در این مقاله به بررسی تفاوت قدرت و گشتاور پیشرانه خودرو و معرفی پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران و پرقدرت ترین ماشین ساخت ایران و نیز بهترین موتور ماشین ایرانی میپردازیم.
پیشرانه یا موتور، مهمترین بخش خودرو شناخته میشود و عملکردی شبیه به قلب انسان دارد. به بیان دیگر نحوه عملکرد خودرو ارتباط کامل با حجم، قدرت و سرعت موتور دارد. با گسترش صنعت خودروسازی در ایران، طراحان و متخصصین تصمیم به ساخت موتورهای ایرانی گرفتند تا در ماشینهای تولید داخل استفاده شوند. تا کنون موتورهای متعددی در ایران با همکاری شرکتهای خارجی ساخته شده است و برخی دیگر از موتورها مونتاژ و بهینه شدهاند. در این مقاله قصد داریم به بررسی پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران شامل خودروهای داخلی و وارداتی و همچنین بهترین موتور ماشین ایرانی بپردازیم. پیش از آن باید برخی از اصطلاحات علمی مربوط به پیشرانه خودرو از جمله قدرت یا گشتاور را تعریف کنیم.
در این مقاله، عناوین زیر را خواهید خواند:
حجم موتور چه تاثیری بر مصرف سوخت دارد
پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران
مشخصات پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران
شاید تا به حال شنیده باشید که در معرفی خودروها از قدرت و گشتاور استفاده میشود. بسیاری از مصرفکنندگان خودرو، تصور درستی از این دو مفهوم ندارند و به همین دلیل، در هنگام خرید خودرو به مشخصات آن توجه نمیکنند. در این بخش از مقاله به بررسی این دو عامل مهم در مشخصات خودرو میپردازیم.
تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟
خودروسازان برای معرفی محصولات خود از شاخصهای مختلفی استفاده میکنند؛ مشخصات ظاهری، ابعاد، امکانات و ویژگیهای فنی از جمله مواردی هستند که در اختیار مشتریان قرار میگیرند تا آنها بتوانند خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند. حجم موتور، تعداد سیلندرها، نوع موتور به لحاظ شکل قرارگیری سیلندرها، تعداد سوپاپها و غیره نیز از جمله مشخصات فنی خودرو هستند.
برای معرفی کارایی موتور معمولاً از دو مشخصه استفاده میشود؛ قدرت بر حسب اسب بخار (Horse Power) و گشتاور (Torque) بر حسب نیوتنمتر که در میان این دو، قدرت در نزد عموم مردم شناخته شدهتر است و بیشتر به آن استناد میشود. با این حال، افرادی که دارای تخصص بیشتری در مورد نحوه عملکرد خودرو هستند، به میزان گشتاور خودرو بیشتر توجه میکنند، زیرا در واقع گشتاور موجب گردش چرخهای خودرو میشود.
اسب بخار چیست؟
اسب بخار برای نشان دادن قدرت یا توان به کار میرود و میزان کار انجام شده در واحد زمان را بیان می کند؛ مطابق تعریف، اسب بخار نیرویی است که بتواند ۷۵ کیلوگرم را در مدت یک ثانیه، یک متر بالا ببرد.
اولین سؤالی که ممکن است برای هر شخصی به وجود آید، این است که چرا برای اندازهگیری و محاسبه توان، حیوانی مانند اسب مورد سنجش قرار گرفته و چرا از حیوانات دیگری که قویتر بوده یا سرعت بیشتری نسبت به اسب داشته باشند، استفاده نشده است. در پاسخ باید گفت که یکی از خصوصیات اسب این است که همزمان قدرت، سرعت و استقامت مناسبی دارد.
به عنوان مثال، فیل دارای قدرت خیلی بیشتری نسبت به اسب است ولی دارای سرعت مناسبی نیست؛ یا حیوانی مانند یوزپلنگ دارای سرعت خیلی بیشتری نسبت به اسب است ولی قدرت و استقامت مناسبی ندارد یا حیوانی مانند شتر دارای استقامت خیلی بالایی است ولی سرعت آن قابلمقایسه با اسب نیست و در عین حال اسب حیوانی اهلی است که در زمانی که هنوز موتور اختراع نشده بود، از آن برای انجام خیلی کارها استفاده میشد. شاید به همین دلیل باشد که جیمز وات، مخترع معروف اسکاتلندی در اواخر قرن هجدهم که مشغول بررسی و تحقیق روی موتورهای درونسوز بود، توان و قدرت اسب را مبنا قرار داده است.
از آن به بعد استفاده از این واژه برای معرفی توان موتورهای دورنسوز، در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفت. برای فهم این شاخص میتوان چنین گفت که چنانچه خودرویی دارای ۱۰۵ اسب بخار قدرت باشد، بدین معنی است که میتواند وزنهای را به میزان ۷۸۷۵ کیلوگرم که از حاصلضرب ۱۰۵ در ۷۵ (۷۸۷۵ = ۷۵ × ۱۱۰) بدست آمده، در مدت یک ثانیه، یک متر بالا ببرد.
حداکثر میزان قدرت، برای یک موتور معمولا در دورهای بالای موتور ایجاد میشود و خودروسازان برای اعلام این شاخص موتور، همیشه میزان اسب بخار را به همراه دور موتوری که این مقدار در آن اندازه گیری شده است، اعلام میکنند.
به عنوان مثال، اگر به صفحه مشخصات فنی خودرو رنو تندر که مجهز به موتور K4M با حجم موتور ۱۶۰۰ سانتیمتر مکعب است، مراجعه کنید، با عبارت «حداکثر توان موتور ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه» مواجه خواهید شد. به عبارت دیگر در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، حداکثر توان تولید میشود و چنانچه دور موتور از مقدار مذکور بیشتر شود، توان کاهش مییابد.
عوامل زیادی در کاهش توان موتور نقش دارند که یکی از مهمترین آنها کاهش راندمان حجمی است که با نصب سیستم VVT، راندمان حجمی تا حدودی جبران میشود. به عنوان مثال خودروی مگان ۱۶۰۰ از موتوری همانند خودرو تندر بهره میبرد، با این تفاوت که سیستم VVT روی میل سوپاپ ورودی نصب شده است. پیشرانهی این خودرو ۱۱۵ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند، یعنی تنها نصب سیستم VVT روی میل سوپاپ ورودی، موجب بهبود راندمان حجمی در دورهای بالا شده و توان به میزان ۱۰ اسب بخار افزایش مییابد.
گشتاور چیست؟
بیشتر افراد به سادگی میتوانند معنای توان و واحد آن (اسب بخار) را درک کنند ولی درک گشتاور اندکی مشکل است؛ زیرا گشتاور کمیتی برداری است و کمتر کسی میتواند بدون تسلط بر مفهوم بردار، استنباطِ درستی از واژهی گشتاور داشته باشد. برای درک معنای گشتاور، لازم است ابتدا بدانیم که نیرو چیست؛ مطابق آنچه در شکل زیر نمایش داده شده است، نیرو کمیتی است که موجب حرکت و شتاب گرفتن جسم میشود. نیرو کمیتی برداری و واحد آن نیوتن است.
حال اگر نیرو به هر شکلی برای چرخاندن، گردش یا دَوَران مورد استفاده قرار گیرد، به آن گشتاور گفته میشود. بهعنوان مثال، برای باز کردن در ظرف مربا، باز کردن و بستن شیر آب یا برای باز کردن و بستن یک پیچ، همانطور که در شکل زیر نمایش دادهشده است، نیروی بکار رفته گشتاور نامیده میشود.
در شکل زیر تفاوت نیروی انتقالی که منجر به انجام کار شده با گشتاور که موجب چرخش جسم میشود، به وسیلهی شکل نمایش داده شده است. مطابق آنچه گفته شد، گشتاور یا نیروی چرخشی عاملی است که باعث دَوَران یا چرخش جسم میشود؛ به عبارت دیگر، اثر گشتاور در حرکتِ چرخشی، مانند اثر نیرو در حرکتِ انتقالی است.
با توجه به توضیحات و مثالهای بالا، میتوان گفت گشتاور عاملی است که باعث دوران یا چرخش جسم میشود. برای فهم بهتر تفاوت بین نیرو و گشتاور میتوان چنین گفت که نیرو برای کشیدن یا هل دادن یک جسم روی زمین به کار میرود؛ ولی برای بستن یا باز کردن شیر آب یا در یک شیشه مربا، نیاز به گشتاور داریم. واحد نیرو نیوتن و واحد گشتاور نیوتنمتر است.
وقتی در سیلندر مخلوط هوا و بنزین محترق میشود، موج حاصل از احتراق به سطح پیستون برخورد کرده و آن را به حرکت درمیآورد؛ ولی این نیرو قادر به دوران چرخهای خودرو نیست و لازم است تا تبدیل به گشتاور شود. به عبارت دیگر، جهت حرکت پیستون خطی است و نمی تواند چرخهای خودرو را بچرخاند و برای اینکه حرکت خطی پیستون تبدیل به حرکت دورانی شود، قطعات زیادی مانند گژنپین، شاتون و میللنگ به کار گرفته میشوند. عوامل زیادی مانند موقعیت گژنپین، طول شاتون، طولِ لنگِ متحرکِ میللنگ، زاویهی نیروی اعمال شده به لنگ متحرک و غیره در این زمینه نقش دارند. پس از اینکه نیروی دورانی ایجاد شد، از طریق جعبه دنده، دیفرانسیل و پولوسها، به چرخها منتقل شده و چرخهای خودرو به حرکت در میآیند.
با توجه به اینکه ماهیت و جنس دو شاخص توان و گشتاور با هم متفاوت هستند، نباید انتظار داشت که مقادیر آنها با هم تناسب و سازگاری نزدیکی داشته باشند. در موتور احتراق داخلی، میزان حداکثر گشتاور بر خلاف توان، در دورهای ماکزیمم اتفاق نمیافتد بلکه معمولا بیشترین گشتاور در دورهای میانی موتور ایجاد میشود. به عنوان مثال، میزان گشتاور در موتور تندر ۱۴۰ نیوتنمتر است که در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه ایجاد میشود یا بیشترین مقدار گشتاور در خودرو مگان ۱۶۰۰ سیسی، در دور موتور ۴۲۵۰ دور بر دقیقه ایجاد میشود و مقدار آن ۱۵۱ نیوتنمتر است.
در شکل زیر میتوانید نمودار مقایسه توان و گشتاور را در یک موتور که مجهز به توربوشارژر و سیستم VVT نیست، مشاهده کنید:
در نموار بالا، بیشترین مقدار قدرت که با رنگ قرمز نمایش داده شده، در دورهای بالا ایجاد شده و سپس افت کرده است؛ ولی بیشترین مقدار گشتاور که با رنگ آبی مشخص شده، در دورهای متوسط ایجاد شده و سپس کاهش یافته است. به همین دلیل، همواره رانندگی در دورهای متوسط که دارای بیشترین گشتاور است، توصیه میشود و همچنین گفته میشود که تعویض دنده در همین محدوده یعنی دورهای متوسط انجام گیرد و از حرکت با دور موتورهای بالا پرهیز کنیم؛ زیرا رانندگی و تعویض دنده در دور موتور بالا تنها موجب هدر رفت انرژی، مصرف سوخت بالا و آسیب به موتور میشود.
اگر شخصی مطابق اصول صحیح و توصیههای بالا رانندگی کند و به این نکته توجه کند که بیشترین گشتاور در خودرویی که با آن رانندگی میکند، در چه دوری ایجاد میشود و در دور موتور مناسب، اقدام به تعویض دنده کند، نه تنها کمتر به پمپ بنزین و تعمیرگاه مراجعه خواهد کرد، بلکه در شروع رانندگی از شتاب بیشتری بهرهمند شده و همچنین در جاده، خیلی زودتر از دیگران، بهسرعت های بالاتر دست خواهد یافت.
ویژگی یک موتور خوب به لحاظ قدرت و گشتاور چیست؟
طبق آنچه گفته شد، از خصوصیات بارز یک موتور، داشتن قدرت و گشتاور مناسب است. طبق قواعد و اصول مهندسی خودرو، هر چه موتور توان و گشتاور بیشتری داشته باشد، بهتر است. اما در اینجا باید به چند نکتهی دیگر نیز توجه کرد؛ اول اینکه هر چه حداکثر گشتاور در دور پایینتری تولید شود، آن موتور مشخصات بهتری دارد. مورد دوم که مهمتر به نظر میرسد، این است که هر چه مقدار گشتاور بیشینه در محدوده بیشتری از دور موتور ثابت و پایدار باشد و افت نکند، آن موتور دارای تکنولوژی ساخت بالاتر و دارای خصوصیات بهتری خواهد بود. برای اینکه منظور از پایداری میزان گشتاور در محدوده بیشتری از دور موتور را متوجه شوید، به نمودار زیر که مربوط به خودرو مشخصات رنو کپچر است، دقت کنید:
خودروی رنو کپچر مورد استفاده در ایران، دارای موتوری با حجم ۱۲۰۰ سیسی و مجهز به سیستم توربوشارژر است. سیستم پاشش سوخت آن به صورت تزریق مستقیم (GDI) بوده و همچنین از سیستم VVT روی هر دو میل سوپاپ ورودی و خروجی بهره میبرد. حداکثر قدرت پیشرانهی رنو کپچر در دور موتور حدود ۴۵۰۰ دور بر دقیقه ایجاد شده و مقدار آن ۱۲۰ اسب بخار بوده و نکته جالب این است که توان آن تا حدود ۵۰۰۰ دور دقیقه نیز تقریباً ثابت بوده است و سپس کاهش پیدا میکند.
یعنی توان در دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه به بیشترین حد خود رسیده و تا حدود ۵۰۰۰ دور بر دقیقه تقریبا ثابت و پایدار مانده و سپس کاهش مییابد؛ ولی آنچه در این موتور اهمیت زیادی دارد و نسبت به موتورهای دیگر جلب توجه میکند و موجب افزایش بهرهوری موتور شده، این است که بیشترین مقدار گشتاور در دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه ایجاد شده و مقدار آن ۱۹۰ نیوتنمتر است. این گشتاور تا حدود دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه ثابت و پایدار بوده و سپس کاهش مییابد که این خصوصیت بسیار مهمی است.
چنین ویژگی به کامپیوتر گیربکس اجازه میدهد تا دنده را در دورهای پایینتری تعویض کند که کاهش مصرف سوخت و همچنین آلایندگی کمتری را به دنبال دارد. این در حالی است که در بیشتر موتورها، گشتاور بیشینه در دورهای بالاتری ایجاد شده و محدوده دور موتوری که میزان گشتاور میتواند در آن ثابت و پایدار بماند، خیلی کوتاهتر است.
با یک نگاه کوتاه به دو نمودار اخیر، میتوانید تفاوت در شاخصها را احساس کنید. در موتور قبلی مقدار توان و گشتاور در دور موتورهای بالاتر ایجاد شده و محدوده پایداری دور موتور بسیار کوتاه بود و هر دو شاخص (قدرت و گشتاور) خیلی سریع کاهش مییابند؛ ولی در موتوری که مجهز به توربوشارژر و سیستم VVT است و از سیستم تزریق سوخت مستقیم بهره میبرد، توان و گشتاور در دورهای پایینتر موتور ایجاد شده و محدوده پایداری آنها، خصوصاً شاخص مربوط به گشتاور خیلی بیشتر است.
ارتباط میان گشتاور و قدرت
گشتاور و قدرت در بازار خودرو نقش حیاتی ایفا میکنند. این اعداد و ارقام برای توصیف کارایی خودرو بیان میشوند. در واقع نقش این اعداد نسبت به آنچه که اکثر مصرفکنندگان درک میکنند، پیچیدهتر است. مهمتر از آن، براساس چگونگی ارتباط این دو مفهوم در طراحی یک خودرو، کارایی این اعداد در دنیای واقعی رانندگی و حمل بار تعیین میشود.
قدرت موتور برابر است با «حاصلضرب گشتاور و دور موتور». گشتاور برابر نیرویی است که میللنگ خودرو میتواند تحمل کند. دور موتور نیز نمایانگر سرعت چرخش موتور است. حال فرض کنید موتوری با سرعت ۶ هزار دور بر دقیقه، ۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. وظیفهی جعبه دندهی خودرو این است که گشتاور را به دور تبدیل کند. به عنوان مثال، دندهای با نسبت ۰٫۵، دور موتور را نصف میکند. بنابراین خروجی این دنده با سرعت ۳۰۰۰ دور بر دقیقه دوران میکند؛ اما از آنجا که حاصلضرب دور و گشتاور ثابت است، گشتاور باید دو برابر شود. یعنی خروجی این دنده ۲۰۰ نیوتنمتر نیرو خواهد داشت و به عبارت دیگر، یعنی سرعت کمتر در مقابل نیروی بیشتر.
وقتی خودرو با سرعت کم و در دندههای سنگین در حال حرکت است، جعبه دنده دور خروجی پایین و گشتاور خروجی بالایی دارد. به همین دلیل با کوچکترین فشار پدال گاز، نیروی زیادی را احساس میکنید و خودرو به راحتی شتاب میگیرد. در سرعتهای بالا و دندههای سبک، به دلیل سرعت بالای دوران چرخ، گشتاور کاهش مییابد و شتابگیری آهستهتر میشود.
برای درک این موضوع به تفاوت میان خودروی مسابقهای و تراکتور فکر کنید. اگر گشتاور خودروی مسابقهای از طریق چرخدندهها برای رسیدن به سرعتهای بالا مورد استفاده قرار بگیرد، قدرت بسیار زیادی تولید میشود. به طور نسبی، برای حرکت دادن یک خودروی مسابقهای نیاز به انجام کار زیادی نیست، بنابراین کار کمتری انجام میشود و قدرت بیشتری برای رسیدن به سرعتهای بالا باقی میماند.
از سوی دیگر یک تراکتور ممکن است موتوری با حجم و قدرت تولیدی یکسانی داشته باشد، اما این قدرت برای انجام کار از طریق چرخدندهها به کار گرفته میشود. تراکتور نمیتواند با سرعت زیاد حرکت کند، اما میتواند اجسامی با وزن بسیار زیاد را جابهجا کند.
حال اگر خودرویی قدرت بیشتری داشته باشد، میتواند به طور همزمان در دورها و سرعتهای بالاتر، نیرو و شتاب بیشتری را به خودرو وارد کند. یا در مورد ماشینهای سنگین، در سرعتهای پایینتر قابلیت حمل بار خودرو افزایش مییابد.
نکته بسیار مهم دیگر این که گشتاور بیشینه خودرو در چه دور موتوری در دسترس است. هرچه گشتاور موتور در دورهای پایین بیشتر باشد، رانندگی با خودرو راحتتر خواهد بود. چرا که میتوانید بدون گاز دادن زیاد یا ریپ زدن خودرو در دورهای پایین، رانندگی کنید. موتور نیسان جوک توربو از این نظر یک شاهکار مهندسی محسوب میشود و گشتاور آن در طیف گستردهای از دور موتور در دسترس راننده است.
بسیاری از موتورهایی که فناوری قدیمیتری دارند، در دورهای بالا به گشتاور قابل قبول میرسند. در نتیجه راننده برای به راه انداختن خودرو باید دور موتور را مثلا تا ۳۵۰۰ بالا ببرد و این امر باعث استهلاک خودرو خواهد شد. به همین دلیل است که همیشه در کنار عدد گشتاور موتور، دور موتوری که گشتاور در آن حاصل میشود را نیز مینویسند.
به طور خلاصه، میتوان گفت گشتاور نشاندهندهی کشش و شتاب خودرو در سرعتهای پایین و قدرت، نشاندهندهی حداکثر سرعت خودرو است. چرا که در سرعتهای پایین، تمام توان موتور به شکل گشتاور برای شتابگیری خودرو استفاده میشود و در دورهای بالا، تقریبا تمام قدرت موتور صرف غلبه بر نیروی مقاومت هوا خواهد شد.
حجم موتور چه تاثیری بر مصرف سوخت دارد؟
یک موتور بزرگ که میتواند با هر دور چرخش در دقیقه سوخت بیشتری بسوزاند، معمولاً بیشتر از موتوری کوچکتر با همان تعداد دور سوخت مصرف میکند. این مسئله هنگام انتخاب و خرید خودروی جدید بسیار مهم است. چرا که خودروهای قدرتمندتر و موتورهای بزرگتر معمولاً هزینه بیشتری داشته و از سوخت بیشتری نسبت به موتورهای کوچکتر استفاده میکنند.
اگر خودرو را فقط برای رانندگی روزمره خواسته و قصد ندارید با آن بارهای سنگین جابهجا کرده یا با سرعت خیلی زیاد برانید، میتوانید خودرویی با موتور کوچک و در عین حال قدرتمند خریده و در مصرف سوخت نیز صرفهجویی کنید.
موتورهای کوچک معمولاً متناسب با خودروهایی هستند که بیشتر در داخل شهر استفاده میشوند. این موتورها عملکرد کافی را برای سفرهای کوتاه مانند رفتن به فروشگاههای شهری، مدرسه و دفتر کار فراهم میکنند.
اهمیت میزان حجم موتور هنگام خرید خودرو
در بعضی از کشورها بر اساس حجم موتور مالیات خودروها مشخص میشود. باید بدانید هزینهی طراحی و ساخت موتورهایی که حجم بالاتری دارند، بیشتر است. در بازار موتورهای گوناگونی با انواع حجم وجود دارد که شامل مدلهای کم حجم ۴ سیلندر تا موتورهای V8 و V12 با حجم موتور بالای ۶ لیتر میشود. یکی از اعدادی که شرکت در اختیار خریداران و مردم میگذارد، حجم موتور است که با یک عدد مشخص میشود.
اگر به خودروی شهری با مصرف سوخت پایین نیاز دارید، باید محصولی با موتور کم حجم انتخاب کنید؛ اما اگر در پی سرعت و قدرت هستید و میخواهید با خودروی خود به مسافرت بروید، حتما خودرویی با موتور بزرگ و پرحجم انتخاب کنید.
حجم موتور بالا برای چه افرادی مناسب است؟
افرادی که به دنبال موتورهایی با حجم بالا هستند، معمولا کاروان دارند و افرادی هستند که باید مسافتهای طولانی را در بزرگراه ها طی کنند. البته این موتور های بزرگ و پرقدرت میتواند برای کسانی که از رانندگی لذت برده و فقط جهت سرگرمی رانندگی میکنند، نیز مفید باشد؛ زیرا دارای قدرت بیشتری بوده و معمولا سر و صدای بیشتری نیز دارند. به علاوه خودروهایی که خودشان نیز بزرگ و سنگین هستند، نیاز به موتورهای بزرگی دارند.
بهترین موتور ماشین ایرانی
موتور ۱/۷ لیتری ایران خودرو که با نام موتور ملی یا EF7 شناخته میشود، هماکنون بهترین و قدرتمندترین موتور ماشین ایرانی به شمار میرود. این پیشرانه که در خانواده محصولات ایران خودرو به کار میرود، دارای بیشترین قدرت و گشتاور تولیدی نسبت به سایر محصولات خودروسازان داخلی است. از این موتور در پرقدرت ترین ماشین ساخت ایران استفاده میشود و باعث شده است که آنها دارای بیشترین قدرت تولیدی در میان خودروهای تولید داخل باشند.
پرقدرت ترین ماشین ساخت ایران
سمند سورن ای ال ایکس توربو EF7 و دنا پلاس توربو را میتوان به طور مشترک (هر دو از پیشرانه واحدی استفاده میکنند)، قدرتمندترین خودروی داخلی در بازار ایران دانست. سدان ۴ سرنشین سمند سورن ای ال ایکس توربو EF7 از پیشرانه ۴ سیلندر خطی با حجم ۱۶۵۰ سیسی بهره میبرد که با توجه به وزن ۱۲۵۷ کیلوگرمی، ۷/۳۳ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. این پیشرانه دارای ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور (در ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه) است و نیروی تولیدی آن توسط جعبه دنده دستی ۵ دنده به چرخهای جلو منتقل میشود. سمند سورن ای ال ایکس توربو EF7 قادر است در زمان ۱۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت آن به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
دنا پلاس توربو نیز یکی از قدرتمندترین خودروهای داخلی ساخت ایران خودرو در بازار کشور به شمار میرود. این سدان ۴ سرنشین از پیشرانه ۴ سیلندر خطی با حجم ۱۶۵۰ سیسی بهره میبرد که با توجه به وزن ۱۲۶۲ کیلوگرمی، ۷/۹۴ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. این پیشرانه دارای ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور (در ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه) است و نیروی تولیدی آن توسط جعبه دنده دستی ۵ دنده به چرخهای جلو منتقل میشود. این خودرو قادر است در زمان ۱۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت آن به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران
تا چند سال پیش که قانون ممنوعیت واردات خودروهای دارای حجم پیشرانه بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی در ایران تصویب و اجرایی نشده بود، شاهد خودروهای زیادی بودیم که قدرت و گشتاور زیادی داشتند. با این حال، قانون یادشده اجرایی شد و تاثیر خود را بر محصولات بازار گذاشت و هماکنون شاهد خودروهای داخلی و خارجی با حجم پایین هستیم که قدرت تولیدی آنها نسبت به محصولات موجود در کشورهای دیگر کمتر است.
در این مقاله به بررسی ۱۰ مورد از پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران پرداختهایم که در کشور وجود دارند؛ دقت داشته باشید که در این مقاله به بررسی خودروهای تقویتشده و مسابقهای که برای منظورهای خاص مورد استفاده قرار میگیرند، نمیپردازیم.
مرسدس بنز S500 مدل ۲۰۱۲
سدان ۴ سرنشین مرسدس بنز S500 مدل ۲۰۱۲ را میتوان قدرتمندترین ماشین بازار ایران دانست. این خودرو از پیشرانهی ۸ سیلندر خورجینی ۳۲ سوپاپه با حجم ۴۶۶۳ سیسی بهره میبرد و میتواند ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتنمتر گشتاور (در ۳۵۰۰ دور بر دقیقه) تولید کند.
مصرف سوخت مرسدس بنز S500 مدل ۲۰۱۲ در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸/۶ لیتر است و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (محدود شده) میرسد و زمان صفر تا صد کیلومتربرساعت آن ۴/۸ ثانیه است. این خودرو از جعبه دنده خودکار ۷ دنده روی محور عقب به همراه فرمان برقی نیز بهره میبرد. این موارد باعث شده است تا مرسدس بنز S500 مدل ۲۰۱۲ بتواند در صدر فهرست پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران جای بگیرد.
بی ام و 650i کوپه ۲۰۱۵
بیامو 650i کوپه ۲۰۱۵ یکی از خودروهایی است که پرشیا خودرو در بازار ایران به فروش میرساند. حجم موتور این خودرو ۴۳۹۵ سیسی و زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت آن ۴/۶ ثانیه است. پیشرانهی ۸ سیلندر خورجینی و ۳۲ سوپاپه این خودرو میتواند ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است. ایثن خودرو از گیربکس ۸ دنده اتوماتیک و دیفرانسیل عقب بهره میبرد. از جمله سایر مشخصات بی ام و 650i کوپه ۲۰۱۵ میتوان به وزن ۱۷۹۵ کیلوگرمی، مصرف سوخت ترکیبی ۸/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حجم باک ۷۰ لیتر اشاره کرد.
بی ام و 750i مدل ۲۰۱۲
بی ام و 750i مدل ۲۰۱۲ یکی دیگر از محصولات خودروساز آلمانی است که توسط شرکت پرشیا خودرو در ایران عرضه میشود. حجم موتور ۸ سیلندر خورجینیی ۳۲ سوپاپه این خودرو ۴۳۹۵ سیسی و زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت آن ۴/۸ ثانیه است و قدرت موتور به ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۶۵۰ نیوتنمتر میرسد. این خودرو حداکثر میتواند به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. سدان بی ام و 750i مدل ۲۰۱۲ از گیربکس ۸ دنده اتوماتیک و دیفرانسیل عقب بهره میبرد و وزن آن ۲۰۱۵ کیلوگرم است و حجم باک آن به ۸۰ لیتر میرسد.
بی ام و 650i کروک مدل ۲۰۱۵
بی ام و 650i کروک مدل ۲۰۱۵ نیز همانند مدل کوپه از پیشرانهی خورجینی ۸ سیلندر ۳۲ سوپاپه با حجم ۴۳۹۵ سیسی بهره میبرد. این پیشرانه میتواند در زمان ۴/۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و بیشینه سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است. پیشرانه قادر است ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند که این نیرو توسط گیربکس ۸ دنده اتوماتیک به دیفرانسیل عقب و چرخهای محرک میرسد. وزن این خودرو ۱۹۳۰ کیلوگرم و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و ظرفیت باک آن به ۷۰ لیتر محدود میشود.
مازراتی گرن کبریو مدل ۲۰۱۱
مازراتی گرن کبریو مدل ۲۰۱۱، خودروی کانورتیبل چهار سرنشین ایتالیایی است که از پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی با حجم ۴۶۹۱ سیسی بهره میبرد. این پیشرانه ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۹ نیوتنمتر گشتاور در ۴۷۵۰ دور بر دقیقه تولید میکند و مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۵/۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. نیروی تولیدی پیشرانه توسط جعبه دنده خودکار ۶ دنده به چرخهای محرک میرسد و فرمان هیدرولیک نیز دارد. وزن مازراتی گرن کبریو ۱۸۸۷ کیلوگرم است و حداکثر سرعت آن به ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت میرسد و قادر است در ۵/۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
مازراتی کواتروپورته جی تی اس مدل ۲۰۱۰
سدان ۴ سرنشین مازراتی کواتروپورته جی تی اس مدل ۲۰۱۰ از پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی با حجم ۴۶۹۱ سیسی در زیر کاپوت خود بهره میبرد. مصرف سوخت ترکیبی اسن خودرو ۱۵/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و پیشرانهی آن میتواند ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتنمتر در ۴۷۵۰ دور بر دقیقه تولید کند که نیروی تولیدی از طریق جعبه دنده خودکار سکوئنشال ۶ دنده به چرخهای عقب منتقل میشود.
مازراتی کواتروپورته جیتیاس دارای فرمان هیدرولیک است و وزن آن به ۱۸۸۰ کیلوگرم میرسد؛ این خودرو قادر است در زمان ۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت آن به ۲۸۷ کیلومتر بر ساعت میرسد.
مازراتی کواترو پورته اس مدل ۲۰۰۹
سدان ۴ سرنشین مازراتی کواترو پورته اس مدل ۲۰۰۹ نیز همانند مدل جیتیاس از پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی با حجم ۴۶۹۱ سیسی در زیر کاپوت خود بهره میبرد. مصرف سوخت ترکیبی این سدان ۱۵/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و میتواند ۴۳۹ اسب بخار قدرت و ۴۹۰ نیوتنمتر گشتاور در ۴۷۵۰ دور در دقیقه تولید کند که از طریق جعبه دنده خودکار سکوئنشال ۶ دنده به دیفرانسیل عقب و چرخهای محرک منتقل میشود.
مازراتی کواتروپورته اس وزنی معادل ۱۸۸۰ کیلوگرم دارد و از فرمان هیدرولیک بهره میبرد و میتواند در زمان ۵/۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت آن به ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
مرسدس بنز SL500 مدل ۲۰۱۳
مرسدس بنز SL500 مدل ۲۰۱۳ نیز یکی دیگر از قدرتمندترین خودروهای بازار ایران به شمار میرود. این خودرو از پیشرانه خورجینی ۸ سیلندر ۳۲ سوپاپه با حجم ۴۶۶۳ سیسی در زیر کاپوت خود استفاده میکند. پیشرانهی مرسدس بنز SL500 میتواند ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و این خودرو قادر است در زمان ۴/۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
حداکثر سرعت این خودرو ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است و نیروی تولیدی پیشرانه از طریق گیربکس ۷ دنده اتوماتیک و دیفرانسیل عقب به چرخهای محرک میرسد. وزن این خودرو ۱۶۸۵ کیلوگرم است و ۹/۱ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر (مصرف سوخت ترکیبی) مصرف میکند و حجم باک آن ۶۵ لیتر است. از جمله امکانات مرسدس بنز SL500 مدل ۲۰۱۳ میتوان به ترمز ABS، ترمز EBD، سامانه کمکی ترمز، ایربگ راننده و سرنشین، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم ورود بدون کلید، سیستم محافظ برای عابران پیاده، نشانگر باد لاستیک، گرمکن صندلیهای جلو، سردکن جلو، دوربین عقب، پانوراما و کروز کنترل اشاره کرد.
مرسدس بنز CL500 مدل ۲۰۱۱
حیف است در فهرست پر فدرت ترین خودروهای بازار ایران، نام مرسدس بنز CL500 مدل ۲۰۱۱ وجود نداشته باشد. این خودرو از پیشرانهی ۸ سیلندر خورجینی ۳۲ سوپاپه با حجم ۴۶۶۳ سیسی بهره میبرد و قادر است در زمان ۴/۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. قدرت پیشرانه ۴۲۹ اسب بخار و گشتاور آن ۷۰۰ نیوتنمتر است و بیشینه سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
قدرت پیشرانهی مرسدس بنز CL500 مدل ۲۰۱۱ از طریق گیربکس ۷ دنده اتوماتیک و دیفرانسیل عقب به چرخهای محرک میرسد و این خودروی ۲۰۷۰ کیلوگرمی مصرف سوخت ترکیبی ۹/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد و حجم باک آن به ۹۴ لیتر میرسد. از جمله امکانات این خودرو میتوان به ترمز ABS و EBD، سیستمهای کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز جلوگیری از تصادف، سامانه کمکی ترمز، ایربگ راننده و سرنشین، ماساژور صندلی، حافظه صندلی، کروز کنترل، حسگر نقطه کور، حسگر پارک، حسگر نور و باران اشاره کرد.
بی ام و 750li مدل ۲۰۰۸
یکی از محصولات قدرتمندی که شرکت پرشیا خودرو در بازار ایران عرضه میکند، بیامو 750li مدل ۲۰۰۸ است. این خودرو از پیشرانهی ۸ سیلندر خورجینی با ۳۲ سوپاپ در زیر کاپوت خود بهره میبرد. حجم پیشرانه ۴۳۹۵ سیسی است و در زمان ۵/۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. پیشرانه میتواند ۴۰۸ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و بیشینه سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
نیروی تولیدی پیشرانهی این سدان ۱۹۸۰ کیلوگرمی، توسط گیربکس ۶ دنده اتوماتیک و دیفرانسیل عقب به چرخهای محرک میرسد. میزان مصرف سوخت ترکیبی بیامو 750li مدل ۲۰۰۸ حدود ۱۱/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حجم باک آن ۸۲ لیتر است. این ویژگیها باعث شد تا بیامو 750li مدل ۲۰۰۸ هم بتواند جایی برای خود در فهرست پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران پیدا کند.
مشخصات پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران
برای بررسی بهتر، مشخصات پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران در جدول زیر ارائه شده است:
مشخصات فنی پرقدرت ترین خودروهای بازار ایران | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام خودرو | قدرت پیشرانه | گشتاور پیشرانه | حجم پیشرانه | نوع پیشرانه | تعداد سیلندر |
مرسدس بنز S500 مدل ۲۰۱۲ | ۴۵۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه | ۷۰۰ نیوتنمتر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه | ۴۶۶۳ سی سی | خورجینی | ۸ |
بی ام و 650i کوپه ۲۰۱۵ | ۴۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه | ۶۵۰ نیوتن متر | ۴۳۹۵ سی سی | خورجینی | ۸ |
بی ام و 750i مدل ۲۰۱۲ | ۴۵۰ اسب بخار | ۶۵۰ نیوتن متر | ۴۳۹۵ سی سی | خورجینی | ۸ |
بی ام و 650i کروک مدل ۲۰۱۵ | ۴۵۰ اسب بخار | ۶۵۰ نیوتن متر | ۴۳۹۵ سی سی | خورجینی | ۸ |
مازراتی گرن کبریو مدل ۲۰۱۱ | ۴۴۰ اسب بخار در ۷۰۰۰ دور در دقیقه | ۴۸۹ نیوتنمتر در ۴۷۵۰ دور در دقیقه | ۴۶۹۱ سیسی | خورجینی | ۸ |
مازراتی کواتروپورته جی تی اس مدل ۲۰۱۰ | ۴۴۰ اسب بخار در ۷۰۰۰ دور در دقیقه | ۵۱۰ نیوتنمتر در ۴۷۵۰ دور در دقیقه | ۴۶۹۱ سیسی | خورجینی | ۸ |
مازراتی کواترو پورته اس مدل ۲۰۰۹ | ۴۳۹ اسب بخار در ۷۰۰۰ دور در دقیقه | ۴۹۰ نیوتنمتر در ۴۷۵۰ دور در دقیقه | ۴۶۹۱ سیسی | خورجینی | ۸ |
مرسدس بنز SL500 مدل ۲۰۱۳ | ۴۳۵ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه | ۷۰۰ نیوتنمتر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه | ۴۶۶۳ سیسی | خورجینی | ۸ |
مرسدس بنز CL500 مدل ۲۰۱۱ | ۴۲۹ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه | ۷۰۰ نیوتنمتر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه | ۴۶۶۳ سیسی | خورجینی | ۸ |
بی ام و 750li مدل ۲۰۰۸ | ۴۰۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه | ۶۰۰ نیوتن متر | ۴۳۹۵ سیسی | خورجینی | ۸ |
نظر شما چیست؟ آیا خودروهای دیگری هم سراغ دارید که بتوان در فهرست پرقدرت ترین خودروهای بازار ایران قرار داد؟ نظرات خود را با پدال در میان بگذارید.
Kf
۱۴ اسفند ۱۴۰۰بع نظرتون موتور Tu5 خوبه یا Ef7
من که یه بار Ef7 داشتم خیلی اذیتم کرد با این ک شتاب خوبی داشت
Carbonado Aventador
۱۴ اسفند ۱۴۰۰قطعا tu5 موتور خیلی بهتری از شاتون سِون هست
آرین
۱۴ اسفند ۱۴۰۰خوب و بد مطلق نیست. موتور خوب برای من و شما فرق داره.
tu برای سرنشین پرتعداد خوب نیست، با گاز سازگار نیست ولی هزینه کمتری داره. شنیدم ef تو گردنههای مناطق گرمسیر بدجور داغ میکنه.
Scuderia Ferrari
۱۴ اسفند ۱۴۰۰دوست عزیز
من ۲۰۶SD دارم و از نظر فنی با مشخصات کارخانه فاصله داره (هم ۰ تا ۱۰۰ و هم تاپ اسپید)
احساس میکنم ویران خودرو خیلی محدود کرده این ماشین رو تا کلاس بندی خودروهاش از نظر فنی و قیمتی جدا باشه و تداخلی نداشته باشن
چیزی که مشخصه انجین TU5 با وزن کمی که ۲۰۶ داره توانایی های بیشتری نسبت به هم رده های خودش مثل پارس ، رانا و ۴۰۵ داره و طبیعتاً در شتاب و تاپ اسپید باید از همشون بهتر باشه که متاسفانه اینطور نیست !!!!
باید به فکر “ریمپ” ماشینم باشم تا هم محدودیت ها رو بردارم و هم مصرف سوخت رو کاهش بدم
Ali_x76
۱۴ اسفند ۱۴۰۰الان کلی لوازم افترمارکت ایرانی با قیمت و کیفیت مناسب برای tu5 هست.
کیت اگزوز سر تا ته انجین ارتز
منیفولد و میل سوپاپ هورنت
ای سی یو H.N و فورس
رم ایر (با فیلتر K&N)
تمام اینایی که نوشتم ماشین رو شهری نگه میداره (آیدل صاف و دورپایین پرقدرت) بدون افزایش استهلاک تقریبا ۱۳۰-۱۴۰ اسب سرچرخ میشه گرفت
اگه پیستون و میل لنگ هورنت (و طبیعتا افزایش استهلاک) و واتر متانول هم استفاده بشه راحت تا ۱۷۰ اسب هم میشه گرفت (فابریک در بهترین حالت ۹۰ اسب سرچرخه)
mahdi-nove
۱۵ اسفند ۱۴۰۰خوب مشخصه ef7 قوی تره با سوخت موجود تو ایران سازگار تره و به خاطر سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ اویل ماژول موتور خنک تر کار میکنه و اینکه پایه گاز سوز هست تو cng خیلی عالی نرم کار میکنه از طرف دیگه tu5 یه موتور جهانی هست که کلی قطعات مربوط به تیونینگ براش تولید میشه پس اگه قصد تیون کردن داری پیشنهاد من TU5 و اگه برا کاربری معمولی میخای مخصوصا دوگانه سوز حتما EF7
راستی به حرف یه سری بچه دبستانی که میگن این شاتون میزنه اون واشر میزنه و … توجه نکن اگه با ماشین درست رفتار کنی اب روغن به موقع عوض کنی روغن با کیفیت بریزی هیچ مشکلی پیش نمیاد .
Swedish Arrogant Tiger
۵ فروردین ۱۴۰۱بنظر نمیرسه تفاوت توان بین 2 تا 4 اسب اونقدر محسوس باشه که بشه گفت قوی تره تازه این میزان هم روی بنزینه و روی گاز از tu5 ضعیف تره که معمولا هم بخاطر همین سمت EF7 میرن.
استاندارد EF هم یورو چهار هست در برابر یورو سه tu5، حالا اینکه چطور با بنزین ایران سازگار تره جای تعجب داره.
و حقیقتا نفهمیدم vvt چه ربطی به خنک کاری اویل ماژول داشت!
رامتین
۱۵ اسفند ۱۴۰۰تجربه ef7 را نداشتم اما از دوستانم در ایران خودرو که یکیشون در حال حاضر در معاونت تحقیقات و توسعه این شرکت هست، در مورد EF7پلاس، نکات مثبتی شنیدم. گویا 167 اسب و 245 نیوتن متر گشتاور داره.
UNAS
۱۶ اسفند ۱۴۰۰معاونت تحقیقات و توسعه ی ایران خودرو
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
GMA
۱۴ اسفند ۱۴۰۰اون S کلاس مثل الماس میدرخشه💎
«👑❤️The best or nothing❤️👑»
MR.JD
۱۵ اسفند ۱۴۰۰قطعا یکی از سلاطین این لیست S500 بود . طراحی بدون زمان و مکان ( چون همیشه و همه جا چشم هارا میگیرد ) . گشتاور 700 نیوتن متری که کوه آهنین از جای میکند و هنر و ظرافت و اصالت و … بینظیره این ماشین . حیف کمی گران است و بس
– خدمت شما عرض کنم . عکسی که به عنوان S500 2012 گذاشتید مال اس کلاس مایباخ هست (2015 است) . نه W221
با تشکر
Amard
۱۴ اسفند ۱۴۰۰فراری 458 پورش پانامرا یادتون یه مدل بنتلی هم هست
Jdm باز
۱۴ اسفند ۱۴۰۰پورشه کاین توربو و پورشه پانامرا توربو و بی ام و m6 هم اضافه کنید
ولی خیلی مقاله خوبی بود حسابی حال کردم لطفا از این جور مقاله ها زیاد بزارید
DNA
۱۴ اسفند ۱۴۰۰مغزم ارضا شد ممنونم 🙏 🙏 🙏
انتظار پورشه 911 رو داشتم
BMW
۱۴ اسفند ۱۴۰۰من هم انتظار داشتم پورشه ۹۱۱ باشه ولی فکر کنم به دلیل کمیاب بودن این خودرو در ایران نگذاشته باشند دوست عزیز
Clean energy (صیانت!)
۱۴ اسفند ۱۴۰۰واییییی
این ماشین خیلی خوبه
من یکی شو دیدم… قهوه ای کانورتیبل❤❤❤ وای خدا…. چی بود اون ماشین….
عشقه…. مهندسی از سر و روش میباره….
MC20
۱۴ اسفند ۱۴۰۰چند عدد جیگر : BMW M6 کروک و کوپه درایران توسط پرشیا خودرو وارد شدن که مدل های 12 و 13و 14 هستند با 560 PS یا 552 HP قدرت و با 681 NM گشتاور . . . گمان میکنم این تنها موردی هست که میشه گفت ، چون قانونی و شرکتی وارد شده و راجع به موضوع مقاله شما هست . . . پاینده باشید . . .
MC20
۱۴ اسفند ۱۴۰۰یادم رفت بگم BMW 760 Li مدل 2012 با خروجی 544 PS یا 537 HP هم هست . . . در ضمن همون طور که دوستمون هم گفتن کاین توربو و پانامرا توربو هم هستن که البته من یادم رفته بود :))
R@m!n
۱۴ اسفند ۱۴۰۰دو سه تا M5 E60 هم تو ایران اومدن.
MC20
۱۵ اسفند ۱۴۰۰من خبر نداشتم رامین جان … مدل چه سالی هستن ؟ اسبش چقدره ؟ می دونی ؟
R@m!n
۱۵ اسفند ۱۴۰۰دو تا 2007 تو آستارا بود، یدونم 5 6 سال پیش تو یدونه از گردهمایی های خودروهای کلاسیک دیدم. اون دو تا که تو آستارا بودن ماله ده ساله پیشه نمی دونم هنوزم هستن یا نه.
MC20
۱۵ اسفند ۱۴۰۰مرسی رامین جان … همونه … اگه جدیدتر بودن احتمالا به چشمم خورده بودن یا در موردشون شنیده بودم … ولی اینایی که گفتی هم معلوم نیست الان توو چه شرایطی نگهداری میشن …
Carbonado Aventador
۱۴ اسفند ۱۴۰۰مطلب بسیار خوب و کاربردی بود.
.
چیزی که منو تحت تاثیر گذاشت مصرف سوخت موتور های ۸ سیلندر که چیزی در حدود ۴۵۰۰ سی سی حجم موتورشونه با مصرف لگن هایی مثل سمند و پرشیا با ۱۶۰۰ سی سی حجم😂 برابره!!
MC20
۱۴ اسفند ۱۴۰۰کربونادوی عزیزم کم پیدایی دادا . . .
slatanat JDM
۱۴ اسفند ۱۴۰۰اقا یه سوال
بنده کف کردم
رفتم دئتا ماشین روندم میخواستم یکی رو بخرم شما بگین ببینم کدوم از نظر شما بهتره
آزرا گرنجور 2018
لکسس هیبرید
آزرا خیلی خوب و نرم بود ولی از نظر خودم لکسس هیبرید یه چیز دیگه اس حالا شما هم بگین ببینم
اگه ماشین توی رنج قیمتی خوب دیدم بازم نظر میگیرم ازتون چون دیگه این ماشین دو در به درد من نمیخوره
slatanat JDM
۱۴ اسفند ۱۴۰۰هنو تایید نشده😲😲😲
MC20
۱۵ اسفند ۱۴۰۰داداش من به کره ای هیچ وقت پول نمی دم … این از این … در مورد لکسس هایبرید هم شنیدم میگن خشکه و عقبش میکوبه و باتری هاش بعد از اینکه نیاز به تعویض پیدا کرد خیلی گرونه … الان فکر کنم ( دقیق نمی دونم ) صحبت دویست و چهل ، پنجاه تومن باشه … با اینا می تونی کنار بیای ؟
slatanat JDM
۱۵ اسفند ۱۴۰۰سلام خوبی
دیشب یه سری 6 گرن کوپه روندم خیلی خوب بود نظر تو چیه؟
معلومه نبایدم پول بدی
باشه
MC20
۱۵ اسفند ۱۴۰۰سلام قربانت داداش . . . 6 گرن کوپه 650 بود یا 640 ؟ سری 6 چند تا مشکل داره . . . فضای داخل موتور خیلی کیپ و بسته است و به قول دوستان مشکل تنفس پیدا میکنه یعنی حرارت تولیدی موتور از زیر کاپوت سریع و کامل بیرون نمی یاد و باعث صدمه زدن به باتری و بقیه اجزا میشه . . . مثلا در مورد M6 این قدر این حرارت زیاده که هر 5 یا 6 هزار کیلومتر باتری باید عوض بشه . . . ترمز ها هم برای این وزن اصلا و ابدا کافی نیستن و بسیار اصطهلاک زیادی دارن . . . خلاصه سری 6 هرچه حجم موتورش بیشتر و موتورش قوی تر باشه دردسر هاش بیشتره . . . به نظر من اصلا و ابدا به دردسرهاش نمی ارزه . . . بی ام های نرمال همین جوری خرجشون خیلی بالاست و در میان مدت آدم به این نتیجه میرسه که اصلا نمی صرفه تازه سری 6 کلا نرمال هم نیست و خاص ترین بی ام هست و قطعا مشکلات منحصر به خودش رو هم داره . . . گیربوکسش احتمالا گترگ آلمان باشه ( توو M6 که هست ) اگه گترگ باشه واویلاست چون گترگ با فراری هم کار میکنه و نیازی به گفتن نیست چقدر میتونه حساس و نیازمند نگه داری دقیق و پرخرج باشه که توو ایران با دردسر و هزینه فوقالعاده همراه هست . . . اما اگه zf باشه باز نرمال تر هست . . . خلاصه من توو بازار ایران m6 و سری 6 رو اصلا توصیه نمی کنم . . . جالبه بگم یک ماه پیش داشتم به چشم خریداری همین m6 رو بررسی میکردم و بعد دو هفته کلا پشیمون شدم . . . اصطهلاک بسیار بسیار بالا و ترمز های ضعیف و وزن سنگین خودرو و هزینه نگهداری کهکشانی . . . دیگه خودت می دونی داداش . . . ارادت . . .
As
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ازرا خوبه نرم و طراحی خوبی داره
لکسس شنیدم ماشین خوبیه اما استهلاک باطری رو نمیدونم
من کمری هیبرید رو و BMW سری 3 رو پیشنهاد میدم
BMW
۱۴ اسفند ۱۴۰۰مازراتی گرن کبریو مثل الماس گران قیمت می موند
Amir Benz
۱۴ اسفند ۱۴۰۰لامبورگینی اوراکان ، بی ام و m4 ، جگوار f type ، مرسدس s میباخ ، فراری ۴۵۸ ایتالیا ، لامبو گالاردو و اونتادور و….. ( البته کمیابند )
Aboalfazl demon
۱۴ اسفند ۱۴۰۰قدرتمند ترین ماشین فعلی ایران = مرسدس بنز اس ال اس بلک سریز . که تا قبل کوروت z06 c8 . قویترین v8 تنفس طبیعی دنیا رو داشت اگه اشتباه نکنم
1123
۱۴ اسفند ۱۴۰۰اونتادور 700 اسبی و هوراکان 640 اسبی هم تو کشور هستند اگه درست یادم باشه
و البته 458ی 570 اسبی و 911 توربو اس 580 اسبی و اس ال اس بلکسریز 630 اسبی با پلاک ملی تردد میکنن
Blue
۱۵ اسفند ۱۴۰۰الان من یه چیز رو واضع متوجه نشدم اینکه حداکثر شتاب زمانی که تعویض دنده رو تو محدوده دور موتوری که حداکثر قدرت هست عوض کنیم بدست میاد یا تو محدوده دور موتور که حداکثر گشتاور هست ؟
مثلا یه ماشین بیشترین قدرتش تو دور ۶۰۰۰ و بیشتر گشتاور تو دور ۴۰۰۰ هست رو کدوم دور موتور تعویض دنده انجام بدی بیشترین شتابو داری ؟
سامان
۱۵ اسفند ۱۴۰۰برای شتاب باید بین محدوده پیک گشتاور و اسب بخار دنده داد برای مصرف سوخت باید زیر پیک گشتاور دنده داد
آرین
۱۵ اسفند ۱۴۰۰به شکل منحنی گشتاور بستگی داره. ولی به طور کلی بعد از پیک گشتاور به اندازهای که دنده بعدی دور موتور بیاد نزدیک پیک.
MC20
۱۵ اسفند ۱۴۰۰… ” اگر شخصی مطابق اصول صحیح و توصیههای بالا رانندگی کند و به این نکته توجه کند که بیشترین گشتاور در خودرویی که با آن رانندگی میکند، در چه دوری ایجاد میشود و در دور موتور مناسب، اقدام به تعویض دنده کند، نه تنها کمتر به پمپ بنزین و تعمیرگاه مراجعه خواهد کرد، بلکه در شروع رانندگی از شتاب بیشتری بهرهمند شده و همچنین در جاده، خیلی زودتر از دیگران، بهسرعت های بالاتر دست خواهد یافت ” …
AMIN JAFARI
۱۵ اسفند ۱۴۰۰تویوتا اریون
Hero
۱۵ اسفند ۱۴۰۰تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟
تا جاییکه میدونم قدرت اولش ق هست و گشتاور گ
البته توی بعضی اقوام هم جفتش یجور تلفظ میشه و فرقی با هم نداره :)
KARAMAZOV
۱۵ اسفند ۱۴۰۰EF7 عالیه من پنج سال سمند ال ایکس EF7 داشتم با سیستم سخنگو
فقط هر شیش ماه روغن و فیلتر عوض میکردم براش در ضمن تو خوزستان هم زندگی میکنم
پویا
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ما هم یه EF7 داریم 420هزار کیلومتر باهاش رفتیم همین چند وقت پیش برای اولین بار موتور رفت برا تعمیر. هیچ مشکل دیگه ای باهاش نداشتیم
فرشید
۱۵ اسفند ۱۴۰۰چه مقاله خوبی
بعد از سال ها بالاخره تونستم مفهوم گشتاور و تفاوتش با توان رو درک کنم
جمله کلیدی هم این بود:
قدرت موتور برابر است با «حاصلضرب گشتاور و دور موتور»
دست مریزاد
محمد
۲۵ اسفند ۱۴۰۰اگر در مورد قدرتمند ترین ماشینای داخل صحبت میکنیم bmw 760 li مدل 2012 رو فراموش کردید که پرشیا خودرو میفروخت و یک ماشین دیگه هم لکسوس ls 460 البته خروجی این لکسوس شاید مثل گزینه های دیگه که در بالا اشاره شده نباشه ولی فوق العاده هست .