چشم اندازهفته نامه

تنها شاسی‌بلندهای سوپرشارژ حال حاضر جهان، از ولوو XC90 تا کادیلاک اسکالید

درحالی‌که موتورهای توربوشارژ بسیار فراگیر شده و سوپرشارژرها در حال انقراض هستند، هنوز هم پنج شاسی‌بلند با پیشرانهٔ سوپرشارژ تولید می‌شوند.

سوپرشارژر که زمانی که متداول‌ترین نوع القای اجباری بود، به‌سرعت در حال کنار رفتن از بازارهای خودروی جهان است. هرچند سوپرشارژرها سابقه‌ای بسیار طولانی دارند که به قبل از توربوشارژر بازمی‌گردد اما زمانی که توربوشارژرها از نیمهٔ دوم قرن بیستم رفته‌رفته به زیر کاپوت خودروها راه پیدا کردند، محبوبیت سوپرشارژر رو به کاهش گذاشت. دلیل اصلی این موضوع، مصرف سوخت بیشتر خودروهای سوپرشارژ نسبت به نمونه‌های توربوشارژ بود زیرا سوپرشارژر نیروی موردنیاز برای چرخش کمپرسور را از خود موتور می‌گیرد درحالی‌که توربوشارژر برای این کار از گازهای اگزوز استفاده می‌کند. علاوه بر این، سوپرشارژرها معمولاً بزرگ‌تر، سنگین‌تر و گران‌تر از توربوشارژر هستند. همهٔ این عوامل در انقراض سوپرشارژرها نقش داشتند. به همین دلیل، کسانی که هم‌اکنون خواهان شاسی‌بلند سوپرشارژی در بازار باشند، گزینه‌های محدودی خواهند داشت اما هنوز هم پنج شاسی‌بلند در بازار با پیشرانهٔ سوپرشارژ قابل خریداری هستند.

همچنین بخوانید: تاریخچۀ سوپرشارژر؛ از ظهور قبل از اختراع خودرو تا جای‌گزینی با توربوشارژر

دوج دورانگو هلکت

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۷۱۰ اسب بخار
گشتاور ۸۷۵ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۵ ثانیه

دوج دورانگو با وجود سن بالا، هنوز حتی در بخش شاسی‌بلندهای پرفورمنس که بسیار شلوغ شده، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. نسل کنونی این خودرو چهارده سال پیش به بازار آمد و با ادامهٔ برنامهٔ الکتریکی‌سازی دوج و کنار رفتن ماسل کارهای بنزینی، دورانگو هم به پایان عمر خود رسیده و سری آخرین تماس برای خداحافظی با آن در نظر گرفته شده است. بااین‌حال، هنوز هم می‌توان یک دورانگو هلکت سوپرشارژ با قدرتی ویرانگر خرید. کلمهٔ هلکت یعنی زیر کاپوت دورانگو همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ قدرتمند چارجر و چلنجر قرار گرفته که در اینجا برای تولید ۷۱۰ اسب بخار قدرت تنظیم شده است. به لطف گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک کوادراترک، این شاسی‌بلند سنگین سه ردیفه ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کادیلاک اسکالید V

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۶۸۲ اسب بخار
گشتاور ۸۸۵ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۴ ثانیه

اسکالید V یک خودروی قدیمی متعلق به دوران اوج سوپرشارژرها نیست بلکه پروژهٔ جدیدی است که اولین بار سال گذشته به بازار آمد و به‌تازگی هم برای مدل ۲۰۲۵ فیس‌لیفتی را تجربه کرده است. در دوران الکتریکی‌سازی، اسکالید V با مصرف ترکیبی ۱۸ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر، ممکن است در نگاه اول شبیه یک دایناسور بنزین خوار به نظر برسد و هرچند پرفورمنس آن با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۴.۴ ثانیه چشمگیر است اما خودروهایی مثل ریویان R1S همین کار را بدون سوزاندن ده‌ها لیتر بنزین انجام می‌دهند. بااین‌حال، هدف اصلی اسکالید V راندمان نیست. این آخرین سنگر شاسی‌بلندهای سوپرشارژ سنتی است. بهبود سیستم تعلیق هم که اسکالید بزرگ را کمی چابک‌تر می‌کند، پکیج سری V شاسی‌بلند پرچم‌دار کادیلاک را تکمیل کرده است.

جگوار F-Pace SVT

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۵۷۵ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۷ ثانیه

جگوار F-Pace بیشتر به خاطر نسخهٔ SVR و پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ خود شهرت داشته است. ازآنجایی‌که جگوار به سمت الکتریکی شدن کامل حرکت می‌کند و تمام محصولات بنزینی خود را کنار گذاشته است، در ماه می امسال آخرین نمونهٔ F-Pace هم از خط تولید کارخانهٔ این شرکت خارج شد. بااین‌حال، از این خودرو آن‌قدر تولید شده که پاسخگوی تقاضا برای سال جاری و سال آینده خواهد بود و بنابراین، این شاسی‌بلند بریتانیایی برای مدتی همچنان زنده خواهد ماند. زیر کاپوت F-Pace SVR یک نیروگاه ۵ لیتری V8 سوپرشارژ قرار گرفته است که ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در مدل ۲۰۲۵ این رقم به ۵۷۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. این نیرو که از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود، شاسی‌بلند جگوار را در کمتر از ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

لندروور دیفندر V8

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۵۲۵ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۳ ثانیه

دیفندر با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود که تا پیش از معرفی نسخهٔ اوکتا، قوی‌ترین آن‌ها همین موتور ۵ لیتری V8 سوپرشارژ بود که زیر کاپوت جگوار F-Pace SVR هم قرار دارد. البته در دیفندر خروجی این موتور پایین‌تر بوده و ۵۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که هرچند عدد قابل‌توجهی است اما به‌تازگی تحت‌الشعاع مدل جدید اوکتا قرار گرفته که به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ساخت ب‌ام‌و با ۶۳۵ اسب بخار قدرت مجهز است. ازآنجایی‌که جگوار-لندروور قصد دارد به‌زودی پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ خود را کنار بگذارد، انتظار می‌رود نسخهٔ ضعیف‌تر موتور ب‌ام‌و در نسخه‌های ارزان‌تر و معمولی دیفندر هم مورداستفاده قرار گیرد و بنابراین، کسانی که خواهان دیفندر سوپرشارژ هستند بهتر است عجله کنند.

ولوو XC90 T6

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توئین شارژر
قدرت ۳۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۴ ثانیه

ولوو در قوی‌ترین پیشرانهٔ چهار سیلندر بنزینی خود، از ترکیب سوپرشارژر و توربوشارژر استفاده می‌کند که از آن تحت عنوان توئین شارژر یاد می‌شود. این ترکیب، با ارائهٔ بهترین مزیت‌های این دو سیستم‌های القای اجباری، نقاط ضعف هرکدام را برطرف می‌کند. البته مدتی است که ولوو سوپرشارژر را از پیشرانهٔ اکثر مدل‌های خود حذف کرده است اما موتور توئین شارژر هنوز هم در XC90 ارائه می‌شود. این در حالی است که تا سال ۲۰۲۲، شاسی‌بلند کوچک‌تر XC60 هم با این پیشرانه قابل خریداری بود. پیشرانهٔ توئین شارژر ولوو یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر با سیستم هیبریدی خفیف است که به لطف سوپرشارژر و توربوشارژر، مجموعاً ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قبلاً نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی T8 هم با همین موتور عرضه می‌شد اما از سال ۲۰۲۲ به بعد، ولوو سوپرشارژر را از این نسخه حذف کرد و هم‌اکنون T8 برای تولید ۴۵۵ اسب بخار قدرت فقط از توربوشارژر و سیستم هیبریدی استفاده می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۵ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Mr.porshe

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    حاجی چشامو اون دوج سفید آبی پشت گرفته :))

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. johnmarston

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (151 ديدگاه)

      Challenger Mopar drag pack

    2. amirshayan

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (119 ديدگاه)
      1. Daniel

        ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (13 ديدگاه)

        لطفی که تو کردی ، وزیر آموزش پرورش به ما نکرده بود.
        ممنون

  2. Reza

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    سلام آقای اشتری
    اگر میشه یه مطلب در مورد انجین 632 اینچی شورلت شِوِل بزارین

    موافقم 9
    مخالفم 1
  3. hosen

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (633 ديدگاه)

    کدیلاک اسکالید V یه چیز دیگست
    فقط کاش چراغای جلوشو کوچیک نمیکردن
    رخ قبلیش با ابهت تر بود.

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      کادیلاک اسکالید v و دوج دورانگو هلکت بینشون علی اند
      مخصوصا صدای دلنواز موتور دوج
      و ابهت و لوکس بودن کادیلاک

      موافقم 17
    2. Taha Ayoobi

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4316 ديدگاه)

      واقعا ایکاش

      قبیلش عالی بود ولی به نظرم من قبلی قبلیش که میشه نسل 4 چراغ های جلوش فوق‌العاده بود.
      هم توی اسکالید هم توی جی ام سی یوکان.
      نباید اون چراغ های کشیده شده رو کاپوت رو عوض میکردن.
      کابینشم یه ذره بد شده ولی باز عالیه.
      اینکه چراغ های عقبو همینجوری نگه داشتن خیلی خوبه.

      1. nikan

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (161 ديدگاه)

        موافقم اون چراغای نسل ۴ واقعا عالی بودن. در مورد این نسل اسکالید چراغای جدیدش اصلا به ابعاد غول ماشین نمیاد و ابهتشو خراب کرده

  4. Mohammad hasan

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    سوپر شارژ شاید از خودرو های سواری کنار گذاشته بشه ولی تو صنعت و برخی از تجهیزات خاص ( که البته اونها هم قدیمی هستن و به مرور کنار گذاشته میشن ) کماکان استفاده میشه ( تانک t72 و لوکوموتیوهای جی ان معروف نمونه ای از اینها هستن لاکن همین ها هم به مرور کنار گذاشته میشن )

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. Mohammad hasan

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    ولی هیچی چیز جای دورانگو رو نمیگیره…

    موافقم 12
    1. Mr wrong

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      دوج خیلی هیجانی عمل کرد در زمینه الکتریکی سازی
      هنوز پژو داره درونسوز می‌سازه مگ دنبالت کرده بودن ؟

      موافقم 12
      1. Taha Ayoobi

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4316 ديدگاه)

        به نظرم به خاطر استلانتیسه، چون بقیه آمریکایی ها هنوز دارن بنزینی میزنن.

        ای خدا کی میشه این استلانتیس تعطیل شه.

        1. Mr wrong

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (334 ديدگاه)

          درسته
          سیاست غلط از هر چیزی مخرب تره

  6. سوشیانت

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    هنوز هم هیچ کراس اوور فول سایز سه ردیفه بنزینی نیست که حریف دوانگو بشه

    موافقم 8
    مخالفم 5
  7. car lover

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    سوپر شارژ لایک
    توربو شارژ دیسلایک

    موافقم 15
    مخالفم 5
  8. Taha Ayoobi

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4316 ديدگاه)

    تا ابد دورانگو هلکت

    1. car lover

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      اسکالید و دورانگو👌

      موافقم 6
      مخالفم 2
  9. BlackWing

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1301 ديدگاه)

    اسکالید تنها بازمونده سوپرشارژرهاست و تا سال ۲۰۲۸ تولید میشه.
    اگر بازخورد این نسل اسکالید همینطوری بالا بمونه ممکنه جنرال موتورز تا ۲۰۳۰ هم تولیدشون کنه

  10. علی Shelby

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    من خودم اسکالید و رنجرور و ولوو رو انتخاب میکنم

    موافقم 7
    مخالفم 1
  11. GMA

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    ولوو
    دیفندر
    جگوار
    طراحی هر سه خیلی جذابه
    ولوو تو بحث زیبایی رو دست نداره، خیلی دوست داشتنیه

    موافقم 4
    مخالفم 5
  12. Alimopar

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    عشقم دورانگو

  13. جرمی کلارکسون

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (977 ديدگاه)

    نمیشه انتخاب کرد
    دیفندر اسکالید دورانگو

    موافقم 3
    مخالفم 2
  14. JaMsHiD_R1988

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2756 ديدگاه)

    کاری به قدرت ولوو ندارم ولی موقعی اسم تویین شارژر به گوشم میخوره یاد اسطوره ای به نام دلتا S4 میوفتم

    موافقم 7
    مخالفم 1
  15. ابوالفضل

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (311 ديدگاه)

    ابهت کادیلاک
    پرفورمنس دورانگو
    زیبایی ولوو
    همه خوبن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. آرش

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    انتخاب سخته🤔
    همشون عالی هستن 👍
    ولی من دوج و اسکالید رو انتخاب میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا