در قسمت قبلی این مطلب با دوازده خودرویی آشنا شدیم که مورد بیمهری قرار گرفتند و حالا در دومین قسمت به تعداد دیگری از این خودروها خواهیم پرداخت.
کادیلاک آلانته
در مورد کادیلاک آلانته فرایند ساخت جالبتر از خود خودرو است. بدنهٔ این ماشین توسط پینینفارینا در ایتالیا ساخته و با بوئینگ ۷۴۷ به میشیگان برای جنرال موتورز فرستاده میشد تا تکمیل شود. آلانته خیلی گران بود، از مشکلات کیفی رنج میبرد و رانندگی خوبی نداشت ولی با همهٔ اینها جالبتر از مرسدس بنز SL بود یعنی خودرویی که نتوانست با آن رقابت کند.
مرسدس بنز A کلاس
مرسدس بنز A کلاس W168 یکی از خلاقانهترین و جالبترین خودروهای قرن بیستم بود. این ماشین به دلیل ساختار هوشمندانه، نوآوری فنی و جانمایی عالی قطعات، شایستهٔ قرار گرفتن در کنار خودروهایی مثل مینی و سیتروئن DS است. به همین دلیل، عجیب است که هیچگاه A کلاس را در لیست بهترین خودروها نمیبینیم. البته این ماشین چندان زیبا نیست و کیفیتی پایینتر از استاندارد مرسدس دارد اما بااینحال، نسل اول A کلاس یکی از دستکم گرفتهشدهترین خودروهای تاریخ محسوب میشود.
ولوو C30
ولوو C30 که چیزی بین کوپه و هاچبک بود، شبیه یک کانسپت برای جاده به نظر میرسید. ولوو به خاطر وفاداری به کانسپت SCC سال ۲۰۰۱ در طراحی C30 لایق تحسین است. این خودرو همچنین در نسخهٔ T5 با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری پنج سیلندر، پرفورمنس قابلتوجهی را هم ارائه میکرد.
جنسن FF
تأثیر جنسن FF بر صنعت خودروسازی را نباید نادیده گرفت. این یک کوپهٔ چهارچرخ محرک بود که یک دهه پیش از آئودی کواترو ساخته شد. در این ماشین سیستم ترمز ضد قفل هم سالها پیش از آنکه مرسدس و بوش ترمز ABS را به کار گیرند ارائه شد. به لطف پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V8 تمام آمریکایی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، جنسن FF پرفورمنس مسافرتی تقریباً بیرقیبی را در هر شرایط آب و هوایی ارائه میکرد.
پژو ۶۰۴
شاید باور نکنید که زمانی فرانسویها سدانهای لوکس بزرگی میساختند و این خودروها آنقدر خوب بودند که آلمانیها را به دردسر میانداختند. پژو ۶۰۴ نهتنها با خودروهایی مثل بامو سری ۷ و مرسدس بنز S کلاس رقابت میکرد بلکه آنها را در بسیاری از زمینههای مهم مغلوب کرد. اگر پژو به فعالیت خود در بخش لوکس بازار ادامه میداد، شاید امروز شرایط بسیار متفاوتی داشت.
فیات 500L
چند سال پیش فیات تصمیم گرفت مدل ۵۰۰ را به یک خانواده تبدیل کند و این باعث خلق 500L شد. هرچند این خودرو در ظاهر آن جذابیت منحصربهفرد ۵۰۰ را نداشت و رانندگی ضعیفتری را هم به نمایش گذاشت ولی بسیار کاربردی و جادار بود.
هیلمن ایمپ
هیلمن ایمپ میتوانست دنیا را فتح کند اگر آن مینی مشهور نبود. مینی خودروهای کوچک موتور عقب را منسوخ کرد اما گروه روتس سرمایهگذاری زیادی در این پروژه کرده بود و نمیتوانست قید ایمپ را بزند. به همین دلیل، ایمپ در انزوا راهی بازار شد ولی یک خودروی کوچک افسانهای بود.
اوپل اینسیگنیا
تعداد کمی از خودروهای خانوادگی ترکیب منحصربهفرد راحت، کارایی، تجهیزات و ارزش اوپل اینسیگنیا را ارائه میکنند و به همین دلیل، این سدان اوپل را یکی از دستکم گرفتهشدهترین خودروهای اروپایی میدانیم. در خانوادهٔ این خودرو نسخهای بنام کانتری تورر هم وجود داشت که جایگزین مناسبی برای آئودی آلرود بود ولی هیچکس به آن توجه نکرد.
فورد کاپری نسل دوم
نسل دوم فورد کاپری از سندرم فرزند وسط خانواده رنج میبرد. این نسل که در سال ۱۹۷۴ عرضه شد، کاربردیتر از همیشه بود اما زرقوبرق ظاهری نسل اول را نداشت. از سوی دیگر، تنها چهار سال بعد نسل سوم با ظاهر مدرنتر و پیشرانههای ۲.۸ لیتری و ۳ لیتری به بازار آمد و باعث شد همه نسل دوم کاپری را فراموش کنند.
رنو ۲۱ توربو
رنو ۲۱ توربو سدان واقعاً قابلتوجهی بود. این ماشین در بین سدانهای غیرلوکس پرفورمنس فوقالعادهای را ارائه میکرد و با قدرتی نرم و روان، حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت را در اختیار راننده قرار میداد. به همین دلیل، رنو ۲۱ توربو را باید بدون تردید یکی از بهترین خودروهای پرفورمنس دهههای ۸۰ و ۹۰ دانست.
سوزوکی کیزاشی
سامانهٔ چهارچرخ محرک، پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری بنزینی و طراحی شیک سه دلیلی هستند که سوزوکی کیزاشی را به سدانی دوستداشتنی برای ما تبدیل کردند. بااینحال، در حالی که این خودرو در سایر بازارها با گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشد، در بریتانیا با گیربکس خستهکنندهٔ CVT به فروش رسید و نادیده گرفته شد.
مازیار
۵ خرداد ۱۴۰۲جنسن چقدر خوبه!
mmz2008
۵ خرداد ۱۴۰۲آره اصلا بهش نمیاد
محمد
۵ خرداد ۱۴۰۲کیزاشی واقعا حیف شد
Python
۵ خرداد ۱۴۰۲سوزوکی بهتره روی همون بازار هند تمرکز کنه
کادیلاک آلانته اسطوره تموم نشدنی
ورنو۲۱توربو واقعا عالی بود
Rerace777
۵ خرداد ۱۴۰۲دستمون از ماشین های با کیفیتی که مورد توجه نبودن هم کوتاهه…
هی زندگی
mahan
۵ خرداد ۱۴۰۲حیف کیزاشی. تو خیابون که میبینم خیل لذت میبرم هم خوشگله هم خوش قدرت. حیف
R/T
۵ خرداد ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/Cars-10-19.jpg
داخل فیلم گلوله گمشده بود فک کنم
R/T
۵ خرداد ۱۴۰۲سوزوکی کیزاشی واقعا حیف شد ظاهرش رو دوست دارم
mmz2008
۵ خرداد ۱۴۰۲کیزاشی خیلی ماشین خوبیه ولی من نمی تونم باهاش ارتباط بگیرم و باهاش حال نمی کنم
MR.JD
۵ خرداد ۱۴۰۲بنظر من یکی از این ها نیز میتوبیشی پاجیرو میتوانست باشد .
خودرویی که هیچ کم و کاستی نداشت و برخلاف خودروهای این لیست که اغلب واقعا آش دهانسوزی نبودند هیچ عیب و ایرادی نداشت .
اخیرا فرصتی مهیا شد با یک دستگاه پاجیرو مدل 2019 رانندگی کنم واقعا بینظیر بود .
مهم ترین فرقش با امثال پرادو و لندکروز شیشه های پایین ترش بود که تقریبا میشد گفت پینجره ها از زانوی شما 4 انگشت بالاتر بود و قشنگ کل منظره بیرون در دید بود و راننده هم موقعیتی برتر از پرادو داشت !
از توان موتورش هم همینقدر که در حد پرادو های شش سیلندر بود ولی رانندگی با این به قدری دلچسب و ساده بود که فرقی با اون هاچبک نداشت از نظر مسلط و زیردست بودن ( نه کیفیت و کارایی ) منتها با این فرق که آرم باشکوه میتسوبیشی جلوی کاپوت مثل آرم مرسدس راه را نشانه میگرفت و باز میکرد . واقعا تجربه خوبی بود . حیف که واردات منظم نداشت و قطعات و نگهداریش مثل تویوتا نیست …
ولی برام سوال شد چطور ممکنه پایجرو 3800 سی سی مدل 2019 پلاک ملی باشد ؟ اصلا مگر ممنوع نبودند بالای 2500 سی سی ؟
mmz2008
۵ خرداد ۱۴۰۲عموما اینجور ماشینا یا با پارتی بازی پلاک شدن که البته کم هست یا ماشین سفارت ها هست که بعد دو سه سال تو مزایده می فروشنش و پلاک ملی میگیره
فورد
۵ خرداد ۱۴۰۲604 خیلی خوش ترکیب بوده
ای روزگار تلخه تلخه تلخ
۵ خرداد ۱۴۰۲ولوو و مخصوصا اوپل عالی بودن
چ ماشین بی نظیری بود اینسیگنیا
محمد
۵ خرداد ۱۴۰۲بازار سالم کشور های غربی خوب و جذاب بودن یک خودرو رو مشخص میکنه وقتی اونجا از اینا استقبال نشده یعنی بدرد نمیخوردن دیگه
کاوه
۵ خرداد ۱۴۰۲وای من کیزاشی رو خییییییییییلی دوست دارم خیلی با طراحی وحتی اسمش حال میکنم.خیلی زود یه دونه خیلی تمیزشو میخرم به همراه سبتروئن سی ۳
حسن
۵ خرداد ۱۴۰۲هیلمن رو کی گفته مورد بی مهری قرار گرفته؟؟؟ !!!! متاسفانه نویسنده هیچ اطلاعاتی از سابقه ی خودرو ها نداره !!!!! جسارت نباشه بسیار کم سواد و چیپ مقاله رو نوشته و منتشر کرده!!!!!
A.M.A
۵ خرداد ۱۴۰۲این کادیلاک الانته هم که تو همه این مقاله ها هست
رنو 21 عجب چیزیه
علی ریحانی
۶ خرداد ۱۴۰۲یادش بخیر رنو ۲۱ تقریبا همزمان با عرضه جهانیش تو ایران هم وارد شد و اکثرا هم تاکسی بودن!
lلبته با موتور ساده نه توربو
R
۵ خرداد ۱۴۰۲همشون زشتن چه بهتر که این اتفاق افتاد
Moh.86
۵ خرداد ۱۴۰۲فرانسوی ها همیشه دسته کم گرفته شدن متاسفانه
Reza-a
۵ خرداد ۱۴۰۲ولی بازار ایران براشون جبران کرده. توفیق اجباری بازار ما!
Moh.86
۶ خرداد ۱۴۰۲به این اسباب بازی های ایرانخودرو نباید گفت فرانسوی البته
علیرضا
۶ خرداد ۱۴۰۲فعلان که بازار اروپا دستشونه
Royal Driver
۶ خرداد ۱۴۰۲ماشینایی مثل پژو ۴۰۶, ۶۰۵ در زمان خودشون توی کلاس خودشون ماشینای خیلی خوبی بودن.
حسین
۵ خرداد ۱۴۰۲این ماشینها اگه خوب بودن در بازار موفق میشدن. مطمئن باشین هر کدوم یک دلیل محکم برای شکست دارن، مثلا قیمت بالا، قابلیت اطمینان پایین، عرضه دیرهنگام و …
یوسف
۵ خرداد ۱۴۰۲عجب چیزیه این جنسن…. به به
Royal Driver
۵ خرداد ۱۴۰۲چقدر این پژو ۶۰۴ باحاله. فرانسویا یک زمان چه ماشینایی میساختن. سیتروئن و پژو های کلاسیک از دهه ۶۰ تا اواخر ۹۰ خیلی دوست داشتنی هستن برام.
Reza-a
۵ خرداد ۱۴۰۲این مطلب به قدری برام جالبه که دوست دارم در مورد بیشتر موارد ذکر شده نظرم رو بنویسم
نسل اول A کلاس همون ماشین شهری که از بنز انتظار میره هست یعنی مهندسی زیادی روش انجام شده و عملکرد اولویت به ظاهر داشته البته به جز تست موس معروف این مدل
ولوو C30 هم یکی از جذاب ترین هاچبک های دو دره یه مدتی به ایران هم وارد میشد تو تاپگیر هم ازش تعریف میکردن
جنسن اینترسپتور هم هنوز ازش تو ایران هست، بدنه انگلیسی با موتور آمریکایی ترکیب جالبیه
در مورد پژو نمیدونستم اینقدر بالا میپریده، رقابت با بنز اس کلاس! اما طراحیش چشمگیره احتمالا کار پینینفارینا باشه
هیلمن ایمپ میشه نسل قدیمیتر آرو یا همون پیکان خودمون
اوپل اینسیگنیا هم یه تعدادی وارد شد که استقبال خوبی تو بازار ازش نشد اما با ارزش ترین مدل تو کلاس خوش بود
در مورد رنو ۲۱ از مدلها لو آپشن موجود تو ایران که بگذریم این نسخه توربو تو یک فیلم فرانسوی صحنه های اکشن جالبی داشت که اسم فیلم رو یادم نیست اگر دوستان اسمش رو میدونن بگن فیلم جالبیه
مدل دو دیفرانسیل سوزوکی کیزاشی رو ایرانخودرو به تعداد کمی به اسم تیپ فول وارد کرد و از نزدیک هم طراحی جالبی داره ولی تو بازار ازش استقبالی نشد
مقاله جذابیه و خوب نوشته و ترجمه شده ممنون از اتوکار و پدال
امپراتوری خورشید
۵ خرداد ۱۴۰۲سوزوکی کیزاشی من عاشقشم یکی از بهترین سدان های بازار ایران هستش من قصد دارم انشاالله یا نیسان تینا یا تویوتا کمری 2007 SE یا کیزاشی بگیرم . پاینده باشید
محمد
۶ خرداد ۱۴۰۲از نظر من طراحی رنو ۲۱ جذاب تر از پژو ۴۰۵ بوده…
m-i-l-i
۸ خرداد ۱۴۰۲پژو ۶۰۴ برای افراد گنگ