پادرا دیزل، بهزودی پیشفروش وانت تاگا از محصولات شرکت کینگ لینگ چین را آغاز میکند. پیکاپ دو دیفرانسیل تاگا، پلتفرم مشترک با ایسوزو D مکس دارد.
با رسیدن به دههی سوم قرن ۲۱، تنوع خودروسازان چینی به حدی رسیده است که بسیاری از آنها حتی برای ساکنان این کشور، قابل تشخیص نیستند. علاوهبر تعداد زیاد گروههای صنعتی و تولید کنندگان بزرگ، هر روز برندهای جدید نیز به زیرمجموعههای خودروسازان اصلی اضافه میشوند.
شرکت کینگلینگ موتورز (Qingling Motors)، سال ۱۹۸۵ در چین تاسیس شد. ایسوزو ژاپن، از ابتدا حدود ۲۰ درصد سهام کینگلینگ را در اختیار داشته و حدود ۵۰ درصد شرکت نیز تحت مالکیت دولت چین است. به همین دلیل، تمام محصولات کینگلینگ، از نظر فنی و طراحی ظاهری، مشابه خودروهای ایسوزو هستند.
از دیدگاه تجاری، کینگلینگ طی سالهای اخیر، مشکلات مالی متعددی داشته است. این مجموعه با حکم وزارت صنعت چین در سال ۲۰۱۶ تعطیل شده؛ چراکه استانداردهای تولید را رعایت نکرده است. البته کینگلینگ از سال ۲۰۱۷ به فعالیت صنعتی بازگشت و مجوزهای لازم را کسب کرد.
همانطور که D مکس مهمترین خودروی تولید ایسوزو در بازار جهانی محسوب میشود؛ وانت تاگا نیز محصول اصلی کینگلینگ است. احتمالا نام ایسوزو برای بسیاری از مردم ایران، شناخته شده نیست اما این برند ژاپنی، فروش بسیار خوبی در کشورهای مختلف دنیا دارد. مثلا وانت پیکاپ D مکس نسل دوم که سال ۲۰۱۱ معرفی شد، هنوز با تیراژ بسیار بالا تولید میشود و خط مونتاژ فعال در تایلند، مالزی، فیلیپین، افریقای جنوبی، هند، پاکستان، ازبکستان و اکوادور دارد.
تاگا از سال ۲۰۱۷ براساس ایسوزو D مکس نسل دوم وارد بازار چین شد. نکتهی جالباینکه پلتفرم مورد استفاده در خودروهای مذکور، با نسل قدیم شورولت کلورادو مشابه است. باید توجه داشته باشیم که ایسوزو و جنرال موتورز (مالک برند شورلت) از سالهای دور همکاری فنی و تجاری نزدیک با یکدیگر داشتهاند. در امریکای جنوبی، ایسوزو D با نشان تجاری شورلت و برند شورلت فروخته میشود.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی پادرا تاگا
از نظر ابعاد، پادرا تاگا در کلاس وانت پیکاپهای اندازه متوسط است و رقیب جک T8 کرمان موتور یا فوتون تونلند ایران خودرو دیزل محسوب میشود. طول ۵,۶۶۰ میلیمتر، عرض ۱,۸۸۵ میلیمتر، فاصله محوری ۳,۱۲۵ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱,۸۲۵ میلیمتر، مشخصات ظاهری پادرا تاگا هستند.
نمای اصلی پادرا تاگا مشابه انتظار، به شدت تحت تاثیر تویوتا هایلوکس است و شباهت چندانی به ایسوزو ندارد. چراغهای باریک و نسبتا کوچک، حس اسپرت این وانت چینی را تقویت میکنند. حجمدهی سپر و کاپوت جلو نیز جذاب به نظر میرسد اما خالی از نکات منفی نیست. بخش بسیار زیادی از سپر و جلو پنجره با مواد پلاستیکی سیاه و ارزان قیمت ارائه شده؛ درحالیکه مهشکنهای طرفین نیز، طراحی قدیمی و ناخوشایند دارند.
در نمای جانبی و میانی پادرا تاگا، نکتهی خاصی دیده نمیشود. چرخهای کوچک و فنرهای بزرگ، چراغهای مستطیلی ساده در عقب و مواد پلاستیکی با روکش فلزی برای سپر پشت خودرو، ترکیبی عادی برای اکثر وانتهای میانردهی چینی است.
طراحی داخلی و نمای بیرونی پادرا تاگا
هرچند که داشبورد و تودریهای پادرا تاگا نیز حجم زیادی از مواد کمکیفیت و پلاستیکی دارند؛ اما به لطف نمایشگر لمسی و توجه به جزئیات، میتوان امتیاز بالاتر از متوسط به طراحی داخلی این خودرو داد.
ظاهرا مانیتور لمسی ۱۰ اینچ و پنل دیجیتال پشت فرمان برای تمام مدلهای کینگلینگ تاگا در چین ارائه میشود. استارت دکمهای و سیستم ورود بدون کلید نیز، نکات مثبت این خودرو هستند اما ترمز دستی اهرمی که از سالها پیش توسط بسیاری از تولیدکنندگان چینی کنارگذاشته شده، در تاگا وجود دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی پادرا تاگا
بنابر اطلاعات موجود، قرار است دو پیشرانه بنزینی و دیزلی برای تاگا در ایران ارائه شود. نسخهی بنزینی، دنده دستی است و مدل دیزلی دارای آپشنهای بیشتر، شامل گیربکس اتوماتیک خواهد بود.
پادرا تاگا با موتور ۱/۸ لیتر توربو دیزل، ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. شرکت واردکننده هنوز اطلاعاتی از مدل گازوئیلسوز ارائه نکرده است اما در منابع چینی، موتور چهار سیلندر ۳ لیتر توربودیزل با قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر وجود دارد. همچنین احتمال واردات مدل دنده اتوماتیک پادرا تاگا، ضعیف است.
قیمت کینگ لینگ پادرا در چین و هزینه خرید در ایران
سایتهای چینی، قیمت پادرا تاگا دو دیفرانسیل دنده دستی با موتور توربودیزل را، حدود ۱۵ هزار دلار اعلام کردهاند. براین اساس، میتوان انتظار داشت این خودرو برای مصرفکننده ایرانی، تقریبا ۱/۵ تا ۱/۷ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشد.
در ایران، استقبال بسیار خوبی از جک T8 کرمان موتور دیده میشود. در بازار آزاد برای T8 دنده دستی صفر کیلومتر، ۱/۸ میلیارد تومان پرداخت میشود. فوتون تونلند با چهره جدید و گیربکس دستی هم، چنین قیمتی دارد. روی کاغذ، پادرا تاگا فقط به شرط عرضه با قیمت پایینتر، رقیب مهمی برای جک T8 و فوتون تونلند خواهد بود.
ممد ژانگولر
۲۴ خرداد ۱۴۰۲انگاری تخم واردات ماشینهای خوب و برند ملخ خورده . آخرین پایگاه برای غالب کردن ماشینهای آزمایشگاهی شدیم که ته انبارهای کشورهای دیگه داره خاک میخوره.
پول نفت زبون بسته به چه زبالهایی تبدیل میشه
فورد
۲۴ خرداد ۱۴۰۲اقا من از هوش مصنوعی پرسیدم گفت این هیچیش ایسوزو نیست خالی بندیههه
مزدا
۲۵ خرداد ۱۴۰۲شکر سانسور و پخش نکردن کامنت ها به پدال هم رسیده و یک در میان پیام ها را سانسورمیکنه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ خرداد ۱۴۰۲حضرات ناشناختهترین مدلها از ضعیفترین برندها انتخاب میکنن تا بیشترین سود کسب کنن
زیزیگولو
۲۴ خرداد ۱۴۰۲خط تولید و مونتاژ از رده خارج شده های چهل سال پیش اروپا و بنجلها رو میارن ایران🤦♂️🤦♂️🤦♂️
مجتبی
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ماشالله دو ونیم میلیارد هم قیمتشه نسل قبلی دی مکسه
فريد
۲۴ خرداد ۱۴۰۲واردات بالای ۲۵۰۰ سی سی آزاد شده؟
حسین
۲۵ خرداد ۱۴۰۲خب دیگه جمع بدرد نخورا جمع هست
ببینم چقدر دلالا بخاطر فناوری شورلت سود کنن
خلیل
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ازشون پیش فروش شده و تو بازار آزاد هست
https://divar.ir/v/AZ4RKCMV?ref=android
خلیل
۲۵ خرداد ۱۴۰۲https://divar.ir/v/AZ4RKCMV?ref=android
تو بازار آزاد وجود داره این ماشین
al-ml-kh
۲۵ خرداد ۱۴۰۲یکی از دوستان چن وقتی یه kmc T8 گرفته ،تو این مدت از همچیه ماشین زاضیه ولی فقط از مصرف سوختش کلایه میکنه که میگه از یذره گازش بدی تا صدی 20 تا هم میسوزونه.موتور 2 لیتریی که صدی 20 تامصرف کنه ، یعنی توهین مستقیم به تموم مردم.این همه ماشین از برند های دری وری وارد و مونتاژ کردن که فقط ظاهر دارن همین از دم باقیش (چه بحث فنی چه قیمت) همش توهینه به شعور مردم(البته بماند که بازم سگشون میرزه به تولیدات داخل).
Alireza
۲۵ خرداد ۱۴۰۲قیافه اونچنانی هم ندارن، ماها به خاطر اینکه ماشین خوب ندیدم اینها برای مون خوشگل به نظر میان، الان همین ماشین رو کنار Ford Range 2023 بزار شبیه فرغونه!
Alireza
۲۵ خرداد ۱۴۰۲قصد جسارت ندارم اما وقتی نه فقط دوست شما بلکه همه ما ایرانیا یه فورد رپتور از نزدیک ندیدیم یا حتی یه هایلوکس ۲۰۲۲ طبیعی هست که از آشغال های چینی راضی باشیم
aliHOZA
۲۵ خرداد ۱۴۰۲جناب اشتری
جایی از این یادداشت اشارهای به رپورتاژ بودن آن نشده. یعنی این مطلب سفارشی و تبلیغاتی نیست.
با چنین شرایطی، به نظرم تایتل مطلب حرفهای نیست. چرا باید سایت پدال روی فناوری پیشرفته فلان خودروی چینی تاکید کند؟؟؟
تازه، مگر صحت دارد؟ یعنی آیا واقعا این خودروی چینی فناوری شورولت و ایسوزو را دارد؟؟؟؟ یعنی همان سطح از فناوری که این دو شرکت برای محصولاتشان استفاده میکنند را در اختیار شریک چینی خودشان هم گذاشتهاند؟؟؟؟
بعید میدانم.
من چند مطلب هم برای پدال فرستادهام که منتشر شدهاند و لذا از دور دستی بر آتش وبلاگ نویسی و نویسندگی دارم و فکر کردم این نکته را با شما در میان بگذارم.
جسارت مرا ببخشید.
علی حسینزاده
احمد
۲۲ مرداد ۱۴۰۲دوستان و هموطنان عزیز بخدا هیچ کس اجبار نکرده که این ماشین ها رو بخریم اگه واقعا فکر می کنید ارزنده نیست براش پول ندید آنقدر نخرید تا چیزی رو که دوست دارید وارد کنن وقتی همه ما نه یکی تو صف خرید هستیم معلوم که اشغال میندازن . تو چینی ها هم ماشین خوب زیاد هست ولی اینها میرن اشغال میارن وگرنه سایک و بابک و چانگان و جیلی هم چینی هستن روو و ام جی هم چینی هستن و بی کیفیت هوایی مثل زد ایکس و زوتی و دانگ فنگ هم چینی .