چشم اندازهفته نامه

60 سال با خودروهای موتور وسط، از لامبورگینی میورا تا AMG One

حدود شش دهه از ساخت اولین خودروی جاده‌ای موتور وسط می‌گذرد، پس بیایید باهم نقاط اوج این ترکیب رؤیایی را مرور کنیم.

در اینجا قصد معرفی شاخص‌ترین خودروهای موتور وسط از زمان معرفی این ترکیب در اوایل دههٔ ۶۰ را داریم. البته موتور وسط لزوماً به معنای سوپرکارهای دست‌نیافتنی نیست و در ادامه خودروهای اسپرت مقرون‌به‌صرفه و حتی هاچ‌بک‌های موتور وسط را هم خواهید دید.

بونه Djet سال ۱۹۶۱

همه‌چیز از اینجا آغاز شد. این خودروی اسپرت فرانسوی که توسط «رنه بونه» طراحی شد، اولین خودروی جاده‌ای موتور وسط جهان بود. Djet از پیشرانه و گیربکس رنو استفاده می‌کرد و پس‌ازاینکه بونه دچار مشکلات مالی شد، ماترا این شرکت را خرید و تولید نسخهٔ جدید آن را با تغییراتی از آوریل ۱۹۶۵ از سر گرفت.

فورد GT40 سال ۱۹۶۵

زمانی که فورد در سال ۱۹۶۳ در تلاش برای خرید فراری ناکام ماند، با ساخت خودرویی که ایتالیایی‌ها را در مسابقات لمانز شکست داد تلافی کرد. GT40 چهار بار این کار را انجام داد و در اواخر سال ۲۰۱۹ فیلم هیجان‌انگیزی بر اساس این ماجرا اکران شد.

لامبورگینی میورا سال ۱۹۶۶

پروتوتایپ لامبورگینی میورا در نمایشگاه ژنو ۱۹۶۶ رونمایی شد و یکی از اولین سوپراسپرت‌های موتور وسط تاریخ لقب گرفت. این ماشین به پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V12 مجهز بود و طی هفت سال ۷۶۳ دستگاه از آن ساخته شد.

پورشه ۹۱۴ سال ۱۹۶۹

هرچند ۹۱۴ مورد نفرت دوستداران پورشه بود اما رانندگی بسیار خوبی داشت. این خودرو به نسخهٔ تقویت‌شدهٔ پیشرانه‌های تخت هوا خنک ۱.۷ لیتری، ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری فولکس‌واگن ۴۱۱ مجهز شده بود. از ۹۱۴ بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه ساخته شد.

فیات X1/9 سال ۱۹۷۲

X1/9 که توسط برتونه طراحی شد، اولین خودروی موتور وسط ارزان‌قیمت بود و به همین دلیل، از یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری استفاده می‌کرد و حداکثر سرعت آن تنها ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بود. البته این فیات از سال ۱۹۷۸ به پیشرانهٔ قوی‌تر ۱.۵ لیتری مجهز شد.

فراری باکسر سال ۱۹۷۳

فراری که از موفقیت خارق‌العادهٔ لامبورگینی میورا غافلگیر شده بود، مجبور شد با یک مدل موتور وسط دوازده سیلندر به رقیب هم‌وطن پاسخ دهد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری تخت مجهز شده بود و به همین دلیل باکسر نام گرفت. فراری باکسر می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

لامبورگینی کانتاش سال ۱۹۷۴

یک سال پس از اولین سوپرکار موتور وسط فراری، کانتاش با طراحی خیره‌کننده معرفی شد. این سوپراسپرت افسانه‌ای با پیشرانهٔ V12 به مدت ۱۶ سال روی خط تولید دوام آورد تا اینکه در سال ۱۹۹۷ جای خود را به دیابلو داد.

ب‌ام‌و M1 سال ۱۹۷۹

M1 اولین محصول بخش M ب‌ام‌و و همین‌طور اولین خودروی موتور وسط این شرکت بود. این ماشین به پیشرانهٔ سنتی ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی ب‌ام‌و مجهز شد که ۲۸۰ اسب بخار قدرت داشت. M1 فقط در دو سال تولید و تنها ۴۵۶ دستگاه از آن ساخته شد.

رنو ۵ توربو سال ۱۹۸۰

رنو ۵ توربو برای مسابقات رالی ساخته شد اما به خاطر قوانین مسابقات، نسخهٔ جاده‌ای آن‌هم تولید شد. در این مدل، یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر با ۱۶۰ اسب بخار قدرت پشت سر راننده قرار گرفته بود. از رنو ۵ توربو ۱,۸۲۰ دستگاه ساخته شد و در سال ۱۹۸۳ نسخهٔ جدیدی از آن با نام توربو II به تولید رسید.

فراری F40 سال ۱۹۸۷

F40 را باید برترین فراری تاریخ دانست. این آخرین خودروی مارانلو بود که پیش از مرگ انزو فراری توسعه یافت و رونمایی شد. F40 به مناسبت چهل‌سالگی فراری ساخته شد و به لطف پیشرانهٔ V8 توئین توربو با ۴۸۵ اسب بخار قدرت، اولین فراری بود که می‌توانست به سرعت بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

هوندا NSX سال ۱۹۹۰

هوندا ترکیب موتور وسط را با قابلیت اطمینان، قابلیت استفادهٔ روزمره و پرفورمنس شگفت‌انگیز ارتقاء داد. این خودرو رانندگی بهتری از فراری ۳۴۸ هم‌دورهٔ خود داشت و با پیشرانهٔ ۳ لیتری V6، نقطهٔ عطفی در تاریخ سوپراسپرت‌های موتور وسط محسوب می‌شد.

بوگاتی EB110 سال ۱۹۹۱

این هیولا با پیشرانهٔ V12 چهار توربوی ۶۰ سوپاپه ۵۵۰ اسب بخاری که از طریق یک گیربکس شش سرعته به هر چهارچرخ نیرو می‌داد، بسیار شگفت‌انگیز بود. البته EB110 بسیار گران‌قیمت بود و به همین دلیل تا پیش از ورشکستگی بوگاتی، تنها ۱۳۹ دستگاه از آن ساخته شد.

جگوار XJ220 سال ۱۹۹۲

XJ220 در ابتدا با پیشرانهٔ V12 و چهارچرخ محرک معرفی شد اما در نسخهٔ تولیدی به خودرویی V6 توئین توربو محرک عقب تبدیل شد. بااین‌حال، به لطف ۵۵۰ اسب بخار قدرت، می‌توانست به سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. از این ماشین فقط ۲۷۴ دستگاه ساخته شد.

مک‌لارن F1 سال ۱۹۹۲

به نظر می‌رسد دیگر هیچ‌گاه خودرویی شبیه مک‌لارن F1 ساخته نشود. از این ماشین تنها ۱۰۶ دستگاه ساخته شد که فقط ۶۴ دستگاه آن‌ها جاده‌ای بودند. در سینهٔ F1 نیروگاه V12 تنفس طبیعی ب‌ام‌و قرار گرفته بود که با تولید ۶۳۵ اسب بخار قدرت، امکان دستیابی به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت را فراهم کرد.

پورشه باکستر سال ۱۹۹۶

پورشه که در آستانهٔ ورشکستگی بود، تصمیم گرفت با ساخت یک رودستر مقرون‌به‌صرفه، به سطح پایین‌تر بازار حرکت کند. باکستر با پیشرانه‌های شش سیلندر تخت و هندلینگ عالی، به ناجی پورشه تبدیل شد.

فراری انزو سال ۲۰۰۲

همه تصور می‌کردند F60 نام پرچم‌دار جدید فراری باشد اما زمانی که معرفی شد نام بنیان‌گذار فراری را داشت. انزو سوپرکاری فوق‌العاده و گران‌قیمت با پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی بود که ۶۵۰ اسب بخار قدرت داشت.

کونیگزگ CC8S سال ۲۰۰۲

CC8S خودرویی بود که همه‌چیز را برای کونیگزگ آغاز کرد. هدف این شرکت ساخت خودرویی بود که بتواند رکورد سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت مک‌لارن F1 را بشکند و هرچند ادعا می‌کرد چنین کاری با CC8S ممکن است اما هرگز به‌صورت رسمی تأیید نشد.

لامبورگینی گالاردو سال ۲۰۰۳

گالاردو آغازگر عصر جدیدی برای لامبورگینی بود. این خودرو به‌عنوان اولین محصول تولیدی سنت آگاتا با پیشرانهٔ V10، تا زمانی که در سال ۲۰۱۴ از روی خط تولید کنار رفت، با بیش از ۱۴ هزار دستگاه، به پرفروش‌ترین لامبورگینی تاریخ تبدیل شد.

پورشه کاررا GT سال ۲۰۰۴

پورشه پیشرانه‌ای V10 را در سال ۱۹۹۲ برای تیم فرمول یک فوتورک ساخته بود اما پس‌ازاینکه برنامه‌های فرمول یک شرکت لغو شد، این موتور در سینهٔ سوپرکاری به اسم کاررا GT قرار گرفت. درحالی‌که ساخت ۱,۵۰۰ دستگاه از این ماشین برنامه‌ریزی شده بود، نهایتاً فقط ۱,۲۷۰ دستگاه تولید شد.

بوگاتی ویرون سال ۲۰۰۵

پس از چندین سال، بوگاتی ویرون نهایتاً با دستیابی به سرعت ۴۰۵ کیلومتر بر ساعت، رکورد مک‌لارن F1 را شکست. این ماشین با نیروگاه ۸ لیتری W16 چهار توربو، یک شاهکاری مهندسی و اولین خودروی تولیدی با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت بود.

پورشه ۹۱۸ سال ۲۰۱۳

پورشه ۹۱۸ به همراه فراری لافراری و مک‌لارن P1، از آغازگران دوران هایپرکارهای هیبریدی بود. این خودرو به لطف یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی به همراه دو موتور الکتریکی که مجموعاً ۸۸۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، می‌توانست در کمتر از ۲۰ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

شورلت کوروت سال ۲۰۲۰

نسل هشتم کوروت که در جولای ۲۰۱۹ رونمایی شد، برای اولین بار در تاریخ، ترکیب موتور جلو را کنار گذاشت. این ماشین پرفورمنسی فوق‌العاده را با قیمتی بسیار مناسب ارائه می‌کند که تا پیش‌ازاین سابقه نداشته و این مهم فقط به لطف ترکیب موتور وسط حاصل شده است.

مرسدس AMG One سال ۲۰۲۲

AMG One را به‌واقع باید یکی از دیوانه‌وارترین خودروهای موتور وسط تاریخ دانست. خاص‌ترین ویژگی این ماشین استفاده از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری V6 توربوشارژ فرمول یک است که با همراهی چهار موتور الکتریکی، مجموع قدرت را به ۱۰۶۳ اسب بخار می‌رساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۸ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    🇮🇹 🇩🇪

    موافقم 81
    مخالفم 10
    1. امین

      ۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (520 ديدگاه)

      🇺🇸🇯🇵

      موافقم 31
      مخالفم 42
      1. محمدهادی

        ۳ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        ژاپنو باهات هستم

        موافقم 7
        مخالفم 10
    2. (Ali(chevynova

      ۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (7378 ديدگاه)

      فورد و شورولت گل سرسبد این لیست بودن
      ماشالاه

      موافقم 18
      مخالفم 61
      1. محمدهادی

        ۳ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        صد البته که جی تی ۴۰ به تنهایی خودش یک دنیا سوپر اسپرت واقعیه
        انا فقط جی تی ۴۰

        موافقم 15
        مخالفم 3
    3. Cyber truck punk

      ۲۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      ۶۰ سال با خودرو های موتور وسط و ۶۰ سال عشق.
      نمیدونم از الآن به بعد دنیای موتور اسپورت با حضور تسلا زحاک چطور میخاد پیش بره.
      دوست داران خودرو باید قبول کنند که ما همگی به قهقرا رفتیم.
      ما الآن اوایل قرون وسطی خودرو سازی هستیم.

  2. ab0lf4zl

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    یکی از یکی دیگه جذابتر.

    ولی شخصا پورش کاررا و فرارری انزو رو بیشتر ترجیح میدم

    موافقم 50
    مخالفم 7
    1. amir

      ۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      به نظرم پورشه ۹۱۸ قشنگ تر از کررا هستش

      موافقم 14
      مخالفم 11
    2. محمدهادی

      ۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      آره انصافا
      اصن آدم میمونه به جی تی ۴۰ نگاه کنه یا به میورا و کانتاش خیره بشه،بعد ان اس ایکس بچه هیولا پیداش میشه،درگیر اون میشی ازونور مکلارن چشمک میزنه دوبار محو این ساخته ی هنری و جاودانه میشی یدفه فراری انزو میگه هوی،منم اینجا هستم،بعد دیگه میری سمت گالاردو و کاررا جی تی و بقیه
      اینجا دنیای خاص ترین ها ینی موتور وسط هاست
      همه خفن
      همه هیولا

      موافقم 11
  3. Soroush

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (198 ديدگاه)

    همه خوبا خفنا جذابا

    موافقم 31
  4. مازیار

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (852 ديدگاه)

    عکس روی تیتر …
    و دیگر هیچ

    موافقم 30
    مخالفم 5
  5. 18:45

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (656 ديدگاه)

    ممنون امیر جان عجب مطلب داغی بود👑🙏🙏

    موافقم 11
  6. کلاسیک باز آتشین

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    اوووف این عکسارو دیدم روحیه ام عوض شد .

    موافقم 22
  7. misha

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    توصیف بهشت با یه مقاله‌ی خودرویی
    واسه‌ی شخص من سوپراسپرتای موتور وسط جذاب ترین خودروهای اسپرت محسوب میشن، البته جای جذابترینشون تو‌لیست خالیه،حضرت f430 scuderia

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. amir

      ۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      یه قاب گوشی داشتم عکسش اون بود یادش بخیر

  8. R@min

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    بنظرم باید F458 هم تو لیست می بود، دوباره موتورهای میل لنگ تخت رو به محصولات جاده ای برگردوند.

    موافقم 10
    1. Reza Waffen SS

      ۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      نسخه 458 با پسوند ایتالیا رونمایی شد و سپس نسخه اسپشیالش معرفی شد . چیزی به اسم نسخه F458 وجود نداره

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. R@min

        ۳ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (2051 ديدگاه)

        بله درسته اشتباه تایپی از من بود ممنون رضا جان 🙏

        موافقم 4
        مخالفم 1
  9. AMANTE

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    ماشین های خیلی بیشتری میتونست در این لیست باشه.

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      صد در صد
      خود لامبورگینی دیابلو و جگوار ایکس جی ۱۵ و پاگانی زوندا و سالین اس ۷ و نیسان آر ۳۹۰ و یا حتی لیستر استروم و لوتوس اسپریت جی تی، فولکس وی ۱۲ ناردو،مزراتی ام سی ۱۲ و حتی یه سریای دیگه(مثل مورسیه لاگو،لافراری و F50 و…)
      همه اینا خفن ترین ابر خودروهای پا به عرصه وجود گذاشته ن که هر کدومشون میشه یک عمر رو صرفشون کرد
      شما فقط همون یه جگوار ایکس جی ۲۲۰ رو نگاکن
      محو طراحی و خطوط انتقال جریان باد از روی بدنه ش میشی
      اصن مگه خسته کننده گی معنی داره براش

  10. M.83

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (205 ديدگاه)

    با فورد جی تی تو nfs و با انزو تو vice city beta من ی دیوونه بودم

    موافقم 7
    مخالفم 1
  11. Viper

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    چه لیست جذابی ❤️❤️

  12. وی

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    مطلب بسیار جذابی بود ولی چرا از 2013 تا 2020 هیچی نذاشته بودید؟ استون مارتین والکری اسطوره مهندسی نیست لافراری اعجوبه نیست 458 اسپشیاله با اون انجین شاهکار نیست؟

    موافقم 6
    مخالفم 3
  13. وی

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    F40زیباترینشون هست تابلو نقاشی متحرک 🔥

    موافقم 10
    مخالفم 1
  14. علی یوسفی

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (264 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت شرکت فولکس با احیا و تولید بوگاتی ویرون پایه گذار سبک جدیدی در دنیای سوپر اسپورت ها شد یعنی ابر خودروها و بدون شک رکوردها و شاهکار مهندسی ویرون بسیاری از شرکتهای قدیمی رو به فکر ورود به این عرصه انداخت و یه سری تیونر و شرکتهای نوظهور هم وارد این میدون شدن که نتیجشو امروز در رقابت حداکثر سرعت و شتاب و خروجی اسب بخار و گشتاور میبینیم.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  15. HesamS500

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (129 ديدگاه)

    جمع همه خوبان جمعه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  16. فرشاد

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    طراحی مثلث طور و کشیده بدنه ها مث کانتاش و M1و NSX و انزو تکرارنشدنی هست واقعا عجی دهه ای بود

  17. LAMBORGHINI

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (194 ديدگاه)

    وای همه عالی ولی مکلارن F1 و لامبورگینی میورا و فراری F40 یه چیزه دیگن 🔥🔥🔥🔥

    موافقم 7
    مخالفم 1
  18. Enzo Ferrari 2008

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    فراری های توی لیست اما چرا لافراری
    و آستون مارتین والهالا نبود

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. یک عشق ماشین

      ۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      چون نسبت به هم رده ها هیچی نبودن واقعا

  19. JaMsHiD

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    لامبورگینی میورا زیبا ترین خودروی کلاسیک هست که تا به حال دیدم در کنار 190E اوولوشن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  20. Ali-SV

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    جای آونتادور یا مورسیه لاگو بشدت خالی بود

  21. مجید

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (267 ديدگاه)

    کانتاش با بکگراند نخل، زیبایی آشنا

    همشون افسانه‌های زمان خودشون بودن بجز مورد اول ولی کانتاش و اف ۴۰ و انزو نماد یه دوران هستن

    ناخودآگاه موسیقی رترو تو ذهن پلی میشه و یه خورشید خط خطی زرد و بنفش میاد تو ذهن.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  22. مهدی

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    از از نظر طراحی به سلیقه من
    GT40
    F40
    میورا

    موافقم 4
    مخالفم 1
  23. SE812

    ۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    دوستان مگه اسم فراری باکسر ، bb 512 نبود؟

  24. Monster 765lt

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1152 ديدگاه)

    اف وان اسطوره ای
    که با دیدنش از بچگی عاشق مکلارن شدم

  25. Elx. Savar

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    بی شک فقط لامبورگینی میورا چون تو نمایشگاه ژنو به یاد بود فروچو لامبورگینی قشنگ ترین لامبورگینی و ماشین های موتور میانی یاد میشود

  26. ❤BMW❤

    ۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    هیچکی از دوستان به جذاب نادر ینی m1 اشاره نکرد ،
    🥲

  27. الف.ی

    ۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    چقدر زیبا بود این مقاله
    انگار تو روند گذر تاریخ حل شدم
    عالی بود خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا