در این لیست خودروهایی را خواهیم دید که بیش از نیم قرن است بدون تغییر بزرگی همچنان در حال تولید هستند و هنوز هم قصد خداحافظی ندارند.
در حالی وارد سال ۲۰۲۴ میشویم که سال گذشته با خودروهای زیادی خداحافظی کردیم. دوج چارجر و چلنجر، آئودی R8 و شورلت کامارو ازجمله خودروهایی بودند که در سال ۲۰۲۳ از خط تولید کنار رفتند. بااینحال، در برخی کشورها، خودروهایی بیش از نیم قرن است که بدون تغییر بزرگی در حال تولید هستند و هنوز هم قصد خداحافظی ندارند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با قدیمیترین خودروهایی که همچنان تولید میشوند آشنا شویم.
نیسان GT-R
مدتزمان تولید: ۱۷ سال
GT-R اولین بار در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد و دنیا را شگفتزده کرد. این ماشین در سالهای اول قاتل سوپرکارها لقب گرفته بود اما امروز گرد پیری بر چهرهاش نشسته است. البته عرضهٔ GT-R از سال ۲۰۲۲ در اروپا خاتمه یافت اما هنوز در بازارهایی مثل آمریکا عرضه میشود و حتی برای مدل ۲۰۲۴ یک فیسلیفت را تجربه کرده است.
داچیا لوگان
مدتزمان تولید: ۲۰ سال
نسل اول داچیا لوگان در سال ۲۰۰۴ به بازار آمد و در بسیاری از کشورها به تولید رسید. هرچند داچیا در سال ۲۰۱۲ نسل دوم این خودرو را معرفی کرد اما نسخهٔ MCV نسل ول آن با نام لادا لارگوس در روسیه و نسخهٔ پیکاپ آن با نام نیسان NP200 در آفریقای جنوبی همچنان در حال تولید است. سایپا نیز قصد دارد فیسلیفت این خودرو را بهزودی با نام کادیلا روی خط تولید ببرد.
تویوتا هایس
مدتزمان تولید: ۲۰ سال
هرچند نسل ششم ون مشهور تویوتا هایس در اوایل سال ۲۰۱۹ معرفی شد اما تولید نسل پنجم آن همچنان ادامه دارد. این ون در اواسط سال ۲۰۰۴ راهی بازار شد و هنوز در کشورهایی مثل ژاپن، اندونزی، مالزی و آفریقای جنوبی عرضه میشود. تویوتا حتی بهتازگی اقدام به بهروزرسانی این ون سالخورده کرده است.
پژو پارس
مدتزمان تولید: ۲۳ سال
پژو پارس در سال ۱۳۷۹ به بازار آمد و همچنان در حال تولید است هرچند که ایرانخودرو خبر از خاتمهٔ تولید آن تا پایان سال ۱۴۰۲ داده است. البته ازآنجاییکه پارس چیزی بیش از یک فیسلیفت از ۴۰۵ نیست، در اصل پیشینهٔ آن به سال ۱۹۸۷ یعنی ۳۷ سال پیش بازمیگردد و در این صورت میتواند جایگاه خود را در این لیست بسیار ارتقاء دهد!
لادا نیوا تراول
مدتزمان تولید: ۲۶ سال
این خودرو از سال ۱۹۹۸ ابتدا با نام واز ۲۱۲۳ به بازار عرضه شد و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ با نام شورلت نیوا به فروش رسید. پسازاینکه جنرال موتورز به جوینت ونچر خود با آوتوواز پایان داد، این شاسیبلند کوچک به لادا نیوا تراول تغییر نام داد و مدت کوتاه بعد یک فیسلیفت را تجربه کرد.
نیسان پاترول
مدتزمان تولید: ۲۷ سال
حتی نسل کنونی یا ششم پاترول که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد هم خودرویی سالخورده بهحساب میآید و بهزودی باید با نسل جدیدی جایگزین شود اما بااینوجود، تولید نسل پنجم که در اواخر سال ۱۹۹۷ به بازار آمد همچنان ادامه دارد و در برخی بازارها مثل خاورمیانه از محبوبیت بالایی برخوردار است. این خودرو هماکنون در مراکش و آفریقای جنوبی تولید میشود.
شورلت اکسپرس
مدتزمان تولید: ۲۹ سال
ون فول سایز شورلت اکسپرس و پسرعموی آن، جیامسی ساوانا، در سال ۱۹۹۵ معرفی شد و همچنان در بازار آمریکا عرضه میشود. این ونهای سالخورده با وجود سن بالا، هنوز در بازار محبوبیت دارند و در سال ۲۰۲۳ مجموعاً بیش از ۶۲ هزار دستگاه در بازار آمریکا فروختهاند.
کیا پراید
مدتزمان تولید: ۳۸ سال
پراید که ابتدا با نام فورد فستیوا در سال ۱۹۸۶ به بازار آمد، از سال ۱۳۷۶ روی خط تولید سایپا رفت و برای چندین سال در انواع مختلفی به تولید رسید. هرچند تولید پراید سواری در سال ۱۳۹۹ خاتمه یافت اما تولید نسخهٔ وانت آن همچنان در کشورمان ادامه دارد. علاوه بر این، یک شرکت تونسی بنام والیس کار هم در سال ۲۰۲۱ تولید پراید ۱۱۱ سایپا را با نام والیس ۶۱۹ آغاز کرد و همچنان به ساخت آن مشغول است.
تویوتا لندکروزر سری ۷۰
مدتزمان تولید: ۴۰ سال
لندکروزر سری ۷۰ در سال ۱۹۸۴ بهعنوان جایگزین سری ۴۰ محبوب به بازار آمد و راه موفق سلف خود را ادامه داد. با اینکه بعداً نسلهای جدیدتر لندکروزر مثل سری ۸۰ و سری ۱۰۰ معرفی شدند اما به دلیل محبوبیت بالا، تویوتا همچنان سری ۷۰ را روی خط تولید نگه داشت. این خودرو هنوز هم در استرالیا فروش بسیار بالایی دارد و حتی بهتازگی یک فیسلیفت و بهروزرسانی را تجربه کرده است.
مزدا سری B
مدتزمان تولید: ۴۷ سال
نسل سوم وانتهای سری B مزدا در سال ۱۹۷۷ معرفی شد و در سال ۱۹۸۵، نسل چهارم جای آن را گرفت. در ایران اما گروه بهمن برای نزدیک به نیم قرن این وانت ژاپنی را روی خط تولید نگه داشته و قصد کنار گذاشتن آن را ندارد. سری B از سال ۱۳۹۲ در کشورمان به وانت کارا تغییر نام داد و از اواسط سال ۱۳۹۳ با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چینی بجای پیشرانهٔ اصلی مزدا راهی بازار شد.
لادا نیوا
مدتزمان تولید: ۴۷ سال
نیوا شاسیبلند آفرودی ساده و جانسختی است که در سال ۱۹۷۷ به بازار آمد و ابتدا روستاییان شوروی را هدف قرار داده بود. این خودرو که بعداً در نسخههای چهاردر و پیکاپ هم ساخته شد، نزدیک به نیم قرن است که بدون تغییر بزرگی روی خط تولید مانده است. تا سال ۲۰۲۰ حدود ۶۵۰ هزار دستگاه نیوا در سراسر جهان فروخته شد.
نیسان جونیور
مدتزمان تولید: ۵۴ سال
خودرویی که در ایران با نام نیسان آبی مشهور شده، نسل سوم نیسان جونیور است که در سال ۱۹۷۰ معرفی شد و در سال ۱۳۴۹ روی خط تولید شرکت زامیاد رفت. این پیرمرد فرتوت به دلیل سادگی، تواناییهای باربری بالا و البته فقدان گزینههای بروز، هنوز هم در کشورمان فروش مناسبی دارد. حتی با اینکه زامیاد تاکنون چند بار سعی کرده با مدلهای جدیدی مثل شوکا و پادرا این وانت را بروز کند اما هیچکدام نتوانستند جای جونیور اصلی را بگیرند.
یوآز هانتر
مدتزمان تولید: ۵۳ سال
این خودرو که ابتدا یوآز ۴۶۹ نام داشت، در سال ۱۹۷۱ بهعنوان یک خودروی نظامی سبک برای جایگزینی با گاز ۶۹ تولید شد و توسط ارتش شوروی و دیگر کشورهای بلوک شرق مورداستفاده قرار گرفت. ۴۶۹ خودرویی ساده و جانسخت بود که میتوانست با بنزین بیکیفیت اکتان ۷۲ کار کند. این خودرو در اصل برای ارتش در نظر گرفته شده بود اما بعداً بسیاری از نمونههای مازاد آن به خریداران خصوصی فروخته شدند. ۴۶۹ دههها تولید شد و در سال ۲۰۰۲ به هانتر تغییر نام داد. این پیرمرد روسی همچنان تولید و به بازار عرضه میشود.
پکن BJ212
مدتزمان تولید: ۵۹ سال
قدیمیترین خودرویی که همچنان تولید میشود را نمیتوان بهطور دقیق مشخص کرد زیرا دو خودرو مدعی این عنوان هستند! یکی از این خودروها، پکن BJ212 است که در سال ۱۹۶۵ معرفی شد. این یک ۴×۴ شاسی مستقل آفرودی بود که با الهام از لندروور دیفندر و جیپ بر اساس آفرودرهای روسی ساخته شد. این خودرو نزدیک به شش دهه در چین تولید شد و خودروسازان مختلف این کشور از شاسی آن برای ساخت نسخههای پیکاپ و ون استفاده کردند. BJ212 هنوز هم توسط شرکت خودروسازی پکن یا BAW برای خریداران غیرنظامی تولید میشود.
یوآز ۴۵۲
مدتزمان تولید: ۵۹ سال
از بین BJ212 و یوآز ۴۵۲ مشخص نیست کدامیک زودتر معرفی شده است و بنابراین هردو را باید قدیمیترین خودروهای در حال تولید بدانیم. ۴۵۲ یک ون چهارچرخ محرک آفرودی با شاسی مستقل بود که در اصل برای ارتش شوروی طراحی شد. شباهت این ون به قرص نان باعث شد بوخانا لقب گیرد که در روسی به معنای نان است. هرچند ۴۵۲ طی سالها بهروزرسانیهایی را تجربه کرد اما هنوز کاملاً مشابه نسخهٔ اولیه به نظر میرسد. این ون شصتساله هنوز هم با نام یوآز کلاسیک با یک پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری چهار سیلندر و ۱۱۲ اسب بخار قدرت تولید میشود.
خیابونا پُر شده از لگنِ سفید
۲۴ دی ۱۴۰۲فرغون های داخلی رو از این لیست محو کنید .
زیزیگولو
۲۴ دی ۱۴۰۲نیسان جونیور یا همون نیسان آبیای معروف رو دیگه حتی خود کمپانی نیسان هم گردن نمیگره ولی سایپا همچنان اصرار به تولیدش داره
خیابونا پُر شده از لگنِ سفید
۲۴ دی ۱۴۰۲مردم خودمون مقصرن .
Avan
۲۴ دی ۱۴۰۲آنچه شیران را کند روبه مزاج/ احتیاج است احتیاج است احتیاج
خیابونا پُر شده از لگنِ سفید
۲۴ دی ۱۴۰۲وای بر منتپذیر خوانِ غیر
گردنش خَمگشتهٔ احسانِ غیر
اسد
۲۷ دی ۱۴۰۲تویوتا کرولا فراموش شد
Mercedes-Benz
۲۴ دی ۱۴۰۲یواز فکر کنم از اون ماشینایی که راحت چپ میشن
مهدی
۲۵ دی ۱۴۰۲وانت کارا همون حدودای سال ۹۳ و ۹۴ یه موتور روش گذاشتن و معروف شد به موتور میتسوبیشی،ولی چینی بود،الان هم با موتور پیکان داره به کارش ادامه میده، اتفاقا لیست بنظرم پیکان رو باید شامل میشد
NAVID@@98
۲۴ دی ۱۴۰۲قدیمی ترین هاش چند خودرو آفرودی روسی ین🤷
Kf
۲۴ دی ۱۴۰۲وقتی پنجاه سال پیش خوشی بیش از حد زده بود زیر دلشون ریختن تو خیابون الان هم نباید انتظار دیگه ای داشت که چند تا حلبی چهل سال روی خط تولید باشن.
sinasvj
۲۴ دی ۱۴۰۲ماشالله نصف لیست دست ایرانیا بود
Mercedes-Benz
۲۴ دی ۱۴۰۲ماشاالله ایرینین کارز
Ashi
۲۴ دی ۱۴۰۲نام ایران میدرخشد
Rerace777
۲۴ دی ۱۴۰۲قدیمی ترین خودرو هایی که دارن تولید میشن داخل ایران و روسیه اس
ابرقدرت ان دیگه!
۲۴ دی ۱۴۰۲ابر قدرت منطقه هست !
اینجوری نگاه نکن
موشک داریم
امنیت داریم
هواپیما های جنگنده داریم
سوخو داریم
شاهد داریم
که خودش شاهده
همه چی داریم
چی میخوای دیگه؟؟؟!!!
ما دو کشور ابر قدرت جهانیم😎😎
ماشاالله هزار ماشاءالله ببینید قدرت کشور های ما رو!!!💪💪💪
آنقدر ماشینای خوبی داریم
که کشور های دیگه بهمون حسودی میکنن
ماشینامون آنقدر خوبن میتونیم پنجاه سال تولید کنیم شاید بیشتر آنقدر گنگیم
Yasan
۲۴ دی ۱۴۰۲بله مخصوصا امنیت
۲۴ دی ۱۴۰۲فلسطین را انشالله آزاد خواهند کرد و منابع را به آنجا فرستاده و در آنجا پناه میبرند
۲۴ دی ۱۴۰۲فلسطین هم آزاد میشود انشالله 🤔
Muty
۲۵ دی ۱۴۰۲دقیقا مثل پروفایلت که نام نداره! خودتم هیچی نداری…
مخصوصا از چیزایی که نام بردی
8Dark8Night8
۲۴ دی ۱۴۰۲تو لادا باز نیوا چهره نسبتا خوبی داره ولی نیوا تراول غیر قابل تحمله واقعا زشته
Saeed
۲۴ دی ۱۴۰۲انتظار داشتم بیتل بود
سالار خان فصل
۲۴ دی ۱۴۰۲یوآز هانتر مبتونه جای زباله های چینی وارد و یار طبیعت گردان باشه
علیرضا
۲۴ دی ۱۴۰۲تعداد فوتی های تصادف نیسان در بین دوستان و اقوام من بیشتر از مرگ طبیعی بوده مردم برای امرار معاش ناچار به خرید این قاتل آبی هستن متاسفانه، به جای نیسان gtr مثلا 206 نمیتونست باشه
خیابونا پُر شده از لگنِ سفید
۲۴ دی ۱۴۰۲پراید ، هوندا ۱۲۵ ، نیسان آبی
سه قاتل زنجیره ای مخوف و فوق حرفه ای ایرانی .
Alireza
۲۴ دی ۱۴۰۲همشونم یه ریشه ژاپنی دارن متاسفانه 😂
خیابونا پُر شده از لگنِ سفید
۲۴ دی ۱۴۰۲یه پا سامورایی ان 😄
محمد
۲۴ دی ۱۴۰۲و همچنین پژو پارس و ۴۰۵ که اینا هم زیاد شدن و کامیون بنزه نارنجی
پیام رحمانی
۲۴ دی ۱۴۰۲نیسان پاترول و لندکروز سری 70 صد سالم با این شکل و شمایل و کیفیت تولید بشن بازم از چشم نمیفتن لامصبا دوام و کیفیت و آفرود از سر و روشون میباره
Anti BTS
۲۴ دی ۱۴۰۲دقیقا . این دو تا بی نظیرن . چرخش میرزه به چینیای امروزی . استرالیا ، خاورمیانه ، آفریقا و … به خوبی میدونن پاترول و لندکروز یعنی چی .
yaghoub
۲۴ دی ۱۴۰۲تنها گزینه اسپورت لیست
نیسان GT-R بود .
این نشون میده زمانی که معرفی شده چقدر جلوتر از زمان خودش بوده
Nismo
۲۴ دی ۱۴۰۲یادمه اون زمان درگ پشت درگ برگزار میشد و کلیپاش تو یوتیوب و … مدام میومد . زمانی که سوپراسپرتای اون زمان شتاب حدود ۳ و نیم داشتن نیسان اومد و زیر ۳ زد . اصلا شاهکار بود .
حسین
۲۴ دی ۱۴۰۲فولکس قورباغه ای هم سالها تولید شد
Cowboy
۲۴ دی ۱۴۰۲با یه مقاله بگو داری توی کشور جهان سوم زندگی میکنی بدون اینکه بگی
18:45
۲۴ دی ۱۴۰۲بلک لیست جذابی بود👏😂😂
ولی از بین این بلک لیست دوست دارم بعدها نیسان gtr بازم تولید بشه👑
۲۴ دی ۱۴۰۲نیسان جونیور از سه تا از ماشینای این لیست جدیدتره و این یعنی پیشرفت ملی زنده باد 💪💪💪💪
این یعنی کشور ما از اونها پیشرفته تره 💪💪💪💪💪
کور شود چشم آن کس که نتواند ببیند 😐
BMW
۲۴ دی ۱۴۰۲اوضاع مون حسابی خرابه حتی پژو هم مونده چطور ما هنوز داریم پارس میزنیم😅😂😂😂
مانی
۲۴ دی ۱۴۰۲نویسنده سن نیسان جونیور را اشتباه نوشته است.اگر زمان معرفی این خودرو در ژاپن که سال 1970 میلادی هست را در نظر بگیریم سن نیسان جونیور در سال 2024 میلادی معادل 54 سال است نه 51 سالی که در متن درج شد.اما اگر سال تولید این خودرو در ایران را که سال 1349 هست را مبنا بگیریم سن این خودرو در سال 1402 می شود 53 سال نه آن 51 سالی که در متن نوشته شد.پس نتیجه می گیریم که سن تولید نیسان جونیور از یوآز هانتر بیشتر هست.
Mercedes-Benz
۲۵ دی ۱۴۰۲نوشته یواز و هانتر ۵۹سال
Zahid AMG. 2005
۲۴ دی ۱۴۰۲عاشق نیسان جی تی ار هستم خیلی قشنگه
طراحیش قدیمی شده ولی خب……..
صدرا
۲۴ دی ۱۴۰۲پراید اول از شرکت مزدا شروع شد بعد امتیازش به فورد رسید
مجتبی .
۲۴ دی ۱۴۰۲اوه اوه داچیا لوگان رو سایپا دست بگیره راحت نیم قرن دیگه رفت روعمر تولیدش البته به شرط بودن این سایپا. خداروچه دیدی شاید بادی وزید.
Mjd
۲۴ دی ۱۴۰۲خدا از زبونت بشنوه. نود درصد مردم دنبال همون بادن که بوزه
Yasan
۲۴ دی ۱۴۰۲ایول حاجی پرچم ایران بالاس 🔥🔥
محمد
۲۴ دی ۱۴۰۲برخی خودروهای دیگه هم هست که در این لیست نام برده نشدن، ون تویوتا پروباکس که در سال ۲۰۰۲ معرفی شده و الان ۲۲ ساله تولید میشه، بنز جی کلاس، کامیون بنز مایلر که ایران خودرو دیزل چندین ساله هنوز تولیدش میکنه، ون جی ام سی ساوانا و…
محمد
۲۴ دی ۱۴۰۲اینم اضافه کنم که فولکس بیتله نسل اول رو شرکت گریت وال چین با نام گریت وال اورا باله کت به صورت چهار دَر و با موتور برقی تولید میکنه
ابوالفضل
۲۵ دی ۱۴۰۲تونس چقدر بیچارس که تازه تولید پراید رو شروع کرده 🤦🏻♂️
البته به نظرم از ایران با کیفیت تر میزنه
ا
۲۵ دی ۱۴۰۲بازم داریم ما ایرانیا
پژو ۲۰۶-۴۰۵-سمند-پیکان
مطمئن باشید ۵۰ سال دیگه اول سایت سایپا:
نیسان وانت ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰تومان
بی وطن
۲۵ دی ۱۴۰۲گودزیلا تمام نشدنیست تا ابد اسطوره…
احمد
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳چرا به خودرو ساز های داخلی انقدر گیر میدین شرکت یواز یا لادا یه روسیه رو ندیدین ماشینهایی تولید می کنند که حتی بعضی از اونا مال قبل از زمان شوروی هستند اینا که اصلاً از رو نمیرن 😂😂😂