در این مقاله میخواهیم شما را با برخی از قوی ترین پیشرانه های ۴ سیلندر تاریخ آشنا کنیم پس حتماً همراه ما باشید.
تکنولوژی پیشرانه راه درازی را طی کرده است و پیشرانه های ۴ سیلندر ثابت کردهاند که مزیتهای زیادی دارند. از نمونههای تنفس طبیعی دور بالا گرفته تا نسخههای توربو با گشتاور قابلتوجه، این نیروگاههای آهنین محدودیتهای عملکرد و مصرف سوخت را بهبود بخشیدهاند. در لیست پیش رو شما را با برخی از قوی ترین پیشرانه های ۴ سیلندر تاریخ آشنا خواهیم کرد، پیشرانههایی که استانداردهای جدیدی را وضع کردهاند.
صنعت خودرو در زمینه تکنولوژی قوای محرکه پیشرفتهای زیادی داشته است و این امر منجر به تولید برخی از شاخصترین قلبهای آهنین خودروها شده است. در این میان پیشرانه های ۴ سیلندر جایگاه ویژهای دارند چراکه پرفورمنس خوب را با مصرف سوخت پایین ترکیب میکنند. این نیروگاههای آهنین گزینهای محبوب برای طیف گستردهای از خودروها هستند و با استفاده از تکنولوژیهای توربو، تزریق سوخت مستقیم و… قدرت و گشتاور قابلتوجهی نیز تولید میکنند. از جمله مزیتهای پیشرانه های موردبحث میتوان به مصرف سوخت نسبتاً پایین، ابعاد جمعوجور و هزینههای ساخت و نگهداری کمتر اشاره کرد. قوی ترین پیشرانه ۴ سیلندر تاریخ را مرسدس بنز در خودروی AMG A45 S بکار برده است. این پیشرانه ۲ لیتری توربو ۴۱۶ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و سبب ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۹ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت میشود.
قوی ترین پیشرانه های ۴ سیلندر
۴ سیلندر ۲ لیتری توربو (آئودی S3)
لیست ما با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی آئودی شروع میشود که از نظر قدرت و پرفورمنس عملکرد احساسبرانگیزی دارد. این پیشرانه در S3 بکار رفته است و با سیستم چهار چرخ محرک همکاری میکند تا هندلینگ و پایداری استثنایی را به ارمغان بیاورد. تکنولوژی توربوی پیشرفته آئودی باعث میشود سوخت با راندمان بالایی بسوزد و قدرت قابلتوجهی تولید کند.
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۲۹۲/۳۸۰ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۴.۴ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۵۰ |
۴ سیلندر ۲ لیتری توربو (میتسوبیشی لنسر اوولوشن)
میتسوبیشی لنسر اوولوشن در دنیای خودروهای پرفورمنس یک اسطوره واقعی به شمار میرود و پیشرانه ۲ لیتری آن جزو قوی ترین پیشرانه های ۴ سیلندر تاریخ است. با تکنولوژی توربوی پیشرفته و طراحی خلاقانه، این نیروگاه آهنین میتواند تجربه سواری هیجانانگیزی را ارائه کند. لنسر اوولوشن تعهد میتسوبیشی به تولید خودروهای پرفورمنس واقعی را نشان داد اما میتسوبیشی امروز فرسنگها با آن دوران فاصله دارد.
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۲۹۱/۴۰۷ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۴.۷ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۲۸ |
۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربو (فورد موستانگ اکوبوست)
موستانگ یکی از نمادینترین خودروهای آمریکایی محسوب میشود و کلید موفقیت آن را میتوان پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربو با قدرت زیاد دانست. این پیشرانه با تکنولوژی توربوی خود قدرت و پرفورمنس قابلتوجهی ارائه میکند و سبب ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۸ ثانیهای برای موستانگ میشود.
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۳۱۰/۴۳۴ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۵.۸ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۳۳ |
۴ سیلندر ۲ لیتری توربو (پورشه ۷۱۸ کیمن)
یکی دیگر از قوی ترین پیشرانه های ۴ سیلندر تاریخ ساخت پورشه است. این نیروگاه آهنین ۲ لیتری توربو در ۷۱۸ کیمن بکار رفته و تجربه رانندگی لذت بخشی را ارائه مینماید. طراحی تخت پیشرانه باعث مرکز ثقل پایینتری شده است که روی هندلینگ و پایداری خودرو تأثیر مثبتی دارد. نیروگاه آهنین پورشه از نظر قدرت کاملاً جلبتوجه میکند و مثال بارزی از تعهد ژرمنها به ارائه محصولات اسپرت و پرفورمنس است.
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۳۶۵/۴۳۰ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۴.۹ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۳۱۵ |
۴ سیلندر ۲ لیتری توربو (مرسدس-ای ام جی CLA45)
مرسدس-ای ام جی CLA45 اولین محصول این برند است که به پیشرانه ۲ لیتری توربوی موردبحث مجهز میشود. این نیروگاه آهنین ۴۱۶ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و باعث دستیابی به صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴ ثانیهای میشود. از جمله ویژگیهای برجسته نیروگاه آهنین مرسدس میتوان به توربوی توئین اسکرول و تزریق سوخت پیشرفته اشاره کرد.
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۴۱۶/۵۰۰ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۴ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۵۰ |
شما چه پیشرانه های ۴ سیلندر قدرتمند دیگری را میشناسید؟ نظرات خود را حتماً با ما در میان بگذارید.
TRD PRO
۱۱ شهریور ۱۴۰۲یادش به خیر لنسر افسانه ای
X
۱۱ شهریور ۱۴۰۲شاید حرفم خنده دار باشه
ولی تهران دارن ازtu5
500 اسب هم میگیرن
ashkan-car
۱۱ شهریور ۱۴۰۲اولا هچین چیزی غیر ممکنه
دوما این موتور ها در حالت استوک و تیون نشده این مقدار قدرت دارن
سوما : اگه واقعا ۵۰۰ اسب هم از tu5 بیرون بکشن ماشین های ایران نه هندلینگ و نه توان کنترل کردن این قدرت رو ندارن
من خودم پرشیا ۹۲ دارم موتور tu5
ashkan-car
۱۲ شهریور ۱۴۰۲پ.ن: ادامه حرفم این بود ( توی کامنت قبلیم پاک شد نمیدوتم چرا)
پرشیا مدل ۹۲ دارم ماشین بالای ۱۳۰ یا ۱۴۰ سرعت آدم حس میکنه الان بدنه جدا میشه
بعد فرض کن موتور ۵۰۰ اسب قدرت داشته
اگه کسی هم بخواد تا ۱۴۰ تا بره همین موتور استوک جوابه ولی اون کسایی که تیون میکنن میخواند سعرت بیشتری برن مثل ۱۶۰ الی ۱۷۰ که ماشین ایرانی توان این حجم ار قدرت رو نداره
HFball
۱۲ شهریور ۱۴۰۲داداش من خودم با 405 فابریکم ۲۰۰ تا رو میرم شما حتما ماشین باز نیستی که اینجوری حرف میزنی لابد سوار پیکان نشدی ببینی با ۱۳۰ تا سرعت لرزش و صدای کابین و موتورش از ۲۰۰ تای 405 بیشتره اگرم میخای بگی کیلومتر سنج این ماشینا خطا داره من با GPS گرفتم نهایتش ۱۰ تا خطا داشته باشه نه بیشتر
یبارم با یه بنده خدایی هم مسیر شدم شوتی بار کش بود با دنده ۳ تا ۱۶۰ تا پر میکرد راجب ماشینش ازش پرسیدم گفت تقویت شده و گیربکس هم دست چین شده هست و تا ۲۵۰ تا هم میره وقتی از پیچ ها خارج میشد و گاز میداد سر آدم میچسبید به صندلی :)
خلاصه حرفای شما تا حدودی قابل قبوله ولی نه دیگه در این حد ❤️
فرزند ایران
۱۲ شهریور ۱۴۰۲خوشبحالت من تو خرید موتور هندا 125موندم
رضا
۱۳ شهریور ۱۴۰۲سلام
چرا همچین چیزی غیر ممکنه؟!اگه واقعا اهل ماشین و ماشین بازی باشی قطعا تا حالا دیده بودی و همچین حرفی نمیزدی بعدش هم این موتور ها توسط کارخونه به این حد ارتقاء پیدا کردن یا همون تیون شدن،و بعدش شما ماشینت مشکل داره که با ۱۴۰تا بدنه میخواد جداااا بشه
امیر علی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲حرف خنده دار نزن عزیزم. اولا این چیز گفتی محاله.اگر هم درست باشه دو دقیقه بیشتر کار نمیکنه.ثانیا گیربکسی که توان این قدرت رو داشته باشه تو ایران نداریم
.
۱۲ شهریور ۱۴۰۲منظورت۵۰اسب بخاره؟
بخاریش ترکید!
برادر یک صفر فک کنم اضافه گذاشتی.
سعید
۱۲ شهریور ۱۴۰۲سلام، دقیقا درست می گی شما👍
یک کاربر
۱۱ شهریور ۱۴۰۲TU5P ایرانخودرو…. پرچم بالاست!🇮🇷🇮🇷🤣
M.83
۱۱ شهریور ۱۴۰۲فقط جاذبه پانامریکانای مرسدس 👌🏼
۲.۷ لیتریه ۴ سیلندر خطی کادیلاک تو مدل ct4v هم میشه کنار موستانگ به این لیست اضافه کرد
گلف ار هم همینطور
ولی میطلبه واسه خودرو های فرمول یکم همین مقالرو بزارید
mercedes
۱۱ شهریور ۱۴۰۲موتور موستانگ انگار موتور پژو 2000کاربراتوریه😂😂😂
محمدهادی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ینی یدونه ۲ لیتری دور بالای هوندا ارزش جایگیری تو این لیستو نداشت؟؟
JDM
۱۱ شهریور ۱۴۰۲میتسوبیشی اسطوره چهارسیلندر ها
4g63 از بهترین انجینای دنیاس
پرونده لنسر اوو رو تو مسابقات رالی و تایماتک تریلی نمیکشه
JDM
۱۲ شهریور ۱۴۰۲البته آخرش اشتب شد تریلی نمیبره نه نمیشکنه مگه گردو هستش
mercedesamg
۱۲ شهریور ۱۴۰۲خوبی؟
تریلی نمیکشه یه اصطلاحه مثلا اسم طرفو تریلی نمیکشه یعنی طرف خیلی کله گنده و آدم حسابیه.
نکته دوم،تو اون بالا درست نوشتی،تریلی “نمیکشه”بعد این پایین گفتی نمیشکنه؟!
یه نکته دیگه اینکه اون 4g63 رو مدیون amg هستینا!!!
phonix
۱۲ شهریور ۱۴۰۲معلم املا
منظورت اینه ؟
https://www.carscoops.com/2021/11/amg-cheated-on-mercedes-to-tune-this-fwd-mitsubishi-galant/
الان چون ای ام جی اینو تیون کرده یعنی میتسوبیشی مدیونشه ؟ این موتور روی مکلارن اف 1 برای مسابقات هم سوار شده حداقل میگفتی مکلارن دست داشته نه ای ام جی
این موتور 1987اومده این ماشین 1990 تیون شده
هرچند این نسل موتور خیلی معروف نبوده و اصل حرفای ما سر نسل 2 این موتوره که بیشتر میشناسیمش
یه چند وقت بود داشتم تلاش میکردم ریپلای نکنم و بحث نکنم از خیلی از چرندیات گذشتم ولی این حرفت واقعا مجبورم کرد
Ahmad
۱۱ شهریور ۱۴۰۲صد در صد انجین تخت پورشه لامصب هیچی انجین تخت نمیشه
ali_x76
۱۲ شهریور ۱۴۰۲مشخصات انجین پورشه اشتباهه.
پورشه ۲ لیتری روی کیمن ۳۰۰ اسب و ۲.۵ لیتری کیمن اس ۳۵۰ اسب قدرت میده.
HFball
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ببخشید من دقیق نمیدونم انجین تخت همون خطی میشه یا نه ولی بیشتر انجین های خطی تعادل بسیار فوقالعاده ای دارن نمونه بارزش همین سوپر بایک های ژاپنی چهار سیلندر خطی هستن که توی مسیر مستقیم رقیب ندارن و البته یه استثنا اروپایی داریم که اونم سوپر بایک BMW هست که اونم چهار سیلندر خطیه و توی درگ و مسیر مستقیم حتی رقبای ژاپنیش اندکی عملکرد بهتری داره
Ahmad
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اره داداش انجین تخت همون خطی میشه که بهتر از انجین خورجینی هست
آرمان`
۱۲ شهریور ۱۴۰۲چرا اشتباه جواب میدید آخه. انجین خطی با انجین تخت یه دنیا فرق داره. انجین خطی سیلندرها تو یه راستا قرار دارن در حالیکه تو تخت سیلندرها دو به دو تو زاویه 180 درجه و روبرو قرار میگیرن. دلیل هندلینگ عالی پورشه هم همینه
انجین خورجینی چهارسیلندر هم حداقل تو دنیای خودرو الان نداریم که دارید مقایسه میکنید.
چرا وقتی بلد نیستیم باید حتما جواب بدیم؟؟؟
رضا
۱۳ شهریور ۱۴۰۲تعادل بسیار فوقالعادهای دارن!!!!توی مسیر مستقیم رقیب ندارن!!!
شما با دنیای ماشین و موتور همین الان خدافظی کن
King viper ACR
۱۱ شهریور ۱۴۰۲به نظرم موتور وانکل مزدا هم میتوانست داخل این لیست باشد
Amard
۱۱ شهریور ۱۴۰۲تو این لیست جای موتور ولو s60 خالی با ۴۱۵ اسب بخار همچنین موتور ۲.۵ سوبارو wrx و هوندا سیویک تایپ r
mercedesamg
۱۱ شهریور ۱۴۰۲پرشتابترین انجین:2 لیتری توربوی دایملر
پرقدرتترین انجین:2 لیتری توربوی دایملر
پرسرعتترین انجین:2 لیتری توربوی پورش
بیشترین گشتاور:2 لیتری توربوی دایملر
کلا اشتوتگارتیها توی این لیست بالاترین جایگاه رو دارن،مخصوصا مرسدس
امین
۱۱ شهریور ۱۴۰۲پدال موتور چهار سیلندر XUP جدید ایران خودرو به حجم 1800CC هم که 97 اسب بخار و گشتاور 146 نیوتن متر را فراموش کردین. قویترین و پیشرفته ترین موتور چهار سیلندر جهان هست
Enayat
۱۱ شهریور ۱۴۰۲داداش یواش تر…😕
موتور زانتیا ۱۸۰۰ ! عشق شوتی ها رو یادت رفته! لامصب این قدر که توی ایران توی فضای مجازی پرطرفدار هست و دم از پر قدرتی اش می زنند که به موتور جنگده های زمینی مشهوره🤣🥴
mahdi-es17
۱۲ شهریور ۱۴۰۲M15tc 🗿
ایرانی
۱۱ شهریور ۱۴۰۲مهندسی به معنای واقعی بیرون کشیدن حداکثر قدرت با کمترین مصرف و البته دوام موتور . ولی متاسفانه ما ایرانی ها همه محصولات را از راه دور می بینیم
صدرا
۱۱ شهریور ۱۴۰۲آقا معلومه دیگه موتور TU5 با 105اسب بخار قدرت قویترین پیشرانه جهان در کشتن شما
تخصص ما کشتن شماست مرگ خود را از ما بخواهید
کشتن تخصصی شما با ایران دبه 🤣🤣🤣🤣
یک نفر
۱۱ شهریور ۱۴۰۲اینا ۲ لیتری توربو دارن ما هم ۲ لیتری توربو داریم اما این کجا و آن کجا
(Ali(chevynova
۱۱ شهریور ۱۴۰۲موتور فورد🇺🇸
همایون
۱۱ شهریور ۱۴۰۲این موتور بنز قویترین موتوره چهارسیلندر دولیتری تاریخه ولی نه با ۴۱۶ اسب این موتور تو c۶۳s جدید ۴۷۱ اسب تولید میکنه
JDM
۱۲ شهریور ۱۴۰۲قدرتی که 2009 دست لنسر بود
مازیار
۱۱ شهریور ۱۴۰۲عنوان قوی ترین چهار سیلندرهای عصر حاضر مناسب تره
چون در کل تاریخ چهار سیلندرهای قوی تری هم بوده از فورد لانچیا جگوار …
JDM سابق
۱۱ شهریور ۱۴۰۲سالین S1
2.5 لیتری اکوتک ۴۵۰ اسب بخار
k-jafaee
۱۱ شهریور ۱۴۰۲بسیار عالی. از منظر مهندسی قابل تحسینه. اما باید توجه داشت که استخراجِ قدرتِ زیاد از حجمِ کم، باعث فرسایش زودهنگام قطعات اصلی موتور خواهدشد و این اصلاً به نفع مشتری نیست.
هرچند که معمولاً برای حل یک مسئله، راهکارهای مختلفی وجود داره. مثلاً بهنظر بنده اینجا دقیقاً همون جاییست که باید از تکنولوژی برق و باتری کمک گرفت. یعنی بجای توربوشارژ کردنِ موتور و بالا بردن تنش و حرارت در قطعات بهمنظور ایجاد قدرت و شتاب بیشتر، میشه از یک موتور الکتریکیِ کمکی که روی فلایویل نصب شده، برای شتابگیری و سبقت استفاده کرد و ضمن کاهش مصرف سوخت، قابلیتهای دینامیکی خودرو را افزایش داد بدون ایجاد فشار اضافی به موتورِ اصلی.
چقدر حرف زدم🤭
تکبیر😂
i love Detuchland
۱۱ شهریور ۱۴۰۲اصلا آلمانیا دلبری کردن رو بلدن، مهندسان باواریایی با 2000cc، قدرت باورنکردنیه 400 اسب بخاری از دل موتور بیرون میکشن
آئودی و پورش و بنز و بیمر حاصل نیم قرن تلاش آلمانیای سخت کوش هستند.
معمولی
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ببین روی این چیزا زحمت کشیده شده
C63
۱۱ شهریور ۱۴۰۲C63 s جدید
۶۸۰ اسب بخار
حمیدرضا
۱۱ شهریور ۱۴۰۲پس میتسوبیشی لنسر fq-440 کجاست؟؟
حسین دهمرد
۱۱ شهریور ۱۴۰۲جالبه که این حجم طلایی رو همه دارن استفاده میکنن. انتظار داشتم موتورهای حجیم تری هم تو لیست باشن. مثلا شوی یه موتور ۲۷۰۰ داره اما اینهمه قدرت ازش استخراج نکرده.
Lamberto
۱۲ شهریور ۱۴۰۲لانچا ECV ابر خودروی رالی که بسیار پیشرفته تر از زمان خودش بود و انقلابی در طراحی انجین به همراه داشت. پیشرانه ۱.۸ لیتری توئین توربوشارژ ۴ سیلندر این خودرو ۶۰۰ اسب بخار تولید میکرد و دستپخت مهندس افسانه ای کلاودیو لومباردی بود و به بزرگترین قربانی کنسل شدن گروه ب رالی تبدیل شد.
اما بدون شک جذاب ترین قسمت این خودرو، زیر کاپوت آن قرار گرفته بود. موتور منحصر به فرد ۱٫۸ لیتری توربو ۴ سیلندر با لقب Triflux که قادر به تولید قدرت ۶۰۰ اسب بخار بود. این موتور در قسمت میانی خودرو قرار گرفته بود و با استفاده از جعبه دنده
۵ دنده، انتقال قدرت به هر چهار چرخ انجام می شد. از آن جایی که خودروهای توربوشارژ آن زمان با مشکل توربو لگ یا تأخیر در گاز خوردن و محدود بودن بازه حداکثر قدرت (Powerband) مواجه بودند، مهندسان تیم لانچیا با یک ایده هوشمندانه و در عین حال خلاقانه به میدان آمدند.
کلودیو لومباردینی” مسئول طراحی این موتور بود. او قبل تر مسئول طراحی موتور لانچیا دلتا S4 بود و بعد ها به سمت سر مهندس تیم فرمول یک فراری منصوب شد. لومباردینی تصمیم گرفت پیشرانه جدید را با دو توربوشارژر طراحی کند، اما این ایده با مشکلاتی رو به رو بود. چه گونه یک موتور ۴ سیلندر کوچک می تواند دو توربوشارژر را تغذیه کند؟ در این جا ایده هوشمندانه منیفولد خروجی دوگانه و چینش سوپاپ های X شکل به کار می آید.
برای فهم بهتر سیستم، سوپاپ ها را با چینش X شکل در نظر بگیرید. بدین صورت؛ در سمت / سوپاپ های ورودی و در سمت \ سوپاپ های خروجی به صورت مورب در سر سیلندر قرار می گرفتند. این سیستم توسط مهندسان کمپانی فیات طراحی شد که به آن FID (Flusso Incorciato Doppio به معنی جریان مورب دوگانه) می گفتند.
بدین ترتیب تفاوت اصلی این موتور با یک موتور معمولی، قرارگیری سوپاپ های ورودی و خروجی به صورت X شکل به جای خطی دوتایی در کنار هم و استفاده از منیفولد خروجی دو دهنه برای تغذیه هر دو توربو بود. انتخاب نام Triflux هم به این دلیل بود که یک مسیر برای منیفولد ورودی و دو مسیر برای منیفولد خروجی تعبیه شده بود.
یکی دیگر از ایده های خلاقانه لومباردینی طراحی میل سوپاپی بود که همزمان سوپاپ ورودی و خروجی هر سیلندر را به حرکت در می آورد. استفاده از این ایده انقلابی نکته های مثبتی را در بر داشت. از آن جایی که با استفاده از چینش X شکل سوپاپ های خروجی و ورودی به صورت خطی کنار هم نبودند، در نتیجه قسمت سرد و گرم سر سیلندر حذف می شد و انتقال گرما به شکل مطلوبی انجام می گرفت. این امر در خنک کاری و جلوگیری از تابیدگی سرسیلندر تأثیر می گذاشت. از سویی دیگر به دلیل متقارن بودن کل سیستم توربوشارژ، تأخیر کم تری در عملکرد توربوها وجود داشت.لانچا ECV ابر خودروی رالی که بسیار پیشرفته تر از زمان خودش بود و انقلابی در طراحی انجین به همراه داشت. پیشرانه ۱.۸ لیتری توئین توربوشارژ ۴ سیلندر این خودرو ۶۰۰ اسب بخار تولید میکرد و دستپخت مهندس افسانه ای کلاودیو لومباردی بود و به بزرگترین قربانی کنسل شدن گروه ب رالی تبدیل شد.
اما بدون شک جذاب ترین قسمت این خودرو، زیر کاپوت آن قرار گرفته بود. موتور منحصر به فرد ۱٫۸ لیتری توربو ۴ سیلندر با لقب Triflux که قادر به تولید قدرت ۶۰۰ اسب بخار بود. این موتور در قسمت میانی خودرو قرار گرفته بود و با استفاده از جعبه دنده
۵ دنده، انتقال قدرت به هر چهار چرخ انجام می شد. از آن جایی که خودروهای توربوشارژ آن زمان با مشکل توربو لگ یا تأخیر در گاز خوردن و محدود بودن بازه حداکثر قدرت (Powerband) مواجه بودند، مهندسان تیم لانچیا با یک ایده هوشمندانه و در عین حال خلاقانه به میدان آمدند.
کلودیو لومباردینی” مسئول طراحی این موتور بود. او قبل تر مسئول طراحی موتور لانچیا دلتا S4 بود و بعد ها به سمت سر مهندس تیم فرمول یک فراری منصوب شد. لومباردینی تصمیم گرفت پیشرانه جدید را با دو توربوشارژر طراحی کند، اما این ایده با مشکلاتی رو به رو بود. چه گونه یک موتور ۴ سیلندر کوچک می تواند دو توربوشارژر را تغذیه کند؟ در این جا ایده هوشمندانه منیفولد خروجی دوگانه و چینش سوپاپ های X شکل به کار می آید.
برای فهم بهتر سیستم، سوپاپ ها را با چینش X شکل در نظر بگیرید. بدین صورت؛ در سمت / سوپاپ های ورودی و در سمت \ سوپاپ های خروجی به صورت مورب در سر سیلندر قرار می گرفتند. این سیستم توسط مهندسان کمپانی فیات طراحی شد که به آن FID (Flusso Incorciato Doppio به معنی جریان مورب دوگانه) می گفتند.
بدین ترتیب تفاوت اصلی این موتور با یک موتور معمولی، قرارگیری سوپاپ های ورودی و خروجی به صورت X شکل به جای خطی دوتایی در کنار هم و استفاده از منیفولد خروجی دو دهنه برای تغذیه هر دو توربو بود. انتخاب نام Triflux هم به این دلیل بود که یک مسیر برای منیفولد ورودی و دو مسیر برای منیفولد خروجی تعبیه شده بود.
یکی دیگر از ایده های خلاقانه لومباردینی طراحی میل سوپاپی بود که همزمان سوپاپ ورودی و خروجی هر سیلندر را به حرکت در می آورد. استفاده از این ایده انقلابی نکته های مثبتی را در بر داشت. از آن جایی که با استفاده از چینش X شکل سوپاپ های خروجی و ورودی به صورت خطی کنار هم نبودند، در نتیجه قسمت سرد و گرم سر سیلندر حذف می شد و انتقال گرما به شکل مطلوبی انجام می گرفت. این امر در خنک کاری و جلوگیری از تابیدگی سرسیلندر تأثیر می گذاشت. از سویی دیگر به دلیل متقارن بودن کل سیستم توربوشارژ، تأخیر کم تری در عملکرد توربوها وجود داشت.
jDM
۱۲ شهریور ۱۴۰۲جای هوندا سیویک و موتور bp خالیه ناموسن
علی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲مرسدس تو هر دو مدل شتاب و گشتاور بالایی داره 3.9وچهارثانیه که موتور های با قدرت بالاتر تو این لیست هم کمتر از پنج نیستن
رضا
۱۲ شهریور ۱۴۰۲داداشم موتور4j63رو یادت رفت بنویسی میتسوبیشیه رو یکسری ماشین قدیمیا مثل گالانت سوسماری و… نصبه الان روی پاگانی دارن استفاده میکنن قابل توجه بهتون بگم تا ۱۵۰۰ اسب قابل تیونه بزنید تو سرچ گوگل ببین چه حیولایه
محسن
۱۲ شهریور ۱۴۰۲موتور سوبارو ایمپرزا بهترین 4 سیلندر دنیا
x.01
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اگه منظورت ۴ سیلندر تخت هست موتور ۴ سیلندر تخت پورشه که در این لیست هم حضور داره خیلی بهتره و لایق بهترین هست.
x.01
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اگه منظورت ۴ سیلندر تخت هست موتور ۴ سیلندر تخت پورشه که در این لیست هم حضور داره خیلی بهتره و لایق بهترین ۴ سیلندر دنیا هست.
معمولی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ببین کاکو پورشه از همه سریع تره ولی مرسدس از همه قویتره
Adol
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ماشین بازای ایرانی فقط میگازن،،،دیگه مهم نیست هندلینگ واستحکام وامنیت چیه،،،یه موتور زانتیا میذارن رو حلب 17کیلویی روغن ومیگازن،،اسمشم میذارن ماشین خفن،،،خودشونم ماشین بازن
نوید قاسمی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲به نظر و با تجربه بنده ، بنابر اطلاعاتی که دارم و تجربیات شخصیم ، اگر بحث رقابت باشه!کمپانی های ژاپنی خیلی حرف برای گفتن دارن .
نمونه بارزش (نیسان اسکای لاین جی تی ) که فکر میکنم از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ ، مقام اول رو در شتاب گیری و ثبات سرعت در مسیرهای ۴۰۰ متر تا آخر مسیر رو برای خودش به ثبت رسوند !
یا حتی میتسوبیشی GT3000 که توی ایران خودمون داریم .
مدل های تولید محدود میتسوبیشی گالانت VR4 چهار چرخ محرک معروف به چراغ خرگوشی – که معروف به گالانت چراغ عینکی VR6
پر شتاب ترین ، بهینه ترین ، پربازده ترین ،سبک ترین ،
متعلق به کمپانی Nissan _ Mitsubishi _ mazda_ toyota است .
x.01
۱۲ شهریور ۱۴۰۲در حال حاظر پر شتاب ترین و بهینه ترین و پربازده ترین و سبک ترین و … متعلق به کمپانی های غیر از ایناست متلق به mercedes benz و Ferrari و bmw و Porsche و ford و … هستند.
اون شتاب گیری ها که فرمودید مربوط به مدل های تقویتی هست که بین همه جابجا می شه و موضوعش فرق داره.
x.01
۱۵ شهریور ۱۴۰۲این موتور هایی که نام بردم و هنوز هم خیلی هست در حال حاظر پر شتاب ترین و بهینه ترین و پربازده ترین و بادوام ترین و سبک ترین و بهترین و … موتور ها هستند و حرف اول را میزنند هرکدام کلا همه متعلق به کمپانی های mercedes benz و Ferrari و bmw و Porsche و ford و … هستند. همونطور که میبینید همه از کمپانی های آلمانی یا ایتالیایی یا آمریکایی هستند یعنی کلا متعلق اروپا و آمریکا هستند.
محمدرضا حسنی کبوترخانی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲موتور مزدا BP 2000cc که روی اولین فورد فستیوا قرار گرد(پرایدهاچبک) قوی ترین موتور ۴سیلندر سبک پرشتاب و پر قدرت با قابلیت تیون بالا. شتاب ۵ثانیه ای . جزو لیست باس میبود.
نوید قاسمی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲از منظر کلی ، بهترین موتورها ، موتورهای ۶ سیلندر V شکل است ! بازدهی عالی از نظر قدرت ، بالنس بودن خودرو ، سبک بودن ، خوش مصرف ، دسترسی راحت برای تعمیر و سرویس هرقسمتی از متعلقات در محفظه موتور ، لرزش خیلی کم در شاسی و در نتیجه سواری آرام ، نرم و لطیف و خوش فرمان بودن و در کل ، لذت برای راننده و راحتی برای سرنشینان .
که باز هم حرف اول را کمپانی میتسوبیشی میزند ،
ولی من خودم موتورهای پورشه رو بهتر میپسندم .
البته ناگفته نماند ، کلاً کشور آلمان در هر زمینه صنعتی حرف اول رو میزنه ، آئودی ، پورشه، بی ام و ، مرسدس و… و قطعاً موتورهای خیلی خوبی تولید میکنند ، حتی ممکنه بهتر از موتورهای ژاپنی !
اما فرق بین این دوتا ، استحلاک بالاتر و در نتیجه خرج بیشتر برای موتورهای آلمانی است !
x.01
۱۲ شهریور ۱۴۰۲دوست عزیز صنعت خودرو بزرگتر از این حرفاست که هر موضوعی در اون به یکجا ختم بشه هر کمپانی حرف ها برای گفتن داره
کمپانی میتسوبیشی با وحود اینکه کمپانی معتبری هست ولی در حال حاظر در موتور های ۶ سیلندر مقابل رقبا حرفی برای گفتن نداره.
ولی بطور کلی هر کمپانی محصولات شاخصی تولید کرده
مثلا در حال حاظر پیشرفته ترین موتور ۶ سیلند جهان موتور مرسدس amg one هستش که مهمترین شگفتی مهندسی در این زمینه هست.
البته از نظر تعداد سیلند به نظر من بهترین موتور ها ۸ سیلندر ها بخصوص ۸ سیلندر خورجینی یا وی ۸ ( مثل موتور شورلت مرسدس ای ام جی و کوروت و فراری و… ) بهترین موتور ها هستند البته موتور های بیشتر از ۸ سیلندر هم بهتر هستندمثلا ۱۰ یا ۱۲ یا بیشتر ولی این ۸ سیلندر ها هستند که ترکیبی از بهترین ها هستند ۶ سیلندر ها مقداری ضعیف هستند و در مقایسه با ۸ سیلندر ها کم می آرن.
x.01
۱۵ شهریور ۱۴۰۲بهترین موتور هایی که نام بردم و هنوز هم خیلی هست در حال حاظر پر شتاب ترین و بهینه ترین و پربازده ترین و بادوام ترین و سبک ترین و بهترین و … موتور ها هستند و حرف اول را می زنند هرکدام کلا همه متعلق به کمپانی های mercedes benz و Ferrari و bmw و Porsche و ford و … هستند. همونطور که میبینید همه از کمپانی های آلمانی یا ایتالیایی یا آمریکایی هستند یعنی کلا متعلق اروپا و آمریکا هستند. بخصوص ۸ سیلندر به بالا.