سال ۲۰۲۱ سال عجیبی در جهان خودرو بود. در این سال از یک سو، تغییر قوای محرکه خودروها از درونسوز به الکتریکی بهسرعت پیش رفت و از سوی دیگر با پیشرفت سریع تکنولوژی، سیستمهای کامپیوتری بیشتری وارد خودروها شدند درحالیکه کمبود چیپهای موردنیاز برای این سیستمها نیز بزرگترین اختلال در تولید خودرو را طی چندین سال اخیر ایجاد کرد؛ اما در بین بحران کمبود چیپ، اختلالات در زنجیرهٔ تأمین قطعات، بیثباتیهای سیاسی، ناآرامیهای مدنی و شیوع مجدد کرونا، شگفتانگیز است که خودروهای جدید زیادی در سال ۲۰۲۱ معرفی شدند؛ حال از بین این خودروهای جدید، ۱۰ نمونهای که فکر میکنیم بیشتر شایستهٔ توجه هستند را در ادامه معرفی کردهایم. به نظر ما، این رونماییهای سال ۲۰۲۱ ارزش مرور دوباره را دارند.
هوندا سیویک
هر هوندا سیویک جدیدی میتواند خودروی جذابی باشد زیرا در میان تهاجم شاسیبلندها، سیویک هنوز هم یکی از پرفروشترین خودروها دنیا محسوب میشود. البته نسل جدید این خودرو در ظاهر خیلی سادهتر از قبل شده ولی هنوز مدل جذاب Si را ارائه میکند و تایپ R افسانهای هم در راه است. آیا سیویک با این ظاهر جدید خود همچنان پرفروش باقی خواهد ماند؟ در سال ۲۰۲۲ متوجه خواهیم شد.
جیپ گرند واگنییر
در بحبوحهٔ الکتریکیسازی خودروها، معرفی یک جیپ بزرگ با قیمت ششرقمی و پیشرانهٔ V8 تشنه به سوخت، خلاف رویهٔ معمول به نظر میرسد اما گرند واگنییر سرانجام خودرویی برای رقابت با کادیلاک اسکالید را به سبد محصولات گروه کرایسلر اضافه کرد. این یک اسیووی فول سایز سه ردیفه است که در نسخهٔ ارزانتر واگنییر رقیبی برای فورد اکسپیدیشن و شورلت تاهو هم خواهد بود.
پورشه ۹۱۱ GT3
نه نسل جدید پورشه ۹۱۱ در سال ۲۰۲۱ معرفی نشد اما در این سال توانستیم نسل جدید نسخهٔ جذاب GT3 آنرا ببینیم. این یک ۹۱۱ تنفس طبیعی دوستداشتنی است و موضوع شگفتانگیز اینکه بهتر از نسل قبلی خود شده است؛ اما این میتواند آخرین GT3 تنفس طبیعی باشد زیرا مقررات سختگیرانهٔ آلایندگی مصون نگه داشتن GT3 از توربوشارژر را بسیار دشوار خواهد کرد. پس تا زمانی که میتوانید از این ماشین لذت ببرید.
شورلت کوروت Z06
پسازاینکه از پیشرانههای تنفس طبیعی حرف زدیم، به قویترین موتور V8 تنفس طبیعی دنیا رسیدیم. این ویژگی بهتنهایی مجوز حضور Z06 در این لیست خواهد بود اما اینکه این یک کوروت است و احتمالاً قیمتی زیر ۱۰۰ هزار دلار دارد، آنرا به سوپرکار خارقالعادهای تبدیل میکند. از یک خودروی اسپرت موتور جلو با V8 پوشراد رسیدن به یک سوپرکار موتور وسط با یک V8 دور بالای DOHC نشان میدهد که کوروت چقدر تغییر کرده است.
فورد F150 لایتنینگ
الکتریکی کردن پرفروشترین خودروی آمریکا طی ۴۰ سال گذشته حرکت بسیار جسورانهای است زیرا علاقهمندان به پیکاپ مطمئناً پرسروصداترین گروه در مخالفت با خودروهای الکتریکی هستند و تغییر یک خودروی پرفروش همیشه ریسک بالایی دارد؛ اما لایتنینگ با ظاهری آشنا، پرفورمنس خیرهکننده، تواناییهای واقعی یک پیکاپ و قیمت مناسب، میتواند بازی را کاملاً تغییر دهد.
کیا EV6
کیا EV6 و پسرعموی آن، هیوندای آیونیک ۵ آماده هستند تا جا پای این دو شرکت کرهای را در بازار رو به رشد خودروهای الکتریکی محکم کنند. البته با وجود رونماییهای جذاب زیادی که در سال ۲۰۲۱ انجام گرفت شاید EV6 خیلی به چشم نیاید اما خودرویی با پرفورمنس هیجانانگیز، کارایی یک کراساوور و قیمت مناسب که در قویترین نسخه ۵۷۶ اسب بخار قدرت دارد چرا نباید موردتوجه قرار گیرد؟
فورد ماوریک
هیوندای سانتا کروز هم میتوانست در این لیست قرار گیرد زیرا آنهم مثل ماوریک نشاندهندهٔ بازگشت پیکاپهای کامپکت به بازار آمریکا است اما سانتا کروز برداشتی جسورانه از این کلاس است و به همین دلیل اگر امیدی به احیای سگمنت پیکاپهای کامپکت وجود داشته باشد، گمان میکنیم ماوریک با شکل محافظهکارانهٔ خود بهتر بتواند این کار را انجام دهد. این پیکاپ نسبت به اندازهاش بشدت توانمند است و اگر استقبال اولیه را ملاک قرار دهیم، نشان میدهد که پیکاپهای کامپکت میتوانند در بازار آمریکا بمانند.
لامبورگینی کانتاش
این خودرو هیچچیزی را در جهان خودروسازی تغییر نخواهد داد و با ساخت تنها ۱۱۲ دستگاه، خیلیها حتی نمیتوانند آنرا از نزدیک ببیند چه رسد که با آن رانندگی کنند اما عصر سوپرکارهای موتور وسط V12 با کانتاش آغاز شد و با کانتاش هم به پایان میرسد. بله زیر پوست این خودرو یک اونتادور قرار گرفته ولی این مهم نیست زیرا احیای کانتاش به همان اندازهٔ نسخههای قدیمی هیجانانگیز است.
نیسان Z
در اینجا شاهد افسانهٔ دیگری هستیم که دوباره متولد شده اما با این تفاوت که همه میتوانند با این خودرو رانندگی کنند. با توجه به کاهش فروش و محبوبیت خودروهای اسپرت، نیسان بهراحتی میتوانست با پایان دادن به تولید 370Z از این بخش خارج شود اما در عوض این شرکت آن شاسی قدیمی را با ظاهر و داخلی کاملاً جدید بروز کرد، یک پیشرانهٔ V6 توئین توربو را زیر کاپوت آن قرار داد و به عاشقان رانندگی یک گیربکس دستی هدیه داد. منطق میگوید Z جدید نباید وجود میداشت ولی از نیسان ممنونیم که در این رابطه منطقی عمل نکرده است.
مدلهای سری EQ مرسدس بنز
شاید خیلیها با این قسمت موافق نباشند اما مدلهای الکتریکی متعدد مرسدس بنز شایستهٔ توجه هستند. مدلهای EQS، EQE و EQB نشاندهندهٔ حملهٔ گستردهٔ مرسدس بنز به بخش خودروهای الکتریکی هستند و این کار را با استایلی انجام دادهاند که هنوز هم آشنا به نظر میرسد. البته مرسدس مدلهای EQ دیگری هم در سال ۲۰۲۱ معرفی کرده است اما این سه مدل، محصولات اصلی ستارهٔ اشتوتگارت در آیندهٔ الکتریکی خواهند بود.
GT
۱۱ دی ۱۴۰۰جذابترین ها ۹۱۱، کوروت و نیسان Z بودن
لطفا اگه GT3 توسط مجله ای تست و بررسی شده مطلبش را ترجمه کنید، سپاس🌹
Porsche 911
۱۱ دی ۱۴۰۰اتفاقا من خودم ترجمه کردم
اینم لینکش خدمت شما
https://www.pedal.ir/porsche/%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%87-%DB%B9%DB%B1%DB%B1-gt3-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-2021/
GT
۱۱ دی ۱۴۰۰خیلی ممنون
ترجمه تون عالی بود
Porsche 911
۱۱ دی ۱۴۰۰قربان شما🙏🙏
علی
۱۱ دی ۱۴۰۰حضور ماوریک رو درک نمیکنم
طراحی ماشین حداقل ماله چند سال پیشه اگه با نام برند های ژاپنی عرضه میشد همه این موضوع رو تکرار میکردن
جاش میتونست تاندرا یا سانتاکروز باشه
سانتا کروز حرکت خوب و جالبی بود از هیوندای
احمدرضا
۱۱ دی ۱۴۰۰ماوریک یه فورده و فورد بهتر از هرکسی میدونه پیکاپ یعنی چی
اینو از f150 و رنجر میشه متوجه شد
خب معلومه ماوریک میشه یکی از بهترین پیکاپ های دنیا
منم ژاپنی ها رو دوست دارم
اما این لامصب هم ارزونه هم بی نهایت کاربردی طراحی شده
علی
۱۱ دی ۱۴۰۰من نمیگم این ماشین مشکلی داره فوق العاده کاربردی و توانمند هست ولب آیا جذاب؟
Philipp
۱۱ دی ۱۴۰۰درسته سری EQ بنز واقعا شایسته توجهن بدلیل کابین های فوق العاده شون و تکنولوژی های زیادشون
ولی جذاب تر (بخوانید زیباتر) از Lucid Air و Rimac Nevera نیستن که شایستگی حضور در لیست جذاب ترین خودروهای سال رو داشته باشن
mohamadreza
۱۱ دی ۱۴۰۰اقا فیلیپ ی سوال
الان قیمت SLS BS چنده تقریبا ؟!
و اینکه دلیل کاهش گشتاور نسخه بلک به عادی چی بود ؟!
از تفاوت های نسخه فاینال ادیشن و عاذی هم بگی ممنون میشم
Philipp
۱۱ دی ۱۴۰۰قیمتش بین 800 هزاردلار و 1.1 میلیون دلاره ولی اکثرا 1 میلیون دلار فروش میرن
اونم چون با فاصله 4 سال از هم دیگه اومدن بیرون و این وسط یه محدودیت آلایندگی جدید وضع شد حتی با وجود اینکه نهایت تلاششون رو کردن قدرت کم نشه حدود 20 نیوتن متر از دست دادن ولی 60 اسب اضافه شد
نسخه GT فاینال ادیشن هم بعد Black Series اومد بیرون و یجورایی میشه گفت ترکیب SLS GT و SLS Black Series بزرگترین تفاوتشم با Black Sereis اینه که کاپوتش کاملا کربن فایبره ولی موتورش یکمی ضعیف تره (600 اسب)
mohamadreza
۱۱ دی ۱۴۰۰مرسی
والا از وقتی نسخه زردرنگ توی تهران رو دیدم به خدا اصلا هیچ ماشینی به چشم آدم نمیاد …
اصلا معتقدم اس ال اس بلک یجورایی از دست مرسدس در رفت و تبدیل به یه شاهکار شد؛ به جرأت میتونم بگم زیباترین مرسدس دهه گذشته بود بدمصب !
با این حساب قیمت ها شاید الان بتونیم بعد از مدل کلاسیک گالووینگ باارزش ترین ماشین توی ایران رو اس ال اس بلک زرد بدونیم ….
انصافا سال های ۲۰۱۳_۱۴ چه ماشین های نابی با مجوز های خاص وارد کشور شدن …
ماکسیمیلیان
۱۱ دی ۱۴۰۰سلام و درود ایزد دانا و توانا بر همه ی ما!
بزرگوار ، واژه ی شیر برای
مرسدس بنز SLS black Series
مناسب تر است یا تمساح؟
شیر دردنده یا تمساح خفته؟
در پناه مولا علی و اولاد معصوم ایشان (علیهم السلام) ، یا حق🌷
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۱۱ دی ۱۴۰۰با اجازه آقای فیلیپ منم جوابتونو پایین تر دادم
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۱۱ دی ۱۴۰۰شورلت کوروت Z06 بنظرم جذاب ترین بود
جناب ایکس
۱۱ دی ۱۴۰۰بنظر من فراری دیتونا اسپی۳ از همه بهتر بوده، ولی نمیدونم مال ۲۰۲۱ حساب میشه با ۲۰۲۲؟؟
OMID
۱۱ دی ۱۴۰۰جای ct5 v black wing خالی بود
ماشینایی مثل gt3 یا ct5 v bw آخرین در نوع خودشون هستن و معمولا کارشناس ها توصیه میکنن کسایی که توان خریدشون رو دارن حتما بخرنشون هم ممکنه دیگه فرصتی در آینده برای خریدشون نباشه هم احتمال کلکسیونی شدنشون به شدت بالاست
۹۱۱ gt3 هم ماشین سال چند تا نشریه از جمله تراتل هاوس شد
Enzo
۱۱ دی ۱۴۰۰فراری ۸۱۲ کامپتیزیونه ، دِیتونا SP3 و 296GTB از نظر مجله motor1 جذاب نبودن که اسمی ازشون نیست
البته سلایق مجلات خودرویی متفاوته و شاید CarBuzz اگه قرار باشه همچین لیستی ارائه بده کاملاً دگرگون بشه !!!!
جناب ایکس
۱۱ دی ۱۴۰۰منم سوالم همینه. این سه تا قطعا جزو ۵ تای برتر ان
Enzo
۱۱ دی ۱۴۰۰فراری حداقل مستحق یک نماینده در این لیست بود
حالا از این بحث که بگذریم ، امسال فراری دوتا سورپرایز بزرگ برای تیفوسی ها داره ….
سال ۲۰۲۲ پیش درآمدی هست برای آتش بازی فراری در سال ۲۰۲۳
محمد امین
۱۱ دی ۱۴۰۰جنازه ی دایتونا sp3 از کنتاچ جدید بهتره ، لامبورگینی جتی با سیستم هیبرید هم نتونسته به قدرت موتور فراری برسه
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۱ دی ۱۴۰۰لیست حقیه
ولی کلی ماشین دیکه میتونستن بیان… مثل دیتونا ct5 m5cs و….
البته مجله داریم تا مجله….
هر مجله ای چیزی دوست داره
arshiasvj
۱۱ دی ۱۴۰۰اونتادور اولتیمائه و لوتوس امیرا رو هم باید میذاشتین تو لیست.
جالبه حتی یه نفر اشاره هم نکرده بهشون🤣🤣🤣
amir Benz
۱۱ دی ۱۴۰۰سلام
سال نو میلادی ۲۰۲۲ مبارک
واقعا جای خیلیها خالی بود …
ماکسیمیلیان
۱۱ دی ۱۴۰۰سلام و درود ایزد دانا و توانا بر همه ی ما!
پیش از هر چیزی ، بایستی بگویم که چرا هر چه میکنم ، مکلارن ها دلربا هستند ؛ از نشانشان گرفته تا اگزوزهایشان!
احسنت برادر✔️ جای خالی برخی خودرو ها اعم از مکلارن و فراری ، به وضوح قابل درک بود!
بزرگواران ، حتماً منت تهیه ی لیست نامبرده را بر دیدگان ما بگذارید😁.
یا حق🌷
1123
۱۱ دی ۱۴۰۰جای خالیGT4RS حس میشه که بشدت از برادر موتور عقب خودش جذاب تره
Arman
۱۱ دی ۱۴۰۰از فراری هم باید میبود بنظرم
1123
۱۱ دی ۱۴۰۰حالا که کوروت در این مقاله هست، اگه میشه یه سوالی بپرسم، چند وقتیه متوجه شدم کلا ماشینای اسپرت تو اروپا گرونتر هستن. مثلا کوروت استینگری تا 120 هزار یورو هم قیمت خورده دلیل خاصی داره؟
میخوام بدونم اینکه قیمت برخی محصولات اروپایی گرونتره مربوط به قوانین اتحادیه اروپا هست یا نه؟
Alireza
۱۲ دی ۱۴۰۰دقیقا بخاطر همون قوانینه و واسه همینه که بازار خودروی امریکا خیلی فعال تره چون اون قوانین سختگیرانه آلایندگی رو نداره
1123
۱۲ دی ۱۴۰۰پس میشه گفت گرون بودن برخی خودرو ها بخاطر کمپانی نیست و دلیلش حقوقیه بیشتر؟
ماکسیمیلیان
۱۱ دی ۱۴۰۰سلام و درود ایزد دانا بر همه ی ما!
از نظر این حقیر برجسته ترین ، دلنشین ترین و همچنین زیباترین خودرو های این لیست ، پورشه ۹۱۱ GT3 ، کوروت Z06 و نیسان Z هستند.
یا حق 🌷
ماکسیمیلیان
۱۱ دی ۱۴۰۰✅ تکمیلی :
امان از نبود حضور ذهن!
جیپ گرند واگنییر و هوندا سیویک را از یاد بردم ، ضمناً دلیل اینکه سری مرسدس بنز EQ در انتخاب بنده ی حقیر جای نگرفتند ، بی اصالت بودن آنها از لحاظ ظاهری است!
در پناه مولا علی و اولاد معصوم آن حضرت (علیهم السلام) ، یا حق🌷
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۱۱ دی ۱۴۰۰البته قبول دارم سری EQ مرسدس هنوز هویت ندارن چون تازه وارد بازار شده
قطعا بعد از چند سال یا یک دهه هویت خودش رو بدست میاره
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۱۱ دی ۱۴۰۰اگر اشکالی نداره من میتونم جوابتونو بدم
درمورد قیمت ها : الان sls کبریولت بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ هزار دلاره و در نسخه فاینال به حدود ۴۰۰ هزار دلار میرسه ، sls گالوینگ در نوع معمولی قیمت بین ۲۶۰ هزار دلار تا ۲۹۰ هزار دلار هست و در نوع gt بین ۳۱۰ تا ۳۶۰ هزار دلار نسخه فاینال هم حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار قیمت دارن در مدل بلک سریز هم که سردستشون هست متاسفانه قیمتش در آمریکا رو نمیدونم ولی در اروپا ۷۰۰ هزار پونده .
در مورد تفاوت نسخه فاینال با عادی : تفاوت این دوتا فقط توی ظاهر خلاصه میشه و پایه اساس مدل فاینال نسخه gt هست ، تفاوت های ظاهریشون به کاپوت کربنی مشکی ، اسپیلتر جلو ، سپر جلو ، قاب کربنی آینه ها ، بال عقب کربنی خلاصه میشه و فقط ۳۵۰ تا ازش ساخته شده
در مورد موضوع گشتاور 60 اسب بخار قدرت اضافی نسخه بلک در مقایسه با (571 اسب بخار) ارائه شده توسط SLS AMG با اقدامات زیر به دست آمده است:
حداکثر دور موتور را از 7200 به 8000 دور در دقیقه افزایش داده شده
چرخ دنده سوپاپ بازطراحی شده برای موتور با دور بالا با میل بادامک اصلاح شده، همچنین سطل های بهینه سازی شده با پوشش ویژه که معمولاً فقط در مسابقات اتومبیل رانی استفاده می شود.
بازبینی کانال هوای ورودی: تخلیه گاز و انطباق با حداکثر سرعت جدید موتور
سیستم محرک تسمه کاملاً بازسازی شده که در برابر سرعت های دور بالا مقاوم است، از جمله تمام لوازم جانبی و قرقره های راهنما
تنظیم کارکرد موتور و افزایش پیک فشار
مهندسان مرسدس AMG مونتاژ میل لنگ را به نفع پرفورمنس بهینه سازی کرده اند
در کل دلیل کمتر بودن گشتاور ، افزایش ردلاین برای بدست اوردن قدرت بیشتر بوده که به همین دلیل گشتاور کاهش یافته
ماکسیمیلیان
۱۱ دی ۱۴۰۰احسنت 🌷
درود بر شما🌺
mohamadreza
۱۱ دی ۱۴۰۰عالی بود آقای روحانی
واقعا مرسی❤️
لطفا بیشتر کامنت بزارین واقعا اطلاعاتتون فوق العادس
mohamadreza
۱۱ دی ۱۴۰۰و نکته جالبتر در مورد اس ال اس اینه که از ساختار transe_axle تبعیت میکنه یعنی پشت موتور یه میل گاردون فیبرکربنی هس که میره به گیربکس .
یجورایی میشه گفت گیربکس به اکسل عقب سواره و روی اکسل عقب قرار داره که این موضوع بشدت به توزیع وزنش کمک میکنه ….
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۱۱ دی ۱۴۰۰باتشکر از دوستان ، آقای ماکسیمیلیان ارادتمندم ، محمدرضا جان راستش خودم هم دوست دارم بیشتر بیام پدال ولی بخاطر مشغله هایی که توی دانشگاه دارم و استرسی که توی بیمارستان به دلیل وجود کرونا بهمون وارد میشه ، اوقات آزاد کمی دارم ولی همواره از نظرات پدال و مخاطبینش استفاده میکنم ، ارادتمندم
mm-yarlou
۱۱ دی ۱۴۰۰نیسان zجدید خیلی جذابه
پارسا
۱۱ دی ۱۴۰۰Sl و m5 cs چی شدن