اگر میخواهید با قویترین پیشرانهٔ بنزینی حال حاضر خودروسازان بزرگ جهان آشنا شوید، این مطلب پدال را که در دو قسمت تهیه شده از دست ندهید.
این روزها با فراگیری پیشرانههای هیبریدی و تمام الکتریکی، اسب بخار بهنوعی ابهت و ارزش خود را از دست داده و در خودروهایی معمولی قدرتهای بسیار بالایی را میبینیم. بااینحال، دوران موتورهای درونسوز هنوز به پایان نرسیده و همچنان بسیاری از خودروسازان اقدام به تولید موتورهای بنزینی قدرتمندی میکنند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم طی دو قسمت با قویترین پیشرانههای بنزینی حال حاضر خودروسازان بزرگ جهان آشنا شویم. در این لیست فقط قدرت موتورهای بنزینی ملاک است و قدرتی که توسط سیستمهای هیبریدی اضافه میشد محاسبه نشده است.
پژو
قدرت: ۲۰۰ اسب بخار
پیشرانه | ۱.۶ لیتری I4 توربو |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
پژو سالها است که پیشرانهای بزرگتر از ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تولید نمیکند و در قعر لیست ما جای میگیرد. در حال حاضر، قویترین نسخهٔ این موتور در سدان اسپرت ۵۰۸ PSE استفاده میشود و در کنار سیستم هیبریدی با یک موتور الکتریکی قرار میگیرد که مجموع خروجی را به ۳۶۰ اسب بخار میرساند.
سیتروئن / دیاس
قدرت: ۲۲۵ اسب بخار
پیشرانه | ۱.۶ لیتری I4 توربو |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
سیتروئن هم در محصولات مختلف خود از پیشرانههای مشترک با پژو استفاده میکند ولی قویترین نسخهٔ موتور ۱.۶ لیتری مذکور با ۲۲۵ اسب بخار قدرت، فقط به برند لوکس این گروه فرانسوی یعنی دیاس اختصاص دارد. از این موتور در سدان لوکس DS 9 استفاده میشود.
سوبارو
قدرت: ۲۷۱ اسب بخار
پیشرانه | ۲.۴ لیتری H4 توربو |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر |
سوبارو هم در حال حاضر در حداکثر قدرت حرف چندانی برای گفتن ندارد. قویترین موتور این شرکت یک نمونهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت توربو است که در سدان اسپرت WRX استفاده میشود. این موتور در نسخهٔ ضعیفتر با ۲۶۰ اسب بخار قدرت نیز در دیگر محصولات سوبارو مورداستفاده قرار میگیرد.
رنو / آلپین
قدرت: ۳۰۰ اسب بخار
پیشرانه | ۱.۸ لیتری I4 توربو |
گشتاور | ۳۴۰ نیوتن متر |
رنو هم مثل دو برند فرانسوی قبلی، در محصولات خود از پیشرانههای اقتصادی بسیار کمقدرتی استفاده میکند ولی این شرکت برای بازوی پرفورمنس خود یعنی برند آلپین یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری نسبتاً قدرتمند را تولید میکند. این موتور که قبلاً در مگان RS هم استفاده میشد، در قویترین نسخهٔ آلپین A110 تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
هیوندای
قدرت: ۳۰۰ اسب بخار
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر |
هیوندای قبلاً موتورهایی قویتر از این هم در سبد محصولات خود داشت اما از وقتی جنسیس را بهعنوان برند لوکس مستقل ایجاد کرد، موتورهای قدرتمند به این برند اختصاص داده شدند و در حال حاضر، قویترین پیشرانهٔ هیوندای یک نمونهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی GDI در سدان لوکس گرنجور است.
ولوو
قدرت: ۳۲۰ اسب بخار
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توئین شارژر |
گشتاور | ۴۳۰ نیوتن متر |
ولوو سالها است که موتورهای V6 و V8 خود را کنار گذاشته و فقط از موتورهای چهار سیلندر استفاده میکند. قویترین موتور چهار سیلندر این شرکت که زیر کاپوت مدلهای مختلفی مثل S60، S90 و XC90 نصب شد، به لطف استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر در کنار هم، حداکثر ۳۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
فولکسواگن
قدرت: ۳۴۰ اسب بخار
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توربو |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر |
هرچند گروه فولکسواگن برای برندهای زیرمجموعهٔ خود پیشرانههای بسیار قدرتمندی تولید کرده ولی در حال حاضر قویترین موتوری که در محصولات خودش استفاده میکند، یک نمونهٔ ۳ لیتری V6 توربو با ۳۴۰ اسب بخار قدرت است. این موتور در شاسیبلند توآرگ استفاده میشود.
مزدا
قدرت: ۳۴۰ اسب بخار
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توربو |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
مزدا اخیراً یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ جدید را معرفی کرده که قویترین موتور در تاریخ این شرکت ژاپنی محسوب میشود. قویترین نسخهٔ این پیشرانه در بزرگترین شاسیبلندهای بزرگ مزدا یعنی CX-70 و CX-90 مورداستفاده قرار میگیرد.
کیا
قدرت: ۳۷۰ اسب بخار
پیشرانه | ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو |
گشتاور | ۵۱۰ نیوتن متر |
کیا در سدانهای استینگر و K9 از یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده میکند که ۳۷۰ اسب بخار قدرت دارد. همین موتور در سدان جنسیس G70 هم ارائه میشود. کیا قبلاً یک موتور ۵ لیتری V8 با ۴۲۵ اسب بخار قدرت را هم در سدان پرچمدار K9 ارائه میکرد ولی چند سالی است این موتور را کنار گذاشته است.
جنسیس
قدرت: ۴۱۵ اسب بخار
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو+سوپرشارژر برقی |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر |
قویترین موتور حال حاضر جنسیس یک نمونهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو است که در سدانهای G80 و G90 ارائه میشود و ۳۸۰ اسب بخار قدرت دارد ولی برای سدان پرچمدار G90، یک سوپرشارژر برقی هم قابل سفارش است که قدرت را ۳۵ اسب بخار افزایش میدهد.
تویوتا
قدرت: ۴۱۵ اسب بخار
پیشرانه | ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
تویوتا در جدیدترین محصولات بزرگ خود مثل لندکروزر، سکویا و تاندرا، از یک پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری V6 توئین توربوی جدید استفاده کرده است. قویترین نسخهٔ این موتور را با ۴۱۵ اسب بخار قدرت در لندکروزر و لکسوس LX میبینیم درحالیکه در سکویا همراه با سیستم هیبریدی، ۴۳۷ اسب بخار قدرت تولید میکند.
اینفینیتی
قدرت: ۴۵۰ اسب بخار
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر |
نسل جدید اینفینیتی QX80 با یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو عرضه میشود که ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد. این موتور جدید که توسط نیسان برای استفاده در شاسیبلندهای بزرگ توسعه پیدا کرده، در پاترول و آرمادا هم با ۴۲۵ اسب بخار قدرت ارائه میشود.
لکسوس
قدرت: ۴۷۲ اسب بخار
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 |
گشتاور | ۵۳۵ نیوتن متر |
موتور ۵ لیتری 2UR تنفس طبیعی تویوتا فقط برای مدلهای لکسوس در نظر گرفته شده است. این پیشرانه که در قویترین نسخه ۴۷۲ اسب بخار قدرت تولید میکند، هماکنون در کوپهٔ اسپرت RC F، سدان اسپرت IS500 و کوپهٔ لوکس LC ارائه میشود.
جیپ
قدرت: ۵۱۰ اسب بخار
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو |
گشتاور | ۶۸۷ نیوتن متر |
استلانتیس بهتازگی برای برندهای جیپ، دوج و رم یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید با نام هوریکین را توسعه داده که جایگزین موتورهای V8 همی شده است. این موتور که در سه سطح قدرت مختلف تولید میشود، در جیپ زیر کاپوت واگنییر و گرند واگنییر قرار گرفته است.
هوندا / آکورا
قدرت: ۵۲۰ اسب بخار
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر |
قویترین پیشرانهٔ تاریخ هوندا در نسل دوم سوپرکار NSX دیده شد. این موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو ابتدا ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت ولی در نسخهٔ تایپ S با تغییراتی، قدرت آن به ۵۲۰ اسب بخار رسید. سه موتور الکتریکی هم مجموع خروجی را به ۶۰۰ اسب بخار رساندهاند.
جگوار / لندروور
قدرت: ۵۷۵ اسب بخار
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر |
هرچند JLR در جدیدترین محصولات خود از پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی بامو استفاده کرده ولی هنوز هم موتور ۵ لیتری V8 سوپرشارژ قدیمی این شرکت در خودروهایی مثل لندروور دیفندر V8 و جگوار F تایپ R استفاده میشود. این موتور ۵۷۵ اسب بخار قدرت دارد.
رولزرویس
قدرت: ۶۰۰ اسب بخار
پیشرانه | ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر |
پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V12 کنونی رولزرویس که با نام N74 شناخته میشود، توسط بامو توسعه پیدا کرده است. این موتور توئین توربو که جایگزین نمونهٔ تنفس طبیعی N73 شد، هماکنون در قویترین نسخه که در مدلهای کالینان بلک بج و گوست بلک بج ارائه میشود، ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد.
ادامه دارد…
mmd@
۲۲ آذر ۱۴۰۳فقط پژو و بوگاتی💀💀💀❤️🔥❤️🔥❤️🔥 جانم 🤪🤪😈😈😈 بوگاتی تو لیست نیست😭
mmd@
۲۲ آذر ۱۴۰۳مگه چی گفتم
جردن
۲۲ آذر ۱۴۰۳چرت و پرت
تا وقتی به بلوغ فکری نرسیدید و عاقل نشدید پدال نیاین.
کودک سال که میگن اینه حالا میبینی پشت اکانت یه پشمالو 30 سالست
الکساندر
۲۲ آذر ۱۴۰۳بی تربیت
امیر
۲۳ آذر ۱۴۰۳تو خودت از همه بچه تری که اینجوری صحبت میکنی
JaMsHiD-B
۲۲ آذر ۱۴۰۳پژو توی بحث اسپرت جاده ای باید بهش بگیم خدابیامرز … بعد 405 T16 و 206 RC هیچ ماشین درخور اسپرت جاده ای نزده
رضا
۲۸ آذر ۱۴۰۳مهندس سری انجین های ESx چین پس؟
ES9 اینقدر خوب بود که ۱۴ سال متوالی بهترین و قوی ترین موتور پژو و سیتروئن بود و یکی از بی نقص ترین موتور هاشون بود. پژو ۴۰۶ و زانتیا T16 4×4 از نمونه هاش
علی Shelby
۲۲ آذر ۱۴۰۳ممنون از آقای دهقان
این دست مقالات خیلی مقالات خوبی هستن
SMS
۲۲ آذر ۱۴۰۳از نظر من موتور های کیا ، تویوتا و سوباره یه پلقی جذاب ترند
موتور همون متور ولی یکی ۲۰۰ اسب بخار داره یکی ۱۰۵ اسب بخار تازه هردوشون پژو هستند 😩
محمدهادی
۲۲ آذر ۱۴۰۳پس BMW کووووو؟
Titanium
۲۳ آذر ۱۴۰۳حق
amir
۲۲ آذر ۱۴۰۳فک نکنم یکی اون موتور حجیم و تنفس طبیعی لکسوس خوب طرفدار داشته باشه موتور جیپ هم نسبت به حجم قدرتش عالیه منتها مردم فکر میکنم از صدای وی سیکس بیشتر خوششون میاد رولزرویسم که دیگه نیازی به تعریف نداره گنگش بالاس
mmd@
۲۲ آذر ۱۴۰۳امیر حرف حق 😈
Inferno
۲۲ آذر ۱۴۰۳قدرت موتور تا یجایی باعث ارتقای کیفیت رانندگی میشه اما از یه حدی به بعد ابزاریه برای سرکیسه کردن خریدار و کاربرد تجاری و تبلیغاتی پیدا میکنه
JaMsHiD-B
۲۲ آذر ۱۴۰۳از یه جایی به بعد قدرت زیاد روی پلتفرم تک دف واقعا هم بی کاربرد میشه
الان این ۲۰۶ های توربو پونصد اسبی ایران رو نگاه کن
تا دنده سه همش هرزگردیه
خب شما اگه یه ۲۰۶ سیصد اسبی جمع کنی با سبک سازی و گیربکس دستچین و تقویت سیستم تعلیق خیلی کاربردی تره
Blue
۲۲ آذر ۱۴۰۳در مورد اسب بخار درسته ولی تو بحث گشتاور بنظرم هر چی بالاتر باشه بازم تاثیرش حس میشه مثلاً زمانی که تو سربالایی هستی یا موقع اضافه وزن داشتن ماشین یا تو شتاب گیری ثانویه محصولات تو سرعت بالای صدتا ، کشش ماشین تاثیرش حس میشه
hosen
۲۲ آذر ۱۴۰۳تشکر از آقای دهقان بابت مطلب جذابشون.
Siyavash
۲۲ آذر ۱۴۰۳یا حضرت عشق..موتور هارو ببین با آدم حرف میزنن…
JaMsHiD-B
۲۲ آذر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/12/Engine-16.jpg
کسی میدونه به زاویه کمک فنر چی میگن؟
کمبر؟
امین صاد
۲۲ آذر ۱۴۰۳سلام و احترام
زاویه کمبر به زاویه تایر نسبت به سطح جاده اشاره داره.
فکر کنم منظور شما زاویه کستر (Caster) باشه.
Mohammad hasan
۲۲ آذر ۱۴۰۳کمبر و کستر مربوط به زوایای چرخ میشه
زاویه کینگ پین زوایای کمک فنر رو مشخص میکنه و تاثیر مستقیمی تو پایداری سیستم فرمان و ایضا قابلیت برگشت فرمان داره
زوایایی که روی سیستم فرمان تنظیم میشن
Camber
Caster
To in
To out
شعاع فرمان
King pin
آکرمان فرمان
میشه که هر یک تاثیر مستقیمی تو عملکرد خودرو داره و در حد میکرون تنظیم میشن و با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست
حسن
۲۳ آذر ۱۴۰۳کمبر، کستر، تو و کینگ پین
همه تنظیمات چرخه
Mohammad hasan
۲۲ آذر ۱۴۰۳زاویه کینگ پین و شعاع فرمان رابطه مستقیمی با هم دارن و تاثیر زیادی تو زاویه قابل پوشش فرمان و در درجه بعدی قابلیت برگشت پذیری فرمان دارند
حالت اول بردار زاویه عمودی چرخ و بردار زاویه دار کمک فنر زیر سطح زمین به صورت مجازی به هم میرسن که باعث میشه سیستم تعلیق چرخ رو به زمین فشار بده که فرمان سفت میشه و برگشت پذیری اون هم سخت میشه که کاربردی احتمالا نداشته باشه یا بنده خبر ندارم
حالت دوم این دو بردار سطح زمین به هم میرسن که برگشت پذیر فرمان نرمال هست و سفتی فرمان هم نرمال هست چراکه سیستم تعلیق خنثی عمل میکنه
حالت سوم هم این دو بردار خارج از سطح زمین و بالاتر به هم میرسن که فرمان خیلی نرم میشه و دور گردش فرمان پایین میاد و سرعت برگشت بخاطر دور پایین بالا تر هست که تو خودرو های اسپرت کاربرد داره و بخاطر پایداری کم تمهیدات آیرودینامیکی و دینامیکی و استاتیکی نیاز داره تا چرخ ها بازی نداشته باشن
محمد
۲۲ آذر ۱۴۰۳شما در چه رشته ای تحصیل کردین
حسن
۲۳ آذر ۱۴۰۳کمک فنر خودش به تنهایی هیچ تنظیماتی نداره که اسم داشته باشه
کمک فنرها بر حسب نوع سیستم تعلیق جایگاه و زاویه ی مشخصی دارن که کاملا بستگی به نوع سیستم تعلیق داره
سیستم تعلیق یکپارچه -مک فرسون -چند لینکی – دو جناغی – مولتی لینک – نگهدارنده …….
امین صاد
۲۲ آذر ۱۴۰۳ممنون از مقاله جالبتون. لطفا از این Reviewها بیشتر بذارید چون دورنمای خوبی به مخاطب میده.
منتظر قسمت دوم مقاله با کولاک آلمانی ها و ایتالیایی ها هستیم.😁✌
Taha Ayoobi
۲۲ آذر ۱۴۰۳منتظر باش…
Taha Ayoobi
۲۲ آذر ۱۴۰۳تشکر میکنم از آقای دهقان بابت مقاله عالی.
اول که قدرت و مشخصات جیپو دیدم خوشحال شدم، بعدش وقتی یادم اومد این مشخصات موتور هوریکینه در جا خنده رو لبام خشک شد.
به نظرم لکسوس باید یه حرکت انقلابی بزنه رو این موتور 2UR، یه توئین توربو میتونه به کلی وجهه اون ماشینو عوض کنه.
pezhman
۲۲ آذر ۱۴۰۳موتور پژو هم کامل برای خودش نیست ، از سری پرینس که مشترک PSA و BMW
Galant.VR4(JDM)
۲۲ آذر ۱۴۰۳نیسان که قسمت بعد هست اما امیدوارم میتسوبیشی هم تو اون لیست باشه
عاباص
۲۲ آذر ۱۴۰۳ممنون از آقای دهقان بخاطر مطالب های بسیار جوابشون.
پژو واقعا بعد از 206rc و 405t16(اگه اسمو اشتباه ننوشته باشم) ماشین اسپرت درست نکرده فقط بیشتر ماشین تو شهری بودن.
یا سیتروئن و دی اس ماشیناش خب نسبتا گرونه ولی موتور خیلی قوی نداره(نمیگم ۲۲۵ اسب قوی نیست ولی با اون پول ماشین های بهتری هم میشه خرید) میدونم ماشین لوکس به سرعت نیست ولی ماشین سرعت نداشته باشه دو تا دوچرخه چسبیده به هم هستند.
Dariush
۲۲ آذر ۱۴۰۳موتور رولزرویس نباید قوی تر باشه؟!
آخه موتورش هیولاست
M power
۲۳ آذر ۱۴۰۳قویتر باشه پرواز میکنه
رضا
۲۸ آذر ۱۴۰۳موتور ۱۲ سیلندر رولز رویس که تنها گزینه خریداراش هم هست، بدلیل راحتی بیش از حد و کم صدا بودن کمترین فشار ممکن رو بهش میارن و کمترین تقویت. همین موتور دویست اسب رو ماشینای bmw بیشتره
M power
۲۳ آذر ۱۴۰۳قویتر باشه پرواز میکنه
پوریا svj
۲۳ آذر ۱۴۰۳ایران خودرو کاری با مردم ایران کرده ک اسمی از بزند پژو به گوشمون میخوره جز خرابی و بی کیفیتی چیزی به مغز ما راه پیدا نمیکنه
حمیدرضا
۲۳ آذر ۱۴۰۳پژو موتورای قویتر از اینم توی ماشینای شهری داره.
THP270 با ۲۷۰ اسب بخار و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور
DT20c با ۲۴۵ اسب بخار و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور
ES9a با ۲۱۱ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور