سایپا و ایران خودرو، به زودی چند محصول جدید عرضه میکنند. شرکتهای مونتاژکار خودروهای چینی هم در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲، مدلهای متنوع به بازار ایران اضافه خواهند کرد.
سایپا همچنان بر استفاده از پلتفرم مرتبط با تیبا و ساینا تاکید دارد. ایران خودرو اما برای ماههای آتی، هاچبک کراساور ریرا و مدلهای آپشنال از تارا پیش فروش خواهد کرد. همچنین، محصولات ساخت چین هم توسط خودروسازان وطنی وارد ایران خواهد شد.
سایپا آریا
جدیدترین محصول سایپا، تفاوتهای مختلف با دیگر خودروهای تولیدی این شرکت دارد. آریا قرار است با قیمتی بسیار بالاتر از ساینا و تیبا و حتی شاهین فروخته شود. ظاهرا این خودرو، حاصل همکاری سایپا و چانگان چین است. پیشرانه، گیربکس و طراحی داخلی آریا، شباهت زیادی به چانگان ایدو XT دارد.
بنابر اعلام سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد، پیشرانه آریا قادر است ۱۴۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ و ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۳۰۰۰ تولید کند. موتور M20 چانگان مجهز به فناوری زمانبندی متغیر سوپاپها (DVVT) با مصرف ترکیبی ۷ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است. آریا همچنین گیربکس اتوماتیک DAE مشابه دنا و تارا خواهد داشت.
سایپا اطلس
فیسلیفت کوییک، علاوهبر بهبود ظاهری، افزایش ارتفاع جزئی نیز دارد. سایپا اطلس، یک کراساور کوچک محسوب میشود و امکانات بیشتر نسبت به کوییک ارائه میکند.
برای اطلس موتور چهار سیلندر ارتقا یافته M15-GSI درنظر گرفته شده که با کمک سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، هدرز و ارتقای نرمافزاری، قدرت ۹۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتنمتر دارد. ظاهرا این پیشرانه با استاندارد یورو ۵، نسبت به موتورهای فعلی M15 به کار رفته در کوییک، ساینا و تیبا، قدرت و گشتاور خود را در دورهایی پایینتری تولید میکند و همچنین مصرف سوخت پایینتری دارد.
برای انتقال نیرو به چرخهای جلو از یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا اتوماتیک CVT بهره گرفته میشود. نسخه اتوماتیک از همان گیربکس CVT پانچ بلژیک که در کوییک و ساینای اتومات نیز به کار رفته سود میبرد. برای این گیربکس امکان تعویض مصنوعی ۶ دنده تعریف شده است.
سایپا سهند
دیگر محصول جدید سایپا، خودروی سدان به نام سهند است. این مدل در نمای داخلی و فنی، تفاوت چندانی با اطلس ندارد. سهند از معدود محصولات مونتاژ پارس خودرو در ماههای آخر سال ۱۴۰۲ خواهد بود.
مطابق انتظار، موتور ۱۵۰۰ سیسی تنفس طبیعی روی سهند ارائه میشود. این پیشرانه ۹۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور دارد. سایپا ادعا میکند میانگین مصرف سوخت سهند، ۷ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود اما با توجه به شرایط فنی ساینا و تیبا، احتمالا سهند که وزن بیشتری دارد نیز میانگین مصرف بنزین ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر ارایه دهد.
وزن خالص سایپا سهند، ۱۲۰۰ کیلوگرم اعلام شده است. با این شرایط، سهند نسبت به ساینا حدود ۱۵۰ کیلوگرم سنگینتر خواهد بود. ساینا با موتور مشابه سهند، در زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد؛ پس میتوان انتظار داشت که سهند در زمان ۱۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
ایران خودرو ریرا
جدیدترین محصول طراحی شده توسط ایران خودرو، به عنوان اولین شاسیبلند ساخت داخل معرفی شده است. هرچند که ابعاد ریرا به کلاس کراساورهای کوچک مثل چری X22 تعلق دارد؛ ظاهر مدرن و بسیار متفاوت از دیگر تولیدات ایران خودرو فراهم خواهد کرد.
ریرا با پیشرانه جدید EFP مدل ارتقایافته از EF7 توربو ارایه میشود. وزن خالص ۱۴۲۵ کیلوگرم، قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتر، مهمترین مشخصات فنی ریرا هستند. ایران خودرو ادعا میکند که ریرا در زمان ۱۰ تا ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد.
بستیون T77 و فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور
فیدلیتی پرستیژ و بستیون T77، خودروهای مهم بهمن موتور در مشهد بودند. این شاسیبلندها نسبت به کراساورهای چینی شناخته شده برای بازار ایران، بزرگ جثه و لوکس محسوب میشوند.
نسخهی ۱/۵ لیتر بستیون T77، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۸ نیوتنمتر دارد. میانگین مصرف سوخت این خودرو ۸ لیتر در صد کیلومتر است و همراه گیربکس دستی ۶ سرعته یا اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ، در چین و روسیه عرضه شده است. بستیون T77 حدود ۱۱ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
فیدلیتی پرستیژ قبلا توسط بهمن موتور رونمایی شده بود. این مدل نسبت به فیدلیتی اصلی و دیگنیتی، ابعاد بزرگتر دارد. همچنین از نظر کیفیت ساخت مواد داخل کابین، شرایط بهتری ارائه میدهد. جتور X70 پلاس، مثل بسیاری دیگر کراساورهای چینی از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ استفاده نمیکند و مجهز به پیشرانه ۱/۶ لیتری است. این خودرو، ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور دارد.
جک KMC X5 و KMC T9 کرمان موتور
عرضهی جایگزین برای جک S5 کرمان موتور قطعی نیست اما احتمالا باتوجه به اتمام تولید این خودرو در چین، توسط کرمان موتور انجام خواهد شد. وانت پیکاپ اندازه بزرگ جک به نام T9 هم طی ماههای اخیر در ایران دیده شده است.
جک KMC X5 یا سهول X6 موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر، همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این کراساور در چین، ۱۱ ثانیه است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ برای سهول X6 مشابه جک S5 است. با این شرایط، میانگین مصرف سوخت ۷/۵ تا ۸/۵ لیتر در صد کیلومتر، نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه برای سهول X6 وجود دارد.
جک KMC T9 مجهز به موتور ۲ لیتر توربوشارژ قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتنمتر فراهم میکند. نهایت گشتاور از ۱۹۰۰ دور بردقیقه تولید میشود و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF با سیستم دو دیفرانسیل برای این خودرو وجود دارد. جک KMC T9 با وزن خالص ۲۳۰۰ کیلوگرم، به نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر ارائه میدهد. زمان لازم برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت جک T9 هنوز اعلام نشده است اما باتوجه به اطلاعات موجود، احتمالا مشابه KMC T8 در حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیه خواهد بود.
خودروسازی ایلیا VGV U75 پلاس
ایلیا در ایران با دایون شناخته میشود. شاسیبلند جدید این شرکت، از برند VGV چین انتخاب شده است و ابعادی بزرگتر نسبت به تیگو ۸ مدیران خودرو دارد.
موتور ۲ لیتر توربوشارژ مجهز به GDi برای VGV U75 پلاس، ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این خودرو براساس اطلاعات موجود در منابع چینی، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد. ایلیا موتور، احتمالا مدل دو دیفرانسیل VGV U75 پلاس را در ایران عرضه خواهد کرد.
مهران
۲۲ شهریور ۱۴۰۲آقای اشتری حرفم همخوانی نداره با پست ممنون میشم جواب بدید.
برد و پیمایش خودروهای برقی که میگن مثلا ۵۰۰ کیلومتر بر اساس چه شرایطیه؟
تو چه شرایطی این مقدار مسافت رو میره؟
تو چه وزنی سرعت شتاب و…
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ شهریور ۱۴۰۲برای این عدد، معمولا از استاندارد WLTP یا استاندارد اروپایی NEDC استفاده می شه
برای WLTP سرعت ثابت 46 کیلومتر برساعت دمای 23 درجه هست
مهران
۲۳ شهریور ۱۴۰۲ممنون از شما جناب اشتری.
با این حساب در واقعیت باید بردشون خیلی کمتر باشه.
امیرحسین
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ماشینای ایرانی بهتر از چینی ها هستن
محسن حسینی
۲۲ شهریور ۱۴۰۲تو خود ماشین ایرانی هم زیر هولوگرام ساخت ایران زده ساخت چین
ایران داره یکی از استان های چین میشه کجای کاری
EOD
۲۴ شهریور ۱۴۰۲اینکه واردات زیادی از چین داریم درست ، اما این مضخرف که زیردست فلان کشوریم و استان اون یکی حرف خیلی عجیب و کثیفیه و نه قابل تحمله نه با عقل آدمیزاد جور درمیاد .
امین
۲۴ شهریور ۱۴۰۲حرف حساب. آدمهایی که قدرت تحلیل ندارند و فقط مطالب خاصی دنبال میکنند، از این سبک حرفها میزنند. و متاسفانه اکثرا فرد مفیدی برای جامعه نیستند
Anti Tesla
۲۳ شهریور ۱۴۰۲امیر حسین جان دهه نودی از تهران!
هلهل
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ریرا رو میخوان یک میلیارد بدن بعد طبق این بخشنامه واردات جدید کمری هیبرید کارکرد بسیار کم با در نظر گرفتن گمرک و مالیات همین قدر در میاد همین سه جمله ثابت میکنه که اینا به هیچ عنوان واردات رو اینجور که میگن عملی نخواهند کرد و فقط دارن راهی جدید برای فساد و دزدی باز میکنند
X
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ماشین هایی که بعد از مصوبه واردات طراحی شدن به ایران رسیدن هنوز دوتا ماشین وارداتی به دست مردم نرسیده
Anti Tesla
۲۳ شهریور ۱۴۰۲اون وارداتی ها اگه بیان ۹۰ درصد مستقیم میرن ویترین نمایشگاه!
بعد از چندین سال به دست مردم برسن.
ما الان کلی ماشین زیر ۱۰۰۰۰،۱۰۰۰تا و صفر تو
نمایشگاه ها داریم.
بردیا
۲۲ شهریور ۱۴۰۲چهار تا حلبی ایرانی داریم
یه چندتا هم جنس کپی چینی
منتظریم تا صف بکشیم براشون ، عالی 🤌😔
دیجی
۲۲ شهریور ۱۴۰۲وای خدا که می رسه 6ماه دوم سال ای حوریا تو خیابون ببینیم
Anti Tesla
۲۳ شهریور ۱۴۰۲آخ آخ حرف دلم زدی!
صدرا
۲۲ شهریور ۱۴۰۲اینا که همه چینی هستن 😐😐
TRD
۲۲ شهریور ۱۴۰۲توقع امریکایی داشتی ؟
مثلا مثل دهه ۵۰ بیان کادیلاک مونتاژ کنن ؟
علی جردن
۲۲ شهریور ۱۴۰۲رانا AMT هم توی نمایشگاه مشهد رونمایی شد این ابر خودرو اقتصادی چه سال میاد بازار؟
بردیا
۲۲ شهریور ۱۴۰۲Amt همون گیربکس ام جی ۳ منظورتون هست (نوعش) ؟؟؟
علی جردن
۲۳ شهریور ۱۴۰۲AMT لذت خاص رانندگی رو به همراه داره مخصوصا با شیفتر پشت فرمان لذت رانندگی کاملا تضمین می شه
گیربکس AMT با گیربکس کسل کننده CVT زمین تا آسمون فرق داره
OM.01
۲۲ شهریور ۱۴۰۲(پیشرانه آریا قادر است ۱۴۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ و ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۳۰۰۰ تولید کند. موتور M20 چانگان مجهز به فناوری زمانبندی متغیر سوپاپها (DVVT) با مصرف ترکیبی ۷ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است)
چانگان!
M20!
2 لیتری اتمسفر!
عجب…
تنها موتور اتمسفر 2 لیتری چانگان که ساخته (که تکنولوژی بلوکور داشت) فقط تو خودروی ریتون اون هم 10 سال پیش استفاده شد.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Changan_Raeton
دقیقا کجا و بر چه اساس مدرکی سایپا گفته موتور M20 تکنولوژیش برای چانگانه؟یعنی بلوکور هست؟بعد گفتن موتور میتسوبیشی با کد 4J20V!
جالبه که این کد موتور اصلا وجود نداره!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_4J1_engine
اون 4J11 هست که 2 لیتر اتمسفر هست که گراف گشتاورش اصلا به اینی که سایپا گفته نمیخوره!
حالا یه آشغال ساختید خواهشا نیایید با حرف های عجیب ملت رو مسخره کنید. الان با 2 دقیقه وقت گذاشتن در گوگل هرچیزی رو میشه فهمید… البته هستن کسایی که دروغ را باور میکنن
از سایت پدال متاسفم برای تایید این خبر و منتشر کردنش. عوض اینکه بیایید مردم رو آگاه کنید همون دیتاهای نامعتبر سایپا رو منتشر میکنید
اشکان
۲۲ شهریور ۱۴۰۲GMC Acadia, Cadillac CT5 , Benz CLE
آقای اشتری اینارو بررسی کنید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ شهریور ۱۴۰۲آقای دهقان نوشتن فردا صبح منتشر می شه
اشکان
۲۳ شهریور ۱۴۰۲♥️♥️
کوشا
۲۲ شهریور ۱۴۰۲بزرگ ترین عملیات گروگان گیری تاریخ بشریت:
بهرام
۲۳ شهریور ۱۴۰۲گل گفتی
Enzo Ferrari 2008
۲۲ شهریور ۱۴۰۲حیف ایران
۲۳ شهریور ۱۴۰۲من پوکرم تو تک تک این ماشینا 😐
NR
۲۳ شهریور ۱۴۰۲این اطلس لعنتی اسهال خالصه …. واقعا طراحی حال بهم زنی داره…. خیییلی حال بهم زن نه خطوطش به هم میخونه نه جلو و عقب با هم سینک ان
رسما طراحا موقعی که مست بودن طراحی کردن اطلسو