چشم اندازمسابقات

رالی خزر تا خلیج فارس، فصل جدیدی در مسابقات با محوریت گردشگری

با حضور تیم پدال

اولین دوره رالی بین‌المللی گردشگری خزر تا خلیج فارس با حضور تیم پدال و بیش از ۵۰ تیم و ۱۰۰ شرکت‌کننده آغاز شد.

این رالی نخستین رویداد اتومبیلرانی کشور در این کلاس است که در تقویم FIA ثبت شده و با محوریت عبور از اماکن گردشگری ممتاز کشور در مسیر خزر تا خلیج فارس برگزار می‌گردد. قرار بود تیم‌هایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر نیز در این دوره از مسابقه شرکت نمایند که به علت مشکلات گمرکی در ورود خودروهایشان به کشور، از این مسابقه جا ماندند. علاوه بر پیشکسوتان آفرود و سافاری کشور، تعدادی از هنرمندان نیز در این مسابقه حضور دارند.

اما تیم پدال نیز شامل آقایان سعید روشن و جواد عقیلی با حمایت شرکت خودروسازی ایلیا که یک عدد دایون Y5 آفرودی را در اختیار ما قرار دادند در این مسابقات شرکت نموده است. هدف پدال از حضور در این مسابقات، علاوه بر تولید محتواهای آموزشی و کسب تجربه، آشنایی با پیشکسوتان این حوزه و ضبط تجربیات آن‌ها و حمایت از تلاش‌های برگزارکنندگان است. شاید این برای اولین بار باشد که یک رسانه در چنین مسابقه‌ای سنگین و طولانی شرکت می‌کند تا مستقیماً و از نزدیک در فضای مسابقات قرار گیرد.

با هدف تثبیت نام خلیج همیشه فارس و اشاعه فرهنگ گردشگری داخلی و نمایش جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، توسط شرکت مدیریت رویداد آریانا برگزار می‌شود. مسیر مسابقه از استان‌های گیلان و شهرهای قزوین، کاشان، اصفهان، شیراز و کیش عبور می‌کند. در هرکدام از این مسیرها یک استیج برگزار می‌شود.

در ابتدای مسابقه به هر تیم نقشه‌ای داده می‌شود که مسیر، زمان و سرعت در قطعات کوچک در آن آورده شده است. بعلاوه در طول مسیر، چک پوینت‌هایی نیز قرار گرفته‌اند که تایم دقیق هر شرکت‌کننده را ثبت می‌کنند. دقت عبور از هر بلوک و مسیر به متر و ثانیه است و هرگونه سرعت بیشتر یا کمتر مشمول کاهش امتیاز می‌شود.

رالی خزر تا خلیج فارس-خودروها

یکی از قوانین این مسابقه، پذیرش تنها خودروهای دو دیفرانسیل است. خودروهای شرکت‌کنندگان شامل انواع تویوتا هایلوکس، پرادو و لندکروزر، نیسان‌های پاترول، سافاری و سرانزا، پیکاپ‌های جدید کلوت مکس موتور و کرمان موتور T8 و خودروهای کلاسیکی چون شورولت بلیزر و لندروور دیفندر و رنجروورهایی با عمر بالای ۵۰ سال و کارکردهایی بالای یک و نیم میلیون کیلومتر هستند.

رالی خزر تا خلیج فارس: گیلان-چمخاله

استیج اول و استارت مسابقه از شهرستان ساحلی چمخاله و در روز ۹ اردیبهشت ماه آغاز شد. تیم‌های شرکت‌کننده از یک روز قبل در این شهرستان مستقر شدند. استارت مسابقه در ساعت ۹ صبح با حضور مسئولان استانی زده شد و تیم پدال هم با شماره ۱۵ وارد مسابقه شد.

با عبور از شهرهای لنگرود، لاهیجان و سیاهکل، خودروها در مسیر جاده زیبای دیلمان قرار گرفتند. اولین ایستگاه توقف نیز در کنار آبشار لونک بود. پس از این توقف کوتاه، خودروها در مسیر دیلمان به سمت دریاچه ویستان قرار گرفتند. این مسیر هرچند برای خودروهای آفرودی سخت به نظر می‌رسد اما ارزش سفر و لذت از زیبایی‌های آن را دارد. تیم‌ها برای صرف نهار در کنار دریاچه اتراق کردند و بعد از ساعاتی مجدد طبق برنامه به سمت قزوین به راه افتادند. ورود به دومین استیج نیز در ساعات غروب اتفاق افتاد. باوجودی که مسیر عادی مبدأ و مقصد ممکن است حدود ۳ ساعت طول بکشد اما مسیر رالی با عبور از راه‌های ناشناخته‌تر و ارتفاعات و جاده‌های خاکی و سنگی و آفرودی در نهایت یک روز تمام به طول کشید.

رالی خزر تا خلیج فارس: قزوین

بعد از یک شب استراحت تیم‌ها، صبح مجدداً در خط استارت قرار گرفته و نقشه‌های مسیر جدید نیز به آن‌ها داده شد. این مسیر عموماً از جاده‌های شهری عبور می‌کرد و سرعتی‌تر از مرحله قبل بود. بعد از سه چک پوینت، تیم‌ها در شهر قم برای صرف نهار توقف نمودند. بعد از یک ساعت نیز مسابقه به سمت کویر مجدداً آغاز شد. شهر ابوزیدآباد، از کویرهای معروف شهرستان کاشان بوده و مقصد بسیاری از تیم‌های آفرودی و گروه‌های کویرگردی داخلی و خارجی است. توقف گاه شبانه تیم‌ها نیز در متین آباد بود.

رالی خزر تا خلیج فارس-قزوین

رالی خزر تا خلیج فارس: اصفهان

صبح روز سوم رالی تیم‌ها بعد از کویرنوردی‌های گروهی، مجدداً در خط استارت قرار گرفتند. بعد از عبور از مسیرهای خاکی کویری، خودروها وارد جاده شدند تا در هوای بسیار گرم، از مسیرهایی نامعمول به سمت اصفهان حرکت کنند. این مرحله نسبت به مراحل قبلی کوتاه‌تر بوده و در نهایت همه تیم‌ها توانستند تا ساعت ۲ عصر، از خط پایان در ورزشگاه نقش جهان عبور کنند.
خودروهای شرکت‌کننده ابتدا در ورزشگاه، دور افتخار زدند و سپس شرکت‌کنندگان از موزه باشگاه سپاهان بازدید کردند. بعد از آن در رژه مشترکی با خودروهای کلاسیک در خیابانهای این شهر زیبا حضور پیدا کردند. جشن شبانه در میدان امام نیز پایان بخش برنامه‌های این روز بود.
مهمان‌نوازی میزبانان اصفهانی هم آنقدر چشمگیر بود که دل‌کندن از این شهر را سخت می‌نمود.

رالی خزر تا خلیج فارس-کویر

رالی خزر تا خلیج فارس: شیراز

ترک اصفهان آن هم به این سرعت بدون فرصت تماشای سیر زیبایی‌های آن سخت بود. استارت مرحله چهارم بازهم از ورزشگاه نقش جهان رقم خورد. تیم‌ها وارد یک مسیر جاده‌ای نزدیک ۵۰۰ کیلومتری شدند که تا حدودی با حضور خودروهای سنگین و عرض باریک جاده، ناامن و خسته‌کننده بود.

نقطه فینیش یا پایان این استیج، در تخت جمشید قرار داشت. برای استقبال از تیمها، موتورسواران سنگین از کانون موتورسواری فارس در این مکان حضور داشتند.

پس از این مرحله، ورود به شهر و عبور از دروازه قرآن خستگی‌ها را برطرف کرد. خودروها در رژه‌ای به سمت حافظیه که محل جشن نیز بود حرکت کردند. قرار است روز ۱۳ اردیبهشت هم شرکت‌کنندگان در یک شیراز گردی حاضر شوند.

رالی خزر تا خلیج فارس: کیش

ظهر روز چهارشنبه به تیم‌ها اعلام شد که باید مجدداً در خط قرار گیرند. بنابراین برنامه شیرازگردی هم منحل شد. این موضوع برای ما که خود را آماده ملاقات با سعدیه، ارگ کریم‌خان و باغ ارم کرده بودیم ناراحت‌کننده بود. بااین‌حال به سرعت خود را برای یک سفر طولانی لااقل ۸ ساعته جاده‌ای مهیا کردیم.

مسیر ما از شیراز تا بندر چارک بود. متاسفانه بیشتر طول این مسیر را جاده‌هایی با کیفیت پایین و کم‌عرض که با عبور خودروهای سنگین، نسبتاً خطرناک هم بود شکل می‌داد. ایستگاه توقف اول ما در فیروزآباد بود. مکانی سنتی و زیبا برای این توقف در نظر گرفته شده بود. پس از آن در مسیر لامرد قرار گرفتیم. عبور از کنار دریاچه سد تنگاب و تغییر تدریجی اقلیم هم جلب توجه می‌کرد. در این مسیر با نخلستان‌های زیبایی هم مواجه شدیم. اما جایی که ما را به توقف واداشت، بنای چهارطاقی کنار سیاه مربوط به دوره ساسانیان بود که البته به حال خود رها شده بود اما نشان از تمدنی دیرین و استوار داشت.

قسمت انتهایی مسیرها جاده‌ای کوهستانی و بسیار پر پیچ‌وخم بود که برای افراد ناآشنا می‌تواند خطرآفرین باشد. نهایتاً توانستیم در تاریکی شب به اسکله بندر چارک برسیم و در صف ورود به لندینگ کرافت جا بگیریم.

صبح روز پنجشنبه خودروها به ترتیب وارد لندینگ کرافت شدند تا یک سفر ۲ ساعته دریایی به مقصد کیش آغاز شود. ورود به کیش که نگین خلیج فارس محسوب می‌شود با طبیعت بسیار زیبا و مدرنش لذت‌بخش بود.

درنهایت پس از طی مسیر ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر این رالی در مقصد نهایی خود به پایان رسید و تیم پدال هم باوجود مشکلات متعدد و البته تمرکز روی فیلم‌برداری، یکی از این تیم‌هایی بود که تواتنست تمام مراحل را به اتمام برساند. این تجربه‌ای با ارزش برای ما به شمار می‌رود.

رالی خزر تا خلیج فارس
موفقیت تیم پدال با دایون در رالی خزر تا خلیج فارس

این رویداد برخلاف تصور اولیه، کاملاً منظم و هماهنگ و در کلاسی جهانی برگزار شد. مصادف شدن آن با روز شیراز و روز خلیج فارس هماهنگی برای یک سفر یک هفته‌ای برای این تعداد خودرو و نفر، تأمین لجستیکی و برنامه‌ریزی برای برنامه‌های جانبی مثل جشن‌های شبانه در تمام شهرها و استقبال از تیم‌ها، فضای بسیار دوستانه و محترمانه و فنی باعث شد تا برای شرکت در دور بعدی این رویداد هم بی‌تاب باشیم. بر خود واجب می‌دانیم از زحمات بی‌دریغ و خالصانه آقایان مجید کاکاوند، دبیر برگزاری، محمدعلی عرفانی، رئیس دبیرخانه، داوود نجفی، مسئول برگزاری، آرش طاهری، مسئول فنی، محمدرضا مظفری، مسئول تشریفات، صادق زکایی، مسئول امور مالی و همه عزیزانی که در برگزاری این رالی جذاب و فراموش‌نشدنی تلاش داشتند صمیمانه سپاسگزاری نماییم.

امیدواریم با باز شدن درهای کشور به روی خودروهای جدید، در دورهای بعدی با خودروهایی به‌مراتب جدیدتر و مدرن‌تر بتوانیم چالش‌های بزرگ‌تر و سخت‌تری را پذیرا باشیم. بعلاوه امکان حضور تیم‌های خارجی هم می‌تواند بر شناخت بهتر جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و گردشگری کشورمان به تمام دنیا کمک بسزایی بنماید.به‌زودی گزارش‌های کامل‌تری هم از تجربیات ما و هم از بررسی‌های خودروی دایون تیم و سایر موارد جذاب و مفید این رالی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Souls_Master

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (138 ديدگاه)

    جای ایتم ویدیویی خالیه.

    موافقم 60
    مخالفم 3
    1. جواد عقیلی

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (761 ديدگاه)

      درود. در حال آماده سازی فیلم ها هستیم.

      موافقم 53
      مخالفم 3
    2. Python

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1110 ديدگاه)

      به به ماشینای آفرودی واقعا یناز داشتیم به این رالی
      امیدوارم جای تویوتا لندکروز خالی نباشه

      موافقم 46
      مخالفم 7
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (10474 ديدگاه)

        خلیجِ نازنینِ همیشه فارس ❤👏.
        بسیار هم عالی .
        اما جناب عقیلی از یه چیزی مطمئن شدم و آن هم رِخنه‌ی تمام عیار مافیا بر تمام رسانه‌های خودرویی کشور هست !

        با اینکه دوست‌دار شما و تمام عزیزان پدالی بوده و هستم ، اما نقد من اینه که پدال دِگر مفتش هم گران نمی‌ارزد !

        یه نگاه به پدالِ سال‌های گذشته و مقالاتتان بیندازید تا بدانید چه بر سر این پدال آوردید !

        پدال شده دقیقاً مثل حال و روزِ این روزهایِ سرد کشور که هستیم ولی در اصل در باغِ زندگانی نیستیم !

        موافقم 35
        مخالفم 38
        1. محمد

          ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (39 ديدگاه)

          درود بر شما که در از ابتدا تا کنون در نقد بسیار قدرت مند ظاهر میشوید
          .
          .
          .
          بزرگوار پدال از زمانی که شما کمر همت بستی برای به دست آوردن رقم کامنت بالا به این روز افتاده که خودت اول از همه بیای و بهش نقد ببندی .
          شما لطفا همون نظر های ضعیف و پیش پا افتاده ات رو بگو و کاری با سیر پیشرفت یا پسرفت هیچ سایتی نداشته باش
          من 5 ساله مغزم ترکیده از تحمل حرف های شخص شما بعد شما خودت در مقام نقد ظاهر میشی ؟

          موافقم 36
          مخالفم 7
    3. net

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (3404 ديدگاه)

      با پاترول پوکیده ۲۰ سال پیش می خواهند رالی بدهند و نباید رالی در ایران برگزار شود.رالی برای کشورهای پیشرفته امریکا و اروپایی خوبه

      موافقم 47
      مخالفم 62
      1. مجتبی

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (19 ديدگاه)

        تموم شد ….

        موافقم 24
        مخالفم 12
      2. Mazda

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (64 ديدگاه)

        همین پاترول پکیده که شما عرض میکنی از کل لگن های چینی الان بهتر و به صرفه تره

        موافقم 6
        مخالفم 7
    4. محمود

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اره واقعا 👍

      موافقم 18
      مخالفم 7
  2. mahdi-es17

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (565 ديدگاه)

    ای کاش برسی دایون y5در افرود رو هم بزارین

    موافقم 35
    مخالفم 4
  3. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (526 ديدگاه)

    کلوت ظاهرا خوب میکشه برای مسبقات

    موافقم 26
    مخالفم 5
  4. new reventon

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (452 ديدگاه)

    رالی اونا vs رالی ما
    بهترین ماشینش همون دایونه😂
    همون بهتر همه داخلی ان آبروریزی نمیشه
    از تو شهرای ایرانم که بگذرن بدتر باعث فرار گردشگری میشه
    یه 10 تا عکس بیشتر میذاشتین که مسئولین ایلیا بیشتر خر کیف شن
    (مرد باشین بزارین منتشر شه)

    موافقم 64
    مخالفم 24
    1. کافر مقدس

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      اینا یه سری شو و نمایش هستن که اول و آخر شو کلی مسئول جمع میشن عکس میندازن و بعد ها اون عکسها به کارشون میاد .مخصوصا اگه عکس همراه با چفیه باشه

      موافقم 84
      مخالفم 21
      1. محمد

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (598 ديدگاه)

        کافر مقدس….صد لایک واسه شعورت
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        کم و زیادشو ببخش

        موافقم 37
        مخالفم 25
  5. Arshia m3csl

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1193 ديدگاه)

    تو کشورای دیگه افرود بازا با فولکس واگن اماروک و جیپ رانگلر و فورد f150 و فورد رنجر و نیسان فرانتیر افرود میرن اینجا با دایون و امیکو اسنا که بنجل خالصن🤦🏻‍♂️

    موافقم 61
    مخالفم 20
    1. Dan

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (689 ديدگاه)

      قبول دارم
      ولی مهم اینه که تو هر شرایطی که هستیم باید لذت ببریم
      همین

      موافقم 56
      مخالفم 18
  6. سالار فصل

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    جای اشتری خالیست

    موافقم 23
    مخالفم 5
    1. Dan

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (689 ديدگاه)

      قبول دارم
      ولی مهم اینه که تو هر شرایطی که هستیم باید لذت ببریم
      همین

      موافقم 18
      مخالفم 9
    2. جواد عقیلی

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (761 ديدگاه)

      واقعا. ولی متاسفانه توی همین تایم خارج از کشور هستن

      موافقم 35
      مخالفم 5
      1. GMA

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (850 ديدگاه)

        سلام
        در حال حاضر تیم ها در اصفهان مستقر هستند؟

        موافقم 15
        مخالفم 1
        1. جواد عقیلی

          ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (761 ديدگاه)

          بله. روز 12 اردیبهشت مجددا استارت به سمت شیراز برقرار می شود.

          موافقم 24
          مخالفم 3
  7. محمد

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    عجب جایی رو هدف گرفتن
    ملت ماشین پرست….اونم آفرودرها…در واقع نابودگران طبیعت!
    .
    بازی نخورین
    خیلی زوده واسه فراموش کردن

    موافقم 15
    مخالفم 29
  8. Aref

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (298 ديدگاه)

    پدال واقعا متاسفم که کامنت ها رو سانسور میکنید من گفتم بعد از واردات ماشین های چینی حتی تا یک میلیارد هم ارزون میشن. مثل اینکه بعضی ها ناراحت میشن اگه اینجوری بشه!

    موافقم 13
    مخالفم 4
  9. شاهین

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (4696 ديدگاه)

    به امید موفقیت آقای عقیلی و آقای روشن

    موافقم 20
    مخالفم 6
  10. ای روزگار تلخه تلخه تلخ

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    ایده خوبی هست ولی کشور. کشور خوبی نیست
    دوستان منصف باشین تقصیر دست اندرکاران پدال نیست تو ایران ب دنیا اومدن

    موافقم 27
    مخالفم 13
  11. Nima

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این آفرودر های چینی وقتی رسیدین خلیج و ماشین جوش آورد کرد می خوایین چیکار کنید ؟

    موافقم 14
    مخالفم 14
  12. کسری

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آقا این دایون یا کلوت رو نخرید. ناک نمیزنه سوپر ناک دارن از ما گفتن

    موافقم 13
    مخالفم 3
  13. Nirvana

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تصویر برداری ها و تدوین در چنین موقعیتی اصلا ساده نخواهد بود، بنابراین خسته نباشید به تصویر بردار و تدوینگر کار.

    موافقم 10
  14. محسن

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (165 ديدگاه)

    چرا اطلاع رسانیش زودتر انجام نمیشه؟ ثبت نامش کی بود؟ برای ثبت نام چه شرایطی لازمه

    موافقم 8
    مخالفم 3
  15. محی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (170 ديدگاه)

    من نمیدونم چرا یه راننده خارجی واسه شرکت کردن باید مشکلات گمرکی داشته باشه،یکی از معضلات وضع موجود همین گمرک هست

    موافقم 8
    مخالفم 2
  16. مهران

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قطعاً اساتید زیادی تو این حوزه فعالیت می کنند و صلاحیت اظهار نظر دارند، اما چیزی که بنده حقیر دیدم هم توی این خودرو و هم در مکث کلوت(که ساختار مشابهی دارند) وجود داره این است که اینترکولر این خودروها به شدت پایین نصب شده و در زاویه ورود این خودروها تاثیر بدی گذاشته!
    متاسفانه این کار باعث ضعف این خودروها در کاربری که مونتاژ کاران داخلی براشون در نظر گرفتن شده.
    آیا این مقدار پایین نصب شدن برای خودرهایی که برای افرود تبلیغ میشن مناسبه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا