با سختگیرانهتر شدن قوانین آلایندگی و لزوم به کاهش مصرف سوخت خودروها، تقریباً همهٔ خودروسازان دنیا به سمت کوچکسازی پیشرانهها حرکت کردهاند و به همین دلیل، این روزها در خودروهای پرفورمنس و قدرتمند، پیشرانههای شش سیلندر را بیش از هر زمان دیگری میبینیم. این موتورها با استفاده از تکنولوژیهایی مثل پرخوران و هیبریدی، بسیار قدرتمند شدهاند تا جایی که از موتورهای V8 و حتی V12 چند سال پیش هم قدرت بیشتری تولید میکنند؛ اما قویترین پیشرانههای شش سیلندر حال حاضر دنیا کدامند؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.
۱۰-بامو، پیشرانهٔ S58
حجم و تنفس: ۳.۰ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۵۱۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۶۵۰ نیوتن متر
پیشرانهٔ سری B58 بامو برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ در نسل قبلی سری ۳ بهعنوان جایگزینی برای موتورهای سری N55 معرفی شد. این پیشرانه که در محصولات مختلف بامو مورداستفاده قرار میگیرد، بارها در لیست بهترین موتورهای سال قرار گرفته است. نسخهٔ پرفورمنس بالای این موتور، S58 نام داشته و هماکنون در مدلهای M3، M4، X3 M و X4 M مورداستفاده قرار میگیرد. در حال حاضر بیشترین قدرت این موتور ۵۱۰ اسب بخار است که در نسخهٔ کامپتیشن همهٔ این مدلها ارائه میشود.
۹-هوندا، پیشرانهٔ JNC
حجم و تنفس: ۳.۵ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۵۲۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۶۰۰ نیوتن متر
هوندا در نسل دوم NSX از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده کرد که اصلیترین بخش آن پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو بنام JNC است. این موتور بهتنهایی ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و سه موتور الکتریکی هم مجموع قدرت را به ۵۸۰ اسب بخار میرسانند. در نسخهٔ جدید NSX تایپ S اما که بهتازگی معرفی شد، قدرت موتور بنزینی به ۵۲۰ اسب بخار افزایش یافته و مجموع قدرت به ۶۰۰ اسب بخار رسیده است.
۸-پورشه، پیشرانهٔ M1.76
حجم و تنفس: ۴.۰ لیتری طبیعی
بیشترین قدرت: ۵۲۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۴۷۰ نیوتن متر
در ابتدای این مطلب گفتیم که با استفاده از تکنولوژیهایی مثل پرخوران از موتورهای شش سیلندر قدرتهای بالایی گرفته میشود اما هنر پورشه این است که از موتور شش سیلندر بهصورت تنفس طبیعی بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت بیرون کشیده است. این موتور که تنها تنفس طبیعی این لیست محسوب میشود، در مدلهای GT3 پورشه ۹۱۱ بکار میرود. قویترین نسخهٔ موتور M1.76 در GT3 RS نسل قبلی با ۵۲۰ اسب بخار قدرت ارائه میشود درحالیکه همین موتور در GT3 جدید ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارد و بنابراین در GT3 RS جدید باید انتظار قدرتی حتی بیشتر از ۵۲۰ اسب بخار را از این موتور تنفس طبیعی داشته باشیم.
۷-آلفارومئو، پیشرانهٔ 690T
حجم و تنفس: ۲.۹ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۵۴۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۶۰۰ نیوتن متر
پیشرانهٔ 690T آلفارومئو در اصل همان موتور F154 فراری است که دو سیلندر آن حذف شده و حجم آن به ۲.۹ لیتر رسیده است. این موتور برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در مدلهای جولیا و استلویو کوادیفولیو ارائه شده و فقط در این دو خودرو مورداستفاده قرار میگیرد. موتور 690T بهطورمعمول ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکند اما در نسخهٔ تولید محدود جولیا GTA قدرت آن به ۵۴۰ اسب بخار افزایش یافته است.
۶-مکلارن، پیشرانهٔ M630
حجم و تنفس: ۳.۰ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۵۸۵ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۵۸۴ نیوتن متر
آرتورا که اوایل امسال معرفی شد، جانشینی برای سوپراسپرتهای سری اسپرت مکلارن محسوب میشود. مکلارن برای این خودرو قوای محرکهٔ هیبریدی کاملاً جدیدی را توسعه داده که در هستهٔ آن یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو بنام M630 قرار گرفته است. این یک موتور تمام آلومینیومی با زاویهٔ ۱۲۰ درجه است که بهتنهایی ۵۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و با کمک موتور الکتریکی مجموع قدرت آرتورا را به ۶۸۰ اسب بخار میرساند.
۵-مازراتی، پیشرانهٔ Nettuno
حجم و تنفس: ۳.۰ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۶۳۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۷۳۰ نیوتن متر
مازراتی که قصد دارد بهزودی به استفاده از موتورهای فراری پایان دهد، پیشرانهٔ جدیدی بنام Nettuno را توسعه داده است که برای اولین بار چندی پیش در سوپراسپرت MC20 معرفی شد. این موتور بسیار پیشرفته بوده و از تکنولوژی پیش احتراق موتورهای فرمول یک بهره میبرد. این موتور در سوپراسپرت مذکور ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و قرار است در آینده در دیگر محصولات جدید مازراتی هم مورداستفاده قرار گیرد.
۴-فراری، پیشرانهٔ F163
حجم و تنفس: ۳.۰ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۶۶۳ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۷۴۰ نیوتن متر
سوپراسپرت هیبریدی جدید ۲۹۶ GTB که بهتازگی معرفی شده است، اولین محصول شش سیلندر فراری از زمان مدلهای دینو در دههٔ ۷۰ میلادی محسوب میشود. عنصر اصلی قوای محرکهٔ این خودرو پیشرانهٔ V6 کاملاً جدید F163 است که با تولید ۲۲۱ اسب بخار قدرت در هر لیتر، بیشترین قدرت نسبت به حجم را دارد. در ۲۹۶ GTB یک موتور الکتریکی هم پیشرانهٔ بنزینی را همراهی میکند و مجموع قدرت را به ۸۳۰ اسب بخار میرساند.
۳-پورشه، پیشرانهٔ Flat-6 توئین توربو
حجم: ۳.۸ لیتری، توئین توربو
بیشترین قدرت: ۷۰۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۷۵۰ نیوتن متر
دومین نمایندهٔ پورشه در این لیست هرچند تنفس طبیعی نیست اما یکی از قویترین موتورهای شش سیلندر دنیا محسوب میشود. این پیشرانه از نوع ۳.۸ لیتری تخت است که بیشترین قدرت خود که ۷۰۰ اسب بخار است را در ۹۱۱ GT2 RS ارائه میکند. البته پورشه در مدلهای مختلف ۹۱۱ مثل توربو S هم موتورهای شش سیلندر قدرتمندی را ارائه میکند ولی ما در این مطلب قویترین آنها را انتخاب کردهایم.
۲-فورد، پیشرانهٔ اکوبوست
حجم و تنفس: ۳.۵ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۷۱۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۷۴۵ نیوتن متر
فورد در نسل دوم سوپراسپرت GT تصمیم گرفت بجای موتور V8 از یک پیشرانهٔ کوچکتر V6 استفاده کند. این پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری که اشتراکات فراوانی با موتور پیکاپ F150 و همینطور دیگر محصولات فورد دارد، در ابتدا ۶۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما در بهروزرسانی GT برای مدل ۲۰۲۰ قدرت آن به ۶۶۰ اسب بخار افزایش یافت و در نسخهٔ مخصوص پیست MKII نیز فورد خروجی آنرا به عدد چشمگیر ۷۱۰ اسب بخار رساند.
۱۰-نیسان، پیشرانهٔ VR38
حجم و تنفس: ۳.۸ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۷۲۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۷۸۰ نیوتن متر
زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ نیسان GT-R با پیشرانهٔ V6 به بازار آمد، بسیاری از سوپراسپرتهای قویتر از خود را شرمنده کرد. این پیشرانهٔ جذاب که به شکل دستساز تولید میشود، در ابتدا تنها ۴۸۶ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما نیسان بهتدریج قدرت آنرا افزایش داد تا به ۶۰۰ اسب بخار در قویترین نسخهٔ تولیدی یعنی GT-R نیسمو رسید. این اما پایان کار موتور VR38 نبود زیرا نیسمو در نسخهٔ ویژه و تولید محدود GT-R50 که به مناسبت پنجاهسالگی GT-R با همکاری ایتالدیزاین ساخته شده، قدرت این موتور را به عدد فوقالعادهٔ ۷۲۰ اسب بخار رسانده تا به قویترین موتور شش سیلندر حال حاضر دنیا تبدیل شود.
mohamadreza
۲۳ مهر ۱۴۰۰عاشق عملکرد و صدای پیشرانه های ۶ سیلندر در ماشینای پرفورمنسم !
کلا تعصب شدیدی به انجینای ۶ سیلندر وی شکل دارم !
کلا برعکس خیلیا موتور وی ۶ را همیشه به موتور وی ۸ ترجیح میدم !
R@m!n
۲۳ مهر ۱۴۰۰موتور شش سیلندر تیون های خیلی سنگینی روش میشه انجام داد. واقعا دسته تیونر خیلی بازتره.
mohamadreza
۲۳ مهر ۱۴۰۰اره داداش
نه کلا موتور های ۸ سیلندر یه صدای بم و دورگیری آرومتر و سنگین تری دارن که من اصلا ازشون خوشم نمیاد !
ولی موتور های وی ۶ در حجم های ۳ تا۴ لیتر خیلی دورگیری سریع تر و صدای روان و زیرتری دارن که من عاشقشونم !!!!
امیرحسین
۲۳ مهر ۱۴۰۰رامین جان با پوزش باید بگم مخالف شما
هستم بامرام
اینکه تیون میکنند V6 رو دلیل بر این نیست که v8 تیون نمیشه اگه موتور ها سوپر شارژ باشند تا حد توان ازشون خروجی میگیرند اما اگه طبیعی باشه خیلی این مرحله سخت پیش خواهد رفت
.من بدون دشمنی با هر نوع از سیلندر میگم
اما یکی از مزیت های خوب v6 وزنش که
یک برتری نسبت به v8 به حساب میاد
و اینکه با پیشرفت تکنولوژی و گرفتن خروجی بالا از موتور کوچکتر نیازی به سنگین کردن خودرو نیس
و در برخی مواقع ما شاهد این هستیم صدای موتور های v6 به مراتب بهتر و خشن تر هم هست ولی باز هم به کمپانی های خودرو سازی مربوط میشه که چه نوع از عملکرد رو از نوع سیلندر خواسته باشند.
در پایان اینکه نصب هر نوع از سیلندر به اقتضای زمان و میزان تکنولوژی بر میگرد شاید در آینده مجدد ما با v8 و V12 های خشن تر و سریع سرکار داشته باشیم هر چند که دوره شون در حال حاضر رو به توقف تولید هست
R@m!n
۲۳ مهر ۱۴۰۰دوست من منظور من این نبود که 8 و 10 سیلندر تیون نمیشن بلکه اون ها هم تیون پذیرن اما دو اصل در مبحث تیون موتور خیلی مهمه اولی ساختاره موتور طوریکه جوری طراحی شه که جا برای تغییر باشه مثله موتورای ژاپنی و آمریکایی و در آلمانی ها بی ام و و دومی تعداد سیلندر هست که هر چی کمتر باشه تیون راحت تر انجام میشه و دست تیونر بازتره. مباحث تیون خیلی گستردس و باید برای هر بخش چندین مقاله نوشت.
مهدیار
۴ آبان ۱۴۰۱درسته صدای خفنی دارن خودم اون روز توی اتوبان یادگار یه جی تی آر دیدم و صداش محکم ترین صدایی بود که شنیدم ولی ۸ سیلندر داریم تا ۸ سیلندر. مثلا دوج اس آرتی هلکت که صداش جز بلند ترین صدا ها بین ماشینا ثبت شده و به نظرم حتی از جی تی آر هم تیون پذیر تره یا مثلا موتورای ۸ سیلندر فراری (نسل جدید) پس بنا براین همه چی بستگی به موتور و شرکت سازنده داره عزیز
کیان
۲۳ مهر ۱۴۰۰دوست عزیز تو مجازی همه عاشق 16 سیلندر بوگاتی و 12 سیلندر هستند، 8 سیلندر ک جای خود دارد.
هرچند ک تکنولوژی تونسته از حجم کمتر قدرت بیشتری بیرون بکشه ولی یه نقص بهش وارد هست از نظر من اونم این هست ک همزمان با افزایش قدرت نتونستن استهلاک ثابت یا پایینتر بیارن، بنظرم این پیشرفت هنوز ناقص مونده
این لیست به خوبی نشون داد کدوم کشورها صاحب تکنولوژی خودروسازی هستن و کجاها یدک کشی میکنن و …
MC20
۲۳ مهر ۱۴۰۰کیان عزیز ، به نظرم ، نکته بسیار درست و حساسی رو گفتید اما متاسفانه این نکته ، در نقطه کور دید خیلی از شرکت ها و طرفدارانشون پنهان شده .
Iman99
۲۴ مهر ۱۴۰۰کیان تا حدودی درست میگی ولی اگه بخواهیم کاملترش رو بگیم باید تو بالاترین سطح این موضوع رو دنبال کنیم که اونم تو فرمولا وان پیدا میشه که بالاترین سطح مهندسی رو داره اونجا هم موتور های شش سیلندر بکار برده میشه اگه در مورد توانایی ها و مقایسه بخواهیم صحبت کنیم باید اون رو مثال بزنیم این لیست چیز زیادی رو اثبات نمیکنه ( از همه خودرو ساز ها هم تو لیست هست پس کاری به کسی ندارم کلی گفتم چون هرکدومش نوع و فلسفه ساختشون متفاوته ) ولی تو فورمولا وان که تیم ها با هم رقابت شدیدی دارن تا یه جایی هزینه های میلیون دلاری جواب میده ولی از یه جایی به بعد فقط و فقط فکر و نبوغ مهندسان طراح و سازنده توش تعیین کنندس در کل معیار هایی که اونجا هست تو بالاترین سطح مهندسی قرار داره در حال حاضر هم مرسدس قوی ترین پیشرانه تو فرمولا وان رو توسعه داده رکورد های دیگه هم مثل بالاترین بازدهی تو پیشرانه های احتراق داخلی و .. رو یدک میکشه
مقایسه تیونینگ و افزایش قدرت موتور های خودرو های جاده ای با ارتقای یک موتور فرمولا وان مثل مقایسه بین یه دانشجوی سال اول با یک استاد فوق دکترا یا یک دانشمنده.
مگر اینکه بحث تیونینگ با خودرو های درگستر مخصوص این کار باشه که در قالب مسابقات nhra برگزار میشن ممکنه اون رو بشه مثال زد که تو اون مسابقات هم تو بالاترین سطح همه موتور های hemi v8 یا فورد یا کامینز دیزلی هستن که تا ۱۰ یا ۲۰ هزار اسب هم از اونها قدرت میگیرن
بین خود موتور هایی که تیونینگ پذیر هستن هم موتور های ۶ سیلندری هستن که تا محدوده ۳ هزار اسب هم تقویت شدن ولی هیچ موتوری مثل موتور های hemi v8 پتانسیل تیونینگ رو نداره و با فاصله بهترین و تیونینگ پذیر ترین موتور ها هستن تو این زمینه و مثلا به راحتی ۵۰۰۰ اسب رو ساپورت میکنند و در عین حال قابل استفاده هم هستن تا اون محدوده ولی ۶ سیلندر ها نهایتا تا حدود ۳۰۰۰ اسب تیون میشن که تو اون محدوده هم هر لحظه امکان متلاشی شدنشون وجود داره.
در کل پیشرانه های خودرو های تولیدی و یا پیشرانه های تیونینگ شده موضوع متفاوتی هست که تصمیم گیری برای مقایسه طبق اونها چیز زیادی رو اثبات نمیکنه.
Erfan
۲۴ مهر ۱۴۰۰یدک کشی رو خیلی جالب گفتی 😅
Reza Waffen SS
۲۳ مهر ۱۴۰۰عاشق شیش سیلندرای پورش و نیسانم
Audi rs e_tron gt
۲۳ مهر ۱۴۰۰پدال چرا مطلبی از الکتریکی ها نذاشتید ؟
لطفا روزانه مطالب زیادی از الکتریکی ها هم بذارید برای بنزینی دوستان هم مطلب بذارید که از هر دو مطلب باشد
هم برای همه ی کسانی که الکتریکی دوست دارن هم بنزینی دوستان
با تشکر
A ..... She reminds Me of love ..... A
۲۳ مهر ۱۴۰۰چون اکثرا از مطالب الکتریکی خوششان نمیاد !!!
mohamadreza
۲۳ مهر ۱۴۰۰تو در چه جایگاهی هستی که از جانب بقیه نظر میدی ؟!
اصلا مگر در سایت کسی هست که به اشعار تو اهمیت بدهد ؟!!!
A ..... She reminds Me of love ..... A
۲۳ مهر ۱۴۰۰تو اهمیت دادی که بهش ریپلی زدی😎😎😎
mohamadreza
۲۳ مهر ۱۴۰۰در ضمن یه چیزم بگم بهت
هر چقد میخای ریپلای بزن و جواب بده
از جانب من ری اکشن نمیبینی !
چون ..شعرهای جنابعالی ارزش خوندن هم ندارن ؛ چه برسه به جواب دادن !!!!
A ..... She reminds Me of love ..... A
۲۳ مهر ۱۴۰۰محمد رضا ، خوشم میاد پیگر همه کامنت هام هستی به همه شون واکنش نشون میدی کل میکنی با کامنت هام …😎😎😎
خوبه بازگشتم یه سرگرمی برای تو شده😂😂😂
datsun
۲۳ مهر ۱۴۰۰مثلا چیه الکتریکی رو بزارن موتور های الکتریکی سیم پیچ شده آهن ربایی
مهندسی و دنیای مکانیک رو تو این موتورها دریاب نه چهار تا باتری و آرمیچر
Audi rs e_tron gt
۲۴ مهر ۱۴۰۰در جواب به همتون که به من ریپلای زدید
باشه
زباله های متحرک بنزینی خوبن
بعد بجز اون الکتریکی فن تو سایت زیاد هست از جمله خودم
یا صد ها نفر هستن که این سایتو می بینن و کامنتی نمی ذارن
اونا هم شاید خیلی هاشون الکتریکی دوست داشته باشن .بعد چرا بهتون بر می خوره ؟
نگفتم همش الکتریکی شه گفتم برای بنزینی فنا هم مطلب بذارین
JaMsHiD
۲۵ اسفند ۱۴۰۱اونا کامنت نمیذارن چون میدونن ماشین های الکتریکی هیچ جایگاهی بین ما و ماشین بازان دیگر ندارن
ماشین های برقی رو فقط پیرمرد های که حقوق بازنشستگی میگیرن دوست دارن . مگه حالا چه شاهکاری خلق بکنن هیجان و ادرنالین فراری f40 به آدم دست بده
مجتبی
۲۴ مهر ۱۴۰۰شما درکی از تکنولوژی نداری، معلومه کار مهندسی نکرده، چه برقی چه مکانیکی و…
M.K karimi
۲۳ مهر ۱۴۰۰بنظرم یکی از معیار های پدال در این خصوص تعداد فن های هر کدوم تو سایته 😉😉
خیلی جالبه برین خداروشکر کنین اعتراضای عشق بنزینی ها در حد چند کامنت تو چند روز برای این حجم از مطالب الکتریکی تو پدال هست !!!
تا دو روز پیش یه نفر به این آرمیچر ها و جاروبرقی ها محل نمیذاشت حالا دوستان طلب کارن که تعداد مطالب روزانه الکتریکی ها کمن !!!!
داریم به کجا میریم …!!! 🤦♂️🤦♂️🤦♂️
ممد ژانگولر
۲۳ مهر ۱۴۰۰نیسان و فراری به دل میشینه موتوراش
دلم میخواد در کاپوتو بزنم بالا باهاش عکس بگیرم
ولی موندم پورشه تو اون حجم کم چجوری این همه قدرت تولید میکنه ؟!!
MC20
۲۳ مهر ۱۴۰۰با نبوغ
ممد ژانگولر
۲۳ مهر ۱۴۰۰👌واقعا این کمپانی پورشه نهایت مهندسی خودروست
تو بیشتر درگها هم برندست
MC20
۲۳ مهر ۱۴۰۰شتاب پورشه خارق العاده است . 918 اسپایدر نجیب و خفن و هیولاست واقعا . . .
ARMAN
۲۳ مهر ۱۴۰۰هنر پورشه))))))
MOHAMMAD.DEMON
۲۳ مهر ۱۴۰۰موتور شش سیلندر اکبوست فورد نه تنها بهترین صدا رو داره با اون اگزوز های تیتانیومی
بلکه حتی کوچیک ترین هم هست به قدری کوچیک که انگار یه موتور چهار سیلندر هستش
MOHAMMAD.DEMON
۲۳ مهر ۱۴۰۰اما یه چیز جالب بگم الان فورد gt ها دور بر 1.2 تا 1.5 میلیون دلار فروش میرن
هم قیمت مکلارن سنا هایی که قیمتشون زمان خرید از کارخونه خیلی بیشتر بودن
خوش به حال خریداران GT
A ..... She reminds Me of love ..... A
۲۳ مهر ۱۴۰۰چرا اینقدر سر و دست برای فورد GT میشکونن؟
تایم نوربرگ گرینگ اش رو داری؟
MOHAMMAD.DEMON
۲۳ مهر ۱۴۰۰مگه همه چی به تایم نوربرینگه ؟
فورد جی تی یه محصول خاص با تیراژ پایین از یه کمپانی که دو بار با این اسم تاریخ سازی کرده
M@M@DRZ 911
۲۳ مهر ۱۴۰۰برادر دیگه اینو نگو صدای تنفس طبیعی پورشه بهتره دیگه همه میدونن و کاملا اثبات شدست ( البته اگه منظورت فقط موتور های توربو ۶ سیلندر هست که هیچ منم باهات موافقم ولی اگه کلی گفتی که معلومه پورشه )
MOHAMMAD.DEMON
۲۳ مهر ۱۴۰۰والا تا جایی که من شنیدم ۹۱۱ ها فعلا فقط صدای گاز خوردن دارن نه چیز دیگه
تو نسل فعلی که همین مقایسه صداش با GT یه شوخیه فقط
M@M@DRZ 911
۲۳ مهر ۱۴۰۰دیمون جان گفتم تنفس طبیعی نگفتم توربو که
پ.ن : یکم دقتم خوبه ها 🙃
R@m!n
۲۳ مهر ۱۴۰۰از لحاظ تکنولوژی موتور، فورد و فراری پیشرفته تر هستن و بین این دو موتور فراری یه جورایی یه محصول انقلابی به حساب میاد.
البته از موتور بی نظیره نیسان هم نمیشه گذشت.
MC20
۲۳ مهر ۱۴۰۰انتخاب من : Nettuno Engine از maserati fabrica ، چون تعادل ، رمز جاودانگی است .
درضمن مازراتی قصد دارد به زودی به استفاده از بلوک و سرسیلندر مشترک با موتور فراری پایان دهد و
Nettuno Engine از 0 تا 100 در مازراتی فابریکا ، ساخته شده و مازراتی اون رو توسعه نداده بلکه از هیچ ، اون رو ساخته (این ها با هم خیلی فرق دارند) هرچند . . . . . . . . .
MNM
۲۳ مهر ۱۴۰۰پاوریونیت فرمول یک V6 هست با تنها 1600cc حجم و قدرت 1030 اسب بخار
Erfan
۲۴ مهر ۱۴۰۰بعلاوه یک سیستم هیبریدی البته، فکر نمیکنم ممکن باشه الان از 1.6 V6 انقدر قدرت گرفت.
محمد امین
۲۳ مهر ۱۴۰۰باتوجه به اوضاع فعلی ، شرکتی که دست برتر در ساخت پیشرانه های v6 داشته باشه ، به نوعی برنده هست
موتور f163 فراری بهترین هست از حجم ۳ لیتر ، ۷۴۰ نیتون متر گشتاور و ۶۶۳ اسب قدرت ، یعنی تقریبا به انداره ی پیشرانه ی v8 3.9 لیتر فراری ۴۸۸ gtb …!!
و پیشرانه ی فورد و نیسان gtr و پورشه 911 gt2 rs هم جزو بهترین ها هستن ، و آزمون هاشون رو پس دادن
MC20
۲۳ مهر ۱۴۰۰محمد امین عزیز این که میگی بهترین ، خودش محل بحثه ، ولی بیشترین توان خروجی به نسبت حجم ، درسته . برای بهترین بودن به فاکتور هایی به غیر از بیشترین بودن هم نیاز هست و هر بیشتری ، بهتر نیست لزوما ( زمانی که ما از سطح ، به بعد یا عمق ، در طراحی وارد می شیم ) که در اینجا دوام موتور همان بعد سوم هست که فراری همیشه ( به عنوان یک طرفدارش دارم میگم ) سعی ش بر گرفتن بیشترین out put هست و از تعادل رد می شه . مثال هاش هم دردنیای خودرو موجوده خواستی بگم .
محمد امین
۲۳ مهر ۱۴۰۰من اطلاعات زیادی ندارم راجب بحث فنی این موتور ، و این رو هم قبول دارم همیشه بیشترین خروجی به معنی بهتر بودن نیست ، و کاملا قبول دارم این موضوعات رو
اما تا اونجایی که میدونم
نکته ی اول این موتور رو فراری ساخته
و نامزد بهترین موتور سال شده ، و بهترین v6 سال
و هیچکدوم از این موتور های مقاله نامزد بهترین موتور 《سال》نشدن….. پس این یعتی کارشناس ها تشخیص دادن که این بهترین هست با در نظر گرفتن نکات فنی
البته برای نتایج قطعی باید منتظر بمونیم ولی چیزی که مشخصه این هست که گزینه های روی میز و نامزد های اصلی ، پیشرانه ی ۴ لیتر ۸ سیلندر توربو فراری و پیشرانه ی ۳ لیتر ۶ سیلندر فراری … یکی بین این دوتا میشه
MC20
۲۳ مهر ۱۴۰۰می دونی آخه اون کارشناس ها ، نمیان ، بین یک موتور 660 اسبی با دوام 30 هزار کیلومتر و یک موتور 630 اسبی با دوام 50 هزار کیلومتر ، به موتور با توان کمتر رای بدن ، برای اینکه ، امثال من ، چه دوست داشته باشن چه نه ، بیشتر بودن توان موتور ، برای هرکسی ( چه عادی چه کارشناس ) ، یک سمت تصمیم گیری ( یک پارامتر مهم ) هست و این رو هم بگم من دارم از جایگاه یک طرفدار فراری و یک عاشق هنر مازراتی این نقد رو وارد می کنم و اگه مازراتی نبود و ثابت نمی کرد ( MC12 که 30 اسب از انزو کمتر داره ولی رکورد بهتر می زنه و دوام بیشتری داره ) بی هیچ تردیدی من هم می گفتم فراری بهترین هست که در حقیقت هم هست ( منتها فرق بین 99 و 100 هست یعنی 10 نیوتن متر گشتاور کمتر و 33 اسب کمتر ، اگر دوام بیشتری به سنت مازراتی برام به همراه داشته باشه ،به نظرم بهتره ، چون دوام بیشتر یعنی هزینه کمتر ) و بماند که کارشناس ها به نظرم ، بیشر دنبال افت عملکرد کمتر و پویایی بیشتر ، دردسترس بودن گشتاور مناسب در هر دوری ، توربولگ کمتر و صدای گیراتر و مصرف کمتر و . . . . هستند و احتمالا به دوام توجهی نمیکنند چون هیچ کارشناسی نمی توونه یک ماشین رو 50 هزار کیلومتر راه ببره ، بعد نظر بده که در قیاس با فلان ماشین دوام داشت یا نه .
محمد امین
۲۳ مهر ۱۴۰۰یه نکته ی جالب
پیشرانه ی تخت تنفس طبیعی پورشه ، با پیشرانه ۴.۳ لیتر میلنگ تخت تنفس طبیعی فراری ، دقیقا خروجی برابری دارن
هردو ۵۱۰ اسب قدرت و ۴۷۰ نیوتون متر گشتاور
البته ، حجم موتور فراری حدود ۳۰۰ cc بیشتره ، ولی خب حدود ۱۴ سال پیش ساخته شده
datsun
۲۳ مهر ۱۴۰۰با تشکر از تاکومی ها 🇯🇵
مهردادکمال
۲۳ مهر ۱۴۰۰جالب بود مرسی پدال
SF90 STRADALE
۲۳ مهر ۱۴۰۰انتخاب بهترین ۶ سیلندر دنیا خیلی سخته
ولی عشق است V6 Handbuilt نیسان GT_R
یانکی
۲۳ مهر ۱۴۰۰تو بحث صدا انجین gt3 پورشه رو بزاریم کنار به عنوان یکی از خوش صدا ترینها بین انواع انجین من صدای همین فورد gt که تو متن هست رو خیلی دوست دارم معرکه هست.بعد انجین آلفا و جی تی آر.بی خودترین صدا که حالت رو بهم مینه 3.8 تخت پورشه بعد خطی بیمر.کاش بیمر میتونست همون صدای ناب اس 55 رو از اس 58 بگیره انگار یه 4 سیلندره که فقط منبع اگزوز رو برداشته.
مازیار
۲۳ مهر ۱۴۰۰مطلب خوبی بود
در صورت امکان ، لطفا درمورد موتورهای ۸ و ۱۲ سیلندر هم تکرار کنید با تشکر
mos
۲۳ مهر ۱۴۰۰انجین VR38DETT نیسان فوقالعادهست
با وجود اینکه قدیمی ترین انجین تو این لیسته ولی بیشتر قدرت رو داره و حتی به قدری خوب هست که تو نسل بعدی جی تی آر با کد R36 از همین انجین استفاده خواهد شد.
حالا بریم سر تاریخچه این موتور
سال ۲۰۰۷ که جی تی آر R35 رونمایی شد دیگه از موتور RB که تو نسل های قبل استفاده شده بود خبری نبود و عوضش نیسان انجین VR38 رو ساخت. بلوک این موتور برخلاف سری RB که از چدن ساخته شده بودن از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده که هم سبک تره و هم بهتر خنک میشه.
تو سال ۲۰۰۷ این موتور ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۳ نیوتون متر گشتاور گشتاور داشت و نیسان هر چند سال با تغییرات کوچیکی قدرت و گشتاور رو افزایش میداد.
تو سال ۲۰۰۹ نیسان از توربو های بزرگتر استفاده کرد که قدرتش ۶ اسب بخار و گشتاورش ۲۰ نیوتون متر بیشتر شد.
سال ۲۰۱۱ نیسان علاوه بر استفاده از توربو های جدید که بزرگتر بودن، سیستم اگزوز رو هم تغییر داد که باعث شد قدرت موتور به ۵۳۰ اسب بخار و گشتاور ۶۰۷ نیتون متر برسه.
سال ۲۰۱۳ نیسان یه سری تغییرات مثل استفاده از فلایویل جدید و… داد که قدرت موتور رو به ۵۴۵ و گشتاور ۶۲۸ رسوند.
سال ۲۰۱۷ جی تی آر یه فیس لیفت نسبتا سنگین داشت که علاوه بر تغییرات ظاهری از توربو ها، یاتاقان ها و سیستم اگزوز جدید استفاده شد که قدرت موتور به ۵۶۵ و گشتاور ۶۳۳ نیوتون متر رسوند.
تو GTR نیسمو که سال ۲۰۱۴ رونمایی شد، نیسان از توربو های خودروی GT3 استفاده کرد که قدرت رو به ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور ۶۵۲ رسوند.
در نهایت آخرین و بیشتر تغییر برای نسخه ۵۰ سالگی جی تی آر بود.
این مدل رو نیسمو و مرکز تکنیکال نیسان با همکاری هم این مدل را توسعه دادن و طبق گفته مدیران نیسمو دوازده درصد این انجین دوباره طراحی شده.
از جمله توربوشارژر ها، یاتاقان ها، پیستون ها، میل سوپاپ ها، سیستم سوخت رسانی و کاتالیزور بازطراحی شدن .همچنین کشش ترنساکسل (ترکیب گیربکس و دیفرانسیل) نیز با استفاده از آلیاژ های مقاوم تر تقویت شد. این تغییرات بازدهی کلی پیشرانه به ۷۲۰ اسب بخار و ۷۸۰ نیوتن متر رسوند . همچنین نیسمو ادعا کرد که این مدل هشت دهم ثانیه در شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از آر۳۵ سریع تره.
همچنین موتور تمام جی تی آر ها دست سازه و توسط چهار نفر از بهترین مهندس های نیسان که سالها سابقه دارن و بهشون میگن تاکومی ساخته میشه. (در زبان ژاپنی به اساتید حرفه ای هر کاری میگن تاکومی)
در نهایت هم نام اون مهندسی که موتور رو ساخته بر پلاکی که روی موتور هست حک میشه.
این درباره موتور جی تی آر، امیدوارم بقیه دوستان هم درباره موتور برند مورد علاقشون بگن.
R@m!n
۲۳ مهر ۱۴۰۰👏👏👏👍
MC20
۲۳ مهر ۱۴۰۰mos عزیز ممنون که همه چیز رو گفتی فقط از مکتب کایزن ( مکتب ارشد مدیریت ژاپنی که شرکت نیسان هم از این مکتب بهره ها برده ) بگم که با تاکید بر بهره وری تمام عناصر یک سیستم و با باز تعریف نقش هر عنصر در صورت بروز مشکل هر عنصر رو نسبت به کل سیستم مسعول میکنه و نتیجش می شه تضمین راندمان 500 هزار کیلومتر پیمایش بدون فرسودگی و تلفات موتور ( برای مثال موتور maxima QX 1998 که در ایران هم داریم برمبنای همین مکتب ساخته شده ) و یک سوال هم داشتم قبلا شنیده بودم ( فکر کنم از مجله ماشین ) نیسان موتور GTR رو وکیوم میکنه تا هیچ ریزگردی و غباری وارد موتور نشه ؟ این ادعا صحت داره و اگر داره چگونه موتور رو وکیوم میکنن ؟ مرسی .
A ..... She reminds Me of love ..... A
۲۳ مهر ۱۴۰۰با وجود اینکه قدیمی ترین انجین تو این لیسته ولی بیشتر قدرت رو داره و حتی به قدری خوب هست که تو نسل بعدی جی تی آر با کد R36 از همین انجین استفاده خواهد شد.
میدونی به قول خودتون همه چی که قدرت نیست وگرنه پیشنهاد میکنم نگاهی به قدرت ماسل کار های کلاسیک بندازین تاکومی عزیزم😁
حسین
۲۳ مهر ۱۴۰۰خبری از ماسل کارهای امروزی هم نیست تا چه برسه به اون قدیمی ها که هیچ ارزشی ندارن. البته واضح هم بود به هر حال از قدیم گفتن ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست. خواستی اسم از این اکوبوست فورد ببری باید بگم تکنولوژیش رو از آلمان گرفتن مال خودشون نیست.
دوم اینکه امروز دوباره شروع کردی مزه پرونی نکنه اخراج شدی از مدرسه حالا اومدی اینجا دنبال موز و کیوی می گردی😂
حرف آخر اینکه نذار بهت بی احترامی بشه. امروز چند نفر دیگه هم زدن تو برجکت نذار ادامه دار بشه گل پسر
Aboalfazl demon
۲۳ مهر ۱۴۰۰مسخره ترین حرفی که شنیدم
ماسل کار ها هیچ ارزشی ندارن
ماسل کار هرچی باشه قدرتش فابریکه
نه این که یه توربو شارژ اندازه توربین هواپیما روش بزارن بعد ذوق کنن
mohamadreza
۲۳ مهر ۱۴۰۰باید هم ازشون خبری نباشه حسین جان.
ماسل های قدیمی آمریکایی چه نوآوری یا تکنولوژی خاصی داشتن که باید ازشون یاد بشه ؟
چه تکونی به صنعت خودرو دادن ؟!!!
الان بعد از گذشت ۴۰_۵۰سال از کدوم یک از اون انجینای وی ۸ لگن بی مصرف که روی ماسل ها میزاشتن یاد میشه ؟!
کدوم یکی شون تو خاطره ها موندن و تبدیل به افسانه شدن ؟!!!!
در حالی که تک تک انجینای ماشینای اسپرت ژاپنی ( اعم از ۲jz و r28 یا همین r38 فعلی و … ) تو خاطره ها موندن و هنوزم که هنوزه عشاق ماشین براشون دست و پا میشکونن !!!!
Amir Machine
۲۳ مهر ۱۴۰۰هرچند اصلاً نمیخوام دیگه جواب همچنین کامنتهای چرت و بچگونهای رو بدم ولی فقط بگم که هنوزم که هنوزه از موتورهای Hemi کرایسلر بعنوان یکی از بهترین موتورهای تاریخ آمریکا یاد میشه و حتی هنوزم از این موتورها قدرتای چند صد و بلکه هزار اسبی میگیرن
کاش میفهمیدین که خودروسازی هر کشوری طبق سلیقه مردمش انجین و ماشین میسازه و V8 حجیم جزئی از فرهنگ آمریکاس
کاش میفهمیدین که جواب ندادن به یه کامنت چرت که هیچی جز به هم ریختن فضای کامنتها نداره هیچی از شما و سلایقتون کم نمیکنه
کاش میفهمیدین… کاش میفهمیدین…
محمد امین
۲۳ مهر ۱۴۰۰داداش دیگه انقد هم یکطرفه صحبت نکنید
صنعت گیربکس های اتوماتیک یه جورایی از همین خودرو سازی آمریکا شکل گرفت و یه دست آورد بزرگ فنی بود
این یکی از نکات کوچیک هست و قطعا میشه مثال های زیادی از تکنولوژی هایی که ریشه در صنعت خودرو های آمریکایی دارن ، بزنیم
البته میدونم الان یک نفر میاد که از اونبر بوم افتاده و میگه کل صنعت خودرو برای آمریکا هست …
RezaRs
۲۳ مهر ۱۴۰۰شاد چه خبر
MOHAMMAD.n.r
۲۴ مهر ۱۴۰۰ماسل کار های قدیمی فابریکشون قدرت زیادی نداره.
تیون شده هاش خوبن.
اگر بحث تیون باشه موتور GTR رو تا ۳۳۰۰ اسب تیون کردن!!!
Amir Machine
۲۳ مهر ۱۴۰۰صرف نظر از از بحثهای بچگونهای که یه سری تو کامنتها راه میندازن و یه سری دیگه هم با جواب دادن و تیکه انداختن فقط بهش دامن میزنن دریغ از اینکه تو کل کامنتهاشون یه کلمه بحث فنی باشه و دوتا نکته بدردبخور بگن، یه سری اطلاعات در مورد موتورهای اکوبوست فورد میدم
موتورهای اکوبوست در ابتدا توسط شرکت آلمانی FEV توسعه پیدا کرد و بعد فورد در پاسخ به افزایش مصرف سوخت، سراغ این تکنولوژی رفت با سرمایه گذاری عظیم، توسعه این موتورها رو ادامه داد. اصلیترین ویژگی این موتورها ترکیب تکنولوژی توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت و زمانبندی متغیر سوپاپهاس که باعث کاهش مصرف سوخت میشه. موتور اکوبوست برای اولین بار در سال 2011 در F150 معرفی شد و اولین باری بود که یه خودروساز در این سطح گسترده و استراتژیک از موتور توربو استفاده میکرد
فورد طرح اولیه FEV رو با تکنولوژی خودش ترکیب کرد و موتورهای اکبوست رو در حجم عظیمی مورداستفاده قرار داد. البته از اونجایی که این یه تکنولوژی جدید بود، باید کاملاً آزمایش میشد و فورد آزمایشهای گستردهای شامل 1.5 میلیون ساعت آنالیز کامپیوتری، 13 هزار ساعت آزمایش دور موتور که 5 هزار ساعتش در حداکثر قدرت بود و 100 هزار ساعت آزمایش تحت شدیدترین فشارها رو انجام داد.
موتورهای اکوبوست از یک طرف افزایش قدرت و گشتاور چشمگیری نسبت به موتورهای قبلی فورد داشتن و از طرف دیگه 30 درصد مصرف سوخت و 15 درصد آلایندگی کمتری داشتن و به همین خاطر بود که این موتورها به یه انقلاب تو خودروسازی آمریکا تبدیل و بشذت بین خریدارا محبوب شدن
mohamadreza
۲۳ مهر ۱۴۰۰اولا اینکه آقای amir machine
قبلا نحوه کامنت گذاشتن تو رو دیدم و اصلا دوست ندارم با آدمایی مثل تو بحث کنم !!
ولی حالا بنظرم خوبه تا یکم باهات بحث کنم !
انجینای قدیمی آمریکایی یه لگن بی مصرفن !
اونایی که شما گفتی همشون از عشق نشأت میگیرن نه منطق !
وجدانا یک بار کامنت خودتو بخون !
یک ذره نتونستی از اون انجین ها دفاع کنی !
مگه به تیونینگه ؟!
افتخار میکنین که از یک انجین ۹۳۰۰سی سی چند هزار اسب قدرت میگیرین ؟
واقعا شاهکاره
تبریک میگم بهتون !
پس اونوقت باید ما ژاپنی بازا که از انجین ۱.۳لیتری مزدا rx 7 هزار اسب قدرت میگیرن بدون اینکه موتور اوخ بگه ؛خودمونو بکشیم !!!
طراحی و متریال و آلیاژ به کار رفته در سر سیلندر موتور ۲jzبه قدری عالیه که در بابر هیچ تیونیگی از خودش ضعف نشون نمیده !!!!
کاش اینا رو میفهمیدین !
کاش !
کااااش !
تنها مزیت انجینای گنده آمریکایی موضوعی هست که به فیزیک پایه مربوط میشه و من خلاصه وار میگم :
حجم موتور بالا است و تعداد سیلندرها نسبت به حجم موتور کم ( مثلا ۷.۵ لیتر و ۸سیلندر ) در نتیجه طول کورس پیستون و مساحت تاج پیستون و طول شاتون افزایش پیدا میکنه و طبق فرمول گشتاور در دور های پایین کوهی از گشتاور ایجاد میشه !
این تنها مزیت موتورهای حجیم بی مصرف آمریکاییه که اونم شاهکار نکردن ؛ فقط یه قانون ساده فیزیک هس .
گشتاور = نیرو ضربدر فاصله
نیرو رو ثابت در نظر گرفتم ؛ مثلا یک مقدار ثابت از بنزین داخل سیلندر احتراق پیدا میکنه .
کاش میفهمیدین !!!
کاش !!!!
کاششششش !!!
در ضمن شما که هی تیونیگ تیونیگ میکنین ؛ از موتور مال عهد تیرکمون شاه پارس ای ال ایکس هم ۷۰۰ تا اسب میگیرن ؛ پس حتما خیلی انجین خوبیه !
همین انجینای همی هلکت ( که حکم کتاب مقدس رو برا امثال شما داره ) انقد پراستهلاک هستن که علی بخردی میگفت عمرا این موتور ها به ۱۰۰هزار کیلومتر برسن !
اکثرشون حول و حوش ۶۰_۷۰ هزار کیلومتر میترکن !!!!
Amir Machine
۲۳ مهر ۱۴۰۰خوبه زیر همون کامنتی ریپلی کردی که کلی در مورد موتورهای اکوبوست فورد نوشتم!!! همون موتورایی که دوست عزیزتون فرمودن کل تکنولوژیش مال آلمان بوده و فورد فقط ازش استفاده کرده!!!
این یعنی اگه بخوام در مورد موتورهای V8 قدیمی آمریکایی هم حرف بزنم، اطلاعاتشو دارم ولی موضوع اینه که دیگه نمیخوام وقتم رو بخاطر توضیح برای کسایی مثل شماها تلف کنم
راحت باش، هرچی دلت میخواد بگو، اینقدر بگو لگن و بیمصرف تا خسته شی، حیف از وقت که صرف خوندن همچین کامنتایی بشه، چه برسه به جواب دادن
(علی بخردی!!! عجب منبع موثقی!!!!)
mohamadreza
۲۳ مهر ۱۴۰۰اطلاعاتتو به رخ من میکشی ؟!
باشع بابا تو اصلا دانشمندی !!
منم اصلا دوس ندارم به آدمایی مثل تو توضیح بدم !!
جالبترم اینکه خودت اول بهم ریپلای زدی!
اشکال نداره !
فکر کنم حتی یک نکته هم درباره انجینای آمریکایی نتونستی در سایت ها پیدا کنی و اونا رو copy pasteکنی اینجا 😂😂😂
اره ؟!
mohamadreza
۲۳ مهر ۱۴۰۰ای خداااا
از دست این ملت !!!!
عزیز من
ماشینایی که تو در خوابت نمیتونی سوار بشی ؛ علی بخردی با اونا شباشو گذرونده !!!!!!
بعد تو بهش میگی منبع موثق نیست!
لابد تو منبع موثقی !!!
باشه بابا
اصلا حق با تو ئه
تمام
mohamadreza
۲۳ مهر ۱۴۰۰قربونت برادر
ببخش واقعا
من خیلی بچه گانه رفتار کردم
الان که کامنتامو میبینم خودم خجالت میکشم .
اولش تو یذره تند رفتی منم …
ولش
بهر حال ببخش
ولی کاملا صحیح
من اصلا از ماسل کارا اطلاعات ندارم
پس نباید دربارشون اونجوری نظر میدادم.
بازم عذر میخوام .
R@m!n
۲۳ مهر ۱۴۰۰دوسته من اطلاعاتت بالاست و خیلی خوبه امثال تو اینجا کامنت بزارن و خیلی بهتر از کامنتای به به و برو سیستم تعلیقه فراموش ببین هست اما این حد از نادیده گرفتن یه صنعت و تعصب کیفیت کامنتتو پایین میاره و باعث میشه بحث به توهین ختم میشه.
بهتر نیست با ملایمت بیشتری صحبت کرد ؟؟ صنعت خودرو سازی آمریکا هم فقط ماسل کار نیست و صنعت ژاپنم فقط کوپه های اسپرت. نمیشه با زیر سوال بردن یه موضوع کلیت رو هم زیر سوال برد که همون موتورای حجیم هم کلی نوآوری داشتن.
mohamadreza
۲۳ مهر ۱۴۰۰آقا رامین
شما تاج سر ما هستی
ولی لطفا حرف من رو تحریف نکنید
من هرگز به صنعت خودروسازی آمریکا توهین نکردم و هچین اجازه ای به خودم نمیدم .
بحث ما سر ماسل کار ها ( اونم سر انجینشون و نه چیز دیگه ) بود .
ولی اون دوستمون هم یذره اولش بی احترامی کردن !!!!
بله
اصلا نمیشه منکر خدمات شرکتای آمریکایی ( بخصوص کادیلاک ) به صنعت خودروسازی شد .
یا مثلا همین فورد جی تی یه شاهکاره .
محمد امین
من بازم میگم
حرفمو تحریف نکنید
لطفا
من طرف حسابم صنعت خودرو سازی آمریکا نبود
فقط و فقط و فقط انجین های قدیمی آمریکایی کع رو ماسل ها مینداختن .
همین.
بازم از تمام آمریکایی فن ها عذر میخام .
Amir Machine
۲۳ مهر ۱۴۰۰داداش منم نه قصد توهین به کسی رو داشتم نه کشوری و نه خودروسازی!
کسایی که منو تو این سایت میشناسن میدونن که تا حالا به هیچ خودروسازی حتی چینی توهین نکردم
حرف اصلی من این بود که وقتی میدونید یه نفر همه کامنتهاش بیمحتوا و چرت هستن و فقط دنبال بحث درست کردنه، جوابشو ندید! همین!
حالا شاید منم تند رفته باشم و بابتش عذر میخوام اما خب وقتی تو یه کامنت 10 بار میگید لگن بیمصرف بالاخره ممکنه اون لحظه منم بخوام یه جوابی مثل همون بدم چون به قول رامین جان همون موتورهای به گفته شما لگن هم زمان خودشون نوآوریهای زیادی داشتن، اون موتورها نماد خودروسازی آمریکا بودن و حتی هنوزم هستن، وقتی در مورد یکی از نمادهای مهم خودروسازی آمریکا اینطوری حرف میزنید خب اسمش میشه توهین دیگه چون بخش مهمی از خودروسازی آمریکا همین موتورهای V8 حجیم و بزرگ هستن
R@m!n
۲۳ مهر ۱۴۰۰به شخصه اینجا از دوستان مطالب زیادی یاد گرفتم و میگیرم مطمئنم شما هم جزو اون دسته هستی.
البته همون انجین های حجیم سنگ بنای موتورهای حجیم امروزی هستن که حتما سر یه پست مربوطه کامنتی میزارم و راجب حرف اون علی بخردی که بیشتر یه مجنون بی ام و هست نکته فنی از ویدیوهاش ندیدم. نمی دونم کی بهش گفته یا کجا دیده اما موتورای حجیم چه قدیم و چه جدیده آمریکایی استهلاک پایین و عمر بالا از ویژگی های اصلیشونه. مطمئنن می دونی هر چی حجم موتور بالاتر بره استهلاک هم کمتره و این موتورها هم طراحی ساده ای داشتن و دارن. من تو هیچ تو فروم خارجی ندیدم که به عمر پایین این موتورها اشاره کنن.
در کل بنظرم از علی بخردی و امثالش تکانه فنی دستت نمیاد و صرفا یه آدم فارسی زبونه که تو آمریکا سوار ماشینای مختلف میشه.
Iman99
۲۴ مهر ۱۴۰۰Mohamadreza چی داری میگی واسه خودت
اینقدر آلیاژ آلیاژ نکن واسه ما همون موتور های ۶ سیلندری که گفتی که تماما تیونینگ هایی که تا ۲ یا ۳ هزار اسب نهایتا ازشون خروجی گرفتن تقریبا هیچ چیزیشون از موتور اورجینال اولیه نیست به طور کامل قطعات با قطعات افترمارکتی که توسط شرکت های تیونینگ که اکثرا امریکایی بودن جایگزین شدن خود همین قطعات هم از شرکت های تخصصی امریکایی که تو این زمینه فعالیت میکنن تامین میشن بطور کامل سیلندر و رینگ و میل لنگ و پیستون و خود بلوک سیلندر و فلایویل و میل سوپاپ و سوپاپ و سر سیلندر و … تقریبا چیزی از موتور اصلی باقی نمیمونه پس اگه بحث متریال و آلیاژ و اینگونه مباحث باشه
چه تو تیونینگ و چه تو اورجینال فکتوری آلمانی ها و امریکایی ها دست برتر رو دارن و طراحی و متریال و آلیاژ و کیفیت بالاتری دارن و به قدری عالی هستن که هیچی به پاشون نمیرسه
منم قبلا کامنتای تو رو با اسمی دیگه میدیدم خوشم نمیومد بقیه هم میدیدن خوششون نمیومد ولی شما میگفتی دوست نداری نخون
وقتی یکطرفه نظر میدی جوابشم میگیری
پس چیزی که عوض داره گله نداره
نظر دیگه ای هم داری بگو تا ادامشو بگم
mohamadreza
۲۴ مهر ۱۴۰۰دوست من فکر کنم شما یه چیزی زدی😂😂😂😂😂
مرد حسابی
من الان کمتر از ۱ هفته هس که اکانت باز کردم و نظر میدم !!! ( ۴_۵سال میشه میبینم سایتو ولی الان خیلی تازگیا شروع به کامنت گذاشتن کردم )
کینه ای که از یه آدم دیگه داری چرا سر من خالی میکنی ؟!
بعد به من میگی قبلا کسی خوشش نمیومد و ….😂😂😂
بخدا جر خوردم از خنده
در ضمن
برا من اصلا مهم نیست که بقیه از کامنتام خوششون میاد یا ن
من نظرامو میگم همین
فهمیدی ؟!
ثانیا
اینکه موتور همون پتانسیل تیونیگ و تقویت داشته باشه خودش شاهکاره !!!!
کل دنیا جلوی طراحی هنرمندانه و مقاوم و متریال قسمت سرسیلندر انجین افسانه ای 2jz سر تعظیم فرود میارن ؛ اونوقت ببین این چی میگه !!!!
هعععییی خداااا
گفتم کع حق با شما است .
تمام
موفق باشی
Iman99
۲۴ مهر ۱۴۰۰***
جا داره به این موضوع هم اشاره کنیم
تو همون پتانسیل تیونینگ هم موتور های امریکایی بهترین و بالاترین پتانسیل تیونینگ رو دارن
واقعیتش اینه که کل دنیا جلوی طراحی هنر مندانه و بسیار مقاوم و با کیفیت و با مهندسی برتر انجین های افسانه ای آلمانی و ایتالیایی و امریکایی سر تعظیم فرود میارن چون بهترین هستن تو همه چیزای دیگه هم همینطور
پ.ن: شایان ذکره که این کامنت بدون هیچگونه قصد بی احترامی و یا تهمتی هست و جملاتی که گفته شد صرفا متناسب با صراحت گفته های طرف مقابل هستن و همچنین برای گوشزد طرف مقابل درمورد اطلاعات اشتباهی که از طرف او وارد شده هستن.
M.A.S
۲۴ مهر ۱۴۰۰محمد رضا جان
اصلی ترین علتی که ماسل کارای امریکایی دورگیری کمی دارن استروک یا طول کورس کم پیستون هست بعد شما میگی طول کورس پیستون خیلی زیادی دارن ؟
یه نگاه به ردلاین انجین هلکت وLT4 و… بنداز
البته همونطور که گفتید بور یا شعاع پیستون زیاد هست و به همین دلیل گشتاور زیادی در دور پایین دارن
بهترین میزان حجم سیلندر در انجینا معمولا500CCهست در حالت معمول
مثل 4 سیلندر 2000CC یا 8سیلندر4000CC
البته اگر بتونن بدون ایجاد هدررفت زیاد و انفجار در انجین حجم سیلندر رو افزایش داد خب میشه انجین قوی تری رو ساخت که احتمالا دوام بیشتری داره و خیلیم کار عجیبی نیست
علت اینکه انجین های المانی نسبت به امریکایی ها حجم کمتری دارن اینه که میخوان به این عدد500CC برای سیلندر نزدیکتر باشن مثل V8های مرسدس و بی ام و که 4000و4400CCحجم دارن (البته حدس میزنم)
و سوالی که دارم اینه که الان همه هلکت های ساخت2015و 2016 پس باید موتور تعویضی باشن از نظر شما دیگه؟؟
درباره انجین روتاری هم فقط باید بگم با وجود برخی ضعف ها عاشقشم
mohamadreza
۲۴ مهر ۱۴۰۰M.A.S جان
بخدا من این حرف رو نزدم
علی بخردی گفت تو یکی از کلیپاش
لینکشم میزارم واست
https://www.instagram.com/tv/CH3ZsoTgnXz/?utm_medium=copy_link
حتما خودت گوش کن .
در ضمن در مورد اون حرف که بهترین حجم سیلندر نیم لیتره ؛ خیلی عجیبه این حرف واسم !!!
الان خیلی از ماشینای پرفورمنس حجم سیلندرشون اصلا ۰.۵لیتر نیس !
موتورهای مرسدس هم قبلا ۵.۵ لیتر ۸ سیلندر بودن که با یه تقسیم ساده حجم سیلندر از نیم لیتر فاصله داره !
بنظرم دلیل دور گیری آروم موتورای ماسل کارا سنگین بودن پیستون و کلا گشتاور محور بودنشون هس .
موتورای گشتاور محور خیلی دور خوبی نمیخورن و ردلاین جالبی ندارن .
R@m!n
۲۳ مهر ۱۴۰۰اشتراکات تکنولوژی بین همه برندا رایجه و همه برندای با هم همکاری می کنن. حالا اینکه دوستمون حسین خیلی به مسئله تکنولوژی دامستیک اعتقاد داره حتما می دونه برندای ژاپنی در طول تاریخ با همه همکاری و اشتراک تکنولوژی داشتن.
فورد فقط یه تکنولوژی نخرید بلکه اونو به بلوغ رسوند، اون شرکت به تنهایی هرگز نمی تونست پرفورمنس موتورو به حد فورد برسونه چون نیازمند صرف چند صد میلیون دلار هزینه و هزاران ساعت کار هست که فقط از یه ابر کمپانی برمیاد و مطمئنن اگر فورد پیش دستی نمی کرد حتما تویوتا و فولکس اونو می خریدن.
یه نکته ای که هست اون شرکت این تکنولوژی رو برای خودروهای کوچیک شهری توسعه داده بود و اصلا تو ذهنشونم نمی گشت تا کجا ظرفیت داره اما تیم فورد پرفورمنس این موتورو جوری توسعه داد که باهاش قهرمان لمانز شد. موتور اکوبوست جایزه بهترین موتور سال هم برده. فورد با این موتور جاپاشو جوری تو اروپا سفت کرد که دیگه دهنه دولتهای اروپایی رو برای افزایش قیمت بخاطر بحث آلودگی بست و از سنگ اندازی برای محدودیت صادرات به اروپا جلوگیری کرد.
mohamadreza
۲۳ مهر ۱۴۰۰مخلصیم رامین جان
بله
هر چه حجم موتور بالاتر بشه
گشتاور تولیدی در دور های پایینی بیشتر میشه
و راننده ناخودآگاه هی مجبور نمیشه برا گشتاور بیشتر دور بالا حرکت کنه و استهلاک میاد پایین .
چی بگم والا
منم عاشق چشم ابروی بخردی نیستم
بالاخره یه کسی هست که فارسی زبونه و از جنس خودمونه و حرفاش بیشتر به ذهن و دل آدم میشینه ( خارجیا یجوری ان !)
البته اینم بگم
من بشخصه از اخلاق و رفتارش و .. خوشم نمیاد
ولی وحید امیری رو خیلی دوست دارم و بنظرم یکی از جذاب ترین و بهترین ریپورتر های خودرو هستن !!
چندین بار هم مقالاتشون در پدال منتشر شده !
من جمله بررسی آئودی rs7
Audi R8
۲۳ مهر ۱۴۰۰فورد GT خیلی موتور خوب و جذابی داره و همینطور GT-R
MC20
۲۳ مهر ۱۴۰۰می خوان چراغارو خاموش کنن ، دارن درا رو می بندن ، آره تعطیله دیگه ، دارن می بندن . نه داداش نمی شه گفتم ، گفتم تعطیله . واسه امشب دیگه بسه ایشالا باشه فردا . نوکرتم . هم آمریکا خوبه هم جاپون
درود به هر دوتاشون . والسلام .
رامتین
۲۴ مهر ۱۴۰۰از موتور 3 لیتری فراری و 4 لیتری تنفس طبیعی پورشه بیش از همه خوشم میاد. ضمنا بشدت کودکانه هست که گفته شده قویترین موتور 6 سیلندر برای نیسانه. ایران خودرو هم میتونه 6 سیلندر بزنه با 15 لیتر حجم و 721 اسب بده و بگیم این قویتر از 720 اسب هست! نسبت توان به لیتر باید گرفته بشه. بنابراین قویترین 6 سیلندر برای موتور فراری هست که با ازای هر لیتر بیش از 220 اسب توان میده.
JaMsHiD
۲۵ اسفند ۱۴۰۱موتور های VR38DETT نیسان توسط پنج مکانیک آموزش دیده (بهتره بگیم مهندس آموزش دیده) به نام صنعتگران تاکومی در یکی از خط های خاص و ویژه نیسان مونتاژ میشه که اون مکان ایزوله تمام به معناست و موتور ها در پاک ترین و ایزوله ترین مکان جمع میشوند . هنر دست از ربات بسیار بیشتره ، از موتور نیسان گرفته تا انجین های AMG مرسدس و رولز رویس هایی که کاملا با دست مونتاژ میشوند .