با پدال همراه شوید تا با سفری در تاریخ، با خودروهایی آشنا شویم که ملتها را روی چرخ سوار کردند و حملونقل موتوری را در اختیار عموم مردم قرار دادند.
تخمین زده میشود که حدود ۱.۲ میلیارد خودرو در سراسر جهان در حال استفاده است و هرسال حدود ۹۵ میلیون دستگاه هم به این تعداد اضافه میشود. این روزها چرخهٔ عمر خودروها کوتاهتر شده، انتخابها بسیار گستردهتر شده و رقابت در بازار داغتر از همیشه شده است. قبلاً اما اصلاً اینطور نبود و برخی خودروها سالها و حتی دههها روی خط تولید میماندند و طی این سالها فروش بسیار زیادی را تجربه میکردند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با خودروهایی که ملتها را روی چرخ سوار کردند و به ما استقلال دادند آشنا شویم.
فورد مدل T سال ۱۹۰۸
مدل T اولین خودروی تولید انبوهی بود که در تیراژ بسیار بالا ساخته شد و آمریکا را روی چرخ قرار داد. بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از این ماشین ساخته شد و زمانی نیمی از تمام خودروهای آمریکا مدل T بودند. با افزایش راندمان تولید، این خودرو ارزانتر شد و تا سال ۱۹۲۷ به تولید رسید.
فولکسواگن بیتل سال ۱۹۳۸
هرچند بیتل اولین بار قبل از جنگ جهانی دوم معرفی شد اما پس از جنگ بود که جهان را فتح کرد. بیتل بیش از نیم قرن با همان شکل و شمایل اولیه روی خط تولید ماند و بیش از ۲۱ میلیون دستگاه از آن ساخته شد. فولکسواگن بعداً نیز بیتل را با استفاده از پلتفرم گلف احیا کرد.
سیتروئن 2CV سال ۱۹۴۸
2CV یکی از شناختهشدهترین خودروها در سراسر جهان است. این یک خودروی مردمی واقعی بود زیرا تلاش برای کاهش هزینهها در آن به حداکثر رسیده بود. 2CV بیش از ۴۰ سال روی خط تولید ماند و مجموعاً با احتساب مدلهایی که بر اساس آن ساخته شد مثل ژیان و مهاری، تعداد تولید آن به بیش از ۹ میلیون دستگاه رسید.
بامو ایزتا سال ۱۹۵۵
این خودروی کوچک در اصل توسط شرکت ایتالیایی ایزو طراحی شد اما بعداً بامو امتیاز تولید آن را خرید. ایزتا توسط شرکت آلمانی بسیار بهبود پیدا کرد و حتی در نسخهٔ بزرگتری به نام بامو ۶۰۰ هم به تولید رسید. ایزتا به پرفروشترین خودروی تک سیلندر جهان تبدیل شد.
فیات ۵۰۰ سال ۱۹۵۷
۵۰۰ با پیشرانهٔ ۴۹۹ سیسی هوا خنک در عقب، ظرفیت حمل چهار نفر و سیستم تعلیق مستقل در جلو و عقب، برداشت ایتالیاییها از یک خودروی اقتصادی بود. این خودرو به نمادی از احیای ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم تبدیل شد. ۵۰۰ تا سال ۱۹۷۵ تولید و نزدیک به ۳.۹ میلیون دستگاه از آن ساخته شد.
موریس مینی سال ۱۹۵۹
مینی را شاید بتوان بهترین جانمایی قطعات در تاریخ خودروسازی دانست زیرا ۸۰ درصد از حجم کل خودرو به کابین سرنشینان اختصاص داشت. این همچنین اولین خودرویی بود که به طبقهٔ خاصی از مردم اختصاص نداشت. مینی تا سال ۲۰۰۰ روی خط تولید ماند و ۵.۳ میلیون دستگاه از آن ساخته شد.
رنو ۴ سال ۱۹۶۱
رنو ۴ قطعاً جایی در لیست آرزوهای اکثر علاقهمندان به خودروهای کلاسیک ندارد اما با ساخت ۸ میلیون دستگاه نمیتوان محبوبیت آن را انکار کرد. این همچنین اولین خودروی دیفرانسیل جلوی رنو بود و تولید آن تا سال ۱۹۹۲ ادامه پیدا کرد.
هیلمن ایمپ سال ۱۹۶۳
ایمپ برای رقابت با مینی ساخته شد و هرچند روی کاغذ به نظر میرسید توان این کار را داشته باشد اما در دوران ابتدایی عرضه با مشکلات قابلیت اطمینان مواجه بود. هرچند بعداً این مشکلات برطرف شدند اما متأسفانه تصویر ایمپ خراب شده بود و تا سال ۱۹۷۶ که از روی خط تولید کنار رفت نتوانست بیشتر از ۴۴۰ هزار دستگاه بفروشد.
فورد موستانگ سال ۱۹۶۴
هیچکس پیشبینی نمیکرد که موستانگ اینقدر محبوب شود. این ماشین به لطف آپشنهای متعدد و قیمت رقابتی، در دو سال اول عرضه بیش از یک میلیون دستگاه فروخت و به خوشفروشترین خودروی تاریخ آمریکا تبدیل شد. همچنین برخلاف اکثر خودروهای این لیست، موستانگ همچنان در حال تولید است.
تویوتا کرولا سال ۱۹۶۶
هرچند نام کرولا برای علاقهمندان به خودرو هیچ هیجانی به دنبال ندارد اما این ماشین به لطف یازده نسل و بیش از نیم قرن تولید، توانسته بیش از ۵۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروش داشته باشد. کرولا هنوز هم یکی از پرفروشترین محصولات تویوتا محسوب میشود.
فیات ۱۲۴ سال ۱۹۶۶
هرچند ۱۲۴ کمتر از یک دهه توسط خود فیات تولید و تنها کمی بیش از دو میلیون دستگاه از آن ساخته شد اما این خودرو وقتی در اختیار شرکت روسی لادا قرار گرفت، تا سال ۲۰۱۲ با همین شکل و شمایل روی خط تولید ماند و ۱۷ میلیون دستگاه از آن ساخته شد تا پس از بیتل به دومین خودروی پرفروش تاریخ تبدیل شود.
پژو ۵۰۴ سال ۱۹۶۸
آفریقا هنوز هم پر از نسخههای استیشن و وانت پژو ۵۰۴ است زیرا این خودروی جانسخت و کاربری تا سال ۲۰۰۴ در کنیا و تا سال ۲۰۰۶ در نیجریه در حال تولید بود. از ۵۰۴ بیش از سه میلیون دستگاه فقط در اروپا ساخته شد درحالیکه در کشورهای دیگری مثل نیجریه هم ۴۲۵ هزار دستگاه از آن به تولید رسید.
فیات ۱۲۷ سال ۱۹۷۱
هرچند امروز کسی فیات ۱۲۷ را به یاد نمیآورد اما در سال ۱۹۷۲ بهعنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد. این ماشین علاوه بر ایتالیا، در اسپانیا هم با برند سئات و در یوگسلاوی با برند زاستاوا تولید شد. مجموعاً بیش از ۳.۷ میلیون دستگاه از ۱۲۷ ساخته شد.
فیات ۱۲۶ سال ۱۹۷۲
۱۲۶ بهعنوان جایگزین ۵۰۰ معرفی شد و در اصل چیزی بیش از ۵۰۰ با بدنهٔ جدید نبود. هرچند ۱۲۶ بیشتر از ۵۰۰ فروخت و حدود ۴.۷ میلیون دستگاه از آن ساخته شد اما نتوانست مثل سلف خود به مدلی نمادین تبدیل شود. ۱۲۶ هم مثل ۱۲۷ توسط سئات و زاستاوا تولید شد.
هوندا سیویک سال ۱۹۷۲
سیویک بهعنوان یک خودروی مردمی ارزانقیمت متولد شد اما بعداً به هاچبکی نسبتاً لوکستر و گرانتر از دیگر خودروهای مردمی آن زمان تبدیل شد. این خودرو هماکنون در نسل یازدهم قرار دارد و تاکنون نزدیک به ۲۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته است.
رنو ۵ سال ۱۹۷۲
این یکی دیگر از موفقیتهای بزرگ رنو بود و تنها ظرف ۱۲ سال حدود ۵.۵ میلیون دستگاه از آن ساخته شد. هرچند اکثر نمونههای رنو ۵ هاچبکهایی ارزان و اقتصادی بودند اما نسخههای اسپرت جذابی مثل توربوی موتور وسط هم ساخته شد. رنو همچنین بهتازگی از این خودرو را در قالب هاچبکی الکتریکی احیا کرده است.
فولکسواگن گلف سال ۱۹۷۴
ساخت جایگزینی برای بیتل هرگز کار آسانی نبود اما فولکسواگن به لطف طراحی فوقالعادهٔ جوجارو این کار را به بهترین نحو انجام داد. گلف با جانمایی عالی و طیف گستردهای از پیشرانهها، هاچبکی بسیار عالی بود و چندین سال به پرفروشترین خودروی اروپا تبدیل شد.
فورد فییستا سال ۱۹۷۶
فییستا هرچند اولین تلاش فورد برای ساخت خودرویی دیفرانسیل جلو با پیشرانهٔ عرضی بود اما موفقیت بزرگی را به دنبال داشت. بااینحال، پس از هفت نسل، در اواسط سال ۲۰۲۳ فورد پس از تولید بیش از ۲۲ میلیون دستگاه، به ساخت فییستا پایان داد.
پژو ۲۰۵ سال ۱۹۸۳
۲۰۵ که توسط پینینفارینا طراحی شد، نزدیک به ۱۵ سال روی خط تولید ماند و مجموعاً بیش از ۵.۲ میلیون دستگاه فروخت تا به یکی از موفقترین محصولات تاریخ پژو تبدیل شود. ۲۰۵ حتی هنوز هم جذاب به نظر میرسد و تعداد زیادی از آن در فرانسه در حال استفاده است.
کیا پراید سال ۱۹۸۷
پراید هرچند ابتدا توسط مزدا برای فورد طراحی شده اما بزرگترین موفقیت خود را در ایران به دست آورد. این خودرو که از طریق کیا به ایران رسید، بیش از دو دهه توسط سایپا تولید شد و هماکنون بیش از ۶.۲ میلیون دستگاه از آن در جادههای کشورمان در حال تردد هستند که معادل ۲۸ درصد از کل خودروهای ایران است.
پژو ۴۰۵ سال ۱۹۸۷
۴۰۵ نهتنها با دستیابی به عنوان خودروی سال ۱۹۸۸ اروپا انتخاب شد و فروش حدود پنج میلیون دستگاه، در اروپا به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد بلکه تا سالها بعد در مصر و ایران به تولید رسید. پژو پارس که اساساً نسخهٔ فیسلیفت ۴۰۵ محسوب میشوند نیز همچنان در ایران در حال تولید است.
رنو کلیو سال ۱۹۹۲
کلیو بهعنوان جانشین رنو ۵ معرفی شد و توانست راه موفق آن را ادامه دهد. هرچند نسل اول کلیو به خودروی محبوبی تبدیل شد اما این نسل دوم بود که به فروش فوقالعادهای دست پیدا کرد. این نسل در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و حدود ۵.۴ میلیون دستگاه از آن در فرانسه و آمریکای جنوبی ساخته شد.
پژو ۲۰۶ سال ۱۹۹۸
۲۰۶ با فروش بیش از ۹ میلیون دستگاه، پرفروشترین خودروی تاریخ پژو محسوب میشود. این خودرو در کشورهای مختلفی مثل شیلی، اندونزی و چین تولید شد و نسخهٔ فیسلیفت آن با نام ۲۰۷ هنوز هم در ایران در حال تولید است.
(Ali(chevynova
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه فورد نبود ، خط تولیدی هم نبود و ماشین فقط محدود به افراد ثروتمند بود
فورد بود که ماشین رو در اختیار مردم گذاشت
ماشالاه مخترع خط تولید
ماشالاه اصالت
ماشالاه بفکر مردم بودن
khashayar0
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه بنز نبود ماشینی هم نبود.
ماشالاه فورد فستیوا بخاطر کیفیت بالاش
ماشالاه اصالت پراید
ماشالاه قدرت و گشتاور پراید
(Ali(chevynova
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اول بودن بنز در ساخت ماشین مثل اول بودنش در ساخته وانته😁
فورد فستیوا هم ربطی به فورد امریکن نداره و برحسب سلیقه مسخره اروپاییها ساخته شده
در ضمن هر وقت خواستی فورد فستیوا رو مسخره کنی یه نیم نگاهی به BMW Isetta داشته باش
اگه خواستی هم به فورد بگی ماشالاه ، به gt40 بگو که در لمانز ۶۶تا۶۹ کابوس اروپاییها بود
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳الان آمریکا کابوسی دیگه نداره برای اروپا
سبسته هم نیازی نیست سوال اصلی پاسخ بده
فورد فقط ماشین رو توی اون زمان عمومی کرد و همین
ولی مرسدس اولین ماشین رو ساخت
تاریخ عوض نمیشه
کدوم کمپانی رو میشناسی که ساخت از
ساخت کامیون تا برج سازی تا خودرو لوکس
تجربه داشته باشه
دوستان عزیز سوشیانت و طاها عزیز
بنده با افکار متعصبانه مقابله میکنم وگرنه کیه عاشق دوج چلنجر با صدای جذاب و نابش نباشه
کیه عاشق اون وانت های جذاب آمریکایی نباشه
کی تونسته تا حالا با فراری سرشاخ شه
و علی شوی عزیز من از این کامنت هیچ قصد توهین بهت رو نداشتم
چون خیلی هم ازتون یاد گرفتم مثل بعضی توضیحاتی که میدادیند
و کاربر بلک وینگ که واقعا ایشون بی نظیر هستند
پدال لطفا این کامنت من رو انتشار بده ممنون
NAVID۰۰۹۸
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳تا جایی که میدونم ، بیتل نمادِ خودروی مردمی هست!!!
اما چه جالب ، نمیدونستم مزدا برای فورد پراید را طراحی کرد ( اشتباه نکنم فستیوا بود )!!!
ولی جداً بیتل و مینی به نسبت سال تولید واقعاً زیبان!!!
سوشیانت
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳دوست عزیز فقط انگلیس آلمان و ایتالیا من هم با افکارهای متعصبانه مقابله میکنم من چند بار به دوستان گفتم من با ماشین های هیچ کشوری مشکل ندارم ولی جواب هیتر ها رو جور دیگه ای میدم و البته فورد فقط ماشین رو عمومی نکرد بلکه اولین خط تولید متحرک جهان رو اختراع کرد
amir
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳یادت باشه سلیقه مسخره اروپایی ها چیزی بود که در دوران بحران نفت آمریکایی ها مجبور شدن بهش رو بیارن و بخاطر برخی مزایای سلیقه مسخره اروپایی ها عصر ماسل کار هارو نابود کنن و افتضاح هایی مثل موستانگ نسل دو وسه رو تولید کنن همین الانم خیلی از ماشین های آمریکای تقریبا بر اساس همون سلیقه مسخره اروپایی ها ساخته میشن و خودشونو میکشن برای فروش تا سودشون کم نشه
قرار نیست هرچیزی که ۷ لیتر موتور ۶ متر طول و سوپرشارژر و کاربراتور چهاردهنه نداشته باشه لگن خطابش کنی آقای ماشالا
aradkhodaverdi
۱ خرداد ۱۴۰۳هر کشور و خودرو سازی طرفداران خودشو داره بجای طرفداری متعصبانه محاسن هر کشور و خودرو ساز رو ببینید
TD2
۴ خرداد ۱۴۰۳منم بهت پیشنهاد میکنم اگه واقعا فن لمانز هستی در مورد این ماشین ها هم یه تحقیق بکنی بعد از فورد حرف بزنی:
Peugeot WM-P88 Peugeot 908
! i M α η δ υ α R
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳khashayar0 :
اگه پژو نبود ، طبیعتا بنزی هم نبود که بعدش فورد عام المنفعه بخواد باشه …
ماشالاه شیرشاه فرانسوی …
ماشالاه نبوغ اروپایی …
ماشالاه کامنت های آبکی …
khashayar0
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳دوست عزیز نیکلاس جوزف کونیو فرانسوی ماشین بخار رو ساخت که ارتباطی به ماشین احتراق داخلی نداره
(Ali(chevynova
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳بنز میخواست ماشین برای قشر ثروتمند باشه که فورد اومد و با اختراع خط تولید همه نقشه های بنز رو نقش برآب کرد
امریکن فورد مثل ناجی بود برای صنعت خودروسازی و مصرف کنندگانش
سوشیانت
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳خشایار عزیز من نگفتم اولین ماشین احتراقی رو نیکلاس ساخته گفتم اولین ماشین رو ساخته
سوشیانت
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه بنز نبود باز هم ماشین بود خشایار جان اواین ماشین جهان توسط نیکلاس جوزف کونیو فرانسوی تو سال ۱۷۶۹ ساخته شد
khashayar0
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳سوشانت عزیز جمله من طعنه به علی شوی بود. وگر نه میدونم اگه بنز هم نبود یکی دیگه ماشین رو میساخت. در ضمن مبانی ساخت موتور به خیلی قبل تر به نیکلاوس اتو (1861) برمیگرده که اولین موتور 4 زمانه رو ساخت. ( نیکلاس جوزف کونیو هم ماشین بخار رو ساخت که ارتباطی به ماشین احتراق داخلی نداره)
amir
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳چه ربطی داره
اون موتور بخار و اختراعات اولیه رو با خودرو یکی میکنی؟
سوشیانت
۱ خرداد ۱۴۰۳امیر خودت داری میگی ماشین بخار بعد میگی ماشین نیست😂
سوشیانت
۱ خرداد ۱۴۰۳موتور بخار سال ۱۶۹۰ اختراع شد ماشین بخار سال ۱۷۶۹ امیر یکم مطالعه کن
mohammad1981
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳مرسدس-بنز اولین خودروی جهان رو تولید کرد.
کسی مجبورت نکرده کامنت بزاری!
(Ali(chevynova
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعیت تلخه
داغ نکن
بنز فقط موتور احتراق داخلی رو ، روی یه ۳ چرخه گذاشت همین
amir
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳پس چرا همین سه چرخه رو قبلش فورد یا شورلت نساخت؟
الان مثلا میخوای شرکتی با حدود یه قرن قدمت رو ببری زیر سوال ؟
اره بنز وانت ساز نیست چون توی یه سگمنت عجیب غریب به اسم وانت لوکس روی پلت فرم ناوارو و با قیمت زیاد عرضه کرد مشخصه شکست میخورد
ولی کلی نواوری اورد با اس کلاس و …. همونطوری که کادیلاک و شورلت خیلی نواوری داشتن
قشنگ داستان اینجاست که یه ابر متعصب میخواد بنز رو در حد کارخونه پلاستیک جلوه بده
amir
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعیت تلخه داغ نکن
کاری که هنری فورد کرد تحول در خط تولید و تولید انبوه بود و نه اختراع ماشین یا موتور ماشین و یا هر چیزه دیگری
و اون همه لمان لمان میکنی تنها چند سال بیشتر نبود و بعدش توی چندین دهه لمان هیچ کس به پای الکی گرون فراری و پورشه نرسید
پس داغ نکن متعصب
سوشیانت
۱ خرداد ۱۴۰۳امیر الان خیلی از ماشین های لوکس بنز دست ساز نیستن مثل اس ۵۸۰ جی ال اس ۵۸۰ پس اگه فورد خط تولید متحرک رو اختراع نکرده بود بنز و بسیاری از شرکت های آلمانی و اروپایی الان بدبخت شده بودن
امیر
۲ خرداد ۱۴۰۳اتفاقا حق با ایشون اولین خودرو جهان بنز در سال ۱۸۸۵ ساخت
Bmw
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳علی اگه وانت نبود آمریکا هم نبود
(Ali(chevynova
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳Bmw
اگه بخوام با منطق خودت حرف بزنم:
جیلی هم نبود بنز نبود
منظورم خرید سهام بنز توسط جیلیه
Bmw
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳با منطق تو پس کرایسلر و دوجم ایتالیایین
amir
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳برو خداتو شکر کن دولت آمریکا پشت جنرال موتور دراومد شرکتی که هر برندی رو میخرید و نابودش میکرد از ورشکستگی نجاتش داد وگرنه باید التماس همین جیلی و تاتا موتورز رو میکردن
انقدر دلیلای چرت و پرتی برای توهمات متعصبانت داری که مغز آدم سوت میکشه
aradkhodaverdi
۱ خرداد ۱۴۰۳شما تعصب روی فورد داری درست ولی خوبه بدونید با بنز کاری ندارم ولی در آلمان فولکس و تویوتا در ژاپن بود که به نیاز های مردم توجه داشت و خودرو های با کیفیتی ساخت که افرادی که درآمد خیلی بالایی نداشتن هم بتونن با کیفیت رانندگی کنن و حسرت خودرو های لوکس رو نداشته باشن فقط فورد نبود که به فکر نیاز های مردم بود و بهتره بدونید قدیمی ترین خودروساز پژو بود
آرین
۳ خرداد ۱۴۰۳خوبه آمریکا نصفش پرتیه
سوشیانت
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳کادیلاک الدورادو دویل فلیت وود پونتیاک gto الدزمبیل تورنادو پلیموث gtx و… چه ربطی به پیکاپ دارن؟!
amir
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳فک کردی اگه فورد نبود و یا بنز نبود هیچ بنی بشری بلاخره پیدا نمیشد این سه چرخه های موتور دار و مدل تی رو به زمین بیاره ؟ خیلی وقتا کامنتای علمی با محتوای خوبی میزاری این اراجیف از تو بعیده
۶ هزارتا کامنت داری ۵ هزارتاش فقط ماشالاعه
aradkhodaverdi
۱ خرداد ۱۴۰۳تویوتا و فولکس واگن ؟
کاربر۳
۱ خرداد ۱۴۰۳الی چوی نووا امریگا چیه داره انقدر سونگشو به صینه میزنیح
کیانوش
۲ خرداد ۱۴۰۳خط تولید با فورد بدون فورد قطعا همون نیمه اول قرن بیستم تولید میشد به هر نحو پیشرفت های بهداشت و استفاده از منابع باعث افژایش معیت جهان شده بود و شرکت ها همه نه فقط فورد تو فکر راحی واسه افزایش سرعت تپلید محصول بودن و مهم تر از اون دولت های توسعه طلب قن بیستم واسه ساخت سلاح مجبور به توسعه روشی واسه ساخت سریع تر و ارزون تر سلاح بودن او نزمان
ممد ژانگولر
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳خداوکیلی تو طول تاریخ ایران تنها خودرویی که سرش به تنش میارزید و ارزش خرید داشت همین پژو ۲۰۶ بود .این ماشین یک شاهکار فوق العاده بود که بالاترین هندلینگو داشت .هنوز که هنوزه با اینکه همه چیش کیفیتش امده پایین بازم از همه تولید داخلا سر تره .یادش بخیر سری اولش که مجهز به گیربکس اتومات بود ترکوند.الخصوص گیربکس اتومات با تعویض دنده دستیاش. هنوزش زیباترینه
کاربر
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳لذت سواری رو میگفتی یه لایک خوشگل برات میزدم. ولی هندلینگ ؟ وجدانا ؟؟؟؟
ممد ژانگولر
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش سر پیچا شمال که کم نمیورد .ماشینای هاچ بک زیاد رو لذت سواریش نمیشه حساب کرد همشون همنین.شما از لذت سداری شاید منظورت ماشینای گنده که مثل کشتی تو جاده میرنه.البته حق داری پژو ۲۰۶ سری اولاش به سن خیلی از بچه های پدال نمیخوره بدونن چی بود .
Mad.z.Max
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳والا من خودم سال 93 یدونه 206 تیپ 6 مدل 90 گرفتم، 30 تا هم کار کرده بود. گیربکسش یه فاجعه ی واقعی بود، ینی انقد جفتک میزد سر تعویض دنده و ارور میداد رو دنده 3 قفل میشد که نگو. توی یک و نیم سال 3 بار گیربکسش رو دادم باز کردن، چقدم هزینش زیاد بود. آخر ردش کردم رفت. موتوری خوب بود ولی، کولرش عالی بود! هندلینگ خوبی نداشت ولی به هیچ وجه، توی جاده های کوهستانی من اصلا احساس امنیت نمیکردم بخوام پیچ ها رو یخورده سریع بپیچم، همش حس اینو داشتم که محور عقب ماشین به زمین چسبندگی خوبی نداره
علیرضا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳من ۱۴ سال ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۸۹ دارم ماشین بشدت خوبی طراحی زیبا امکانات معمولی کیفیت و دوام بهتر از چینی ها و سروصدای کابین کمتر از سوناتا yf پایداری معمولی سواری خشن افتضاح
𝐀𝐥𝐢
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳به به سلطان پراید هم که حضور داره
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشین منه فداش بشم منه 😂
shahriar
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳خودروهایی مثل بیوک اسکای لارک، جیپ واگنیر، شورولت نوا، کادیلاک سویل و بعد از اونها رنو 5 ، پژو 405 ، رنو 21 ، پژو 206 و حتی کیا پراید در زمان درست و با قیمت درست و با کیفیت قابل قبولی در ایران تولید شدن ولی متاسفانه هر کدام بنا به دلایل متفاوت دچار سرنوشت شومی شدن.. چندتا بعد از انقلاب به مشکلات تولید و تامین قطعه خوردن و چندتا هم با اصرار تولید کننده به تولید 25 ساله و ایرانیزه کردن بدنام شدن
علیرضا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳هر ماشینی مونتاژ تولید شد گندزدیم توش
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳یه سمند سورن ۸۷ هم رییس جمهور مارو به حرکت در میآورد🙂
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳هلیکوپتر هلیکوپتر
زیزیگولو
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳همه میدونیم این هیتلر بود که طرحهای خودش رو واسه تولید یه ماشین ارزون و ساده که واسه عموم قابل استفاده باشه رو به فردیناند پورشه ارائه کرد ….. که در نهایت منجر به تولید فولکس بیتل شد
جرمی کلارکسون
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ثولتان ۴۰۵ البته نسخه فرانسویش با موتور MI 16
JaMsHiD
۱ خرداد ۱۴۰۳لعنتی تو دهه نود با موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۲۵۰ تا راه میرفت
نسخه T16 پژو ۴۰۵ هم عالی بود .
datsun
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳فورد t واقعا خیلی بدرد آمریکای ها خورد مخصوصا زمانی که دچار بحران پهن شده بودن و این ماشین باعث جمع شدن اسب درشکه شد،
KAIZEN
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳سلطان فقط کرولا
۵۰ میلیون دستگاه در ۵۰ سال
و همچنان پر فروش
KAIZEN
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳در دنیای موتور سیکلت هم سلطان فقط هوندا کاب با بیش از ۱۰۰ میلیون فروش
BMW
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳به پراید احترام بگذارید😂😂
نزدیک 30 درصد 😁
Alireza
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳پراید رقیب فورد !
باید به خودمون افتخوار کنیم یا بزنیم تو سرمون
محمد
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ولی خیلی افتخار داره حین کار کردن و سود رساندن به بشریت عمرت تموم شه.
Taha Ayoobi
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳عاشق ماشین های کوچولو ام.
خیلی دوستدارم یه مینی بازسازی کنم.
amir
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳طاها من برعکس تو از ماشین های کوچیک خوشم نمیاد
حداقل کشتی چرخ دار نمیدن یه سوپرسدان بهم بدن
شاید تنها ماشین های کوچیکتری که با کله قبول کنم اسپرت و سوپراسپرت باشه البته خیلی هاشون اصلا کوچیک نیستن
Taha Ayoobi
۱ خرداد ۱۴۰۳کوچیک از اون جهت باحاله که میشینی توش، کلا اندازه خودته، از لای ماشین بزرگا رد میشی حال میده.
ولی در کل منم همون کشتی هارو بیشتر میپسندم👌
قبلا یه پی کی داشتم، میخواستم بشینم توش آرنج و زانوم میخورد به این ور اون ور 😂
.
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳کرولا چرا منو یاد هیلمن هانتر می اندازه(پیکان)
مجید
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳چرا هوندا سیویک همیشه جذاب بوده، به طرز عجیبی جذبش میشم
aradkhodaverdi
۱ خرداد ۱۴۰۳همشون عالین ولی هیچی مثل پراید تاریخ خودروسازی ایران رو تحول نکرد لامصب کرولا اینا چند نسل عوض شدن پراید با همون نسل تا ۹۹ تولید شد دیکه خجالت کشید اونو بزنه گفت نسل جدید وانت شو میزنیم لامصب سایپا عالیه
Mk
۱ خرداد ۱۴۰۳اگه نیکلاس اتو نبود هنوز گاری سوار بودیم
😂
همه چتا با اگه شروع با بودیم تموم شده
تهه نظراتون همینه 🤣🤣
Ali.JJJ
۱ خرداد ۱۴۰۳ایران ب تنهایی آمارو جا بجا کرده😂😂
Alireza
۲ خرداد ۱۴۰۳رنو ۵ یادش بخیر یه زمانی رنو داشتیم بدیش اینه که زود جوش میاره توی این لیست ماشینای بسیار موفقی هستن که من موستانگ ۶۴ رو از همه بیشتر دوست دارم خدایی موستانگ بهترین این لیست نیست
موافق لایک
مخالف دیس
amiram09Ze
۲ خرداد ۱۴۰۳یجوری بنز بنز میکنید که انگار اگه بنز نبود ما هنوز خر سوار بودیم والا چیزی که ما از بنز دیدیم سه چرخه ی ارابه مانندی بیش نبود و معتقدم شکل و شمایل خودرو های امروزی طبق همون فورد T تکامل پیدا کرد و در مورد پراید هم یه اشتباه وجود داشت همه فک میکنن پراید برای اولین بار فورد بوده که اشتباه میکنن اولین بار ما پراید رو با نام mazda121 اوایل دهه 80 میلادی تو خیابونا دیدیم و این قضیه خیلی به چشم فورد اومدو امتیاز ساختشو از مزدا گرفت و خودش کارو به نام فورد فستیوا شروع کرد و بعدش هم به کیا انتقال پیدا کرد و در نهایتم سایپا هر وقت هم خواستید خفن ترین پراید دنیا رو ببینید فورد فستیوا شوگان رو تو اینترنت سرچ کنید
عمو
۲ خرداد ۱۴۰۳شاهد تقابل سهامداران عمده شرکت های معظم خودرو سازی دنیا و سفیر کبیر های والا مقام کشورهای اروپایی و آمریکایی هستیم . در هر چیزی مقام نداشته باشیم در حرف و کامنت مفت و بی ارزش اول دنیا هستیم .