در این مطلب نگاهی داریم به خودروهای اسپرت کمتر شناختهشدهٔ دههٔ ۲۰۰۰ که بعضاً از فراریهای زمان خود سریعتر بودند اما اکثرشان با ورشکستگی شرکت سازندهٔ خود مواجه شدند.
در دههٔ ۲۰۰۰، بسیاری از خودروسازان کوچک، سوپراسپرتهایی را به بازار فرستادند که میتوانستند فراری را در شتاب مغلوب کنند. متأسفانه اما اکثر این شرکتها ورشکست شدند و گاهی محصولات فراموششدهٔ آنها را در حراجیها میبینیم. ازاینرو، در ادامه ۱۰ نمونه از کمیابترین و سریعترین خودروهای دههٔ ۲۰۰۰ را معرفی خواهیم کرد که وقتی به بازار آمدند توجهات را به خود جلب کردند. بسیاری از این خودروها، سریعتر از فراری ۳۶۰ از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسیدند.
پانوز اسپرانته GTLM
شتاب: ۴.۷ ثانیه
سالهای ساخت | ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ |
تعداد ساخت | ۲۳۴ دستگاه |
پیشرانه | ۴.۶ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۴۲۰ اسب بخار |
پس از عرضهٔ موفق مدل اسپرانته در سال ۲۰۰۰، شرکت آمریکایی پانوز نسخهٔ GTLM آن را در سال ۲۰۰۳ معرفی کرد. این نسخه از پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 فورد استفاده میکرد که به سوپرشارژر مجهز شده بود. همچنین پانوز با استفاده از شاسی آلومینیومی سبک، وزن GTLM را هم پایین آورده بود. در این خودرو، پیشرانه به شکل جلو-وسط نصب شده بود که توزیع وزن خوبی را فراهم میکرد و میتوانست شتاب جانبی تا ۰.۹۸ جی را تحمل کند. یک اسپرانته GTLM حتی در کلاس GT2 مسابقهٔ لمانز برنده شد و توانست تیم پورشه را شکست دهد. از این خودرو تعداد کمی برای فروش عرضه شد و گفته میشود تنها ۲۳۴ دستگاه از آن ساخته شده است.
وایزمن MF4
شتاب: ۴.۶ ثانیه
سالهای ساخت | ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ |
تعداد ساخت | ۱۱۸ دستگاه |
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار |
شرکت آلمانی وایزمن رؤیای دو برادری بود که آرزو داشتند نام خود را روی یک خودروی اسپرت با ظاهر رترو بگذارند. نتیجهٔ این رؤیا ساخت خودروهایی مثل MF4 بود که خریداران را با پرفورمنس بالا، کابین باکیفیت و ظاهر منحصربهفرد شگفتزده کرد اما تنها حدود ۱۱۸ دستگاه از آن ساخته شد. وایزمن از پیشرانههای بامو استفاده میکرد که این موضوع در MF4 هم دیده میشد. هرچند وایزمن در آگوست ۲۰۱۳ اعلام ورشکستگی کرد اما در سال ۲۰۲۲ با معرفی مدل اسپرت الکتریکی تاندربال، خبر از بازگشت خود به دنیای خودروسازی داد.
بریستول فایتر
شتاب: ۴.۰ ثانیه
سالهای ساخت | ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ |
تعداد ساخت | ۱۳ دستگاه |
پیشرانه | ۸.۰ لیتری V10 |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار |
فایتر یکی از کمیابترین خودروهای بریتانیایی محسوب میشود. بریستول خودروهای خود را بر اساس شاسی و پیشرانهٔ بامو میساخت اما فایتر متفاوت بود و زیر کاپوت کشیدهٔ خود نیروگاه عظیم V10 دوج وایپر را داشت. ترکیب این موتور قدرتمند با یک خودروی اسپرت سبک بریتانیایی، فایتر را به مدلی بسیار خاص تبدیل کرده بود. متأسفانه بریستول توانست تنها ۲۰ شاسی فایتر بسازد که فقط ۱۳ دستگاه آن تکمیل شد. به همین دلیل، امروز یافتن یک فایتر سالم تقریباً غیرممکن است. این خودرو در زمان تولید حدود ۳۰۰ هزار دلار قیمت داشت که دو برابر وایپر بود.
آسکاری KZ1
شتاب: ۳.۸ ثانیه
سالهای ساخت | ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ |
تعداد ساخت | ۵۰ دستگاه |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
شرکت بریتانیایی آسکاری که نام خود را از رانندهٔ مشهور مسابقه و قهرمان جهان دو دورهٔ فرمول یک، آلبرتو آسکاری گرفته است، سوپرکار KZ1 را در سال ۲۰۰۵ معرفی کرد. این خودرو شاسی و بدنهٔ فیبر کربنی داشت، در داخل از دکمهها و سوئیچهای اختصاصی بهره میبرد و پرفورمنس فوقالعادهای را ارائه میکرد. متأسفانه اما KZ1 با قیمت ۴۲۳ هزار دلار در سال ۲۰۰۵ معادل ۶۸۰ هزار دلار امروز، بسیار گرانقیمت بود. البته دلیل چنین برچسب قیمتی گزافی نیاز به ۴۳۰ ساعت کار برای هر دستگاه از این خودرو بود. آسکاری برای سوپرکار خود از پیشرانهٔ S62 بامو استفاده کرده بود.
مارکوس TSO GT2
شتاب: ۳.۷ ثانیه
سالهای ساخت | ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ |
تعداد ساخت | ۱۰ دستگاه |
پیشرانه | ۵.۷ لیتری V8 |
قدرت | ۴۷۵ اسب بخار |
مارکوس یک شرکت بریتانیایی بود که به تولید خودروهای اسپرت میپرداخت. این شرکت آخرین خودروی خود را با نام TSO در سال ۲۰۰۴ معرفی کرد. این خودرو در انگلستان طراحی شد و توسعه پیدا کرد اما زیر کاپوت به پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 کوروت مجهز بود که در نسخههای ۳۵۰ و ۴۰۰ اسب بخاری ارائه میشد. یک سال بعد، مارکوس نسخهٔ قویتری از این خودرو را با نام GT2 ارائه کرد و قدرت را به ۴۷۵ اسب بخار افزایش داد که در کنار وزن تنها ۱۰۹۰ کیلوگرمی، شتاب زیر ۴ ثانیه را فراهم میکرد. متأسفانه اما مارکوس در سال ۲۰۰۷ ورشکست شد و تولید TSO پس از ساخت تنها ۱۰ دستگاه خاتمه یافت.
TVR ساگاریس
شتاب: ۳.۷ ثانیه
سالهای ساخت | ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ |
تعداد ساخت | ۲۱۱ |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری I6 |
قدرت | ۴۷۵ اسب بخار |
شرکت بریتانیایی TVR در سال ۲۰۰۵ مدل ساگاریس را به بازار فرستاد. متأسفانه اما این خودرو با استانداردهای ایمنی جدیدی که از سپتامبر همان سال اجرایی شد و همهٔ خودروها را به داشتن ترمز ABD و ایربگ ملزم میکرد مطابقت نداشت. بااینحال، ساگاریس به لطف شاسی جدیدی که تازه توسعه پیدا کرده بود، تعادلی عالی داشت و در پیچها بسیار سریع بود. همچنین برخلاف دیگر خودروهای این لیست، ساگاریس از پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر خطی خود TVR استفاده میکرد. این ماشین به لطف بدنهٔ پلاستیکی، هماندازهٔ مزدا MX-5 وزن داشت درحالیکه سه برابر آن قدرت داشت.
گامپرت آپولو
شتاب: ۳.۱ ثانیه
سالهای ساخت | ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ |
تعداد ساخت | ۴۰ دستگاه |
پیشرانه | ۴.۲ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۵۰ اسب بخار |
پروژهٔ آپولو در سال ۲۰۰۰ آغاز شد و با کمکهایی از سوی آئودی نهایتاً در سال ۲۰۰۶ به بازار آمد و به دلیل کیفیت بالا مورد تحسین قرار گرفت. همچنین پیشرانهٔ V8 این خودرو هم از آئودی گرفته و به دو توبوشارژر مجهز شد. نسخهٔ مسابقهای آپولو حتی در مسابقات ۲۴ ساعتهٔ نوربرگرینگ هم شرکت کرد و توانست سکو کسب کند. تنها حدود ۴۰ دستگاه از این خودرو ساخته شد که همه فروخته شدند. آپولو در سال ۲۰۱۳ ورشکست شد و یک سال بعد با خودروی شگفتانگیز دیگری بنام Intensa Emozione بازگشت که قرار بود ۱۰ دستگاه از آن ساخته شود اما این اتفاق رخ نداد.
موسلر MT900S
شتاب: ۳.۱ ثانیه
سالهای ساخت | ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ |
تعداد ساخت | ۲۰ دستگاه |
پیشرانه | ۷.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
شرکت آمریکایی موسلر، پروتوتایپ سوپرکار MT900 را در سال ۲۰۰۱ رونمایی کرد اما نسخهٔ تولیدی آن در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد. این خودرو برای کسانی ساخته شده بود که میدانستند چطور یک هیولا را رام کنند زیرا پیشرانهٔ V8 توئین توربوی آن که از کوروت گرفته شده بود قدرت فوقالعادهای تولید میکرد. همچنین شاشی مونوکوک و پانلهای بدنهٔ MT900S هم از فیبر کربن ساخته شده بود. این خودرو در اصل پاسخی آمریکایی به سوپرکار بریتانیایی نوبل بود و با کابین لوکس، قیمت ششرقمی خود را توجیه میکرد، جرج لوکاس، کارگردان فیلمهای جنگ ستارگان یکی از خریداران MT900S بود.
روشن Q1
شتاب: ۲.۸ ثانیه
سالهای ساخت | ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ |
تعداد ساخت | ۸۹ دستگاه |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۵۱۵ اسب بخار |
برخی از سوپراسپرتها به دلیل قوانین ایمنی نمیتوانند به ایالاتمتحده وارد شوند اما برخی راهی برای این کار پیدا میکنند و روشن Q1 اینگونه متولد شد. یک شرکت آمریکایی این سوپراسپرت را با استفاده از قالبهای تولید نوبل M400 ساخت و به همان پیشرانهٔ V6 فورد مجهز کرد. Q1 اساساً یک کیت کار بود که خریداران میتوانستند خودشان آن را مونتاژ کنند یا این کار را به شرکتها و کارگاههای متفرقه واگذار کنند.
کاپارو T1
شتاب: ۲.۵ ثانیه
سالهای ساخت | ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ |
تعداد ساخت | ۱۵ دستگاه |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۵۷۵ اسب بخار |
شرکت بریتانیایی کاپارو در سال ۲۰۰۶ سعی کرد سوپراسپرت منحصربهفردی تولید کند که نتیجهٔ آن T1 بود. این خودرو بهواقع یک خودروی مسابقهای برای جاده محسوب میشد. T1 حتی به پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی مسابقهای ایندیکار مجهز شده بود و در زمان خود سریعترین شتاب صفرتاصد را داشت. این خودرو همچنین بیش از وزن ۴۷۰ کیلوگرمی خود داونفورس تولید میکرد. متأسفانه اما T1 به دلیل حوادث و مشکلات فنی متعدد، موفق عمل نکرد و درحالیکه قرار بود سالانه ۲۵ دستگاه از آن ساخته شود، پس از ساخت تنها ۱۵ دستگاه کاپارو در سال ۲۰۱۵ ورشکست شد.
امین
۴ دی ۱۴۰۲میخواستم کامنت بدم ، از اونجایی که پدال کامنت های من را حذف میکنه ، منصرف شدم
Me1
۴ دی ۱۴۰۲آره خوب کردی منصرف شدی .
Ali
۴ دی ۱۴۰۲به نظرم zvour هم میتونست توی لیست باشه.واقعا طراحی خوبی داشت اگر درست گفته باشم برای سال ۲۰۰۴ بود و رونمایی شد.شتاب ۳.۲ ثانیه ای و تاپ اسپید ۳۴۰ کیلومتر.واقعا ظاهر خیره کننده ای داشت نمیدونم چرا معروف نشد.پاشش سوخت از طریق hhe صورت میگرفت که اون زمان خیلی حرف بود.هر وقت خودرو دور میگرفت پاشش سوخت تقویت میشد و از طریق intew سوخت به مخزنی بزرگ میرسید.اما مشکلی که داشت وقتی پاشش سوخت تقویت میشد مثل خر بنزین میخورد!!
Mercedes-Benz
۴ دی ۱۴۰۲چقد کاپارو زشته ولی پرفورمنسش خوبه
Kf
۴ دی ۱۴۰۲عیبی نداره عوضش توهین های بقیه رو منتشر میکنه
یوسف
۴ دی ۱۴۰۲از این لیست وایزمن با اون طراحی خاصش رو خیلی دوست داشتم، TVRهم خودروهای خاص و جذابی ساخت، اینکه وایزمن قراره برگرده خبر خوبیه، در مورد TVRهم چنین خبرهایی بود که قراره با مدلهای تازه و کارخانه جدید برگرده نمیدونم چی شد.
Heh
۴ دی ۱۴۰۲اکثرا برتانیایی بودن که ورشکست شدن
احتمالا نتونستن اینا رو به آلمانیا ، اعراب ، هندیا و … قالب کنن و از دور خارج شدن .
کلا خودروسازی تو بریتانیا ، ۲۰ درصد مهندسی و طراحی و ۸۰ درصد پیدا کردن یکی برای قالب کردنه .
Heh
۴ دی ۱۴۰۲فرمول خودروسازی بریتانیا همینه
انجین رو برو از آلمان و امریکا بگیر + بزار رو پلتفرم یکی دیگه + تبلیغ الکی که اوج مهندسی و نبوغ و طراحی رو در این خودرو ببینید + قیمت رو ۳ – ۴ برابر نمونه اصلی بده . اگه جا داشت حتی بیشتر کن قیمتو + هر کی اعتراض کرد و فریب نخورد بگو ما بریتیش هستیم و اصالت و هنر داریم شما ندارید + به آلمان و هند و عربستان و بقیه التماس کن بیان بخرن + وقتی خریدن کرکره رو بکش پایین و از در پشتی فرار کن
قدم بعدی : تکرار برنامه فوق
OMID-LAMBO
۴ دی ۱۴۰۲تو یکی از قسمتای گرند تور بحث جالبی صورت گرفت ازینکه واقعا لازم نیست وقتی لامبورگینی و فراری و مک لارن و پورشه و امثال اینا هستن کسی سراغ گامپرت یا تی وی آر و … بره
جرمی کلارکسونم نکته خوبی رو اشاره کرد تو همون قسمت : 27 تا کارخونه اسپرت سازی ورشکسته که به زور سرپا وایستادن
Heh
۴ دی ۱۴۰۲دقیقا . والا بخدا . ببین به کجا رسیده خود جرمی میگه اینو .
خاص
۴ دی ۱۴۰۲اسم «آسکاری KZ1» رو دیدم یاد «آسکاری A10» افتادم.
۱۰ – ۱۵ سال پیش توی مجلههای خودرو، اسمش بهعنوان یکی از سریعترین خودروهای تولیدی نوشته میشد.
مازیار
۴ دی ۱۴۰۲آسکاری همونه که چراغش با ۲۰۶ یکی هست؟
راستی ترول جدید چی میگه؟😄
( سلام داداش چطوری سابق )
۴ دی ۱۴۰۲چراغ های ۲۰۶ چه به آسکاری kz1 میاد
طراحیش هماهنگ بوده واقعا
محمدهادی
۵ دی ۱۴۰۲بین اینا موسلر حرفه یی ترینه
فقط رخو نگا پرات میریزه
یاد مکلارن فقید میوفته آدم
ساده و زیبا
𝐀𝐥𝐢
۴ دی ۱۴۰۲به نظرم قشنگ ترینشون اسکاری با چراغ ۲۰۶ خیلی باحال شده از ظاهر وایز من هم خیلی خوشم اومد یه جورایی شبیه بوگاتیه
Royal Driver
۴ دی ۱۴۰۲چقدر برند TVR رو دوست دارم من بین این دست کم گرفته شدهها❤️ محصولات خیلی خاصی رو داشتن برای مثال Cerbera اسپید ۱۲ که واقعا یکی از دیوانه وارترین ساختهی زمان خودش بود، ازش ۳ تا بیشتر تولید نشد با موتور عظیم الجسه اسپید ۱۲ که ۷.۷ لیتری V12 بود با قدرتی نزدیک ۱۰۰۰ اسب بخار.
علی یوسفی
۴ دی ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت ممنون از شما بابت این نوع مقالات و بنظرم گامپرت آپولو یکی از برترین خودروهای تاریخ از نظر طراحی و عملکرد و مهندسیه که واقعا نماد بلند پروازی و استادی رولند گامپرت بود و مطمئنم در آینده این مدل ارزشی بسیار بالا پیدا میکنه خودروهای دیگه این متن هم خوب بودن مخصوصا آسکاری و وایزمن.
۴ دی ۱۴۰۲چقدرم عجیب بودن 😐
Arash IV
۴ دی ۱۴۰۲هیچ کدومشون به زیبایی فراری نمیرسن ولی کاش نوبل هم توی این لیست بود
همایون
۵ دی ۱۴۰۲جای تنها سوپر اسپرت ایرانی تاریخ جهان از کمپانی آرش که دو مدل مختلف هم داشت معروفه af10 بود صاحب کمپانی هم ارش فربد بود تو انگلیس میساخت و تماما از جنس فیبر کربن بود و موقع رونماییش قوچان نژاد هم اومده بود خالی خیلی هم معروف شد حداقل تو انگلیس ولی چقدر فروخت رو نمیدونم
همایون
۵ دی ۱۴۰۲جای برند خودرو آرش اولین و تنها برند سوپر اسپرت ساز ایرانی الاصل خالی بود تو انگلیس خودرو سوپر اسپرت تمام فیبرکربنی میساخت و میسازه سه چهار مدل هم ساخته جی تی و جی تی وان قدیمی تا af8 و af10 که این اخری از همه محبوب تر بود که تو نسخه اولیش ده سال پیش از موتور کوروت هفتصد اسب رو اتاق زیر نهصد کیلو گرفته بود چند سال پیش ها تو ژنو نسخه هایبریدش رو با قدرت دو هزار و هشتاد اسب بخار رونمایی کرد همه تست هاشم انجام داد چند تاش رو هم قروخت ولی یادمه زمان رونمایی اون مدلش که سال دوهزار و سیزده چهارده بود قاچان نژاد سفیر برندش شده بود تو انگلیس و تو رونماییش بود جاش حالی بود تو این لیست البته این مطلب ها ترجمه هستند ولی ایرادی نداره چند تا گزینه بر اساس سلیقه مترجم و بازار ایران اضافه بشه ها
پویا
۵ دی ۱۴۰۲سلام شرمنده بابت اسپم
پژو ۳۰۱ با تکنولوژی نسل چند پژو ساخته شده؟ نسل ۷ یا ۸ پژوعه؟
Ali-SV
۷ دی ۱۴۰۲اکثرا از یک پلتفرم و اتاق استفاده کردن فقط انجین و طراحی تفاوت داشته که یکی نقاط شکست بوده