خودروسازان ایرانی در مواقعی که دچار تنگنا شده و به ته خط توجیه میرسند، یک کارت بهزعم خود برنده را رو میکنند و آنهم این مدعاست کهای جماعت! در هیچ نقطهای از این عالم خودرویی بهمانند پراید نمییابید که همچو ارزان بوده و به این اندازه نیز مجهز باشد! یعنی در رده قیمتی زیر ۲۵ میلیون تومان، تنها گزینه مناسبی که برای شما خریداران ایرانی وجود دارد همین خودرو است و بس. در اینجا برای آنکه این دعوی را به چالش گیریم، نه بازار آمریکا و یا اروپا و یا حتی کشورهای حوزه خلیجفارس و…، بلکه بازار یک کشور درحالتوسعه و مشمول تعرفههای بالا را مبنای پژوهش خود قرار دادهایم. بازاری که در آن سالانه میلیونها دستگاه خودروی نو تولید و معامله میشود؛ و آن بازار هم جایی نیست جز کشور هندوستان. یکی از ارزانترین مکانها جهت خرید خودرو در دنیا.
در سال ۲۰۱۴ میلادی، نزدیک به ۳.۲ میلیون دستگاه خودرو از زیر دست سازندگان هندی روانه بازار شد. این میزان از تولید، جایگاه ششمین خودروساز برتر گیتی را از آن هند نموده است. صنعت خودرو در این دیار تحت حمایت کامل و فراگیر دولت قرار دارد و از همین رو برای ورود خودروی کامل (CBU) تعرفه ۶۰ درصدی و برای ورود قطعات منفصله (CKD) تعرفه ۳۰ درصدی برقرار و جاریست؛ اما وضع این تعرفه مانع از رقابت و شکوفایی در این حرفه نشده و در حال حاضر کمپانیهای مشهور و به نامی همچون سوزوکی، هوندا، تویوتا، شورولت، فورد و رنو و نیسان و… دوشادوش برندهای داخلی این کشور از جمله تاتا و ماهیندرا مشغول به کارند. دستمزدهای پایین و بهرهوری بالای خودروسازان هندی موجب شده که بهای خودرو در این کشور بسیار پایینتر از میانگین جهانی آن باشد و به همین دلیل نیز خودروهای مدرن با قیمت بسیار پایینی به خریداران فروخته میشوند که گاهی تصور آن نیز دور از ذهن است.
نکته جالب اینجاست که بخش اعظم قطعات این خودروها هم توسط سازندگان هندی تأمین میگردد که گاهی میزان آن از ۹۰ درصد (خودروی کامل) نیز فراتر میرود؛ و مهمتر از همه، مشارکت با خودروسازان خارجی، هیچ لطمهای به اشتغال کارگران در هند وارد ننموده و مطابق برخی آمارها تنها در شرکتی همانند ماروتی که به تولید محصولات سوزوکی اشتغال دارد، نزدیک به هفت هزار تن مشغول فعالیتاند. هماکنون، شرکت ماروتی از ظرفیت تولیدی معادل ۱.۵ میلیون دستگاه در سال برخوردار است و بنا به ادعای وبسایت آن، هر ۱۲ ثانیه یک دستگاه خودرو از خط تولیدش خارج میشود! و تاکنون هم به ۱۲۵ کشور دنیا منجمله آلمان، فرانسه و ایتالیا و بریتانیا و… صادرات داشته است.
در سطور ذیل، چند نمونه از خودروهای ارزانقیمت ساخت هند که از بهایی زیر ۲۵ میلیون و نزدیک به پراید برخوردارند را به شما معرفی میکنیم. البته پیش از هر چیز توضیح چند نکته را لازم میدانیم:
1 – تمامی خودروهایی که نامشان در این لیست آمده از جدیدترین نسخههای شرکت خود بوده و مدلهایی بهروز هستند و همانند پراید نمونهای از رده خارج محسوب نمیشوند، پس پراید با سی سال سن، به لحاظ تکنولوژی و نیز بهرهگیری از استانداردهای امروزی بههیچعنوان قابل قیاس با خودروهای ذیل نیست و اگر در این میان مقایسهای هم بینشان صورت میگیرد تنها درزمینهٔ قیمت است. (تاریخ معرفی پراید به بازارهای جهانی سال ۱۹۸۶ میلادی و یا اواخر سال ۱۳۶۴ شمسی است)
۲ – تمامی این خودروها تحت نظارت کمپانی مادر تولید شده و از قابلیت صادرات برخوردارند. مثلاً امروزه هیوندای i10 ساخت هند به اروپا صادر میشود و یا انواع محصولات سوزوکی و فورد و… از مبدأ این کشور روانه اقصی نقاط دنیا میگردند.
۳ – شاید از نظر شما خوانندگان عزیز، وجود برخی از تجهیزات در خودروهای ذیل امری بدیهی و پیشپاافتاده به نظر آید، ممکن است دراینباره حق با شما باشد ولی درعینحال این قضیه را هم فراموش نکنید که مبحث ذیل در مورد خودروهای ارزان و همردههای قیمتی پراید است و نه خودروهایی همچون هیوندای الانترا و…
۴ – در بازار هند، تیپهای پایه هر خودرو از حداقل امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی برخوردارند و حتی برخی از آنها فاقد کیسه هوای ایمنی و قفل مرکزی هستند. به همین سبب نیز در این متن تیپهایی از یک خودرو را ملاک سنجش خود قرار دادیم که لااقل به یک عدد کیسه هوا مجهز بودهاند و از همین رو تیپهای فاقد کیسه هوا، حتی علیرغم وجود تجهیزاتی بیش از پراید در آنها، از لیست ذیل حذف شدند.
۵ – در متن پیش رو تا حدی سلایق هموطنانمان نیز لحاظ شده است. مثلاً در حال حاضر، ارزانترین خودروی بازار هند، تاتا نانو نام دارد که از بهای پایهای معادل ۱۹۹ هزار روپیه و یا در حدود سه هزار دلار برخوردار است. بیتعارف میتوان گفت که این خودرو با پیشرانه ضعیف ۰.۶ لیتری (۳۷ اسب بخاری) و سیمای عجیبوغریب خود! حتی در صورت ورود به ایران از کمترین اقبال در نزد هموطنانمان برخوردار خواهد شد و از همین رو نیز در لیست ذیل، ذکری از آن نشده است.
توضیح: نرخ خرید و فروش هر روپیه هندوستان در بازار آزاد ایران بین ۵۰ تا ۵۴ تومان است و قیمت خودروها هم بهطور مستقیم به تومان تبدیل شده است.
ماروتی سوزوکی آلتو ۸۰۰
تولید این خودرو در سال ۲۰۱۲ میلادی در هند آغاز شد و نسخه فعلی هم نسل دوم این خودرو به شمار میآید. این خودرو از پراید کمی کوچکتر بوده و از طول ۳.۴ متری برخوردار است و در کلاس خودروهای KEI طبقهبندی میگردد. پیشرانه سه سیلندر به کار رفته در آن، از ۰.۸ لیتر حجم برخوردار است و توان خروجی این پیشرانه هم معادل ۴۸ اسب بخار و گشتاورش معادل ۶۹ نیوتن متر است. این خودرو در تیپ پایه یا std با بهایی معادل ۲۵۳ هزار روپیه یا در حدود ۱۳/۷ میلیون تومان فروخته میشود و تیپ مجهزتر آن که VXi (دارای ایربگ) نام دارد با بهایی معادل ۳۴۴ هزار روپیه و یا در حدود ۱۸.۶ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. این تیپ از تجهیزات ذیل بهره میبرد:
ایربگ راننده – سیستم تهویه مطبوع دستی – داشبورد دو رنگ – قفل مرکزی ایموبلایزر – قفل خودکار دربهای خودرو – قفل ایمنی کودک – پشتسریهای صندلی جلو و عقب – سیستم تهویه مطبوع – داشبورد دو رنگ – نگهدارنده فنجان در جلو – شیشههای برقی جلو – قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو – هشداردهنده کاهش سطح مخزن سوخت – سیستم صوتی با قابلیت خوانش صفحات CD + MP3 و پورت USB و AUX و رادیو AM/FM با دو عدد اسپیکر – دستگیرههای همرنگ بدنه – ترمز جلو دیسکی – سپرهای همرنگ بدنه و…
نحوه خرید (تیپ VXi): 292 هزار روپیه یا در حدود ۱۵.۸ میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۶,۳۶۲ روپیه یا در حدود ۳۴۴ هزار تومان در ماه
خودروی بعدی این لیست هم یک سوزوکی است. این خودرو نمونه ارتقاء یافته آلتو ۸۰۰ بوده و از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی تولید آن در هند آغاز گردید. مشخصات این خودرو به پراید هاچبک بسیار شبیه است و با طولی معادلی ۳/۵۵ متر چند سانتی از آن کوچکتر است. خودروی مذکور از پیشرانهای سه سیلندر با حجمی معادل یک لیتر بهره میبرد. توان خروجی این پیشرانه معادل ۶۷ اسب و گشتاور آن نیز برابر با ۹۰ نیوتن متر است. خودروی مذکور در تیپ پایه خود و یا همان LX با بهایی معادل ۳۲۰ هزار روپیه و یا حدود ۱۷/۳ میلیون تومان به فروش میرسد اما مدل مجهزتر آن که (O)VXi نام دارد به بهایی معادل ۳۷۲ هزار روپیه و یا در حدود ۲۰/۱ میلیون تومان فروخته میشود. این تیپ نیز از تجهیزات ذیل برخوردار است:
ایربگ راننده – قفل مرکزی با کلید– ایموبلایزر – سیستم تهویه مطبوع دستی – قفل خودکار دربهای خودرو – قفل ایمنی کودک – داشبورد دو رنگ – آینههای داخل اتاق با قابلیت مات شدن به صورت دستی– پشتسری جلو و عقب – نگهدارنده فنجانها در جلو- شیشه برقی جلو- راهنما بر روی آینههای جانبی- شیشه عقب بخار زدا- آنتن سقفی – چراغهای مه شکن جلو – قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو- هشداردهنده کاهش سطح بنزین – ۲ عدد اسپیکر و سیستم صوتی با قابلیت خوانش CD و MP3 و نیز پورت USB – دستگیره و آینه و سپرهای همرنگ بدنه – ترمز دیسکی جلو و… گارانتی خودرو: ۲ سال یا ۴۰ هزار کیلومتر
نحوه خرید تیپ (O) VXi: 316 هزار روپیه یا در حدود ۱۷.۱ میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۶,۸۹۷ روپیه و یا در حدود ۳۷۲ هزار تومان
سومین خودروی موجود در این لیست باز هم یک سوزوکی است! البته این خودرو را چندی پیش به شما معرفی نمودیم. سوزوکی سلریو با طول ۳.۶ متری خود تقریباً هماندازه پراید هاچبک است. خودروی مذکور در ماه فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شد و در حال حاضر هم در دو کشور هند و تایلند تولید میشود. این خودرو از پیشرانهای سه سیلندر به حجم یک لیتر بهره میبرد. توان خروجی این پیشرانه معادل ۶۷ اسب بخار و گشتاور آن نیز معادل ۹۰ نیوتن متر است. خودروی مذکور در تیپ پایه و یا LXi در حدود ۳۹۷ هزار روپیه و یا تقریباً ۲۱.۴ میلیون تومان قیمت دارد؛ اما تیپ مجهزتر آن که ZXi نام دارد از بهایی معادل ۴۵۷ هزار روپیه و یا ۲۴.۷ میلیون تومان برخوردار است. این تیپ از تجهیزات ذیل بهرهمند است:
ایربگ راننده – هشداردهنده بستن کمربندهای ایمنی – سیستم ورود بدون کلید (KEYLESS) – قفل خودکار دربهای خودرو– قفل ایمنی کودک – سیستم تهویه مطبوع دستی- خروجی برق 12V – شیشه عقب بخارزدا – آینههای داخل اتاق با قابلیت مات شدن به صورت دستی – آینه جانبی برقی – راهنما بر روی آینههای جانبی – آنتن سقفی- دستگیره درب داخل از جنس کروم – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان+ CD + MP3 و پورت USB و AUX به همراه اتصالات بلوتوث – هشداردهنده کاهش سطح مخزن باک بنزین – سپرها و دستگیرهها و آینههای همرنگ بدنه – هشداردهنده نیمه باز بودن درب خودرو- ۴ عدد اسپیکر و… گارانتی: ۲ سال و یا ۴۰,۰۰۰ کیلومتر
نحوه خرید (تیپ ZXi): 388 هزار روپیه یا در حدود ۲۱ میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۸,۴۵۹ روپیه یا در حدود ۴۵۷ هزار تومان
چهارمین خودرویی که میخواهیم به آن بپردازیم نسخهای احیاء شده از یک برند است؛ یعنی قرار است که این خودرو نام داتسون را که از سال ۱۹۸۶ میلادی توسط نیسان کنار نهاده شد، دوباره زنده کند. تولید داتسون GO از سال ۲۰۱۴ میلادی در هندوستان آغاز شد و در حال حاضر هم علاوه بر این کشور، در اندونزی هم به تولید میرسد. خودروی مذکور از پلت فرم V نیسان بهره میبرد که در مدلهای میکرا و مارچ هم به کار گرفته میشوند. داتسون GO به لحاظ ابعادی از پراید کاملاً بزرگتر است و با طولی معادل ۳/۷۸ متر تقریباً هماندازه پژو ۲۰۶ هاچبک است. البته نسخه استیشن با نام GO+ به بازار ارائه میشود. این خودرو با یک پیشرانه سه سیلندر ارائه میشود. این پیشرانه ۱.۲ لیتر حجم دارد. توان این پیشرانه هم معادل ۶۷ اسب بخار و گشتاور آن نیز برابر با ۱۰۴ نیوتن متر است. داتسون GO در حالت پایه و یا تیپ D، معادل ۳۲۴ هزار روپیه قیمت دارد که تقریباً معادل ۱۷/۵ میلیون تومان است ولی مدل مجهزتر آن که تیپ (O)T نام دارد از بهایی معادل ۴۲۰ هزار روپیه و یا حدود ۲۲/۷ میلیون تومان برخوردار است. این تیپ از تجهیزات ذیل بهره میبرد:
ایربگ راننده – قفل مرکزی – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – ایموبلایزر – قفل ایمنی کودک – سیستم تهویه مطبوع به همراه فیلتر هوای داخل – خروجی برق 12V – آینههای داخل اتاق با قابلیت مات شدن به صورت دستی – فرمان سه پره – شیشههای برقی جلو – ریموت بازکننده درپوش باک بنزین و درب صندوق عقب – تنظیم ارتفاع چراغهای جلو – نمایشگر میانگین مصرف سوخت- ۲ عدد اسپیکر- سیستم صوتی به همراه پورت AUX و AUX و نیز آمپلیفایر- نگهدارنده موبایل بر روی داشبورد – جلوپنجره با تریم کرومی – چراغهای هالوژن جلو – برفپاککنهای حساس به سرعت – کامپیوتر سفری – سیستم FOLLOW ME HOME (همراهی با سرنشینان خودرو در هنگام پارک آن در محیطهای تاریک که با روشن نگهداشتن چراغهای جلو تا ۳۰ ثانیه پس از پیاده شدن آنها صورت میپذیرد) – ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو – سپرها و دستگیرههای همرنگ بدنه و… گارانتی خودرو: ۲ سال بدون محدودیت کیلومتر
نحوه خرید تیپ (O)T: 356 هزار روپیه یا در حدود ۱۹.۲ میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۷,۷۷۵ روپیه و یا در حدود ۴۲۰ هزار تومان
پنجمین خودروی این لیست محصولی از هیوندای به نام EON است. طراحی و توسعه این خودرو هم بهطور مشترک بین هند و کره صورت پذیرفته است. هیوندای EON یک خودرو مخصوص رفتوآمد درونشهری است و با طولی ۳.۵ متری خود اندکی از پراید هاچبک کوچکتر است. تولید این خودرو از ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی در هند شروع شد و اندکی بعد هم تولیدش در ممالکی همچون فیلیپین، ویتنام و سریلانکا، آغاز گردید. در حال حاضر، خودروی مذکور از دو پیشرانه متفاوت بهره میبرد. یکی از آن دو، نسخهای سه سیلندر بوده و از حجمی معادل ۰.۸ لیتر برخوردار است و توان خروجی و گشتاور آن به ترتیب معادل ۵۵ اسب بخار و ۷۵ نیوتن متر است و دیگری هم پیشرانهای چهار سیلندر میباشد که از حجمی معادل یک لیتر برخوردار و توان خروجی و گشتاور آن به ترتیب معادل ۶۸ اسب بخار و ۹۴ نیوتن متر است. بهای تیپ پایه این خودرو که D-LITE نام داشته و از پیشرانهای ۰.۸ لیتری بهره میبرد معادل ۳۱۱ هزار روپیه و یا در حدود ۱۶/۸ میلیون تومان است اما تیپ مجهزتر که با کد SPORTZ ارائه میشود و آنهم نیز از پیشرانه ۰.۸ لیتری برخوردار است، با بهایی معادل ۴۱۰ هزار روپیه و یا در حدود ۲۲/۱ میلیون تومان عرضه میشود. این تیپ از تجهیزات ذیل بهره میبرد:
ایربگ راننده – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – سیستم ورود بدون کلید (KEYLESS) – شیشه رنگی – قفل ایمنی کودک – سیستم تهویه مطبوع دستی – خروجی برق 12V – آنتن سقفی – ایموبلایزر – چراغهای مه شکن جلو – آینههای داخل اتاق با قابلیت مات شدن به صورت دستی – داشبورد دو رنگ – نگهدارندههای فنجان در جلو – بازکن درب صندوق عقب از داخل – قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو – هشداردهنده کاهش سطح سوخت در باک خودرو – نمایشگر تعویض دنده – سیستم صوتی به همراه رادیو AM/FM با قابلیت خوانش CD و MP3 و پورت USB و AUX به همراه دو عدد اسپیکر – سپر و آینهها و دستگیرههای همرنگ بدنه – بازکن درب باک با ریموت – کامپیوتر سفری و… گارانتی خودرو: ۲ سال بدون محدودیت کیلومتر
نحوه خرید (تیپ SPORTZ): 348 هزار روپیه یا در حدود ۱۸.۸ میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۷,۵۸۹ روپیه یا در حدود ۴۱۰ هزار تومان
منابع:
CARWALE.COM
MARUTISUZUKI.COM
DATSUN.CO.IN
O-XE.COM
و…
reza
۲۴ مهر ۱۳۹۴بابا خب نخرین…انقد نمی خریم تا یا مجبور شن چنین کیفیتی و چنین ماشین هایی و چنین قیمتی تو رده کارشون بیارن…یا ورشکست شن و شرشون کم شه
ali ayat
۲۴ مهر ۱۳۹۴منی که کارم تو ایران خودرو بوده با همین کمپین دارم از دست میدم ولی حمایت میکنم دیگه واقعا زشت اون آدمایی که نون شبشون مثل من در بند این شرکت نیست و بازم میخرن میگن بابا کی به کیه واقعا خجالت آوره یه زره فکر داشته باشید
راستی در پرانتزم بگم یه سری افراد هستن چون شغلشون در خطره یا مثلا خیلی فکر میکنن روشننن فکرن به قول خودشون یه چیزایی میگن مثل بابا ما باید بخریم تا خوب بشه اصلا چقدر خرابی داره ماشین خراب میشه باید کم کم حمایت کنیم نه اینا یه مشت چرت و پرته شما ایرانی هستی باید حتی بهتر از خیلی از کشور های پیشرفته ماشین سوار شی به خاطر خانوادتونم شده نخرید به خدا آخرشونه هرکاری کردن به بن بست خوردن آقا نخر با یه ماشین نخریدن تو اینا از هم میپاشن من که دارم میبینم کارم اینه میگم نخرید خواهشا حتی یه خودرو کمتر
آرمااااان
۲۴ مهر ۱۳۹۴مشکل ما الان قیمت گرون هم نیست،این دلار اگه بیاد پایین خیییلی چیزا حل میشه بجای یه چینیه 60 میلیونی ما میتونیم توسان و سانتافه سوارشیم،مشکل فقط این دلار لامصبه که بالاست،شما که اینقدر غیرت داشتین این کمپینو راه انداختید یه کمپین راه بندازین تا این دلار بشه هزارتومن سابق
الان مزدا 6 با این همه امکانات 25 هزار دلاره اگه دلار هزار بشه یعنی 25 میلیون بیشتر پولش نیست،میگیم دوبرابر هم بدن میشه 50 تومن پلاک ملیش(مثلا)الان ما باید با 50 تومن مزدا 6 2016 سوار بشیم نه پژو 207 چهلو خورده ای
مسعود
۲۴ مهر ۱۳۹۴دلاری که آروم آروم رفته بالا که یهو نمیذارن بیاد پایین! میدونی چه هرج و مرجی میشه؟
M.R.K
۲۴ مهر ۱۳۹۴عزیز من ، زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومن ، من و تو کارمند دولت ماهیانه حقوقمون ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومن بود ، من و تو خودمون رو میکشتیم ۶،۷ ملیون جمع میکردیم پیکان میخریدم ، اگر دلار بشه ۱۰۰۰ تومن حقوق بنده و جنابعالی ۳ ملیون تومن نمیمونه که با ۱۰ ماه حقوق گرفتن مزدا۶ سوار بشیم ، همون موقعی که دلار ۱۲۰۰ بود پرادو ۶۷ ملیون بود ، ما با همون دلار ۱۰۰۰ تومن ما زاپاسش رو نمیتونستیم بخریم الان هم اگه برگرده قبل همینطور هستش
آرمااااان
۲۴ مهر ۱۳۹۴عزیزان حرفای شما کاملا درسته،دلار یه هویی که نرفت بالا که الان یه هویی بیاد پایین،اگه بخوان بیارن پایین کم کم باید بیارن پایین،که میبینید با اینکه توافق صورت گرفته هنوز خبری نیست در حالی که الان باید کم کم میومد پایین،دررابطه با حقوق عرض کنم که دوست بنده پرستاره توی نروژه ازش پرسیدم حقوقتون توی چه وضعیتیه گفت پایه ی حقوق یه پرستار30000 هزار کرونه نروژه یعنی به پول ما 12 میلیون،اینکه حقوق امثال ما تو ایران پایینه برمیگرده به سیاست های اشتباه ،اگه هر نفر توی شغل خودش بلند میشد و اعتراض میکرد الان حقوق شما نباید 500 یا 600 بود ،ایران کشوریه که از لحاظ منابع معدنی و طبیعی و نفت یه کشور ثروتمند طبیعی حساب میشه وقتی کاری انجام نمیدین و اگه بخوایم دست رو دست بزاریم همین آشه و همین کاسه،کسیم دلش به حال ما نمیسوزه،حقوق یه معلم توی آمریکا بین 30 تا 50 هزار دلاره در سال درحالی که تو ایران یک بیستم اینه،قیمت ها باید بیاد پایین این دلیل نمیشه که حقوق شما هم بیاد پایین،وقتی خودمون این ذهنیت رو توی خودمون ایجاد کردیم که اگه قیمتا بیاد پایین حقوق ماهم میاد پایین،سیاست مدارها هم از خداشونه میگن اینا راضین ماهم کم میکنیم در حالی که این اصلا درست نیست،دلار باید بیاد پایین حقوق هم باید ثابت بمونه،الان سال 89 که نیست دوباره حقوق شماو بقیه بخواد برگرده به همون 500 تا 600 تومن،مگه مردم ایران چه چیزی کم دارن که باید توی سطح صفر رفاه زندگی کنن،پدال لطفا پخش کن ممنون میشم
Archi KHAN
۲۵ مهر ۱۳۹۴دوست عزیز آرمان جان ،
بیشتر از گرونی دلار ، مشکل خودرو و کلا اقتصاد ما ، از تعرفه های زیاد گمرکی رنج میبره
سروش
۲۵ مهر ۱۳۹۴ما تو کشوری زندگی میکنیم که خاشخاش بربری آپشن محسوب میشه
اکثر کارخانه ها مواد خام رو به خاطر گرانی دلار با قیمت بالا از خارج وارد می کنند و نمی توانند با کالای چینی رقابت کنند
دلیل گرانی دلار به سیاست دولت برمیگردد چون 99 درصد درآمد دولت دلار های نفتیه و دولت نه دوست داره نه اجازه میده دلار ارزون بشه
Richard
۲۵ مهر ۱۳۹۴دلار فقط وقتی ارزون میشه که کشور بتونه تولید و صادرات زیادی داشته باشه که کارهای تولیدی نابود شده همه ی کارا بدون بهره وری شدن
یاکان
۲۵ مهر ۱۳۹۴عزیزم اولا که دلارو خودشون بردن بالا که کسری بودجشونو جبران کنن. برا همین ارزونش نمیکنن. بعدشم مگه وقتی دلار ارزون بود ماشینم ارزون بود؟
اینا فقط بهونس!
حتی اگه دلارم ارزون بشه با این تعرفه هایی که گذاشتن بازم نمیذارن ماشین ارزون دست ما برسه. اصلا موضوع یه چیز دیگس! اینا دوس ندارن ایرانیا معنی آسایش واقعی رو درک کنن
جواد
۲۴ مهر ۱۳۹۴البته یک چیز فراموش کردین در متن اونم ایمنی بالای این خودردها هستش در حالی که پراید در تست استرالیا موفق به کسب0.5ستاره شد اونم نسخه ساخت کره
صادق
۲۴ مهر ۱۳۹۴درود
هنوز هم ب نظرم هیچ ماشینی از لحاظ قیمتی با پراید نمیتونه رقابت کنه!!!!!!
چون این ماشین باید با قیمت ۶ تا ۷ میلیون تومن باید به دست مردم برسه، یعنی حدود ۲ هزار دلار
نه ۲۰ میلیون!!!!
لعنت به هرچی دزده…
gt_r
۲۴ مهر ۱۳۹۴فقط یک کلام :
از ماست که برماست
محمد
۲۴ مهر ۱۳۹۴گذشته ازهمه چیز…خدایی داشبورد این ماشینا چندتاپله بالاتراز پراید هست…به نسبت پولی که ادم میده ی داشبورد باکیفیت ترازپراید وخیلی شیک تر نصیبش میشه
محمد
۲۴ مهر ۱۳۹۴یعنی واقعا شرکت سایپا حداقل نمیتونه ی داشبورد خوب طراحی کنه…ای خداااا
امین
۲۴ مهر ۱۳۹۴تا زمانی که زالوها دست از سر این صنعت بر ندارن اوضاع همینه هست و خواهد بود.باید حداقل پنج برند معتبر از ژاپن و کره و فرانسه و یه شرکت از ایتالیا و یه کسور دیگه بیان اینجا کارخونه بزنن با استفاده از نیروی کار ایرانی و ساخت قطعات در داخل تحت نظارت خودشون و فروش تحت نظارت خودشون و بدون دخالت دولت . اون موقع مردم ایران میتونن ماشین روز با کیفیت و قیمت مناسب سوار بشن. اگر شرکتهای خارجی بخوان با ایرانخودرو و سایپا همکاری کنن هیچ فایده ای نداره. همون آش و همون کاسه. مردم باید خودشون متحد بشن نامه بنویسن و از شرکتهای مذکور دعوت کنن و ازشون حمایت کنن. دولت دلش واسه ما نسوخته.
محمد
۲۴ مهر ۱۳۹۴عجبه سروکله داتسون پیدا شد…فکرمیکردم کلا شرکتش برچیده شده رفته
سروش
۲۴ مهر ۱۳۹۴اینم در نظر داشته باشین که ارزش پولی ما یک سوم شد و در آمدمون هیچ فرقی نکرد . وگرنه با 20 میلیون تومان سال 88 ( اون موقع دلار 997 تومن بود ) میشد دوتا ازین ماشینارو باهم خرید . حالا بگذریم زمان انقلاب دلار 7 تومن بود .
amir
۲۴ مهر ۱۳۹۴این رو نویسنده توجه نکرده پول ما بی ارزش ترین پول دنیاست و قدرت خرید ما خیلی کم است این ماشین ها برای کسانی است که فرسنگ ها زیر خط فقر و جهان سومی هستند
تو رو خدا امکانات رفاهی پراید رو توجه کنید.چراغ سوم آپشنه
سروش
۲۴ مهر ۱۳۹۴بله مشکل اصلی ما اینه که فکر کنم کم کم داره فراموش میشه و عادی شده .
محمد
۲۴ مهر ۱۳۹۴عزیز دل برادر..پول ما هنوزم اینقدرا بی ارزش نیست…لطفا دراین مورد کمی تحقیق کنید بعد خواهید دید پول ما هنوزم تااون حدا بی ارزش نیست…متاسفانه سران مملکت ما اقتصاددان نیستند وعلاوه بران ما تحریم دلاریم…دلاری که روز به روز ارزشش تودنیا داره میادپایین ولی توایران میره بالا…لطفا تحقیقاتی تواین زمینه انجام دهید بعد قضاوت کنید
سروش
۲۴ مهر ۱۳۹۴برادر من میتونستن مثل سالهای قبل یارانه بدن به دلار . تا یک سال دیگه تحریما برمیگرده به سال 83 . درآمد سالانه هر ایرانی 107ام جهانه . مثلا در ضمینه خودرو میانگین درآمد ما یک میلیون و دویست هزار تومانه که 18ماه یک ایرانی برابره با ارزون ترین خودروی ایرانی (پراید 21میلیونی که تاتا نانو 2هزار دلاری فرق زیادی باهاش نداره) در حالی که به طور مثال در امریکا با درآمد میانگین هر نفر میشه بعد ۵ماه یک خودرو نوخرید (حالا بگذریم از خودروهای دست دوم و لیزینگ با پرداخت ماهیانه کمتر از 300دلار). این فقط ضمینه خودرو بود. درآمد سالیانه هر خانوار به طور تقریبی یک نهم امریکاست اما زندگی در لس انجلس به طور میانگین40 درصد گران تر از تهرانه . از این مثال ها زیاده.
amir
۲۴ مهر ۱۳۹۴بانک جهانی اعلام کرد بی ارزش ترین پول جهان ریال ایران است.
شما خودت حساب کن از 1 ریال پایین تر داریم اگه داریم معرفی کن تا 5 سال پیش ترکیه بی ارزش ترین پول دنیا رو داشت الان پول ما شده
Ali
۲۴ مهر ۱۳۹۴کاملا قیاستون غلطه. چرا؟ چون تو نرخ برابری که واسه ریال و ارز خارجی در نظر گرفتین کاسبی دولت رو کم نکردین. واقعا از 3200-3300 تومنی که میگن قیمت هر دلاره چقدش کاسبی دولته؟؟؟ واقعا پول ایران از عراق و افغانستان و یمن که توش جنگ بی ارزش تر؟؟
نهایتا دلار باید 1500 باشه. دولت با بستن سوراخا و بوجود اوردن تنگنا داره از دلار و ارزهای دیگه کاسبی میکنه. این خودرو هایی هم که نوشتین با قیمت واقعی دلار زیر 10 میلیون تومنه.
محمدرضا
۲۴ مهر ۱۳۹۴اگه میتونستم هزارتا بهت لایک میدادم
Ali
۲۴ مهر ۱۳۹۴ممنونم
سام
۲۴ مهر ۱۳۹۴با سلام
دوست عزیز،تمامی این متن با توجه به واقعیات امروز بازار نوشته شده است و اگر دلار همانند گذشته هزار تومان بود مسلما شرایط خیلی فرق می کرد و خیلی از اسامی فوق هم خط می خورد و جایشان را خودروهای مجهزتر می گرفت.
Ali
۲۴ مهر ۱۳۹۴سلام متوجهم دوست عزیز.
sina
۲۴ مهر ۱۳۹۴به شخصه مطمءنم 2 تا اخری با قیمت 20 بیاد ایران یه نفرم پراید نمیخره دیگه
سامان
۲۴ مهر ۱۳۹۴با عرض سلام خدمت دوستان عزیز
خواهشا به این نکته توجه کنید که هزینه تولید پراید خیلی پایینتر از این ماشینهاست،اما مسئله ای که مهمه تو مقایسه اینا با پراید قیمت فروش هستش که کلی هزینه سربار شرکت سایپا رو روی پراید میکشن و به مردم تحمیل میکنن!کاری که تو هند و جاهای دیگه نمیکنن.
باز با استناد به صحبتهای چند وقت گذشته مدیران خودروسازی پراید رو با قیمت 5000 دلار به عراق میفروشن و تازه سود هم میکنن!
حالا شما با فرض اینکه همه امارهای مسئولان درسته اختلاف بین قیمت فروش ایران و عراق رو محاسبه کنید و به نتیجه برسید.
(البته بجز حق بیمه)
ax1
۲۴ مهر ۱۳۹۴عالی بود.
.
.
با تشکر
سام
۲۴ مهر ۱۳۹۴با سلام
لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.
محمد
۲۴ مهر ۱۳۹۴هزینه های دولتی که به قیمت خودرو اضافه میشه به گفته مدیران عامل فرغون سازها حدودا 30 درصده که باید به قیمت این خودرو ها اضافه بشه( البته اگه این قیمت های بالا قیمت خالص کارخونه بدون عوارض دولتی باشن)
کسی میدونه توو کشورهای دیگه عوارض دولتی خودرو چقدره؟؟؟
در مورد ترکیه هرچی گشتم چیزی جز مالیات بر ارزش افزوده 18 درصدی پیدا نکردم
alireza-r
۲۴ مهر ۱۳۹۴با سپاس از جناب کاویانی عزیز.
البته به نظرم بهتر بود توی تیتر میگفتین ” پنج خودروی هم رده پراید در هند”. چون قیمت جهانی این خودرو ها تا جایی که من اطلاع دارم نزدیک دو برابر این اعداده.
سام
۲۴ مهر ۱۳۹۴با سلام
لطف داری دوست عزیز،ممکن است که با توجه به میزان عوارض و مالیات ها،بهای این خودروها در جاهای دیگر نسبت به با هند متفاوت باشد ولی در عین حال باید به میزان دستمزدها هم در این دست از ممالک توجه نمود.مثلا قیمت پایه سوزوکی سلریو در یک کشوری با مالیات بالا همانند بریتانیا معادل 6/999 پوند است ولی در مقابل، میزان حداقل دستمزد برای هر ساعت معادل 6.19 پوند برای نیروی کاری بالای 21 سال و بالاتر است.
عباس
۲۴ مهر ۱۳۹۴برای اینکه به عمق فاجعه پی ببرید،فکر کنید بتونیم پراید رو به آمریکا صادر کنیم،اگه با همین قیمت داخل کشور بخوایم بفروشیم و دستمزد حداقل طبق قانون کار در آمریکا که تقریبا ۱۶۰۰دلار با هشت ساعت کار درروز و ۲۴ روز در ماه حساب کنی میشه پراید رو که ۷۰۰۰ دلار درمیاد رو با جمع کردن ۴ ماه حقوق خریداری کرد،در حالی که با حقوق قانون کار ایران در حالت خوش بینانه(محال)یک میلیون در ماه حساب کنی هیچی نخوری و نپوشی،۲۱ ماه طول میکشه بتونی یک پراید بخری!!!!!!
امیر.عارف
۲۴ مهر ۱۳۹۴مشکل ما ایرانیها اینه که بسیار نجیب و با تحمل بالا هستیم اگه مثل اروپاییها آستانه تحملمون پایین بود. زندگی به مراتب بهتری داشتیم
مهرداد
۲۴ مهر ۱۳۹۴من به شخصه از سوزوکی سلریو خیلی خوشم اومد حاضرم 30 میلیونم بابتش بدم اگه بیاد ایران رنگش میرزه به صدتا پرایدو پژو ماشین چینی آشغالی
Koenigsegg
۲۴ مهر ۱۳۹۴دروود به دوستان عزیز و سایت خوب پدال .. واقعا این ایران خودرو و سایپا مایه ننگ هستند ، من پدرم قصد خرید پراید داشت به هیچ وجه اجازه ندادم این کار رو کنه . خیلی از دوستان و آشنایان رو شنیده ام که می گویند حالا این همه پراید خریدن ما هم یدونه بخریم ! دقت کنید که این طرز فکر نادرست است . خجالت هم نمی کشند با این تولیداتشون هیییچ امکاناتی نداره ! هیچییی واقعا آدم عصبانی میشه بی کیفیت ترین ماشین رو به مردم با قیمت باور نکردی می فروشند ما هم میخریم واقعا ملت عجیبی هستیم.
عباس!
۲۴ مهر ۱۳۹۴با تشکر؛ مطلب بسیار جالبی بود.
نویسنده محترم که مستقیما قیمت ها رو تبدیل کرده به این توجه نکرده که به نرخ واقعی یعنی اون نرخی که وارد کننده دولتی ارز رو دریافت میکنه باید تبدیل بشه
در ضمن این خودرو ها هم مالی نیستن که بخوایم تعریف کنیم ازشون و آرزو کنیم ای کاش بیان ایران هرچند خیلی بهتر و با ارزش تر از پراید هستند ولی خب مخصوص بازار هند هستن و به کشور هایی که صادر میشن قیمتشون حتما بالاتره
شاید خنده دار باشه واستون ولی ما باید ماشینی مثل هیوندای سوناتا 2015 رو مثلا در مدل بیسیک 18تا 20میلیون خریداری کنیم شاید بعضیا فکر کنند این دیگه زیاده خواهیه ولی نه عزیز این زیاد خواهی نیست این قدرت خرید من و تو هست که اینقدر پایینه که این مبالغ برای ما قابل هضم نیست چون سالیان سال از ماشین های خارجی برامون بت ساختن بجای این که ماشین های میلیون دلاری آرزومون باشه ماشینای 30هزار دلاری آرزومونه که اونا هم باید به قیمت پراید عرضه بشن
ما تو ایران هیچ ماشین یا کالای گرون قیمتی نداریم که از دم قسط باشه چون تو ایران همه مجرم و خلافکارن مگر این که خلافش ثابت بشه
هنوز هم دلار های 700-800 تومنی بسیار بسیار زیادی هستند که دوستان عزیز وارد کننده از آنها استفاده میکنن و فقط در بحث قیمت 6برابر سود میکنن و از کنار ما با پورشه و مازراتی رد میشن…
ارمان
۲۴ مهر ۱۳۹۴اصلا نمیدونم که پراید رو بایدباشین مقایسه کنیم
یااااا با بمب هسته هیروشیما
داریم دچار نسل کشی میشیم
وحید
۲۴ مهر ۱۳۹۴یه چیزی رو دوستان باید مد نظر بگیرن
اینکه دلار 3500 تومان نیست
حدود 2000 تومان تفاوت صوری داره که اونم بدست اقایون دولتی اتفاق افتاده
اگرنه همین پراید باید 5 میلیون درآد
یه کمری حدود سی و خورده ای
فقیر
۲۴ مهر ۱۳۹۴ملتی که به بدبختی و تحمیل ظ…ل…م لبخند بزند همین لیاقتش میشود هنوز خیلی ها ها ها ها هستن که 30 سال کارمندی میکنند و با پول بازنشستگی و به طرز فجیع خوشحال میروند پراید ثبت نام میکنند و به سفر خانوادگی میروند و خیلی خیلی خوشحالند…..بله اینجوریاست..ما ملتی هستیم که فکر میکنیم هرچقدر تو بدبختی و فلاکت زندگی کنیم به خدا نزدیکتریم……………………………………………………………………………………………..
دیسلایک
۲۴ مهر ۱۳۹۴االبته هند کلا کشور ارزونیه حقوق کارگر قطعه ساز بیمه حتی دولت نسبت ب ایران خیلی کمتره
کلا یکی از ارزونترین کشوراست هند اما با پول پراید تو کشورای دیگع نمتونی یه ماشین خوب بخری
باید با قیمتای جهانی مقایسه کنین ن داخل یه کشور ارزون مثل هند
همونطور بیشتر ماشینایی ک گفتین سه سیلندر بود
پراید ماشین خوبی نیست ولی شیش هزار لار بهترین ماشینیه ک میشه خرید
یه مقایسه پراید با خودروهای باقیمت جهانی ک تو همه کشورا عرضه میشه بزارین تا ببینیم ن با خودروی کشوری ک همه ی محصولاتش ارزونه و مال اون بازاره خودرو
samurai
۲۴ مهر ۱۳۹۴هند جمعیتش 1.5 میلیارده اینجور ماشینا ساخته میشه ایران 75 میلیونی با این همه نفت و گاز و ببین چکار کردن از هندم پایینتره یادش بخیر زمانی تو ایران شورلت کادیلاک بیوک و انواع ماشینای امریکایی تولید میشد حالا………..
یاسین
۲۴ مهر ۱۳۹۴ایران …..
به کجا چنین شتابان….
احمد باقری
۲۴ مهر ۱۳۹۴واقعا وای بر ما.
mds
۲۴ مهر ۱۳۹۴اون هیوندای از همه بهتره
مردم ایران هنوز یاد نگرفتن تو جامعه چطور رفتار کنن هنوز یاد نگرفتن فرهنگ رانندگی داشته باشن ماشین خارجی براچیشونه خیلیا همین پراید هم زیادشونه باید ژیان و درشکه سوار شن
البته خیلیا بخاطر فشار اقتصادی که بهشون وارد شده به این حال افتادن
Ali Reza
۲۴ مهر ۱۳۹۴چی بگیم بخدا!!
مسئولین و خودروسازا و بانک مرکزی دستشون تو یه کاسه اس..دو هفته ی دیگه تحریما برداشته میشه ببینیم با چه رویی می خوان دلار رو دوباره گرون کنن…تو همین دولت که وعده ی ارزونی داده فقط دلار ۱۰۰۰ تومن گرون شده باقی که بماند…صنعتمون که دچار رکود شدید شده..صادرات خوابیده..چندین هزار واحد صنعتی خوابیده!! ببینیم با برداشتن تحریما بهونه هاشون تموم میشه یا نه! :(
محسن آبادان
۲۴ مهر ۱۳۹۴در ضمن این خودروها همه از دم قسط هست و هیچ ضامنی لازم نداره و در آمد یک کارگر توی اروپارو حساب کنی هر قسطش حدود یک پول تو جیبی یک بچه مدرسه ای توی اروپاست اما اگرتوی ایران یک پراید بخوایم بگیریم یک کارگر 30 ماه نباید حتی یک نون بخره تا بتونه پراید بخره