پارسخودرو واردات eRX5 را براساس محصول سایک موتور چین انجام میدهد. پیشرانه پلاگین هیبرید و طراحی متفاوت از دیگر کراساورهای بازار ایران، برای این مدل وجود دارد.
گروه خودروسازی سایک (SAIC) کارخانههای مختلف با نامهای متنوع تجاری را سرپرستی میکند. در ایران، MG مشهورترین برند سایک محسوب میشود و رووی (Roewe) چندان شناخته شده نیست. اتفاقا محصول جدید پارسخودرو eRX5 هم قبلا در کشور ما با بند MG توسط فردا موتور عرضه شده؛ اما پیشرانهی تمام بنزینی و نمای قدیمی داشته است.
بیشتر بخوانید:
↵نیسان قشقایی ؛ قیمت و مشخصات شاسی بلند وارداتی
↵نیسان کیکس ۲۰۲۳؛ قیمت و مشخصات شاسی بلند کوچک در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
سایک موتور، سال ۱۹۵۵ تاسیس شد و حالا ۶۹ سال قدمت دارد. این مجموعه با تیراژ ۵/۵ میلیون دستگاه سالانه، یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی چین است. تقریبا نیمی از تولیدات سایک، مخصوص صادرات هستند. همچنین بخش مهمی از خودروهای فولکس واگن و زیرمجموعههای جنرال موتورز در چین، توسط سایک موتور، تولید میشود.
برند رووی (Roewe) محصولات میانردهی سایک را عرضه میکند. نام رووی از برند رُووِر (Rover) انگلیس گرفته شده است و از سال ۲۰۰۶ در بازار چین حضور دارد. سایک موتور، مالک شرکت امجیرور انگلیس است و برای حفظ حقوق تجاری شرکت جگوار –لندرور، از رووی استفاده میکند. دفاتر مهندسی امجی رور، تحت مدیریت سایک چین، همچنان در انگلیس فعال هستند و در ساخت محصولات مختلف، همکاری دارند.
تا کنون سه نسل رووی RX5 در چین تولید شده است. جدیدترین مدل همراه پیشرانهی پلاگین هیبرید به نام eRX5 توسط پارس خودرو برای بازار ایران عرضه میشود و احتمال دارد سال آینده، مونتاژ داخل شود. دیگر موضوع مبهم، فروش خودرو با برند رووی یا امجی در ایران است که ظاهرا رووی استفاده خواهد شد تا دیگر شرکای ایرانی سایک، مثل خودروسازی فردا و مدیا موتور، نمایندگی خودروهای MG را بدون تداخل کاری، ادامه دهند.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی رووی eRX5 پارس خودرو
زیادهروی در جزئیات جلوپنجره و ابعاد بزرگ آن، مهمترین نکات منفی در eRX5 هستند. طراح خودرو تلاش کرده است از نشان تجاری این رووی به شکل مثلث، داحل جلوپنجره استفاده کند اما نتیجه، کمی ناخوشایند و اغراقشده دیده میشود. همچنین محل نصب پلاک، چندان مناسب و هوشمندانه نیست.
چراغهای باریک در eRX5، تفاوت چندانی با دیگر خودروهای چینی بازار ایران مثل لاماری ایما و تیگارد ندارند. مهشکنهای LED نکتهی مثبت در کراساور وارداتی پاسخودرو محسوب میشود و حجمدهی بدنه برای سپر و کاپوت جلو، بسیار خوب است. روشنایی روز (Day light) داخل کاسه چراغ و بخش کوچکی از جلوپنجره عمل میکند.
نسخههای سفارشی eRX5 با چرخ ۲۰ اینچ و تایرهای ۲۴۵ میلیمتر کنتیننتال در چین وجود دارند. این تجهیزات، همراه دستگیرههای مخفیشونده و حجمدهی بسیار خوب بدنه، جذابیت خودرو را تقویت میکنند. شیب ملایم سقف و خطوط روی درهای ورودی به کابین، حس یک کراساور اسپرت به eRX5 میدهند. هرچندکه ادوات پلاستیکی داخل گلگیرها، قاب پنجره، رکاب و زیر آینه بغل، به وضوح دیده میشوند.
در نمای پشت، ترکیبی جذاب از چراغهای باریک و حجمدهی اسپرت وجود دارد. بخش بزرگی از سپر عقب، پلاستیکی است اما بال انتهای سقف و شیب شیشهی روی صندوق، بیشتر از دیگر اجزا، جلب توجه میکنند. محل نصب پلاک نیز، مشابه دیگر کراساورهای چینی، بالاتر از سپر و قابل قبول است.
باتوجه به استقبال مردم ایران از خودروهای ساختارشکن مثل لاماری ایما و فونیکس FX، میتوان اطمینان داشت eRX5 هم موفق به جذب مخاطب شود. حتی طول ۴,۶۵۵ و عرض ۱,۸۹۰ و ارتفاع ۱,۶۵۵ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلیمتر درeRX5 کاملا مشابه لاماری است.
طراحی داخلی و نمای کابین رووی eRX5 پارس خودرو
نمایشگر بزرگ و پیوسته روی داشبورد، eRX5 را کاملا متفاوت از خودروهای موجود در ایران نشان میدهد. حتی در بازار جهانی هم، خودرویی با مانیتور تمام رنگی ۲۷ اینچ نادر است و ادوات مختلف، حس یک خودروی مدرن را به خوبی منتقل میکنند.
حضور در کابین eRX5، تجربهای جالب توجه برای خریدار ایرانی خواهد بود. پوشش چرم در بخش میانی داشبورد و کنسول، همرنگ صندلیها و تودریها هستند. محل نصب خروجی هوا در وسط، کمی غیرمنطقی به نظر میرسد و احتمالا کارایی عالی ندارد؛ اما همراه دستهدندهی کوتاه با کریستال درخشان، کلیدهای تخت همسطح کنسول و جالیوانیهای مورب، ترکیب جذاب فراهم میکنند.
در eRX5، فرمان اسپرت و صندلیهای باکیفیت استفاده شده است. چهار سرنشین بلندقد، به راحتی داخل این خودرو جای میگیرند و برای سفرهای بین شهری، فضای مناسب در اختیار دارند. حمل بار ۵۳۷ لیتر در صندوق عقب eRX5 میسر است و پس از خواباندن صندلیها، ۱۵۱۸ لیتر فراهم خواهد شد.
پیشرانه و تجهیزات رووی eRX5 پارس خودرو
مدل پلاگین هیبرید، از ترکیب موتور برقی و پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ، ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. به لطف این تجهیزات و گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک، رووی eRX5 در زمان ۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودرو، همراه باتریهای شارژشده، میانگین مصرف سوخت ۳ تا ۳/۵ لیتر در صد کیلومتر ارایه میدهد.
بعید نیست نسخهی غیر هیبریدی رووی RX5 نیز با قیمت پایینتر نسبت به eRX5 وارد ایران شود. این مدل دارای موتور ۱/۵ لیتر توربو با ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور است. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت رووی RX5 حدود ۹ ثانیه و میانگین مصرف بنزین، ۷ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.
قیمت رووی eRX5 در چین و هزینه خرید مدل پارس خودرو
حدود قیمت مدل پلاگین هیبرید برای بازار چین، ۲۳ تا ۲۵ هزار دلار است و برای نسخهی معمولی، ۱۸ هزار دلار پرداخت میشود. این شرایط، با احتساب دلار ۶۰ هزار تومانی و هزینههای جانبی واردات خودرو، رقم ۲/۷ تا ۳ میلیارد تومان برای رووی eRX5 را نشان میدهد. همچنین رووی RX5 هم برای مشتری ایرانی، حدود ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.
در بازار ایران، بهزودی فونیکس تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید با نام e پلاس عرضه میشود. قیمت این خودرو باتوجه به نوسانات نرخ ارز و شرایط احتمالی در سال ۱۴۰۳، حدود ۲/۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان پیشبینی میشود که طبیعتا، ارزانتر از رووی eRX5 خواهد بود. از سویی دیگر، امکانات رفاهی و تجهیزات الکترونیک برای محصول پارس خودرو، برتری واضح نسبت به شاسی بلند مدیران خودرو خواهد داشت.
Dark Knight
۲۱ اسفند ۱۴۰۲پدال جان تایکان توربو gt با ۱۱۶۰ اسب بخار و صفر تا صد ۲/۱ ثانیه ( ۲/۱ واقعی نه مثل تسلا با رول اوت ) رونمایی شد لطفا اخبارش رو پوشش بدین
فقط چین
۲۱ اسفند ۱۴۰۲بهترین خبر
منتظر آفرود رووی کبیر هستیم
Dark Knight
۲۱ اسفند ۱۴۰۲اگه جوجه چینی آفرودکار پس لندکروز و g کلاس چی هستن ! 😂🐥
۲۱ اسفند ۱۴۰۲خودروی لوکس آفرود کار
Mercedes
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ماشین ۲۵ هزار دلاری رو با ماشین ۱۰۰-۱۵۰ هزار دلاری یکی میکنی سید!
منطقت رو قربون
Mercedes
۲۲ اسفند ۱۴۰۲این مینی آفرودر شاید بتونه باشه
وگرنه با ۱۸ هزارتا بین برند های غربی تهش مینی کوپر بتونی بگیری یا بیتل کارکرده
۲۱ اسفند ۱۴۰۲آقا تو رو قرآن اینارو نیارید اینا فقط تو چین ارزش خرید دارن که اونجا هم ندارن باز نمیدونم کیه میخره اینارو؟۲.۵ میلیارد بده تیگو ۸😭
باز مطمئنی داری یه ماشین از یه برند چینی معروف تو ایران که قطعاتش تقریبا بیشتره میخری😭
۲.۵ میلیارد بده اسپورتیج ۲۰۱۲
سانتافه ۲۰۱۴ نمیشه خرید ولی بده برای هیوندای YF
بده برای تویوتا کمری 2011
بده آریون 2008
به یه چیز بده که پس فردا برای گرفتن یه در و یه گلگیر و یه کاپوت دو ماه آواره نشی بری چین
۲۱ اسفند ۱۴۰۲بد میگم؟
نه واقعا بد میگم بگید خودتون؟
منطق بیشتر اعضای سایت اینه که یه شاسخولی دیسلایک بده بقیه هم نخونده دیسلایک میدن
نمیدونم چرا انقدر مریضن
یه حرف حق زدم فقط یکی لایک کرد(خودم بودم)
Mr
۲۲ اسفند ۱۴۰۲شما غصه نخور پولدارا کارشون بلدن
زیزیگولو
۲۱ اسفند ۱۴۰۲چه خبره؟؟؟ روزی یه برند جدید خودرو!!!! چینیا فقط تو همین دو سه سال اخیر به اندازه کُل برندای خودرویی اروپا و آمریکا ، برند جدید معرفی کردن!!!!
Mercedes
۲۲ اسفند ۱۴۰۲داداش چی میگی
تعداد برند های خودروسازی چین از مجموع کل برند های خودرو دنیا (کره ،اروپا ، آمریکا ، ژاپن و هند) بیشتره! (آمار رسمی)
ولی چیز عجیبی نیست طبیعیه
وقتی اینقدر جمعیت زیادی داشته باشی و کشور بزرگی باشی خب اینهمه برند هم منطقیه
مثلا آمریکا تعداد برند هاشو از آلمان بیشتره چون جمعیت بیشتری داره و خب طبیعتاً افراد بیشتری هم به سمت خودروسازی و ساختن برند خودشون میرن
چین هم باز به همین شکل جمعیتش خیلی بیشتر از بیست پس تو اون جمعیت بیشتر افراد بیشتری به سمت خودروسازی و یا هر صنعت دیگه میرن ، تازه بماند که چین توی صنعت و گستردگی صنایع حرف اول تو دنیا می نه و لقبش هم کارخونه جهانه (همونطور که آمریکا قطب تجارت مرکزی دنیاست ، چین هم قطب صنعتی و اقتصاد صنعتی دنیاست) که خب همین موضوع هم به نوعی تعداد برند های بسیار زیاد رو توجیه میکنه
یه مثال هم بزنم
مثلا ایران اگه با ۸۵ میلیون جمعیت (الان نزدیک ۸۹ میلیون شده) حدود ۱۰-۲۰ تا خودروساز دولتی و خصوصی داره راحت! (البته ایرانو حساب نکنیم بهتره چون آلمان کلا ۵ تا خودروساز (اصلی هارو گفتم مثلا اپولو رو حساب نکردم تولید محدوده) داره با جمعیت مشابه 😂 ایران رو ولش)
مثلا آلمان با ۸۳ میلیون جمعیت ۵ تا خودروساز اصلی داره یا ژاپن با ۱۱۰ میلیون جمعیت فکر کنم حدود ۱۰-۱۲ تا برند داره
آمریکا با ۳۴۰ میلیون جمعیت بالای ۵۰ تا برند داره (که حدود ۱۰-۲۰ تاشون اصلی هستن)
چین دیگه خودتون حساب کنید با جمعیت ۱ میلیارد و ۴۲۵ میلیونی چند تا شرکت داره؟
تازه بماند که گستردگی و تیراژ تولید و پیشرفتگی صنعتی چین رو هیچکدوم از اون کشور هایی که گفتم ندارن (مخصوصا تو عصر الکتریکی ها که جدا از تیراژ تولید از لحاظ کیفیت باتری هم یه جورایی جلو زدن فعلا)
کلا خیلی برند داره (فکر کنم بیشتر از ۱۰۰۰ تا)
ممد ژانگولر
۲۱ اسفند ۱۴۰۲هر چی از بیرون دلبری میکنه از داخل میتونست بهتر باشه . ی فکری به حال این قیمتهای مسخره بکنن چه خبره
رامتین
۲۱ اسفند ۱۴۰۲گویا در بین محصولات چینی، خودروی بدی نیست ولی کلا ارزش خرید نداره.
۲۱ اسفند ۱۴۰۲3000
Mercedes
۲۲ اسفند ۱۴۰۲داداش با ۲۰ هزار تا تو آمریکا چی بهت میدن؟ مشتاقم بدونم جدا
قیمتش مفته چی چیو ارزش خرید نداره
البته اگه منظورت قیمت تومنیش بود خب میشه ۵۰-۶۰ هزار تا که درست میگی
ولی خب دلاریش مفته واقعا
BMW x1 که قدرتش زیر ۲۰۰ اسب هست زیر ۳۰ هزار تا بهت نمیدن
amirboss
۲۲ اسفند ۱۴۰۲من کاری با چین و سیاست های خودروسازیش ندارم اما اگه تو این شرایط چهارتا خودرو بروز که اقشار متوسط جامعه هم توان خریدشو دارن تو خیابون میبینیم به لطف چینی هاست.
البته یه سری مشکلات مثل قیمت های نجومی قطعات یدکی و مشکل تامین دارن.
کاش خودروسازهای داخلی ماهم روند چین رو پیش میگرفتن.
Mercedes
۲۲ اسفند ۱۴۰۲همینو من همش سعی دارم بگم
با اینهمه تحریم و اقتصاد پوکیده و …
چین نبود الان باید مثل هندی ها موتور سه چرخ سوار میشدیم یا پراید
منتهی مردم باز میان فوش میدن چینی های بیچاره رو
کدوم کشوری تو اینهمه تحریم و بدبختی داره به ما جنس میده جز چین؟
Dariush
۲۸ مرداد ۱۴۰۳به لطف چین نیست
لطف!؟
ببین نفت ایران و با چه قیمتی دارن میخرم با چه تخفیف هایی
در قبال نفت بجا پول چی به ما میدن
خجالت نمیکشی این و میگی!؟
کلا بخاطر یه رای ممتنع تو شورای امنیت از اول تا آخرمون و دادیم به این کشور اونوقت میگی لطف که ماشین های که هیچکی نمیخره رو دارن میفرستن برا مردم بدبخت ایران
جعفر مقدمی
۲۲ اسفند ۱۴۰۲چین میسازه از صفر تا صد میفروشه با دولار آزاد یک میلیارد و دویست !!!!!!!!! اونوقت دولت ما مفت مفت سه برابر قیمت به مردم غالب میکنه !!!!! این واقعا معنای چی…..دوزدی محض بی انصافا
Mr
۲۲ اسفند ۱۴۰۲اون که خوبه
بیاد تو بازار ازاد هم یه 2X دیگه میخوره روش 😂 (مثل کیا سراتو ۵ میلیاردی که هنوز دارم فشار میخورم سرش)
مافیا و بنگاهی هم سهم خودشونو میخوان
ش رمضانی کوچکی
۲۲ اسفند ۱۴۰۲مگر با دلار ۶۰ تومانی وارد میکنند!!!
SS
۲۲ اسفند ۱۴۰۲نسخه پلاگین هیبرید با توربوشارژ – نسخه معمولی بدون توربوشارژ !!!
چینی ها هم کارهای عجیبی میکنند
اگر نسخه پلاگین هیبرید بدون توربوشارژ بود و قیمت واقعی (تعرفه پلاگین هیبرید تقریبا صفر هست) میتونست انتخاب خوبی باشه
از …های چری و … که خیلی بهتر و معتبرتر هست
هیچ
۲۲ اسفند ۱۴۰۲این چرا جلوش فقط جلوپنجرهست؟
Mercedes
۲۲ اسفند ۱۴۰۲یه چیزی که از کره ای ها و چینی ها و ژاپنی ها(نسبتا کمتر از اون دوتا دیگه) دوست دارم همین امتحان کردن طراحی های هنجار شکنانه و متفاوت و با شکل های هندسی متفاوت هست که به فرهنگ ما ایرانی ها و کلا آسیایی ها خیلی نزدیک تر و شبیه تره
خودروساز های غربی خیلی ساده طراحی میکنن (بجز ایتالیا و بعضی مدل های خاص بعضی شرکت های دیگه)
کلا غربی ها همش از خطوط صاف و مستطیلی و ساده و طراحی های خیلی محافظه کار استفاده میکنن
یکی مثل بنز بدبخت هم میاد یه تغییری بده یه طراحی هنجار شکن بزنه همه بهش میگن تخم مرغ ! یعنی قشنگ جو کشور های غربی و مصرف کننده هاشون نابودگر خلاقیته یه جوریه که خلاقیت رو قشنگ سرکوب میکنه و همیشه همون حالت محافظه کار و سنتی رو داره ، تا یکی مثل بنز هم یه ذره بخواد خلاقیت به خرج بده همه میپرن بهش و اصلا بهش فرصت تغییر و بروز شدن نمیدن
برعکس شرق آسیا مردمشون ( چین ، ژاپن و کره و …) خیلی طرفدار نوآوری و چیز های جدید و خلاقیت و تغییر کردن هستن و واسه همین همیشه نوآوری ها و اثار جدید خلق میکنند
مهربد
۲۲ اسفند ۱۴۰۲این خودرو بر اساس ام جی اچ اس هایبرید، توسعه یافته و پلت فرمی مشترک با ام جی دارد.. ( ام جی و رووی، هردو تحت مالکیت سایک چین هستند ولی طراحی ام جی ها با دفتر طراحی شرکت ام جی در لندن است ولی رووی را در شرکت سایک چین با همکاری ام جی ، طراحی می کنند و توسعه می دهند)
اشتری
۲۲ اسفند ۱۴۰۲سلام بر دوستان واقعا برای کشور متاسف که پرچم خودرو سازی ما انقدر بی کیفیت و در بی کیفیتی شرکت ها ایرانی هر روز سبقت می گیرند هر روز انشاء اله یه روز خوب بیاد که پرچم تولیدات خودرو در کشورمان و همچنین در صادرات اسمش پرچمدار تک تک ایرانی ها باشد واقعا مسولین بی وجدان به فکر باشند صعنت نیاز انسان ها اول حمل و نقل هست بعد مسکن واقعا به فکر باشد.