اولین دوره رالی بینالمللی گردشگری خزر تا خلیج فارس با حضور تیم پدال و بیش از ۵۰ تیم و ۱۰۰ شرکتکننده آغاز شد.
این رالی نخستین رویداد اتومبیلرانی کشور در این کلاس است که در تقویم FIA ثبت شده و با محوریت عبور از اماکن گردشگری ممتاز کشور در مسیر خزر تا خلیج فارس برگزار میگردد. قرار بود تیمهایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر نیز در این دوره از مسابقه شرکت نمایند که به علت مشکلات گمرکی در ورود خودروهایشان به کشور، از این مسابقه جا ماندند. علاوه بر پیشکسوتان آفرود و سافاری کشور، تعدادی از هنرمندان نیز در این مسابقه حضور دارند.
اما تیم پدال نیز شامل آقایان سعید روشن و جواد عقیلی با حمایت شرکت خودروسازی ایلیا که یک عدد دایون Y5 آفرودی را در اختیار ما قرار دادند در این مسابقات شرکت نموده است. هدف پدال از حضور در این مسابقات، علاوه بر تولید محتواهای آموزشی و کسب تجربه، آشنایی با پیشکسوتان این حوزه و ضبط تجربیات آنها و حمایت از تلاشهای برگزارکنندگان است. شاید این برای اولین بار باشد که یک رسانه در چنین مسابقهای سنگین و طولانی شرکت میکند تا مستقیماً و از نزدیک در فضای مسابقات قرار گیرد.
با هدف تثبیت نام خلیج همیشه فارس و اشاعه فرهنگ گردشگری داخلی و نمایش جاذبههای طبیعی و تاریخی ایران با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، توسط شرکت مدیریت رویداد آریانا برگزار میشود. مسیر مسابقه از استانهای گیلان و شهرهای قزوین، کاشان، اصفهان، شیراز و کیش عبور میکند. در هرکدام از این مسیرها یک استیج برگزار میشود.
در ابتدای مسابقه به هر تیم نقشهای داده میشود که مسیر، زمان و سرعت در قطعات کوچک در آن آورده شده است. بعلاوه در طول مسیر، چک پوینتهایی نیز قرار گرفتهاند که تایم دقیق هر شرکتکننده را ثبت میکنند. دقت عبور از هر بلوک و مسیر به متر و ثانیه است و هرگونه سرعت بیشتر یا کمتر مشمول کاهش امتیاز میشود.
یکی از قوانین این مسابقه، پذیرش تنها خودروهای دو دیفرانسیل است. خودروهای شرکتکنندگان شامل انواع تویوتا هایلوکس، پرادو و لندکروزر، نیسانهای پاترول، سافاری و سرانزا، پیکاپهای جدید کلوت مکس موتور و کرمان موتور T8 و خودروهای کلاسیکی چون شورولت بلیزر و لندروور دیفندر و رنجروورهایی با عمر بالای ۵۰ سال و کارکردهایی بالای یک و نیم میلیون کیلومتر هستند.
رالی خزر تا خلیج فارس: گیلان-چمخاله
استیج اول و استارت مسابقه از شهرستان ساحلی چمخاله و در روز ۹ اردیبهشت ماه آغاز شد. تیمهای شرکتکننده از یک روز قبل در این شهرستان مستقر شدند. استارت مسابقه در ساعت ۹ صبح با حضور مسئولان استانی زده شد و تیم پدال هم با شماره ۱۵ وارد مسابقه شد.
با عبور از شهرهای لنگرود، لاهیجان و سیاهکل، خودروها در مسیر جاده زیبای دیلمان قرار گرفتند. اولین ایستگاه توقف نیز در کنار آبشار لونک بود. پس از این توقف کوتاه، خودروها در مسیر دیلمان به سمت دریاچه ویستان قرار گرفتند. این مسیر هرچند برای خودروهای آفرودی سخت به نظر میرسد اما ارزش سفر و لذت از زیباییهای آن را دارد. تیمها برای صرف نهار در کنار دریاچه اتراق کردند و بعد از ساعاتی مجدد طبق برنامه به سمت قزوین به راه افتادند. ورود به دومین استیج نیز در ساعات غروب اتفاق افتاد. باوجودی که مسیر عادی مبدأ و مقصد ممکن است حدود ۳ ساعت طول بکشد اما مسیر رالی با عبور از راههای ناشناختهتر و ارتفاعات و جادههای خاکی و سنگی و آفرودی در نهایت یک روز تمام به طول کشید.
رالی خزر تا خلیج فارس: قزوین
بعد از یک شب استراحت تیمها، صبح مجدداً در خط استارت قرار گرفته و نقشههای مسیر جدید نیز به آنها داده شد. این مسیر عموماً از جادههای شهری عبور میکرد و سرعتیتر از مرحله قبل بود. بعد از سه چک پوینت، تیمها در شهر قم برای صرف نهار توقف نمودند. بعد از یک ساعت نیز مسابقه به سمت کویر مجدداً آغاز شد. شهر ابوزیدآباد، از کویرهای معروف شهرستان کاشان بوده و مقصد بسیاری از تیمهای آفرودی و گروههای کویرگردی داخلی و خارجی است. توقف گاه شبانه تیمها نیز در متین آباد بود.
رالی خزر تا خلیج فارس: اصفهان
صبح روز سوم رالی تیمها بعد از کویرنوردیهای گروهی، مجدداً در خط استارت قرار گرفتند. بعد از عبور از مسیرهای خاکی کویری، خودروها وارد جاده شدند تا در هوای بسیار گرم، از مسیرهایی نامعمول به سمت اصفهان حرکت کنند. این مرحله نسبت به مراحل قبلی کوتاهتر بوده و در نهایت همه تیمها توانستند تا ساعت ۲ عصر، از خط پایان در ورزشگاه نقش جهان عبور کنند.
خودروهای شرکتکننده ابتدا در ورزشگاه، دور افتخار زدند و سپس شرکتکنندگان از موزه باشگاه سپاهان بازدید کردند. بعد از آن در رژه مشترکی با خودروهای کلاسیک در خیابانهای این شهر زیبا حضور پیدا کردند. جشن شبانه در میدان امام نیز پایان بخش برنامههای این روز بود.
مهماننوازی میزبانان اصفهانی هم آنقدر چشمگیر بود که دلکندن از این شهر را سخت مینمود.
رالی خزر تا خلیج فارس: شیراز
ترک اصفهان آن هم به این سرعت بدون فرصت تماشای سیر زیباییهای آن سخت بود. استارت مرحله چهارم بازهم از ورزشگاه نقش جهان رقم خورد. تیمها وارد یک مسیر جادهای نزدیک ۵۰۰ کیلومتری شدند که تا حدودی با حضور خودروهای سنگین و عرض باریک جاده، ناامن و خستهکننده بود.
نقطه فینیش یا پایان این استیج، در تخت جمشید قرار داشت. برای استقبال از تیمها، موتورسواران سنگین از کانون موتورسواری فارس در این مکان حضور داشتند.
پس از این مرحله، ورود به شهر و عبور از دروازه قرآن خستگیها را برطرف کرد. خودروها در رژهای به سمت حافظیه که محل جشن نیز بود حرکت کردند. قرار است روز ۱۳ اردیبهشت هم شرکتکنندگان در یک شیراز گردی حاضر شوند.
رالی خزر تا خلیج فارس: کیش
ظهر روز چهارشنبه به تیمها اعلام شد که باید مجدداً در خط قرار گیرند. بنابراین برنامه شیرازگردی هم منحل شد. این موضوع برای ما که خود را آماده ملاقات با سعدیه، ارگ کریمخان و باغ ارم کرده بودیم ناراحتکننده بود. بااینحال به سرعت خود را برای یک سفر طولانی لااقل ۸ ساعته جادهای مهیا کردیم.
مسیر ما از شیراز تا بندر چارک بود. متاسفانه بیشتر طول این مسیر را جادههایی با کیفیت پایین و کمعرض که با عبور خودروهای سنگین، نسبتاً خطرناک هم بود شکل میداد. ایستگاه توقف اول ما در فیروزآباد بود. مکانی سنتی و زیبا برای این توقف در نظر گرفته شده بود. پس از آن در مسیر لامرد قرار گرفتیم. عبور از کنار دریاچه سد تنگاب و تغییر تدریجی اقلیم هم جلب توجه میکرد. در این مسیر با نخلستانهای زیبایی هم مواجه شدیم. اما جایی که ما را به توقف واداشت، بنای چهارطاقی کنار سیاه مربوط به دوره ساسانیان بود که البته به حال خود رها شده بود اما نشان از تمدنی دیرین و استوار داشت.
قسمت انتهایی مسیرها جادهای کوهستانی و بسیار پر پیچوخم بود که برای افراد ناآشنا میتواند خطرآفرین باشد. نهایتاً توانستیم در تاریکی شب به اسکله بندر چارک برسیم و در صف ورود به لندینگ کرافت جا بگیریم.
صبح روز پنجشنبه خودروها به ترتیب وارد لندینگ کرافت شدند تا یک سفر ۲ ساعته دریایی به مقصد کیش آغاز شود. ورود به کیش که نگین خلیج فارس محسوب میشود با طبیعت بسیار زیبا و مدرنش لذتبخش بود.
درنهایت پس از طی مسیر ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر این رالی در مقصد نهایی خود به پایان رسید و تیم پدال هم باوجود مشکلات متعدد و البته تمرکز روی فیلمبرداری، یکی از این تیمهایی بود که تواتنست تمام مراحل را به اتمام برساند. این تجربهای با ارزش برای ما به شمار میرود.
این رویداد برخلاف تصور اولیه، کاملاً منظم و هماهنگ و در کلاسی جهانی برگزار شد. مصادف شدن آن با روز شیراز و روز خلیج فارس هماهنگی برای یک سفر یک هفتهای برای این تعداد خودرو و نفر، تأمین لجستیکی و برنامهریزی برای برنامههای جانبی مثل جشنهای شبانه در تمام شهرها و استقبال از تیمها، فضای بسیار دوستانه و محترمانه و فنی باعث شد تا برای شرکت در دور بعدی این رویداد هم بیتاب باشیم. بر خود واجب میدانیم از زحمات بیدریغ و خالصانه آقایان مجید کاکاوند، دبیر برگزاری، محمدعلی عرفانی، رئیس دبیرخانه، داوود نجفی، مسئول برگزاری، آرش طاهری، مسئول فنی، محمدرضا مظفری، مسئول تشریفات، صادق زکایی، مسئول امور مالی و همه عزیزانی که در برگزاری این رالی جذاب و فراموشنشدنی تلاش داشتند صمیمانه سپاسگزاری نماییم.
امیدواریم با باز شدن درهای کشور به روی خودروهای جدید، در دورهای بعدی با خودروهایی بهمراتب جدیدتر و مدرنتر بتوانیم چالشهای بزرگتر و سختتری را پذیرا باشیم. بعلاوه امکان حضور تیمهای خارجی هم میتواند بر شناخت بهتر جاذبههای فرهنگی، طبیعی و گردشگری کشورمان به تمام دنیا کمک بسزایی بنماید.بهزودی گزارشهای کاملتری هم از تجربیات ما و هم از بررسیهای خودروی دایون تیم و سایر موارد جذاب و مفید این رالی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
Souls_Master
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲جای ایتم ویدیویی خالیه.
جواد عقیلی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲درود. در حال آماده سازی فیلم ها هستیم.
Python
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲به به ماشینای آفرودی واقعا یناز داشتیم به این رالی
امیدوارم جای تویوتا لندکروز خالی نباشه
NAVID۰۰۹۸
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲خلیجِ نازنینِ همیشه فارس ❤👏.
بسیار هم عالی .
اما جناب عقیلی از یه چیزی مطمئن شدم و آن هم رِخنهی تمام عیار مافیا بر تمام رسانههای خودرویی کشور هست !
با اینکه دوستدار شما و تمام عزیزان پدالی بوده و هستم ، اما نقد من اینه که پدال دِگر مفتش هم گران نمیارزد !
یه نگاه به پدالِ سالهای گذشته و مقالاتتان بیندازید تا بدانید چه بر سر این پدال آوردید !
پدال شده دقیقاً مثل حال و روزِ این روزهایِ سرد کشور که هستیم ولی در اصل در باغِ زندگانی نیستیم !
محمد
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲درود بر شما که در از ابتدا تا کنون در نقد بسیار قدرت مند ظاهر میشوید
.
.
.
بزرگوار پدال از زمانی که شما کمر همت بستی برای به دست آوردن رقم کامنت بالا به این روز افتاده که خودت اول از همه بیای و بهش نقد ببندی .
شما لطفا همون نظر های ضعیف و پیش پا افتاده ات رو بگو و کاری با سیر پیشرفت یا پسرفت هیچ سایتی نداشته باش
من 5 ساله مغزم ترکیده از تحمل حرف های شخص شما بعد شما خودت در مقام نقد ظاهر میشی ؟
net
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲با پاترول پوکیده ۲۰ سال پیش می خواهند رالی بدهند و نباید رالی در ایران برگزار شود.رالی برای کشورهای پیشرفته امریکا و اروپایی خوبه
مجتبی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲تموم شد ….
Mazda
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲همین پاترول پکیده که شما عرض میکنی از کل لگن های چینی الان بهتر و به صرفه تره
محمود
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲اره واقعا 👍
mahdi-es17
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ای کاش برسی دایون y5در افرود رو هم بزارین
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲کلوت ظاهرا خوب میکشه برای مسبقات
new reventon
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲رالی اونا vs رالی ما
بهترین ماشینش همون دایونه😂
همون بهتر همه داخلی ان آبروریزی نمیشه
از تو شهرای ایرانم که بگذرن بدتر باعث فرار گردشگری میشه
یه 10 تا عکس بیشتر میذاشتین که مسئولین ایلیا بیشتر خر کیف شن
(مرد باشین بزارین منتشر شه)
کافر مقدس
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲اینا یه سری شو و نمایش هستن که اول و آخر شو کلی مسئول جمع میشن عکس میندازن و بعد ها اون عکسها به کارشون میاد .مخصوصا اگه عکس همراه با چفیه باشه
محمد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲کافر مقدس….صد لایک واسه شعورت
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
کم و زیادشو ببخش
Arshia m3csl
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲تو کشورای دیگه افرود بازا با فولکس واگن اماروک و جیپ رانگلر و فورد f150 و فورد رنجر و نیسان فرانتیر افرود میرن اینجا با دایون و امیکو اسنا که بنجل خالصن🤦🏻♂️
Dan
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲قبول دارم
ولی مهم اینه که تو هر شرایطی که هستیم باید لذت ببریم
همین
سالار فصل
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲جای اشتری خالیست
Dan
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲قبول دارم
ولی مهم اینه که تو هر شرایطی که هستیم باید لذت ببریم
همین
جواد عقیلی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعا. ولی متاسفانه توی همین تایم خارج از کشور هستن
GMA
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام
در حال حاضر تیم ها در اصفهان مستقر هستند؟
جواد عقیلی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بله. روز 12 اردیبهشت مجددا استارت به سمت شیراز برقرار می شود.
محمد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲عجب جایی رو هدف گرفتن
ملت ماشین پرست….اونم آفرودرها…در واقع نابودگران طبیعت!
.
بازی نخورین
خیلی زوده واسه فراموش کردن
Aref
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲پدال واقعا متاسفم که کامنت ها رو سانسور میکنید من گفتم بعد از واردات ماشین های چینی حتی تا یک میلیارد هم ارزون میشن. مثل اینکه بعضی ها ناراحت میشن اگه اینجوری بشه!
شاهین
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲به امید موفقیت آقای عقیلی و آقای روشن
ای روزگار تلخه تلخه تلخ
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ایده خوبی هست ولی کشور. کشور خوبی نیست
دوستان منصف باشین تقصیر دست اندرکاران پدال نیست تو ایران ب دنیا اومدن
Nima
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲با این آفرودر های چینی وقتی رسیدین خلیج و ماشین جوش آورد کرد می خوایین چیکار کنید ؟
کسری
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲آقا این دایون یا کلوت رو نخرید. ناک نمیزنه سوپر ناک دارن از ما گفتن
Nirvana
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲تصویر برداری ها و تدوین در چنین موقعیتی اصلا ساده نخواهد بود، بنابراین خسته نباشید به تصویر بردار و تدوینگر کار.
محسن
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲چرا اطلاع رسانیش زودتر انجام نمیشه؟ ثبت نامش کی بود؟ برای ثبت نام چه شرایطی لازمه
محی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲من نمیدونم چرا یه راننده خارجی واسه شرکت کردن باید مشکلات گمرکی داشته باشه،یکی از معضلات وضع موجود همین گمرک هست
مهران
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲قطعاً اساتید زیادی تو این حوزه فعالیت می کنند و صلاحیت اظهار نظر دارند، اما چیزی که بنده حقیر دیدم هم توی این خودرو و هم در مکث کلوت(که ساختار مشابهی دارند) وجود داره این است که اینترکولر این خودروها به شدت پایین نصب شده و در زاویه ورود این خودروها تاثیر بدی گذاشته!
متاسفانه این کار باعث ضعف این خودروها در کاربری که مونتاژ کاران داخلی براشون در نظر گرفتن شده.
آیا این مقدار پایین نصب شدن برای خودرهایی که برای افرود تبلیغ میشن مناسبه؟