این روزها شاسیبلندها به خودروهای بسیار محبوبی تبدیل شدهاند اما آیا این خودروها برای همهٔ خریداران و نیازها مناسب هستند یا سدانها گزینههای بهتری خواهند بود؟
چه در کشورمان و چه در کل دنیا، سدانها و شاسیبلندها از محبوبترین انتخابها در بازار خودرو محسوب میشوند و هرچند محبوبیت شاسیبلندها طی سالهای اخیر بشدت افزایش پیدا کرده است اما سدانها هم هنوز منقرض نشدهاند و نمونههای زیادی از این خودروها در بازار وجود دارد؛ بنابراین، اگر به دنبال خرید خودروی جدیدی هستید اما در انتخاب از بین سدان یا شاسیبلند تردید دارید، این مطلب را دنبال کنید تا با تفاوتهای کلیدی بین این دو نوع خودرو و مزایا و معایب هرکدام آشنا شوید.
شاسیبلندها
طی دو دههٔ گذشته، خودروی پیشفرض برای خریداران از سدان به شاسیبلند تغییر پیدا کرده و شاسیبلندها تقریباً نیمی از کل فروش خودرو در بازار آمریکا را به خود اختصاص دادهاند. این روند با افزایش عرضهٔ شاسیبلندهای لوکس همراه بوده است. درحالیکه تا چند دهه پیش شاسیبلندها بیشتر بهعنوان خودروهای آفرودی خشن و زمخت در نظر گرفته میشدند، شاسیبلندهای مدرنی مثل ولوو XC90 راحتی و ایمنی فوقالعادهای را ارائه میکنند. البته شاسیبلندها هنوز هم معمولاً با اندازهٔ بزرگتر، شکل جعبهای، ارتفاع بیشتر از زمین و شخصیت آفرودی شناخته میشوند. افزایش محبوبیت این خودروها نیز تا حدی به خاطر تبلیغات خودروسازان است که ویژگیهایی مثل فضای بار و ظرفیت سرنشین بیشتر را بهعنوان مزیتهایی برای خانوادههای پرجمعیت برجسته میکنند.
مزایا
ظرفیت سرنشین بیشتر و کابین جادارتر: شاسیبلندها معمولاً تعداد صندلی بیشتر و کابین جادارتری دارند. برخی از این خودروها به صندلیهای ردیف سوم هم مجهز هستند که برای خانوادههای پرجمعیت گزینهٔ مفیدی خواهد بود؛ بنابراین، اگر مرتب بیش از پنج نفر را با خودرو جابجا میکنید و به فضای بیشتری نیاز دارید، یک شاسیبلند میتواند گزینهٔ مناسبی برای شما باشد.
فضای بار بیشتر: اندازهٔ بزرگتر شاسیبلندها همچنین فضای بار بیشتری را هم فراهم میکند که هنگام حمل وسایل ورزشی، وسایل کودکان و چمدان مفید خواهد بود.
توانایی یدک کشی: شاسیبلندها توان یدک کشی بیشتری دارند و بنابراین اگر به جابجایی کاروان یا وسایل دیگری مثل قایق میپردازید خرید یک شاسیبلند بهترین انتخاب خواهد بود.
چهارچرخ محرک: هرچند بسیاری از کراساوورهایی که در کشورمان میبینیم دیفرانسیل جلو هستند اما در بازارهای جهانی اکثر شاسیبلندها با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه میشوند که در کنار فاصلهٔ بیشتر از زمین، توانایی مناسبی را برای خروج از آسفالت و پیمودن مسیرهای ناهموار فراهم میکند. البته این روزها سامانهٔ چهارچرخ محرک در سدانها و هاچبکها هم ارائه میشود اما این خودروها برای خارج از آسفالت مناسب نخواهند بود درحالیکه سامانهٔ چهارچرخ محرک در همهٔ سدانها هم وجود ندارد؛ بنابراین، اگر زیاد در مسیرهای ناهموار تردد میکنید، بهتر است سراغ یک شاسیبلند چهارچرخ محرک بروید.
ارتفاع بیشتر از زمین: شاسیبلندها فاصلهٔ بیشتری از زمین دارند و ورود و خروج به آنها آسانتر است. این ارتفاع بیشتر حس تسلط بر جاده را به راننده میدهد و احتمال آسیب دیدن خودرو هنگام عبور از روی دستاندازها و سرعتگیرها را کمتر میکند.
معایب
مانورپذیری ضعیف: شاسیبلندها معمولاً اندازهٔ بزرگی دارند به همین دلیل، برای کوچههای باریک مناسب نیستند و پارک کردن آنها هم دشوارتر است.
مرکز ثقل بالاتر: شاسیبلندها به دلیل ارتفاع بیشتر از زمین، مرکز ثقل بالایی دارند که خطر واژگونی را افزایش میدهد. همچنین در این خودروها بازهٔ حرکتی تعلیق هم بیشتر است که روی هندلینگ تأثیر منفی میگذارد. به همین دلیل، پشت فرمان یک شاسیبلند هنگام رسیدن به پیچها باید سرعت را در قیاس با یک سدان بیشتر کاهش داد.
دید ضعیفتر: هرچند ارتفاع بیشتر شاسیبلندها از زمین به راننده حس تسلط بر جاده را میدهد اما این خودروها نقاط کور بیشتری هم دارند. به همین دلیل، پشت فرمان یک شاسیبلند نسبت به دیگر خودروها میدان دید کمتری خواهید داشت.
مصرف سوخت بالاتر: شاسیبلندها به دلیل آیرودینامیک ضعیفتر و وزن سنگینتر، مصرف سوخت بیشتری نسبت به سدانها دارند و درنتیجه هزینهٔ بیشتری به مالک تحمیل میکنند.
ایمنی کمتر در تصادفات: هرچند به نظر میرسد شاسیبلندهای بزرگ هنگام تصادف ایمنی بیشتری دارند اما از سوی دیگر، به دلیل فضای زیاد داخل کابین، برخی از سرنشینان مثل کودکان ممکن است در شاسیبلندها خیلی ایمن نباشند. البته این موضوع در مورد کراساوورهای کوچک صدق نمیکند اما بهطورکلی ایمنی سدانها را میتوان بیشتر دانست.
سدانها
سدانها با فرم سه جعبهای سنتی خود سالها بر بازار خودرو سلطه داشتند. این خودروها با اندازهٔ کوچکتر و قدرت مانور بیشتر، در رانندگیهای شهری مزیتهای زیادی دارند و اگر از خودرو بیشتر برای رانندگیهای روزمرهٔ شهری و سفرهای بزرگراهی استفاده میکنید تا مسیرهای گلآلود خارج از آسفالت، بهتر است بجای شاسیبلند، یک سدان را انتخاب کنید. این خودروها همچنین معمولاً از شاسیبلندهای همکلاس خود قیمت کمتری دارند و هنوز هم بهطور کامل بازار را به همتایان بلندقامت واگذار نکردهاند. طی سال ۲۰۲۳ تویوتا بیش از ۲۶۵ هزار دستگاه کمری فقط در آمریکا فروخته است و بنابراین هنوز هم تقاضا برای سدانها وجود دارد.
مزایا
مصرف سوخت کمتر: سدانها به دلیل ارتفاع کمتر، آیرودینامیک بهتری دارند که باعث کاهش مصرف سوخت میشود و درنتیجه هر لیتر بنزین مسافت بیشتری را طی میکنند.
رانندگی لذتبخشتر: سدانها به لطف مرکز ثقل پایینتر، تجربهٔ رانندگی راحتتری را فراهم میکنند و در جادههای باریک و پیچدرپیچ هم چابکتر هستند.
رانندگی ایمنتر: به دلیل ارتفاع کمتر از زمین، در سدانها خطر واژگونی کمتر خواهد بود و بنابراین، احتمال اینکه تغییر جهتهای ناگهانی به فاجعه ختم شود کمتر است.
دید بهتر: خودروهای کوچکتر نقاط کور کمتری هم دارند و به همین دلیل، پشت فرمان یک سدان دیدن دیگر خودروها و عابرین پیاده آسانتر خواهد بود.
مناسب برای محیطهای شهری: خودروهای سدان به دلیل اندازهٔ کوچکتر، فضای کمتری اشغال میکنند و بنابراین پارک کردن آنها در محیطهای شلوغ شهری آسانتر خواهد بود.
امنیت بیشتر اشیاء: فضای داخل صندوق بار سدانها از بیرون قابلمشاهده نیست و بنابراین احتمال سرقت اشیاء ارزشمندی که در صندوق گذاشته میشود کمتر خواهد بود.
معایب
صندلیهای پایینتر: ازآنجاییکه ارتفاع صندلیهای سدانها از شاسیبلندها پایینتر است، سوار و پیاده شدن از آنها دشوارتر خواهد بود و افرادی که سخت میتوانند دولا شده و سوار خودرو شوند بهتر است بجای سدان یک شاسیبلند را انتخاب کنند.
توانایی کمتر در مسیرهای لغزنده: سامانهٔ چهارچرخ محرک صرفاً بهصورت سفارشی آنهم فقط برای برخی سدانها ارائه میشود و بنابراین این خودروها در شرایط آب و هوایی نامساعد مثل هنگام بارش برف با مشکل مواجه میشوند. همچنین سدانها به دلیل فاصلهٔ کم با زمین، نمیتوانند مثل کراساوورها در مسیرهای ناهموار تردد کنند.
فضای بار و سرنشین کمتر: سدانها نمیتوانند بیش از پنج نفر را حمل کنند. علاوه بر این، فضای بار هم در این خودروها به دلیل اندازه و شکل صندوق بار کمتر از کراساوورها خواهد بود. درنتیجه، کسانی که خانوادهٔ پرجمعیتی دارند باید سراغ شاسیبلندهای سه ردیفه بروند.
Alireza
۲۵ آذر ۱۴۰۲بهترین سدان M5cs
ممد ژانگولر
۲۵ آذر ۱۴۰۲اگه دنبال همه چی با هم هستین شاسی بلند بگیرین . میانگین تمام خواسته هاتونه . الخصوص بچه مچه داشتین باشین خیلی بهشون خوش میگذره. اگه خلوتین و چابک بودن و راحت جابجا شدن براتون مهمه الخصوص تو شهر پیشنهادم هاچبکه فوق العاده اقتصادیه . شستنش راحته ، مصرفش پایینه ، پارکش راحته ، رانندگیش راحته ، چابکه، همه چی تو دسته ، ولی خوب همه دنیا دنبال ابهت و جادار بودنن شایدم هیچ وقت استفاده خاصی نکننا ولی چه میشه گفت . البته اروپاییها هنوزم به هاچبک وفادارن و دیدشون خیلی فرق داره.
net
۲۵ آذر ۱۴۰۲کسی که پول داشته باشه هر دو سدان و کراس اور باید تو حیاطش باشه من یه زمانی دوست داشتم تو حیاط خونم دو ماشین هیوندای، سدان آزرا گرنجور نسل پنجم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ رنگ یکپارچه مشکی طراحی داخلی و بیرونی و کراس اور سانتافه اسپرت نسل سوم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ رنگ یکپارچه مشکی طراحی داخلی و بیرونی باشه
۲۵ آذر ۱۴۰۲من ترجیح میدم جای اینا
یه ازرا ۲۰۱۱ و یه پرادو ۴ در مدل ۲۰۱۰ داشته باشم
داک هادسون
۲۵ آذر ۱۴۰۲من دوس دارم یه رولزرویس کولینان و یه فراری 488 پیستا تو حیاطمون باشه خخخخ .
Muty
۲۵ آذر ۱۴۰۲الان چی دوست داری جیگر ؟!!!
سوشیانت
۲۵ آذر ۱۴۰۲خیر بهترین سدان دوج چارجر جیل بریک
ممد
۲۹ آذر ۱۴۰۲البته این ماسل بعد به اندازه یه هواپیما سوخت میخواد این شیطان رجیم
ممد ژانگولر
۲۵ آذر ۱۴۰۲البته اینم بگما من خودم آینده ماشینارو تو سگمنت جدید ون شاسی بلند میبینیم با توجه به برقی شدن همه ماشینا . یعنی فوق العاده میشه. هم ون داری هم شاسی بلنده
محسن
۲۶ آذر ۱۴۰۲جگوار پروژه 8
مجتبی .
۲۶ آذر ۱۴۰۲یکی از بهترینهاM5cs
پیام
۲۵ آذر ۱۴۰۲از یه لحاظ سدان میتونه امن نباشه و اونم زمانیه که رخ به رخ به یه SUV میخوره! این رو باید به مقاله اضافه میکردن.
Siyavash
۲۵ آذر ۱۴۰۲شخصا سدان رو ترجیع میدم..ولی شاسی بلند کارایی بیشتری داره مخصوصا کسایی که اهل مسافرت هستن یا خانواده پرجمعیت دارن…
Saeid
۲۵ آذر ۱۴۰۲به طول کلی انتخابم بازم سدانه
اگه به تاریخم نگاه کنید خودرو های جذابی سدان بودند
Arshia m3csl
۲۵ آذر ۱۴۰۲سدان ها بهترن و واقعا جذاب ترن شاسی بلند جذاب واقعا کمه
داک هادسون
۲۵ آذر ۱۴۰۲هر کدوم از کلاس های خودرویی مزایا و معایب خودشون رو دارن و کامل نیستن ولی خب SUV ها یه پکیج نسبتا کامل از مزایا ارائه میدن و علت محبوبیتشون هم همینه .
کلاس خودویی که حتی لامبورگینی و فراری رو هم مجبور کرد به سمتش برن .
genius
۲۵ آذر ۱۴۰۲تو ایران هاچبک نه کامپکت کاری مثل i10 ولی هاچبک میدسایزی مثل i20 و ریو از همه بهتره.ما تو شهرهای بزرگ بشدت مشکل فضای پارک داریم و هاچبک ها میتونن کمک کننده باشند
محمد
۲۵ آذر ۱۴۰۲خارج از کشور رو اطلاعی ندارم ولی تو ایران نود درصد آدم هایی که کراس اور یا اس یو وی میخرن فکر میکنن شخصیت اجتماعیشون میره بالاتر یا با ابهت تر و خفن تر به نظر میان حتی اون کسایی هم که ماشین تا خرخره تقویت شده برای آفرود میخرن هم شاید سالی یکبار باهاش از جاده خارج نشن و برای دور دور تو فرشته و الهیه میخرن سدان و هاچبک خصوصا سدان هم کاربردیه ، زیباتره ، سواری و هزینه های پایین تری هم داره ، خارج از کشور هم گمونم مردم فکر میکنن با پول مشابه اگه کالایی بزرگتری بخرن سود بیشتری میکنن مثل خود ما که اون زمانی که از ویدئو کلوپ ها فیلم اجاره میکردیم ده مرتبه فیلم رو از اول میدیدیم تا حس کنیم سود کردیم😂
Amard
۲۵ آذر ۱۴۰۲برای ایران منظورتون بهترین در حال حاضر شاسی بلند البته اونایی که واقعا ارتفاع خوبی دارن زیر بندی خوبی دارن یا شاسی مستقل هستند دلیلش هم خیابان داغون ماست و ایضا اقلیم های متفاوت کوهستانی بنظرم پیکاپ ها suv و بعضی کراس اوور ها انتخاب خوبی هستند البته از نوع ژاپنی کره ای و نهایتا داچیا و فولکس واگن البته با موتور تنفس طبیعی که هزینه نگهداری اصطلاک کمتری داره
داک هادسون
۲۵ آذر ۱۴۰۲ما اهواز هستیم و خیابون هامون از داغون هم اونطرف تره ، آسفالت ها همه زخمی هستن انگار که تو روی آسفالت ها چندین نارنجک منفجر شده و روش ماست مالی انجام دادن .
رها
۲۵ آذر ۱۴۰۲سلام
ممکنه بی ربط باشه ولی از دوستان پدال سوالی داشتم عایق ترین بدنه برای گرما و سرما و بهترین بخاری ها برای کدام کارخانه و ماشین داخلی و خارجیه؟؟
Dark Knight
۲۵ آذر ۱۴۰۲نه فقط ایران بلکه در حال حاضر تو کل دنیا شاسی بلند سواری رو مد هست مخصوصا کراس اوور ها که یه جورایی همه کاره هستن ( هم راحتی سدان رو دارن و هم تا حدی میشه باهاشون آفرود رفت ) اما تو ایران مردم بیش از حد به خرید suv ها اهمیت میدن چون فکر میکنن به اصطلاح با کلاس تر هست و تو خیابون به خاطر ابعاد بزرگ تر بیشتر توجهات رو جلب میکنه که من خودم به شخصه با این نظرات مخالف هستم چون ترجیح میدم یه سدان نرم و پرشتاب مثل مرسدس e کلاس داشته باشم تا یه لندکروز
yaghoub
۲۵ آذر ۱۴۰۲من فکر میکنم به میزان زیادی به کشور و شهر محل زندگی ربط داره
مثلا اهالی شهر های شلوغ با فورد سوپر دیوتی چه کار کنند ؟؟؟
یا مزرعه دار تو تگزاس با یه خودرو کوچک شهری چه کار کنه؟
حسن
۲۵ آذر ۱۴۰۲دربیشتر مواقع میزان پول تعیین میکنه چی بخریم اگه پول دارید هر چی دوس دارید و از دیدن و سوار شدنش لذت میبرید بخرید
حسن
۲۵ آذر ۱۴۰۲اگه متاهلید هر چی خانمتون گفت بخرید وگرنه هر بار سوار شدن غر میزنه مخصوصا اگه خیابونا شهرتون چاله زیاد داره هر چاله برابر با ایراد از خودرو
حسن
۲۵ آذر ۱۴۰۲من در شرایط عادی با خیابانهای عادی و مناسب چارجر میخرم یا کادیلاک ct5
제네시스
۲۵ آذر ۱۴۰۲من که فکر میکنم جنسیس GV70 بهترین گزینَس 😂
حسن
۲۵ آذر ۱۴۰۲در شرایط فعلی هیچ خودروی دف عقب با قیمت مناسب تو بازار ایران نیست پس صدتا هیچی میشه هیچی
ARMAN سابق
۲۵ آذر ۱۴۰۲من ترجیح میدم یه سدان اسپرت مثل M5 بگیرم کنارش یه پیکاپ یا SUV برای آفرود مثل رپتور تا یه کراس اور که نه هندلینگ یه سدانو داره و نه قابلیت آفرود یه SUV واقعی رو و فقط بدرد خودنمایی و چشم و هم چشمی مخصوصا تو کشور ما میخوره
shetab-car
۲۵ آذر ۱۴۰۲اگه منظورتون از اس یووی این کراس اورهای جینگل مینگیل که ترجیح می دم همون سدان سوارشم
اس یووی یعنی ماشین فول سایز که قابلیت آفرود داشته باشه نه این کراس اورها که فقط ظاهر اس یووی دارن و شاسی مستقل هم ندارن
بابک
۲۵ آذر ۱۴۰۲به نظر من رانندگی با شاسی بلند ، حس بهتری برای آدم دارد…هم دید بهتر هم تسلط به جاده و اطراف و هم احساس امنیت بیشتری مخصوصا در جاده های بیرون شهر و ناهموار دارد…بنده حدود ۲۵ سال است که گواهینامه دارم و انواع خودروی سواری و شاسی بلند را برای مدتی داشتم و استفاده کردم ، سدان و سواری معمولا خرابی بیشتری دارد نسبت به ماشین های شاسی….معمولا کیفیت قطعات و بدنه دو مدل ماشین شاسی و سواری از یک برند ، شاسی بلند کیفیت بالاتری دارد …
هیچ کدام از ماشین های مونتاژی الان شامل یک شاسی بلند واقعی نیستند….پس درست مقایسه کنید
به هیچ عنوان یک ماشین شاسی بلند توربو را در خریدتان اولویت ندهید نسبت به شاسی بلند تنفس طبیعی…
اگر پول و هزینه خرید شاسی بلند با کیفیت ندارید ، بی خودی پول تان را بابت این به ظاهرسازی برندهای چینی دور نریزید….پشیمان می شوید...
تویوتا شاسی مدل ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۱ ارزش خریدن دارند.
نیسان شاسی و سواری مدل ۱۳۸۲ به بالا ارزش خریدن دارد
جیپ و پاجیرو مدل ۱۳۷۶به بالا ارزش خریدن دارند
ماشین های آمریکایی مدل ۱۹۹۰ به بالا ارزش خریدن دارند
بنز سواری مدل ۱۹۹۲ به بالا ارزش خریدن دارند
داخل مونتاژی ها هم ماشین های گروه بهمن کیفیت بالاتری دارند….غیر از اینها ، پول و سرمایه تان را بیخودی هدر ندهید
۲۵ آذر ۱۴۰۲پنج دقیقه از وقتمو گرفتم کامنت خواستم بزارم
مرورگرم کرش خورد دوباره اومد از اول🤦
۲۵ آذر ۱۴۰۲داداش هایماs7 پلاس هم خوبه
الان تو این دوره زمونه کسی ماشین ۲۰ سال پیش رو نمیگیره شاید رونیز تو این لیستی که گفتی ماشین خوبی باشه ولی اونم هیچ اپشنی نداره
متاسفانه روز به روز هم قیمت ماشین میره بالا
الان همین فیدلیتی ها هم که بهمن میزنه مشکل گیربکس دارن
و بعد ده سال احتمالا دیگه هیچ پشتیبانی ازشون نشه
چری هم ماشینای خوبی درست میکنه در حد خودش
ولی اگه کسی قصد خرید تیگو ۸ پرومکس رو داره بهتره سراغ ژاپنی ها و کره ای های کارکرده بره (از نظر من)
تو این کشور اگه بخوای یه ماشین خوب و همه چی تموم بگیریم باید حداقل ۳ میلیارد پول داشته باشیم
blackwing
۲۵ آذر ۱۴۰۲من خودم بارها به این قضیه فکر کردم که اگر میلیاردها پول داشتم و حق انتخاب زیاد داشتم فورد رپتور یا رم TRX یا اسکالید V سوار میشدم برای داخل ایران چون هیچ سوپرکار یا سوپرسدانی اینجا با این وضعیت جادهها جون سالم به در نمیبره و راننده هیچ لذتی نمیبره از ماشین.
حتی اونایی که مزدا ۳ دارن همشون گله میکنن که بزرگ ترین بدی این ماشین ارتفاع کمش هست.
البته یه ماشینی مثل رپتور یا اسکالید بخاطر ابعاد خیلی بزرگشون باز هم مشکل پارک و تردد تو خیابون و کوچههای تنگ رو دارن 🤦🏻♂️🤦🏻♂️
Ahmad
۲۵ آذر ۱۴۰۲متاسفانه کیفیت آسفالت و غیر استاندارد بودن سرعت گیرا خیلی اذیت میکنه.بعضی جاها سرعت گیرا رو خیلی بد میسازن اگه سوار یه خودرو سدان بشیم ۵ سرنشین خون آدم کثیف میشه تا رد بشیم از سرعت گیرا.
blackwing
۲۶ آذر ۱۴۰۲متاسفانه بله وضعیت آسفالت و جاده سازی تو ایران خیلی خیلی داغونه در حد کشورهای جنگ زده هستیم
Moro
۲۵ آذر ۱۴۰۲بگو کدام را میتوان خرید؟؟
توان خریدن یا نخریدن، مساله این است
ماکان
۲۶ آذر ۱۴۰۲سلام . انتخاب من شاسی بلند هستش مخصوصاً برخی از شاسی بلندها مانند بی ام و X7 ، مرسدس بنز GLS ، پورشه کاین ، هیوندای پالیسید ، جی ام سی یوکان XL و کادیلاک اسکالید ESV V
۲۶ آذر ۱۴۰۲و لندکروز ۳۰۰
ماکان
۲۶ آذر ۱۴۰۲باشه . ممنون .
مشتاقی
۲۶ آذر ۱۴۰۲تو عکس سوم، لندکروز در کنار شورلت مثل توسری خور میماند.
....
۲۶ آذر ۱۴۰۲بخوام خانواده رو موقع انتخاب ماشین در نظر بگیرم صد در صد بین سدان و شاسی بلند استیشن میخرم هم میتونه مثل یک سدان رانندگی خوبی داشته باشه هم مثل یک شاسی بلند جا دار و بزرگ و سراغ برند آئودی میرم
نصراله
۲۷ آذر ۱۴۰۲من مشکلم انتخاب بین لندکروزمشکی یاسفیدهست دوماهه نمیتونم انتخاب کنم .؟چکارکنم ؟؟؟کمک
Payam m5 E60
۲۸ آذر ۱۴۰۲سدان یه bmw m5cs داشته باشی شاسی بلندم bmw x7 alpina یا مرسدس g class داشته باشی غم نداری .علاقه منم یه جوری هست که به هر برندی احترام قائل هستم و از اول بچگیم عشق ماشین دارم چون هر شرکتی یک یا چند ماشین فوق العاده دارم ومنم عاشق گلچین ها هستم.ماشین باز باید به هر برندی احترام قائل باشه
کاوه
۲۹ آذر ۱۴۰۲دوستان ماشین خانواده با رانندگی نرم و لذت بخش پیشنهاد بدین تا سقف ۳ تومن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ آذر ۱۴۰۲تیگو ۸ پرو پلاگینهیبرید