خودروسازان ایرانی در مواقعی که دچار تنگنا شده و به ته خط توجیه میرسند، یک کارت بهزعم خود برنده را رو میکنند و آنهم این مدعاست کهای جماعت! در هیچ نقطهای از این عالم خودرویی بهمانند پراید نمییابید که همچو ارزان بوده و به این اندازه نیز مجهز باشد! یعنی در رده قیمتی زیر ۲۵ میلیون تومان، تنها گزینه مناسبی که برای شما خریداران ایرانی وجود دارد همین خودرو است و بس. در اینجا برای آنکه این دعوی را به چالش گیریم، نه بازار آمریکا و یا اروپا و یا حتی کشورهای حوزه خلیجفارس و…، بلکه بازار یک کشور درحالتوسعه و مشمول تعرفههای بالا را مبنای پژوهش خود قرار دادهایم. بازاری که در آن سالانه میلیونها دستگاه خودروی نو تولید و معامله میشود؛ و آن بازار هم جایی نیست جز کشور هندوستان. یکی از ارزانترین مکانها جهت خرید خودرو در دنیا.
در سال ۲۰۱۴ میلادی، نزدیک به ۳.۲ میلیون دستگاه خودرو از زیر دست سازندگان هندی روانه بازار شد. این میزان از تولید، جایگاه ششمین خودروساز برتر گیتی را از آن هند نموده است. صنعت خودرو در این دیار تحت حمایت کامل و فراگیر دولت قرار دارد و از همین رو برای ورود خودروی کامل (CBU) تعرفه ۶۰ درصدی و برای ورود قطعات منفصله (CKD) تعرفه ۳۰ درصدی برقرار و جاریست؛ اما وضع این تعرفه مانع از رقابت و شکوفایی در این حرفه نشده و در حال حاضر کمپانیهای مشهور و به نامی همچون سوزوکی، هوندا، تویوتا، شورولت، فورد و رنو و نیسان و… دوشادوش برندهای داخلی این کشور از جمله تاتا و ماهیندرا مشغول به کارند. دستمزدهای پایین و بهرهوری بالای خودروسازان هندی موجب شده که بهای خودرو در این کشور بسیار پایینتر از میانگین جهانی آن باشد و به همین دلیل نیز خودروهای مدرن با قیمت بسیار پایینی به خریداران فروخته میشوند که گاهی تصور آن نیز دور از ذهن است.
نکته جالب اینجاست که بخش اعظم قطعات این خودروها هم توسط سازندگان هندی تأمین میگردد که گاهی میزان آن از ۹۰ درصد (خودروی کامل) نیز فراتر میرود؛ و مهمتر از همه، مشارکت با خودروسازان خارجی، هیچ لطمهای به اشتغال کارگران در هند وارد ننموده و مطابق برخی آمارها تنها در شرکتی همانند ماروتی که به تولید محصولات سوزوکی اشتغال دارد، نزدیک به هفت هزار تن مشغول فعالیتاند. هماکنون، شرکت ماروتی از ظرفیت تولیدی معادل ۱.۵ میلیون دستگاه در سال برخوردار است و بنا به ادعای وبسایت آن، هر ۱۲ ثانیه یک دستگاه خودرو از خط تولیدش خارج میشود! و تاکنون هم به ۱۲۵ کشور دنیا منجمله آلمان، فرانسه و ایتالیا و بریتانیا و… صادرات داشته است.
در سطور ذیل، چند نمونه از خودروهای ارزانقیمت ساخت هند که از بهایی زیر ۲۵ میلیون و نزدیک به پراید برخوردارند را به شما معرفی میکنیم. البته پیش از هر چیز توضیح چند نکته را لازم میدانیم:
1 – تمامی خودروهایی که نامشان در این لیست آمده از جدیدترین نسخههای شرکت خود بوده و مدلهایی بهروز هستند و همانند پراید نمونهای از رده خارج محسوب نمیشوند، پس پراید با سی سال سن، به لحاظ تکنولوژی و نیز بهرهگیری از استانداردهای امروزی بههیچعنوان قابل قیاس با خودروهای ذیل نیست و اگر در این میان مقایسهای هم بینشان صورت میگیرد تنها درزمینهٔ قیمت است. (تاریخ معرفی پراید به بازارهای جهانی سال ۱۹۸۶ میلادی و یا اواخر سال ۱۳۶۴ شمسی است)
۲ – تمامی این خودروها تحت نظارت کمپانی مادر تولید شده و از قابلیت صادرات برخوردارند. مثلاً امروزه هیوندای i10 ساخت هند به اروپا صادر میشود و یا انواع محصولات سوزوکی و فورد و… از مبدأ این کشور روانه اقصی نقاط دنیا میگردند.
۳ – شاید از نظر شما خوانندگان عزیز، وجود برخی از تجهیزات در خودروهای ذیل امری بدیهی و پیشپاافتاده به نظر آید، ممکن است دراینباره حق با شما باشد ولی درعینحال این قضیه را هم فراموش نکنید که مبحث ذیل در مورد خودروهای ارزان و همردههای قیمتی پراید است و نه خودروهایی همچون هیوندای الانترا و…
۴ – در بازار هند، تیپهای پایه هر خودرو از حداقل امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی برخوردارند و حتی برخی از آنها فاقد کیسه هوای ایمنی و قفل مرکزی هستند. به همین سبب نیز در این متن تیپهایی از یک خودرو را ملاک سنجش خود قرار دادیم که لااقل به یک عدد کیسه هوا مجهز بودهاند و از همین رو تیپهای فاقد کیسه هوا، حتی علیرغم وجود تجهیزاتی بیش از پراید در آنها، از لیست ذیل حذف شدند.
۵ – در متن پیش رو تا حدی سلایق هموطنانمان نیز لحاظ شده است. مثلاً در حال حاضر، ارزانترین خودروی بازار هند، تاتا نانو نام دارد که از بهای پایهای معادل ۱۹۹ هزار روپیه و یا در حدود سه هزار دلار برخوردار است. بیتعارف میتوان گفت که این خودرو با پیشرانه ضعیف ۰.۶ لیتری (۳۷ اسب بخاری) و سیمای عجیبوغریب خود! حتی در صورت ورود به ایران از کمترین اقبال در نزد هموطنانمان برخوردار خواهد شد و از همین رو نیز در لیست ذیل، ذکری از آن نشده است.
توضیح: نرخ خرید و فروش هر روپیه هندوستان در بازار آزاد ایران بین ۵۰ تا ۵۴ تومان است و قیمت خودروها هم بهطور مستقیم به تومان تبدیل شده است.
ماروتی سوزوکی آلتو ۸۰۰
تولید این خودرو در سال ۲۰۱۲ میلادی در هند آغاز شد و نسخه فعلی هم نسل دوم این خودرو به شمار میآید. این خودرو از پراید کمی کوچکتر بوده و از طول ۳.۴ متری برخوردار است و در کلاس خودروهای KEI طبقهبندی میگردد. پیشرانه سه سیلندر به کار رفته در آن، از ۰.۸ لیتر حجم برخوردار است و توان خروجی این پیشرانه هم معادل ۴۸ اسب بخار و گشتاورش معادل ۶۹ نیوتن متر است. این خودرو در تیپ پایه یا std با بهایی معادل ۲۵۳ هزار روپیه یا در حدود ۱۳/۷ میلیون تومان فروخته میشود و تیپ مجهزتر آن که VXi (دارای ایربگ) نام دارد با بهایی معادل ۳۴۴ هزار روپیه و یا در حدود ۱۸.۶ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. این تیپ از تجهیزات ذیل بهره میبرد:
ایربگ راننده – سیستم تهویه مطبوع دستی – داشبورد دو رنگ – قفل مرکزی ایموبلایزر – قفل خودکار دربهای خودرو – قفل ایمنی کودک – پشتسریهای صندلی جلو و عقب – سیستم تهویه مطبوع – داشبورد دو رنگ – نگهدارنده فنجان در جلو – شیشههای برقی جلو – قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو – هشداردهنده کاهش سطح مخزن سوخت – سیستم صوتی با قابلیت خوانش صفحات CD + MP3 و پورت USB و AUX و رادیو AM/FM با دو عدد اسپیکر – دستگیرههای همرنگ بدنه – ترمز جلو دیسکی – سپرهای همرنگ بدنه و…
نحوه خرید (تیپ VXi): 292 هزار روپیه یا در حدود ۱۵.۸ میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۶,۳۶۲ روپیه یا در حدود ۳۴۴ هزار تومان در ماه
خودروی بعدی این لیست هم یک سوزوکی است. این خودرو نمونه ارتقاء یافته آلتو ۸۰۰ بوده و از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی تولید آن در هند آغاز گردید. مشخصات این خودرو به پراید هاچبک بسیار شبیه است و با طولی معادلی ۳/۵۵ متر چند سانتی از آن کوچکتر است. خودروی مذکور از پیشرانهای سه سیلندر با حجمی معادل یک لیتر بهره میبرد. توان خروجی این پیشرانه معادل ۶۷ اسب و گشتاور آن نیز برابر با ۹۰ نیوتن متر است. خودروی مذکور در تیپ پایه خود و یا همان LX با بهایی معادل ۳۲۰ هزار روپیه و یا حدود ۱۷/۳ میلیون تومان به فروش میرسد اما مدل مجهزتر آن که (O)VXi نام دارد به بهایی معادل ۳۷۲ هزار روپیه و یا در حدود ۲۰/۱ میلیون تومان فروخته میشود. این تیپ نیز از تجهیزات ذیل برخوردار است:
ایربگ راننده – قفل مرکزی با کلید– ایموبلایزر – سیستم تهویه مطبوع دستی – قفل خودکار دربهای خودرو – قفل ایمنی کودک – داشبورد دو رنگ – آینههای داخل اتاق با قابلیت مات شدن به صورت دستی– پشتسری جلو و عقب – نگهدارنده فنجانها در جلو- شیشه برقی جلو- راهنما بر روی آینههای جانبی- شیشه عقب بخار زدا- آنتن سقفی – چراغهای مه شکن جلو – قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو- هشداردهنده کاهش سطح بنزین – ۲ عدد اسپیکر و سیستم صوتی با قابلیت خوانش CD و MP3 و نیز پورت USB – دستگیره و آینه و سپرهای همرنگ بدنه – ترمز دیسکی جلو و… گارانتی خودرو: ۲ سال یا ۴۰ هزار کیلومتر
نحوه خرید تیپ (O) VXi: 316 هزار روپیه یا در حدود ۱۷.۱ میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۶,۸۹۷ روپیه و یا در حدود ۳۷۲ هزار تومان
سومین خودروی موجود در این لیست باز هم یک سوزوکی است! البته این خودرو را چندی پیش به شما معرفی نمودیم. سوزوکی سلریو با طول ۳.۶ متری خود تقریباً هماندازه پراید هاچبک است. خودروی مذکور در ماه فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شد و در حال حاضر هم در دو کشور هند و تایلند تولید میشود. این خودرو از پیشرانهای سه سیلندر به حجم یک لیتر بهره میبرد. توان خروجی این پیشرانه معادل ۶۷ اسب بخار و گشتاور آن نیز معادل ۹۰ نیوتن متر است. خودروی مذکور در تیپ پایه و یا LXi در حدود ۳۹۷ هزار روپیه و یا تقریباً ۲۱.۴ میلیون تومان قیمت دارد؛ اما تیپ مجهزتر آن که ZXi نام دارد از بهایی معادل ۴۵۷ هزار روپیه و یا ۲۴.۷ میلیون تومان برخوردار است. این تیپ از تجهیزات ذیل بهرهمند است:
ایربگ راننده – هشداردهنده بستن کمربندهای ایمنی – سیستم ورود بدون کلید (KEYLESS) – قفل خودکار دربهای خودرو– قفل ایمنی کودک – سیستم تهویه مطبوع دستی- خروجی برق 12V – شیشه عقب بخارزدا – آینههای داخل اتاق با قابلیت مات شدن به صورت دستی – آینه جانبی برقی – راهنما بر روی آینههای جانبی – آنتن سقفی- دستگیره درب داخل از جنس کروم – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان+ CD + MP3 و پورت USB و AUX به همراه اتصالات بلوتوث – هشداردهنده کاهش سطح مخزن باک بنزین – سپرها و دستگیرهها و آینههای همرنگ بدنه – هشداردهنده نیمه باز بودن درب خودرو- ۴ عدد اسپیکر و… گارانتی: ۲ سال و یا ۴۰,۰۰۰ کیلومتر
نحوه خرید (تیپ ZXi): 388 هزار روپیه یا در حدود ۲۱ میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۸,۴۵۹ روپیه یا در حدود ۴۵۷ هزار تومان
چهارمین خودرویی که میخواهیم به آن بپردازیم نسخهای احیاء شده از یک برند است؛ یعنی قرار است که این خودرو نام داتسون را که از سال ۱۹۸۶ میلادی توسط نیسان کنار نهاده شد، دوباره زنده کند. تولید داتسون GO از سال ۲۰۱۴ میلادی در هندوستان آغاز شد و در حال حاضر هم علاوه بر این کشور، در اندونزی هم به تولید میرسد. خودروی مذکور از پلت فرم V نیسان بهره میبرد که در مدلهای میکرا و مارچ هم به کار گرفته میشوند. داتسون GO به لحاظ ابعادی از پراید کاملاً بزرگتر است و با طولی معادل ۳/۷۸ متر تقریباً هماندازه پژو ۲۰۶ هاچبک است. البته نسخه استیشن با نام GO+ به بازار ارائه میشود. این خودرو با یک پیشرانه سه سیلندر ارائه میشود. این پیشرانه ۱.۲ لیتر حجم دارد. توان این پیشرانه هم معادل ۶۷ اسب بخار و گشتاور آن نیز برابر با ۱۰۴ نیوتن متر است. داتسون GO در حالت پایه و یا تیپ D، معادل ۳۲۴ هزار روپیه قیمت دارد که تقریباً معادل ۱۷/۵ میلیون تومان است ولی مدل مجهزتر آن که تیپ (O)T نام دارد از بهایی معادل ۴۲۰ هزار روپیه و یا حدود ۲۲/۷ میلیون تومان برخوردار است. این تیپ از تجهیزات ذیل بهره میبرد:
ایربگ راننده – قفل مرکزی – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – ایموبلایزر – قفل ایمنی کودک – سیستم تهویه مطبوع به همراه فیلتر هوای داخل – خروجی برق 12V – آینههای داخل اتاق با قابلیت مات شدن به صورت دستی – فرمان سه پره – شیشههای برقی جلو – ریموت بازکننده درپوش باک بنزین و درب صندوق عقب – تنظیم ارتفاع چراغهای جلو – نمایشگر میانگین مصرف سوخت- ۲ عدد اسپیکر- سیستم صوتی به همراه پورت AUX و AUX و نیز آمپلیفایر- نگهدارنده موبایل بر روی داشبورد – جلوپنجره با تریم کرومی – چراغهای هالوژن جلو – برفپاککنهای حساس به سرعت – کامپیوتر سفری – سیستم FOLLOW ME HOME (همراهی با سرنشینان خودرو در هنگام پارک آن در محیطهای تاریک که با روشن نگهداشتن چراغهای جلو تا ۳۰ ثانیه پس از پیاده شدن آنها صورت میپذیرد) – ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو – سپرها و دستگیرههای همرنگ بدنه و… گارانتی خودرو: ۲ سال بدون محدودیت کیلومتر
نحوه خرید تیپ (O)T: 356 هزار روپیه یا در حدود ۱۹.۲ میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۷,۷۷۵ روپیه و یا در حدود ۴۲۰ هزار تومان
پنجمین خودروی این لیست محصولی از هیوندای به نام EON است. طراحی و توسعه این خودرو هم بهطور مشترک بین هند و کره صورت پذیرفته است. هیوندای EON یک خودرو مخصوص رفتوآمد درونشهری است و با طولی ۳.۵ متری خود اندکی از پراید هاچبک کوچکتر است. تولید این خودرو از ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی در هند شروع شد و اندکی بعد هم تولیدش در ممالکی همچون فیلیپین، ویتنام و سریلانکا، آغاز گردید. در حال حاضر، خودروی مذکور از دو پیشرانه متفاوت بهره میبرد. یکی از آن دو، نسخهای سه سیلندر بوده و از حجمی معادل ۰.۸ لیتر برخوردار است و توان خروجی و گشتاور آن به ترتیب معادل ۵۵ اسب بخار و ۷۵ نیوتن متر است و دیگری هم پیشرانهای چهار سیلندر میباشد که از حجمی معادل یک لیتر برخوردار و توان خروجی و گشتاور آن به ترتیب معادل ۶۸ اسب بخار و ۹۴ نیوتن متر است. بهای تیپ پایه این خودرو که D-LITE نام داشته و از پیشرانهای ۰.۸ لیتری بهره میبرد معادل ۳۱۱ هزار روپیه و یا در حدود ۱۶/۸ میلیون تومان است اما تیپ مجهزتر که با کد SPORTZ ارائه میشود و آنهم نیز از پیشرانه ۰.۸ لیتری برخوردار است، با بهایی معادل ۴۱۰ هزار روپیه و یا در حدود ۲۲/۱ میلیون تومان عرضه میشود. این تیپ از تجهیزات ذیل بهره میبرد:
ایربگ راننده – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – سیستم ورود بدون کلید (KEYLESS) – شیشه رنگی – قفل ایمنی کودک – سیستم تهویه مطبوع دستی – خروجی برق 12V – آنتن سقفی – ایموبلایزر – چراغهای مه شکن جلو – آینههای داخل اتاق با قابلیت مات شدن به صورت دستی – داشبورد دو رنگ – نگهدارندههای فنجان در جلو – بازکن درب صندوق عقب از داخل – قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو – هشداردهنده کاهش سطح سوخت در باک خودرو – نمایشگر تعویض دنده – سیستم صوتی به همراه رادیو AM/FM با قابلیت خوانش CD و MP3 و پورت USB و AUX به همراه دو عدد اسپیکر – سپر و آینهها و دستگیرههای همرنگ بدنه – بازکن درب باک با ریموت – کامپیوتر سفری و… گارانتی خودرو: ۲ سال بدون محدودیت کیلومتر
نحوه خرید (تیپ SPORTZ): 348 هزار روپیه یا در حدود ۱۸.۸ میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۷,۵۸۹ روپیه یا در حدود ۴۱۰ هزار تومان
منابع:
CARWALE.COM
MARUTISUZUKI.COM
DATSUN.CO.IN
O-XE.COM
و…
محمد
۲۴ مهر ۱۳۹۴خرید خودرو ی تولید داخل با این وضع اشکال شرعی داره
Xman
۲۱ آبان ۱۳۹۴اشکال شرعی ؟ گناه کبیرس مسلمون!
Archi KHAN
۲۲ آبان ۱۳۹۴آخه محمدِ عزیز
اینجوری خیلی کارهای دیگه مون هم مشکل شرعی دار میشه ها ….
حمید
۲۴ آبان ۱۳۹۴چرا اینقدر نا شکری می کنیم ؟؟؟؟؟؟
کدومشون 5 نوع قالپاق داره ؟؟
ستاره ای- پا فیلی-کره ای- ساده-….
کدومشون کلاسهای متفاوت داره
مثل : 111-131-132-141-151
se-sx-ex-te….
صفحه کیلومترش چند رنگ
بعدش شما اصلا ثبات تولید را در نظر نمی گیرید ؟؟؟؟
مرده و حرفش
30 سال تولید – شوخی نیست
تازه : قالبی که داره 30 سال کار میکنه ، خیلی مرد است
نا شکرا
حقتونه یه ماشین 20 ایربگ داشته باشی ندونی بوقش کجاست
fara2001
۲۵ مهر ۱۳۹۴تا زمان بهبود کیفیت و قیمت مناسب ، خودروی -0- نمیخریم
ایرانی
۲۲ آبان ۱۳۹۴فعلا که هم وطنان عزیز تو 5 روز 110هزار خودرو خریدن با وام 25 میلیونی! مشکل مردم گویا کیفیت و قیمت نبوده ! نداشتن پول بوده ک با وام حل شده!
علی
۳ آذر ۱۳۹۴بابا این آمار دروغه باور نکن
110 هزار تا کجا بود
اینکه میگن 5000 هزار نفر رفتن ثبت نام دروغهههههه
مهندس
۲۷ اسفند ۱۳۹۶جناب سام لطفا تست ایمنی را به مقاله اضافه کن ….مقاله ایراد اساسی داره … تست تصادف این ماشین های هندی بسیار بد است و راننده کشته خواهد شد…….. مخصوصا داستون و کویید که به ایران خواهد امد ، در تست تصادف نابود شد…..به جز سلریو و eon نسحه اروپایی ……. البته نسخه هندی این خودرو ها در ایران عرصه خواهد شد
حميد
۲۵ مهر ۱۳۹۴جالب بود
تو این دنیای تجارت هـیچی برا همیشه نیست شرکتها فراز و نشیب زیاد دارند
تنها شرکتهایی باقی میمانند که به مشتری احترام بگذارند
متاسفانه سایپا و ایران خودرو تو شرایط سخت کنار مشتریها نماندند و سود جوی کردنند
خود من از قربانیانشان هستم
یک روز مگان ثبت نآم کردم در موقع ثبت نام بیست و پنج ملیون پول از من گرفتند در ان لحظه من میتونستم با حدود سی ملیون یکی مدل سال بخرم
ولی متاسفانه اخرش ماشین رو حدود هفتاد ملیون به من دادند
حمید
۲۴ آبان ۱۳۹۴شما هم باید همون موقع 100 میلیون می فروختی
کلا باید دلالی کرد
reza
۲۵ مهر ۱۳۹۴جالب بود
ولی همه ی این ماشین ها هم خیلی کوچک و هم دارای موتور ضیعف بودن اگه میشه این لیست رو ادامه بدین و ماشین هایی رو که به درد جاده های ایران و یک خانواده میخوره بررسی کنید
بابک
۲۵ مهر ۱۳۹۴حرف شما درسته ولی اگه به مقایسه دقت کنید میبینید که با پراید مقایسه شدن و قدرت موتور پراید هم 62 اسبه اکثر ماشین های این لیست هم بیشتر از این مقدار قدرت دارن
و میبینیم که پراید الان تو شهر ها و جاده های ایران زیاده چرا چون قیمتش نسبت به بقیه ی آشغال ها کمتره
یاکان
۲۵ مهر ۱۳۹۴آقا رضا این اطلاعاتی که داده شد دقیقا تو مایه های مشخصا ت پراید خودمون بود.پس چیز بی ربطی گفته نشده
نکنه تا الان فکر میکردی پراید موتور v8 شش لیتری با قدرت 700 اسب بخار داره؟!
(داداش شوخی کردما، به دل نگیری)
reza
۲۶ مهر ۱۳۹۴حرف دوستان درسته ولی مگه قرار استاندار ما پراید باشه .
منظورم خودم و احتمالا بعضی از دوستان بود که از به غیر از چند مدل از ماشین های خاص و سوپر اسپرت که تو هر مجله و برنامه تلوزیونی در بارشون صحبت میشه مدل های دیگه رو نمیشناسن
همین ال 90 که تو ایران با این قیمت فروخته میشه جزو ماشین های ارزون قیمت دنیا محصوب میشه (یا شایدم میشد چون الان تقریبا تو بازار جهانی قدیمی شده)که تو ایران هم برای موتور نسبتا پر قدرتش (البته تو تولیدات داخلی) و هم اتاق جادارش محبوب خیلی ها شده( علارقم به نظر من اتاق و بدنه خیلی سادش )یا خودرو پژو 405
بابک
۲۷ مهر ۱۳۹۴شما درست میگید رضا جان
ولی یه سطح ماشین ها تو دنیا هستن که ازرون قیمت تر از بقیه هستن و صرفا برای افراد کم درآمد ساخته شدن و تو هر جامعه ای هم هستن این افراد
حالا افراد کم درآمد اونور اینا رو سوار میشن افراد کم درآمد ما(؟؟؟!!!!) هم پراید میرونن(البته 20 تومن کم نیستا)
و تو این مقاله صرفا رده ی خودرو های اقتصادی ارزون رو معرفی کرده که تو تمام دنیا قدرت هاشون حدود همین مقداره و امکانات مشابهی دارن البته بازار اصلی چنین خودرو هایی جهان سومه به دلیل درآمد سرانه پایین
رده های دیگه ی خودرو ها هم هستن که اگه اونا هم بررسی بشن خیلی خوب میشه مثلا با پول یه پارس اتوماتیک یا تندر اتوماتیک تو کشورهایی با شرایط نسبتا مشابه برای بررسی چی میشه خرید
parker
۲۹ مهر ۱۳۹۴عزیز شما اصلا تو باغ نیستی ال 90 یا ال گاگول هفت هشت ساله توی بازار یورو منسوخ و نمیتونه تردد کنه بله
حسین
۳۰ مهر ۱۳۹۴چی داری میگی؟ اگه همینا با قیمت واقعی وارد ایران بشه من خودم با کله میخرم!
بنده خدا ایران خودرو همین سوزوکی سلریو رو که مثلا ارزون قیمته رو 30 میلیون قیمت گذاشته!
خوب با این تفاسیر محصولی که مناسب خانواده ایرانی باشه رو حتما بالای 100 میلیون قیمت گذاری میکنن!
میبینی چطور خودروسازا مردم رو اسیر کردن؟!
تا حالا آمریکا بود از الآن هم خودروسازا!!!
==ARASH==1987==MITSUBISHI===
۲۵ مهر ۱۳۹۴یادمان باشد در هند فقط از گاندی حرف نمیزنند به گفتهایش عمل هم میکنند در کشور ما از همه چیز قهرمانان مستند و غیره میسازند دریغ از عمل فقط مردم باید بگذرند تا …
ممنون سام کاویانی
سام
۲۵ مهر ۱۳۹۴با سلام
لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.
پدرام شیرازی
۳۰ مهر ۱۳۹۴وظیفه نبود لطف بود،
ممنون که وقت میزارید بابت این مطالب .
unique
۲۵ مهر ۱۳۹۴این مقاله رو کسانی باید بخونن که بی جهت از تولید خودروی داخلی حمایت میکنند. بعد از سی سال پراید چه تغییری کرد؟ ضبط هم شده آپشن !!!!! تازه اونم یه ضبط وطنی با کیفیت میندازن روش که یا سی دی رو نمیتونه باز کنه یا فلشو یه خط در میون باز میکنه یا کلا رادیوش کار میکنه فقط! مثل کبک سرشونو کردن زیر برف و چون خودشون نفع میبرن حمایت میکنن. استاندارد چه چیز این خودروها رو تایید کرده من نمیدونم! این هم نشون دهنده بی ارزشی استانداردمونه. مثل آبلیموی استانداردی که بهداشتی نیست !!! عین جمله معاون وزیر بهداشته!
طرف با هزار زحمت 20 میلیون جمع میکنه میره این آت و آشغالا رو میخره که نه استاندارد دارن نه کیفیت نه خدمات و نه مشتری مداری! دلمون به چیه خودروسازی داخلی خوش باشه که بخریم؟
اینا یه طرف اینکه آقایون در کمال وقاهت میان از خودروساز حمایت میکنن و خودروساز در کمال پررویی با جان و مال مردم بازی میکنه.
اینا همه به این خاطره اینه که مسئولین ما دارن از این بازار انحصاری و بی در و پیکر نفع میبرن و اینکه خودشون و آقازاده هاشون ماشین خارجی سوار میشن. مثل اون مدیر نادونی که به مگان میگفت خودروی داخلی و وقتی خبرنگار بهش گفت چرا پراید تولید خودتونو سوار نمیشین داشت خبرنگارو میخورد.. حکایت سوارس که از حال پیاده خبر نداره.
محمود
۳۰ خرداد ۱۳۹۵هه مگه خبر نداری پراید ضبطشم برداشتن گرونتر شد امکاناتش کمتر 206 هم که یه سنسور دویست هزار تومنی رو دو میلیون روش حساب کردن
Shahrokh
۲۵ مهر ۱۳۹۴سلام .
از نوشتاری که در مورد اتومبیل های روز دنیا و با قیمت مناسب نوشتید سپاسگذارم.
متاسفانه صنعت خودروسازی ایران در خواب خرگوشی بسر می برد.مدلهای قدیمی و صرفا آلاینده محیط زیست ، در کنار بهره وری پایین، از جمله مشکلات و نکات منفی اتومبیل های ساخت داخل است.
امیدوارم در کشور ما هم تولید اینگونه محصولات بروز و کم هزینه بزودی شروع شود.
و دیگر شاهد خودروهای کسل کننده فعلی در بازار نباشیم.
یقینا با برنامه ریزی و مدیریت درست میتوان به این مهم دست یافت.
موفق باشید.
ahmad
۲۵ مهر ۱۳۹۴ممنون از جناب آقای کاویانی که با این مقاله به خوبی توجیه های مضحک خودروسازان داخلی رو پاسخ دادن و نشون دادن این مظلوم نمایی ها و ادعای قیمت پایین فقط یک ادعای بی اساس بوده و خودرو های تولید داخل حتی توان رقابت با هند رو هم ندارن!
واقعا به طراحی پراید نگاه کنید. وقتی آدم پراید رو توی جاده های ایران میبینه حالش از مفهوم خودرو به هم میخوره. سپر های نا موزون و آیینه های پلاستیکی و بدنه حلبی
واقعا سایپا خجالت نمیکشه و احساس شرم نمیکنه که 30 ساله داره قاتلی به نام پراید تولید میکنه؟!
سام
۲۵ مهر ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما
نوید جهرمی
۲۵ مهر ۱۳۹۴دقت کردین!!!! ماروتی با تولید سالانه 1.5 میلیون خودرو 7000 نفر توش کار میکنن.
بعد ما صنعت خودرومون …..؟
ممنون از آقای کاویانی بابت مقاله. با نظر دوستمون موافقم و اگه ممکنه این سری مقاله رو ادامه بدین و ب خودروهای سطح بالاتر هم تعمیمش بدین . خودروهای رده تیبا و 405 و … هر چی فرصت و توان شد. ممنون میشیم.
سام
۲۵ مهر ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم نوید عزیز، لطف داری شما.در حال گردآوری مطالبی در این باب هستم که انشاءا… در آینده ای نزدیک تقدیم تان خواهم نمود.
==ARASH==1987==MITSUBISHI===
۲۶ مهر ۱۳۹۴bi sabraneh montzerim ostad………
genius
۲۵ مهر ۱۳۹۴آقا هی به ما میگن دنیا دار گذاره و نباید بهش دل بست یا دنیا زندون مومنه،خوب همه اینها قبول ولی تا حالا کسی فکر کرده اصلا مگه ما ایرانیها جز مردم دنیا محسوب میشیم که بخوایم بهش دل ببندیم یا نه!!!!!
Mehdi Turbo
۵ آبان ۱۳۹۴خب اینا به ما اینا را میگن یعنی اینا را سوار شید ک به دنیا دل نبندید بعد خودشون با پولش اس کلاس سوار میشند اما واسه اونا عیبی نداره این حرف فقط واس ماس.
mohammad hassan
۲۵ مهر ۱۳۹۴با تشکر از بررسی خوبتون.خواهشن این مطلبو برای خودروهایی چون405و رانا و206 وسمند ودنا و… انجام بدین.باتشکر
راد
۲۷ مهر ۱۳۹۴افرادی که تو ایران مدیر کمپانی هستند اینارو از خود هندیها بهتر بلدند ولی وقتیکه ما برای پیش فروش یه عتقیه ای مثل پراید با هزار التماس تو نمایندگی گردن کج میکنیم وبعد از چند ماه به جای مثلا تندر تیبا میدن .راستی به نظر شما ما لیاقت سوارشدن همین مدلهارو داریم؟اگه داریم پس نباید به کم رضایت بدیم یا ماشین باکیفیت یا هیچی .در ضمن هندیها نشون دادن میخواهن بهتر ازگذشته باشن.
آدولف پیر
۳۰ مهر ۱۳۹۴بله ، تا وقتی که واسه یه محصول تقاضای فراوان وجود داشته باشه تولیدش هم ادامه پیدا میکنه ،
چه دلیلی داره تغیر رویه بدن وقتی که همین محصول مشتری داره هنوز؟!
نبود آزادی بیان و رسانه ها و روزنامه های آزاد هم مزید بر علت هست،
و مهم تر از همه عدم آگاهی مردم از حقوق خودشون ، حتی حد اقله حقوق خودشون !
البته امیدوارم اینجارو هم به جرم گفتن حقیقت در مورد خودروسازان سودجو مسدود نکن..
بهنام
۲۹ مهر ۱۳۹۴این ماشینهای هندی بسار جالب هستند و خوش قیافه لطفاً به من بگید که کی و چه وقت این خودروها وارد ایران میشوند ما تا کی باید منتظر بمانیم سپاسگذارم
آدولف پیر
۳۰ مهر ۱۳۹۴من سال ۸۳ یه ۲۰۶ گرفتم و هنوزم دارمش ، ماشین بدی نیست { چون قطعاتش فرانسوی بود..} اما اگه مواظبش نباشی خرجای نسبتا سنگینی رو دستت میزاره {نسبت به قیمتش و به دلیل تحریم ظالمانه !}، همچنین اگه یکی دو ماه باهاش تو جاده خاکی پر دست انداز بری {مسیر خاکی منتهی به باغ بیرون شهرت } به سرو صدا میوفته اتاقش واسه همیشه ، کمکای عقبش هم ضعیفه ، اما به هر حال ازش راضیم ، شایدم عادت کردم به کم توقع بودن ، شاید چون ماشین خوب سوار نشدم میگم خوبه، نمیدونم.. اما میدونم انسان موجودیه که با شرایط مختلف خودشو سازگار می کنه، هرچقدرم که شرایط سخت باشن..
Masoud
۳۰ مهر ۱۳۹۴پراید اگه کیفیت قطعاتش خوب باشه از همه خودرو های بالا که معرفی شد بهتره. اینا چین دیگه آدم دوست داره روش بالا بیاره. این خودرو ها همشون هاچبک بودن پراید صندوق داره. تازشم خیابون های ایران کیفیتش انقد کمه که پراید هم براش زیاده
مهمان
۱ آبان ۱۳۹۴بهتره همه این مدل ها با قیمت منصفانه در بازار داخلی عرضه بشن
اون وقت شما میتونی بجای خرید ماشین ژاپنی که 4 ستاره ایمنی از یورو انکپ داره، بری حلبی 30 سال پیش کره که همون زمان از تست تصادف رد شده بخری و اگر شانس بیاری و ماشینت مشکل اساسی نداشته باشه و تو تعمیرگاه نخوابه، هر روز هم بری جلوی نمایندگی منت آقایون رو برای تعمیر مشکلات جزئی ماشینت بکشی و اونها هم در جوابت بگن این مشکلات عادیه و با تمسخر هیچ کاری برات انجام ندن. , و اون موقع میتونی خوشحال باشی که بالا نیاوردی.
ahmad
۲ آبان ۱۳۹۴یعنی شما روی پراید بالا نمیاری؟
پراید چی داره؟
داشبورد سخت و بدنه تمام پلاستیک + اتاق مکعبی کوچک+سپر غیر همرنگ بدنه+آیینه پلاستیکی دستی+صندلی فشرده+قالب حلبی+هندلینگ در حد صفر+موتور 50 اسب بخار+سیستم مکانیزم مکانیکی و سیم کشی مربوط به قرن بیستم
اگه شما اینو بالا میدونی من دیگه حرفی ندارم!
دکتر جندقی
۱۰ آبان ۱۳۹۴چرا اصن آدم بخاد روی ماشین بالا بیاره ؟ مگه جا قحطیه،،!
بزنه کنار راحت بره لب جوق، انگشت بندازه تو حلقش یه دوتا اوغ بزنه خودشو خالی کنه ،
رو ماشین حیفه ، دیگه تمیز نمیشه به این راحتیا..
در ضمن استفراغ یه حالت نیمه اسیدی داره که رنگ ماشین رو میبره به مرور.
امیر
۱۲ آبان ۱۳۹۴برادر بیخودی از تولیدات بی کیفیت داخلی طرف داری نکن اگه طرف داری هم نباشه یه نوع محافظه کارانه طرف داریه یا مخاطبین به اشتباه فکر میکنن طرف داری میکنی،شما به هیوندای کره نگاهی بینداز،ایران خودرو باهاش شروع کرده ،اون کجا و این کجا،سانتافه ۲۰۱۶ کجا پارس سال کجا ازرا ۲۰۱۶ کجا، دنا کجا ،فکر کنم همین برا ایرانخودرو بسه وضع سایپا از این هم بدتر،میدونید مشکل از ماست ک میخریم،وسلام
باسپاس
شاهین
۴ آبان ۱۳۹۴رنو کوئید رو هم کاش تو لیست ماشینای ارزون میذاشتین با قیمت 4000دلار
صادق
۵ آبان ۱۳۹۴نمیشه خودمون این خودرو ها رو به صورت شخصی از هند بخریم و وارد ایران کنیم ؟
پیام
۶ آبان ۱۳۹۴نذارید اینارو بخدا از هر چی زندگیه سیر میشه آدم…
وحید
۷ آبان ۱۳۹۴با سلام
خیلی مقاله خوبی بود . همه جوانب از قبیل کشور های درحال توسعه به طور عادلانه رعایت شده بود . لطفا بازم از این مقالات مفید بزارین
با تشکر فراوان از نوسینده
سام
۷ آبان ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما
امیر
۸ آبان ۱۳۹۴ممنون از اطلاعات خوب و ارزنده ای که دادید . همه جای دنیا وقتی رکود توی بازار باشه قیمت رو پائین میارن ولی متأسفانه توی ایران همه چی بر عکسه . فقط ادعا دارن همین
San
۱۲ آبان ۱۳۹۴مردم ایران باید همه چیز رو ۲،۳ برابر قیمت جهانی بخرند،پوشاک ۳ برابر،مسکن۲ برابر،مواد غذایی ۲ برابر،دارو چند برابر،خودرو ۳ برابر …این مقایسه هارو دیدم و تحقیق کردم، نمیدونم این چه ظلمی در حق ما مردم ، پراید=هیوندای i20 !!
حسین
۱۲ آبان ۱۳۹۴آقا من از بچگی عاشق ماشین بودم و واقعا خیلی متاسفم برای مدیرا و مسئولایی که تمام تلاششون اینه که تولیدات قدیمی و بی کیفیتشونو تحمیل مردم کنن!
واقعا چرا باید به جای مثلا سوزوکی سلریو، پراید سوار شیم؟ پرایدی که نه ایمنی داره و نه امکانات! آدم تو سرما توش یخ میزنه و تو گرما میپزه! سرعت هم از 80 به بالا حال و هوای پرواز به آدم دست میده!
علیرضا
۱۴ آبان ۱۳۹۴توصیه ی بنده ی حقیر اینه که کمک کنید به هم یاد بدیم که چطور میشه یه قورباغه ای که داخل یک ظرف آب هست و دمای آب به آهستگی رو به گرماست رو آگاه کرد که به خودش بیاد و حرکتی انجام بده….. چون قورباغه توی آب با دمای بالا نمیتونه حرکت کنه و میمیره.
دمای آب خیلی وقته که به نقطه ی بحرانی رسیده.
mohsen
۲۹ آبان ۱۳۹۴این کلیپ رو ببینید
تخت گاز – فصل 22 قسمت پنجم
دانلود
http://uploadkon.ir/fl/d/Nzg5ODM%3D
محمد
۱ آذر ۱۳۹۴پراید 36 میلیونه.این خارجیا ماشیناشون رو مفت میدن.
علیرضاcar
۱۵ دی ۱۳۹۴*** مدیران سایپا و ایرانخودرو اگه خودرو های بیست سال پیش تولید نمی کردند الان کم کم باید اینارو سوار میشدیم من که ازاینا نمیگذرم به خدا واگذارشون میکنم.
هادی
۵ اسفند ۱۳۹۴بیایید دوباره همکلام و متحد بشیم و خودروهای سایپا و ایران خودرو را بایکوت کنیم!
به نظر من، خرید خودروهای داخلی و به خصوص ایران خودرو و سایپا، به معنای واقعی کلمه نابود کردن سرمایه های مملکته!
mohammad-fm
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵بنظر من که طراحی و شکل ظاهر ماشین ها خیلی مضخرف بود و همه هاچبک و کوچیک بودن با اون موتور مسخره ی 800 سی سی.منکه اگه پراید 30ملیون باشه اینا 20ملیون من باز پراید رو انتخاب میکنم.البته من منظورم این نیس که پراید خیلی خوبه ولی از اینا بهتره
دلسوخته
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵به نظر من بزرگترین خیانتی که داره با تولید پراید در حق ملت ایران میشه ، ایمنی پایین این خودرو هست که سالانه جان تعداد زیادی از عزیزان مردم رو می گیره و برای مسئولین هم هیج اهمیتی نداره ، اصولا تو ایران بی ارزش ترین چیز جون آدماست. نارضایتی مردم هم اهمیتی نداره و هیچ کسی تابحال زورش به مافیای خودروسازها تو ایران نرسیده چون اونا با توافقی که با دولت داشتند با افزایش تیراژ تولید ، برای دولت اشتغالزایی می کردند ، از اون طرف هم هر کسی که به کیفیت و قیمت خودروهای داخلی یا ضرورت ورود رقبای خارجی به بازار ایران صحبتی به میان می آرود از طرف دولت به تخریب تولید داخلی محکوم می شد.
سینا
۷ تیر ۱۳۹۵30 ساله دارن با پراید پول در میارن
شوخی نیست ها
موتور=قدیمی
طراحی =زشت
(پراید وانت رو دیگه نگو که شکل دمپایی جلو بستس)
امکانات=فاقد مه شکن و دیگران
ایمنی=در حد مقوا
تنوع=زیاد
پراید صبا-نسیم-111-131-132-141-151
فرق بین انها=شکل چراغ و قالپاق