هر دو کشور در این بخش با چالشها مشابهی روبهرو شدهاند اما آیا سرنوشت خودروسازی روسیه و ایران یکسان است؟
تاریخچه صنعت خودروی روسیه بیشک غنیتر از کشور ما است. تولیدات ماشینی در این کشور پیشینهای دراز دارند و به دوره امپراتوری این سرزمین باز میگردند؛ یعنی سال ۱۸۷۷. از آن زمان تاکنون، روسیه شاهد تغییرات زیادی در اراضی، سیاست، اقتصاد و حتی فرهنگ خود بوده که روی صنعت خودروسازی آن هم تاثیر مستقیم خواهد داشت. امروزه هرچند روسها هم تولیدات داخلی مختص خود را دارند اما بهدلیل جنگ با کشور همسایهشان، اوکراین، شرایط سخت اقتصادی را سپری میکنند که تاثیر منفی خود را روی خودروسازان روسی گذاشته است.
مقالات مرتبط:
- چین چگونه خلا صنعت و بازار خودروی ایران را پر کرده است؟
- فراتر از واردات: نگاهی موشکافانه به همکاری خودروسازی چین و ایران
- رونمایی از چهار محصول لادا در ایران
- بازار روسیه، تحت سلطه خودروهای چینی، از هاوال تا جیلی و چری
روسیه بهخودیخود بهعنوان یک بازار مهم برای برندهای چینی به شمار میرود که با عقبنشینی برندهای اروپایی از این کشور، میدانی تازه پیدا کردند و اتفاقا سرمایهگذاری زیادی هم در این کشور کردهاند. تنها در سال ۲۰۲۳ بیشاز ۵۵۳ هزار دستگاه خودروی چینی در این کشور به فروش رفته است. همین مسئله نگارنده را به این فکر واداشت: صنعت خودروی روسیه چقدر به صنعت خودروی ایران شباهت دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به وضعیت کنونی آن، نگاهی داشته باشیم.
بازار خودروی روسیه
نمیتوان درباره صنعت خودروسازی یک کشور صحبت کرد و از خودروسازان آن نام نبرد! از برندهایی که درحال حاضر در بازار روسیه حضور فعال دارند میتوان به لادا (AvtoVAZ)، گاز (GAZ) و UAZ اشاره کرد. البته برند گاز درکنار شرکتهای دیگری چون کاماز و اورالAZ به تولید کامیون و وسایلنقلیه سنگین هم مشغول است. در سال ۲۰۱۰ و پس از خروج این کشور از بحران جهانی اقتصاد، وضعیت خودروسازی آن هم متعادل شد؛ تا آنجا که از میان ۱۰ خودروی پرفروش این کشور، ۹ مدل داخلی بودند. اما این روند با آغاز درگیریهای سیاسی و نظامی تغییر کرد.
در سال ۲۰۲۳، تعداد ۱.۳۱ میلیون دستگاه خودروی نو در این کشور به فروش رسیده است که نسبتبه سال گذشته آن، ۳۶.۳ درصد رشد داشته است. از آنجا که بخش اعظمی از این تعداد، به خودروهای چینی اختصاص یافته، میتوان دریافت که چینیها، بازار خودروی روسیه را روبهرشد و پرپتانسیل تلقی میکنند. روند رشد چینیها به اندازهای مثبت بوده که از میان ۱۰ تولیدکننده پرفروش کنونی این کشور، ۹ خودروساز چینی هستند. هرچند روند فروش و معاملات خودرو بهطور کلی در سال ۲۰۲۲ افت سنگینی را تجربه کرد اما حال دوباره به مسیر روبهرشد خود بازگشته است.
هماکنون برند لادا بهعنوان تولیدکننده قدرتمند خودروهای اقتصادی در این کشور، در مقایسه با رقبای خارجی، بیشترین فروش را به خود اختصاص داده است اما تا سال ۲۰۲۱، شرکتهایی چون کیا، هیوندای و تویوتا هم سهم بالایی از بازار این کشور را به خود اختصاص داده بودند. با شروع جنگ مسکو-کیف، جای خودروسازان اروپایی و آمریکایی در این بازار خالیتر شد و این مسئله، فرصتی بیمانند را برای برندهای چینی ایجاد کرد تا روسیه بههمراه مکزیک بهعنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان خودروهای چینی شناخته شود.
توان تولید روسیه
به گزارش «تریدینگ اکونومیک»، تولید خودروی داخلی روسیه در ماه فوریه سال جاری میلادی به ۵۶,۹۰۰ دستگاه خودرو رسید. صنعت خودروی این کشور در سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۸ درصد تمام خودروهای جهان را تولید میکرده و مسئولیت اشتغالزایی بیشاز ۶۰۰ هزار پرسنل را برعهده دارد. هرچند با آغاز جنگ شرکتهای فولکسواگن و رنو از راهاندازی خط تولید برنامهریزیشده در این کشور خودداری کردند اما تولیدات داخلی روسیه در زمینه خودروهای سبک و سنگین بهاندازه کافی جا را برای رشد این کشور باز گذاشته است.
فروش و صادرات
به گزارش «رویترز» و بهنقل از متخصصان تحلیل بازار، شرکتهای چینی امید دارند تا ۲ میلیون دستگاه خودرو را در بازار روسیه به فروش برسانند. حتی ممکن است کارخانههای درحالت تعلیق نیز به میدان برگردند.
(از سمت خودروسازان چینی) علاقه به فروش ۲ میلیون دستگاه خودرو وجود دارد و مردم هم میخواهند آنها را بخرند.
از آنجا که روابط این کشور تتحت تاثیر جنگ قرار گرفته، روسیه در تلاش است تا فروش موفقتری در بازارهای آسیایی داشته باشد. روسیه در سال ۲۰۲۱ یعنی یک سال پس از آغاز دوباره جنگ با اوکراین در زمینه خودروهای سبک، به صادرات ۱.۳۹۸ میلیارد دلاری رسید.
از جمله کشورهایی که بهعنوان بازار هدف خودروهای روسیه قرار گرفتند میتوان به ایران اشاره کرد. آذر ماه سال گذشته، سودای ورود محصولات روسی به ایران در رسانهها پخش شد که بهدلیل فصل سرد و دشواری در حملونقل زمینی محصولات به ایران، به تعویق افتاد.
وضعیت مشترک ایران و روسیه
هرچند مشتریان روسی و ایرانی بهظاهر تفاوتها و نیازهای متفاوتی دارند اما وضعیت بازار این دو کشور شباهتهای بهخصوصی به یکدیگر دارد. ازجمله این شباهتها میتوان به تحریم اقتصادی هر دو کشور اشاره کرد که کار صنعتگران را در حوزه تولید، تبلیغات و فروش دشوارتر کرده و موجب شده بهدنبال بازارهای هدف دیگری باشند. البته که روسیه در مقایسه با کشور ما، تعداد خودروی بیشتری را صادر میکند اما همین فروش هم با مشکل انجام میشود.
بر پایه نظرسنجیهای داخلی روسیه، مردم این کشور هم مانند مردم ما، علاقه زیادی به خرید خودروهای خارجی از برندهای ژاپنی و کرهای و حتی چینی دارند؛ رشد فروش خودروهای چینی هم گواه بر این ادعا است. خودروهای لادا مانند محصولات پایینرده سایپا و ایرانخودرو تنها توسط غشر متوسط و ضعیف جامعه خریداری میشود که تعدادشان هم کم نیست. بنابراین صنعت خودروی هر دو کشور با مشکل اساسی در حوزه کیفیت دستوپنجه نرم میکند. هرچند ما از وضعیت دقیق تولید خودرو در روسیه خبر نداریم، میدانیم چرخ پیشرفت کیفیت خودروهای داخلی ایران درجا میزند.
هر دو کشور روسیه و ایران بازارهای روبهرشدی دارند که در آن، مردم تشنه محصولات باکیفیت و گاه لوکس هستند. بنابر گزارشها، خودروسازان داخلی هنوز هم به اندازه نیاز بازار خودرو تولید نمیکنند. در بازار خودروهای ردهمتوسط به بالا هم که جایی برای محصولات ایرانی نیست، برندهای چینی با تکیه بر غیاب رقبای قدرتمند غربی، رشد مناسبی را تجربه کردهاند. در روسیه هم همین روند بهشکلی مشابه وجود دارد. در ابتدای مقاله به رشد روزافزون چینیها در این بازار اشاره کردیم و گفتیم که چطور روی بزرگترین واردکننده محصولاتشان، تمرکز کردهاند.
تبادلات خودرویی ایران و روسیه
در قسمت قبل به واردات تاکنون-ناموفق خودرو از روسیه اشاره کردیم. برند لادا در تاریخ ۱۳ آذرماه سال گذشته از چهار محصول گرانتا، وستا، وستا SW کراس و نیوا تراول رونمایی کرد که به مرحله ثبتنام خرید نرسیدهاند. در سوی دیگر، ایران هم سودای صادرات خودرو به این کشور را در سر داشت اما با مشکل اخذ استاندارد کافی برای ورود به بازار روسیه مواجه شد.
هرچند ایران در تلاش است با وجود دایره محدود ارتباطات خارجیاش به صادرات خودرو بپردازد اما مشکلاتی جدی سر راه آن قرار گرفته است. از خلل در انجام امور بانکی بینالمللی گرفته تا لجستیک دشوار در فصول مختلف و مشکل اخذ استاندارد. کمتر کشوری مانند ایران درها را بهروی محصولات خارجی بسته است؛ حتی همسایگان از خدمات پسازفروش برندهای معتبر جهانی استفاده میکنند. قاعدتا چنین کشورهایی که به محصولات باکیفیت دسترسی دارند، از خرید خودروهای بیکیفیت خودداری خواهند کرد.
دو کشور، دو آینده
هر دو کشور ایران و روسیه در زمینه خودرو وضعیت نسبتا مشابهی دارند اما بهنظر نمیرسد آینده یکسانی داشته باشند. ما در مقالات گوناگون به رشد بازار خودروهای چینی در کشور اشاره کردهایم اما حقیقت این است که واردات و فروش این محصولات هم در ایران با دشواری انجام میشود. درحالیکه محصولات چینی جای خالی بین محصولات ردهپایین و متوسط کرهای را پر میکنند و طرفداران زیادی هم پیدا کردهاند اما نمیتوانند پا به پای تقاضای بازار ایران جلو بیایند. درحالیکه روسیه با وضعیت نسبتا مشابه، بهعنوان بازاری بزرگتر و ایمنتر برای این خودروسازان شرقی شناخته میشود تا محصولات بهتری را با هدف عرضه در این کشور تولید کنند.
Ehsan
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه خودروسازان خارجی تحریم کردن روسیه رو پس چطور الان خودروهای اروپایی و کره ای ژاپنی ۲۰۲۳ توی مسکو دیده میشن.فکر کنم فقط تولید رو تعلیق کردن وگرنه همچنان به روسیه میفروشن
MehdiTurbo
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ایرانم تحریم کردن و این خودروها الان هم صفرش تک توک تو خیابانا هست هم فروش میره تو این چند سال گذشتم میتونستن فروش برند خود سیاست مدارا 🙄 نزاشتن وارد بشن چجوری الان کرولا و کیا چارد شدند فروش رفتن همه این چند سال میشد انواع کیا هیوندا تویوتا تو ایران فروش بره نه فقط اینا حتی بنز و بی ام و
دیگه بعد از اینا همه سال باید متوجه شده باشین تحریم و … اینا همه اش نمایش
همین تحریمی که الان هست که اپتیما و کرولا صفر وارد شده و تو سامانه فروش رفته پنج سال پیشم بود چطور اون موقع میگفتن به علت تحریما نمیشه وارد کرد این یکسال چیزی تغییر نکرد یهو شد
Ehsan
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳قضیه اینه که تو مسکو تک و توک نیست بلکه زیاد هست.الان اپتیما و کمری ۲۰۲۳ تو مسکو تاکسی هست به تعداد زیاد.یا انواع آلمانی ها مدل ۲۰۲۳ ازشون هست
تو ایران که شما میگی تک و توک هست
NAVID۰۰۹۸
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳بعد از جنگ اوکراین ، خودروسازان بینالمللی خودشون قهر کردن رفتن و ربطی هم به تحریم نداشت!!!
چین هم که مثل همیشه از آشوبها نهایت استفاده رو میبره و البته که خودروهای چینی عرضه شده در روسیه را با لگنهای چینی در ایران مقایسه نکنید ( خودتون برید سرچ کنید ببینید کدوم چینیها بیشترین فروش رو در روسیه دارند )!!!
تاجر ایرانی میگرده لگنی رو پیدا میکنه که بیشترین سود رو به اون برسونه ، کاری هم نداره برند خوبی هست یا نه !!!
در کل ، هرچه جهان آشوبتر بشه ، چین سربلندتر میشه😂!!!
پیام
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳چین فقط سو استفاده میکنخ. جایی ببینه موقعیتی هست و کسی نیست به لاشخوری می افته. بازارایی مثل ایران، روسیه و … جنسای بنجلش رو میفروشه. فقط اینجوری جی پی دیش رو بالا میبره. فقط مفت خوری
NAVID۰۰۹۸
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳پیام ، یه سوال دارن اَزَت:
آیا از اینکه چینیها محصولات کرهای را میبرند زیر سوال ، حسودی میکنی ؟!
آره
یا
نه
😂👅😂
محمد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نخست آنکه GDP درسته. دوم هم آن که اونی که سواری میده مقصره، سواری گیرنده مهم نیست. وقتی ضعیف شدی و یا خودت را با قوانینت در موقعیت ضعف قرار دادی، یکی هم پیدا میشه سواری بگیره. عملا با قانون هاشون موازنه مثبت یا منفی به نفع چین تغییر دادن. اون اگر سواری نگیره عجیبه.
زیزیگولو
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳صنعت خودروسازی ایران تحریم شده ولی واردات خودرو به ایران جزو تحریما نیستش
علی یوسفی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت تشکر از جناب صفرپور بابت این مطلب ولی بنظرم چند تا نکته مهم هست که کمتر بهش پرداخته میشه یکی اینکه قبلا هم قرار بود خودروسازی روسیه در ایران فعالیت داشته باشه اما نشد علتش چی بود؟ آیا مافیای خودروساز یا همون تامین اجتماعی و بنیاد و سلاحداران در دهه ۹۰ شمسی نفعشون بیشتر در فرانسه و امروز در چین هست یا علت دیگه ای داشت؟؟ مطلب بعدی اگه بحث آزادسازی واردات به معنای واقعی نه فقط برای انگلزادگان!! باشه میدونیم روسیه احتمالا آخرین انتخاب کاچی به از هیچی مردم و مصرف کنندگانه پس در این مورد هم روسیه جذابیتی نداره اما نکته پایانی شما اینکه آینده خودروسازی روسیه خوب باشه تقریبا غیر ممکنه چون روسیه در اوجش هم خودروسازی خوبی نداشت چه برسه به امروز که در شرایط بحرانی و نابسامان سیاسی و اقتصادی قرار داره البته خودروسازی داره برخلاف ما ولی اینکه آینده روشن باشه از جنس همون قله خودمونه!!! فقط میمونه بازار خودرو که خب طبعا روسیه بازار خوبی داره ولی نه برای خودروهای بسیار کاربردی و باکیفیت ایران!!!.
مهدی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳او عکس اخری چقدر خوب به نظر میرسه
این همون برندی هست که برای پوتین ماشین تولید میکنه
شرکت های خاک بر سره ما به جای هونگچی که شدش هم قیمت رولزرویس
این رو میاوردن بهتر نبود ایا؟
datsun
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳وضعیت مشابهه ی دارن جناب نویسنده؟ وضعیت خودروی اونا خیلی بهتر از ماست،
Reza-a
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳راستش من فکر میکنم صنعت خودروسازی ایران پیشرفته تر از روسیهست مثلا ایرانخودرو و سایپا در این حد توانایی دارن که سمند رو به دنا پلاس تبدیل کنن یا تیبا رو اطلس کنن و دست و پاشکسته و کمک چین یه چیزی مثل شاهین رو سرهم کنند ولی روسیه سالهاست تو لادا نیوا و گرانتا مونده مدل پیشرفتهشون وستا هست که صدقه سر سهامدار بودن رنو تو لادا اون زمان تونستن بسازن؛ البته منظورم این نیست که خودروسازی داخلی خوبن میگم حداقل در حد فیس لیفت کردن از روسا جلوترن و اگه دخالت دولتی ها و نمایش هاشون نباشه خیلی راحت فاصلهاش رو با روسیه میتونه زیاد کنه
8Dark8Night8
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳والا تا همین چند سال پیش ۴۰۵ و پراید و بقیه رفقای خسته دهه ۷۰ داشتن تولید میشدن
بجز شاهین و تارا بقیه تولیدات هم سن پلتفرمشون کمتر از ۲۵،۳۰ سال نیست تو ایران 😂
نمونش پژو پارس فیس لیفت ۴۰۵ 😂
روز به روز قدرت خرید مردم داره کاهش پیدا میکنه و توان خرید خودروی استاندارد تو سطح جهانی کم تر میشه
و اگه ماشین خوب هم وارد بشه هرکسی پول خریدشو نداره و تا چند سال پیشم آشغال ساز های داخلی مون بدون تغییر خاصی سبد خرید چند ده سالشونو تولید میکردن
این یعنی پول ملی رو ضعیف کن مردم رو فقیر کن و با هزینه کمتر و تکنولوژی قدیمی آشغال تولید کن و فروش خیلی خوبی رو داشته باش تو کشور
تو بازار جهانی که تولیداتت پایین رده هم نیستن و از رده خارجن کسی نمیخره بجز کشور های آفریقایی و درحال حاضر شاید سوریه نمونش همین کشور عراق تیبا و پراید بود ولی همه تاکسی داغون
تو عراق ماشین های متوسط شون آمریکایه روزه حتی قسطی هم خودرو میدن و… خلاصه خودرو های که برای ما آرزو شده تو عراق پیش پا افتادست
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳خودرو های روسی پر آپشن تر و لوکس تر از پرچمدارای ایرانی هستن و واقعا ماشینای با کیفیت تری هستن فقط توربو ندارن ژ حیف 😪
اگه بیاد ایران یا تو ایران ماشین روسی مونتاژ کنیم و روش توربو هم بزاریم یا تکنولوژی ساخت توربو بفروشیم به روسیه و ازشون ماشین بگیریم هم خوبه
یوسف
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳حتی این روزها که خودروسازان سرشناس از بازار روسیه کنار کشیدن، بازم وضعشون بهتر از ماست چون بهترین برندهای چینی وارد روسیه شدن نه مثل کشور ما که جولانگاه برندها و محصولات درجه چندم چین شده و حتی اینها هم قطرهچکانی و با قیمت گزاف به فروش میرسن.
shetab-car
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳روسیه تو اقتصاد و صنعت هیچی کم نداشت اما پوتین بی مغز روی لج و لجبازی خودش کشور رو الکی درگیر جنگ کرد که تا الان جز ضرر و زیان چیزی برا روسیه نداشته
🤡
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳قیافه های ماشینا یکی از یکی ضایع تره
علیرضا
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳خودرو های روسی در جهان به دوام بالا معروف هستن سال ۲۰۰۰ که رنو نیسان شرکت لادا زیرمجموعه خود قرار دادن در خط تولید وتنوع محصولات لادا افزوده شد شرکت لادا تا اون زمان ماشین های از رده خارجی مثل لادا ریوا و لادا سامارا تولید میکرد اما از زمانی که رنو ونیسان پلتفرم های مدرن به لادا دادن ماشین های مثل لادا پریورا و وستا به پلتفرم های نسل های جدید لوگان ساندرو مجهز شدن از لحاظ فنی برای مثال موتور لادا وستا اسپورت دقیقا همون موتور ساندرو اسپرت درکل خودرو های روسی هم از لحاظ ایمنی کیفیت و فنی صد هیچ از خودرو های ما بالا ترن
BMW
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳مگه چی داریم که بخوام بفرستیم یه پژو پارس داریم که ماشاا… ایران خودرو ول کنش نیست یه سلطان پراید داریم که اونم هیچی یه تارا و دنا 207 میمونه که والا چی بگم اصلا
بابک
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳از کشور روسیه و سیاست های آن طی ۲۰۰ سال گذشته در ایران ، شدیدا متنفر هستم اما در ارتباط با صنعت روس ها و مخصوصا خودرو ، با توجه به اینکه یک مدتی خودرو لادا داشتم ، فوق العاده جان سخت و نسبتا شتاب خوبی داشت…زیر و بند ماشین هم خوب بود ، همزمان با دوره پیکان ، لادن داشتم که کولر هم داشت…مابقی وسایل روسی هم نسبت به وسایل ساخت ایران با کیفیت تر و بادوام تر بودن…روسیه هم دچار تحریم و جنگ و…عقب افتادگی از همه لحاظ ، نسبت به اروپا و جهان دارد می شود ، بهتر است بجای واردات خودرو از روسیه ، بخشی از قطعات خودرو وارد کنیم و مونتاژ و طراحی پلتفرم خودروها را همچنان خودمان ادامه بدهیم ، حتی اگر خودروهای روسی از ایرانی بهتر باشند، بهتر است در ایران مونتاژ شوند تا مستقیم به ایران بیایند…
اشتغال زایی و سود آوری مونتاژ در صنایع خودرو حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از ۱۰۰ درصد است….ما حداقل در خودرو سازی ۵۰ سال از دنیا عقب افتاده ایم ، یا باید کلا خودرو سازی داخلی را بگذاریم کنار یا باید با شرکای قوی و قابل اعتماد در دنیا مونتاژ در داخل را ادامه دهیم تا در کنار آن به خودکفایی واقعی نه شعاری در خودرو سازی برسیم
محسن زعیم
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳چرا مردم را نادان فرض میکنید چرا با دنیای واقعی چرا هرچی را نمیتونید حل کنید میزارید گردن کسی یا چرا همش میگید عراق و سوریه و کشورهای عقب مانده مگه ایران کشور عقب افتاده ای هست مگه ایران ۵۰ساله که به وجود آمده چرا ایران را کوچیک میکنید ایران را شما کوچیک میکنید ایران تاریخچه بلندی داره با پادشاهان و مردمی شجاع دلیر باهوش با اصل و نسب دار ریشه دار واقعا با این حرفها آبروی تمدن ایران را نبرید ایران شهری مثل اصفهان مشهد تبریز اراک ارومیه تهران و …که کل دنیا جمع بشن یکی از اینها نمیشن دانشمندا ایران ..ناسا امریکا الان چه گروهی اداره میشه آبروی ایران را با رانت و مافیای خودرو و آقای میرسلیم نبرید
صمد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳من موندم چرا نمیگید .کی باعث شده ما رو تحریم .کنن .یک نفری که90سال سن داره .برا 85میلیون تصمیم میگیره یه عده ای هم هستن .میگنمغز اون یک نفر از 85میلیون بیشتر کار میکنه .لعنت به شمایی که .برای .جیب خودتون .مردم رو بدبخت میکنید .لعنت .به همتون .از اون بالایی که نشسته .تا تو ابدارچی که برا شما کار میکنه خدا .لعنت کنه برپدرمادرکسی که .باعث .تحریم و .شکست مملکته .نمیمیره همراحت بشیم
مهرداد کشکولی ایلات
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳با سلام و احترام
چند نکته درباره بازار بعد از تحریم روسیه و تفاوت آن با بازار بعد از تحریم ایران:
1- اولا بلافاصله بعد از تحریم دولت روسیه با هدف متشنج نشدن بازار جلوی واردات شخصی یا به قول خودشان واردات موازی -منظور موازی با نمایندگی برند است- را نگرفت . البته مسلما رشد قیمت به دلیل کمبود خودرو چند برابر بود ولی به هرحال خودرو وارداتی بود. حتی خودروهای چینی برقی هم وارد روسیه می شوند مثل اواتار و زیکر و غیره.
2- بلافاصله بعد از تحریم دولت روسیه محدودیت های تولید را برداشت و گرانتا و وستا با یورو ۲ و بدون ای بی اس و حتی بدون کولر تولید شدندچون کمپرسور کولر از کره وارد می شد .چرا؟ چون دیگر واردات بلوک ای سی یو و ای بی اس نداشتند. البته الان شرکت داخل روسیه به نام ایتلما اینها را تولید می کند ولی خط تولید و قطعات با فن آوری بالا وارداتی از چین هستند. درست مثل همون کاری که شرکت کروز در ایران می کند. اخرین لادا وستا هم با گیربکس سی وی تی ویلی چین -همانی که الان روی آریزو 5 . غیره نصب است- معرفی شده با موتور 1.8 ساخت خود روسیه.
3- از بندر شرق روسیه که نزدیک ژاپن است با -نام ولادی واستوک- انواع و اقسام خودروهای دست دوم ژاپنی و کرهای و حتی چینی هم وارد شد. واردات و استفاده از خودرو ٰدست دوم ژاپنی در این شهر و منطقه شرق روسیه به حدی است که در خیابان ها خودروهای با فرمان راست بیشتر از خودروهای فرمان چپ است . در مسکو هم خودروهای فرمان راست زیاد به فروش می روند. از دبی هم تا دلتان بخواهد خودرو نو و دست دوم وارد می کنند. البته جدیدا عوارض اوراقی -یوتیلیزاتسی – خودروهای وارداتی چند برابر شد مثل عوارض مرتبط با اسقاط خودروهای وارداتی خودمان.
4- بجز جیلی و گک و دانگ فنگ بقیه خودروسازان چینی همچون هاوال و چری و جک در خود روسیه خودرو تولید-مونتاژ – می کنند. البته جیلی و بقیه در بلاروس یا قزاقستان کارخانه تولید -مونتاژ- خودرو چینی دارند و به راحتی شهروندان روسی می توانند از بلاروس و قزاستان خودرو وارد کنند. الان خودرو جیلی مانجارو خیلی خیلی فرروش خوبی داشته و خودر روسها معتقدند از محصولات کره ای یک سرو گردن بالاتر است و حتی کمی از ژاپنی ها هم بهتر است. فراموش نکیم که جلیلی مانجارو یک جوری یک ولو است چون جیلی خیلی وقت است که مالک ولو شده.
قضاوت اینکه دولت و سیاستمدارن ما بهتر عمل کردهاند یا دولت و سیاستمدارن روسیه با خودتان.