هرچند این روزها خودروها بسیار پیچیده شدهاند اما در طول تاریخ شاهد ساخت خودروهای بسیار سادهای بودهایم که در این مطلب قصد داریم با آنها آشنا شویم.
خودروهای امروزی روزبهروز پیچیدهتر میشوند زیرا از یک سو الزامات سختگیرانهتر در رابطه با ایمنی و آلایندگی و از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی و ارائهٔ تجهیزات و امکانات جدید باعث افزایش پیچیدگی خودروها میشود. در گذشته اما که این موضوعات وجود نداشت، خودروهای بسیار سادهای ساخته میشدند. درواقع، ساده نگه داشتن خودرو یکی از اصلیترین راهها برای کاهش قیمت محسوب میشود و به همین دلیل در دهههای پس از جنگ جهانی دوم خودروسازان مختلفی اقدام به ساخت مدلهای ساده و ارزانقیمت کردند تا عموم مردم امکان خرید خودرو را پیدا کنند. البته این رویه حتی در قرن بیست و یکم هم ادامه پیدا کرد. در ادامه به سادهترین خودروهای تاریخ نگاهی خواهیم داشت.
سیتروئن 2CV سال ۱۹۴۸
سیتروئن تلاش زیادی کرد تا 2CV را تا حد امکان ساده و ارزان طراحی کند. رئیس این شرکت «ژول بولانگر» از مهندسان ساخت خودرویی را خواست که بتواند جایگزین دوچرخه و درشکه شود. این درخواست منجر به ساخت پروتوتایپی بنام TPV شد که برنامهٔ تولید آن به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم لغو شد اما از همان فرمول در 2CV استفاده شد. این خودرو که پس از جنگ در سال ۱۹۴۸ معرفی شد، با یک پیشرانهٔ دو سیلندر تخت ۹ اسب بخاری، سقف برزنتی که از بالای شیشهٔ جلو تا سپر عقب کشیده شده بود و پنجرههای جلو که به سمت بالا تا میشدند به بازار آمد.
نسل اول شورلت کوروت سال ۱۹۵۳
اولین نمونههای کوروت خودروهای کمیاب، زیبا و باارزشی هستند اما هرگز پیچیده نیستند. زیر پوستهٔ فایبرگلاسی این خودرو در سالهای ابتدایی تولید صرفاً نسخهٔ تکاملیافتهای از پیشرانهٔ شش سیلندر Blue Flame جنرال موتورز قرار میگرفت که سالها از آن در مدلهای متنوعی مثل پیکاپها استفاده شده بود. انتقال نیروی این موتور هم در ابتدا صرفاً توسط یک گیربکس دو سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگرفت. در سالهای بعد اما شورلت پیشرانهٔ V8 و گیربکس دستی را برای کوروت ارائه کرد.
بامو ایزتا سال ۱۹۵۵
هرچند ایزتا توسط شرکت ایتالیایی ایزو توسعه داده شده بود اما بامو نسخهٔ بهبودیافتهای از آن را تولید کرد و به همین دلیل ایزتا بیشتر بهعنوان محصولی از بامو شناخته میشود. این خودرو زیر نظر باواریاییها طرح اولیهٔ خود با دری که از جلو باز میشد را حفظ کرد اما به یک پیشرانهٔ تک سیلندر چهار زمانهٔ ۱۲ اسب بخاری مجهز شد که از موتورسیکلتهای بامو گرفته شده بود. مثل همهٔ خودروهای حبابی، ایزتا مرز بین خودرو و موتورسیکلت را محو کرد تا جایی که حتی برای عرضه در برخی کشورها بهصورت سهچرخ ساخته میشد تا مشمول مالیات کمتری شود.
فیات ۵۰۰ سال ۱۹۵۷
فیات مدل موتور عقب ۵۰۰ را برای پر کردن شکاف بین موتورسیکلتها و خودروهای خانوادگی توسعه داد. در طول فرایند توسعهٔ این ماشین وزن و هزینه بسیار اهمیت داشتند و به همین دلیل امکان ساخت ۵۰۰ محرک جلو وجود نداشت. ازاینرو، مهندس «دانته جیاکوزا» پیشرانه را پشت کابین نصب کرد تا با حذف قطعاتی مثل میل گاردان، خودرو کوچکتر و درنتیجه سبکتر شود. برای نیرو دادن به ۵۰۰ نیز او یک پیشرانهٔ دو سیلندر هوا خنک را انتخاب کرد که ۱۳ اسب بخار قدرت داشت. هرچند تولید ۵۰۰ در سال ۱۹۷۵ پایان یافت اما جانشین آن یعنی مدل ۱۲۶ هم همین قدر ساده بود و تا سال ۲۰۰۰ در لهستان تولید میشد.
آستین / موریس مینی ماینر سال ۱۹۵۹
مینی ماینر توسط «سر الک ایسیگونیس» بهعنوان جایگزینی برای خودروهای حبابی طراحی شد که در اروپا بسیار محبوب شده بودند. وی میدانست که اندازهٔ کوچک دلیل اصلی محبوبیت این خودروها است و بنابراین، با نصب پیشرانه روی گیربکس چهار سرعتهٔ دستی (بجای نصب در کنار هم)، مینی را تا حد امکان کوچک کرد. همچنین استفاده از یک نوع روغن در موتور و گیربکس نیز این طرح را سادهتر کرد. علاوه بر این، فرایند ساخت مینی هم باید ساده میبود و به همین دلیل سرعتسنج در وسط داشبورد نصب شد تا نیازی به ساخت داشبوردهای متفاوت برای مدلهای فرمان راست و فرمان چپ نباشد.
رنو ۴ سال ۱۹۶۱
هرچند معمولاً از رنو ۴ بهعنوان پاسخی به سیتروئن 2CV یاد میشود اما این دو خودرو طبق فرمولهای کاملاً متفاوتی ساخته شدند. همانطور که گفته شد، 2CV بهعنوان جایگزینی برای وسایل نقلیهٔ ابتدایی در نظر گرفته شده بود درحالیکه رنو ۴ باید خودرویی ارزان، همهکاره و مهمتر از همه، بادوام میبود. رنو ۴ که در سال ۱۹۶۱ معرفی شد، با طرح هاچبک، ارتفاع بلند بدنه و صندلیهای عقب تاشو، از اکثر رقبای خود کاربردیتر بود. پنجرههای کشویی و دستهدندهای که مستقیماً با عبور از داخل فایروال و روی موتور به گیربکس میرسید هم هزینههای تولید این ماشین را کاهش میداد.
ترابانت ۶۰۱ سال ۱۹۶۴
ترابانت ۶۰۱ که برای جایگزینی با مدل ۶۰۰ طراحی شده بود، سادهترین و ارزانترین شیوهٔ حملونقل در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی محسوب میشد. این خودرو آنقدر ساده بود که برای نزدیک به سه دهه با بدنهای از جنس کامپوزیت ارزانقیمت دوروپلاست و پیشرانهٔ دو سیلندر دو زمانه تولید میشد تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۹۰ پیشرانهٔ ۱.۱ لیتری چهار سیلندر چهار زمانهٔ فولکسواگن پولو را قرض گرفت. البته در همان سال دیوار برلین فروریخت و مردمان آلمان شرقی توانستند به خودروهای مدرنی مثل فولکسواگن گلف دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل فروش ترابانت سقوط کرد و تولید آن در سال ۱۹۹۱ خاتمه یافت.
پورشه ۹۱۴ سال ۱۹۶۹
همهٔ خودروهایی که از موتور چهار سیلندر تخت هوا خنک فولکسواگن بیتل استفاده میکردند بسیار ساده بودند اما دراینبین پورشه ۹۱۴ متمایز است زیرا برای علاقهمندان به رانندگی طراحی شده بود. این خودرو هندلینگ بسیار متعادل، پرفورمنس قابلاحترام و طراحی جذاب را بدون پیچیدگیای که در اغلب خودروهای اسپرت دیده میشود ارائه میکرد.
AMC گرملین سال ۱۹۷۰
در دههٔ ۷۰ در سبد محصولات خودروسازان آمریکایی مدلهای سادهٔ بسیار کمی میشد پیدا کرد اما AMC گرملین یکی از همین معدود مدلهای ساده بود. گرملین بهعنوان جایگزینی برای خودروهای اقتصادی وارداتی اروپایی و ژاپنی توسعه یافت و بنابراین پایین نگه داشتن قیمت آن بسیار مهم بود. این خودرو که بر اساس مدل هورنت ساخته شده بود، بهصورت استاندارد فقط با دو صندلی عرضه میشد و کسانی که خواهان صندلیهای عقب بودند باید هزینهٔ اضافی پرداخت میکردند.
لادا نیوا سال ۱۹۷۷
در اوایل دههٔ ۷۰ مقامات شوروی از لادا ساخت خودرویی را خواستند که شبیه یک رنو ۵ روی شاسی لندروور باشد و نیوا دقیقاً همچنین چیزی بود. این یک هاچبک شهری بود که برای جادههای خشن سیبری، سرسختتر و بلندتر ساخته شده بود. نیوا که در سال ۱۹۷۷ به بازار آمد، از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر برگرفته از فیات و سامانهٔ چهارچرخ محرک توانمند بهره میبرد. نیوا همچنان در حال تولید است و یکی از سادهترین خودروهای حال حاضر جهان محسوب میشود.
فورد فستیوا سال ۱۹۸۶
فستیوا یا همان پراید نامآشنای خودمان، یکی از سادهترین خودروهایی بود که در دههٔ ۸۰ در ایالاتمتحده عرضه میشد. این خودرو توسط مزدا توسعه پیدا کرده بود و بعداً کیا نیز اقدام به تولید آن کرد. این خودرویی بسیار ساده، ارزان و بهطور باورنکردنی کُند بود چون زیر کاپوت یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر با تنها ۵۸ اسب بخار قدرت داشت.
لندروور دیفندر سال ۱۹۹۰
هرچند پیشینهٔ دیفندر به سال ۱۹۴۸ بازمیگردد اما این خودرو در سال ۱۹۹۰ رسماً دیفندر نام گرفت. در آن زمان آفرودرهای خالص زیادی در بازار حضور داشتند که اکثر آنها بهتدریج بازنشست شدند اما دیفندر همچنان روی خط تولید باقی ماند و علاقهای به مدرن شدن نداشت. این ماشین در طول دههٔ ۲۰۱۰ یکی از سادهترین خودروهایی بود که در اروپا عرضه میشد تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۹ نسل جدید آن معرفی شد که بسیار پیچیده شده بود.
لوتوس الیزه سال ۱۹۹۶
سادگی به یکی از اصلیترین ویژگیهای محصولات لوتوس تبدیل شده و درحالیکه رقبا خودروهای خود را سنگینتر و مجهزتر کردهاند، این شرکت حتی به قیمت کاهش فروش خود حاضر نشده از این فلسفه فاصله بگیرد. در اواسط دههٔ ۹۰ نیز با اینکه پورشه باکستر بهعنوان یک رودستر سطح بالا به بازار آمد، لوتوس همچنان به فرمول اثباتشدهٔ خود پایبند ماند و الیزه را تا حد امکان سبک و ابتدایی نگه داشت. لیست تجهیزات استاندارد این ماشین بسیار کوتاه بود زیرا چیزی که برای خریداران یک لوتوس اهمیت دارد، هندلینگ است که نمیتوان آن را به لیست تجهیزات اضافه کرد.
نسل اول دوو ماتیز سال ۱۹۹۸
دوو مجبور بود نسل اول ماتیز را ساده طراحی کند زیرا قصد داشت این خودرو را در دهها کشور از بلژیک گرفته تا ازبکستان عرضه کند. حتی طراحی این خودرو نیز از یک طرح بیاستفاده گرفته شد. ایدهٔ هاچبک کوچکی با چنین شکل و شمایلی توسط ایتالدیزاین در قالب کانسپت لوچولا در سال ۱۹۹۳ ارائه شد که فیات آن را برای تولید نپذیرفت و نهایتاً به دوو رسید. ماتیز در ابتدا با یک پیشرانه ۰.۸ لیتری سه سیلندر عرضه میشد که تنها ۵۱ اسب بخار قدرت داشت.
داچیا لوگان سال ۲۰۰۴
رنو در توسعهٔ نسل اول داچیا لوگان سه هدف اصلی داشت: ساخت خودرویی مدرن، قابلاطمینان و مقرونبهصرفه. غیر از این سه اصل، هر چیز دیگر مثل طراحی در درجهٔ دوم اهمیت قرار داشت. در خود رومانی لوگان باید جایگزین داچیا ۱۳۰۰ میشد که بر اساس رنو ۱۲ ساخته شده و از سال ۱۹۶۹ تولید میشد. در کشورهایی مثل فرانسه نیز لوگان باید برای کسانی که معمولاً خودروهای کارکرده میخریدند امکان خرید خودروی نو را فراهم میکرد. همهٔ این الزامات در کنار ضرورت کاهش هزینههای تولید منجر به ساخت یکی از سادهترین خودروهای دههٔ ۲۰۰۰ شد. در این ماشین، قطعات الکترونیکی به حداقل رسیدند و قطعات متعددی از محصولات رنو قرض گرفته شدند که این در کنار طراحی ساده، لوگان را به خودروی ارزانی تبدیل کرد. این خودرو موفقیت چشمگیری به دنبال داشت بیش از ۴ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسید.
جیپ رانگلر سال ۲۰۱۷
قطعاً نسل چهارم جیپ رانگلر با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و مجموعهای از سیستمهای کمکراننده، خودروی چندان سادهای به نظر نمیرسد اما این ماشین همچنان یک آفرودر واقعی با شاسی مستقل، اکسلهای صلب و پیشرانهٔ تنفس طبیعی است که میتوان درها و سقف آن را جدا کرد و شیشه جلو را روی کاپوت خواباند. این ویژگیها باعث میشوند رانگلر در سال ۲۰۲۳ خودروی سادهای بهحساب آید.
علی ریحانی
۷ اسفند ۱۴۰۱واقعا کیفیت خودرو لوگان یک سر و گردن از همه همرده هاش تو داخل کشور بالاتره
سال ۸۹ دامادمون خرید و تو این ده ساله فقط قطعات مصرفی داشته،برای مقایسه من خودمم سال ۸۷ پژو پارس خرید و تا سال ۹۲ که دستم بود دیگه چیزیش نموند که خراب نشده باشه،سه بار واشر سر سیلندر که دفعه آخر سرسیلندر عوض شد،سه بار رادیاتور بخاری که هر دفعه کل داشبورد میومد پایین چون تو بدترین نقطه ممکن بود
دوبار رادیاتو اصلی،یک بار کمپرسور کولر،یک بار دینام و…
خلاصه تنها چیزی که تو تولیدات داخل نیست کیفیته
سال ۹۶ که نسل اول تندر پلاس عرض شد برای پدرم یه دستگاه خریدیم که هنوز که هنوزه هیچ مشکلی نداشته و مث روز اول کار میکنه
روزگرد تنها
۷ اسفند ۱۴۰۱یک درصد هم احتمال بده شاید پدر اون ماشینو درآوردی یا سرویس های دوره ای رو به وقتش و اصولی انجام نمیدادی یا در کل نگه نداشتی ماشینو .
مخصوصا این ک سال ۸۷ هم خریدی پارس رو
باز اگه مدلای جدید بود یچیزی . چون کلی افت کیفیت داشته .
والا مام کلی داخلی خریدیم از پیکان و آردی و کوییک و ساینا و پراید و پارس و ۴۰۵ و ۲۰۶ و …
هیچ کدوم مثل اینی که شما گفتی بدبخت نبودن .
در حد نرمال کار کردن حداقل .
حسین
۷ اسفند ۱۴۰۱آقا ریحانی
علی اقا گل
احتمالا شما ماشینتون رو به عنوان
تراکتور بهره وری میکردی
چون حتی پر استهلاک ترین خودرو ها هم
با نگه داری درست میتونن سال ها عمر کنن
پژو ۴۰۵ و پژو پارس
درستع پر مصرف و یکسری مشکلات
موتوری دارن ولی بازم
نسبتا خوب کار میکنن مدلای اول
که حالا قطعاتش موقع مونتاژ بهتر بوده
به موقع دنده دادن
روغن مرتب تعویض
در کل با کمی دقت از ماشین لذت بردن
اونجور ک فکر میکنین هم سخت نیست
شرایط اقتصادی شاید سخت کنه یکم
من اعتقاد دارم انسان فقط خودشه
که خودشو میسازه
عین واقعیت
علی ریحانی
۸ اسفند ۱۴۰۱حسین آقای محترم
من قبول دارم شاید اونجور که باید با ماشین خیلی خوب رفتار نکردم ولی نه دیگه اینکه مثل تراکتور باهاش رفتار کنم،فقط اینکه به اقتضای سن اونموقع یکمی اهل گاز و اینا بودیم
ولی بنظر شما منطقیه رادیاتور بخاری سه بار بترکه و زیر پات پره آب شه،یا کمپرسور کولر که تو زمستون واسه کشیدن بخار شیشه هرازگاهی استفاده میشد از کار بیفته،تنها چیزی که خیلی خوب بود تیغه های برف پاک کنش بود که مث روز اول تمیز میکرد شیشه هارو.
به این دلیل میگم بیکیفیت که سال ۱۳۷۷ پدرم ۴۰۵ جی ال ایکس صفر گرفته بود از همون سری که با رنگ یشمی بیشتر میداد بیرون،کیفیت ماشین خدا بود
شش سال سوار شد فقط قطعات مصرفی بود
۸ اسفند ۱۴۰۱سلام رنو سیمبل بخر
RENAULT5
۷ اسفند ۱۴۰۱لوگان واقعا عالی بود خیلی کم خرج وساده
قرار بود جایگزین پراید باشه اما با بالا رفتن تیراژ پراید وسود زیادش این کار انجام نشد
سایپا پلتفرم لوگان رو داره وقراره خودروی کادیلا رو بسازه اما خیلی دیر
اگه ۱۰سال پیش میساخت یه شانسی داشت
علی
۷ اسفند ۱۴۰۱جایگزین پیکان نه پراید
RENAULT5
۷ اسفند ۱۴۰۱فعلا که جایگزین اشکودا فابیا شده
۸ اسفند ۱۴۰۱رنو پراید است
(Ali(chevynova
۷ اسفند ۱۴۰۱کوروت عینه نگین الماس در این لیست میدرخشه
چه اصالتی
چه اصالتی
CDN
۷ اسفند ۱۴۰۱خودروی ساده هم آرزوست .
new reventon
۷ اسفند ۱۴۰۱پراید کند بود؟ یادمه سال 81 سوار پراید شدم، ایقد شتاب داشت حس اینو داشتم که الان سوار لامبو شم
علی
۷ اسفند ۱۴۰۱درواقع کند هست، اما از اونجایی که عامهی مردم ما هیچوقت دسترسی به ماشین های مدرن و سریع نداشتن، ماشینای مثل تیپ ۵ و ELX و زانتیا تبدیل به سلطان شدن.
انگار ما هیچوقت لایق دیدن نسخه های درست حسابی ماشینا نبودیم.
از جمله ماکسیما ۳۵۰۰، جنسیس ۸ سیلندر، ویتارا۳۰۰۰، زانتیا ۳۰۰۰، ۴۰۵Mi16، 206RC، بنزهایی مثل C55 و C63 و ب ام و هایی مثل M3.
همیشه در بهترین حالت، نسخه های میانی ماشینا اومدن.
یه سری هم مثل ۴۰۷ و C5 با ضعیفترین نسخه ها اومدن.
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱1381 … پراید هاچ بک کره ای … دنده 2 … 80 کیلومتر بر ساعت ( رکورد ما : با رفیق پیش دانشگاهیم فرهاد ) … رسما داشتیم پرواز میکردیم :)) … یادش به خیر
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ اسفند ۱۴۰۱من تا 140 با پراید کاربراتوری می رفتم و البته خیلی اشتباه بود اون کار
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱موافقم جناب اشتری … بالاخره جوانیه و هزار ریسک مخاطره آمیز که هممون کردیم اما در لحظه آدم حواسش نیست که داره روی جانش قمار میکنه … به معنای واقعی شیطان وارد جلد ما میشه :)) … به نظرم زیر بندی پراید با معجزه الهیه که تحت فشار و سرعت بالا از هم نمی پاشه … بعضی اتصالاتش به نظرم پرچ شدن به هم … فقط خداوند مهربانه که نگه می داره
RENAULT5
۷ اسفند ۱۴۰۱تا۱۴۰؟
واسه همینه میگن اگه میخواید ماشین بخرید از پیرمردا بخرید
Ali
۷ اسفند ۱۴۰۱ما هم یه آشنا داریم یه پراید کاربراتوری ردیف داره، از سر کوچه تا دور برگردون بلوار که دویست متر هم نمیشه سریع دنده سه میره روی ۱۲۰ تا و تا ۱۷۵ هم تو جاده ازش گرفته، خودمم با پراید ۸۵ دوگانه کارخانه با گاز تو جاده به سختی ۱۷۵ گرفتم!🤔😂
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱زیر خاکیه دهه 70 … https://cdn.khodrobank.com/Reviews/73455_Kia-Pride-16.jpg
new reventon
۸ اسفند ۱۴۰۱کلا پراید ماشین عجیبیه، دنده سه ش اتوماته
یعنی از سرعت 10 کیلومتر بر ساعت تا 130 کیلومتر بر ساعت میشه باهاش رفت. 😂
یوسف
۷ اسفند ۱۴۰۱کوروت نسل یک عجب دلبری بوده…. واقعا زیباست…. عشق کردم
دیفندر و فیات 500هم عالی هستن
مشتاقی
۷ اسفند ۱۴۰۱چرا پیکان تو این لیست نبود؟
محمد
۷ اسفند ۱۴۰۱از این دوتا خودروهای ساده و ارزان قدیمی در سال ۲۰۲۳ دوتاش تو کشور ما هست که یکیش شده ۴۰۰ میلیون و دیگری بالای یک میلیارد!!!!!!!
abbas
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ژیان بود
پراید بود
ماتیز بود
لوگانم بود
چهارتا
❤BMW❤
۷ اسفند ۱۴۰۱اون چند تای اول 😘
boost10
۷ اسفند ۱۴۰۱لوتوس الیزه چه شاهکاری بوده
amirali
۸ اسفند ۱۴۰۱چجوری در فیات 500 میل لنگ را حذف کردند ؟!
حسین دهمرد
۸ اسفند ۱۴۰۱لابد منظورش میل گاردان بوده
۸ اسفند ۱۴۰۱ما پرایدو و واقعا راضی هستیم البته ماشین بابام هست و ماشین من بوگاتی