از بین هزاران خودرویی که طی ۷۵ سال گذشته ساخته شدهاند، ۱۰ مدلی که به نماد و نمایندهٔ کل جهان خودرو تبدیل شدند را انتخاب کردهایم.
رسانهٔ خودرویی موتورترند امسال ۷۵ ساله شده است و بدین منظور، اقدام به انتخاب خودروهایی کرده است که طی این مدت به یک نماد تبدیل شدهاند. البته منظور فقط سریعترین، قویترین یا پرفروشترین خودروها نیست بلکه این لیست شامل مدلهایی میشود که نماد و نمایندهٔ کل جهان خودرو هستند. انتخاب این خودروها از بین هزاران خودرویی که طی این ۷۵ سال ساخته شدهاند کار بسیار دشواری است اما نهایتاً ۱۰ مدل برگزیده شده و سختترین تصمیم به شما واگذار شده است. نمادینترین خودرو از بین این ۱۰ مدل کدام است؟ پس از مشاهدهٔ لیست زیر، پاسخ این سؤال را در نظرسنجی انتهای مطلب بدهید.
بامو سری ۳
هیچ بامویی بهتر از سری ۳ تجسم خودروی نهایی رانندگی نیست. برای نیم قرن، این ماشین معیار سدانهای اسپرت بوده است. سری ۳ در طول تاریخ در انواع مختلفی شامل سدان، کوپه، کانورتیبل، هاچبک و استیشن عرضه شد و ثابت کرد هیچ مأموریتی وجود ندارد که نتواند انجام دهد. حتی کسانی که از بامو متنفر هستند نیز باید اعتراف کنند که در تاریخ خودروهای کمی مثل سری ۳ توانستهاند مفهوم رانندگی جذاب را اینگونه با نام خود عجین کنند.
شورلت کوروت
شورلت کوروت همیشه خودروی اسپرت آمریکا بوده است. از زمان معرفی در سال ۱۹۵۳، هر نسل از کوروت تلاش کرده با بهترینهایی که جهان خودرو ارائه میکند همگام شود. کوروت حتی در نسلهای نهچندان درخشان خود هم همیشه خودرویی چالشبرانگیز برای رقبای خارجی همدورهٔ خود بوده است. قابلیت استفادهٔ روزانه و ارزش بالا در برابر قیمت دو نمونه از بهترین ویژگیهای کوروت هستند و مدلهای Z06 و E-Ray امروزی هم با نصف قیمت رقبا، همین راه را ادامه دادهاند.
فورد F150
زمانی که هنری فورد دوم در سال ۱۹۴۸ اولین پیکاپ سری F را معرفی کرد آیا میدانست این خودرو برای چندین دهه بر بازار آمریکا حکمرانی خواهد کرد؟ این پیکاپ از زمان عرضه اولین نمونهها که با نام F-1 شناخته میشدند تاکنون بهعنوان خودروی کار، خودروی خانوادگی، خودروی آفرود و کِشنده برای تریلر، به میلیونها راننده خدمت کرده است. F150 در کنار دیگر مدلهای سری F، برای بیش از چهار دهه پرفروشترین خودروی آمریکا بوده است و بدون شک باید آن را یک نماد دانست.
فورد موستانگ
موستانگ کار خود را در قالب کوپهای ارزانقیمت آغاز کرد که با استفاده از انبار قطعات فورد ساخته شده بود. فورد انتظار داشت در سال اول بتواند ۱۰۰ هزار دستگاه از این خودرو بفروشد اما فقط در روز رونمایی ۲۲ هزار دستگاه فروخت و کمتر از دو سال بعد، یک میلیونمین موستانگ از خط تولید بیرون آمد. کلید اصلی موفقیت موستانگ انعطافپذیری بود. این ماشین را میشد به هر شکلی از یک کوپهٔ اقتصادی گرفته تا خودروی مسابقهای لاستیک دود کن سفارش داد. همچنین درحالیکه دیگر خودروسازان از بازار ماسل کارها خارج شدند، فورد هیچگاه ایمان خود به موستانگ را از دست نداد و این ماشین را با نیازهای متغیر بازار تطبیق داد.
جیپ CJ / رانگلر
جیپ بهعنوان وسیلهای ساده، بادوام و غیرقابل توقف برای جنگ طراحی شد اما شرکت ویلیز اوورلند و بعداً کایزر، AMC، کرایسلر، FCA و استلانتیس محصولاتی جادهای را برای این برند توسعه دادند که در همهٔ آنها تواناییهای آفرود در اولویت قرار داشت. بدین ترتیب، بزرگترین مأموریتی که هر خودرویی تابهحال انجام داده است شکل گرفت: فراهم کردن امکان ماجراجویی در دورترین نقاط جهان برای مردم. تا به امروز، شکل جعبهای و جلوپنجرهٔ شیاردار جیپ به نماد بصری توانایی رفتن به هرجایی و دیدن هر چیزی تبدیل شده است.
لامبورگینی کانتاش
میدانستیم که در این لیست باید یک سوپراسپرت ایتالیایی وجود داشته باشد و آیا خودرویی هست که بتواند بهعنوان نماد طراحی سوپراسپرتها در برابر لامبورگینی کانتاش عرضاندام کند؟ این شاهکار طراحی گاندینی زمانی که اولین بار در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۱ رونمایی شد، نهتنها با ظاهر شبیه سفینهٔ فضایی بلکه با پرفورمنس ناشی از نیروگاه V12 خود جهان را شگفتزده کرد. حتی پس از پانزده سال یعنی مدتی که باعث میشد اکثر طراحیها کاملاً قدیمی به نظر برسند، کانتاش همچنان در دنیای سوپراسپرتها اوج محبوبیت را داشت و پوستر آن روی دیوار اتاق نوجوانان دیده میشد. پسازاین، لامبورگینی چندین پرچمدار جدید را به بازار فرستاد اما کانتاش هنوز هم هیجان بینظیری دارد.
مزدا میاتا
مزدا میاتا را معرفی کرد تا جوانان متولد پس از جنگ جهانی دوم، لذت رانندگی با رودسترهای بریتانیایی را بدون دردسرهای ناشی از قابلیت اطمینان پایین ساختههای بریتانیا تجربه کنند. سه دهه بعد، خودروهایی که میاتا با تقلید از روی آنها ساخته شد تقریباً فراموش شدند و این رودستر مزدا بود که به یک نماد تبدیل شد. در طول این سالها، رانندگانی که اصلاً رودسترهایی مثل MGA و تریومف TR3 را نمیشناسند، از میاتای خوشدست هیجانزده شدهاند. این ماشین هرگز فرمول اصلی خود را تغییر نداده و میاتای امروزی همان هیجان و قیمت مناسب نسل اول را ارائه میکند. بدون شک، طی ۷۵ سال گذشته کمتر خودرویی بهاندازهٔ میاتا روی لبان رانندگان لبخند نشانده است.
پورشه ۹۱۱
پورشه ۹۱۱ با وجود پیشرانهای که در جای نامناسب قرار گرفته، هرگز شکل اصلی خود را تغییر نداده است. این یک نقص جذاب و البته گاهی خطرناک است که پورشه سالها زمان صرف رام و اصلاح کردن آن کرده است. ۹۱۱ همه چیزهایی که یک خودروی اسپرت باید داشته باشد را دارد. از رانندگی جذاب با قیمت مناسب در نسخههای پایه گرفته تا نماد ثروت در نسخههای پرچمدار. این استانداردی برای دینامیک رانندگی و سنگ محکی برای ارتباط انسان و ماشین محسوب میشود اما در طول سالها، فرمول و روح ۹۱۱ هیچگاه تغییر نکرده است.
تسلا مدل S
۲۰ سال پیش، علاقهمندان به خودرو هنوز خودروهای الکتریکی را چرخدستیهای گلف میدانستند تا اینکه تسلا آمد. تسلا رودستر ثابت کرد که خودروهای الکتریکی میتوانند هیجانانگیز باشند اما این مدل S بود که نشان داد خودروهای الکتریکی نهتنها میتوانند به گزینههای اصلی بازار تبدیل شوند بلکه خواهند توانست بسیار فراتر از آن عمل کنند. درحالیکه دیگر خودروسازان تازه وارد اقیانوس الکتریکی شده بودند و خودروهای کند و عجیبی با شعاع حرکتی اندک عرضه میکردند، تسلا هر آنچه یک خودروی مدرن باید میداشت را در مدل S ارائه کرد. چه خودروی دیگری را میشناسید که با چنین انقلابی صنعت خودروسازی را تغییر داده باشد؟
فولکسواگن بیتل
هیچ خودروی دیگری در تاریخ مسیر عجیبی که بیتل پیموده را طی نکرده است. این ماشین از یکی از شیطانیترین امپراطوریهای تاریخ متولد شد و سپس به بازسازی یک ملت کمک کرد. بیتل بهعنوان خودرویی اقتصادی برای عموم مردم، تنها خودروی تاریخ است که در یک نسل و بدون تغییر بزرگ، ۲۰ میلیون دستگاه فروخت. بیتل هرچند همیشه ساده، کند و بیامکانات بود اما یکی از شناختهشدهترین خودروهای تاریخ بهحساب میآید.
Sobhan
۸ دی ۱۴۰۲چرا بنز s class نیست. ???
بنز s class مخصوص نسخه اتاق تانک ده نود یکی از نمادی ترین خودرو های تاریخ بوده که از گذاشته تا الان نماد لوکس بودن بوده
اسد
۸ دی ۱۴۰۲این لیست بدون کرولا مسخره است! چرا پرفروشترین خودروی تاریخ نیست؟ تویوتا کرولا
NAVID@@98
۹ دی ۱۴۰۲چون اتفاقا مسخره
و بد و هیچ تویوتاکرولاوژاپنِ که جلوی اینها بد و هیچ عه تویوتا کرولا جلوی اینها هیچه
کرولا یه ماشین اقتصادی کسالت آورِ
farbod.
۹ دی ۱۴۰۲هر کدوم جزابیت خودشو داره مخصوصاً فورد موستانگ و پورشه ۹۱۱
18:45
۸ دی ۱۴۰۲جای اسطوره هایی مثل :
دیفندر
سری5
اس یا g کلاس
انواع ژاپنی ها
وبسیاری دیگه خالیه…
حداقل باید بجای 10نماد خودروسازی تاریخ، 20 نماد انتخاب میکردن که حق چیزی ضایع نشه…
Tester
۸ دی ۱۴۰۲عجیبه مکلارن F1 پایه گذار هایپرکار تو این لیست نیست
قاسم
۸ دی ۱۴۰۲نیسان جی تی
میتسوبیشی لنسر
هوندا آکورد
بی ام و 2002
بنز کلاس سی
تویوتا های لوکس معروف ترین و پر فروش ترین در دنیا حتی به قدری مشتری ثبت نامی داره که شرکت تویوتا نتونست تولید این ماشین رو بعد از 45 سال متوقف کنه
Amir
۲۴ دی ۱۴۰۲داداش پر فروش ترین شرکت فولکس هس
نه تویوتا
Amir
۲۴ دی ۱۴۰۲داداش پر فروش ترین شرکت فولکس هس
نه تویوتا
Dan
۸ دی ۱۴۰۲پدال خدایی ۳۰۰۰ تا کاربر داره؟؟
امیر
۸ دی ۱۴۰۲فقط پیکان
امید
۸ دی ۱۴۰۲فراری کو پس فراری تستاروسا از همشون اکونیک تره شورولت کامارو
حسین
۸ دی ۱۴۰۲پس جای تولیدات سایپا و ایرانخودرو کجاست؟؟
مگه پراید و ۴۰۵ و پژو ۲۰۶تیپ دو ،ماشین دیگه ای هم انقلاب داشته ؟؟؟
شاهرخ
۱۰ دی ۱۴۰۲شورلت کامارو الانم یه اسطوره است
Zahid AMG. 2005
۸ دی ۱۴۰۲پورشه ۹۱۱ خیلی خوشکله با او رنگش 🥹
Yasin
۹ دی ۱۴۰۲بدون شک پورشه 911 و فورد موستانگ
البته جای خیلیها خالی بود
سایپا مطمئن
۹ دی ۱۴۰۲واقعا که چرا پراید نیست
دکتر استاپ
۱۱ دی ۱۴۰۲به نظرم میتونست یکی از این ها هم باشه:
toyota supra/mazda rx7/Honda nsx/Nissan skyline
Moro
۱۹ دی ۱۴۰۲خدایی که به مزدا میوتا رای داده خخخخ