پورشهچشم انداز

گذر زمان بر هایپرکارها، پورشه 959 در برابر پورشه 918 اسپایدر

اگر به وضعیت صنعت از دوره‌ی ریاست جمهوری رونالد ریگان در آمریکا تا به امروز دقت کنیم می‌بینیم که گذر زمان همه‌چیز را تغییر داده است و اسباب لوکس گران‌تر و گران‌تر شده‌اند. درواقع ما برای این بررسی خودرویی، یک سوپراسپرت دهه‌ی ۸۰ میلادی را به خیابان‌های میامی کشاندیم، پورشه ۹۵۹ سال ۱۹۸۷ با کارکرد پایین که کمتر کسی سوار آن شده است. این خودرو که الهه‌ی سوپراسپرت‌هاست هرگز به‌صورت رسمی در آمریکا به فروش نرسید اما عرضه‌ی این خودرو در دنیای خودروهای سطح بالا در جهان مثل یک زمین‌لرزه بود.

2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
۲۰۱۵ Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
به نظر من این خودرو مهندسی معکوس یک فضاپیما بود، معادل هواپیمای جاسوسی SR-71 بلکبرد در دنیای خودرو. خودرویی ساخته‌شده از آلومینیوم و پلاستیک تقویت‌شده از جنس جلیقه‌های ضدگلوله که به پیشرانه‌ی شش سیلندر خطی مجهز شده است. پیشرانه‌ای که همراه با توربوشارژ، خنک‌کننده مایع سرسیلندر و ایرکولر سیلندرها ۴۴۴ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. در نظر داشته باشید که این میزان قدرت دو برابر نیروی ۹۱۱ های تولیدی آن زمان بود. پورشه ۹۵۹ برخلاف خودروی خونین F40 فراری تمام چرخ متحرک بود.
2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
۲۰۱۵ Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
سیستم انتقال نیروی AWD این خودرو مثل سایر سیستم‌های انتقال نیروی قدیمی آن زمان نبود، این سیستم پیشرفته قابلیت برنامه‌ریزی و تنظیم داشت. درواقع شرایط رانندگی فراتر از درک راننده بود و خودرو خودش وضعیت چهارچرخ را مطابق با شرایط انتخاب می‌کرد. در آن زمان این تکنولوژی و قدرت محاسبات پیشرفته‌تر از کومودور ۶۴ بود. ارتفاع ۹۵۹ قابل تنظیم بود و وضعیت کمک‌فنرها هم در سه حالت از داخل کابین تنظیم می‌شد. گیربکس این خودرو شش دنده‌ی روبه‌جلو داشت که اولین دنده‌ی آن G نامیده می‌شد که به کلمه‌ی زمین اشاره داشت. پره‌های توخالی منیزیمی این خودرو، حفره‌های هوای تایرها را بررسی می‌کرد و با اندازه‌گیری فشار تایرها می‌توانست وضعیت ترک خوردن یا سالم بودن آن را اعلام کند. جالب این‌که ۹۵۹ در آن زمان دور با استفاده از سیستم دنلاک می‌توانست با کمترین فشار هوا در تایر و چرخ پنچر در سرعت‌های متوسط حرکت کند!
2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
۱۹۸۹ Porsche 959 and 2015 Porsche 918 Spyder
طراحی ۹۵۹ ترکیبی از طراحی ۹۱۱ و یک خودروی مسابقه‌ای است که به طرز شگفت‌انگیزی خوب از آب درآمده است. خودرویی که با طراحی بیرونی ساده در تکنولوژی پیشرو بود و از خودروی افسانه‌ای کانتاش لامبورگینی سریع‌تر بود. شاید پیامبر بهترین لقبی باشد که می‌توان بکار برد. پیامبری برای صنعت خودرو که معجزه‌های آن دو توربوشارژر، کنترل کمک‌فنرهای تطبیقی، سیستم انتقال قدرت AWD و پره‌های توخالی رینگ بودند.
2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
۲۰۱۵ Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
نرخ جرائم در شهر میامی بسیار بالاست و این شهر عنوان پایتخت قتل در آمریکا را از آن خود کرده است. تجارت غیرقانونی مواد مخدر ثروت‌های پوچی را وارد منطقه کرده است از برخی جهات این ویژگی به نفع بنگاه‌های معاملات وسایل نقلیه است به‌طوری‌که پول زیادی برای خریدوفروش خودروهای سطح بالا، اسکله‌ها و قایق‌ها در گردش است. درهرحال از هدف دور نشویم، منظور از بیان این شرایط نشان دادن نقش پول مواد مخدر در وسایل نقلیه سطح شهر بود.
2015 Porsche 918 Spyder
۲۰۱۵ Porsche 918 Spyder
حال به سراغ نسخه مدرن ۹۵۹ می‌رویم پورشه ۹۱۸ پلاگین هیبرید اسپایدر. این مدل درست مثل شهر میامی بزرگ‌تر و جذاب‌تر از مدل قدیمی است. این دو خودرو نه‌تنها با یک نشان مشترک بلکه با یک اصول مشترک ساخته شده‌اند. ۹۱۸ یک نمونه‌ی برتر تکنولوژیکی برتر به همان سبک و سیاق پورشه ۹۵۹ است. ۹۱۸ با باتری‌ها و موتورهای الکتریکی‌اش درست مثل سیستم AWD در ۹۵۹ تکنولوژی جدیدی را وارد دنیای سوپراسپرت‌ها کرده است.
2015 Porsche 918 Spyder
۲۰۱۵ Porsche 918 Spyder
2015 Porsche 918 Spyder
۲۰۱۵ Porsche 918 Spyder
پورشه ۹۱۸ با ساختار فیبر کربنی همان ترکیب فلزهای سبک و پیچیده ۹۵۹ را تکرار کرده است. هر دو خودرو نه برای مسابقه بلکه با صندلی‌های سرنشین و سیستم استریو برای خیابان‌ها طراحی شده‌اند. هر دو خودرو که شاهکارهای این صنعت هستند با استفاده از تکنولوژی عملکردی جادویی را رقم می‌زنند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۲ ثانیه‌ای ۹۱۸ جا پای صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۳.۶ ثانیه‌ای ۹۵۹ گذاشته است. شتابی که ناممکن به نظر می‌رسد.
2015 Porsche 918 Spyder
۲۰۱۵ Porsche 918 Spyder
2015 Porsche 918 Spyder
۲۰۱۵ Porsche 918 Spyder
ارتباط جدیدترین سوپر اسپرت پورشه یعنی ۹۱۸ با استایل اسپرت مسابقه‌ای و کالیپرهای ترمز سبز اسیدی پرزرق‌وبرقش با بنای اصلی ۹۱۱ به کمترین حد خود رسیده است. در شهر میامی که سوپراسپرت‌ها به‌وفور دیده می‌شوند توجه مردم به این خودرو جالب بود به‌طوری که در مدت تست دوروزه‌ی این خودرو افراد زیادی با دوربین موبایل خود از این خودرو عکس می‌گرفتند. البته شاید دلیل این جلب توجه رفتار ما و تخت گاز با صدای مهیب موتور ۴.۶ لیتری در حین بررسی بود.
2015 Porsche 918 Spyder
۲۰۱۵ Porsche 918 Spyder
تنها واژه‌ای که درخور تعریف کردن پیشرانه این خودرو محسوب می‌شود انفجار قدرت است. در هر زمان، هر حالت و هر جا با فشردن پدال گاز هیچ سروصدای اضافه‌ای از موتور شنیده نمی‌شود و در فاصله یک میلی‌ثانیه گیربکس دو کلاچه این خودرو قدرت را مثل یک دینامیت منفجر می‌کند. باید از کنار این خودرو گذر کنید تا بفهمید چه اتفاقی می‌افتد و چه صدای خشن و بی‌واسطه‌ای از موتور خارج می‌شود. صدا در پیشرانه هرکسی را مبهوت این انفجارهای متناوب می‌کند.
1989 Porsche 959
۱۹۸۹ Porsche 959
باوجود ریشه‌ی یکسان، ۹۵۹ یک خودروی متفاوت است. با توجه به واکنش نه‌چندان دل‌چسب مردم خیابان به این خودرو، برای جوانان بی‌توجه امروز این خودرو نه یک خودروی ترسناک بلکه یک پورشه ۹۱۱ با کیت بدنه‌ی استادانه است. این خودروی شخصی که چندان قدیمی هم نیست با قیمتی نزدیک به ۱ میلیون دلار بیشتر از این‌ها ارزش توجه دارد.
1989 Porsche 959
۱۹۸۹ Porsche 959
بدون قصد اهانت به ۹۵۹، رانندگی با آن بیشتر شبیه به رانندگی با یک ۹۱۱ قدیمی است. این خودرو با چرم داخلی متالیک، قطعات کابین متناسب و میدان دید خوب مطمئناً یک سر و گردن بالاتر از سوپراسپرت‌های دهه‌ی ۸۰ بوده است. البته حالا سوپراسپرت‌های زیادی این فضا را بهتر کرده‌اند به‌طوری‌که انگار تکنولوژی‌های ۳۰ ساله‌ی این خودرو دیگر رنگی از دنیای دیجیتال ندارند. تولید و انتقال قدرت در این خودرو با مکانیسم آن دوره طراحی شده و با افزایش دور موتور، قدرت افزایش پیدا می‌کند و به پیک بالا می‌رسد. شاید کسی فکرش را نمی‌کرد اما توربوشارژ متوالی ۹۵۹ هم با مقداری تأخیر همراه شده بود. توربوی ۹۵۹ در دورهای بالاتر از ۴۰۰۰ دور بر دقیقه خودش را نشان می‌دهد. رویه‌ای که دیگر در ۹۱۸ مدرن دیده نمی‌شود. ۹۵۹ در یک جمله یک خودروی خوب با فرمانپذیری مناسب بود که سیستم فرمانپذیری آن نسبت به سیستم‌های جدید در سطح بالایی قرار می‌گرفت.
1989 Porsche 959
۱۹۸۹ Porsche 959
برخلاف صدای موتور تقویت‌شده و مصنوعی خودروهای امروز، صدای غرش موتور ۹۵۹ با افزایش دور و سرعت افزایش می‌یابد. صندلی‌های این خودرو هم به طرز خارق‌العاده‌ای بهتر و راحت‌تر از صندلی‌های با رنگ و لعاب مسابقه‌ای ۹۱۸ است. به غیر از وسایل و کنترلرهای منحصربه‌فرد خودرو همان‌طور که گفتیم با طراحی کابین مشابه با ۹۱۱ های قدیمی مواجه هستیم که این شباهت هم بیشتر از همه از وسواس بیش‌ازحد در تلاش برای طراحی جذاب و محل قرارگیری تجهیزات کابین نشأت گرفته است. پدال ترمز این خودرو بدون نقص است اما کمی با خودروهای جدید فرق دارد. این پدال به‌قدری سفت است که اگر فقط با خودروهای دهه‌ی جدید رانندگی کرده باشید احساس می‌کنید که مشکلی در این سیستم به وجود آمده است.
1989 Porsche 959
۱۹۸۹ Porsche 959
شاید در خیابان ۹۵۹ به‌اندازه‌ی ۹۱۸ توجه افراد را جلب نکرد اما کسانی که ۹۵۹ را می‌شناختند همه‌چیز را در مورد این خودرو می‌دانستند و پیش خود می‌گفتند “هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که بتوانم یکی از این خودروها را در عمر خود ببینم!” بیشتر این افراد سنی بین ۴۰ تا ۴۵ سال داشتند و به نظر می‌رسید که پورشه ۹۵۹، خودروی رؤیاهای نوجوانی‌شان بوده است. چرا باید از بی‌توجهی جوانان امروز به پورشه ۹۵۹ خرده بگیریم؟ جوانان امروز هم درست مثل جوانان دهه‌ی ۸۰ میلادی، سوپراسپرت زمان خود یعنی پورشه ۹۱۸ را بیش‌تر می‌پسندد و رویای رانندگی با آن را در سر می‌پرورانند. شاید در سال ۲۰۴۰ فرزندان جوانان امروز هم پورشه ۹۱۸ قدیمی را نادیده بگیرند و به هایپرکار آن عصر پورشه عشق بورزند.
2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
۲۰۱۵ Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
و در آخر این همان چیزی است که باید باشد. یک خودرو فقط برای مدتی می‌تواند در قله‌ی تکنولوژی بماند. هایپرکارهای قدیمی در جاده‌ی پیشرفت تکنولوژی به حسرتی برای مردان پیرتر تبدیل می‌شوند. مردانی که در سنین جوانی عاشق چنین خودروهای جذابی شده بودند. بخشی از وجود ما امیدوار است که در سال ۲۰۴۰ دیگر ۹۱۸-ای در کار نباشد. چرا که هایپرکارها بیش از سایر خودروها به زمان وابسته‌اند و تا زمانی که هایپر هستند با لبه‌های تیز و قطعات منحصربه‌فردشان جذاب‌اند. وصیت‌نامه‌ی هایپرکارها این است که تا زمانی که قلبشان می‌تپد باید از نهایت سرعت آن‌ها لذت برد چراکه با گذر زمان در پشت اجساد زیبایشان مدفون می‌شوند.
مشخصات
خودرو پورشه ۹۱۸ اسپایدر ۲۰۱۵ پورشه ۹۵۹ سال ۱۹۸۹
قیمت پایه دلار۸۴۷,۹۷۵ دلار۲۲۷,۰۰۰
قیمت خودروی تست شده دلار۸۷۵,۱۷۵ دلار ۲۲۷,۰۰۰
ابعاد
طول ۴۶۴.۳ سانتی‌متر ۴۲۶.۰ سانتی‌متر
عرض ۱۹۴.۰ سانتی‌متر ۱۸۳.۹ سانتی‌متر
ارتفاع ۱۱۶.۶ سانتی‌متر ۱۱۹.۹ سانتی‌متر
طول محور ۲۷۳.۰ سانتی‌متر ۲۲۷.۱ سانتی‌متر
پیشرانه
موتور DOHC 32 سوپاپ-۸ سیلندر
4593 سی سی (۲۸۰ cu in)
توربوشارژ متوالی DOHC 24 سوپاپ -۶ سیلندر خطی
2849 سی سی (۱۷۴ cu in)
قدرت به اسب بخار در دور موتور ۶۰۸ @ ۸۷۰۰ ۴۴۴ @ ۶۵۰۰
گشتاور به نیوتن متر در دور موتور ۵۲۹ @ ۶۷۰۰ ۴۹۰ @ ۵۵۰۰
تزریق سوخت تزریق مستقیم تزریق دریچه مرکزی
دور موتور حداکثر ۹۰۰۰ rpm ۷۳۰۰ rpm
موتورها دو موتور مغناطیسی دائمی AC; جلو: ۱۲۹ اسب بخار, وسط: ۱۵۶ اسب بخار
قدرت نهایی پیشرانه ۸۸۷ اسب بخار ۴۴۴ اسب بخار
Lb Per HP ۴.۲ ۷.۹
انتقال قدرت
گیربکس هفت سرعته دو کلاچه اتوماتیک شش سرعته دستی
چرخ متحرک چهار چرخ چهار چرخ
نتایج بررسی کاراند درایور
شتاب
۰–۴۸ کیلومتر بر ساعت ۱ ثانیه ۱.۵ ثانیه
۰–۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۲ ثانیه ۳.۶ ثانیه
۱۶۱-۰ کیلومتر بر ساعت ۴.۹ ثانیه ۸.۸ ثانیه
۰–۲۰۹ کیلومتر بر ساعت ۷.۹ ثانیه ۱۵.۹ ثانیه
یک‌چهارم مایل در سرعت ۹.۸ ثانیه در سرعت ۲۳۳ ۱۲ ثانیه در سرعت ۱۸۶
حرکت از, ۸–۸۰ KMH ۲.۴ ثانیه
تخت گاز, ۴۸–۸۰ KMH ۲.۴ ثانیه ۱۱.۹ ثانیه
تخت گاز, ۸۰–۱۱۲ KMH ۱.۷ ثانیه ۸.۸ ثانیه
نهایت سرعت ۳۴۴ کیلومتر بر ساعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت
شاسی
ترمز از ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت تا صفر ۴۳.۲۸ متر ۵۰.۵۹ متر
تحمل شتاب جانبی در محدوده,
300-فوتی
۱.۱۰ g ۰.۸۷ g
وزن
محدود ۱۶۹۰ کیلوگرم ۱۵۸۹ کیلوگرم
درصد وزن در جلو/عقب ۴۴ جلو/۵۶ عقب ۴۰ جلو/۶۰ عقب
سوخت
مصرف جاده‌ای/ شهری لیتر در صد کیلومتر ۱۱.۷۶/۹.۸
نتایج بررسی پورشه ۹۱۸ اسپایدر در سال ۲۰۱۵ توسط کارانددرایور نتایج بررسی پورشه ۹۵۹ در سال ۱۹۸۷ توسط کارانددرایور
منبع: caranddriver

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ تهیه شده و درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. KING 918

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    وای 959 تنها رقیب f40 ………
    پروردگارا در زمان خودش شتاب 3.6 ای خدا ما کجاییم پورشه کجا …………….
    و عزیز دلم یار خوشگلم 918 که دیگه زبان از وصف او ناتوان است …………
    پورشه دوسسسسسسسسسسسسسسست دارم به مولا ………………………………

    1. KING 918

      ۲۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      خدایا شتاب 2.2 یعنی تو ماشین باشی لانچ کنه وا ویلا …………
      یعنی این وزیر صنعت رو تو ماشین بذاری لانچ کنه بعد بهش بگی ماشین های ایرانی فقط قشنگی ماشین های خارجی رو ندارن ها ……….برو عمو …………

      1. جوشکار خسه

        ۲۰ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        لانچ کنه ایشون قلنچ میکنه.

    2. shahab

      ۲۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      این 2تا معشوقه خیلیا هستن عاشقان پورشه 2015 و عاشقان پورشه1990
      خدایا میشه ماهم یه 918رو از نزدیک ببینیم و لمس کنیم و لذت ببریم؟؟؟

    3. غرق در خون

      ۲۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من رو هم در عشق خودت سهیم بدون..

    4. great britain

      ۲۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      منم به نوبه خودم در پیشگاه این ابر اسطوره زانو زده و آلمان کبیر رو میستایم..
      هرچند عاشق ماشینای بریتانیاییم و معتقدم بریتانیا پیشرفته ترین کشور بعد از آلمان هست اما در مقابل این ابر هیولای دلفریب همیشه کم میارم و زبانم قاصر از نوشتنه..

    5. احمد باقری

      ۲۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (4711 ديدگاه)

      باید هم قیمتش نسبت به خیلی از هایپر کارها کمتر باشه، نباید هم بیشتر بگیره، چون هزینه زیادی که بابت یک طراحی منحصر به فرد، شیک و متفاوت میشه رو پورشه هیچ وقت انجام نمیده. نکنه انتظار داشتی همون طراحی تکراری و قورباغ ای شکل رو بده بیرون و مثل فراری هم قیمت داشته باشه. اصلا مقایسه پورشه با فراری و خیلی دیگه از شرکتهای خودروسازی اشتباه. پورشه هرچقدر هم خوب باشه، ارزش خرید نداره، چون آدم حاضره بیشتر پول بده، ولی ماشینی داشته باشه که ابهت، خشونت، زیبایی، روح تهاجمی و تکنولوژِی رو باهم داشته باشه.

      1. aston martin

        ۲۱ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (1331 ديدگاه)

        احمد دختر ک نیستی همش به ظواهر توجه داری
        تو ا جهت فنی خودرو رو بررسی کن و بعد تعمیمش بده به فراری و از جهت قیمتی هم مقایسه انجام بده میفهمی کدوم انتخاب معقول تریه
        فعلا ک تو متن نوشته ملته چشمو دل سیره میامی هم تو کفش بودن .

  2. mehran911

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2128 ديدگاه)

    ممنون از پدال
    و ممنون از آقای نیک سیرت بخاطر ترجمه خوبش

  3. علي رضا

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (228 ديدگاه)

    عالی بود..خیلی ممنون آقای نیک سیرت

  4. Carbonado Aventador

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (4496 ديدگاه)

    قیمت پورشه 959 الان 227 دلار هست؟؟؟
    یعنی یه میلیون تومن نمیشه….
    بعد ما باید بریم پراید مدل 1380 رو 10 میلیون بخریم….
    بریم امریکا یه پورش بخریم…!

    1. خسته شده

      ۲۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (623 ديدگاه)

      سه تا صفر کمتر گذاشت اشتباهه لپی بود!

    2. محمد

      ۲۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1674 ديدگاه)

      باهوش خان پژو ۴۰۵ تو امریکا هزار دلاره بعد این لامصب که زبان آدمیزاد از وصفش ناتوانه ۲۲۷ دلار؟؟

      1. Carbonado Aventador

        ۲۰ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (4496 ديدگاه)

        خب منم واسه همین برق از سرم پرید…
        227 دلار رو که دیدم قرنیه چشمم گشاد شد…!

        1. great britain

          ۲۰ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (2 ديدگاه)

          مرد حسابی ۲۲۷ دلار که خرج آرایشگاهو شامپوشو واکسشم نیس.. هرکی عاشقش شد باید خرجش کنه.. عشق زیباروی که مفتی مفتی نیست..
          فقط آلمان.. بعدش بریتانیا..

        2. ИN

          ۲۱ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (543 ديدگاه)

          قرنیه ی چشم گشاد میشه؟؟؟:/

        3. Carbonado Aventador

          ۲۱ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (4496 ديدگاه)

          البته 22700 درسال 1980 هستا…
          من اون موقعی که متنو دیدم 227 دلار بود و سال 1980 رو ننوشته بود…!
          واسه همین اشتباه کردم!!!!

        4. great britain

          ۲۱ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (2862 ديدگاه)

          داداش great britain چرا اسم منو رو خودت گذاشتی!!!!!
          حالا گذاشتی اشکال نداره.چرا اول آلمان بعد بریتانیا!!!!!
          مگه نمیدونی من بدجووووووور تعصب دارم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    3. علی

      ۳۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (205 ديدگاه)

      227000 دلار قمیت اون زمانه تازه
      به پول امروز 959 گرون تر از 918 هس، ناسلامتی کلکسیونیه…
      تو مقاله هم اشاره شده بهش که نزدیک به یک میلیون قیمت داره!!!

  5. جواد

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (986 ديدگاه)

    اخرین خط جدول مقایسه دقت کردین یعنی این قدر برنامه کار اند درایور قدمت داره ماشاالله خوب مونده

  6. سیاوش

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اوووف این نشونده قدرت پورشه است فوق العادست

  7. ali ayat

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (715 ديدگاه)

    ﺗﻮ ﻣﺤﻠﻤﻮﻥ ﭘﻮﺭﺷﻪ ﭘﺎﺭﮎ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ
    ﺟﺎﺗﻮﻥ ﺧﺎﻟﯽ

    ﮐﻮﺩﮎ ﻋﻘﺪﻩ ﺍﯼ ﺩﺭﻭﻧﻢ ﻣﯿﮕﻔﺖ :خط ﺧﻄﯿﺶ ﮐﻦ! ﮐﻮﺩﮎ ﺭﻭﺷﻨﻔﮑﺮ ﺩﺭﻭﻧﻢ ﻣﯿﮕﻔﺖ :خاک برمخت.ﮐﻮﺩﮎ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺩﺭﻭﻧﻢ ﻣﯿﮕﻔﺖ:ﺍﻟﺤﺴﻮﺩ، ﻻﯾﺴﻮﺩ،لامرض!هیچى دیگه ﺩﺳﺘﻪ ﺟﻤﻌﯽ ﺩﺭﮔﯿﺮﺑﻮﺩﻥ
    که یهوﺧﺮ ﺩﺭﻭﻧﻢ ﯾﻪ ﻟﮕﺪﺑﻬﺶ ﺯﺩﺻﺪﺍﺵ ﺩﺭﺍﻭﻣد همه با هم فرارکرد

  8. ali ayat

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (715 ديدگاه)

    نه حالا خداییش طراحیش نسبت به پنجاه سال پیش فرقی نکرده؟!نه خداوکیل

  9. رامتین

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    اصلا در این شکی نیست که مهندسی پورشه بینظیره. مطمئنا فناوریش بالاتر از لافراری و مک لارنه (چه برسه به دیگر خودروها) این موضوع در کلیپی که اخیرا هم منتشر شد مشخص گردید. واقعا آلمان بینظیره. سالهاست که صنعتی ترین کشور قاره سبز بوده. رابطشون هم با ایران بد نیست اما امان از فرانسویها:)

  10. Archi KHAN

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    پورشه وارث یک دنیا عظمت و تکنولوژی …

    1. KING 918

      ۲۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      خودرو سازی یعنی ………و ……………..
      من نمیگم Archi khan خودت بگو به شما بیشتر میاد ……فداتم

      1. Archi KHAN

        ۲۰ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (2200 ديدگاه)

        من ارادت دارم …
        شما و همه بچه های پدال گل هستین گُل

        1. پسر خسته

          ۲۰ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (9 ديدگاه)

          گل خودتی اما دست درد نکنه.،
          خودرو سازی یعنی ………و ………… = شما و همه بچه های پدال ؟!

        2. Carbonado Aventador

          ۲۱ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (4496 ديدگاه)

          ایرانخودرو و سایپا

      2. رضا

        ۵ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (52 ديدگاه)

        خودروساز یعنی ایران خودرو و سایپا که یه عمری پراید و 405 میدن دستمون و بیچاره هم یعنی من و شمایی که باید داشتن یه ماشین خوب رو حداکثر توی خواب ببینیم.

  11. VAHI:D

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (474 ديدگاه)

    اوه اوه 959 چقد بد بوده قیافش
    واقعا هرچقد مهندسای پورشه غولن طراحاش دوزارین
    داشتم به این فکر میکردم که اگه مهندسیه پورشه با طراحی فراری ترکیب میشد چی میشد آخخخخ میپوکوندیمااا?

    1. علی

      ۳۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (205 ديدگاه)

      اینکه شبیه قورباغه س دلیل نمیشه طراحیش بد باشه
      جوات هست یه مقدار ولی بد نیست
      این دوتا رو باهم قاطی نکن
      اینم دلیلش اصرار طراح ها به حفظ اصالت طراح اولیه س
      به خط و خطوط ، قوس ها و شیارها دقت کن!!!
      دارم فکر میکنم کدوم صاف کاری میتونه اینو در بیاره :D
      خصوصا اون ورودی هوای روی گلگیر عقب

  12. KING 918

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    عزیز طراحاش دوزارین فکر کنم متوجه نشدی عزیزم اون 918 هم پورشه ست ها …………
    نکنه میخوای بگی 918 هم قیافش بده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. VAHI:D

      ۲۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (474 ديدگاه)

      نمیگم بده ولی اونقدرهاهم خوب نیس و اون ابهت لافراری و پی وان رو نداره چراغای جلوشم شبیه کونیگزگ شده ولی به لحاظ عملکرد شکی نیست که از همه بهتره و به همین خاطر هم هست که طرفدارشم

    2. شایان

      ۲۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (89 ديدگاه)

      بد نیست ولی در سطح فراری و بنز و بی ام و نیست پورشه با آئودی طراحیاشون ضعیفتر از بقین. بدون تعصب نگاه کنین.

  13. کمیل

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    خیلی جالبه طی 26 سال پیشرفت روز به روز این برند و مخصوصا این ماشین قیمت اون تقریبا 4 برابر(3.85) شده حالا دیگه کاری به افزایش در آمد سرانه مردم اروپا و آمریکا هم نداشته باشیم یه مقایسه کنید با وضعیت پیشرفت!!!!!!! و قیمت خودرو در ایران اونم طی 4سال اخیر

  14. مهدی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1748 ديدگاه)

    درسته محصولات پورشه تکنولوژی بالایی دارن اما قابل رقابت با فراری نیست ! به اذعان کارشناسا و مجلات معتبر سطح فناوری و تکنولوژی تو محصولات فراری به مراتب بالاتر از بقیه سوپر اسپرت سازاست مایل بودین لینک هم میذارم. پس خواهشا روی هوا یه حرفی نزنید و اول تحقیق کنید. تو همون دوره هم فراری با مدل f40 برتر از ۹۵۹ بود همه چیز ب شتاب اولیه نیست

  15. مهدی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1748 ديدگاه)

    در ضمن این قیمتی ک الان از ۹۵۹ درج شده ارزش فعلی این ماشین هست نه قیمت اون سال!!! یه مقدار دقت کنید

  16. احمد باقری

    ۲۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    بیخود نبود که یکبار گفتم شماره گذاری این طرحهای تکراری، مثل شماره موبایل میمونه، واقعا همینطوره.

  17. real

    ۲۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (39 ديدگاه)

    همه ما میدونیم فراری غوله منم عاشقشم ولی باید توجه کنیم که بیشتر توجه ها بهش برا تولید محدود بودنش هس پورش تقریبا یه خودروساز تولید انبوه حساب میشه اونم با این تکنولوژوی!
    پورش و کلا آلمان بالاترین تکنولوژیو دارن قیافشونم معرکس برعکس با این انگلیس حال نمیکنم خودشونم تو کف تکنولوژی المانن!

    1. great britain

      ۲۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (2862 ديدگاه)

      خودشونم تو کف تکنولوژی آلمانن؟
      خودم عاشق پورشه هستم هرچند بعضی جاها به خاطر طراحیش باهاش شوخی میکنم. اما اینکه بیاین نظرات بچگانه بدین خوب نیست.قربون شکلت برم آلمان که هواپیماهای جنگیشم ساخت بریتانیاست.چون الان میدونم میخوای بگی آلمان به خاطر جنگ جهانی نمیتونه هواپیمای جنگی بسازه.من بهت میگم آلمان و ژاپن شرایط مشابه هم رو دارن ولی برو یه سرچ کن ژاپنی ها خیلی وقته دارن هواپیماهای جنگی میسازن.ولی آلمانی ها توانشو ندارن.نه اینکه توانشو نداشته باشن از بقیه کشورهای پیشرو عقبترن به خاطر اینکه روی این بخش تمرکز نکردن.
      تازه چند وقت پیش هم اگه تو اخبار و اینترنت خونده باشی.خبرهای زیادی در مورد جاسوسی وزارت اطلاعات آلمان از شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین آمریکا نوشته بودن.این یعنی اینکه آلمانی ها تو بخش نظامی دیگه توان گذشته رو ندارن.

      1. پارسی

        ۲۱ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (22 ديدگاه)

        آلمانها توانشو ندارن
        هواپیماهاشون ماله انگلیسیه
        ژاپن هواپیمای جنگی میزنه
        آلمانی ها از شرکت های نظامی آمریکایی جاسوسی میکنن
        آلمانی ها بلد نیستن هواپیما بزنن
        کنتور نمیندازه ادامه بده استفاده کنیم
        بقیه و نمیدونم ولی من فکر میکنم منبری هستی یا شاید فکر میکنی کاربران محترم خیلی عذر میخوام از دوستان از پشت کوه اومدن واقعا ذهن خلاقی داری برو برای سری بعدی فیلم جیمز باند فیلمنامه بنویس حتما جواب میده فیلمشم پر فروش میشه

        1. خسته شده

          ۲۱ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (623 ديدگاه)

          جناب پارسی عزیز دوستان ایشونو به حال خودشون رها کردن میبیندید که غیر شما کسی جوابشونو نمیده بیخیالش شید ذهن زیبای ایشون برای انگلیسی ها هم خنده دار و مزحکه والا همه خسته شدن از دست این کاربر فکر کنم کمپین ضد توهم هم بیاد راه اندازی بشه

      2. GG ، Great Germania

        ۲۲ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (34 ديدگاه)

        توانشو داره خوبم داره.
        آلمان همونطور که تو همه چیز سرتر از بقیه هست، تو هواپیماسازی هم میتونه سرتر باشه، اما سیاست آلمان از بعد از جنگ جهانی دوم اینه که تا حد ممکن از تولید جنگ افزار خودداری کنه و به جاش با پیشرفت در تکنولوژی و ساخت تولیدات مورد نیاز زندگی بشری، جایگاه اصلی آلمان بزرگ رو در جهان تثبیت کنه و کشورای دیگه رو به این وسیله نیازمند به خودش کنه.،
        کاری که هیتلر کبیر میخواست به وسیله جنگ بکنه اما نگذاشتند.

      3. GG ، Great Germania

        ۲۲ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (34 ديدگاه)

        همچنین یه حرف خنده دار دیگه ای که زدی این بود که آلمان از لاکهید مارتین جاسوسی میکنه..!
        کدوم آلمان منظورته ؟! همون آلمانی که بعد از جنگ جهانی دوم همه کشورا خصوصا آمریکا و انگلیس هجوم آوردن تا همه مهندسین و تکنولوژیهای جنگی و فضاییش رو به سرقت ببرن ؟!
        میدونستی همین آمریکا و انگیلیس، پیشرفتای جنگی و فضاییه الانشون رو مدیون همون تکنولوژیه ۷۰ سال پیش آلمان میدونن و با افتخار هم اعلام میکنن؟!
        چند نمونه از تولیدات آمریکا و انگلیس رو برات نام ببرم که حتی اسماشون هم برگرفته از اسم نسخه های اولیه آلمانیشونه؟!

        اینکه کدومشون برتره چیزی نصیب ما نمیکنه که بخوایم واسشون جرو بحث کنیم..!
        افتخارش فقط واسه ملت خودشونه که میتونن با غرور سرشونو بالا بگیرن تو دنیا.

  18. real

    ۲۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (39 ديدگاه)

    امپر های پشت فرمون این 918 کشته منو انگار مال موتورسیکلته لامصب برعکس با مال لافراری و p1 مخصوصا اون دورشمارش خیلی حال نمیکنم البته درمقایسه با 918!

  19. مهدی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1748 ديدگاه)

    نه برادر من همه توجه ها ب خاطر تیراژ تولیدش نیست. قراری همیشه با کیفیت ترین و لذت بخش ترین سوپر اسپرتها رو میسازه مطمعنا شما جایی رو پیدا نمیکنید که سواری یه پورشه رو بهتر از فراری معرفی کرده باشه نه فقط پورشه بلکه بقیه برندها هم همینطور. مصلما این کیفیت سواری از دقت و تکنولوژی بالاتر سرچشمه میگیره از سیستم تعلیق و فرمان بگیر تا شاسی و ترمز. شما یه تایم شتاب اولیه میبینی و حرف از برتری تکنولوژی میزنی در حالی ک راننده ای ک فرمون و پدال در اختیارشه چیز دیگه حس میکنه. به قول کارشناس مجله evo فراری به لحاظ تکنولوژی تو سطح متفاوتی از بقیه سوپراسپرت سازاست و بقیه هنوز راه دارن تا بهش برسن!

  20. enzo

    ۲۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (321 ديدگاه)

    به قول ریچارد همون :
    ” اگر کانتاش و تستاروسا رو به خاطر تکامل وپیشرفتی که تو این صنعت داشتن مثل فرستادن اولین انسان به فضا بدونیم
    F40 و 959 رو باید اولین انسان هایی بدونیم که روی ماه قدم زدن
    این دوتا ماشین اینقدر برای این صنعت مهمن “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا