سرانجام پس از سالها ممنوعیت واردات خودرو به ایران، مصوبه و آئین نامه واردات خودرو توسط معاون اول رئیسجمهور به دستگاههای ذیربط ابلاغ شد.
واردات خودرو توسط چه کسانی مجاز است؟
طبق مصوبه، واردات خودرو توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی امکانپذیر است. در حال حاضر صلاحیت ۱۲ شرکت پارس خودرو، سایپا، مکث موتور، خودروسازی فردا، آرین موتور پویا، سایپا-سیتروئن و کرمان موتور، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو برای واردات مورد تأیید قرار گرفته است. این شرکتها تا سقف مجاز بیست هزار دلاری اجازه ثبت سفارش پیدا کردهاند.
البته خودروهای وارداتی باید از مسیر بورس کالا عرضه شوند و امکان فروش مستقیم آنها توسط واردکنندگان وجود ندارد.
قیمت خودروهای وارداتی
برای خودروهای وارداتی دو سقف قیمتی ۱۰ هزار یورو و ۲۰ هزار یورو تعیین شده است. اما اولویت واردات با خودروهای با قیمت زیر ۱۰ هزار یورو اعلام شده است. این سقف قیمتی به صورت فوب (قیمت خودرو در مبدا) اعلام شده است.
چه خودروهایی وارد می شوند؟
خودروهای اقتصادی، کلیدواژه دولتمردان برای واردات خودرو است. در این میان استانداردهای ۸۵ گانه اجباری برای خودروهای وارداتی هم گرهای است که اکثر برندهای ارزانساز جهانی قادر به باز کردن آن نیستند.
برندهای معتبر اروپایی، ژاپنی و کرهای خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو در سبد محصولات خود ندارند اما در بازه ۲۰ هزار یورو میتوان نیسان ورسا، نیسان سنترا، میتسوبیشی میراژ، تویوتا یاریس، کیا ریو، هیوندای اکسنت، کیا فورته، هیوندای النترا و هیوندای ونیو را خریداری کرد. با این وجود به گفته سخنگوی وزارت صمت، خودروهایی مانند هیوندای اکسنت، هیوندای i10، میتسوبیشی میراژ، چانگان CS35، ام جی ۳، ام جی ۶، سیتروئن C3 و سئات ایبیزا در زمره مدل خودروهایی هستند که قرار است به کشور وارد شود.
عوارض واردات خودرو چقدر است؟
در این مصوبه تعرفه واردات تعیین نشده و وزارت صنعت و معدن و تجارت مکلف شده با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی ضمن پیشبینی مشوقهای سرمایهگذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد، برنامه ساخت داخل واردکنندگان همچنین باید به تایید وزارت صنعت برسد.
در مصوبه اعلام شده که نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی باید به گونهای تعیین شود که مابهالتفاوت قیمت پایه با قیمت فروش در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. تعیین درصد حقوق دولتی بر اساس قیمت کشف شده نهایی در بورس کالا مشخص میشود.
قبلا گفته شده بود که خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار با حقوق و عوارض گمرکی زیر ۱۰درصد وارد میشوند. گفته میشود حقوق ورودی درنظرگرفتهشده برای خودروهای تمامبرقی و هیبریدی پنج درصد است.
واردات خودرو به مناطق آزاد
واردات خودرو برای شماره گذاری در مناطق آزاد تجاری و صنعتی منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام برقی است. سرمایهگذاری و راهاندازی ایستگاههای شارژ بر عهده واردکنندگان است.
زمان شروع واردات خودرو
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: زمان ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور به سرعت عمل واردکنندگان که بنگاههای اقتصادی هستند، بستگی خواهد داشت. سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش واردات خودرو باز شده و واردکنندگان میتوانند گزینههای وارداتی را ثبت نمایند.
متن کامل آیین نامه واردات خودرو
هیئت وزیران در جلسه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
۱. واردات خودرو با قیمت زیر بیست هزار (۲۰۰۰۰) یورو (فوب) مجاز است. اولویت واردات با خودروهای زیر ده هزار (۱۰۰۰۰) یورو (فوب) است.
تبصره ۱- تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
تبصره ۲- ارزش گمرکی بر اساس ماده (۱۴) قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد.
۲. خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه میشود. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (فوب) را به گونهای تأمین نماید که مابهالتفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علیالحساب سود بازرگانی در ضمن ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش میباشد.
۳. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی حداکثر ده هزار (۱۰۰۰۰) یورو ضمن پیشبینی مشوقهای سرمایهگذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند باید به تأیید سازمان صنعت، معدن و تجارت برسد.
۴. واردات خودروهای سواری به صورت سرمایهگذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حمل و نقل عمومی مجاز است. دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ میشود.
۵. واردات خودرو برای شماره گذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی منحصر به خودروهای دو نیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است. سرمایهگذاری و راهاندازی ایستگاههای شارژ بر عهده واردکنندگان است.
۶. سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای موضوع این تصویب نامه به غیر از سرمایهگذاری خارجی معادل یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو است.
۷. منابع ارزی مورد نیاز این تصویب نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمز دارایی، سرمایه گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد.
۸. وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (در خصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعملهای اجرایی این تصویب نامه از جمله چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیتهای فنی و حرفهای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ مینماید.
۹. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این تصویب نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه نماید.
حق گوی باطل
۴ شهریور ۱۴۰۱یعنی منطقه آزاد فقط برقی و هیبرید میتونه بیاد؟
***
حق گوی باطل
۴ شهریور ۱۴۰۱داشتم برای خانواده مسئولین دعای خیر میکردم پدال چرا سانسور میکنی😂
NAVID۰۰۹۸
۴ شهریور ۱۴۰۱( به مرگ بگیر به تب راضی میشه ) این شعاری شده برای کنترل خوشحالی حق یک انسان بخصوص ما ایرانیها که برای هر موضوعی باید یه پروسهی طولانی و سخت طی بشه 🤦♂️😂 !
اینم واردات که آزاد شد ، دیگه چی میخواید !
البته این آزادسازی را با آزادسازی خرمشهر اشتباه نگیرید یه وقتیها !
خرمشهر را جوانانی نازنین آزاد کردن که میرفتند برای شهادت جهت آینده ایرانی آباد که امروز ثمرهاَش شده ایرانی ویران شده با انبوهی از فساد و تبانی و اندوه از افزایش طبقاتی مردم ما که باید نگاه کنند ببینند چطور عرب عراقی میتونه بیاد با شاسستیبلندهاش فخر بفروشه و در دل به ریش ما و جوانان ما میخنده که برو تو صف پراید ساینا ۲۰۶ که از سرت هم زیادیه !
این آئیننامه فقط فساد میاره ، فساد فساد فساد فساد ……. !!!!!!
آئین نامه یعنی اینکه هر ایرانی اجازه داشته باشه یه خودرو تائین شده ژاپنی کرهای آلمانی وارد کنه و اجازه فروش هم نداشته باشه تا رانت شکل نگیره و هر فرد ایرانی هم ارز ماشینش را تامین کنه تا فشاری به دولت نیاد که بهانهای نشه برای خالی شدن خزانه !!!!!
abbas
۴ شهریور ۱۴۰۱اینی ک شما گفتید ی صد سال دیگ اونم شاید محقق بشه
اگر اینو ک فرمودید بشه ک دیگ کسی مغز خر باید خورده باشه محصول داخلی بخره
همه میرن ماشین کارکرده تر و تمیز اروپایی میارن و سالها خوش و خرم زندگی میکنن
افشار
۴ شهریور ۱۴۰۱فقط من ماندم که مردم کدام کشور در کجای دنیا خودرو از بورس میخرن که ما دومیش باشیم ؟
ehsan.fa
۴ شهریور ۱۴۰۱فقط کیا فورته ارزش داره تو لیستی که من دیدم بقیه بیهوده ن ، دلیلش هم ساده س نبود برندهای آلمانی و ژاپنی تو زیر ۲۰ هزار دلار ، چانگان و گریت وال و چندتا ماشین قلابی با مارک سوزوکی نیسان هست که اگه کسی گفت اینا ژاپنی هستند قطعا به عقلش شک کنید. کاش سوزوکی جیمنی بیاد 😍😍😍
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ شهریور ۱۴۰۱تعداد خودروهای مجاز به واردات، بسیار اندک است
باتوجه به محدودیت منابع ارزی برای واردات خودرو، حدود 50 هزار دستگاه وارد خواهد شد که برای بازار ایران با جمعیت بالا و نقدینگی موجود
کم تعداد و بی اهمیت است
با این شرایط، بلافاصله بعد از شروع معامله در بورس، قیمت هر خودروی وارداتی سر به فلک میکشد و عملا دردی از مردم دوا نمیشود
عرضه خودرو در بورس ظاهرا بد نیست، به شرطی که چندصدهزار دستگاه از انواع مختلف برای فروش موجود باشد
farzin
۶ شهریور ۱۴۰۱الان یعنی واسه مناطق آزاد هم هیبریدی هم زیر 20 هزار تا باید باشه ؟
لاقل شرط 20 هزار رو واس مناطق آزاد نزارن .. با 20 هزار تا فرغون برقی هم نمیدن ب عادم
مجتبی .
۱۱ آبان ۱۴۰۱ما آدم نیستیم. ما امتیم(گله شتر)
شهاب
۱۱ آبان ۱۴۰۱جناب حق گوی باطل سه تا از وارد کننده ها سایپا و ایران خودرو و کرمان موتور هستن و جالبه که هر کدوم چند شرکت زیر مجموعه هم دارن که جداگانه در لیست شرکتهای وارد کننده اعلام شده هستن !!! فقط سه تا از وارد کننده ها که در لیست اعلام شده وزارت صمت هستن از زیر مجموعه های سایپا هستن !!!! واردات اکثراً دست دولتیها یعنی ساپا ایرانخودرو و کرمان موتور هست !!!! این وسط فقط میمونه ایرتویا و معین خودرو امّا نکته اینجاست که معین خودرو عمراً نمیتونه پورشه وارد کنه و احتمالاً میخواد یک مشت چینی وارد کنه !!!! پس تنها امید ایرتویا هست که شاید بتونه محصولای زیر ۲۰ هزار دلار مثل کرولا ۲۰۲۳ رو وارد کنه
Amard
۴ شهریور ۱۴۰۱اینها خوب یاد گرفتن مردم بازی بدن سرگرم کنن اولا که خودرویی که میاد میگن باید استاندارهای مزخرف من دراوردی ۸۵ گانه رو پاس کنه که اونم سلیقه ای دوم تعرفه واردات خیلی مهم اگر توجه کرده باشید مونتاژی های چینی قیمت تو همین هفته بردن بالا پس نباید انتظار داشت که تعرفه جوری تنظیم بش که مشکل برای مونتاژ کننده ها ایجاد مثل وقتی یه خودرو اقتصادی مثل رنو سیمبل بش یک میلیارد آنوقت اون کراس اورر چینی میشه یک میلیارد دویست این کار فقط برای وقت خریدن تا مگر امریکا برگرده به برجام و آنوقت دیگه همه چیز میشه مثل قبل
behnam1012
۱۱ آبان ۱۴۰۱اون از شرایط مسخره واردات که چیز بدرد بخوری نمیشه وارد کرد
با ظرفیت 50 هزار دستگاه در سال
فقط برای پارس سال امروز یک میلیون و نیم متقاضی داشتیم و خودروی عرضه شد کم تر از 5000 تا بود
اونم از وارد کنندگان که باعث و بانیان وضع موجود هستن
انتظار دارین کاری کنن به ضرر خودشون و به نفع مردم؟
طمع دولت با عرضه این خودرو ها در بورس هم باید در نظر بگیرید که قیمت ها رو قطعاً ما فوق فضایی میکنه
Bavaria
۴ شهریور ۱۴۰۱به بند ۵ دقت کنید
سرمایهگذاری و راهاندازی ایستگاههای شارژ بر عهده واردکنندگان است.
دولت برخی کشورهای اروپایی حدود سال ۲۰۰۰ بود که داشتن زیرساخت های خودروهای برقی رو آماده میکردن
behnam1012
۱۱ آبان ۱۴۰۱اینم تیر خلاص که کسی خودروی وارد نکنه
حسام
۴ شهریور ۱۴۰۱کاش یه مطلب در مورد همین استاندارد 85 گانه هم کار کنین تا بفهمیم تو مغز اینا چیه که خودرو داخلی این موارد رو پاس میکنه و خودرو خارجی نه
Payfast
۴ شهریور ۱۴۰۱توانایی کشتن
شاپور
۴ شهریور ۱۴۰۱حسام عزیز استاندارد ۸۵ گانه وقتی مسولان استاندارد کنار منقل و زغال خوب بودن تدوین شده ، خودرویی که تست تصادف نداره و در حادثه کمی شدید، نمیشه فهمید اصلا نوع ماشین چی بوده که این شده ، از نظر رئیس بیسواد استاندارد، استاندارده
وقتی یکی در ماشینش و یک تصادف سبک دچار آتش سوزی میشه و کمربندش هم باز نمیشه تا جزغاله بشه این حتما استاندارده . این ۲ از آن ۸۵ تا بود حالا ۸۳ تای بعدی یکی بازنشدن ایربگه، دقیقا برعکس دنیا تو بحث خودرو هرچی اینجا خرابکاریه مورد تایید استاندارده.
امیرحسین
۴ شهریور ۱۴۰۱واقعا ٱیین نامه ی بدی هست… آقا یکی پولداره می خواد ماشین خوب سوار بشه، شما به چه حقی اجازه نمی دید؟! طرف مالیات درآمدش رو داده حقوق گمرکی رو داده ولی شما براش تعیین تکلیف می کنید… فقط در ایران!!
امیرحسین
۴ شهریور ۱۴۰۱در دنیا ماشین زیر60000 دلار لوکس نیست. در ایران ماشین 20000 دلاری لوکسه!!!!
Voting max
۴ شهریور ۱۴۰۱چون ایران به لطف خداوند و الحمدلله عقب مانده ترین و مرخص ترین کشور دنیاست
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۵ شهریور ۱۴۰۱دیگه اینجوری هم نگو برادر . بس نیست که ما مثل قبرس از کپسول گاز برای کار های خونه … استفاده نمی کنیم
امیرحسین
۴ شهریور ۱۴۰۱بیش از چهارسال، نزدیک به پنج سال، واردات نداشتیم، بازار وحشتناک تشنه هست بعد سقف واردات هم می ذارن…
امیرحسین
۴ شهریور ۱۴۰۱ماشین برقی یا هیبریدی 20000 دلاری؟؟؟!!!! فقط چینی میشه
امیرحسین
۴ شهریور ۱۴۰۱با این بازار تشنه و محدودیت عرضه (سقف 1 میلیارد یورو) ، ماشین بره تو بورس کالا، وحشتناک قیمت می خوره… آخر سیاست گذاری هستند دوستان
فرزاد
۴ شهریور ۱۴۰۱برای کشور که هیچی ولی همینکه بتونن با این طرح یک درصد از صددرصد نارضایتی جوانان رو کمرنگ کنند و از دعاهای خیر و آرزوی سلامتی و طلب آیندهی روشن برای خانواده مسؤلین مربوطه توسط جوونا کمتر کنند خودش یه پیروزی محسوب میشه
AloneBoy13
۱۱ آبان ۱۴۰۱فرزاد جان عزیز میشه بپرسم کدوم جوون تازه به دوران رسیده ای ۶۰۰ میلیون ( با ارفاق به بازار ندید بدید ایران ) داره که میتسوبیشی میراژ بخره و با خرید این خودرو لوکس تجملی بروز s500 ضایع کن دعای خیر کنه ؟؟
جوون اگه ناراضیه حق داره که ناراضیه مشکل داره که ناراضیه وگرنه اونم دوست داره از صبح تا شب خوشحال باشه و دغدغه هاش کم بشن .
یه چرخ پراید ۸۸ شاسی جوش خورده فدای این ××× هایی که میخوان وارد کنن . اصلا وارد نکنن سنگین تریم . مگه برای اونایی که فیش حقوقیشون بالای ۸ تا صفر داره که واردات فقط برای اونهاست و بس . و قیافه قشر متوسط همینه که قبلا بود 😐
Alan.r
۴ شهریور ۱۴۰۱همین ۱۰ هزار یورویی هارو با چند برابر قیمت به مردم میفروشند هیچوقت اجازه نمیدن کسب و کار ایرانخودرو و سایپا به خطر بیوفته
AMANTE
۴ شهریور ۱۴۰۱این از واردات که فقط قراره ماشین های اقتصادی یا فوق اقتصادی وارد بشه و با قیمتی گران به فروش برسه.
اون ماشین هایی که قبلا طعمه ی این قانون های مسخره ی شما شدن و در گمرگات مختلف بی تکلیف موندن چی؟ یا اونا رو هم وارد بازار کنید یا اینکه به عنوان اوراقی به کشور دوبی و…. بفروشید.
Si
۴ شهریور ۱۴۰۱یه مشت بچه نوشتنش
مجتبی .
۴ شهریور ۱۴۰۱نه اتفاقا اونایی که نوشنش خیلی هم درست ودقیق نوشتن.منتهی هدفشون منافع مردم نبوده فقط خواستن دهن ملت روببندن وکاسبی خودشون هم هیچ گزندی نبینه.
علی
۴ شهریور ۱۴۰۱نکته ای که وجود داره اینه که مثلا اگر خودرویی قیمت پایه ش ۲۰ هزار دراره، نمیشه یه مدل بالاترش رو خرید ؟
نکته بعدی اینه که به غیر از ماشین هایی که گفتین، مدل هایی مثل سراتو و کرولا هم میشه وارد کرد
كارevol
۴ شهریور ۱۴۰۱راه اندازی ایستگاه شارژ بر عهده وارد کننده 🤣🤣🤣
بابًا بگین نمیخوایم وارد کنین دیگه
JDM lover
۴ شهریور ۱۴۰۱همچین وارداتی به درد عمه ات میخوره
مطمئنم همش خودروی چینی میارن با قیمت های فضایی
amir
۴ شهریور ۱۴۰۱طرف داره تیگو رو میده دو ملیارد بعد باچین قرارداد دارن و اگه وارد بشن هم وقتی تارا رو میدن بیست هزار دلار خودروی وارداتی رو چند میدن !
حمید
۴ شهریور ۱۴۰۱آقا اگه من بخوام واسه خودم یه خودرو وارد کنم بازم باید بذارمش بورس؟! باز خودم از بورس بخرمش؟!
Payfast
۴ شهریور ۱۴۰۱تقریبا بله ولی فک کنم تو آینده اگه خود وارد کننده بزاره بورس و دوباره بخواد بخره تخفیف بدن بهش بعد جیبه وارد کننده رو خالی کنن بعد کسی سمت وارد کردن نره و باز هم واردات بی اثر میشه
AMD
۴ شهریور ۱۴۰۱اگه میخواید از ملتی سود ببرید، اونا رو غرق در فقر و نادانی کنید .
داستان فرغرون سازی ایرانم همینه… پدال لطفا حذف نکن.
Afg
۴ شهریور ۱۴۰۱میگه از زمان اجرا ۴ماه طول میکشه تا خودرو وارد بشه ۴ماه زمان زیادیه یه اتفاقی میوفته
Shayan
۵ شهریور ۱۴۰۱هر دفعه یه چیز میگن، قرار بود اردیبهشت وارد کنن که نشد، اینبار هم مثل قبل!
hamid
۵ شهریور ۱۴۰۱از همون اول معلوم بود واردات خودرو شعاری بیش نیست. با این ایین نامه فقط میشه موتور وارد کرد نه ماشین.
عاشق پدال
۵ شهریور ۱۴۰۱یه شیطنت رو میبینم
این 10 هزار یورو ایا قیمت کارخونه هست؟ یا قیمت فروش یه خودرو تو خارج؟
اگه قیمت کارخونه باشه که تویوتا کرولا 12500 دلار یا یورو هست قیمت کارخونه اییش. یعنی شما وارد کننده باشی تویوتا کرولا رو 12500 میخری و وارد کشورت میکنی و بعدم به نمایشگاه دارها میفروشی
خب حالا این تویوتا هست.
داچیا حدود 12 هزار یورو هست قیمت فروشش تو نمایشگاه های المان و دقیقا شبیه پرایده. قیمت کارخونش حدود 9 هزار یورو.
AloneBoy13
۱۱ آبان ۱۴۰۱مسولین عزیز مردم از شدت خوشی و سر مستی و شکوفایی در معرض خطر ترکیدن هستند و با واردت این خودرو های لوکس و تجملی و s500 ضایع کن آمار سکته و ایست قلبی مردم به شدت بالا میرود چون یک انسان در حالت عادی تحمل این همه شادی و خوشی را به یکباره و بیش از این ندارد پس لطفا واردات خودرو را برای حفظ جان خوشبخت ترین و پولدار ترین مردم جهان لغو کنید . چون این خودرو ها آنقدر تجملی اند که همه حواس و فکر فرد را دنیوی میگرداند و از فکر به جهان پس از مرگ غافل میشود . هرچند که مردم ایران همین الانم در بهشتند و نیازی به بهشت اخروی ندارند
پویا
۱۱ آبان ۱۴۰۱ی سوال. اینجا نوشته “طبق مصوبه، واردات خودرو توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی امکانپذیر است”
الان من میتونم برم خودم واسه خودم ی ماشین وارد کنم؟ اگر میتونم میشه مثلا این سقف 20 هزار دلاری نباشه؟
پدرام
۱۱ آبان ۱۴۰۱واردات خودرو برای شماره گذاری در مناطق آزاد تجاری و صنعتی منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام برقی است. سرمایهگذاری و راهاندازی ایستگاههای شارژ بر عهده واردکنندگان است.
مثل این می مونه بگی هر کی می خواد ماشین بیاره تامین و راه اندازی پمپ بنزینش هم به عهده خودشه!!!!