چشم اندازهفته نامه

خودروهای عضلانی با پیشرانه‌های افسانه‌ای؛ از موستانگ تا پونتیاک GTO

در این مطلب به ماسل کارهایی پرداختیم که با پیشرانه‌های منحصربه‌فرد، در تعداد اندک ساخته شدند و امروز بسیار ارزشمند هستند.

در دوران طلایی ماسل کارها یعنی دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰، خودروهای عضلانی آمریکایی به قوی‌ترین پیشرانه‌های زمان خود مجهز شدند. بااین‌حال، بخش عمده‌ای از فروش این خودروها در زمان تولید با پیشرانه‌های نسبتاً ضعیف و معمولی بود و مدل‌های V8 قدرتمند فروش بسیار پایینی داشتند. به همین دلیل، امروز این مدل‌ها بسیار کمیاب هستند و با قیمت‌های بسیار بالایی در حراجی‌ها خریدوفروش می‌شوند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با ماسل کارهایی از دوران طلایی آشنا شویم که به پیشرانه‌های کمیاب و منحصربه‌فرد مجهز شدند یعنی موتورهایی که هرگز زیر کاپوت خودروهای تولیدی معمولی سه غول خودروسازی آمریکا قرار نگرفتند.

پونتیاک GTO جاج مدل ۱۹۷۱

پیشرانه ۷.۵ لیتری V8
قدرت ۳۳۵ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر
تعداد ساخت ۹۳۶ دستگاه

در سال ۱۹۷۰ جنرال موتورز سرانجام ممنوعیت ارائهٔ پیشرانه‌های بزرگ خود برای خودروهای میان سایز را لغو کرد و درنتیجه، پونتیاک بلافاصله پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری را برای تمام مدل‌های خود ازجمله نسل دوم GTO ارائه کرد. ۱۹۷۱ آخرین سال ارائهٔ نسخهٔ پرفورمنس جاج بود که در قوی‌ترین نسخه با موتور ۷.۵ لیتری H.O (مخفف High Output) عرضه می‌شد. البته بیوک و الدزمبیل هم موتور ۷.۵ لیتری داشتند ولی نسخهٔ پونتیاک تفاوت داشت. این موتور نسبت تراکم و دور بالاتری داشت و قدرت بیشتری تولید می‌کرد. در سال ۱۹۷۱ اما ازآنجایی‌که فروش GTO کاهش پیدا کرد، از جاج ۷.۵ لیتری H.O کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه ساخته شد.

مرکوری کوگار المینیتور سال ۱۹۶۹

پیشرانه ۷.۰ لیتری V8
قدرت ۳۳۵ اسب بخار
گشتاور ۵۹۵ نیوتن متر
تعداد ساخت ۳۰۲ دستگاه

کوگار المینیتور در سال ۱۹۶۹ به‌عنوان نسخهٔ مرکوری از موستانگ باس ۳۰۲ معرفی شد ولی برخلاف باس ۳۰۲ که فقط با پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری عرضه می‌شد، برای المینیتور موتور ۷ لیتری کبرا جت یا سوپر کبرا جت هم قابل انتخاب بود که کوگار را به چیزی در حد موستانگ باس ۴۲۹ تبدیل می‌کرد. علاوه بر این، کوگار المینیتور سوپر کبرا جت بسیار کمیاب‌تر از باس ۴۲۹ بود زیرا تنها ۳۰۲ دستگاه از آن ساخته شد. البته باس ۴۲۹ با وجود تولید ۱,۳۵۹ دستگاهی، امروز ارزش بیشتری دارد ولی کوگار المینیتور سوپر کبرا جت هم با قیمت‌های بالای صد هزار دلار خریدوفروش می‌شود.

پونتیاک فایربرد ترنس ام مدل ۱۹۶۹

پیشرانه ۶.۶ لیتری V8
قدرت ۳۴۵ اسب بخار
گشتاور ۵۸۰ نیوتن متر
تعداد ساخت ۵۵ دستگاه

پونتیاک در سال ۱۹۶۹ نسخهٔ ترنس ام را برای فایربرد ارائه کرد. این نسخه هرچند با نوارهای روی بدنه و دریچه‌های کاپوت جذاب به نظر می‌رسید ولی چیزی که آن را به افسانه تبدیل شد، موتور ۶.۶ لیتری رم ایر IV بود. این موتور در حالت عادی ۳۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد ولی پونتیاک با استفاده از رم ایر، میل بادامک‌های بهتر و فنرهای سوپاپ قوی‌تر، ۲۰ اسب بخار قدرت دیگر از این موتور بیرون کشید. از ترنس ام در سال ۱۹۶۹ فقط ۶۹۷ دستگاه تولید شد که از این تعداد تنها ۵۵ دستگاه موتور ۶.۶ لیتری رم ایر IV را زیر کاپوت خود داشتند.

بیوک GSX مدل ۱۹۷۰

پیشرانه ۷.۵ لیتری V8
قدرت ۳۶۰ اسب بخار
گشتاور ۶۹۰ نیوتن متر
تعداد ساخت ۴۰۰ دستگاه

در سال ۱۹۷۰، بیوک هم با GSX به‌طورجدی وارد عرصهٔ ماسل کارها شد. این نه‌تنها سریع‌ترین محصول بیوک بلکه پرشتاب‌ترین خودرو در بین تمام برندهای جنرال موتورز محسوب می‌شد. دلیل چنین پرفورمنسی، پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری بود که با میل بادامک‌های بهتر، سوپاپ‌های بزرگ‌تر، نسبت تراکم بالا و کاربراتور روچستر، تا زمان معرفی وایپر در سال ۲۰۰۳ بیشترین گشتاور را در بین تمام پیشرانه‌های آمریکایی تولید می‌کرد. بااین‌حال، بیوک این ماشین را بدون هیچ تبلیغاتی عرضه کرد و به همین دلیل در سال ۱۹۷۰ فقط ۶۷۸ دستگاه از آن ساخته شد که از این تعداد، ۲۷۸ دستگاه با نسخهٔ استاندارد موتور ۷.۵ لیتری تولید شدند.

فورد موستانگ مک‌وان درگ پک مدل ۱۹۷۱

پیشرانه ۷.۰ لیتری V8
قدرت ۳۷۵ اسب بخار
گشتاور ۶۱۰ نیوتن متر
تعداد ساخت ۵۵۴ دستگاه

هرچند باس ۴۲۹ توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود ولی افراطی‌ترین موستانگ نسل اول، مک‌وان مدل ۱۹۷۱ با پکیج پرفورمنس درگ پک بود. این نسخه با تجهیز به پیشرانهٔ ۷ لیتری سوپر کبرا جت، ۴۰۰ متر را در ۱۳ ثانیه طی می‌کرد درحالی‌که باس ۴۲۹ این کار را در ۱۴ ثانیه انجام می‌داد. عجیب اینکه درگ پک تغییری در خروجی پیشرانه ایجاد نمی‌کرد و فقط ضرایب گیربکس را ارتقاء می‌داد که این در کنار بدنهٔ آیرودینامیک‌تر موستانگ مدل ۱۹۷۱ باعث می‌شد از باس ۴۲۹ سریع‌تر باشد.

دوج سوپر بی A12 مدل ۱۹۶۹

پیشرانه ۷.۲ لیتری V8
قدرت ۳۹۰ اسب بخار
گشتاور ۶۶۵ نیوتن متر
تعداد ساخت ۱,۹۰۷ دستگاه

در اواسط سال ۱۹۶۹، کرایسلر قوی‌ترین نسخهٔ پیشرانهٔ ۷.۲ لیتری خود را به سه کاربراتور دو دهنه مجهز کرد که با نام سیکس پک شناخته می‌شد. این موتور در مجموعهٔ کرایسلر، پس از پیشرانهٔ افسانه‌ای ۷ لیتری همی، در رتبهٔ دوم قرار داشت. سوپر بی که ماسل کار ارزان‌قیمت دوج بود، به اولین خودرویی تبدیل شد که از این موتور شگفت‌انگیز بهره برد و A12 نام گرفت. هرچند سوپر بی A12 در بین خودروهای این لیست بیشترین تعداد تولید را دارد اما امروز بسیار کمیاب است زیرا اکثر آن‌ها در مسابقات درگ نابود شدند و طبق تخمین‌ها هم‌اکنون تنها ۱۲۰ دستگاه از A12 باقی مانده است.

الدزمبیل هرست/الدز مدل ۱۹۶۸

پیشرانه ۷.۵ لیتری V8
قدرت ۳۹۰ اسب بخار
گشتاور ۶۸۰ نیوتن متر
تعداد ساخت ۵۱۳ دستگاه

در سال ۱۹۶۸، ممنوعیت جنرال موتورز برای استفاده از پیشرانه‌های بزرگ‌تر از ۴۰۰ اینچ مکعب (۶.۶ لیتر) در خودروهای میان سایز پابرجا بود. الدزمبیل اما برای دور زدن این قانون احمقانه، از طریق همکاری با شرکت هرست پرفورمنس، نسخه‌ای تولید محدود از کاتلاس را با پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری تولید کرد که هرست/الدز نام گرفت. ابتدا قرار بود خودروها بدون موتور به هرست تحویل داده شوند تا محدودیت جنرال موتورز را دور بزند ولی نهایتاً کاتلاس‌هایی که برای تبدیل به نسخهٔ هرست/الدز ساخته شد، با پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری کارخانه را ترک کردند.

پلیموث همی کودا مدل ۱۹۷۱

پیشرانه ۷.۰ لیتری V8
قدرت ۴۲۵ اسب بخار
گشتاور ۶۶۵ نیوتن متر
تعداد ساخت ۱۱۵ دستگاه

پیشرانهٔ ۴۲۶ همی کرایسلر در دوران طلایی ماسل کارها بر رقبا سلطه داشت و سریع‌ترین خودروهای آن سال‌ها را خلق کرد. این پیشرانه اوج عملکرد خود را زیر کاپوت پلیموث همی کودا ۱۹۷۱ ارائه می‌کرد. این ماشین از دیگر مدل‌های موپار مجهز به موتور همی سریع‌تر بود و تمام ماسل کارهای فورد و جنرال موتورز را در گردوغبار خود رها می‌کرد. از این خودرو اما تنها حدود صد دستگاه ساخته شد و امروز جزء گران‌ترین خودروهای عضلانی دوران طلایی محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که نمونه‌های کانورتیبل آن تا ۳.۵ میلیون دلار هم قیمت می‌خورند.

شورلت کامارو سوپر ینکو مدل ۱۹۶۸

پیشرانه ۷.۰ لیتری V8
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر
تعداد ساخت ۶۴ دستگاه

رانندهٔ سابق مسابقه «دان ینکو» که یک نمایندگی شورلت در پنسیلوانیا داشت، معتقد بود شورلت کامارویی که تازه معرفی شده، به پیشرانه‌ای قوی‌تر نیاز دارد. وی با استفاده از برنامهٔ COPO جنرال موتورز که امکان سفارش خودروهای خاصی را با هر پیشرانه‌ای به نمایندگی‌ها می‌داد، تعدادی کامارو با موتور ۷ لیتری سفارش داد و آن‌ها را با نام کامارو سوپر ینکو به فروش رساند. این خودرو در سیستم تعلیق و ترمز هم ارتقاء پیدا کرده بود اما با چنین قدرت دیوانه‌واری، خودرویی برای آماتورها محسوب نمی‌شد. از کامارو سوپر ینکو در سال ۱۹۶۸ تنها ۶۴ دستگاه ساخته شد.

شورلت شول SS مدل ۱۹۷۰

پیشرانه ۷.۵ لیتری V8
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۸۰ نیوتن متر
تعداد ساخت ۴,۴۷۵ دستگاه

جنرال موتورز با ممنوعیت پیشرانه‌ای که ذکر شد، به ماسل کارهای خود لطمه زد و عنوان پادشاه خیابان‌ها را به موپارهای همی واگذار کرد ولی زمانی که این محدودیت در سال ۱۹۷۰ برداشته شد، شورلت شول سرانجام از بند و زنجیرها رها شد. البته دیگر برندهای جنرال موتورز هم از موتور ۷.۵ لیتری استفاده کردند ولی شول SS 454 همهٔ آن‌ها را شرمنده کرد و به یکی از بهترین ماسل کارهای دوران طلایی تبدیل شد. نمونه‌های باقیماندهٔ این ماشین امروز بیش از نیم میلیون دلار قیمت دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. mickeyy

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    به نظرم جذاب ترین موستانگ کلاسیک همین موستانگ مک وان هستش.

    موافقم 20
    مخالفم 5
    1. آریا

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (212 ديدگاه)

      از نظر من موستانگ فست یک جذاب تر هست

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۲۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4696 ديدگاه)

        موستانگ فقط باس 429

  2. Ali

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    تن و بدنه آدمو میلرزونن این لعنتیا
    نگا استیله گنگو
    ۴۵۰ اسب ۵۰ سال پیش مگه جنگه

    موافقم 34
    مخالفم 3
    1. (Ali(chevynova

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (7396 ديدگاه)

      هیولاهای امریکایی
      هنوزم بعد بیش از ۵۰ سال میتونن برای ماشینهای قرتی جدید شاخ و شونه بکشن
      هنوزم کاربراتورهاشون مثل ساعت تنظیمه و منتظر اشاره هست تا ۷۵۰cfm هوا و بنزین رو قورت بده
      هنوزم گیربکسهای ۳ دندشون آمادست تا ۵۰۰ اسب قدرت رو انتقال بده به دف
      هیولاهای کلاسیک همچنان دلبری میکنن
      ماشالاه کاربرات ۴ دهنه
      ماشالاه فنر شمش
      ماشالاه دلکو و پلاتین

    2. (Ali(chevynova

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (7396 ديدگاه)

      بله جنگ بود

      جنگ امریکن کارز در دهه ۶۰ که با موتورهای بیش از ۶/۶ لیتری در نسکار وNHRA قدرتهاشون رو به رخ هم میکشیدن
      پونتیاک کاتالینا ۶۲ با ۴۱۰ اسب ، شوی بلر ۶۲ با ۴۲۰ اسب ، دوج پولارا ۳۳۰ با ۴۲۰ اسب و فورد تاندر بولت ۶۴ با ۴۲۵ اسب بخشی از هیولاهای اون دوران هستن که به جنگ قدرت دامن زدن

      موافقم 28
      مخالفم 8
      1. MohammadPouria

        ۲۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (31 ديدگاه)

        دقیقا علی اقا جنگ لولو خور خوره ها بوده واقعا هیولا هستن

        موافقم 9
        مخالفم 1
  3. Iman 007

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    این موتور ها اگه الان بودن با تکنولوژی الان بیشتر از ۱۲۰۰ اسب بخار میدادن حیف که الان نیستن

    موافقم 28
    مخالفم 4
  4. مازیار

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (976 ديدگاه)

    شول یه چیز دیگست
    جذاب قلدر دوست‌داشتنی

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۲۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2480 ديدگاه)

      یه سوال درگیرم کرد
      چرا امریکایی ها اکثرا از یک طرح و شکل رینگ چرخ استفاده میکردن؟!

      موافقم 4
      مخالفم 1
  5. amirboss

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (795 ديدگاه)

    به به.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  6. AliMOPAR

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (202 ديدگاه)

    حاجی تستسترون پیش اینا کم میاره، واقعا که اصالت خریدنی نیست

    موافقم 22
    مخالفم 2
  7. hosen

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (926 ديدگاه)

    همی کودا رو بدین من برم

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2480 ديدگاه)

      آره خدایی
      اصن یه تراش متمایز دیگه یی داره
      پونتیاک GTO هم خفن بوده ها

  8. (Ali(chevynova

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7396 ديدگاه)

    هیولاهای امریکایی
    هنوزم بعد بیش از ۵۰ سال میتونن برای ماشینهای قرتی جدید شاخ و شونه بکشن
    هنوزم کاربراتورهاشون مثل ساعت تنظیمه و منتظر اشاره هست تا ۷۵۰cfm هوا و بنزین رو قورت بده
    هنوزم گیربکسهای ۳ دندشون آمادست تا ۵۰۰ اسب قدرت رو انتقال بده به دف
    هیولاهای کلاسیک همچنان دلبری میکنن
    ماشالاه کاربرات ۴ دهنه
    ماشالاه فنر شمش
    ماشالاه دلکو و پلاتین

    موافقم 27
    مخالفم 8
    1. (Ali(chevynova

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (7396 ديدگاه)

      تو این مطلب جایی برای ماشینهای رقاص جدید که کنترل کشش دارن و ecu و هزار سنسور چرت و پرت نیست

      اینجا فقط موتور ۸ اولد اسکول کاربراتی و صدای نعره اگزوزه و دود لاستیک مطرحه
      مصرفشون بالاست؟ بی اهمیته
      بزرگن؟لامشکل
      لوازمهاشون کمه؟اهمیت نداره

      موافقم 29
      مخالفم 9
      1. MohammadPouria

        ۲۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (31 ديدگاه)

        از همون دورا کودکی که با هیولا های امریکایی اشنا شدم چنان عاشق اونها شدم که هیچ چیزی هیچ چیزی برای جایگزینی انها پیدا نکردم و نمیکنم و نخواهم کرد
        چیزی به غیر از لذت سواری اون ماشین ها اهمیت نداره
        هرگز صدای نعره شول کامارو زد 28 که توی کوچمون بود رو فراموش نمی کنم

        موافقم 8
        مخالفم 3
        1. Taha Ayoobi

          ۲۷ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          محمد جان دقیقا برا منم همینه،
          خودم یه تعریفی برای ماشین های آمریکایی پیدا کردم به که اون حسو میرسونه.

          (ماشین های آمریکایی جوری‌ان که اگر طرفدار ماشین های کشور های دیگه ای باشی و با اون آشنا شی سریع چشمتو میگیرن، ولی اگه از اول طرفدار ماشینای آمریکایی باشی دیگه ماشینی نمیتونه چشمتو بگیره.)

        2. MohammadPouria

          ۲۷ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (31 ديدگاه)

          دقیقا اصلا مهم نیست که کدوم کشور ماشین های بهتری میسازن یا هر چیز دیگه ای…..
          حس و حال امریکایی یه چیز دیگس

        3. Taha Ayoobi

          ۲۷ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          آخ آخ آخ
          زدی تو خال
          (حس و حال آمریکایی یه چیز دیگه اس)
          👌…

  9. R@min

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    فورد یه پروتوتایپ از موتور ۴۲۷ برای مسابقات ایندی ساخته بود که ۹۰۰ اسب قدرت و ردلاین نه هزار دور داشت که انقدر قوی برای زمان خودش هیچ شاسی و گیربکسی نمی تونست جوابگو باشه.

    موافقم 18
    مخالفم 4
    1. JDM سابق

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (787 ديدگاه)

      اون زمان آمریکاییا ازین کارا زیاد میکردن
      دهه ۶۰ یه اعجوبه دیگه ای به اسم Hurst Hairy Olds که اصن چیزی دربارش نگم بهتره، خودت ببینیش بهتره

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. AliMOPAR

        ۲۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (202 ديدگاه)

        بله دو محور بود با قدرت بالای 2000 اسب تصور این قدرت برای دهه شصت مغز آدمو قلقلک میده

        موافقم 13
        مخالفم 1
      2. R@min

        ۲۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2098 ديدگاه)

        اون هم پروژه جذابی بود ولی مثل موتور ۴۲۷ درگیر تکنولوژی زمان خودش بود.

        موافقم 7
        مخالفم 1
      3. OM.01

        ۲۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (564 ديدگاه)

        Hurst Hairy Olds یه ماشین funny car بود 😁 حدود 2 ثانیه سریعتر از شلبی کبرا 427 میتونست 400 متر رو طی کنه ماشین 10ثانیه بود تقریبا اون هم بیش از 5 دهه پیش

        از هرچیزی 2 تا داشت 2 تا موتور گیربکس 2 تا گیج دور موتور و سوپرشارژر و… از اول تا آخر مسیر فقط دود لاستیک می‌کرد… 2400 اسب!

        البته الان ماشین های funny car تایم هاشون زیر 5 ثانیه هست با سرعت فراتر از 350 کیلومتر! 😁
        5 ثانیه شتاب 0 تا 350… :)

        موافقم 9
        مخالفم 2
        1. JDM سابق

          ۲۶ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (787 ديدگاه)

          این hurst hairy بنده خدا رو چشمش زدن تصادف کرد 🤣

          موافقم 1
          مخالفم 3
    2. amirboss

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (795 ديدگاه)

      900 اسب بخار قابل هزمه اما 9000دور در دقیقه برای یه موتور آمریکایی دور از واقعیته برادر.

      موافقم 2
      مخالفم 7
      1. JDM سابق

        ۲۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (787 ديدگاه)

        داداش الان موتورای ناسکار 9000 دور یه بند کار میکنن اوقات خیلی کمی از زمان مسابقه دورموتور میاد رو هشت و نیم، قوانین هم دهنشون رو سرویس کرده دف هارو دنده درشت میکنن که بتونن سرعتشون رو بیارن پایین

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. amirboss

          ۲۷ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (795 ديدگاه)

          شما زمان حال رو میگی و من اون دوران منظورمه برادر.
          درضمن مفهوم “دف هارو دنده درشت کردن تا سرعتشون رو بیارن پایین” رو متوجه نمیشم.
          اگه امکان داره کامل توضیح بدید.

        2. JDM سابق

          ۲۷ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (787 ديدگاه)

          @amirboss
          فورد یه موتور ۴.۱ لیتری برای ایندی تدارک دیده بود که وقتی توربوی برند شواتزر روش گذاشتن با 26 PSI بوست رسید به 8500
          که بعد از این باز هم بوست و افزایش دادن،

          درباره موتورای نسکار به این صورته که تولید کنندگان داشتن محدودیت هارو کنار میزدن تا قدرت بیشتری تولید کنن ولی قوانین جدید باعث شد دف ها دنده درشت بشه،
          نسکار پر فشار ترین ریسینگ حال حاضره
          بیشترین سرعت پیستون رو بین مسابقات موتور اسپورت داره ( البته به غیر از Top Fuel) جوری که به دور موتور به ده هزارتا برسه راننده فشار بیاره ممکنه موتور بپوکه
          دف هارو که دنده درشت کردن راننده ها برای اینکه نهایت قدرت رو از ماشین بیرون بکشن باید دور موتور بالا ببرن و این دور موتور ده هزارتا موتور هارو به مرگ میکشونه

        3. amirboss

          ۲۷ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (795 ديدگاه)

          ایده دنده درشت کردن دیفرانسیل برای بالا بردن قدرت یه ایده احمقانه بیشتر نیست چون هیچ تغییری نسبت به کارکرد دیفرانسیل نداره.
          نمیدونم چقدر با ساختار دیفرانسیل آشنا هستی اما وجود سنکرونیزه در ساختار پینیون و کرانویل کاملا حساب شدس و باعث اتصال چند نقطه ای پینیون کرانویل به هم میشه که خودش باعث نرم تر کار کردن این دوقطعه و کاهش سایش و افزایش عمر این قطعات میشه و نمیشه فواصل این دو قطعه رو افزایش داد.
          احتمالا منظور شما نسبت دور پینیون به کرانویل هست که با بالا بردین این نسبت در دیفرانسیل های خودرو های ناسکار باعث بالابردن گشتاور و کاهش سرعت خودرو میشه که البته به نسبت تغییر دور دنده های گیرباکس خیلی کم هزینه تر هست.
          بالا بردن دور موتور و جبرانش با تغییر دور دیفرانسیل در ناسکار برای دور زدن قوانین سخت گیرانه یه کم عجیب غریب و احمقانه به نظر میرسه.

        4. JDM سابق

          ۲۷ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (787 ديدگاه)

          amirboss
          نه منظور بنده دنده هرزگردی نیست ( احتمالا منظورتون از سینکرونایزر دنده هرزگردی هست)
          دنده درشت کردن دف منظورم نسبت دنده کرانویل پینیون هست جز اون دیگه به چیزی دست نمی‌زنن
          درباره قوانین هم اینجوری شد که
          قبلاً سرعت ماشین ها خیلی بالا قوانین و مقررات جوری تصویب شد که نسبت دنده کرانویل به پینیون رو افزایش بدن
          این باعث کند تر شدن ماشین ها میشد مخصوصا نسکار که همش دور بالا میگازونن
          حالا شرکت کنندگان باید قدرت موتور و بالا میبردن که بازم خودش مشکلاتی بود
          اولاً حداکثر حجم موتور تو نسکار ۳۵۱ اینچ مکعب یا ۵.۸ لیتر بود
          دوماً ماشین های نسکار تنفس طبیعی بودن یعنی به هیچ وجه قوانین اجازه نمیداد توربو یا سوپر نصب کنن
          شرکت کنندگان هم اومدن رو ورودی هوا و ایر فلو کار میکردن تا قدرت و ببرن بالا
          وقتی موتور محدودیت حجمی و از طرفی نبود پرخوران رنج می‌برده مجبوره برای قدرت بیشتر ایرفلو و دور موتور بالاتر طلب کنه (این دوتا باهم مکمل هستن)
          حالا بازم مشکلی وجود داره
          دور موتور به ده هزارتا می‌رسید جایی که موتورا زیره فشار و در طولانی مدت منفجر میشن
          در حال حاضر شرکت کنندگان در کار رو این موضوع هستن یه جاهایی تونستن از ۸۵۰ تا ۹۰۰ اسب قدرت بگیرن و دورموتور رو بین نه هزارتا تا ده هزار نگه دارن

        5. amirboss

          ۲۷ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (795 ديدگاه)

          منظور از سنکرونیزه شکل مورب دنده هست نه هرزگرد بودن.
          دیشلی ها هم هرزگرد نیستن اونا یکسو کننده نیرو تو شرایط مختلف کارکرد مجموعه هوزینگ هستن.
          درمورد قوانین نسکار هم چیز زیادی نمی‌دونم چون تو حیطه تخصصی من نیست و تو این مورد حق رو به شما میدم.

        6. JDM سابق

          ۲۸ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (787 ديدگاه)

          amirboss
          دنده دیشلی همون هرزگرد هست
          مثل اسبک که بهش انگشتی هم میگن
          یادمه با یکی از رفقا که دف باز میکردیم اون شفت نگه دارنده وسط بین دنده هرزگرد های کوچیک رد شده بود با یه کاغذ یا مقوا لوله شده جایگزین میکردیم وگرنه هرزگرد از تو هوزینگ جدا می‌شد و مکافات خاصی داشت تا دوباره سره جاش بزنیم

      2. R@min

        ۲۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2098 ديدگاه)

        اتفاقا موتورترند یه مقاله راجبش نوشته، پروتوتایپ هم نبود کاملا عملیاتی بود ولی از تکنولوژی زمان خودش جلوتر بود.

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. amirboss

          ۲۷ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (795 ديدگاه)

          یه چیزی در حد پروتایپ بوده تا یه محصول تولیدی.
          یه کانسپت یا یه نمونه اما کاملا به کار گرفته نشده.

  10. Taha Ayoobi

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4696 ديدگاه)

    ای جانم به این مقاله،
    همزمان با خوندن متن صدای نعره و عربده ماشینا تو ذهن آدم تداعی میشه.
    گشتاور ها همه لاستیکو جر و واجر میکنه، فقط اون بیوک GSX با 690 تا گشتاور.

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      توی این لیست عاشق همه شونم ولی یکی شون چشممو خیلی گرفت، اونم دوج سوپر بی.

      (زیرا اکثر آن‌ها در مسابقات درگ نابود شدند)

      یعنی ببین چیکار کردن باهاش که تو پیست نابود شده.
      مثل تفاوت مردن عادی با شهید شدن میمونه.
      اون سوپر بی ها هم به جای اسقاط شدن تو راه جنگ نابود شدن.
      عاشقشم.

    2. Taha Ayoobi

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      یعنی دیوونه دوج سوپر بی شدم.

      (زیرا اکثر آن‌ها در مسابقات درگ نابود شدند)

      پوفففف…

      موافقم 14
      مخالفم 1
    3. Taha Ayoobi

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      به همه این قدرت و گشتاور ها کمتر اعلام کردن عدد توسط کارخونه توی اون سال ها رو هم در نظر بگیرید.

      موافقم 8
      مخالفم 1
  11. Taha Ayoobi

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4696 ديدگاه)

    یعنی دیوونه دوج سوپر بی شدم.

    (زیرا اکثر آن‌ها در مسابقات درگ نابود شدند)

    پوفففف…

  12. Taha Ayoobi

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4696 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/cadillac/%da%a9%d8%a7%d8%af%db%8c%d9%84%d8%a7%da%a9-cts-v-%d8%a7%d8%b3%d9%be%d8%b1%d8%aa/
    آقا یه مقاله باحال پیدا کردم،
    کامنت های خوبی داره.
    فقط کامنت های علی شوی.

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. MohammadPouria

      ۲۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (31 ديدگاه)

      دقیقا😂😍😍

  13. Taha Ayoobi

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4696 ديدگاه)

    یه نکته جالب 😂:

    7 هزار سی‌سی: 😇😍🤪

    7 لیتر: 👹👿💥

    موافقم 7
    مخالفم 1
  14. JDM سابق

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (787 ديدگاه)

    به اصلی ترین انجین اشاره نشده
    انجین 427 ZL1 آلومینیومی معروف به elephant killer تو سینه کوروت و کامارو حتی ریس کار McLaren M8A قرار گرفت
    526 قدرت واقعی و 425 قدرت اعلامیش بود

    موافقم 11
  15. مهردادکمال

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2013 ديدگاه)

    این دوران همه جا طلایی بوده …

  16. amirboss

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (795 ديدگاه)

    به واقع نمیشه از میون این همه قلدر یکی رو انتخواب کرد(البته حساب ماستنگ جداست)
    این همه هیبت و قدرت و گشتاور خالص که بدون هیچ سیستم کنترل کننده ای مستقیم راهی چرخ های عقب میشه و به صورت گرما و اصطحکاک هدر میره اصلی ترین لذت ماسل کارهاست.
    صدای بم اگزوز و بوی لاستیک سوخته و هوایی که به زودی مه آلود میشه.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  17. Yaghoob

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (348 ديدگاه)

    هفت لیتر؟
    یعنی بیش از چهار برابر لگن های داخلی
    خوشا به سعادت مردم آن دوره

    موافقم 4
    مخالفم 1
  18. MohammadPouria

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    بی شک از بهترین پست هایی بود که خوندم

    موافقم 7
    مخالفم 2
  19. Saeed Jame

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    یه پست عالی دیگه لذت بردم از تمامشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا