درحالیکه موتورهای توربوشارژ بسیار فراگیر شده و سوپرشارژرها در حال انقراض هستند، هنوز هم پنج شاسیبلند با پیشرانهٔ سوپرشارژ تولید میشوند.
سوپرشارژر که زمانی که متداولترین نوع القای اجباری بود، بهسرعت در حال کنار رفتن از بازارهای خودروی جهان است. هرچند سوپرشارژرها سابقهای بسیار طولانی دارند که به قبل از توربوشارژر بازمیگردد اما زمانی که توربوشارژرها از نیمهٔ دوم قرن بیستم رفتهرفته به زیر کاپوت خودروها راه پیدا کردند، محبوبیت سوپرشارژر رو به کاهش گذاشت. دلیل اصلی این موضوع، مصرف سوخت بیشتر خودروهای سوپرشارژ نسبت به نمونههای توربوشارژ بود زیرا سوپرشارژر نیروی موردنیاز برای چرخش کمپرسور را از خود موتور میگیرد درحالیکه توربوشارژر برای این کار از گازهای اگزوز استفاده میکند. علاوه بر این، سوپرشارژرها معمولاً بزرگتر، سنگینتر و گرانتر از توربوشارژر هستند. همهٔ این عوامل در انقراض سوپرشارژرها نقش داشتند. به همین دلیل، کسانی که هماکنون خواهان شاسیبلند سوپرشارژی در بازار باشند، گزینههای محدودی خواهند داشت اما هنوز هم پنج شاسیبلند در بازار با پیشرانهٔ سوپرشارژ قابل خریداری هستند.
همچنین بخوانید: تاریخچۀ سوپرشارژر؛ از ظهور قبل از اختراع خودرو تا جایگزینی با توربوشارژر
دوج دورانگو هلکت
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۷۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۷۵ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۵ ثانیه |
دوج دورانگو با وجود سن بالا، هنوز حتی در بخش شاسیبلندهای پرفورمنس که بسیار شلوغ شده، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. نسل کنونی این خودرو چهارده سال پیش به بازار آمد و با ادامهٔ برنامهٔ الکتریکیسازی دوج و کنار رفتن ماسل کارهای بنزینی، دورانگو هم به پایان عمر خود رسیده و سری آخرین تماس برای خداحافظی با آن در نظر گرفته شده است. بااینحال، هنوز هم میتوان یک دورانگو هلکت سوپرشارژ با قدرتی ویرانگر خرید. کلمهٔ هلکت یعنی زیر کاپوت دورانگو همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ قدرتمند چارجر و چلنجر قرار گرفته که در اینجا برای تولید ۷۱۰ اسب بخار قدرت تنظیم شده است. به لطف گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک کوادراترک، این شاسیبلند سنگین سه ردیفه ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
کادیلاک اسکالید V
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۶۸۲ اسب بخار |
گشتاور | ۸۸۵ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۴ ثانیه |
اسکالید V یک خودروی قدیمی متعلق به دوران اوج سوپرشارژرها نیست بلکه پروژهٔ جدیدی است که اولین بار سال گذشته به بازار آمد و بهتازگی هم برای مدل ۲۰۲۵ فیسلیفتی را تجربه کرده است. در دوران الکتریکیسازی، اسکالید V با مصرف ترکیبی ۱۸ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر، ممکن است در نگاه اول شبیه یک دایناسور بنزین خوار به نظر برسد و هرچند پرفورمنس آن با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۴.۴ ثانیه چشمگیر است اما خودروهایی مثل ریویان R1S همین کار را بدون سوزاندن دهها لیتر بنزین انجام میدهند. بااینحال، هدف اصلی اسکالید V راندمان نیست. این آخرین سنگر شاسیبلندهای سوپرشارژ سنتی است. بهبود سیستم تعلیق هم که اسکالید بزرگ را کمی چابکتر میکند، پکیج سری V شاسیبلند پرچمدار کادیلاک را تکمیل کرده است.
جگوار F-Pace SVT
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۵۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۷ ثانیه |
جگوار F-Pace بیشتر به خاطر نسخهٔ SVR و پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ خود شهرت داشته است. ازآنجاییکه جگوار به سمت الکتریکی شدن کامل حرکت میکند و تمام محصولات بنزینی خود را کنار گذاشته است، در ماه می امسال آخرین نمونهٔ F-Pace هم از خط تولید کارخانهٔ این شرکت خارج شد. بااینحال، از این خودرو آنقدر تولید شده که پاسخگوی تقاضا برای سال جاری و سال آینده خواهد بود و بنابراین، این شاسیبلند بریتانیایی برای مدتی همچنان زنده خواهد ماند. زیر کاپوت F-Pace SVR یک نیروگاه ۵ لیتری V8 سوپرشارژ قرار گرفته است که ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما در مدل ۲۰۲۵ این رقم به ۵۷۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. این نیرو که از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود، شاسیبلند جگوار را در کمتر از ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند.
لندروور دیفندر V8
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۵۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۵ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۳ ثانیه |
دیفندر با پیشرانههای مختلفی عرضه میشود که تا پیش از معرفی نسخهٔ اوکتا، قویترین آنها همین موتور ۵ لیتری V8 سوپرشارژ بود که زیر کاپوت جگوار F-Pace SVR هم قرار دارد. البته در دیفندر خروجی این موتور پایینتر بوده و ۵۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکند که هرچند عدد قابلتوجهی است اما بهتازگی تحتالشعاع مدل جدید اوکتا قرار گرفته که به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ساخت بامو با ۶۳۵ اسب بخار قدرت مجهز است. ازآنجاییکه جگوار-لندروور قصد دارد بهزودی پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ خود را کنار بگذارد، انتظار میرود نسخهٔ ضعیفتر موتور بامو در نسخههای ارزانتر و معمولی دیفندر هم مورداستفاده قرار گیرد و بنابراین، کسانی که خواهان دیفندر سوپرشارژ هستند بهتر است عجله کنند.
ولوو XC90 T6
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توئین شارژر |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۴ ثانیه |
ولوو در قویترین پیشرانهٔ چهار سیلندر بنزینی خود، از ترکیب سوپرشارژر و توربوشارژر استفاده میکند که از آن تحت عنوان توئین شارژر یاد میشود. این ترکیب، با ارائهٔ بهترین مزیتهای این دو سیستمهای القای اجباری، نقاط ضعف هرکدام را برطرف میکند. البته مدتی است که ولوو سوپرشارژر را از پیشرانهٔ اکثر مدلهای خود حذف کرده است اما موتور توئین شارژر هنوز هم در XC90 ارائه میشود. این در حالی است که تا سال ۲۰۲۲، شاسیبلند کوچکتر XC60 هم با این پیشرانه قابل خریداری بود. پیشرانهٔ توئین شارژر ولوو یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر با سیستم هیبریدی خفیف است که به لطف سوپرشارژر و توربوشارژر، مجموعاً ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. قبلاً نسخهٔ پلاگینهیبریدی T8 هم با همین موتور عرضه میشد اما از سال ۲۰۲۲ به بعد، ولوو سوپرشارژر را از این نسخه حذف کرد و هماکنون T8 برای تولید ۴۵۵ اسب بخار قدرت فقط از توربوشارژر و سیستم هیبریدی استفاده میکند.
Mr.porshe
۱۷ مرداد ۱۴۰۳حاجی چشامو اون دوج سفید آبی پشت گرفته :))
johnmarston
۱۷ مرداد ۱۴۰۳Challenger Mopar drag pack
amirshayan
۱۷ مرداد ۱۴۰۳اگه کسی تصویرشو خواست
https://www.caricos.com/cars/d/dodge/2021_dodge_durango_srt_hellcat/images/14.html
Daniel
۱۸ مرداد ۱۴۰۳لطفی که تو کردی ، وزیر آموزش پرورش به ما نکرده بود.
ممنون
Reza
۱۷ مرداد ۱۴۰۳سلام آقای اشتری
اگر میشه یه مطلب در مورد انجین 632 اینچی شورلت شِوِل بزارین
hosen
۱۷ مرداد ۱۴۰۳کدیلاک اسکالید V یه چیز دیگست
فقط کاش چراغای جلوشو کوچیک نمیکردن
رخ قبلیش با ابهت تر بود.
amirkhanzadeh
۱۷ مرداد ۱۴۰۳کادیلاک اسکالید v و دوج دورانگو هلکت بینشون علی اند
مخصوصا صدای دلنواز موتور دوج
و ابهت و لوکس بودن کادیلاک
Taha Ayoobi
۱۷ مرداد ۱۴۰۳واقعا ایکاش
قبیلش عالی بود ولی به نظرم من قبلی قبلیش که میشه نسل 4 چراغ های جلوش فوقالعاده بود.
هم توی اسکالید هم توی جی ام سی یوکان.
نباید اون چراغ های کشیده شده رو کاپوت رو عوض میکردن.
کابینشم یه ذره بد شده ولی باز عالیه.
اینکه چراغ های عقبو همینجوری نگه داشتن خیلی خوبه.
nikan
۱۷ مرداد ۱۴۰۳موافقم اون چراغای نسل ۴ واقعا عالی بودن. در مورد این نسل اسکالید چراغای جدیدش اصلا به ابعاد غول ماشین نمیاد و ابهتشو خراب کرده
Mohammad hasan
۱۷ مرداد ۱۴۰۳سوپر شارژ شاید از خودرو های سواری کنار گذاشته بشه ولی تو صنعت و برخی از تجهیزات خاص ( که البته اونها هم قدیمی هستن و به مرور کنار گذاشته میشن ) کماکان استفاده میشه ( تانک t72 و لوکوموتیوهای جی ان معروف نمونه ای از اینها هستن لاکن همین ها هم به مرور کنار گذاشته میشن )
Mohammad hasan
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ولی هیچی چیز جای دورانگو رو نمیگیره…
Mr wrong
۱۷ مرداد ۱۴۰۳دوج خیلی هیجانی عمل کرد در زمینه الکتریکی سازی
هنوز پژو داره درونسوز میسازه مگ دنبالت کرده بودن ؟
Taha Ayoobi
۱۷ مرداد ۱۴۰۳به نظرم به خاطر استلانتیسه، چون بقیه آمریکایی ها هنوز دارن بنزینی میزنن.
ای خدا کی میشه این استلانتیس تعطیل شه.
Mr wrong
۱۷ مرداد ۱۴۰۳درسته
سیاست غلط از هر چیزی مخرب تره
سوشیانت
۱۷ مرداد ۱۴۰۳هنوز هم هیچ کراس اوور فول سایز سه ردیفه بنزینی نیست که حریف دوانگو بشه
car lover
۱۷ مرداد ۱۴۰۳سوپر شارژ لایک
توربو شارژ دیسلایک
Taha Ayoobi
۱۷ مرداد ۱۴۰۳تا ابد دورانگو هلکت
car lover
۱۷ مرداد ۱۴۰۳اسکالید و دورانگو👌
BlackWing
۱۷ مرداد ۱۴۰۳اسکالید تنها بازمونده سوپرشارژرهاست و تا سال ۲۰۲۸ تولید میشه.
اگر بازخورد این نسل اسکالید همینطوری بالا بمونه ممکنه جنرال موتورز تا ۲۰۳۰ هم تولیدشون کنه
علی Shelby
۱۷ مرداد ۱۴۰۳من خودم اسکالید و رنجرور و ولوو رو انتخاب میکنم
GMA
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ولوو
دیفندر
جگوار
طراحی هر سه خیلی جذابه
ولوو تو بحث زیبایی رو دست نداره، خیلی دوست داشتنیه
Alimopar
۱۷ مرداد ۱۴۰۳عشقم دورانگو
جرمی کلارکسون
۱۷ مرداد ۱۴۰۳نمیشه انتخاب کرد
دیفندر اسکالید دورانگو
JaMsHiD_R1988
۱۷ مرداد ۱۴۰۳کاری به قدرت ولوو ندارم ولی موقعی اسم تویین شارژر به گوشم میخوره یاد اسطوره ای به نام دلتا S4 میوفتم
ابوالفضل
۱۸ مرداد ۱۴۰۳ابهت کادیلاک
پرفورمنس دورانگو
زیبایی ولوو
همه خوبن
آرش
۳۰ مرداد ۱۴۰۳انتخاب سخته🤔
همشون عالی هستن 👍
ولی من دوج و اسکالید رو انتخاب میکنم