چشم انداز

مقایسه نبکا اسکای ول با فولکس واگن آی دی i.D 4 شاسی بلندهای برقی ایران

گروه مپنا و شرکت ماموت خودرو، عرضه‌کننده‌ی شاسی بلندهای تمام الکتریکی نبکا اسکای ول با فولکس واگن iD 4 در ایران هستند. این خودروها تفاوت‌های زیادی با دیگر کراس‌اورهای بازار دارند.

صنعت خودروسازی ایران با سابقه‌ی بیش از ۵۰ سال، به عنوان یکی از عقب‌افتاده‌ترین نمونه‌های موجود در سراسر جهان شناخته می‌شود. این نقطه ضعف بزرگ، همزمان با پیشرفت چشمگیر کشورهای مختلف در پیشرانه‌های برقی و هیبریدی، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. مصرف سوخت افسار گسیخته، آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت بالا و علمکرد نامناسب تجهیزات فنی در خودروهای ساخت داخل، نیاز به خودروهای الکتریکی و هیبریدی را ثابت کرده است.

بیشتر بخوانید:

نبکا اسکای ول ET5 شاسی بلند برقی مپنا
↵فولکس واگن iD4 مشخصات و قیمت در ایران
 هاوال H6 هیبرید بهمن موتور؛ مشخصات و قیمت در ایران
هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران

تویوتا کرولا هیبرید وارداتی معین خودرو؛ مشخصات و قیمت
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

شرکت نوین ماهان توسط صنایع خودروسازی کرمان و گروه مپنا تأسیس شده است. مأموریت اصلی شرکت تولید خودروهای برقی توسط کرمان موتور و ایجاد زیرساخت شارژ این خودروها توسط گروه مپنا است. کراس اور برقی نبکا نسخه مونتاژی ET5 ساخت اسکای‌ول محسوب می‌شود.

هولدینگ اسکای‌ورث (Skyworth) مالک خودروسازی اسکای‌ ول، فعال در صنعت برق و مخابرات، سال ۱۹۸۸ تاسیس شده است. دپارتمان خودروسازی به نام اسکای ول، از سال ۲۰۰۰ شروع به فعالیت کرده و تمرکز خود را بر ون و اتوبوس گذاشت. شاسی‌بلند ET5 به عنوان تنها محصول سواری این شرکت در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و حالا در کشورهای مختلف خاورمیانه، شامل امارات و عربستان فروخته می‌شود.

شکی نیست که فولکس واگن، یکی از بهترین و بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا است. محصولات این برند، حتی اگر توسط کارخانه‌های چینی تولید شوند؛ کیفیت قابل قبول با قیمت منطقی فراهم می‌کنند. این شرایط، برای خودروهای برقی فولکس واگن نیز وجود دارد. خودروسازی فولکس‌‌واگن، ۸۶ سال قدمت دارد و امروزه انواع محصولات با ابعاد مختلف و پیشرانه‌های متنوع احتراقی و برقی را در کشورهای گوناگون تولید می‌کند. سود خالص فولکس‌‌واگن، سالانه حدود ۲۲ میلیارد یورو برآورد می‌شود و گردش مالی ۲۸۰ میلیارد یورو دارد.

مدل iD.4 در کلاس کراس‌اور اندازه متوسط و هاچبک iD.3 مهم‌ترین محصولات الکتریکی فولکس واگن برای رقابت با تولیدات تسلا هستند. از سال ۲۰۲۰ تاکنون، iD.4 در آلمان و امریکا و چین تولید می‌شود. نسخه‌ی مخصوص بازار آسیا به نام  iD4 Crozz  ساخت کارخانه‌های فاو (FAW) و سایک است که سابقه همکاری با برند آلمان را از سال‌های دور دارند. iD.4 در سال ۲۰۲۱ عنوان بهترین خودروی جهان را کسب کرد.

مقایسه طراحی بدنه نبکا اسکای ول با فولکس واگن آی دی ۴

اولین تفاوت مهم شاسی بلند چینی با کراس‌اور فولکس، در ابعاد بدنه دیده می‌شود. ابعاد ET5 به طول ۴۶۹۸ و عرض  ۱۹۰۸ و ارتفاع ۱۶۹۶ میلی‌متر با فاصله محوری‌ ۲۸۰۰ میلی‌متر است.  فولکس واگن iD4 کروز با طول ۴,۵۸۴  و عرض ۱,۸۵۲  و ارتفاع ۱,۶۳۶  و فاصله محوری ۲,۷۶۵  میلی‌متر عرضه می‌شود.

سبک طراحی نبکا، الهام گرفته از شاسی‌بلندهای ژاپنی مثل هوندا C-RV است. به همین دلیل، مشابه مدل‌های بنزینی، جلوپنجره و حفره‌ی داخل سپر دارد. نمای کلی این خودرو، کم هیجان و ساده به‌نظر می‌رسد؛ اما حس لوکس و عامه‌پسند نیز فراهم می‌کند. نمای پشت اسکای‌ول نیز در مقایسه با کراس‌اور چینی مرسوم در ایران، جذاب و مدرن دیده می‌شود.

حس اسپرت و تهاجمی، کاملا در نمای اصلی فولکس واگن iD4 کروز وجود دارد. رینگ‌های بزرگ و حالت آیرودینامیک بدنه همراه خطوط حجم‌دهنده، ارایه می‌شوند. باوجود ادوات پلاستیکی در سپرها و رکاب، فولکس واگن iD4 کروز بسیار چشم‌گیر است و خصوصا در نمای عقب، نظر بیننده را جلب می‌کند.

در مجموع، می‌توان هر دو خودروی نبکا اسکای ول و فولکس واگن آی دی ۴ را از نظر طراحی بیرونی، قابل قبول و جذاب توصیف کرد. طبیعتا خودروی وارداتی با برند آلمانی، جلوه‌ی بیشتری دارد و طی سال‌های بعد ارزش طراحی خود را حفظ می‌کند.

مقایسه کابین نبکا اسکای ول با فولکس واگن آی دی ۴

حس لوکس به خوبی در شاسی‌بلند چینی مشهود است؛ اما طراحی آلمانی بر سادگی و کمترین تزئینات اضافی تمرکز دارد. حتی ابعاد نمایشگرهای نبکا اسکای ول با فولکس واگن آی دی ۴ نیز متفاوت هستند. نگاهی کوتاه به طرح کنسول و تجهیزات بین صندلی جلو، حس راننده در این خودروها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نمای کابین اسکای ول ET5 نبکا

اسکای‌ول از معدود خودروهای چینی وارد شده به ایران محسوب می‌شود که ادوات طرح چوب برای داشبورد و تودری دارد. چرم استفاده شده برای صندلی‌ و قسمت‌های مختلف کابین، بسیار با کیفیت است. چهار سرنشین بلندقد، راحتی قابل قبول در نبکا دارند و صندوق عقب ۴۷۰ لیتری برای سفرهای بین شهری، راه‌گشا است.

پلاستیک سخت، ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی کابین در فولکس واگن آی دی ۴ است. این موضوع، خصوصا در فضایی بین صندلی و داخل فرمان دیده می‌شود. طرح صندلی‌ها اسپرت است و در مقایسه با اسکای‌ول، راحتی عالی فراهم نمی‌کند. نمایشگر ایستاده روبروی راننده نیز، سادگی در فضای داخلی i.D4 را نشان می‌دهد. در صندوق، ۵۴۳ لیتر فضای حمل بار وجود دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی نبکا اسکای ول با فولکس واگن آی دی ۴

نبکا مجهز به یک الکتروموتور با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون متر گشتاور است. این موتور روی محور جلو قرار دارد و نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. طبق اعلام سازنده، نهایت سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر برساعت است و می‌تواند سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت را در زمان ۱۰ ثانیه کامل کند.

اسکایی ول،  ET5 همراه باطری ۷۲ کیلووات ساعتی، ۵۲۰ کیلومتر مسافت می‌پیماید. شارژ با برق خانگی، حدود ۱۱ ساعت زمان می‌برد؛ اما اتصال خودرو به سیستم‌های شارژ سریع DC، در مدت ۳۰ دقیقه ۶۰ تا ۷۰ درصد  ظرفیت باتری تکمیل می‌کند.

در بازار چین، نسخه‌ی ۱۷۰ اسب بخار با گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر فولکس واگن آی دی ۴ وجود دارد. این مدل در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتار برساعت می‌رسد و همراه باتری ۵۵ کیلووات ساعت، شعاع حرکتی ۴۴۰ کیلومتر فراهم می‌کند. این خودرو دیفرانسیل عقب است و برای شارژ با برق شهری، ۸ تا ۹ ساعت زمان می‌برد؛ اما با شارژ سریع در ۳۵ دقیقه از ۲۰ به ۸۰ درصد می‌رسد.

فولکس واگن id.4 ماموت خودرو نمای صندلی

از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات الکترونیکی، نبکا اسکای ول برتری واضح نسبت به فولکس واگن آی دی ۴ دارد.  دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف پانورامیک، شارژر بی‌سیم، صندلی‌های جلو برقی با گرم‌کن و سردکن داخلی، سیستم صوتی با ۸ اسپیکر و تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، در شاسی‌بلند چینی ارایه می‌شود.

مقایسه قیمت نبکا اسکای ول با فولکس واگن آی دی ۴

بنابر اعلام شرکت نبکا قیمت اسکای‌ول ET5 در ایران ۲ میلیارد و ۱۲۳ میلیون تومان است. به نخستین خریداران این خودرو سیستم فست شارژر خانگی هدیه می‌شود. نبکا برای خریداران اسکای ول، معادل ۲۰ هزار کیلومتر شارژ برق رایگان از شارژر مپنا ارایه می‌کند.

ارزان‌ترین فولکس واگن آی دی ۴ ساخت چین، به قیمت ۲۷ هزار دلار فروخته می‌شود. اگر تخفیف ویژه برای خودروهای الکتریکی را فراموش کنیم و با نرخ دلار ۶۰ هزار تومان، اضافه‌پرداخت‌های مورد نیاز فولکس واگن iD.4  را در نظر بگیریم، این کراس‌اوور برقی برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی، حدود ۳/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. طبیعتا اگر این خودرو، مشمول تخفیفات شود؛ انتظار قیمت ۲/۷ تا ۳ میلیارد تومان برای خریدار دست اول ماموت خودرو، وجود خواهد داشت.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    یعنی فولکس انقدر حقیر شده با این … بی نام و نشون مقایسه میشه؟ نمردیم و این روزارم دیدیم

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. hosen

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (639 ديدگاه)

      البته جای تعجبی هم نداره
      این الکتریکی شدن خودرو ها باعث شد چینی ها سر زبون ها بیوفتن و جلوی برند های معتبر قد علم کنن

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. ارسلان

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (401 ديدگاه)

        قد چی علم کنه!! این آشغال اصلاً چی هست ؟! 😂 داداش اینا جلو شما قد علم کردند و باید فکر کنی یه چیزی اند… چون مستعمره ای و مجبور

        موافقم 6
        مخالفم 6
        1. hosen

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (639 ديدگاه)

          دوست عزیز الان محصولات byd تو اروپا و همچنین mg4 برقی هم تو اروپا فروش خیلی خوبی داستن اینارو نمیبینی؟
          حالا محصولات hiphi و nio هم که بماند

  2. علی جردن

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    صدرصد چینی انتخابمه
    رسوایی دیزل گیت فولکس واگن حل نشده میخان به رقابت مردان شریف چینی برن

    موافقم 4
    مخالفم 13
    1. ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      ایشالا نوید بزنه پس کلت با این افکارت

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. amir

        ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        یکی‌ باید بزنه پس کله خود نوید

        موافقم 4
        مخالفم 3
  3. mosafer

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (212 ديدگاه)

    بزودی تمام شرکتهای غربی را شرکتهای چینی میخرند.

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. سوشیانت

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3508 ديدگاه)

      اشکال نداره از اسمت مشخصه مسافر زمان😂

  4. علی

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در مورد ایمنی داغون اسکای ول هم بگین

  5. رضا

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    هرچند که که عاشق فولکس واگن هستم و بخصوص سیستم فرمونش اما این لعنتی اسکای ول بدجوری چشم نواز و تو مُخَمه ، البته به جیبم هم نزدیکتره . ابعاد و طرح بدنه اسکای ول رو خیلی بیشتر میپسندم و همچنین فیس زیباشو .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا