در مقاله جذاب پیش رو قویترین پیشرانههای نصب شده در خودروهای تولیدی کشور آمریکا را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم.
جایگزینی برای حجم پیشرانه وجود ندارد و این پیشرانههای قدرتمند و حجیم نصب شده در خودروهای آمریکایی چنین چیزی را به خوبی ثابت میکنند. همانطور که میدانید پیشرانههای درونسوز بسیار پیچیدهتر از موتورهای برقی هستند و به همین خاطر کسب قدرت بالا از آنها کار دشواری خواهد بود. با توجه به معرفی ابر خودروهای برقی در سالهای اخیر به نظر میرسد آینده از آنِ چنین محصولاتی خواهد بود اما همچنان خودروهای بنزینی و دیزلی با خروجیهای چشمگیر تولید میشوند.
ما در ادامه میخواهیم قویترین پیشرانههای نصب شده در خودروهای تولیدی آمریکا را معرفی کنیم، پیشرانههایی که برای استفاده عموم تولید شدهاند و بنابراین خبری از درگسترهای تاپ فیول با حداقل قدرت ۱۱ هزار اسب بخار در لیست ما نیست. این لیست بر اساس قدرت تولیدی پیشرانهها مرتب شده و با توجه به اینکه معیار اسب بخار تولیدی در سال ۱۹۷۲ از حالت ناخالص به خالص تغییر یافته و بنابراین آمار و ارقام نیز دگرگونی قابلتوجهی داشتهاند. همچنین باید دانست تنها قویترین پیشرانه از سری پیشرانههای یک برند در نظر گرفته شده و بنابراین بسیاری از پیشرانههای دیگر در لیست ما حاضر نیستند زیرا تحت تأثیر پیشرانههای مرتبط قرار گرفتهاند.
قویترین پیشرانههای خودروهای تولیدی آمریکا
فایر پاور کرایسلر: ۳۹۰ اسب بخار (ناخالص)
فایر پاور اولین نسل از سه نسل پیشرانه ۸ سیلندر کرایسلر بود که با نام همی شناخته میشوند. این پیشرانه در سال ۱۹۵۱ معرفی شد و تنها نیروگاهی بود که روی چهار مدل اول سری ۳۰۰ نصب گردید. تولید این پیشرانه پس از مدل 300D در سال ۱۹۵۸ متوقف شد. قدرت تولیدی فایر پاور ۶.۴ لیتری با دو کاربراتور چهار دهنه به ۳۸۰ اسب بخار میرسید هرچند استفاده از سیستم تزریق سوخت قدرت را به ۳۹۰ اسب بخار افزایش یافت. ذکر این نکته مهم است که رقم یاد شده بهصورت ناخالص اعلام و زمانی اندازهگیری شده که پیشرانه هیچگونه محدودیتی برای نصب در یک خودرو نداشته است. قدرت تولیدی خالص پیشرانه کمتر بود اما هنوز هم از مرز ۳۰۰ اسب بخار عبور میکرد.
RB کرایسلر: ۴۰۰ اسب بخار (ناخالص)
RB یک پیشرانه ۸ سیلندر بلوک بزرگ بود که تا ۷.۲ لیتر حجم داشت اما حجم قویترین نسخه آن به ۶.۸ لیتر میرسید. این پیشرانه در خودروی 300F سال ۱۹۶۰ بکار رفت و قدرت ۳۷۵ اسب بخار ناخالص را تولید کرد. با سفارش یک آپشن مشتریان میتوانستند قدرت پیشرانه را به ۴۰۰ اسب بخار برسانند. این نیرو هم بجای گیربکس ۳ سرعته اتوماتیک با گیربکس ۴ سرعته دستی به چرخها میرسید؛ اما بالاترین قدرت نسخه ۷.۲ لیتری RB به ۳۹۰ اسب بخار میرسید. همچنین قدرت نسخه مکس وج این پیشرانه ۴۲۰ اسب بخار بود اما تنها در مسابقات درگ بکار میرفت.
MEL فورد: ۴۰۰ اسب بخار (ناخالص)
MEL که مخفف کلمات مرکوری، ادسل و لینکلن است رقیب فورد برای پیشرانه RB کرایسلر بوده است. در نسخه ۷ لیتری این پیشرانه به راحتی ۳۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. در سال ۱۹۵۸ مرکوری نسخه ارتقا یافته این پیشرانه را با سه کاربراتور دو دهنه عرضه کرد. این نیروگاه آهنین ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت.
راکت اولدزموبیل: ۴۰۰ اسب بخار (ناخالص)
در سال ۱۹۷۰ که آخرین سال عرضه نسل اول تورنادو دیفرانسیل جلو، اولدزموبیل پکیج W-34 خود را برای افزایش قدرت پیشرانه ۸ سیلندر عرضه کرد. حداکثر حجم پیشرانه یاد شده به ۷.۵ لیتر میرسید. راکت در حالت استاندارد ۳۷۵ اسب بخار قدرت داشت اما ارتقای سیستم اگزوز و میل بادامک باعث شد قدرتش به ۴۰۰ اسب بخار برسد. همچنین گیربکس نیز برای شتاب گیری بهتر تنظیمات متفاوتی را پذیرا شد.
سری B کامینز: ۴۲۰ اسب بخار
اولین و تنها پیشرانه دیزلی ۶ سیلندر لیست قویترین پیشرانههای آمریکا دارای حجم ۶.۷ لیتری است که به سری B کامینز تعلق دارد. این پیشرانه توسط استلانتیس در وانتهای هوی دیوتی رم بکار میرود. خروجی استاندارد سری B به ۳۷۰ اسب بخار میرسد اما نسخههای قویتر قدرت ۴۲۰ اسب بخاری دارند که ۱۰ اسب بخار بیشتر از قدرت پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۴ لیتری همی بنزینی در همین محدوده است.
هِمی کرایسلر: ۴۲۵ اسب بخار (ناخالص)
اولین پیشرانه ۸ سیلندر کرایسلر که در ابتدا فقط برای مسابقات توسعه یافته بود با نام هِمی مشهور شد. این پیشرانه بعدها در چندین محصول کرایسلر، پلیموث و دوج از جمله چارجر دیتونا و پلیموث سوپر برد نصب شد. با حجم ۷ لیتر، پیشرانه همی قدرت رسمی ۴۲۵ اسب بخاری داشت هرچند کرایسلر و پلیموث در سال ۱۹۷۱ رقم واقعبینانه و خالص ۳۵۰ اسب بخار را برای این نیروگاه محبوب منتشر کردند.
FE فورد: ۴۲۵ اسب بخار (ناخالص)
یکی دیگر از قویترین پیشرانههای خودروهای تولیدی آمریکا با نام FE شناخته میشود. این پیشرانه ۸ سیلندر در سال ۱۹۵۸ معرفی شد یعنی زمانی که نسخه ۵.۹ لیتری آن روی چندین محصول ادسل دیده میشد. دو نسخه ۷ لیتری از پیشرانه FE نیز در سالهای بعدی عرضه شدند و نسخه قویتر آن با نام ۴۲۷ مشهور گشت. این نسخه از پیشرانه با دو قدرت متفاوت در دسترس بود اما خروجی نسخه قویتر به ۴۲۵ اسب بخار میرسید. همین نسخه که اولین بار سال ۱۹۶۴ عرضه شد روی فورد گلکسی و فیرلین و همچنین مرکوری مونتری و پارک لین دیده میشد.
گودزیلا فورد: ۴۳۰ اسب بخار
بازهم نام فورد در لیست قویترین پیشرانههای آمریکا می درخشد. گودزیلا پیشرانه ۸ سیلندر بنزینی است که در سال ۲۰۲۰ و با حجم ۷.۳ لیتر معرفی شد هرچند چندی بعد نسخه ۶.۸ لیتری آن نیز قابل سفارش بود. این پیشرانه در خودروهای بزرگ بکار میرود و معمولاً قدرتی کمتر از ۴۰۰ اسب بخار دارد. البته مورد استثنا به نسخه نصب شده در وانتهای سوپر دیوتی سری F فورد مربوط میشود که قدرت ۴۳۰ اسب بخاری در نسخه ۷.۳ لیتری دارد.
بلوک بزرگ شورولت: ۴۵۰ اسب بخار (ناخالص)
شورولت از دهه ۵۰ میلادی تولید پیشرانههای ۸ سیلندر بلوک بزرگ را ادامه میدهد هرچند این اواخر آنها بیشتر در خودروهای باری دیده شدهاند. در سال ۱۹۷۰، نسخه ۷.۴ لیتری این پیشرانه قدرت ۳۶۰ اسب بخار داشت اما در شورولت شول همان سال قدرتش به ۴۵۰ اسب بخار رسید. دیگر عضو این خانواده از نوع ۱۰.۴ لیتری است که قدرتش به ۱۰۰۴ اسب بخار میرسد. البته این نیروگاه پرقدرت بهصورت استاندارد روی هیچ خودرویی نصب نشده و به حالت خام فروخته میشود.
دورامکس V8 جنرال موتورز: ۴۷۰ اسب بخار
پیشرانه L5P جدیدترین عضو خانواده پیشرانه ۸ سیلندر دورامکس توربودیزل با حجم ۶.۶ لیتر است و ۴۴۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. البته قدرت این پیشرانه در سال جاری به ۴۷۰ اسب بخار رسیده است. پیشرانه دورامکس در وانتهای هوی دیوتی همچون سیلورادو و سیرا بکار میرود.
پاور استروک فورد: ۵۰۰ اسب بخار
پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۷ لیتری توربودیزل پاور استروک که با نام اسکورپیون نیز شناخته میشود سال ۲۰۱۱ معرفی شد تا جایگزین نسخه ۶.۴ لیتری از همین خانواده شود. قدرت پیشرانه در سال گذشته به ۵۰۰ اسب بخار رسید تا رکورد جدیدی را ثبت کند. این نسخه از پاور استروک بهصورت استاندارد در نسخههای فول لیمیتد F-250، F-350 و F-450 نصب میشود.
بلک وینگ کادیلاک: ۵۵۰ اسب بخار
بلک وینگ با کد LTA شناخته میشود و یک پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۲ لیتری توئین توربو است که به مدت محدود روی سدان لوکس کادیلاک CT6 نصب شد. این پیشرانه در نسخه پلاتینیم از CT6 قدرت ۵۰۰ اسب بخار داشت درحالیکه خروجیاش در مدل CT6-V به ۵۵۰ اسب بخار میرسید. هر دو مدل در سال ۲۰۱۹ معرفی شدند و تنها یک سال بعد شاهد خداحافظی آنها با بازار بودیم. کادیلاک امروز هم نسخههای بلک وینگ CT4-V و CT5-V را میسازد اما هیچکدام از این خودروها به پیشرانه یاد شده مجهز نیستند.
وایپر کرایسلر: ۶۴۵ اسب بخار
پیشرانه ۱۰ سیلندر وایپر فقط در خودروی اسپرت دوج وایپر بکار رفته است. این پیشرانه که در سال ۱۹۹۲ عرضه شد ۸ لیتر حجم شد اما حجم آن به تدریج افزایش یافت و نهایتاً به ۸.۴ لیتر رسید. قدرت نهایی این نیروگاه پرقدرت در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۴۵ اسب بخار اعلام شد.
اکوبوست فورد: ۶۶۰ اسب بخار
از میان نسخههای مختلف پیشرانههای اکوبوست، نسخه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری توئین توربو قویترین آنهاست. این پیشرانه در فورد جی تی بکار رفته و ۶۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. البته باید دانست همین پیشرانه اکوبوست در مدلهای مسابقهای قدرت بالاتری دارد.
ماژولار فورد: ۷۶۰ اسب بخار
قویترین پیشرانه خانواده ماژولار قویترین پیشرانه نصب شده در خودروهای تولیدی تاریخ فورد نیز هست. پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۲ لیتری سوپرشارژردار فورد که با نام درنده شناخته میشود ۷۶۰ اسب بخار قدرت دارد و فقط روی موستانگ شلبی GT500 سال ۲۰۲۰ وجود دارد. نسخه دیگری از همین پیشرانه که کارنیور نام گرفت در فورد F-150 رپتور ۲۰۲۳ بکار رفت و ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید کرد.
بلوک کوچک شورولت: ۷۷۲ اسب بخار
از میان خیل عظیم پیشرانههای ۸ سیلندری که شورولت در ۷۰ سال گذشته ساخته، قویترین نسخه نصب شده در خودروهای تولیدی از نوع LT5 با ۶.۲ لیتر حجم است که روی کوروت ZR1 مدل ۲۰۱۹ دیده میشود. خروجی استاندارد این پیشرانه به ۷۵۵ اسب بخار میرسد اما درصورتیکه پکیج پرفورمنس آپشنال این شرکت انتخاب شود خروجی نیروگاه به ۷۷۲ اسب بخار خواهد رسید. در حال حاضر هیچ نسخهای از کوروت پیشرانه وسط به این قدرت نرسیده اما احتمالاً در آینده این اتفاق رخ خواهد داد.
سومین نسل هِمی کرایسلر: ۱۰۲۵ اسب بخار
دوج SRT دیمن ۱۷۰ که هفتمین و آخرین نسخه سفارشی موسوم به لست کال از چلنجر محسوب میشود به یک پیشرانه تاریخی مجهز شده است. در صورت استفاده از سوخت E85، این پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری سوپرشارژردار میتواند ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت تولید کند. البته با سوخت E10 قدرت پیشرانه به رقم ۹۰۰ اسب بخار خواهد رسید. کرایسلر اظهار داشته حدود ۳۳۰۰ دستگاه از دیمن تولید میشود.
LM سالین: ۱۵۰۰ اسب بخار
تمامی نسخههای سالین S7 از پیشرانه ۷ لیتری مشتق شده از نیروگاه ۸ سیلندر ویندسور فورد استفاده میکنند. قدرت این پیشرانه بسته به تنظیمات مختلف متفاوت است اما در حالت توئین توربو به ۱۳۰۰ اسب بخار میرسد. البته سالین در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد خروجی این پیشرانه به ۱۵۰۰ اسب بخار رسیده است.
V8 SSC: تا ۱۷۵۰ اسب بخار
هایپرکار تواتارا که توسط SSC تولید شده به پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۹ لیتری توئین توربو مجهز است و قدرت آن به سوخت استفاده شده بستگی دارد. بنا به گفته سازنده، در صورت استفاده از سوخت بنزین با اکتان ۹۱ خروجی نیروگاه آهنین خودرو به ۱۳۵۰ اسب بخار خواهد رسید اما استفاده از اتانول یا متانول این عدد را به ۱۷۵۰ اسب بخار میرساند. البته در سال ۲۰۲۲ یک تست داینو با قدرت نزدیک به ۱۹۰۰ اسب بخار هم منتشر شد که رسمی نبود. همچنین با ارتقای عملکردی میتوان به قدرت ۲۲۰۰ اسب بخار رسید که فقط مختص پیست است.
فیوری هنسی: ۱۸۱۷ اسب بخار
هنسی ونوم F5 در چهار نسخه کوپه، رودستر، رولوشن کوپه و رولوشن رودستر عرضه میشود و از این میان نسخههای اول و سوم همگی به فروش رسیدهاند. تمامی مدلها به پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۶ لیتری توئین توربوی فیوری مجهز هستند که ۱۸۱۷ اسب بخار قدرت دارد و باعث میشود ونوم F5 به قویترین خودروی جادهای غیر برقی آمریکا و کل تاریخ صنعت خودرو بدل شود.
Ali
۷ خرداد ۱۴۰۳جالبه بدونید پیشرانه وایپر کرایسلر از سیستم flm استفاده میکرد،این سیستم یه خوبی که داشت دور های بالا و روی ماد اسپرت از طریق fond fackt our سوخت رسانی رو تقویت کرد ک سبب شتاب بالاتر خودرو شد.ساده بگم دلیل این کار کاهش سوخت در مدل رانندگی نرمال و افزایش شتاب در مدل اسپرت هست.
(Ali(chevynova
۷ خرداد ۱۴۰۳ماشالاه امریکن هیولا کارز
چه قدرتهای
حجم بالا و گشتاور بعلاوه جادوی طراحی پوشراد شده نتیجش همچین انجینهای
ماشالاه قدرت
ماشالاه کاربراتور۴ دهنه
ماشالاه مهندسی کارامد
(Ali(chevynova
۷ خرداد ۱۴۰۳ای کاش پدال از انجین ۴۲۷ بیگ بلاکcammer فورد یه مطلب کامل بذاره
هیولایی که اواسط دهه ۶۰ قدرتش ۶۵۷ اسب بود و با ۲ تا کاربرات ۴ دهنه عرضه شد تا با ۴۲۶ همی رقابت کنه
ماشالاه بیگ بلاک
ماشالاه دهنه های کاربراتش
ماشالاه قدرت و گشتاورش
POUYAN
۷ خرداد ۱۴۰۳“ماشالاه دهنه های کاربراتش”؟؟؟!!!
مرزای ماشالاه جابجا شد.
froG-driVer
۸ خرداد ۱۴۰۳قبل از استروک،همشون با ابهت به نظر میان.بعد از استروک،همه شون ترسناک به نظر میان خصوصا بلک وینگ و فیوری هنسی👹👹☠️☠️
پیام
۸ خرداد ۱۴۰۳من عاشق تواتارا بودم و هستم.
محمدهادی
۹ خرداد ۱۴۰۳این وسط موتور اکوبوست فورد جی تی تنها با ۶ سیلندر بنظرم مهندسی شده ترین و کارامد ترین موتور امریکاست
و بعد از اون فقط ۱۰ سیلندر خاص وایپر
۷ خرداد ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/03-chrysler-300f-greg-gjerdingen_0_0_0_0_0_0_0_0_0.webp
اینو خیلی دوستش دارم وای به عنوان کلاسیک یکی ازینا میزارم تو پشت بوم خونه بابام
زیزیگولو
۷ خرداد ۱۴۰۳دوج چارجر هلکت ۱۸۰۰ اسب بخاری 👌👌👌
https://www.pedal.ir/dodge/dodge-charger-hellcat-1800-hp/#:~:text=%D8%AF%D9%88%D8%AC%20%DA%86%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D8%B1%20%D9%87%D9%84%DA%A9%D8%AA%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%AD%D8%A7%D9%84%D8%AA,%D9%86%DB%8C%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%86%20%D9%85%D8%AA%D8%B1%20%DA%AF%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%20%D8%B3%D9%88%D8%AF%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%D8%AF.
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۸ خرداد ۱۴۰۳دوستان کسی مدونه منظورش از ناخالص یعنی چی یعنی بدون توربو درسته ؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
گاس فرینگ
۹ خرداد ۱۴۰۳اگه اشتباه نکنم منظورش قدرت اعلامی سازنده که غلو شده هستش
محمدهادی
۹ خرداد ۱۴۰۳دوستان یکی بیاد بگه این واژه ی همی چیه همه موتورهای امریکایی ازش پیروی میکنن؟
محمدهادی
۹ خرداد ۱۴۰۳فککنم منظورش از نیروی ناخالص همون اندازه گیری توان سر میل لنگ باشه
نه سر چرخ ها
فککنم
مازیار
۷ خرداد ۱۴۰۳شورولت شول خیلی خوبه
یه مردونگی خاصی داره
“از راه رسیده ای با غبار”
Taha Ayoobi
۷ خرداد ۱۴۰۳اصلا اسمش یه ابهت خاصی داره.
۸ خرداد ۱۴۰۳جات خالی حدود یه ساعت پیش به قرآن یه کادیلاک اسکالید و یه جی ام سی دیدم
Taha Ayoobi
۸ خرداد ۱۴۰۳کدوم شهر؟
۸ خرداد ۱۴۰۳تهران
Taha Ayoobi
۸ خرداد ۱۴۰۳ایول
۷ خرداد ۱۴۰۳فکر میکنم منظورت به ماشین اینه
تو از راه میرسی
پر از گردو غبار
تموم انتظار
میاد همرات بهار
چه خوبه دیدن بهت
(این متنشو یادم نیست)
چه خوبه پاک کنم
غبارو از تنت
مازیار
۷ خرداد ۱۴۰۳آخه شورولت شول چه ربطی به گوگوش میتونه داشته باشه؟!
اون یه فیلم کلاسیک امریکایی هست
۷ خرداد ۱۴۰۳نمیدونم
نشناسی بهتره
۷ خرداد ۱۴۰۳با اینکه قدرت وانتهاشون کم بنظر میرسه ولی با همین میتونن یه تانکو بکسل کنن
Taha Ayoobi
۷ خرداد ۱۴۰۳بله چون پیکاپ های سنگین دیزلی هستن و دیزلی گشتاور خیلی بالایی داره.
JaMsHiD
۷ خرداد ۱۴۰۳موتور سرعت زیادی نداره ولی بخاطر توربو و اون حجم کل سیلندر تراکم فضایی داره ماشین ( نسبت به وانت ) و موقع احتراق آنچنان نیرویی رو به پایین توسط پیستون ایجاد میشه که گشتاور تولیدی از موتور میخواد بزنه بیرون
و برای اینکه تراکم خیلی بالاست برای استحکام بیشتر موتور توی دور پایین کار میکنه چون از همون اول به هدفش که نهایت گشتاور توی دور پایین هست میرسه ! و نیازی به اسب بخار و سرعت نیست چون وظیفه این ماشین یه چیز دیگه هست
ar-ma-n
۷ خرداد ۱۴۰۳ایول به این هم اطلاعات و فن بیان 👏🏻👏🏻❤👍
JaMsHiD
۸ خرداد ۱۴۰۳❤️
JaMsHiD
۷ خرداد ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/11-chevrolet-silverado-3500hd-gm_0_0_0_0_0_0_0_0_0.webp
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/06-ram-3500-stellantis_0_0_0_0_0_0_0_0_0.webp
لعنتی یه پا کامیونه برا خودش . حالا قدرت خیلی عجیبی ندارن . ولی اگه میشد توی یه مقاله هم به گشتاور این ها پرداخته بشه …
تراکم موتور این تراک ها در چه حده؟
توربو خودش تراکم رو بالا میبره با این حجم حتما باید اینترنال موتور و بلوک موتور خیلی مستحکم باشه
اگر اشتباه میگم اصلاح کنید کسایی که بلدن
۷ خرداد ۱۴۰۳گلگیر عقبش 😐
Mohammad hasan
۸ خرداد ۱۴۰۳موتور کلا از چدن ساخته میشه و اصول طراحی متفاوتی داره نسبت به موتور هایی که تو لیست بالا اومد…حتی نسبت به موتور هنسی…اصل بر چقرمگی و خواص مکانیکی بالای موتور هست و به طور پیش فرض از اینرسی داخلی بالایی بهره میگیره غیر پیستون که اصول طراحیش متفاوت تره میل لنگ و فلایویل این موتورا نیرو زیادی رو تو خودشون ذخیره میکنن که کمک زیادی به تولید گشتاور بالا و تحویل اون تو دور های پایین می کنه
نسبت تراکم این موتورا از ۱۶ تا ۲۲ متغییره اما حد نرمالش ۱۶٫۵ تا ۱۸٫۵ هست و برای افزایش مقاومت موتور و البته بهبود عملکرد و روند تحویل گشتاور محفظه احتراق کف پیستون تعبیه میشه و کف سر سیلندر تخت تخت ساخته میشه نا گفته نمونه که بخاطر نوع پاشش که از نوع مستقیم پر فشار هست اگر محفظه احتراق جای دیگه غیر از تاج پیستون باشه باعث آسیب به تاج پیستون و احتمالا سوراخ شدن اون میشه…
احتراق در این موتور ها با فشار ثابت و حجم متغییر انجام میشه و دریچه گازی در این نوع موتور ها وجود نداره…دقیقا بر خلاف موتور های اتو یا بنزینی
بخاطر زمان بر بودن فرایند احتراق در موتور های دیزل بیشتر از ۳۰۰۰ دور نمیتونن دور بگیرن! چون شمعی و حرارتی خارجی ایی وجود نداره و بر پایه خودسوزی سوخت طراحی میشن…
موتور های دیزلی ایی که بیش از ۲۹۵۰ دور به طور دقیق دور میگیرن اولا تو خودرو های کار استفاده نمیشن مثل ائودی کیو ۷ دوما تماما دیزلی نیستن و عملکردی شبیه به موتور های اتو دارن
بخاطر نسبت تراکم بسیار بالا تعداد پیچ های سرسیلندر این موتور ها در حجم یکسان یا دو برابر یا بسیار بلند تر هستن تا فشار بیشتری برای کوپل کردن سرسیلندر وارد کنن! و معمول ۸_۸ هستن یا همون پیچ خشکه خود ما فنی کارا…
JaMsHiD
۸ خرداد ۱۴۰۳ماشاالله به این همه اطلاعات✋
khashayar0
۷ خرداد ۱۴۰۳برای پیکاپ ها گشتاور مهه نه توان. مثلا وانتهای هوی دیوتی رم گشتاوری حدود 1500 N.M دارند.
خودروهای برقی هم شاید بتونه جای خودروهای شهری رو بگیره و لی برای کاربری های سنگین و افرود بعید میدونم بتونه جایگزین مناسبی باشه. کافیه تست های واقعی سایبرتراک رو ببیتید که چطور با توان و گشتاور زیاد نمیتونه از یک تپه هم بالا بره.
Taha Ayoobi
۷ خرداد ۱۴۰۳آره چون اکثر پیکاپ های هوی دیوتی دیزل هستن، گشتاور شون خیلی بالاتره.
ولی چون مقاله به ترتیب اسب بخار بود پایین تر بودن.
khashayar0
۷ خرداد ۱۴۰۳طاها عزیز اسب بخار (قدرت) در فیزیک هیچ معنایی نداره صرفا حاصل ضرب گشتاور در سرعت زاویه ای (یا نیرو در سرعت) است. و یک تعریف در فیزیک است.
Taha Ayoobi
۸ خرداد ۱۴۰۳دیگه به هرحال اسب بخار واحد رایج برای خودرو هاست.
Mohammad hasan
۸ خرداد ۱۴۰۳معنا که داره ولی کاربردی نداره تو صنعت
و نحوه یکا گرفتن و اندازه گیریش به این صورت که نیرویی که بتونه یک جسم ۷۵ کیلو گرمی رو به طول یک ثانیه به سمت بالا یعنی خلاف جهت جاذبه زمین بکشه یعنی یک اسب بخار توان داره…
که توان حقیقی این خودرو ها رو میشه از این طریق محاسبه کرد
ضرب نیرو در دور موتور قدرت لحظه ای موتور رو به ما میده
مثلا قدرت استاتیکی موتور در ۳۰۰۰ چقدره ۱۰۰۰ چقدر ؟
khashayar0
۹ خرداد ۱۴۰۳Mohammad hasan عزیز نه تنها معنا نداره بلکه به قول خودت کاربردی هم نداره. صرفا فقط یک تعریف ( نیرویی که بتونه یک جسم ۷۵ کیلو گرمی رو به طول یک ثانیه به سمت بالا یعنی خلاف جهت جاذبه زمین بکشه یعنی یک اسب بخار توان داره…) است. مثلا توربین تسلا یا موتور MYT که توان بالایی رو به خاطر دور بالا ارائه میدن ولی نمیتونن یک خودرو رو حرکت بدن.
JaMsHiD
۷ خرداد ۱۴۰۳بخاطر اینکه موتور نهایت گشتاور رو در لحظه قرار میده و ماشینی مثل سایبر تراک بعد از فشار دادن پدال گاز توی برف و گل و شن گیر میکنه . صخره نوردی بود قضیه فرق داشت چون سطح کاملا خشکه ولی جاهایی که سطح نرم و لیز دارن اصلا این گشتاور بدرد نمیخوره . فکر کنم تسلا هم یونیتی برای کنترل گشتاور و انتقال کم گشتاور توی مسیر های گل و لای و برف و شن هم نداره که گیر میکنه . البته توی صخره نوردی هم که بالا گفتم ماشین باز نسبت به جیپ و لندکروزر کم میاره چون یونی بادی هست و تراول کم باعث میشه بخاطر اختلاف ارتفاع دو سطح مجاور هم ماشین به قولا لنگش بره هوا . مثل دیفندر ( ذاتاً مشکل شخصی دارم با این ماشین کلا😆 )
Taha Ayoobi
۷ خرداد ۱۴۰۳ای جانم بهاین موتور ها.
آدم اشک شوق میریزه وقتی توضیحاتو میخونه.
شاید بعضی ها بگن چه مسخره، از 7 لیتر موتور 400 اسب گرفته. ولی نمیدونن که اون 400 اسب شروعشه تازه…
یه تغییرات ریز، +1000 اسب بخار.
(Ali(chevynova
۷ خرداد ۱۴۰۳اونی که میگه چرا موتور ۷ لیتری ۴۰۰ اسبه ذره ای از طراحی انجین درک نمیکنه
در انجینهای امریکایی همیشه اهمیت داشته حجم بالا و بدست اوردن حداکثر گشتاور در دور پایین هست و عمر بالای انجین
بقول کارل شلبی بزرگ:
اسب بخار برای تبلیغ/گشتاور برای پیروزی در پیست
khashayar0
۷ خرداد ۱۴۰۳افرین به علی شوی عزیز. واقعا من وقتی میبینم همه هی اسب بخار اسب بخار میکنن و اصلا درکی نسبت به این موضوع ندارن خیلی ناراحت میشم.
درود بر علی شوی عزیز
Mohammad hasan
۸ خرداد ۱۴۰۳بنز های دماغ دار که تو ایران به مایلر معروف هستن نهایت قدرتشون ۲۴۰ اسب بخار اما گشتاوری معادل ۸۴۰ نیوتن متر رو تو بازه دور ۱۲۵۰ تحویل میدن
همین برگ برنده این ماشین تو ایران شده…و ایضا کیفیت بسیار بالا محصولات بنز
Taha Ayoobi
۸ خرداد ۱۴۰۳علی این همه به آمریکا ماشالا گفتی من میخوام به خودت بگم.
ماشالا علی شوی
ماشالا بهترین آمرکایی باز
ماشالا کاربر با اصالت سایت
JaMsHiD
۸ خرداد ۱۴۰۳تنها کاربری که بهش ظلم شده .
دقیقا راست میگه آقا علی
گشتاور در واقع نیروی تولیدی رو به پایین توسط پیستون ضربدر فاصله نقطه اثر نیرو ( جایی که شاطون به میللنگ وصل میشه ) تا محور گردش ( محور وسط میللنگ هست )
مثلا شما یه گاری رو با قدرت بسیار هل بدید ، مسافت بیشتری رو طی میکنه . این دقیقا همون گشتاوره که هر چه بیشتر باشه زور ماشین برای هل دادن بیشتر میشه و نهایت سرعت بیشتر میشه و طی مدت زمانی که به نهایت سرعت میرسی زودتر اتفاق میوفته . برای همینه یا از توربو هایی با اندازه خیلی بزرگ مثل فرمول یک یا موتور های خیلی بزرگ مثل نسکار که تراکم بسیار بالایی دارن یعنی همون نیروی تولیدی رو به پایین که هرچه بیشتر باشه گشتاور بیشتره . یا موتور های الکتریکی که گشتاور آنی دارن مثل مسابقات لمانز و رالی . که ماشین طی مدت زمان کمتری بتونه به نهایت سرعت دست پیدا کنه و نهایت سرعت بیشتری داشته باشه . تمام مواردی که گفتم بجز موتور الکتریکی که فقط گشتاور آنی اضافه میکنه همشون برای اضافه شدن تراکم بود . آمریکایی ها یه اصل رو خوب دنبال کردن : موتور تنفس طبیعی برای تولید تمام گشتاور توی محدوده دور موتور وسیع که از همون دور موتور های اولیه و میانه و تراکم بشدت بالا با حجم بالا . همشون باعث تولید گشتاور میشدن که نهایت سرعت رو بیشتر میکردن . برای همینه ماشینی مثل چارجر دیتونا ۱۹۹ مایل بر ساعت حرکت میکنن
.
اگر اشتباه میگم کسایی که بلدن درست کنن
Mohammad hasan
۸ خرداد ۱۴۰۳فرمول گشتاور نیرو ضربدر فاصله تا محور دوران هست
مثال یک آچار ۳۰ سانت طول داره و شما انتهاش رو گرفتی و با نیرو ۵ کیلوگرم پیچ رو سفت می کنی
پس میشه
T = 5 × 0/3 = 1/5 kgm
تی یعنی تورک یا همون گشتاور
سی سانت میشه سه دهم متر
کیلوگرم هم نیرو شماست
و یعنی یک و نیم کیلوگرم متر گشتاور شما برای اون پیچ
البت پیچ های ماشین های سواری با این زور میبرن غیر پیچ سر میل لنگ و…
BMW
۷ خرداد ۱۴۰۳همین دوج SRT دیمن 170 رو میبینم سیر میشم 😎🔥
Taha Ayoobi
۷ خرداد ۱۴۰۳🤤
Taha Ayoobi
۷ خرداد ۱۴۰۳بهترین مقاله دنیا وجود ندا…
Reza
۷ خرداد ۱۴۰۳یعنی فک کن تو دهه 70 میلادی ماشین انجین 10.4 لیتری با 1004 اسب بخار داشت
لامصب شول چه چیزی بود🤤
۷ خرداد ۱۴۰۳من میگم کوچیک بود
ریز بود ولی همون هم برکت خداست
البته الان بزرگ شده اسمش عوض شده
۸ خرداد ۱۴۰۳فکر کنم از این به بعد بهش میگن شورلت کبیر بدون ب
چون قدیما بهش میگفتن شورلت شول
Mohammad hasan
۸ خرداد ۱۴۰۳اون نسخه ای که شما میگی حدود سه سال پیش برای رقابت با موتور جعبه ای هلفانت دوج ساخته شد…
Taha Ayoobi
۷ خرداد ۱۴۰۳دوتا سوال داشتم از کاربران عزیز.
1- وقتی میگن بلوک بزرگ یا بلوک کوچیک یعنی چی و فرقشون چیه
2- به همه ماشین ها میشه سوخت E85 زد یا بستگی داره؟
اگر اشتباه نکنم کونیگزگ یسکو بود که با E85 میتونست 1600 اسب بخار قدرت تولید کنه و هم قدرت بوگاتی شیرون میشد، بعد میخوام بدونم یعنی میشه به شیرون هم E85 زد یا ماشین تا ماشین فرق داره.
خیلی ممنون🙏🙏🙏
(Ali(chevynova
۷ خرداد ۱۴۰۳بلوک بزرگ یا بیگ بلاک انجینهای ۳۶۰ اینچ به بالا هستن که از ۵۹۰۰ cc شروع میشه
البته این معیار از دهه ۶۰ تعیین شد چونکه در دهه ۵۰ مثلا ۳۴۸ شوی بیگ بلاک بود ولی با گذشت زمان و معرفی انجینهای حجیم بیگ بلاکها متعدد توسط خودروسازان امریکا از ۳۶۰ به بعد حساب میشدن بیگ بلاکها
Taha Ayoobi
۸ خرداد ۱۴۰۳🙏❤️
Mostafa
۷ خرداد ۱۴۰۳تواتارا ssc عجب ماشینیه
AMIN (M.A.S)
۷ خرداد ۱۴۰۳بین موتورای نسل سوم همی این موتور C170 قویترین نیست
نسخه بلوک آلومینیومی همین موتور به کد A170 با مصرف E85 حدود ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنه
یه موتور دیگه به اسم هلفنت ۱۵۰۰ هست یه موتور به حجم ۷ هزار سی سی که اونم بلوکش الومینیمیه و تا جایی که میدونم بدون سوخت E85 قدرتش بالای ۱۲۰۰ اسب هستش با E85 قدرتش به حدود ۱۵۰۰ اسب بخار میرسه!!
البته که مقاله بحثش درباره انجینای ماشین های تولیدی هستش و این موتورا به صورت موتور جعبه ای فروخته میشن
BlackWing
۷ خرداد ۱۴۰۳کادیلاک بلک وینگ خیلی حیف شد ، سدان ۵.۲ متری با شتاب ۳.۸ ثانیه و گشتاور ۸۰۰ نیوتون متر دف عقب… 🤦🏻♂️🔥
R@min
۷ خرداد ۱۴۰۳کلا جی ام همینه، هیچوقت رو محصولاتش نمیشه اسم بی نقص گذاشت برای درآمد بیشتر از یه جای ماشین میزنن حالا یا شاسی یا گیربکس یا وزن و موتور و… . اگر این موتور رو محصولات بلک وینگ تیون می کردن پرفورمنس خیلی بهتری نشون میداد.
AMIN JAFARI
۷ خرداد ۱۴۰۳پادشاه امریکا
سوشیانت
۷ خرداد ۱۴۰۳شول عجب قدرتی داره قوی ترین ماشین دهه ۷۰ بوده
محمدهادی
۹ خرداد ۱۴۰۳آره انصافا تو توان موتور لنگه ش نبوده بین ماسل کارهای ۶ متری دهه ۷۰ امریکا
ar-ma-n
۷ خرداد ۱۴۰۳جناب شاهین زاده دمت گرم ممنون بابت این مقاله واقعا حرف نداره حداقل این هفته چنتا مقاله خوب دبیران پدال ارائه دادن اگه امکان داره مقاله های خبری درباره خودرو سازن داخلی و چینی داخلی کمتر بزار البته بازم ممنون مرسی ❤🙏🏻👏🏻😍🌹🌹
ar-ma-n
۷ خرداد ۱۴۰۳کاش درمورد موتور های سری ls و zl کامارو های نسل جدید و قدیم میزاشتین.
امیدوارم انجین های مثل بلوک کوچیک کوروت و وحتا وایپر و حتا ماژولار فورد و…
موتور های تو این سبک که راندمان و قدرت مناسب دارن و لذت رانندگی خوبی بهت میده و هیجان خوبی .
نه اینک خیلی زیاد باشه پرواز کنی باش نه خیلی ضعیف باشه که خسته کننده باشه .
بیشتر و در کلاس ماسل کار و پونی کار بیشتر من دیدم این موضوع و خب انجین های قوی با خروجی بالا سوپر اسپرت های که آخر مقاله گذاشت مشخصه تو چه کلاسی هست خلاصه بگم ماشین های سوپر اسپرت یک حس و هیجان داره این مدل ماشین یک حس دیگ که بیشتر اصالت و سنت آمریکایی ها تو همین سبک انجین هستن .
ar-ma-n
۷ خرداد ۱۴۰۳بچه ها انجین توصه و ساخت انجین هنسی فیوری با خودش بوده یا از کسی دیگ گرفته ؟؟
زیزیگولو
۷ خرداد ۱۴۰۳قطعاً پیشرانه 10 سیلندر دوج وایپر یکی از خاص ترینای صنعت خودروسازی جهان هستش
amirboss
۷ خرداد ۱۴۰۳همه یه طرف موتور اکوبوست فورد یه طرف
ar-ma-n
۷ خرداد ۱۴۰۳چقدر خوشحالم واقعا سطح کامنت های این مقاله خیلی نسب به قبل تر و اطلاعات که دوستان میشناختم بیشتر شده چه علمی و فلسفه و… واقعا جای تشکر داره و زحمت .
خوشحالم کم کم بار فنی کاربران پدال نسبت به 4 سال اخیر داره بیشتر میشه و خب این یعنی پیشرفت 🤔😍😍👏🏻👏🏻👏🏻👍❤🌹
رضا نیکخواه
۷ خرداد ۱۴۰۳من حالا چیزی ندارم باشه برای بعدا
Alireza
۸ خرداد ۱۴۰۳HEMI پیشرانه ی پر قدرت
Amir
۸ خرداد ۱۴۰۳به قول کارتون ماشین ها
به اون کرایسلر میگن سلطان😂
ابوالفضل
۸ خرداد ۱۴۰۳یکی از یکی عالی تر
مخصوصا شلبی GT500 ❤️
ونوم چقدر زیباست
Arash
۹ خرداد ۱۴۰۳فورد ماستنگ Code red بیشتر از 1300 اسب بخار قدرت داره