در این مطلب ۱۰ پیکاپ و شاسیبلند دستدوم مناسب آفرود را معرفی خواهیم کرد که بین تنها ۴ هزار دلار تا ۲۰ هزار دلار قیمت دارند.
این روزها خودروهای آفرودی در انواع و اقسام مختلفی به بازار عرضه میشوند که از مدلهای جمعوجوری مثل فورد برانکو اسپرت گرفته تا پیکاپهای غولپیکری هوی دیوتی را شامل میشود. بااینحال، اگر خواهان یک شاسیبلند خانوادگی جادار و توانمند در آفرود مثل جیپ گرند چروکی باشید باید حدود ۶۰ هزار دلار هزینه کنید. آیا میتوان با یک شاسیبلند ۶۰ هزار دلاری راهی مسیرهای خشنی شد که ممکن است آسیبهای فراوانی به خودرو وارد کند؟ برای ماجراجویی در طبیعت اما لزوماً نیازی به خرید خودروی نو نیست و میتوان سراغ مدلهای کارکردهٔ قدیمیتر رفت که بعضاً از تکنولوژیهای مدرنی مثل کنترل پایین رفتن از شیب هم برخوردار هستند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با ۱۰ جایگزین ارزانتر برای خودروهای آفرودی نو آشنا شویم که حداکثر ۲۰ هزار دلار قیمت دارند.
جیپ چروکی XJ
چروکی XJ بدون شک یکی از بهترین مدلها در تاریخ جیپ محسوب میشود. پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر خطی این خودرو (متعلق به دوران AMC) بهتر از نمونههای ۳.۷ لیتری و ۳.۲ لیتری V6 نسل بعدی است. همچنین چروکی در نسلهای بعدی بخش زیادی از تواناییهای آفرود خود را از دست داد. البته قطعاً چروکیهای قدیمی مشکلات فنی مثل روغنریزی و روشن شدن چراغ چک دارند اما پیشرانهٔ ۴ لیتری آن بسیار ساده بوده و بهراحتی میتوان در خانه بسیاری از تعمیرات آن را انجام داد. آخرین نمونههای نسل XJ یعنی مدل ۲۰۰۱ هماکنون زیر ۱۰ هزار دلار قیمت دارند.
فورد رنجر نسل سوم
رنجر از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۱ در ایالاتمتحده عرضه شد و سپس در سال ۲۰۱۹ به این بازار بازگشت. عرضهٔ دوبارهٔ این پیکاپ در آمریکا قیمتهای مدلهای قبلی را بشدت تحت تأثیر قرار داد. قبلاً یک رنجر مدل ۲۰۱۱ حدود ۲۰ هزار دلار قیمت داشت اما هماکنون همان مدل با پیشرانهٔ ۴ لیتری V6 تنفس طبیعی و سامانهٔ چهارچرخ محرک را میتوان با تنها ۱۰ هزار دلار خرید. این پیکاپ هرچند ظاهر خیلی شیکی ندارد اما از سیستم تهویه و پنجرههای برقی بهره میبرد.
تویوتا فورانر
تویوتا بهتازگی نسل جدید پیکاپ تاکوما را معرفی کرده که این یعنی نسل جدید فورانر هم بهزودی معرفی خواهد شد. این خودرو بر اساس تاکوما ساخته میشود و بنابراین پیشرانهٔ ۴ لیتری V6 محبوب و جانسخت آن کنار خواهد رفت. این اما خبر خوبی برای خریداران نمونههای کارکردهٔ فورانر خواهد بود زیرا قیمتهای نسل کنونی کاهش پیدا میکند. ازآنجاییکه فورانر مدتها است در بازار آمریکا حضور دارد، هماکنون میتوان یک مدل ۲۰۰۰ آن را با قیمت زیر ۶ هزار دلار پیدا کرد درحالیکه یک مدل ۲۰۱۵ از تیپ لیمیتد (بالاترین تیپ با تمام آپشنها) حدود ۲۰ هزار دلار قیمت دارد.
تویوتا تاکوما
مثل فورد رنجر، با ورود نسل جدید تویوتا تاکوما به بازار، نمونههای دستدوم نسل قبلی ارزش خود را از دست خواهند داد. مثل اکثر خودروهای این لیست، هماکنون تاکوماهای زیادی در بازار دستدوم پیدا میشود که میتوان از بین آنها نمونههای سالم و تمیزی پیدا کرد. هرچند تاکوما به قابلیت اطمینان بالا شهرت دارد اما زنگزدگی شاسی مشکلی است که زیاد در این پیکاپ ژاپنی دیده میشود و بنابراین هنگام خرید نمونههای کارکرده باید دقت کرد. در بازار گزینههای خرید تاکوما بسیار متنوع بوده و از مدل ۲۰۰۶ دو کابین ۴×۴ با قیمت ۱۲ هزار دلار تا TRD Pro مدل ۲۰۱۵ با قیمت ۲۰ هزار دلار را شامل میشود.
جیپ رانگلر JK
کسانی که خواهان یک جیپ رانگلر هستند اما تمایلی ندارد برای خرید یک روبیکان نو نزدیک به ۵۰ هزار دلار پرداخت کنند میتوانند سراغ نسل قبلی با نام JK بروند. همچنین کسانی که موتور ۳.۸ لیتری V6 قدیمی را نمیخواهند و به دنبال پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 پنتااستار هستند باید سراغ مدلهای ۲۰۱۲ به بعد بروند. هماکنون یک رانگلر روبیکان مدل ۲۰۱۲ حدود ۱۵ هزار دلار قیمت دارد. نمونههای کارکردهٔ روبیکان نسل کنونی (JL) هنوز قیمت بالاتری نسبت به سقف ۲۰ هزار دلاری ما دارند اما نسخههای صحرا و اسپرت را هماکنون میتوان با این قیمت پیدا کرد.
میتسوبیشی پاجرو نسل سوم
پاجرو در بازار آمریکا همیشه برای خارج شدن از زیر سایهٔ تویوتا فورانر تلاش میکرد و به همین دلیل میتسوبیشی نسل چهارم آن را در این بازار عرضه نکرد اما این هرگز به معنای ضعف پاجرو نبود. این خودرو در کشورهای جهان سوم فروش بالایی داشت و جایگزین مناسبی برای نیسان پاترول و لکسس GX محسوب میشد. پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 میتسوبیشی بسیار قابلاعتماد است و از لحاظ سروصدا، لرزش و ارتعاش هم قابلقبول خواهد بود. البته در پاجرو ویژگیهای اتصالی جدید پیدا نمیشود اما در چنین خودرویی چه کسی به این چیزها اهمیت میدهد؟
سوزوکی جیمنی
در ایالاتمتحده سوزوکی جیمنی خیلی کم پیدا میشود و به همین دلیل قیمت بالایی دارد اما خوشبختانه حتی بااینوجود هم همچنان زیر سقف قیمتی موردنظر ما قرار دارد. هماکنون با ۱۹ هزار دلار میتوان یک جیمنی مدل ۱۹۸۷ خرید که رانندگی با آن به همان اندازهٔ نمونهٔ جدید هیجانانگیز خواهد بود. البته جیمنی خودرویی بسیار ساده و ابتدایی است. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس پنج سرعته دستی استفاده میکند و از قفل دیفرانسیل بیبهره است. بااینحال، به لطف ابعاد جمعوجور جینی بهراحتی میتوان از بین موانع عبور کرد.
تویوتا FJ کروزر
FJ کروزر خودرویی عالی بود که در زمانی نامناسب به بازار عرضه شد. این خودرو در سال ۲۰۰۶ به بازار آمد یعنی زمانی که رکود اقتصادی آغاز شد و به همین دلیل FJ کروز هرگز نتوانست انتظارات فروش تویوتا را برآورده کند. همچنین در بازار آمریکا فورانر هم با کابین جادارتر و قیمت ارزانتر حضور داشت. هماکنون اما FJ کروز در بین آمریکاییها محبوب شده است. ظاهر رتروی این خودرو اکنون بسیار جالب به نظر میرسد و به لطف اوورهنگهای کوتاه، در آفرود از فورانر بهتر است. به همین دلیل، قیمت نمونههای کارکردهٔ FJ کروزر افزایش پیدا کرده و هماکنون بسته به کارکرد و شرایط، بین ۱۲ تا ۲۰ هزار دلار قیمت دارد.
کیا اسپورتیج
شاید انتظار دیدن نام اسپرتیج را در این لیست نداشته باشید اما نسل اول این خودرو تواناییهای آفرود بسیار خوبی داشت. کیا برای این ماشین سامانهٔ چهارچرخ محرک پارت تایم با ضریب سنگین را در نظر گرفته بود اما در نسل دوم تصمیم گرفت آن را به یک کراساوور تبدیل کند. نمونههای نسل اول اسپرتیج بسیار ارزان هستند و تنها حدود ۴ هزار دلار قیمت دارند. البته اولین محصولات کیا کیفیت داخلی چندان جالبی نداشتند و بنابراین نباید انتظار زیادی از اسپرتیج داشت اما ازآنجاییکه بسیار ارزان است، در صورت آسیب دیدن در آفرود، ناراحتکننده نخواهد بود.
نیسان اکسترا
اکسترا در آمریکا هیچگاه نتوانست حریف فورانر شود و نیسان نهایتاً به عرضهٔ آن پایان داد. به همین دلیل، امروز نمونههای کارکردهٔ این خودرو کمتر پیدا میشود. هماکنون یک اکسترا مدل ۲۰۱۵ (آخرین سالی که این خودرو در آمریکا عرضه شد) با کارکرد ۱۱۰ هزار دلار حدود ۲۰ هزار دلار قیمت دارد. اکسترا از پیشرانهٔ V6 تنفس طبیعی اثباتشدهٔ نیسان استفاده میکند و کابین آن با پلاستیکهای خشک اما بادوام، هنوز هم نسبتاً مدرن به نظر میرسد.
amir-z
۱۸ خرداد ۱۴۰۲فکر کنم فقط چنین ماشین هایی به درد جاده های ایران میخوره
افشار
۱۹ خرداد ۱۴۰۲فکر نکن مطمئن باش
amir-z
۱۹ خرداد ۱۴۰۲فکر میکنم چون شاید همین ها هم تو جاده ها دووم نیارن😅😅
M/D
۱۹ خرداد ۱۴۰۲جاده های بدتر از جاده های ایران هم دیدم
M/D
۱۹ خرداد ۱۴۰۲برادر تو جاده های ایران یه نیم شاسی هم دووم میاره ولی تو جاده های مورد نظر من که میگم نیم شاسی داغون میشه بد تر از اون جاده ها هم هست که همین ماشینای بالا هم داغون میشن بعد هیوندای توسان ۲۰۲۳ صفر می فرستن کشورشون که قشنگ داغون بشه
قیمتش هم ماشاالله با توسان هایی که می خواستن به ایران بیارن (تو پدال خوندم) هم قیمت هست
واقعا برای کشوره که دستکم تاریخش با ما یکی هست متاسفم
Muty
۲۱ خرداد ۱۴۰۲جاده های مورد نظر شما تو کدوم کشوره ؟!
احمدرضا افرود
۲۹ بهمن ۱۴۰۲درود به شرفت
Rerace777
۱۸ خرداد ۱۴۰۲و ما که دستمون به ماشین های مدل پایین تر خارجی هم نمیرسه…
محسن
۱۸ خرداد ۱۴۰۲اسپرتیج بهترین گزینه این لیست کیفیت جنس کره ای رو هیچی نداره
^MSP^
۱۸ خرداد ۱۴۰۲دوستان دیس لایک نکنید
صحبت ایشون درسته
ماشین های کره ای انقدر بی کیفیتن ، توی این لیست از لحاظ کیفیت رقیبی ندارن
Python
۱۹ خرداد ۱۴۰۲اینا تو خیابون اسپورت تاج دیدن فقطم همونو میشناسن چه کنن
Amiro
۱۸ خرداد ۱۴۰۲توضیحات رو خوندی که اینطوری هم مینویسی؟؟؟
بعدشم اگه بخوای نسخه های جدیدشو مقایسه کنی از افرود تبدیل به شاسی شهری شدن چی میگی واسه خودت جرعت داری ببرش توی جاده خاکی ساده اینقدر خشکه که قوچت درمیاد حالت خوبه داوشم؟؟؟؟؟🙃
احمدرضا افرود
۲۹ بهمن ۱۴۰۲کی گفته اصن روغن نداره ماشیناشون اگه بخری میری تو خرج
مازیار
۱۸ خرداد ۱۴۰۲همیشه از این چروکی XJ خوشم میومد
ممد ژانگولر
۱۸ خرداد ۱۴۰۲تو اینا جیپ رانگلر ، تویوتا fj ، نیسان اکسترا ، هنوزم ارزش خرید دارن . بقیشون اوراق بشن برای طبیعت بهتره
والاپور
۱۸ خرداد ۱۴۰۲کیا اسپورتیج شاهکار قرن است
ایران
۱۸ خرداد ۱۴۰۲واقعا ارزونن فکر کن با قیمت یه پژو پارس چه چیزایی میتونی اونجا بخری
علی
۱۸ خرداد ۱۴۰۲پدال چرا کامنت ها ثبت نمیشه ؟!
sina
۱۸ خرداد ۱۴۰۲فوررانر ر دوست دارم
امیر _ اهوازی
۱۸ خرداد ۱۴۰۲بهترین نشون نیسان اکسترا
BMW
۱۸ خرداد ۱۴۰۲فقط فکر کن با پول یه دنا پلاس به اصلاح توربو اونجا چیا میتونی بخری و لذتش رو ببری حی تو گور این ماشین سازی های ایرانی بگو بالاخره راحت شدم😂😂😂
حسین
۱۸ خرداد ۱۴۰۲بهترینش تویوتا FJ
محمد
۱۸ خرداد ۱۴۰۲همین اف جی کروز اونجا 12 هزار دلاره تیگو 8 20 هزار دلار اونوقت بعضی از دوستان میگن اگر ماشین 12 هزار دلاری 10 سال پیش 7 8 میلیارد باشه قیمتش خوبه ولی اگه چینی 20 هزار دلاری 3 میلیارد باشه بدرد نمیخوره . این است عقل یک ایرانی احسنت .
علی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲با درود
یکی از دلایل اصلی افت قیمت مدلهای کارکرده در کشورهای غربی، اخذ مالیات سنگین بر روی آنهاست و همچنین هزینه قطعات یدکی.
در حالیکه در ایران این موضوع صادق نیست.
yaazid
۱۸ خرداد ۱۴۰۲از نمونه های محدودی که تو ایران وجود داره بنظرم fj خیلی گزینه جذابیه
من پارسال میخواستم یدونه بگیرم سه تومن بود الان زیر ده تومن پیدا نمیشه تو یه سال باید پولتو سه برابر کنی و سه برابر کردن همچین پولی تو این شرایط واقعا سخته
samurai
۱۸ خرداد ۱۴۰۲فقط یه اشغال کرره تو لیست هست که گند زده به لیست
Blue
۱۸ خرداد ۱۴۰۲اون جیمنی با اون سن و امکانات چرا اینقدر گرون تر از بقیه هست !!!؟ یعنی فقط چون کمیابه؟
M.D
۱۸ خرداد ۱۴۰۲واس ما گرونن
R@min
۱۸ خرداد ۱۴۰۲فوررانر برای ادونچر و رانگلر برای کراول بهترین گزینه های لیستن. البته قابلیت شخصی سازی دو محصول بخصوص رانگلر خیلی بالاست.
محمدرضا
۱۸ خرداد ۱۴۰۲فقط میتونم بگم خدایا مارا از شر مافیای خودروسازی این مملکت نجات بده لااقل هیچی هم نتونم بخرم آرزو بدل هم نمی مونم .
حسین
۱۹ خرداد ۱۴۰۲پاجیرو عالیه👌
محمد
۲۰ خرداد ۱۴۰۲حالا حساب کنید ۲۰۷، ۲۲ هزار دلاره!
مهدی
۲۰ خرداد ۱۴۰۲داشتیم اما جادوگرا ازمون دزدیدن