چشم اندازنمایشگاه ها

هفت ماشین دیدنی در نمایشگاه توکیو

نمایشگاه دو سالانه توکیو، شاید بزرگترین و پر سر و صداترین نمایشگاه اتومبیل در تقویم سال نباشد، ولی یکی از تخصصی‌ترین آنهاست. با اینکه اخیراً توافق‌های تجاری برای تغییر شرایط انجام شده، ولی تاکنون بخش زیادی از بازار خودروی ژاپن همچنان به روی خودروسازان ژاپن بسته مانده است و بنابراین، نمایشگاه توکیو به عنوان جلوه‌ای خالص از فرهنگ اتومبیل در این کشور مطرح است.

Must-See Vehicles from the 2015 Tokyo Motor Show
Must-See Vehicles from the 2015 Tokyo Motor Show
در این نمایشگاه، موتورسیکلت‌ها در فضایی مشترک با خودروهای جعبه‌ای کوچک قرار می‌‌گیرند و اشتیاق به ربات‌ها در همه‌جا نمود دارد. البته مجموعه‌ای گسترده از خودروهای فوق‌العاده و جالب دیده می‌شوند که در ادامه می‌خواهیم ۷ نمونه‌ از دیدنی‌ترین آنها را از دیدگاه مجله کار اند درایور مرور کنیم.

تویوتا کیکای کانسپت
طبع دمدمی تویوتا کاملاً در کانسپت وحشی «کیکای» مشهود است؛ خودرویی که از نزدیک، حتی جالب‌تر از عکس‌هایش به نظر می‌رسد.

TOYOTA KIKAI Concept
TOYOTA KIKAI Concept
کیکای بیشتر ما را به یاد هات‌رود و خودرویی می‌اندازد که قرار است یک کاراکتر کارتونی با آن رانندگی کند. سیستم تعلیق کرومی و قابل رؤیت، تنظیمات صندلی‌های ۱+۲ و طراحی خاص حاکم بر این خودرو، چیزهایی هستند که کمتر از «تویوتا» انتظار می‌روند.
Toyota Kikai Concept
Toyota Kikai Concept
مزدا RX-ویژن کانسپت
کانسپت کوتاه‌قد و دوست‌داشتنی RX، یک طراحی ساده و راضی‌کننده است. تقریباً هیچ خط کاراکتری بر روی این خودرو دیده نمی‌شود.
Mazda RX-Vision concept
Mazda RX-Vision concept
به جای آن، همه‌چیز در این خودرو به شکل و تناسب برمی‌گردد. نسبت‌های فوق‌العاده‌ای در طراحی این کانسپت درنظر گرفته شده اتس. با استفاده از یک موتور روتاری، ارتفاع پایین خط کاپوت ممکن شده است؛ موضوعی که این پیام را در خود دارد که مزدا هنوز در ارتباط با استفاده از موتور روتاری و یا خودروهای اسپورت RX تسلیم نشده است. ولی اینکه این کانسپت خاص، آینده‌ای برای خود داشته باشد، هنوز برای قضاوت بسیار زود است؛ چرا که جیم اُ سالیوان (Jim O’Sullivan)، مدیرعامل مزدا در امریکای شمالی می‌گوید:

ما علاقه‌ داریم که چنین کاری انجام دهیم. این بخشی از خصلت‌های ذاتی‌ مزدا است.

Mazda RX-VISION Concept
Mazda RX-Vision concept
یاماها اسپورت راید کانسپت
یاماها که بیشتر به خاطر محصولات دو چرخه‌اش شناخته می‌شود، یکی از تعجب‌برانگیزترین کانسپت‌های چهار چرخ را در نمایشگاه توکیو داشته است: اسپورت راید.
Yamaha SPORTS RIDE CONCEPT
Yamaha SPORTS RIDE CONCEPT
با فاصله‌‌ای زیاد از یک طرح جعبه‌ای ژاپنی که احتمالاً از این کانسپت انتظار داشته‌اید، اسپورت راید یک خودروی اسپورت ۲ سرنشینه با طراحی متناسب است که به‌راحتی می‌تواند با یک اسپورت ایتالیایی اشتباه گرفته شود. همچنین کیفیت بالای چرم داخلی با الگوهای فلزی، نمایی هماهنگ با بدنه در داخل کابین ایجاد کرده است. اسپورت راید یک خودروی «نمایشگاهی» واقعی است و بنابراین، در مورد پیشرانه مورد استفاده در آن صحبتی نشده است.
Yamaha SPORTS RIDE CONCEPT
Yamaha SPORTS RIDE CONCEPT
هوندا RC143 125 مدل ۱۹۶۰
این موتورسیکلت کلاسیک هوندا، نه یک اتومبیل و نه یک مدل جدید است، ولی در میان کانسپت‌های جدید هوندا در نمایشگاه توکیو، به‌راحتی خودنمایی می‌کند.
1960 Honda RC143 125
۱۹۶۰ Honda RC143 125
RC143 تمام ویژگی‌های بدنه آئرودینامیک، پوسته‌های سفارشی و ترمزهای کاسه‌ای باله‌دار را در کنار یک موتور DOHC چهار زمانه دو سیلندر ۱۲۵ سی‌سی در خود دارد. فارغ از این موارد، این موتورسیکلتی است که اولین بار هوندا توانست با آن در مسابقات گرند پری جهان در سال ۱۹۶۱ پیروز شود.
1960 Honda RC143 125
۱۹۶۰ Honda RC143 125
میتسوبیشی فوسو سوپر گریت V اسپایدر
در مورد اینکه «سوپر گریت V» چه معنایی می‌تواند داشته باشد، ایده خاصی در ذهن نداریم، ولی میتسوبیشی حداقل یک بخش از این اسم عجیب و غریب را در جای درست به کار برده است. لفظ اسپایدر که به معنای «عنکبوت» است، به خوبی حالت کلی این وسیله را مشخص می‌کند. از «پایدارکننده‌ها» گرفته تا چهار بازوی مجزای هیدرولیک که از فریم آن بیرون آمده‌اند، به نظر می‌رسد که این وسیله قرار است راه برود، نه اینکه بر روی چهار چرخ حرکت کند.
Mitsubishi Fuso Super Great V Spider
Mitsubishi Fuso Super Great V Spider
بخش جالب‌تر این وسیله، متعلقاتی هستند که به هر بازوی روبوتیک متصل هستند؛ سه نوع متفاوت از چنگک‌های تخریب و یک وسیله سوراخکاری مارپیچ.
Mitsubishi Fuso Super Great V Spider
Mitsubishi Fuso Super Great V Spider
ایسوزو TX80
همانند یک JDM داج پاور واگن، ایسوزو TX80 نیز به منظور «رفع نیازهای احیای صنایع در دوره پس از جنگ جهانی دوم توسعه داده شده است». این تراک کهنه‌کار، بسیار زیبا و مسحور کننده است و نشان قدیمی ایسوزو، در کنار رنگ آبی روشن در آن بسیار جالب‌توجه هستند.
Isuzu TX80
Isuzu TX80
وقتی ایسوزو فروش خودروهای خود را در ایالات متحده متوقف کرد، بزرگترین مدل آن یک شورولت کلرادو بود که نشان ایسوزو را دریافت می‌کرد. این تراک، ظرفیت حمل باری به وزن ۵ تُن را داشت و به نظر می‌رسد که اکنون نیز می‌تواتذ با کلرادو و بارگیر بزرگ این پیکاپ، مطابقت زیادی داشته باشد.
Isuzu TX80
Isuzu TX80
نیسان ویژن گرن توریزمو ۲۰۲۰
بهتر است برای جاهایی از کانسپت نیسان ویژن گرن توریزمو ۲۰۲۰ که نمی‌توانید ببینید، ذهن خود را درگیر نکنید. این پیشرانه فرضی که احتمالاً پیوند نزدیکی با نسل جدید سوپرماشین GT-R خواهد داشت، کمترین نقش را در عنوان «برجسته‌ترین» خودروی حاضر در این لیست دارد.
Nissan 2020 Vision Gran Turismo Concept
Nissan 2020 Vision Gran Turismo Concept
چیزی که در کانسپت ویژن GT در توکیو تازگی دارد، شرایط ظاهری این خودرو است که نیسان در آن از یک رنگ مات استفاده کرده است. البته شاید خطوط به کار رفته در این بدنه، شایسته نمایش بهتری با نور و سایه‌ها هستند. همچنین در حالی که نسخه کنونی GT-R به صورت یک ۲ در کوپه با جثه بزرگ و قد بلند است، این کانسپت به نسبت با ارتقاع کمتر و عریض‌تر است و تا حدودی یک ظاهر آشفته و دیوانه‌وار دارد.

منبع: کار اند درایور

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Archi KHAN

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    کانسپت های
    ” نیسان ویژن گرن توریزمو” و ” یاماها اسپورت راید ” خیلی جالب شدن

  2. شاسی

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    مزدا چیکار کرده ای جان
    خدا کنه موتور بالای ۵۰۰ اسب بذارن روش که بتونه به میدان رقابت با همتا هاش پا بذاره. از کاپوت کشیده و بزرگش معلومه که موتور ۱۲ سیلندر هم به راحتی جا میشه.
    البته اینو بگم که این طراحی خیلی عجیب و غریب نیست و بیشتر از کانسپت جنبه ی تولیدی داره.

    1. سامان اذری

      ۱۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3200 ديدگاه)

      داداش موتور 12 سیلندر ?????
      موتورهای که مزدا تو مدل rx استفاده میشه همشون از نوع روتاری که بهش موتور وانکل یا دوار هم میگن که اصلا سیلندرو پیستون و سوپاپ نداره کلا مدلش یه چیز دیگه هست
      اینم بدون که مزاد میخواد افسانه rx رو دوباره احیا کنه
      37 سال پیش مزدا از یه موتور 1.3 لیتری حدود 290 اسب بخار قدرت کشیده بود
      الانم اعلام کرده که میخواد با قیمت ماستنگ کوروت رو له کنه

  3. king 918

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    نیسان و مزدا میدرخشن……………
    ولی انصافا این میتسو اسپایدر هم چیزه خوفیه ……………………..

  4. احمد باقری

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    چه طرحهای با حال و زیبایی شده.

  5. San

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ژاپن بی نظیر..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا