خودروسازان جهانی معمولاً هر چند سال یکبار، محصولات خود را بهروزرسانی کرده و در قالب فیسلیفت یا نسل جدید راهی بازار میکنند تا بتوانند توان رقابت خود را حفظ کنند اما عمدتاً در کشورهای درحالتوسعه، برخی خودروها تا سالها و حتی دههها پس از آنکه از روی خط تولید سازندهٔ اصلی کنار رفتند همچنان تولید میشوند و به دلیل بازار محدود یا قیمت ارزانتر کماکان خریدار دارند. در بسیاری از این موارد، سازندگان این خودروهای قدیمی آنها را فیسلیفت میکنند تا با هزینهای اندک بتوانند این پیرمردها را کمی بروز کرده و به نمونههای جدید نزدیکتر کنند. در کشورمان از این قبیل فیسلیفتها زیاد دیدهایم اما نمونههای آن در دیگر کشورها هم وجود داشته و یا حتی دارد. حال در ادامه قصد داریم با مشهورترین نمونهها از این پیرمردهایی که میخواستند بهزور جراحی زیبایی جوانتر به نظر برسند آشنا شویم.
سیتروئن 2CV
سالهای تولید: ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۰
سیتروئن 2CV پس از جنگ جهانی دوم به بازار آمد و خیلی زود بسیاری از کشورهای دنیا را فتح کرد. شاید عجیب باشد اما این خودرو تا سال ۱۹۹۰ توسط خود سیتروئن به تولید میرسید. البته در سال ۱۹۶۷ مدل جدید دایان (همان ژیان) بر اساس پلتفرم 2CV معرفی شد اما تولید 2CV هم همچنان ادامه داشت. یکی از کشورهایی که 2CV را تولید میکرد آرژانتین بود. شعبهٔ آرژانتینی سیتروئن تولید این خودرو را در سال ۱۹۶۰ آغاز کرد و هرچند این شعبه در سال ۱۹۸۲ تعطیل شد اما زندگی 2CV در این کشور همچنان ادامه یافت زیرا یک شرکت آرژانتینی بنام IES حقوق تولید و کارخانهٔ سیتروئن آرژانتین را خرید و تولید 2CV را ادامه داد. IES در سال ۱۹۸۶ مدل جدیدی بنام آمریکا را معرفی کرد که فیسلیفتی روی 2CV محسوب میشد. این خودرو به جلوپنجره و سپرهای جدیدی به همراه چراغهای جلوی مربعی مجهز شده بود تا چهرهٔ آن به دایان شبیه شود. این چراغها از رنو ۶ گرفته شده بودند و در عقب هم از چراغهای جدیدی استفاده شده بود. با عرضهٔ آمریکا، فروش IES افزایش یافت و این شرکت یک سال بعد مدل سوپر آمریکا را با داشبورد جدید و بهبودهای فنی مثل انتقال دستهدنده به کف خودرو به بازار فرستاد. تولید سوپر آمریکا با ورشکستگی شرکت IES در سال ۱۹۹۰ خاتمه یافت.
هندوستان آمباسادور
سالهای تولید: ۱۹۵۷ تا ۲۰۱۴
هندوستان آمباسادور یکی از خودروهایی است که رکورددار تولید بدون تغییر است. این خودرو که درواقع موریس آکسفورد سری III بود، از سال ۱۹۵۷ تا ۲۰۱۴ در هند تولید میشد. آمباسادور چندین دهه بدون تغییر بزرگی روی خط تولید ماند تا اینکه در سال ۲۰۰۴ شرکت هندوستان موتورز نسخهٔ جدیدی از آن را با نام آویگو معرفی کرد. در این مدل جدید سعی شده بود ظاهر پنجاهسالهٔ آمباسادور با تغییراتی مثل چراغهای جلو و جلوپنجرهٔ جدید کمی مدرنتر شود.
پژو ۵۰۴
سالهای تولید: ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۶
پژو ۵۰۴ در سال ۱۹۶۸ معرفی شد و بهسرعت به یکی از موفقترین محصولات پژو مبدل گشت. هرچند این خودرو در سال ۱۹۸۳ از روی خط تولید پژو در فرانسه کنار رفت اما در کشورهای دیگری مثل نیجریه و کنیا تا سالها بعد همچنان تولید میشد. در آرژانتین نیز شرکتی بنام SAFRAR در سال ۱۹۶۹ تولید ۵۰۴ را آغاز کرد و تا سال ۱۹۹۹ به تولید آن ادامه داد. این شرکت اما در سال ۱۹۹۱ پژو ۵۰۴ را با نمای جلو و عقب جدیدی به بازار فرستاد تا با چراغها و سپرهای تازه، شاید چهرهٔ فرتوت این پیرمرد فرانسوی کمی بروز شود. در این فیسلیفت هرچند چراغهای جلو همچنان مشابه نمونهٔ اولیه بودند ولی برای عقب چراغهای کاملاً متفاوتی طراحی شده بود. این شرکت آرژانتینی داخل ۵۰۴ را هم بازطراحی و مدرنتر کرد.
فولکسواگن گلف
سالهای تولید: ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۹
فولکسواگن گلف برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ به بازار آمد و وظیفهٔ سنگین جانشینی بیتل افسانهای را به بهترین نحو انجام داد. این خودرو در کشورهای مختلفی به تولید رسید که یکی از آنها آفریقای جنوبی بود. تولید گلف در سال ۱۹۷۸ در این کشور آغاز شد و هرچند در سال ۱۹۸۴ نسل دوم گلف به بازار آمد اما این خودرو حالا بزرگتر و گرانتر از قبل شده بود درحالیکه فولکسواگن آفریقای جنوبی با تقاضای بالایی برای یک خودروی کوچک و ارزانقیمت مواجه بود. بهترین گزینه برای پاسخ به این تقاضا ادامه تولید نسل اول گلف بود. بدین ترتیب، نسل اول این هاچبک مشهور آلمانی در سال ۱۹۸۴ با نام سیتی گلف در آفریقای جنوبی عرضه شد و تولید آن تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشت. در سال ۲۰۰۴، سیتی گلف فیسلیفتی را تجربه کرد و در داخل به داشبورد جدیدی مجهز شد که از اشکودا فابیا گرفته شده بود. سپس در سال ۲۰۰۶ سیتی گلف دوباره به اتاق جراحی رفت و سپر جلو و چراغهای عقب جدیدی برای آن طراحی شد.
فولکسواگن جتا
سالهای تولید: ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۳
نسل دوم فولکسواگن جتا در سال ۱۹۸۴ راهی بازار شد و هرچند در سال ۱۹۹۲ با نسل سوم جایگزین شد اما یک سال پیش از خاتمه تولید یعنی در سال ۱۹۹۱ از طریق جوینت ونچر فولکسواگن فاو در چین روی خط تولید رفت و تا سال ۲۰۱۳ به تولید رسید. نسل دوم جتا در طول دوران تولید خود در چین چندین فیسلیفت را تجربه کرد که آخرین آنها در سال ۲۰۱۰ صورت گرفت. در این فیسلیفت، سدان سالخوردهٔ فولکسواگن به چراغها، سپرها و جلوپنجرهٔ جدیدی مجهز شد تا ظاهری مدرنتر پیدا کند. سرانجام در مارس ۲۰۱۳ تولید این جتای قدیمی در چین پایان یافت و با نسل کاملاً جدیدی جایگزین شد.
کیا پراید
سالهای تولید: ۱۹۸۶ تا ۲۰۲۰
پراید درواقع خودرویی بود که به سفارش فورد توسط مزدا توسعه پیدا کرد و سپس کیا هم آن را با نام پراید در سال ۱۹۸۶ روی خط تولید برد. این خودرو در اوایل دههٔ ۷۰ شمسی به کشورمان آمد و سایپا تولید آن را در سال ۱۳۷۲ یا ۱۹۹۳ آغاز کرد. اگر مدل ۱۴۱ که حدود یک دهه پس از آغاز تولید پراید در کشورمان به بازار عرضه شد را در نظر نگیریم، اولین فیسلیفت بزرگ روی پراید در سال ۱۳۸۶ با نام ۱۳۲ معرفی شد. در این فیسلیفت، تغییراتی نسبتاً کلی در جلو و عقب خودرو با چراغها و سپرهای جدید صورت گرفت تا چهرهٔ پیر پراید اندکی مدرنتر شود. البته در کنار ۱۳۲ همچنان تولید همان پراید قدیمی هم با نام صبا و سپس ۱۳۱ ادامه یافت. هرچند تولید پرایدهای سواری در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید اما نسخهٔ وانت آن همچنان روی خط تولید است.
پژو ۴۰۵
سالهای تولید: ۱۹۸۷ تا ۲۰۲۲
پژو ۴۰۵ بهعنوان یک محصول موفق و بروز اروپایی در سال ۱۳۶۹ روی خط تولید ایرانخودرو رفت. هرچند پژو پارس که یک دهه بعد راهی بازار کشورمان شد در اصل فیسلیفتی از ۴۰۵ بود اما تولید آن پژوی سالخورده هم همچنان ادامه یافت و ایرانخودرو در سال ۱۳۸۶ یا ۲۰۰۸ نسخهٔ فیسلیفت آن را با نام SLX رونمایی کرد. در این فیسلیفت، ۴۰۵ تغییراتی جزئی را در گرافیک چراغها، جلوپنجره و سپرها تجربه کرده بود تا بدون آنکه وارد قلمروی پارس شود، نمای تازهتری به خود بگیرد. البته بهرسم خودروسازان داخلی، تولید همان ۴۰۵ قدیمی یا GLX هم همچنان ادامه یافت ولی SLX بیشتر روی خط تولید دوام آورد و تا همین امسال تولید میشد.
پژو ۲۰۶
سالهای تولید: ۱۹۹۸ تاکنون
۲۰۶ یکی از موفقترین محصولات تاریخ پژو محسوب میشود. از این خودرو بیش از ۸ میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش رسید. ۲۰۶ علاوه بر فرانسه، در کشورهای دیگری مثل چین، برزیل و ایران هم روی خط تولید رفت. حدود یک دهه پس از معرفی این خودرو، شعبهٔ برزیلی پژو بجای عرضهٔ جانشین آن یعنی ۲۰۷، همان ۲۰۶ را فیسلیفت کرد. این مدل جدید با تغییرات بزرگی در قسمت جلو، دماغهٔ، کاملاً شبیه ۲۰۷ اصلی شده بود اما در عقب فقط گرافیک داخلی چراغها و سپر تغییر کرده بود. این خودرو در برزیل و ایران با نام ۲۰۷ عرضه شد درحالیکه به دلیل محبوبیت ۲۰۶ در اروپا، پژو آن را با نام ۲۰۶ پلاس در این قاره هم عرضه کرد. تولید این ۲۰۶ فیسلیفت در فرانسه در سال ۲۰۱۲ و در برزیل در سال ۲۰۱۴ خاتمه یافت اما در کشورمان همچنان تولید میشود و با قیمتهای نجومی به فروش میرسد.
رنو کلیو
سالهای تولید: ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷
رنو نسل دوم کلیو را در سال ۱۹۹۸ معرفی کرد و با اینکه نسل سوم آن را در سال ۲۰۰۵ به بازار فرستاد اما نسل دوم را با چند فیسلیفت همچنان تا سال ۲۰۱۲ روی خط تولید خود در فرانسه نگه داشت. پس از این نیز تولید کلیو در کشورهایی مثل آرژانتین و کلمبیا تا سال ۲۰۱۷ ادامه یافت. در اکتبر سال ۲۰۱۲ نسخهٔ جدیدی از کلیو در نمایشگاه خودروی سائوپائولو برای بازار آرژانتین با نام میو معرفی شد. این نسخه مطابق با زبان طراحی جدید رنو در آن زمان، تغییرات ظاهری بزرگی را خصوصاً در قسمت جلو تجربه کرده بود و سعی داشت شبیه نسل چهارم کلیو شود که تقریباً همزمان در همان سال در نمایشگاه پاریس رونمایی شده بود. کلیو میو بهعنوان ارزانترین محصول رنو در آمریکای لاتین عرضه میشد و سرانجام در اکتبر سال ۲۰۱۶ با خط تولید خداحافظی کرد.
مزدا ۳۲۳
سالهای تولید: ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲
نسل نهم مزدا ۳۲۳ که در کشورمان هم عرضه شد، در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و سازنده ژاپنی در سال ۲۰۰۳ مدل جدید مزدا ۳ را جایگزین آن کرد. شرکت چینی هایما اما که در آن سالها با مزدا همکاری میکرد، در همان سال پایان عمر نسل نهم ۳۲۳، آن را روی خط تولید برد و این سدان ژاپنی را با نام هایما فامیلی در چین عرضه کرد. سپس هایما در سال ۲۰۱۰ اقدام به فیسلیفت فامیلی کرد و آن را با چراغها و سپرهای جلو و عقب جدیدی به بازار فرستاد. تولید فامیلی تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت و سپس هایما نسل دوم آن را با طراحی کاملاً جدیدی معرفی کرد.
هیوندای آوانته
سالهای تولید: ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴
نسل سوم هیوندای آوانته یا همان الانترا که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد هم یکی دیگر از خودروهای این لیست است که در کشورمان عرضه شد. این خودرو با تجربهٔ یک فیسلیفت در سال ۲۰۰۴، تا سال ۲۰۰۶ روی خط تولید هیوندای در کره جنوبی باقی ماند و سپس با نسل چهارم جایگزین شد. تولید نسل سوم الانترا در سال ۲۰۰۳ توسط جوینت ونچر پکن هیوندای در چین آغاز شد و در سال ۲۰۱۰ مورد فیسلیفت قرار گرفت. در این فیسلیفت، چراغها و سپرهای جلو و عقب خودرو تغییر کردند و هرچند سعی داشتند چهرهٔ جدیدی به این سدان سالخورده ببخشند اما هماهنگی چندانی با فرم کلی قدیمی آن نداشتند.
داچیا لوگان MCV
سالهای تولید: ۲۰۰۴ تاکنون
لوگان بهعنوان یک محصول اقتصادی و ارزانقیمت، توسط رنو برای داچیا توسعه داده شد و از سال ۲۰۰۴ در نسخههای مختلفی شامل سدان، وانت و استیشن یا MCV به بازار آمد. با اینکه در سال ۲۰۱۲ نسل دوم لوگان معرفی شد اما در همین سال، نسخهٔ MCV نسل اول این خودرو در قالب پروژهٔ مشترکی بین رنو، نیسان و لادا، در روسیه با نام لادا لاگروس روی خط تولید رفت تا خلأ یک استیشن ارزانقیمت در سبد محصولات لادا که با خاتمهٔ تولید مدل کهنسال ریوا در سال ۲۰۱۰ ایجاد شده بود را پر کند. این خودرو در ابتدا در ظاهر بهجز تغییر لوگوها به لادا و تغییراتی جزئی در سپرها و جلوپنجره، هیچ تفاوتی با لوگان MCV نداشت اما در سال ۲۰۲۱ لادا نسخهٔ بروز شدهٔ آن را معرفی کرد که در جلو به چراغهای نسل دوم لوگان مجهز شده است.
نیسان میکرا
سالهای تولید: ۲۰۱۰ تاکنون
نسل چهارم نیسان میکرا در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ رونمایی شد و در سال ۲۰۱۶ جای خود را به نسل پنجم داد که در نمایشگاه پارس معرفی شد. بااینحال، تولید نسل چهارم همچنان برای بازارهای آمریکای لاتین ادامه دارد و در ژانویهٔ سال ۲۰۲۱ نسخهٔ فیسلیفت آن معرفی شد. در این فیسلیفت، دماغهٔ میکرا طبق زبان طراحی کنونی نیسان کاملاً بازطراحی شده تا شبیه نسل پنجم شود. مثل اکثر فیسلیفتها اما تغییرات بخش عقبی خودرو جزئی هستند.
ehsan.fa
۲ تیر ۱۴۰۱نیسان جونیور(نیسان گاوی یا آبی یا نهنگ هرچی که بگین) تولیدش ۱۹۷۰ هست یعنی از اینا قدیمی تره.
تو استرالیا لندکروز سری ۷۰ از ۱۹۸۵ داره تولید میشه.
تو برزیل فولکس واگن ترنسپورتر سالهای تولیدش یادم نیست الان.
ماشالاه نصفشون کار ایرانه ، هرچی گندکاری هست متعلق به ماست.
با اینکه اعتقادی به جهان باقی ندارم ولی اگه حساب کتابی باشه حلال نمیکنمشون.
Swedish Arrogant Tiger
۲ تیر ۱۴۰۱هیچکدومشون حال بهم زن تر از جتا فیس لیفت با اون خطر عقب های مسخره چینی نبودن.
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲ تیر ۱۴۰۱پیکاندسپر جوشن خدای فیس لیفت چرا نبود.
ممد ژانگولر
۲ تیر ۱۴۰۱هر چی ژیانرو نگاه میکنم همجوره یک لاستیکش میرزه به پراید تولید داخل خودمون
با سرعت نور داریم اشتباهی تولید میکنیم 😂
JDM lover
۲ تیر ۱۴۰۱واقعا همون ژیان رو تولید کنن خیلی بهتره
مهراد
۲ تیر ۱۴۰۱ممد ژانگولر من یه ژیان خسته مغز پسته ای رو بازسازی کامل کردم ، پلاک قدیم بود ، رنگشم بخاطر شیپ بدنه دو رنگ زدم ( طلایی و سفید صدف پرادویی ) خلاصه که خاطره سازی شد
ممد ژانگولر
۲ تیر ۱۴۰۱داداش مهرداد کلا مثل ژیان تولید نشد خاص خودش بود
الان بیشتر میفمیم چی بوده
فرید
۲ تیر ۱۴۰۱حیف مزدا و آوانته
با اون فیس لیفت بدقیافه شدند
همان ظاهر اولیه خیلی بهتر بود
TML BN
۲ تیر ۱۴۰۱جتا و ۳۲۳ افتضاح بودن نمیدونم از نظر من پراید کره ای قشنگ تر از این پراید ها بود نظر شما شما چیه؟؟
TML BN
۲ تیر ۱۴۰۱راستی فیس لیفت فوق العاده زشت پیکان هم کاش میذاشتید البته تولید نشد
hssn
۲ تیر ۱۴۰۱از اون بدتر فیس لیفت زانتیا توی ایران
Ilia2008
۲ تیر ۱۴۰۱نظرم منم همینه ، بدنه دو رنگ کلاسیک بیشتر بهش میاد
Reza Waffen SS
۲ تیر ۱۴۰۱کیا پراید خودمون خخخ
R@m!n
۲ تیر ۱۴۰۱فکر کنم به اندازه کافی دلیل برای افتخار به خون سلطنتی آریایی دیدیم.
JDM lover
۲ تیر ۱۴۰۱نیسان میکرا رو خیلی خوب فیس لیفت کردن
بدترینشون هم بنظرم ۳۲۳ و اوانته و جتا بودن که واقعا خیلی بی ریخت و ناهمگون شده بودن
MjM
۲ تیر ۱۴۰۱رتبه اول بهترین فیس لیفت دنیا رو هم باید میذاشتین_ زانتیا!
میکرا بد نشده ولی بقیه…..
امیرشایان فرازی
۲ تیر ۱۴۰۱اون مزدا ۳۲۳ بدبخت گیر هایما افتاده 😭
علی
۲ تیر ۱۴۰۱مزدا بهترین گزینه برای ایران هست. ،
فرامرز
۲ تیر ۱۴۰۱ببین با مزدا و آوانته چیکار کردن چینیها
فک کنم طراحش داشته ملخ میخورده که اینجوری فاتحه هردوتا رو خونده
رضا
۲ تیر ۱۴۰۱فیس لیفت ال نود تولید پارس خودرو چی شد
AMD
۲ تیر ۱۴۰۱فیس زانتیا، پیکان، ال نود ، و…. کو پس ؟
ولی میکرا خوب شده ولی آخرش دیگه تا ۲۰۲۵ تولید بشه .
datsun
۲ تیر ۱۴۰۱پارس هم فیس لیفتی از 405 دیگه پدال
Amir ali
۳ تیر ۱۴۰۱پراید قبلا یه بال عقب داشته حد اقل
ایرانیا اونم نذاشتن بمونه
فریان
۷ تیر ۱۴۰۱پراید و ۴۰۵ کلی ساله نسلشون تموم شده ولی هنوز دارن تولیدمیشن 😐
...
۸ تیر ۱۴۰۱آوانته مثل آزرا ۲۰۱۱ کردن 😂
وحید اسماعیل نسب
۹ تیر ۱۴۰۱انتخاب من گلف هست