چشم انداز

قوی‌ترین پیشرانه خودروسازان بزرگ جهان؛ قسمت اول از پژو تا رولزرویس

اگر می‌خواهید با قوی‌ترین پیشرانهٔ بنزینی حال حاضر خودروسازان بزرگ جهان آشنا شوید، این مطلب پدال را که در دو قسمت تهیه شده از دست ندهید.

این روزها با فراگیری پیشرانه‌های هیبریدی و تمام الکتریکی، اسب بخار به‌نوعی ابهت و ارزش خود را از دست داده و در خودروهایی معمولی قدرت‌های بسیار بالایی را می‌بینیم. بااین‌حال، دوران موتورهای درون‌سوز هنوز به پایان نرسیده و همچنان بسیاری از خودروسازان اقدام به تولید موتورهای بنزینی قدرتمندی می‌کنند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم طی دو قسمت با قوی‌ترین پیشرانه‌های بنزینی حال حاضر خودروسازان بزرگ جهان آشنا شویم. در این لیست فقط قدرت موتورهای بنزینی ملاک است و قدرتی که توسط سیستم‌های هیبریدی اضافه می‌شد محاسبه نشده است.

پژو

قدرت: ۲۰۰ اسب بخار

پیشرانه ۱.۶ لیتری I4 توربو
گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر

پژو سال‌ها است که پیشرانه‌ای بزرگ‌تر از ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تولید نمی‌کند و در قعر لیست ما جای می‌گیرد. در حال حاضر، قوی‌ترین نسخهٔ این موتور در سدان اسپرت ۵۰۸ PSE استفاده می‌شود و در کنار سیستم هیبریدی با یک موتور الکتریکی قرار می‌گیرد که مجموع خروجی را به ۳۶۰ اسب بخار می‌رساند.

سیتروئن / دی‌اس

قدرت: ۲۲۵ اسب بخار

پیشرانه ۱.۶ لیتری I4 توربو
گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر

سیتروئن هم در محصولات مختلف خود از پیشرانه‌های مشترک با پژو استفاده می‌کند ولی قوی‌ترین نسخهٔ موتور ۱.۶ لیتری مذکور با ۲۲۵ اسب بخار قدرت، فقط به برند لوکس این گروه فرانسوی یعنی دی‌اس اختصاص دارد. از این موتور در سدان لوکس DS 9 استفاده می‌شود.

سوبارو

قدرت: ۲۷۱ اسب بخار

پیشرانه ۲.۴ لیتری H4 توربو
گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر

سوبارو هم در حال حاضر در حداکثر قدرت حرف چندانی برای گفتن ندارد. قوی‌ترین موتور این شرکت یک نمونهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت توربو است که در سدان اسپرت WRX استفاده می‌شود. این موتور در نسخهٔ ضعیف‌تر با ۲۶۰ اسب بخار قدرت نیز در دیگر محصولات سوبارو مورداستفاده قرار می‌گیرد.

رنو / آلپین

قدرت: ۳۰۰ اسب بخار

پیشرانه ۱.۸ لیتری I4 توربو
گشتاور ۳۴۰ نیوتن متر

رنو هم مثل دو برند فرانسوی قبلی، در محصولات خود از پیشرانه‌های اقتصادی بسیار کم‌قدرتی استفاده می‌کند ولی این شرکت برای بازوی پرفورمنس خود یعنی برند آلپین یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری نسبتاً قدرتمند را تولید می‌کند. این موتور که قبلاً در مگان RS هم استفاده می‌شد، در قوی‌ترین نسخهٔ آلپین A110 تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

هیوندای

قدرت: ۳۰۰ اسب بخار

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6
گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر

هیوندای قبلاً موتورهایی قوی‌تر از این هم در سبد محصولات خود داشت اما از وقتی جنسیس را به‌عنوان برند لوکس مستقل ایجاد کرد، موتورهای قدرتمند به این برند اختصاص داده شدند و در حال حاضر، قوی‌ترین پیشرانهٔ هیوندای یک نمونهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی GDI در سدان لوکس گرنجور است.

ولوو

قدرت: ۳۲۰ اسب بخار

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توئین شارژر
گشتاور ۴۳۰ نیوتن متر

ولوو سال‌ها است که موتورهای V6 و V8 خود را کنار گذاشته و فقط از موتورهای چهار سیلندر استفاده می‌کند. قوی‌ترین موتور چهار سیلندر این شرکت که زیر کاپوت مدل‌های مختلفی مثل S60، S90 و XC90 نصب شد، به لطف استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر در کنار هم، حداکثر ۳۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

فولکس‌واگن

قدرت: ۳۴۰ اسب بخار

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توربو
گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر

هرچند گروه فولکس‌واگن برای برندهای زیرمجموعهٔ خود پیشرانه‌های بسیار قدرتمندی تولید کرده ولی در حال حاضر قوی‌ترین موتوری که در محصولات خودش استفاده می‌کند، یک نمونهٔ ۳ لیتری V6 توربو با ۳۴۰ اسب بخار قدرت است. این موتور در شاسی‌بلند توآرگ استفاده می‌شود.

مزدا

قدرت: ۳۴۰ اسب بخار

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توربو
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر

مزدا اخیراً یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ جدید را معرفی کرده که قوی‌ترین موتور در تاریخ این شرکت ژاپنی محسوب می‌شود. قوی‌ترین نسخهٔ این پیشرانه در بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای بزرگ مزدا یعنی CX-70 و CX-90 مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کیا

قدرت: ۳۷۰ اسب بخار

پیشرانه ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو
گشتاور ۵۱۰ نیوتن متر

کیا در سدان‌های استینگر و K9 از یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند که ۳۷۰ اسب بخار قدرت دارد. همین موتور در سدان جنسیس G70 هم ارائه می‌شود. کیا قبلاً یک موتور ۵ لیتری V8 با ۴۲۵ اسب بخار قدرت را هم در سدان پرچم‌دار K9 ارائه می‌کرد ولی چند سالی است این موتور را کنار گذاشته است.

جنسیس

قدرت: ۴۱۵ اسب بخار

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو+سوپرشارژر برقی
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر

قوی‌ترین موتور حال حاضر جنسیس یک نمونهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو است که در سدان‌های G80 و G90 ارائه می‌شود و ۳۸۰ اسب بخار قدرت دارد ولی برای سدان پرچم‌دار G90، یک سوپرشارژر برقی هم قابل سفارش است که قدرت را ۳۵ اسب بخار افزایش می‌دهد.

تویوتا

قدرت: ۴۱۵ اسب بخار

پیشرانه ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر

تویوتا در جدیدترین محصولات بزرگ خود مثل لندکروزر، سکویا و تاندرا، از یک پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری V6 توئین توربوی جدید استفاده کرده است. قوی‌ترین نسخهٔ این موتور را با ۴۱۵ اسب بخار قدرت در لندکروزر و لکسوس LX می‌بینیم درحالی‌که در سکویا همراه با سیستم هیبریدی، ۴۳۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

اینفینیتی

قدرت: ۴۵۰ اسب بخار

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر

نسل جدید اینفینیتی QX80 با یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو عرضه می‌شود که ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد. این موتور جدید که توسط نیسان برای استفاده در شاسی‌بلندهای بزرگ توسعه پیدا کرده، در پاترول و آرمادا هم با ۴۲۵ اسب بخار قدرت ارائه می‌شود.

لکسوس

قدرت: ۴۷۲ اسب بخار

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8
گشتاور ۵۳۵ نیوتن متر

موتور ۵ لیتری 2UR تنفس طبیعی تویوتا فقط برای مدل‌های لکسوس در نظر گرفته شده است. این پیشرانه که در قوی‌ترین نسخه ۴۷۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، هم‌اکنون در کوپهٔ اسپرت RC F، سدان اسپرت IS500 و کوپهٔ لوکس LC ارائه می‌شود.

جیپ

قدرت: ۵۱۰ اسب بخار

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو
گشتاور ۶۸۷ نیوتن متر

استلانتیس به‌تازگی برای برندهای جیپ، دوج و رم یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید با نام هوریکین را توسعه داده که جایگزین موتورهای V8 همی شده است. این موتور که در سه سطح قدرت مختلف تولید می‌شود، در جیپ زیر کاپوت واگنییر و گرند واگنییر قرار گرفته است.

هوندا / آکورا

قدرت: ۵۲۰ اسب بخار

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر

قوی‌ترین پیشرانهٔ تاریخ هوندا در نسل دوم سوپرکار NSX دیده شد. این موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو ابتدا ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت ولی در نسخهٔ تایپ S با تغییراتی، قدرت آن به ۵۲۰ اسب بخار رسید. سه موتور الکتریکی هم مجموع خروجی را به ۶۰۰ اسب بخار رسانده‌اند.

جگوار / لندروور

قدرت: ۵۷۵ اسب بخار

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر

هرچند JLR در جدیدترین محصولات خود از پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و استفاده کرده ولی هنوز هم موتور ۵ لیتری V8 سوپرشارژ قدیمی این شرکت در خودروهایی مثل لندروور دیفندر V8 و جگوار F تایپ R استفاده می‌شود. این موتور ۵۷۵ اسب بخار قدرت دارد.

رولزرویس

قدرت: ۶۰۰ اسب بخار

پیشرانه ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر

پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V12 کنونی رولزرویس که با نام N74 شناخته می‌شود، توسط ب‌ام‌و توسعه پیدا کرده است. این موتور توئین توربو که جایگزین نمونهٔ تنفس طبیعی N73 شد، هم‌اکنون در قوی‌ترین نسخه که در مدل‌های کالینان بلک بج و گوست بلک بج ارائه می‌شود، ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. mmd@

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (347 ديدگاه)

    فقط پژو و بوگاتی💀💀💀❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥 جانم 🤪🤪😈😈😈 بوگاتی تو لیست نیست😭

    موافقم 3
    مخالفم 11
    1. JaMsHiD-B

      ۲۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2920 ديدگاه)

      پژو توی بحث اسپرت جاده ای باید بهش بگیم خدابیامرز … بعد 405 T16 و 206 RC هیچ ماشین درخور اسپرت جاده ای نزده

      موافقم 2
      مخالفم 2
  2. علی Shelby

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (564 ديدگاه)

    ممنون از آقای دهقان
    این دست مقالات خیلی مقالات خوبی هستن

    موافقم 7
    مخالفم 2
  3. amir

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3671 ديدگاه)

    فک نکنم یکی اون موتور حجیم و تنفس طبیعی لکسوس خوب طرفدار داشته باشه موتور جیپ هم نسبت به حجم قدرتش عالیه منتها مردم فکر میکنم از صدای وی سیکس بیشتر خوششون میاد رولزرویسم که دیگه نیازی به تعریف نداره گنگش بالاس

    موافقم 8
    مخالفم 6
  4. Inferno

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (200 ديدگاه)

    قدرت موتور تا یجایی باعث ارتقای کیفیت رانندگی میشه اما از یه حدی به بعد ابزاریه برای سرکیسه کردن خریدار و کاربرد تجاری و تبلیغاتی پیدا میکنه

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. JaMsHiD-B

      ۲۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2920 ديدگاه)

      از یه جایی به بعد قدرت زیاد روی پلتفرم تک دف واقعا هم بی کاربرد میشه
      الان این ۲۰۶ های توربو پونصد اسبی ایران رو نگاه کن
      تا دنده سه همش هرزگردیه
      خب شما اگه یه ۲۰۶ سیصد اسبی جمع کنی با سبک سازی و گیربکس دستچین و تقویت سیستم تعلیق خیلی کاربردی تره

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. hosen

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (859 ديدگاه)

    تشکر از آقای دهقان بابت مطلب جذابشون.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  6. Siyavash

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (860 ديدگاه)

    یا حضرت عشق..موتور هارو ببین با آدم حرف میزنن…

    موافقم 5
    مخالفم 2
  7. JaMsHiD-B

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2920 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/12/Engine-16.jpg
    کسی می‌دونه به زاویه کمک فنر چی میگن؟
    کمبر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا