چشم اندازهفته نامه

تجهیزات خودرویی که احتمالاً در 20 سال آینده ناپدید می‌شوند!

خودروهای امروزی پیشرفته‌تر از هر زمان دیگری هستند. این یک خبر عالی برای خریداران است اما خب نیمه دیگر لیوان این است که خودروی کارکرده بعدی شما می‌تواند دارای تجهیزاتی باشد که از کار بیفتند. ما زمان زیادی را با خودروهای جدید سپری کرده‌ایم و با تمامی این روندهای طراحی و تجهیزات آشنا هستیم. به همین خاطر پیش‌بینی‌های برجسته‌ای را انجام داده‌ایم: تصور کنید سال ۲۰۴۲ است و به دنبال یک خودروی مدل ۲۰۲۲ هستید. چه چیزی شما را ناراحت خواهد کرد؟ چه چیزی باعث خوشحالی شما خواهد شد؟ در ادامه ۸ ویژگی را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم که شاید در طول ۲ دهه آینده از خودروها حذف شده و یا اینکه محبوبیت بالایی پیدا کنند.

فعال‌سازی حرکتی و کنترل ژست

در اواخر دهه ۸۰ میلادی نینتندو یک کنترلر گیم با نام U فورس را عرضه کرد. این کنترلر از حسگرهای حرکت مادون‌قرمز برای بازی‌ها و بدون لمس کنترلر استفاده می‌کرد. این دستگاه عملکرد ضعیفی داشت اما یک نوآوری جالب به شمار می‌رفت. ما حس می‌کنیم همین سرنوشت در انتظار کنترل‌های بدون لمسی خودروها می‌باشد. اولین بار که توانستیم درب پشتی فورد اسکیپ را با بردن پا زیر سپر عقب باز کنیم فکر کردیم این یک ویژگی جالب است. تصور می‌کنیم اکثر کنترل‌های حرکتی کابین خودروها همانند U فورس ناپدید خواهند شد و احتمالاً جای آن‌ها را تله‌پاتی کاذب الکترونیکی خواهد گرفت اما شاید پتانسیل استفاده از این ویژگی برای درب‌ها، شیشه‌ها و درب‌های پشتی وجود داشته باشد.

قضاوت ما: احتمالاً جذاب

پوشش‌های محافظتی بدنه

پوشش‌های محافظتی بدنه

چنین تجهیزاتی جدید نیستند اما قطعاً همه‌گیرتر از هر زمان دیگری شده‌اند. تقریباً تمامی کراس اوورها دارای پلاستیک‌های مشکی و رنگی در بدنه خود بوده و به نظر می‌رسد حتی خودروهای استیشن و ساده‌تر نیز روی به استفاده از این پوشش‌ها آورده‌اند. اگرچه استفاده از این پوشش‌ها در خودروهای ارزان منطقی است اما در استیشن‌های لوکس با قیمت ۶۵ هزار دلار احمقانه به نظر می‌رسند اما خب مشتریان اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.

قضاوت ما: ناپدید خواهند شد

نورپردازی

همه‌جا چراغانی شده است. بیرون خودرو، کابین و حتی جاهایی که معمولاً انتظارش را ندارید. نورپردازی داخلی را می‌توان به آسانی جزو محبوب‌ترین روندهای طراحی چند سال اخیر محسوب کرد. تمامی خودروها از هاچبک های کوچک گرفته تا سدان های لوکس دارای نورپردازی داخلی هستند و حتی راننده‌ها می‌توانند رنگ و نوع آن‌ها را تغییر دهند. گاهی اوقات چنین ترفندهایی جذاب هستند و گاهی هم نه اما خوب یا بد باید اذعان کرد چنین مواردی همه‌گیر شده‌اند. لامپ‌های پدالی به ویژه در بین برندهای لوکس محبوب هستند و برخی کانسپت های جدید نیز دارای نورپردازی پشت جلوپنجره و لوگوها هستند. آیا این تجهیزات در ۲۰ سال آینده هم جذاب خواهند بود؟ شاید.

قضاوت ما: ترکیبی/احتمالاً جذاب

جیر مصنوعی

آلکانترا، میکرو جیر، جیر مصنوعی و هر چیزی که دوست دارید بنامید در آغاز راه محبوبیت قرار دارد. آنچه به عنوان جایگزین چرم در خودروهای لوکس و سطح بالا مطرح شده هم‌اکنون به اکثر خودروها راه یافته است. قطعاً جیر مصنوعی مزیت‌هایی دارد چراکه از همان ظاهر و حس جیر واقعی سود برده و بادوام‌تر است؛ اما آیا همین متریال در ۲۰ سال آینده هم پابرجا خواهد بود؟

قضاوت ما: اکثراً ناپدید خواهد شد

تریم فیبر کربن و پیانو بلک

تریم فیبر کربن و پیانو بلک

فیبر کربن در معرض خطر از رده خارج شدن قرار دارد. هر خودرویی که می‌خواهد اندکی حس و حال اسپورت داشته باشد سریعاً از فیبر کربن و جیر مصنوعی استفاده می‌کند. اگرچه این تریم بر جذابیت کابین می‌افزاید اما همیشه این‌گونه نیست.

تریم پیانو بلک نیز به عنوان قطعاتی با ظاهر مشکی براق بیشتر در خودروهای رده متوسط دیده شده‌اند. این تریم نه‌تنها باعث اذیت چشم در هنگام تابش آفتاب می‌شود بلکه گردوغبار و اثرانگشت را هم به خود جذب می‌کند.

قضاوت ما: ناپدید خواهند شد

واقعیت افزوده

قطعاً این تکنولوژی نقاط مثبت زیادی دارد. به نظر می‌رسد واقعیت افزوده هماهنگی بسیار خوبی با نسل جدید خریدارانی دارد که خواهان ارتباط بهتر با محیط هستند. این تکنولوژی همانند سیستم‌های کنترل حرکتی در خودروهای لوکس بکار رفته و حدس می‌زنیم این تکنولوژی همانند ناوبری به عنوان یک ویژگی مستقل و هوشمند در خودروها باقی بماند.

قضاوت ما: شاید جذاب

تکنولوژی نیمه خودران

اتوپایلوت، FSD، سوپر کروز، بلو کروز و… همگی یک معنای مشخص دارند. این‌ها نام سیستم خودران و نیمه خودران برندهای مختلف بوده اما خب در برخی جزئیات کاملاً متفاوت هستند. قطعاً در بازار سیستم‌های برجسته‌ای وجود دارد اما هیچ‌کدام از آن‌ها خودران کامل نیستند. مهم نیست که صنعت خودرو چقدر از وجود این تکنولوژی هیجان‌زده می‌شود زیرا زیرساخت‌های جهانی همیشه چالش‌هایی را خواهند داشت. اگرچه این تکنولوژی سریعاً در حال بهبود است اما هنوز هم فاصله زیادی با عرضه سیستم‌های خودران کامل داریم.

قضاوت ما: اکثراً ناپدید خواهند شد

رنگ مات

رنگ مات قبلاً محبوبیت خوبی به دست آورده ولی خودروهای جدید هم هر از گاهی با این رنگ‌ها معرفی می‌شوند. ما فکر می‌کنیم رنگ مات در حال حاضر جذاب بوده اما مطمئن نیستیم که همین وضعیت را در ۲۰ سال آینده هم داشته باشد. خودروهای کارکرده اگر مراقبت کافی نداشته باشند شاهد خرابی رنگ خواهند بود.

قضاوت ما: ترکیبی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoblog

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. new RAMIN

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    آقای شاهین احمد زاده. ممنون از مطلب. پست جالبی بود

    این که چه چیز هایی در 20 سال دیگه تو خودرو ها حذف خواهد شد رو من نمیدونم ولی به نظرم کافیه خودرو های سال1980 رو ببنیم و سپس با مدل های2000 مقایسه کنیم. بعدش خودرو های سال 2000 رو ببنیم و بعد با 2020 مقایسه کنیم. در هر دو مقایسه حتی اگه یه مدل و از یه برند باشن از خورشید تا اورانوس فرق دارن.پس احتمالا خودرو های 20 سال دیگه فراتر از اون چیزی هستن که تصورشونو میکنیم! ولی به نظرم تا 20 سال دیگه خودرو ها شبیه اون خودروهای فیلم “من ربات هستم” خواهند بود. شاید هم تا اون موقع مفهوم حمل نقل به کلی زیر رو بشه و اون شکلی نشن.

    موافقم 30
    مخالفم 4
  2. VIPER

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    امیدوارم تکنولوژی خودران حذف شه
    اصلا چیزی نیست که بخواد به خاطرش مشتاق باشی

    موافقم 29
    مخالفم 36
    1. محمد

      ۱۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1485 ديدگاه)

      تبریک میگم به علت مخالف با برقی و خودران ها شما یک ماشین باز اصیلی و مستحق جایزه ، لطفاً براش کف بزنید😒😒😒😒

      موافقم 24
      مخالفم 31
  3. Kato

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (469 ديدگاه)

    چرا آینه های لنز مداربسته نذاشتین

    همان چیزی که در لکسوس تاکومی استفاده میشه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  4. new RAMIN

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    اولا شرمنده کامنتم بی مربوطه ولی یه خبر دارم اونم چه خبری!

    NIO ES8 خودرویی هست که از سپتامبر 2021 (یعنی 2 ماه پیش ) در بازار نروژ عرضه شد. خب این خودرو اوایل راه هست و فعلا آمار فروشش منتشر نشده ولی با توجه تست اخیر در نروژ صورت گرفته احتمال موفقیت این خودرو بالاس! بد هم بالاس!
    https://insideevs.com/news/541744/nio-es8-bjorn-range-test/
    تستی صورت گرفته بین مقایسه میزان پیمایش تسلا x revan و آئودی etron 55 و nio es8 که نتایج از جالب هم جالب تره! خب بریم سراغ آمار و ارقام:

    NIO ES8 مدل AWD با باتری 100KW
    تست با سرعت 90 کیلومتر= پیمایش 397کیلومتر
    رینگ 21 اینچی. دمای هوا 11 درجه سانتی گراد

    تست با سرعت 120 کیلومتر= پیمایش 292کیلومتر
    رینگ 21 اینچی. دمای هوا 6 درجه سانتی گراد.

    آئودی e tron 55
    تست با سرعت 90 کیلومتر = پیمایش 370کیلومتر
    رینگ 20 اینچی. دمای هوا 18 درجه سانتی گراد!

    تست با سرعت 120کیلومتر= پیمایش 270 کیلومتر
    رینگ 20 اینچی. دمای هوا 18 درجه!

    تسلا X revan
    تست سرعت 90 کیلومتر = پیمایش 520 کیلومتر
    رینگ 20 اینچی. دمای هوا 18 درجه سانتی گراد!

    تست سرعت 120کیلومتر= پیمایش 402کیلومتر
    رینگ 20 اینچی. دمای هوا 15 درجه سانتی گراد!

    NIO در دمای 11 درجه و 6 درجه تست شد ولی رقباش در دمای 18 درجه!!! حالا اختلاف رو ببیند!! حالا من میگم چین سلطانه بعد یه عده میگن خورشید دور زمین میچرخه!
    هرچقدر دمای کمتر باشه ماشین برقی افت وحشتناکی تو میزان پیمایش میکنن (همونطور که تو پست درگ تایکان با rs6 آوانت گفتم برای همین مشکل باتری لیتیومی در دمای پایین هست که چانگان نسل جدید خنک کننده ها باتری رو معرفی کرد که با فرکانس های الکترومغناطیس کار میکنه و در دماهای منفی 10 درجه 50 الی 70کیلومتر به افزایش برد خودرو کمک میکنه…)

    حالا جدا از میزان پیمایش بد نیست یه نگاهی به قیمت این 3خودرو در اروپا بی اندازیم
    NIO ES8 = حدودا 55 الی 65 هزار یورو
    audi etron 55 = حدود 70 هزار یورو (پایه!)
    tesal x revan = حدود 95 هزار یورو (پایه!)

    کشور نروژ کشوری هست برای درخشش ماشین های برقی چینی…خب BYD تانگ برقی و NIO ES8 هم 2 ماهی میشن فروششون شروع شده…اگه تا سال آینده خوب بفروشن (که قطعا میفروشن!) موفقیتشون در بازار های دیگر راحت تر خواهد بود… که به نظرم امری ناممکن نیست.

    موافقم 9
    مخالفم 28
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    این مقاله ، یک مقاله‌ی نسبی به حساب می‌آید !

    بهتره این را در نظر بگیریم که ۲۰ سال پیش در خودروها چه بوده که امروزه دیگر نیستند و همین امر را مطابقت بدانیم برای ۲۰ سال آینده !

    اتفاقاً نظر من هست که در آینده از فیبر کربن بیشتر استفاده میشود و با ارزان‌سازی به خودروهای معمولی وارد میشود چون هم مقاومت بالایی دارند و هم بسیار سبک هستند !

    اما یعنی ۲۰ سال دیگر خودروها روی زمین هستند یا در هوا !
    تکنولوژی دیگر سالانه جلو نمیرود و شده روزانه !

    به شخصه ۲۰ سالِ دیگر ، خودرو را ربات میپندارم که فقط به او مقصد را میدهیم و اون ما را در کمال آسایش به مقصد میرساند و ما هم مینشینیم روی صندلی و از فضای مجازی خودروها با نوشیدن چای قهوه (نوشابه!) به مقصد میرسیم !

    فکر میکنم در آینده فقط مانیتورهای چند بعدی هستند که در داخل همه را مجذوب میکنند و این نیست که فکر کنیم دکمه‌ای هست یا طراحی داخلی با کربن یا پیانو‌ بلک !

    فکر میکنم اینقدر پیشرفت باشد که رنگ‌ها‌ی بدنه تغییر کنند به انتخاب سرنشینان مثل تِم موبایل و پلاستیک‌های مراقبتی گلگیرها و رکاب جای خودشان را به رنگ‌های مقاوم در برابر ضربه و سنگ‌خوردگی بدهند بدون پوشش و یا شاید هم خودترمیم باشند !

    ۲۰ سال آینده ما خودرو نداریم ، ربات داریم ، مطمئن باشید !
    خداحافظ رانندگی !
    یه زمانی هم با اسب و دُرُشکه جابجا میشدند و حالا جنبه‌ی ورزش و تفریح به حساب می‌آید که احساسم در مورد رانندگی شخصی هم چنین است ، پس در روزگارِ حال زندگی کنید که مطمئناً برای فرزندانتان دست‌نیافتی میشود حتی همین رانندگی معمولی با پراید و پژوهایِ لگن !

    احساسم میگوید ، رانندگی ‌‌های متداول امروزی در آینده امری لاکچری به حساب می‌آید و بسیار پرهزینه و گران و مطمئناً خودرو وسیله‌ای میشود با کنترل از راه دور و نزدیک از طریق برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها !

    موافقم 18
    مخالفم 8
  6. new RAMIN

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    شرمنده کامنتم بی مربوطه ولی یه خبر دارم اونم چه خبری!
    NIO ES8 خودرویی هست که از سپتامبر ‭2021‬ (یعنی 2 ماه پیش ) در بازار نروژ عرضه شد. خب این خودرو اوایل راه هست و فعلا آمار فروشش منتشر نشده ولی با توجه تست اخیر در نروژ صورت گرفته احتمال موفقیت این خودرو بالاس! بد هم بالاس!
    https://insideevs.com/news/541744/nio-es8-bjorn-range-test/
    تستی صورت گرفته بین مقایسه میزان پیمایش تسلا x revan و آئودی etron 55 و nio es8 که نتایج از جالب هم جالب تره! خب بریم سراغ آمار و ارقام:

    NIO ES8
    تست با سرعت 90 کیلومتر= پیمایش ‭397‬کیلومتر
    رینگ 21 اینچی. دمای هوا 11 درجه سانتی گراد

    تست با سرعت ‭‭‭120‬‬‬ کیلومتر= پیمایش ‭292‬کیلومتر
    رینگ 21 اینچی. دمای هوا 6 درجه سانتی گراد.

    آئودی e tron 55
    تست با سرعت 90 کیلومتر = پیمایش ‭370‬کیلومتر
    رینگ 20 اینچی. دمای هوا 18 درجه سانتی گراد!

    تست با سرعت ‭‭‭120‬‬‬کیلومتر= پیمایش ‭270‬ کیلومتر
    رینگ 20 اینچی. دمای هوا 18 درجه!

    تسلا X revan
    تست سرعت 90 کیلومتر = پیمایش ‭520‬ کیلومتر
    رینگ 20 اینچی. دمای هوا 18 درجه سانتی گراد!

    تست سرعت ‭‭‭120‬‬‬کیلومتر= پیمایش ‭402‬کیلومتر
    رینگ 20 اینچی. دمای هوا 15 درجه سانتی گراد!

    نیوes8 در دمای 11 درجه و 6 درجه تست شد ولی رقباش در دمای 18 درجه!!! حالا اختلاف رو ببیند!! حالا من میگم چین سلطانه بعد یه عده میگن خورشید دور زمین میچرخه!هرچقدر دما کمتر باشه ماشین برقی افت وحشتناکی تو میزان پیمایش میکنن
    (همونطور که تو پست درگ تایکان با rs6 آوانت گفتم برای همین مشکل باتری لیتیومی در دمای پایین هست که چانگان نسل جدید خنک کننده ها باتری رو معرفی کرده که برای کسب اطلاعات بیشتر از اون تکنولوژی بی زحمت به اون پست مراجعه فرماید) حالا جدا از میزان پیمایش بد نیست یه نگاهی به قیمت این 3خودرو در اروپا بی اندازیم
    NIO ES8 = حدودا 55 الی 65 هزار یورو
    audi etron 55 = حدود 70 هزار یورو (پایه!)
    tesal x revan = حدود 95 هزار یورو (پایه!)

    کشور نروژ، کشوری هست برای درخشش ماشین های برقی چینی…خب BYD تانگ برقی و NIO ES8 هم 2 ماهی میشن فروششون شروع شده…اگه تا سال آینده خوب بفروشن(که قطعا میفروشن!) موفقیتشون در بازار های دیگر راحت تر خواهد بود…که به نظرم امری ناممکن نیست.

    موافقم 5
    مخالفم 22
  7. NAVID۰۰۹۸

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    آقا یه چیزی بگم در مورد خودروهای آمریکایی قدیمی !
    دیدید برخی از کادیلاک‌ها و لینکلن‌ها و اولدوزمبیل‌های ۴۰ تا ۵۰ سال پیش یه آپشن‌هایی داشتند که من در برخی از آن‌ها میبینم و تعجب میکنم حتی روی خودروهای لاکچری امروزشان هم قفل هست 😂❤👑 !
    حقیقتاً این آمریکایی‌ها یه زمانی چه چیزهایی تولید میکردند و امروز اینقدر معمولی شده‌اند !

    همین کادیلاک از نوآورترین‌های جهان بود که بنز هم به پایش نمیرسید و امروز اینقدر حقیر شده ( حقیر شده چون گذشته‌اَش بسیار از امروز باشکوه‌تر بوده )!

    تنها خودرویی که میشه به آمریکایی بودنش امیدوار بود از نسل اول تا امروز از همه‌ی خودروهای جهان متمایز است ( کروت ) هست که از نسل اولش خاص و جذاب بوده تا همین جدیدها !!!

    اما اگر توجه کرده‌ باشید ، همیشه چرم و چوب دو بخش جدانشدنی از صنعت خودرو بوده‌اند که در آینده هم هستند و با استفاده‌ی بسیار بیشتر ❤

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. Navid_A.J

      ۱۸ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      دقیقا موافقم. اینجا که اومدم و دیدم، تأسف خوردم برای اون همه شکوه و پیشتازی که داشتن و الان فقط شده خاطره. خیلی معمولی شدن. ولی میشه گفت فهمیدن اشتباه کردن و دارن جبران میکنن. محصولات 2018 به اینور این تغییرات و پوست اندازی در GM رو نشون میده.

  8. امیرعباس

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (118 ديدگاه)

    من واقعا مات رو دوست دارم و امیدوارم که حذف نشود

    موافقم 5
    مخالفم 4
  9. Matin

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (14 ديدگاه)

    قشنگ قلب مارو هدف گرفتن همه ی اون چیز هایی که ماشین باز ها دوس دارن داره حذف میشه البته بجز خودران.

    موافقم 2
    مخالفم 4
  10. Swedish arrogant tiger

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    پوشش های پلاستیکی محافظ بدنه اتفاقا جالب هستن و حال و هوای آفرود میدن به ماشین البته اگه روی گزینه های درست و بجا اجرا بشن.
    فیبر کربن هم میتونست همچنان جذاب باشه اگه هرکسی از راه رسید این متریال رو به عنوان تیون به همه جای ماشین نمیچسبوند.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. Reza+ar

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (270 ديدگاه)

    بعید میدونم آینده صنعت خودرو این باشه

  12. ‌...

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (4901 ديدگاه)

    ع چ خوشگل 😐

  13. Shayan

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (61 ديدگاه)

    اگر اینجوریه من خودرو های الان رو بیشتر دوست دارم

  14. Philipp

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    نه رنگ مات نهههههههه

  15. میثم

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    سیستم خودران تازه داره گل میکنه
    چطوری حذف میشه؟؟؟

  16. Amin

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (36 ديدگاه)

    شاید بیست سال بعد همه ماشین ها بدنه پلاستیکی داشته باشند ولی جنس پلاستیک محکم باشه و پلاستیک سبک تر هم هست.

  17. محمد

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولی واقعیتی که هست برای ما ایرانی ها در ۲۰ سال آینده
    قطعا پژو و پراید هنوز تو خیابونامون هست
    شایدم مدل صفر کیلومترش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا