیشرانه های ۴ سیلندر ثابت کردهاند که مزیتهای زیادی دارند. از نمونههای تنفس طبیعی دور بالا گرفته تا نسخههای توربو با گشتاور قابلتوجه، این نیروگاههای آهنین محدودیتهای عملکرد و مصرف سوخت را بهبود بخشیدهاند. در لیست پیش رو شما را با برخی از قوی ترین پیشرانه های ۴ سیلندر تاریخ آشنا خواهیم کرد، پیشرانههایی که استانداردهای جدیدی را وضع کردهاند.
صنعت خودرو در زمینه تکنولوژی قوای محرکه پیشرفتهای زیادی داشته است و این امر منجر به تولید برخی از شاخصترین قلبهای آهنین خودروها شده است. در این میان پیشرانه های ۴ سیلندر جایگاه ویژهای دارند چراکه پرفورمنس خوب را با مصرف سوخت پایین ترکیب میکنند. این نیروگاههای آهنین گزینهای محبوب برای طیف گستردهای از خودروها هستند و با استفاده از تکنولوژیهای توربو، تزریق سوخت مستقیم و… قدرت و گشتاور قابلتوجهی نیز تولید میکنند. از جمله مزیتهای پیشرانه های موردبحث میتوان به مصرف سوخت نسبتاً پایین، ابعاد جمعوجور و هزینههای ساخت و نگهداری کمتر اشاره کرد. قوی ترین پیشرانه ۴ سیلندر تاریخ را مرسدس بنز در خودروی AMG A45 S بکار برده است. این پیشرانه ۲ لیتری توربو ۴۱۶ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و سبب ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۹ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت میشود.
قوی ترین پیشرانه های ۴ سیلندر
۴ سیلندر ۲ لیتری توربو (آئودی S3)
لیست ما با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی آئودی شروع میشود که از نظر قدرت و پرفورمنس عملکرد احساسبرانگیزی دارد. این پیشرانه در S3 بکار رفته است و با سیستم چهار چرخ محرک همکاری میکند تا هندلینگ و پایداری استثنایی را به ارمغان بیاورد. تکنولوژی توربوی پیشرفته آئودی باعث میشود سوخت با راندمان بالایی بسوزد و قدرت قابلتوجهی تولید کند.
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۲۹۲/۳۸۰ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۴.۴ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۵۰ |
۴ سیلندر ۲ لیتری توربو (میتسوبیشی لنسر اوولوشن)
میتسوبیشی لنسر اوولوشن در دنیای خودروهای پرفورمنس یک اسطوره واقعی به شمار میرود و پیشرانه ۲ لیتری آن جزو قوی ترین پیشرانه های ۴ سیلندر تاریخ است. با تکنولوژی توربوی پیشرفته و طراحی خلاقانه، این نیروگاه آهنین میتواند تجربه سواری هیجانانگیزی را ارائه کند. لنسر اوولوشن تعهد میتسوبیشی به تولید خودروهای پرفورمنس واقعی را نشان داد اما میتسوبیشی امروز فرسنگها با آن دوران فاصله دارد.
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۲۹۱/۴۰۷ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۴.۷ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۲۸ |
۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربو (فورد موستانگ اکوبوست)
موستانگ یکی از نمادینترین خودروهای آمریکایی محسوب میشود و کلید موفقیت آن را میتوان پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربو با قدرت زیاد دانست. این پیشرانه با تکنولوژی توربوی خود قدرت و پرفورمنس قابلتوجهی ارائه میکند و سبب ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۸ ثانیهای برای موستانگ میشود.
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۳۱۰/۴۳۴ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۵.۸ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۳۳ |
۴ سیلندر ۲ لیتری توربو (پورشه ۷۱۸ کیمن)
یکی دیگر از قوی ترین پیشرانه های ۴ سیلندر تاریخ ساخت پورشه است. این نیروگاه آهنین ۲ لیتری توربو در ۷۱۸ کیمن بکار رفته و تجربه رانندگی لذت بخشی را ارائه مینماید. طراحی تخت پیشرانه باعث مرکز ثقل پایینتری شده است که روی هندلینگ و پایداری خودرو تأثیر مثبتی دارد. نیروگاه آهنین پورشه از نظر قدرت کاملاً جلبتوجه میکند و مثال بارزی از تعهد ژرمنها به ارائه محصولات اسپرت و پرفورمنس است.
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۳۶۵/۴۳۰ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۴.۹ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۳۱۵ |
۴ سیلندر ۲ لیتری توربو (مرسدس-ای ام جی CLA45)
مرسدس-ای ام جی CLA45 اولین محصول این برند است که به پیشرانه ۲ لیتری توربوی موردبحث مجهز میشود. این نیروگاه آهنین ۴۱۶ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و باعث دستیابی به صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴ ثانیهای میشود. از جمله ویژگیهای برجسته نیروگاه آهنین مرسدس میتوان به توربوی توئین اسکرول و تزریق سوخت پیشرفته اشاره کرد.
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۴۱۶/۵۰۰ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۴ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۵۰ |
شما چه پیشرانه های ۴ سیلندر قدرتمند دیگری را میشناسید؟ نظرات خود را حتماً با ما در میان بگذارید.
Hadi
۱۳ شهریور ۱۴۰۲سلام
موتور 2jz افسانه ای رو باید اول مینوشتین کمتر ماشین بازی هست که اسم این موتور رو نشنیده باشه این موتور روی ماشینهای ژاپنی مخصوصا تویوتا سوپرا بود
موتور بعدی 4g63 که روی میتسو گالانت نسل 7 هست و من دارم استفاده میکنم دوستان سرسیلندرشو انژکتور کردن شتاب بیشتر از زانتیا و ماکسیما میده
سومی v_tech که روی هوندا اکورد 93 میلادی بسته بودن واقعا موتور معرکه ایه
ولی موتوری که من عاشقشم بخاطر طراحیشه نه قدرتش موتور boxer که روی تویوتا gt86 گذاشتن
x.01
۱۳ شهریور ۱۴۰۲داداش اون موتور که اشاره کردید ۶ سیلندره! ربطی نداره به این مطلب.
ولی اگه از بهترین موتور های غیر از ۴ سیلندر رو بخواهیم نام ببریم موتور های عالی با مهندسی و طراحی عالی مختلفی هست.
بهترین موتور هایی که در حال حاظر هم بعضی هاش هنوز مورد استفاده قرار میگیرند:
اول موتور افسانه ای m120 و m158 مرسدس بنز که در مرسدس 600sel غوغا به پا کرد و در پاگانی ها مورد استفاده قرار گرفتند.
یا موتور f136 و f145 فراری که شاهکار محض هستند.
و موتور m156 ۸ سیلندر مرسدس که در sls amg افسانه ای استفاده شد.
و موتور های افسانه ای ۸سیلندر آمریکایی هم مثل موتور اسمال بلاک شورلت و فورد و… مثل سری ls و lt و پردتور که زبانزد هستند و در حال حاظر شماره یک و نامبر وان تیونینگ و… هستند البته هنوز هم از موتور های برتر بیشتری می تونیم نام ببریم.
JaMsHiD
۱۴ شهریور ۱۴۰۲داداش متن رو خوندی اصلا؟
Javid
۱۳ شهریور ۱۴۰۲قوی ترین چهار سیلندر Mitsubishi lancer Evo x fq400 هست با قدرت 403 اسب بخار که جالبه تحقیق نکرده اصلا اسمش هم نمیارید
x.01
۱۳ شهریور ۱۴۰۲جاوید جان شما تحقیق نکردی ظاهرا مطالب این پست رو هم نخوندید. اینجا نوشته شده قوی ترین موتور تولیدی ۴ سیلندر جهان متعلق به مرسدس cla45 هست با ۴۱۶ اسب بخار.
موتوری که شما گفتی در حال حاظر تولید نمی شه و قدرتش هم کمتره.
علاوه بر این مرسدس برای مدل جدید c63amg موتور خیلی قوی تر از این هم داره بعنوان قوی ترین ۴ سیلندر که هیبریدی هست با ۶۷۰ اسب بخار و در موتور اصلی قدرت از ۴۲۰ اسب به ۴۷۰ اسب بخار افزایش داده شده.
علی
۱۳ شهریور ۱۴۰۲عزیزان شما بهترین موتور ۴ سیلندر را فراموش کردید و آن موتور کپی TU5 ایران خودرو از پژو هست. که دست پخت مهندسین ایران خودرو است که در بیشتر سطل زباله های ایران خودرو استفاده شده و امتحان خودش را پس داده. راندمان بالا و مصرف پایین و بدون آلودگی محیط زیست. لطفاً بیشتر تحقیق کنید و بعداً نظر بدید. تصور کنید بنز و پورشه
با موتور TU5 ایران خودرو !!!!!!!!!!!
جهرمی
۱۴ شهریور ۱۴۰۲باعرض سلام
تعجب میکنم از این موتور تاریخی و سوپر موتور که کسی حرفی از اون به میان نیاورد درسته که دیگه تولید نمیشه ولی در هر شهر و روستایی بری بالاخره چند تاش میبینی
نمیدونم بگم خدا خیرش بده یا نده
البته برا ما که چند دهه قبل مثل کره شمالی بودیم این ماشین رویایی خیلی پر قدرت و پر سرعت و…. بوده
فک کنم دیگه هیچ جای دنیا نبینیش ولی هنوز در ایران جولان میده و خرید و فروش میشه
خداییش این”” پیکان””چه کمتر از این پورشه و بنز و فورد و…داره که اسمش رو نمیگم در اول ولی در آخر لیست نیاوردین
هر وقت اسمش میاد یاد سریال پدرسالار میوفتم
معذرت از همه بخاطر پرگویی
بهرام
۱۵ شهریور ۱۴۰۲تمام این موتورهایی که اینجا ازش یاد شده توربو هستند که بنزین سوپر مناسب آنها در ایران وجود ندارد…ایکاش بجای اینها بهترین و قویترین موتورهای چهارسیلندر تنفس طبیعی را معرفی میکردید.
Tommy
۲۱ شهریور ۱۴۰۲جای 2jz خالیه واقعا ولی موتور پورشه واقعا صدای جالبی داره فکر کنم یه دونه از همین کیمن فقط کروکشو زیر پل صدر دیدم
رضا
۲۲ شهریور ۱۴۰۲شش سیلندر اون موتور چه ربطی داره.
فورد
۱ مهر ۱۴۰۲یه مقاله مسخره این چیه مثل کتاب داستان بچه هاست از نظر استقامت طول عمر اینا هیچ صحبتی نشده که موتور های فورد تویوتا تو دنیا دارن حرف اول میزنن ولی پدال تو تمام مقالاتش سریع بنز میزاه اول جدول بدون در نظر گرفتن استقامت طول عمر اینا وقتی از یه موتور دو لیتر این قدرت بگیری معلومه مثل بنز هر سال میره تعمیر اینارو هم بیان کنید در باره برندای المانی بد نیست