رقابتهای خودروی سال موتورترند همواره در سه بخش مختلف شامل خودروی سال، شاسیبلند سال و پیکاپ سال برگزار میشود و امسال نیز پس از اعلام برندهٔ دو بخش اول، حالا زمان آن رسیده که ببینیم کدام پیکاپ میتواند جایزهٔ کالیپر طلایی موتورترند را از آن خود کند. طبق رویهٔ همیشگی این نشریه، پیکاپهای کاملاً جدید یا بروز شدهٔ سال در یک مکان گرد هم جمع میشود و هیئتداوران متخصص موتورند با همهٔ آنها رانندگی میکنند، بار حمل میکنند، یدک میکشند و همهٔ شرکتکنندگان را با دقت ارزیابی میکنند. البته باید توجه داشت که این پیکاپها باهم رقابت نمیکنند بلکه هرکدام از آنها طبق شش معیار اصلی موتورترند شامل ارزش در برابر قیمت، ایمنی، راندمان، پرفورمنس، طراحی و مهندسی ارزیابی میشوند.
شرکتکنندگان رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۲ موتورترند
فورد F150 رپتور
فورد ماوریک
فورد رنجر ترمور
جیامسی هامر EV
هوندا ریجلاین
هیوندای سانتا کروز
نیسان فرونتیر
ریویان R1T
همهٔ این پیکاپها شجاعانه جنگیدند اما خیلی از آنها نتوانستند به فینال راه پیدا کنند. تنها نیمی از این هشت شرکتکننده، یعنی چهار پیکاپ موفق شدند خود را به مرحلهٔ نهایی این رقابت برسانند و هرچند نهایتاً فقط یکی از آنها کالیپر طلایی را با خود به خانه برد اما بعداً معلوم شد که برنده فقط با اختلاف یک رأی به این جایزه دست یافته است. یکی از دلایل رقابت نزدیک این چهار فینالیست این بود که هرکدام چیز جدیدی را در بخش پیکاپها ارائه کردهاند. جیامسی هامر EV و ریویان R1T تجمل و از آن مهمتر قوای محرکهٔ الکتریکی را به این بخش آوردهاند و فورد ماوریک و هیوندای سانتا کروز هم ثابت کردهاند که پیکاپهای خوب نباید همیشه غولپیکر باشند، پارک کردن آنها در شهرها غیرممکن باشد و برای دسترسی به اتاق بار به نردبان نیاز داشته باشند. هم دو پیکاپ الکتریکی مذکور و هم این دو پیکاپ کامپکت رقبای مستقیم یکدیگر محسوب میشوند اما همانطور که گفته شد، در رقابت پیکاپ سال موتورترند هیچ خودرویی در مقایسه با رقیب خود مورد قضاوت قرار نمیگیرد و همهٔ شرکتکنندگان طبق شش معیار مذکور بررسی میشوند.
فینالیستهای رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۲ موتورترند
فورد ماوریک
فورد ماوریک ثابت میکند که در دنیای پیکاپها اندازه مهم نیست بلکه نحوهٔ استفاده مهم است. در نگاه اول شاید ماوریک را نتوان فینالیست رقابت پیکاپ سال دانست زیرا این بجای یک پیکاپ سنتی شاسی مستقل با پیشرانهٔ V8 بزرگ، پیکاپی با ساختار یکپارچه یا همان یونیبادی است که بر اساس کراساوور ساخته شده است. این خودرو روی پلتفرم مشترکی با مدلهای اسکیپ و برانکو اسپرت ساخته شده و بهصورت استاندارد با پیشرانهٔ هیبریدی ۱۹۱ اسب بخاری، گیربکس CVT و انتقال قدرت محرک جلو ارائه میشود. همهٔ این موارد مشخصاتی هستند که از اسکیپ انتظار داریم نه یک پیکاپ؛ اما ماوریک کوچولو تمام تلاش خود را کرد تا خریداران را قانع کند که واقعاً یک پیکاپ است و به نظر ما در این کار موفق بوده است.
جیامسی هامر EV
تاکنون تعداد کمی از خودروهای تولیدی اینقدر جذابیت داشتهاند. در جیامسی هامر EV رانندگی بدون لبخند زدن دشوار است و کل تجربهٔ سواری با این هیولا از ابتدا تا انتها فراموشنشدنی خواهد بود. این پیکاپ همچنین در زمانی که به سمت الکتریکیسازی حرکت میکنیم، به دلیل جذابیت، رانندگی هیجانانگیز و موفقیت در احیای هامر، نمیتوانست در بین فینالیستهای پیکاپ سال حضور نداشته باشد. همهٔ داوران موافق بودند که هامر دستاورد قابلتوجهی برای جنرال موتورز محسوب میشود خصوصاً با توجه به بازهٔ زمانی توسعهٔ آن؛ اما قیمت بالا و فقدان تواناییهای کافی که از پیکاپی با این اندازه و قدرت انتظار میرود، مانع هامر برای رسیدن به جایزهٔ شدند.
هیوندای سانتا کروز
رقابت پیکاپ سال موتورترند یک آزمایش مقایسهای نیست اما وقتی نوبت به هیوندای سانتا کروز رسید، داوران نتوانستند از مقایسهٔ آن با فورد ماوریک خودداری کنند. مثلاً به گفتهٔ یکی از داوران، سانتا کروز رانندگی بسیار خوبی دارد اما فاقد جذابیت ماوریک است؛ اما اگر ماوریک مزاحم را نادیده بگیریم، سانتا کروز بهخودیخود پیکاپ جذابی به نظر میرسد. این خودرو بهعنوان اولین پیکاپ هیوندای، مثل ماوریک برای کسانی طراحی شده که خواهان یک پیکاپ کاربردی هستند اما شاید به همهٔ تواناییهای آن نیازی نداشته باشند. درمجموع، سانتا کروز خودروی شیک و مدرنی برای کسانی است که چیزی بیشتر از دوچرخه یا گیاهان گلدانی را با پیکاپ خود حمل نمیکنند؛ اما آیا برای این کار گزینهٔ بهتری هم وجود دارد؟ بله ماوریک.
ریویان R1T، پیکاپ سال ۲۰۲۲ موتورترند
خودروسازان تازهکار و نوپا هم میتوانند خودروهای باورنکردنی بسازند اما تعداد کمی از آنها منابع یا توانایی کافی برای انجام این کار را دارند. ریویان اما با R1T به این کار جامهٔ عمل پوشانده است. چیزی که در R1T بیش از همه انسان را تحت تأثیر قرار میدهد، وسعت تواناییهای آن است. این خودرو برای ماجراجوییهای خارج از شهر طراحی شده اما این موضوع تواناییهای آن برای انجام وظایف پیکاپی را قربانی نکرده است. ظرفیت یدک کشی و حمل بار R1T با پیکاپهای فول سایز بزرگتر از خودروسازان قدیمی برابری میکند و موتورهای الکتریکی بسیار قدرتمند آن کاملاً حریف وزن سنگین باطریها میشوند.
در آفرود نیز همان موتورهای الکتریکی که هرکدام در یکی از چرخها نصب شدهاند، تواناییهای بینظیری را روی هر نوع مسیری ارائه میکنند. R1T با توانایی توزیع دقیق گشتاور در هر چرخ، در آزمایشهای آفرود ما غیرقابل توقف بود و میدانیم که میتواند به همین راحتی مسیرهای دشوارتری را هم پشت سر بگذارد. روی جاده نیز R1T هندلینگی بهتر از تمام پیکاپهای بازار دارد و بهترین سواری را ارائه میکند. سیستم تعلیق خودرو در کنترل حرکات بدنه در پیچهای تند و همینطور روی دستاندازها شگفتانگیز عمل میکند بدون اینکه ذرهای از کیفیت سواری را قربانی کرده باشد. در همین حال، یک پکیج باطری عظیم با قابلیت شارژ سریع نیز برد لازم برای ماجراجویی را به پیکاپ میدهد. مهم نیست R1T چقدر برای آفرود یا انجام کارهای مختلف خوب باشد، اگر برد کافی نداشته باشد، که دارد، هیچ فایدهای نخواهد داشت.
البته ریویان پیکاپ کاملاً بینقصی نیست و مثلاً فقدان کنترلهای فیزیکی در داخل ناامیدکننده است خصوصاً زمانی که کنترلهای اساسی مثل تنظیم دریچههای تهویه بین چندین لایه منو پنهان شده است اما R1T آنقدر اکثر کارها را بهدرستی انجام میدهد که باعث میشود این مشکلات کوچک به چشم نیایند. واقعیت چشمگیر این است که ریویان R1T برای یدک کشی ساخته نشده اما میتواند تا ۵ تن را بکسل کند، برای بالا رفتن از صخرهها در موآب ساخته نشده اما میتواند این کار را انجام دهد و برای ارائهٔ رانندگی مشابه یک خودروی اسپرت ساخته نشده اما اینطور عمل میکند.
مشخصات فنی
Rivian R1T 2022 | |
قوای محرکه | چهار موتوره |
قدرت | ۸۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ |
طول | ۵,۵۱۴ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۷۷ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۸۴۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۴۵۱ میلیمتر |
وزن خالص | ۳۲۵۰ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۱ به ۴۹ جلو/عقب |
زاویهٔ حمله | ۳۴.۰ |
زاویهٔ فرار | ۲۹.۳ |
دایرهٔ چرخش | ۱۳.۷ متر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
حجم صندوق جلو | ۳۱۰ لیتر |
ظرفیت بار | ۸۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | ۵ تن |
باطری | ۱۳۳ کیلووات ساعت |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۱.۶ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۹.۵ متر |
برد | ۵۰۵ کیلومتر |
قیمت پایه | ۷۴,۰۷۵ دلار |
قیمت تستشده | ۷۹,۳۷۵ دلار |
Sina10
۲۳ آذر ۱۴۰۰واقعیتش اینه که ریویان ماشین خیلی خوبیه ولی
ایا این همون چیزیه که خریداران سنتی و همیشگی یک پیکاپ میخوان؟؟
به نظر من تمام ۴ خودروی نهایی که اعلام کردن ، هیچ کدوم یه پیکاپ واقعی نیستن .
خریدارای این کلاس هم میان یه نگاهی به این لیست میکنن ، با خودشون میگن این ریویان چقدر خوبه و بعدش F-150 خودشون رو سفارش میدن😂
Aboalfazl demon
۲۳ آذر ۱۴۰۰دقیقا 😂😂
یارو میگه : وای پیکاپ ریویان چقدر عالیه وقتشه برم یه f150 سفارش بدم
ممد ژانگولر
۲۳ آذر ۱۴۰۰هامر حقش بود
حقشو ساندویچ کردن خوردن نامردا 🤬
🔥A.H MOTORS🔥
۲۳ آذر ۱۴۰۰سانتا کروز این وسط چی میگه؟😐😂
MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)
۲۳ آذر ۱۴۰۰اول گفتم خب دیگه قطعا تی ار ایکس یا فینالیسته یا اول
دیدم اصلا نیست داخل لیست بعد گفتم حدس بزنم کی فینالیسته گفتم اف 150 که فینالیست نبود فینالیست هارو دیدم گفتم هامر اوله
ولی دیدم ریویان اوله
چرا ریویان اسمش بین فینالست ها نبود هرچند بود اونو انتخاب نمیکردم
عجب دنیایی شده ماوریک از اف 150 رپتور رتبه بالاتر اورده تی ار ایکس تو لیست نیست اما اس یو وی پیکاپ شده فینالیست هست
قبلا هم بارها گفتن تا وقتی رنجر و فرونتیر هستن خرید سانتاکروز و ماوریک بی فایده است و انگار فورد ماوریک رو تولید کرده بگه رنجر ما خیلی خوبه ولی اینطور نیست انگار و سانتاکروز و ماوریک رتبه بالاتر اوردن
دلیل نبود تی ار ایکس هم یکیی بهم توضیح بده
۱۳
۲۳ آذر ۱۴۰۰تی ار ایکس آبرویی براش نمونده که در بین جمع حاضر بشه
از وقتی پدال اون خبر رو چند روز پیش ازش کار کرد که توی مسیر ماسهای گیر کرده و یک گروه امداد اومدن از واماندگی نجاتش دادن ، افسرده شده و گوشه گاراژ زانوی غم بغل گرفته
بد جوری مثل طبل تو خالی صدا کرد رسواییش.
AMG GT R
۲۳ آذر ۱۴۰۰F150 رپتور :
پس من بوقم
Amir
۲۳ آذر ۱۴۰۰ریویان دیدمو نسبت به الکتریکی ها عوض کرد
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۳ آذر ۱۴۰۰ریوان ماشین عالیه
ولی ولی ولی ولی ولی…. به نظرم اف ۱۵۰ رپتور برتره…. بعدش ریوان و هامر!
ولی خدایی ریوان خیلی خوبه هم داخلش لوکسه هم قدرتمند…
Mahdi
۲۳ آذر ۱۴۰۰کی دوج رم TRX رو ول میکنه ریوان رو بگیره
Nima
۲۳ آذر ۱۴۰۰اونى که میخواد صدى ۲۰ بنزین نسوزونه و از روى تپه شنى نپره و هر ۶ سال یک بار بره نمایندگى سرویس دوره اى (براى خودرو الکتریکى همین طور هست)
و قراره یه پیکاپ داشته باشه که کاراى روزمره رو باهاش مثل یه SUV انجام بده و آخر هفته یه سر بره یوتا یا کلرادو یا قایقش رو یدک بکشه.
همه که با وانت تیرآهن جابه جا نمیکنن و دائم توى آفرود سنگین نیستن. براى اون کار سرى هوى دیوتى و جیپ گلادیاتور و رم تى رکس ساخته شده.
فکر میکنم منظورم رو کامل رسونده باشم.
Sina10
۲۳ آذر ۱۴۰۰تا اونجا که من میدونم واسه کارای روزمره از پیکاپ با این قیمت اینقدر گرون استفاده نمیکنن! واسه کارای روزمره از یه کراس اوور خانوادگی خیلی ارزون با قابلیت های افرودی معمولی استفاده میشه
واسه های کارای سنگین هم پیکاپ ها سنتی ، خریدارای این کلاس هم براشون هزینه های ماشین اکثرا کم اهمیته ، واسه همینه که همیشه از V8 های بزرگ استفاده کرده و میکنن و حتی خواهند کرد!
عملا بخواین حساب کنید ، ریویان با این قیمت ، هیچ کدوم از این دو گروه رو نظرشون جلب نمیکنه
واقعیتش اینه که اصلا فلسفه ساخت ریویان و حتی هامر کلا با پیکاپ های سنتی متفاوته
من جای شرکت های سازنده اشون بودم اینا رو فقط برای مدل SUV یا همون کراس اوورشون میساختم
حدس میزنم دلیل اصلی ساخت این خودرو ها بصورت پیکاپ با قابلیت افرودی جلب توجه جمعیت بسیار زیاد خریداران پیکاپ های سنتی به خودرو های برقیشون بوده
چون اونا F-150 ، یا رم و سیلورادو رو فقط میدیدن و بس
حرفم این نیست که ریویان و هامر ماشینای بدی هستن
اصلا ، به نظرم از بهترین برقی ها بازارن ، حتی بهترین ماشینای کل بازار هستن ، حرف ندارن
ولی نظز خریداران سنتی پیکاپ ها که جمعیت بسیار بسیار زیادی دارن رو جلب نمیکنن
نظر خریدارای معمولی کراس اوور ها رو هم جلب نمیکنن ، چون خریدارای این کلاس یا اینقدر پول واسه ماشین خرج نمیکنن ، یا کلا پیکاپشونو نمیخرن و میرن سراغ نسخه SUV هامر و ریویان
عجیبه که تمام حرفایی که الان زدم ، در عمل برعکس میشن! کلی ادم که هیچ نیازی به این دو تا پیکاپ برقی و مدل های مشابه اشون ندارن ، میرن ازش میخرن !
Nima
۲۳ آذر ۱۴۰۰پس حتما نیاز دارن که میخرن عزیز.
ما که جاى اونا نیستیم ، با سبک زندگى اونا.
خیلى جالبه من یه سرى ها رو توى آمریکا دیدم و تازه فهمیدم . ۲-۳ رانگلر میخرن . هر کدوم هم یه جور مودیفاى میکنن. یا ۲-۳ تا تسلا میخرن.
اصلا بازار آمریکا خیلى با بقیه دنیا فرق داره.
M.Kazem.K
۲۳ آذر ۱۴۰۰دقیقا . بنظرم مارویک و سانتا کروز و… اونور از نظر کاربرد حکم وانت پیکان و پراید وانت و آریسان رو برای ما دارن ( البته که توهیین به این بزرگوار ها هست فقط در باب مثال بود ! ) قطعا با پیکاپ هاایی مثل رم و رپتور و… به سختی میشه کار های روزانه یا بارکشی های داخل شهری رو انجام داد.
SF90 STRADALE
۲۳ آذر ۱۴۰۰حرمت پادشاه پیکاپ ها شکسته شد
ایران
۲۳ آذر ۱۴۰۰والا به نظرم باید به جای ماوریک و سانتاکروز f150 و نیسان فرونتیر باید بالا میومدن چون از هر نظر برترن فکر کنم فقط قیمتو در نظر گرفتن ولی بین پیکاپ های منتخب ۸ تارو میگم جای رم تی ار ایکس و تویوتا هایلوکس خالیه واقعا اینام پیکاپ های خیلی خوبین
میثم
۲۳ آذر ۱۴۰۰بنظر من فورد ماوریک باید انتخاب میشد.
واقعا با اون قیمت مناسبش، کارایی خیلی بالایی داره
(Saeed(peugeot
۲۳ آذر ۱۴۰۰خداییش نتیجه رو ندیده ؛ حدس زدم شاهکار ریویان اول میشه
GT
۲۳ آذر ۱۴۰۰در واقع موتور ترند امسال مکانی برای تبلیغ خودرو های برقی بود چون لوسید و ریویان را از بین اینهمه خودروی فوق العاده انتخاب کرد، البته انتخاب های بدی هم نبودند ولی بیشتر یه نوع تبلیغ برای کشوندن مردم به سمت برقی هاست
mm-yarlou
۲۳ آذر ۱۴۰۰بین پیکاپ ها فقط سه تاش از فورد هست این خودرو ساز با پیکاپ هاش چی کار میکنه که انقدر از اول محبوبن؟
GT
۲۳ آذر ۱۴۰۰پیکاپ فقط یک کلام سریF وسلام😁
Mohammadreza
۲۳ آذر ۱۴۰۰دومتر و هشت سانت عرض خیلی زیاده!
پیکاب ریویان تا این لحظه عریض ترین خودرو سبکی هست که من مشخصاتش رو خوندم!
عاشق پدال
۲۳ آذر ۱۴۰۰به جز فورد۱۵۰ با من سخن مگوی. هیچ مگوی.
اینجا میتونم بگم که پول دادن برا این نتایج.
اولین باریه که میگم پول گرفتن.
ممد فابریک متعال یگانه
۲۳ آذر ۱۴۰۰طوری نکنین که طوری بشه که فک کنم طوری شده و سایبرتراک رو بیارم
شاپور
۲۳ آذر ۱۴۰۰F150 لایتینینگ زیبا با قیمت ۴۰هزار دلاری در مقابل ریویان ۷۵ تا ۸۰ هزار دلاری رقیب چغر بد بدنی هست و اینکه برای رقابت چرا دعوت نشده جای سواله.
M.Kazem.K
۲۴ آذر ۱۴۰۰البته بنظرم سانتا کروز اون وسط باگ قضیه بود ! … 😂
ولی چیز عجیب اصرار عجیب مجلات و … بر ترند کردن و اول کردن الکتریکی ها تو این مسابقات و مقایسه ها و… !! اللخصوص تو انتخاب خودرو های سال و…
و از اون عجیب تر حضور نداشتن F_150 و رم TRX تو این لیست بود !! واقعا نمیتونم در این مورد نظری بدم ! مگه میشه سمبل ها و نماد های دنیای پیکاپ ها که اتفاقا در نسل های اخیر عملکرد خیره کننده ای داشتن حتی در لیست نامزد ها هم حضور نداشته باشن ؟! ( البته حدس میزنم چون این انتخابات مربوط به 2022 هست رم حضور نداشته… نمیدونم…. اگه کسی میدونه راهنمایی کنه )
سجاد
۲۵ آذر ۱۴۰۰سلام و عرض ادب ؛ بخش بسیار ناراحت کننده و تأسف آور این انتخاب ها برای ما ایرانی ها اینه که می بینیم شرکت هایی با سابقه کمتر از ده و یا پنج سال در آمریکا یا اروپا و با کمترین تعداد نیرو به این درجه از پیشرفت می رسند و می توانند اتومبیل هایی در تراز جهانی و باکیفیت عالی تولید کنند ولی دو خودروساز ما با شصت سال سابقه و ده ها هزار پرسنل و شرکت های فراوان اقماری و زیرمجموعه ها و حمایت های مالی و معنوی گسترده دولتی از ساخت یک اتومبیل نصفه و نیمه عاجر هستند و این موضوع نشان دهنده این است که هر چند سرمایه و نیروی انسانی برای پیشرفت بسیار مهم است اما آنچه مهمتر می باشد تعهد اخلاقی و حرفه ای نسبت به جامعه و انسانیت بوده که حد اعلای آن در بین مدیران و شرکت های خارجی وجود داشته و در کشور ما با این همه ادعا در بین مدیران صنعت خودروسازی به هیچ وجه وجود ندارد.
مهردادکمال
۲۸ آذر ۱۴۰۰رم1500 و فورد سری اف و سیلوردو تیپ آفرود ZR2 تا هست کی میاد سراغ اینا امار فروش و میزان افت قیمت بیانگر خیلی مسائله