چشم اندازهفته نامه

انتخاب بهترین خودروی اسپرت سال 2024 ؛ از 911 تا موستانگ و لامبورگینی

۹ خودروی اسپرت هیجان‌انگیز، دو روز آزمایش در پیست، دو روز رانندگی در جاده‌های عمومی و نهایتاً انتخاب دو برنده

خودروی پرفورمنس سال روداندترک چیزی بیش از یک جایزه است. این رقابت نشان می‌دهد که هم‌اکنون در چه وضعیتی از پرفورمنس خودروها قرار داریم. این یک گام به جلو نسبت به سال گذشته و یک گام عقب‌تر از سال آینده است. امسال ۹ خودرو برای حضور در رقابت به مجموعهٔ اتومبیلرانی تاندرهیل کالیفرنیا آمده‌اند. همهٔ شرکت‌کنندگان امسال پیشرانه‌های درون‌سوز دارند اما ترکیب آن‌ها بسیار متنوع بوده و از مدل‌های چهار سیلندر تا V10، محرک جلو تا چهارچرخ محرک، تنفس طبیعی تا توربوشارژ هیبریدی و موتور جلو تا موتور وسط و موتور عقب در بین خودروها دیده می‌شود.

امسال اما برای اولین بار، رقابت خودروی پرفورمنس سال روداندترک به دو بخش زیر ۱۰۰ هزار دلار و بالای ۱۰۰ هزار دلار تقسیم شده است و بنابراین، دو برنده خواهیم داشت. آزمایش‌کنندگان روداندترک، طی دو روز با تمام خودروها در پیست تاندرهیل رانندگی می‌کنند و سپس دو روز رانندگی در جاده‌های عمومی کالیفرنیا انجام می‌شود. همچنین رانندهٔ آزمایش روداندترک هم با خودروها اقدام به ثبت لپ تایم در پیست تاندرهیل می‌کند.

گروه زیر ۱۰۰ هزار دلار

 

آکورا اینتگرا تایپ S

ب‌ام‌و M2

فورد موستانگ دارک هورس

نیسان Z نیسمو

پیشرانه ۲ لیتری I4 توربو ۳ لیتری I6 توئین توربو ۵ لیتری V8 ۳ لیتری V6 توئین توربو
قدرت (اسب بخار) ۳۲۰ ۴۶۰ ۵۰۰ ۴۲۰
گشتاور (نیوتن متر) ۴۲۰ ۵۵۰ ۵۶۷ ۵۲۰
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۹ سرعته اتوماتیک
وزن (کیلوگرم) ۱۴۵۷ ۱۶۹۹ ۱۸۰۳ ۱۶۸۰
قیمت (دلار) ۵۲,۵۹۲ ۷۵,۳۴۵ ۷۱,۵۵۵ ۶۸,۲۹۰

هرکسی موستانگ دارک هورس را بخرد، اوقات خوشی را سپری خواهد کرد. این ماشین در پیست بسیار توانمند است که این توانایی از فرمولی آشنا ناشی می‌شود اما موتور ۵ لیتری V8 حالا ۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد، سیستم تعلیق هیچ‌گاه به این خوبی تنظیم نشده بود و گیربکس شش سرعتهٔ دستی ترمک هم عملکرد مطلوبی دارد. این ماشین در پیست بسیار هیجان‌انگیزتر از جاده است که با توجه به وزن سنگینش، عجیب به نظر می‌رسد. بااین‌حال، دارک هورس برخی انتظارات را برآورده نمی‌کند و برای مثال، کیفیت متریال داخلی آن جالب نیست.

ب‌ام‌و M2 ویژگی‌های خوب زیادی مثل ترمزها و پیشرانهٔ ۳ لیتری توئین توربوی فوق‌العاده دارد اما ظاهر زشت این کوپه شخصیت جذابش را پنهان کرده است. این خودرویی است که مثل مزدا میاتا احساس می‌شود اما با قدرتی بسیار بیشتر. M2 تحسین‌های زیادی را برانگیخت اما قیمت بیش از ۷۵ هزار دلاری باعث تردید می‌شود. این بهترین خودروی حال حاضر ب‌ام‌و به‌حساب می‌آید اما خودروهای دیگری هم هستند که رانندگی به این خوبی دارند و ظاهرشان این‌قدر زشت نیست.

نیسان Z نیسمو جذاب‌تر از چیزی است که انتظار داشتیم. این یک کوپهٔ دیفرانسیل عقب متعادل است اما گیربکس اتوماتیک اجباری نیسمو خسته‌کننده خواهد بود. تبدیل Z به نیسمو نتیجهٔ تغییراتی دقیق مثل کمک‌فنرهای سفت‌تر، لاستیک‌های پهن‌تر و قدرت بیشتر است. این نوعی ارتقاء است که فقط کارخانه می‌تواند انجام دهد اما عمیقاً از عدم ارائهٔ گیربکس دستی ناامید هستیم.

آکورا اینتگرا تایپ S، برندهٔ بخش زیر ۱۰۰ هزار دلار

اینتگرا تایپ S تمام پرفورمنس خود را از سیویک تایپ R گرفته است که سال گذشته عنوان خودروی پرفورمنس روداندترک را کسب کرد. این ماشین ترمزهای فوق‌العاده، تعادل خوب در سرعت‌های بالا و پیشرانهٔ جذابی دارد. تایپ S روی جاده نیز به‌عنوان یک خودرو روزمره با مصرف سوخت مناسب، فضایی برای چهار نفر و صندوق بار بزرگ، عالی خواهد بود. اینکه اینتگرا می‌تواند بدون مشکل با خودروهای بسیار قوی‌تر و گران‌تر همگام شود، گواهی بر شایستگی آن است.

تایپ S در بازار جایگاهی را پر می‌کند که زمانی خودروهای قدیمی مثل ب‌ام‌و ۲۰۰۲ در آن حضور داشتند یعنی خودروهای اسپرت کوچک که هم هیجان‌انگیز بوده و هم برای استفاده‌های روزمره مناسب هستند. این‌ها قوی‌ترین خودروهای بازار نیستند بلکه خودروهایی هستند که با قدرت معقول، رانندگی جذابی دارند. البته تایپ S با قیمت حدود ۵۲ هزار دلار، اینتگرای گرانی است اما در این رقابت کمترین قیمت را دارد. در دنیای واقعی، قیمت بسیار مهم است و به همین دلیل، عنوان خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۴ روداندترک به اینتگرا تایپ S می‌رسد.

گروه بالای ۱۰۰ هزار دلار

 

BAC مونو

شورلت کوروت E-Ray

لامبورگینی هوراکان استراتو

فراری ۲۹۶ GTB

پورشه ۹۱۱ کاررا T
پیشرانه ۲.۵ لیتری I4 توربو ۶.۲ لیتری V8 هیبریدی ۵.۲ لیتری V10 ۳ لیتری V6 توربو هیبریدی ۳ لیتری H6 توئین توربو
قدرت (اسب بخار) ۳۱۵ ۶۵۵ ۶۱۰ ۸۳۰ ۳۸۵
گشتاور (نیوتن متر) ۳۱۵ ۸۰۵ ۵۶۰ ۷۴۰ ۴۵۰
گیربکس ۶ سرعته سکوئنشال ۸ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دستی
وزن (کیلوگرم) ۵۷۰ ۱۷۹۸ ۱۶۵۵ ۱۶۰۲ ۱۵۰۲
قیمت (دلار) ۳۸۳,۵۷۰ ۱۴۷,۸۱۵ ۳۸۴,۳۹۴ ۵۰۷,۷۵۱ ۱۲۸,۲۹۰

استراتو پیشرانه و گیربکس عالی مثل دیگر هوراکان‌ها دارد اما شخصیتی متفاوت را به نمایش می‌گذارد. هنگام رانندگی در پیست، میان‌بر زدن و عبور از روی چمن‌ها برای همه جذاب بود. جنگ بی‌پایان بین بیش‌فرمانی و کم‌فرمانی هرگز این‌قدر هیجان‌انگیز نبوده است. این بهترین سوپرکار جهان برای کسانی است که بیش از لپ تایم، به تفریح اهمیت می‌دهند زیرا استراتو در پیست فقط از نیسان و آکورا سریع‌تر بود.

کوروت E-Ray خودرویی بزرگ و سنگین احساس می‌شود اما بسیار توانمند است. این ماشین ۶۵۵ اسب بخار قدرت دارد که رقم چشمگیری است اما چشمگیرتر آنکه تمام این قدرت به‌خوبی به آسفالت منقل می‌شود. گیربکس نیز حتی در حالت تمام‌اتوماتیک عالی است. بااین‌حال، E-Ray فاقد دیوانه‌بازی‌های Z06 است و روداندترک به دنبال دیوانه‌ها می‌گردد.

مونو اساساً یک خودروی فرمول سه با گلگیر پلاک است. این ماشین که از سنت بریتانیا در ساخت خودروهای مسابقه‌ای بهره می‌برد، از تعلیق پیچیدهٔ پوشراد و گیربکس سکوئنشال بهره می‌برد. موتور ۲.۵ لیتری فورد تنها ۳۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما مونو بسیار سبک است و پشت فرمان تجربهٔ رانندگی در مسابقه را القا می‌کند. افسوس که مونو صندلی دیگری برای به اشتراک گذاشتن این تجربه ندارد.

کاررا T با کاهش وزن و انتقال قدرت سادهٔ محرک عقب، ویژگی‌های جذاب ۹۱۱ را تقویت می‌کند. از برخی جهات، مثل فرمان، شیفتر و وضعیت صندلی‌ها، این بهترین خودروی رقابت است و اگر قرار باشد برای رانندگی روزانه خودرویی را انتخاب کنیم، آن کاررا T است. این ماشین آن‌قدر اعتمادبه‌نفس دارد که اگر پشت فرمان اشتباه کنید، رفتار درست را به شما می‌آموزد. کاررا T فقط هیجان خالصی که در پیست می‌خواهیم را ندارد.

فراری ۲۹۶ GTB، برندهٔ بخش بالای ۱۰۰ هزار دلار

فراری ۲۹۶ GTB خودرویی است که ارزش تمام قیمت خود را دارد. با ۸۳۰ اسب بخار قدرت، این ماشین باید ترسناک باشد اما کاملاً قابل‌کنترل بوده و سیستم کمکی هیبریدی تقریباً نامرئی است. فراری به‌قدری خوب از قدرت استفاده می‌کند که با وجود محدودیت‌های کشش انتقال قدرت محرک عقب، ظرف تنها ۲.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این خودرویی بسیار سریع و درعین‌حال بسیار قابل پیش‌بینی است.

البته ۲۹۶ GTB خودروی کاملاً بی‌نقصی نیست. فراری خودرویی ساخته که عالی برای رانندگی و وحشتناک برای استفاده است زیرا تعداد زیادی از کنترل‌ها با نمونه‌های لمسی جایگزین شده و نمایشگرها به‌خوبی نتوانسته‌اند جایگزین آمپرهای سنتی شوند. بااین‌حال، این‌ها انتقاداتی نیستند که از شکوه ۲۹۶ GTB کم کنند. علاوه بر این، برخی ممکن است قیمت نیم میلیون دلاری این سوپرکار را گزاف بدانند اما هیچ خودروی دیگری حتی با قیمت بیشتر هم وجود ندارد که پرفورمنسی بهتر از این داشته باشد و ۲۹۶ استاندارد جدیدی را تعیین کرده است.

لپ تایم خودروها در پیست تاندرهیل

آکورا اینتگرا تایپ S ۱:۲۶.۶
نیسان Z نیسمو ۱:۲۵.۲
لامبورگینی هوراکان استراتو ۱:۲۴.۹
ب‌ام‌و M2 ۱:۲۴.۱
پورشه ۹۱۱ کاررا T ۱:۲۳.۰
فورد موستانگ دارک هورس ۱:۲۲.۵
شورلت کوروت E-Ray ۱:۱۹.۱
BAC مونو ۱:۱۸.۰
فراری ۲۹۶ GTB ۱:۱۷.۲

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Amirmohammad

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (570 ديدگاه)

    فراری یا نمیاد تو پیست یا اگر بیاد اینطور میاد

    موافقم 104
    مخالفم 33
    1. محمد

      ۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (31 ديدگاه)

      جوون ایرانی ارزوی حتی دیدن اینا بدلت موند

      موافقم 78
      مخالفم 19
    2. NAVID@@98

      ۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (899 ديدگاه)

      دقیقا، فراری عالیه😍
      بهترین ها از گروه قبل از ۱۰۰ هزار دلار بی ام و M2 و فورد موستانگ دارکهورس 💯🔥😍
      بهترین ها هم از گروه بالای ۱۰۰ هزار دلار همشون خوبن
      ولی پورشه هم خوبه فراری هم عالیه شورولت کوروت هم عالیه کلا همشون خوبن 😍🔥💯
      ولی لامبورگینی هوراکان جدید که قرار ۸ سیلندر بیاد هم باید عالی باشه😘

      موافقم 16
      مخالفم 3
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    عشق فقط ۹۱۱

    موافقم 46
    مخالفم 33
  3. R@min

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2108 ديدگاه)

    اصولا فراری که سال 2021 معرفی شده نباید تو نامزدهای سال 2024 جایی داشته باشه اونم بدون 750 و GT3 RS ! هر چند موتور ترند و کار اند درایو و مجلات اروپایی هم تو لیست امسالشون اوردنش مشخصا پروژه تبلیغاتی فراری هست.

    پکیجی که دارک هورس با این قیمت میده هم تو هیچ محصولی پیدا نمیشه و این تایم با گیربکس دستی خودش نشون از عملکرد فوق العادش هست که با گیربکس اتومات خیلی راحت به E-RAY می رسید.

    در کل لیست مسخره ای بود و خیلی محصولات دیگه هم باید می بودن.

    موافقم 73
    مخالفم 37
    1. iamPOUYAN

      ۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (209 ديدگاه)

      متاسفانه تمام جوایز برترین ها دارن ارزش خودشونو از دست میدن چون به شدت تحت تاثیر تبلیغات و اسپانسرینگ رسمی یا پشت پرده قرار گرفتن.
      همون اول که لیستو دیدم مطمئن بودم فراری انتخاب میشه چون رسما هیچ رقیب مستقیمی براش قرار نداده بودن که کار راحتی داشته باشه.

      موافقم 35
      مخالفم 17
  4. وی

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (386 ديدگاه)

    فراری 296 gtb و ماستنگ دارک هورس عالین
    M2هم از نظر فنی عالیه ولی ظاهرش نیاز به تغییرات افتر مارک داره تا زیبا بشه

    موافقم 29
    مخالفم 5
  5. ARIAN

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (347 ديدگاه)

    خدایی از مونو خیلی خوشم میاد یعنی آخرررر آدرنالین و هیجان رانندگی رو داره. 296 هم که لامصب باخت به هیچکس نمیده توی درگ لعنتی مثل موشک هایپر سونیک شلیک میشه البته قیافش متاسفانه خشونت و طراحی عصبانی بقیه محصولات فراری رو نداره ولی پرفورمنسش در حد هایپرکارهاس.

    موافقم 21
    مخالفم 5
  6. سالار فصل

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (385 ديدگاه)

    انتخابم : آکورا اینتگرا تایپ S، برندهٔ بخش زیر ۱۰۰ هزار دلار

    موافقم 33
    مخالفم 13
  7. Scuderia Ferrari

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4068 ديدگاه)

    فراری بهترین شروع ممکن رو با انجین V6 هیبرید داشت
    اگه فراری اجازه حضور در سایت ها ، مجلات و کانال های معتبر خودرویی رو بده قطعاً ارزش و هیجان اون رقابت ها چند برابر میشه
    مگه میشه جایزه ماشین پرفورمنس سال باشه و هیچ اسمی از فراری نباشه ؟؟!!

    موافقم 27
    مخالفم 8
  8. net

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3485 ديدگاه)

    دسته اسپرت و سوپر اسپرت جدا می کردید بهتر بود

    موافقم 14
    مخالفم 2
  9. TRD

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آکورا شاهکار کرد . در حضور دارک هورس و m2 فکر نمیکردم خیلی به چشم بیاد اما تونست نظر کارشناسا رو جلب کنه واقعا عالی بود . ارزشش در قبال قیمتش بسیار بالاست کافیه یه نگاه به اون جدول انداخت .

    موافقم 24
    مخالفم 6
  10. ماکان

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (789 ديدگاه)

    سلام . انتخاب من بی ام و M2

    موافقم 10
    مخالفم 13
  11. 𝐀𝐥𝐢

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1614 ديدگاه)

    تو گروه پایین ۱۰۰ هزار دلار انتخابم اکورا
    تو گروه بالای ۱۰۰ هزار دلار انتخابم ۹۱۱

    موافقم 19
    مخالفم 10
  12. fordgt

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    از موستانگ توقع چنین تایمی نداشتم پرام😶‍🌫️

    موافقم 15
    مخالفم 2
  13. BMW

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    زیر 100هزار دلار انتخابم بی ام و هست کلا باحاله و موستانگ🥲😊😁

    موافقم 11
    مخالفم 6
  14. amir

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3718 ديدگاه)

    موستانگ دارک هورس
    کوروت ای ری
    فراری ۲۹۶
    و دیگر هیچ
    اودافظ

    موافقم 16
    مخالفم 13
    1. ۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (5074 ديدگاه)

      آزرا ۲۰۱۱ از همشون قشنگ تره 😂😂

      موافقم 1
      مخالفم 1
  15. OM.01

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (575 ديدگاه)

    نمیدونم چرا وقتی bac mono رو کنار بقیه دیدم، ازش بیشتر خوشم اومد!
    315 اسب
    570 کیلو وزن
    6 سرعته دنده ای
    تک سرنشین برای لذت بردن تنهایی از مسیر!

    0.8 ثانیه کندتر از 296 GTB و سریعتر از بقیه.
    تو چندتا پیست رتبه اول تایم رو داره و تو برخی هم جزء 15 تای اوله.

    هرکسی را بهرکاری ساختن. فکر کنم bac mono بهترین مثال این جمله هست. تو هیچ زمینه ای خوب نیست به غیر از یکی… 🏁

    موافقم 10
    مخالفم 2
  16. آریا

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (222 ديدگاه)

    به نظرم تو بخش بالای 100 هزار دلار خودرو های دیگه ای بود که اگه میومدن جذاب تر میشد

    ولی تو بخش زیر 100 هزار دلار لامصب دارم هورس با این قیمت خوب چه ماشینی تحویل میده

    موافقم 8
    مخالفم 1
  17. datsun

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3954 ديدگاه)

    این لامبو نیم ثانیه سریع تر از نیسان زده!

    موافقم 11
    1. Chubaki

      ۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این استراتو اصلا ماشین تایم زدن نیست .
      باید باهاش بری جاده خاکی فقط ‌.

  18. LAMBORGHINI

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (196 ديدگاه)

    عجیبه که لامبورگینی استارتو این جاست ؟👏

  19. Archi KHAN

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    وقتی عرض میکنم :

    ” خودروسازی یعنی فراری و پورشه “

    موافقم 6
    مخالفم 11
  20. sina

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    این اینتگرا بر خلاف وقتی معرفی شد خیلی نظرات رو به خودش جلب کرده
    پارسالم گمونم خودروی سال شد
    دست خوش

  21. حسن

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2140 ديدگاه)

    تبریک میگم به برنده ها

  22. حسن

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2140 ديدگاه)

    یه مساله ی مهم اینجا کاملا ملموسه و اونم اینه که اکثریت درگهایی که برگذار میشه و تو فضای مجازی و مجلات و سایتها قرار میدن کاملا ساختگی و مضحکه
    این همون ب‌ام‌و M2 است که مش واتسون هر چی خودرو بود را با هاش له کرد الان اینجا تحت قوانین یکسان و با راننده ی یکسان معلوم شد چی هست از پورشه پایه هم ضعیف تره بعد ادعا خدایی داشتن براش

    موافقم 7
    مخالفم 1
  23. حسن

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2140 ديدگاه)

    فراری که کلا از هر نظر از بقیه جداست . قدرت بیشتره و وزنش متعادله.
    هوندا هم که ترکونده و قطعا قابل تحسینه
    کوروت هم بر اساس وزن و قدرت عالی عمل کرده همین خودرو میتونه یک رقیب مستقیم برای فراری باشه اگه بدنه را از فیبر کربن بسازن تا وزنش متعادل بشه و به بجای موتور تنفس طبیعی یه موتور با توربو داشته باشه خدا میشه قیمتش به هیچ وجه از 220 تا بالاتر نمیره و قابل قبوله
    عملکرد موستانگ در پیست واقعا خوب بوده خوشحالم برا موفقیت در کاری که مد نظرش بوده

    1. AMIR

      ۳ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (19 ديدگاه)

      انتظار داشتم پورشه ۹۱۱ جای اون BAC باشه ولی نمی‌دونم چرا اینجوری شد یا کاشکی جای کوروت رو می‌گرفت ولی در کل ماشین عالی و مهندسیه 👌♥️

  24. ابوالفضل

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (333 ديدگاه)

    آکورا خیلی جذابه واقعا
    فراری با این رنگش زیباییش مشخص نیست
    دارک هورس و کوروت هم که عشق منن

  25. M power

    ۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (431 ديدگاه)

    شاید BMW خدا نباشه .ولی قطعن یکی از پیامبران خداست ÷)

    موافقم 4
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا