در این مطلب به کوچکترین کراساوورهای حال حاضر بازار کشورمان میپردازیم که همگی چینی هستند و زیر ۴.۴ متر طول دارند.
با محبوبیت شاسیبلندها در سراسر جهان، خودروسازان این مدلهای بلندقامت را در انواع و اندازههای مختلفی به بازار فرستادند و شاسیبلندهای بسیار کوچکی با ابعادی در اندازهٔ هاچبکها به بازار آمدند. البته این خودروها صرفاً ارتفاع بیشتری دارند و اساساً هاچبکهایی با قد بلندتر محسوب میشوند. همچنین تقریباً در همهٔ این کراساوورهای کوچک خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست و قدرت فقط به چرخهای جلو منتقل میشود. این یعنی از خودروهای موردبحث هرگز نباید انتظار تواناییهای آفرود و بیراهه نوردی شاسیبلندها را داشت. بااینحال، این کراساوورها به دلیل فرم جذابتر و ارتفاع بیشتر که باعث تسلط بر جاده میشوند، بین خریداران بسیار محبوب هستند و این موضوع را میتوانیم در بازار کشورمان هم ببینیم. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با کوچکترین کراساوورهای حال حاضر بازار کشورمان آشنا شویم.
همچنین بخوانید:
رانندگی با بک BAC X3 پرو، کراساوور مونتاژی جیلی در ایران
مقایسه ام وی ام X22 پرو و X33 کراس، کدامیک ارزش خرید دارد؟
مقایسه چانگان CS35 پلاس با ام وی ام X55 پرو، کدام بهتر است؟
۱-بک X3 پرو
طول: ۴,۰۰۵ میلیمتر
کوچکترین کراساووری که هماکنون در کشورمان عرضه میشود بک X3 پرو با تنها ۴ متر طول است. البته این خودرو را با تنها ۱۸۵ میلیمتر فاصله نمیتوان یک کراساوور تمامعیار دانست و بیشتر یک کراس هاچبک محسوب میشود. X3 پرو در اصل محصول جیلی است و توسط خودروسازان بم در ایران مونتاژ میشود. البته از این ماشین نباید انتظار ساختههای جدید جیلی را داشته باشید زیرا X3 پرو خودرویی قدیمی است و پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۱ بازمیگردد. این کراساوور کوچک به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که تنها ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس CVT متصل میشود. از کراساووری با چنین ابعاد کوچکی نباید انتظار کابین خیلی جاداری را داشته باشید و خصوصاً در صندلیهای عقب افراد بلندقد با محدودیت فضا مواجه خواهند بود.
۲-امویام X22 پرو
طول: ۴,۲۰۰ میلیمتر
بدون شک مشهورترین کراساوور کوچک بازار کشورمان که سالها عرضه میشود، امویام X22 است. این خودرو درواقع نسخهٔ کراساوور هاچبک امویام ۳۱۵ است و پروفیل جانبی یکسانی با آن دارد. نام اصلی این ماشین چری تیگو 3x است که در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ رونمایی شد و در سال ۱۳۹۵ به ایران آمد. از سال ۱۴۰۰ نیز مدیران خودرو عرضهٔ نسخهٔ فیسلیفت این کراساوور را با نام X22 پرو آغاز کرد که از طراحی جدید دماغه و کابین بروزتری بهره میبرد. با عرضهٔ X22 پرو بهتدریج تولید نسخهٔ قبلی خاتمه یافت. این ماشین در نسخههای دستی و اتوماتیک عرضه میشود که در اولی شاهد یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور هستیم اما نسخهٔ اتوماتیک به یک موتور ۱ لیتری سه سیلندر توربو با ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور در کنار یک گیربکس CVT مجهز است.
۳-امویام X33 کراس
طول: ۴,۲۰۰ میلیمتر
اولین شاسیبلندی که مدیران خودرو در ایران عرضه کرد X33 بود. این خودرو تا سال ۱۴۰۱ در نسخههای مختلفی راهی بازار شد و به فروش مناسبی دست پیدا کرد اما در اوایل سال ۱۴۰۲ مدیران خودرو کراساووری را با نام X33 کراس معرفی کرد که ارتباطی با X33 قبلی نداشت. این خودرو درواقع فیسلیفت دیگری روی X22 محسوب میشود و در قسمت دماغه و چراغهای عقب از طراحی جدیدی بهره میبرد. X33 کراس همچنین در داخل نیز به داشبورد جدیدی مجهز شده که لوکستر و سطح بالاتر به نظر میرسد و تجهیزات بیشتری مثل چهار ایربگ، شارژر بیسیم، صفحه آمپر دیجیتالی و نورپردازی داخلی را ارائه میکند. X33 کراس در قوای محرکه هیچ تفاوتی با X22 پرو ندارد و با همان موتورها و گیربکسهای دستی و اتوماتیک عرضه میشود.
۴-امویام X55 پرو
طول: ۴,۳۱۸ میلیمتر
یکی دیگر از کراساوورهای کوچک مدیران خودرو X55 پرو است. این خودرو که در اصل تیگو 5x نام دارد، در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ راهی بازار چین شد و در سال ۲۰۱۹ فیسلیفتی را تجربه کرد که همین نسخه از سال ۱۳۹۸ با نام X55 در کشورمان عرضه شد. سپس در سال ۲۰۲۰ تیگو 5x بار دیگر زیر تیغ جراحی رفت که این فیسلیفت دوم با نام X55 پرو از سال ۱۴۰۱ به ایران آمد. یکی از نقاط قوت این خودرو برخورداری از پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مدل بزرگتر تیگو ۷ پرو است که با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور کشش بسیار خوبی را برای این کراساوور کوچک فراهم میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT با ۹ دنده مجازی صورت میگیرد. بااینوجود، فضای پای عقب X55 پرو چندان زیاد نیست.
۵-جک S3
طول: ۴,۳۲۵ میلیمتر
یکی دیگر از کراساوورهای کوچک باسابقه در کشورمان جک S3 است. کرمان موتور پس از موفقیت کراساوور بزرگتر S5، در سال ۱۳۹۶ مدل کوچکتر S3 را روی خط تولید برد. این خودرو اما کراساوور سالخوردهای است زیرا اولین بار در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۳ رونمایی شد و هرچند دو بار در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ مورد فیسلیفت قرار گرفت اما نسخهای که در ایران مونتاژ میشود همچنان همان نمونهٔ اولیهٔ پیش از فیسلیفت است. جک S3 از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند که ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن از طریق یک گیربکس CVT صورت میگیرد. در بین کراساوورهای کوچک بازار ایران، S3 خودرویی نسبتاً جادار و نرم است و کیفیت قابلقبولی بهره میبرد.
۶-تیگارد X35
طول: ۴,۳۲۵ میلیمتر
کراساوور بعدی لیست ما دقیقاً هماندازهٔ جک S3 است. این خودرو تیگارد X35 نام دارد که خودروی نسبتاً جدیدی در بازار ایران بهحساب میآید و از سال ۱۴۰۱ توسط شرکت سانیار موتور مونتاژ میشود. این شرکت با همکاری دیار خودرو شکل گرفت و بهتازگی زیر چتر گروه ماموت قرار گرفته است. این خودرو محصول شرکت بایک است و در اصل بیجینگ X3 نام دارد. پیشینهٔ این کراساوور به سال ۲۰۱۶ و خودرویی بنام سنوا X35 بازمیگردد که در سال ۲۰۱۹ مورد یک بهروزرسانی و فیسلیفت کلی قرار گرفت و با نام بیجینگ X3 معرفی شد. تیگارد X35 به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس CVT تحویل میدهد. هرچند X35 از پیشرانهٔ قدرتمندی بهره میبرد اما امکانات چندان زیادی را ارائه نمیکند.
۷-چانگان CS35 پلاس
طول: ۴,۳۳۵ میلیمتر
چانگان CS35 یکی از کراساوورهای محبوب بازار ایران بود که در اواسط دههٔ ۹۰ شمسی توسط سایپا در ایران مونتاژ میشد اما پس از وضع تحریمها علیه کشورمان، تولید CS35 در سال ۱۳۹۸ متوقف شد. پس از آزادسازی واردات اما سایپا دوباره سراغ شاسیبلند محبوب خود رفت و این بار نسل دوم آن را به ایران آورد. این خودرو فعلاً بهصورت وارداتی عرضه میشود اما سایپا قصد مونتاژ آن را دارد. نسل دوم کراساوور کوچک چانگان در نمایشگاه چنگدو ۲۰۱۸ با نام CS35 پلاس معرفی شد و در سال ۲۰۲۱ فیسلیفتی را تجربه کرد. این خودرو در ایران دو مدل بنام تیپ ۲ و تیپ ۳ عرضه میشود که از لحاظ فنی کاملاً باهم یکسان هستند و تنها تفاوت آنها در چند آپشن بیشتر مثل ایربگهای جانبی و پردهای، سقف پانوراما و سیستم تهویه اتوماتیک است که در تیپ ۳ ارائه میشود. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ GDI با ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه مجهز است و از این لحاظ نسبت به دیگر خودروهای لیست ما برتری دارد.
۸-هایما S5
طول: ۴,۳۵۸ میلیمتر
ایرانخودرو که مونتاژ محصولات هایما را با کراساوور S7 آغاز کرد، در سال ۱۳۹۶ برادر کوچکتر آن یعنی S5 را هم روی خط تولید برد. این خودرو اما در قیاس با بسیاری از رقبای خود در این لیست، کراساووری سالخورده محسوب میشود زیرا در نمایشگاه پکن ۲۰۱۴ معرفی شده و با اینکه هایما در سال ۲۰۱۸ نسل دوم آن را معرفی کرد اما ایرانخودرو همچنان در حال مونتاژ نسل اول است. البته شرکت ایرانی در نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۰ عرضهٔ نسخهٔ جدید S5 را آغاز کرد که مهمترین تغییر آن تجهیز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک بجای نمونهٔ CVT قبلی است. البته این نسخه جدید در طراحی یا امکانات تغییری نداشته است. زیر کاپوت S5 یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
۹-زوتی DL5
طول: ۴,۴۰۵ میلیمتر
پارسخودرو که بیرونقترین دوران خود را سپری میکند، پس از آزادسازی وارد سراغ شرکت زوتی رفته است که زمانی سدان Z300 آن با نام آریو توسط سایپا مونتاژ میشد. این بار اما پارسخودرو یکی از کراساوورهای زوتی بنام T300 را برای عرضه در ایران انتخاب کرده است. این خودرو بهصورت وارداتی با نام DL5 در کشورمان عرضه میشود اما پارسخودرو در آینده قصد مونتاژ آن را دارد. T300 یا DL5 اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و پس از ورشکستگی زوتی در سال ۲۰۲۱، تولید آن خاتمه یافت ولی شرکت چینی سال گذشته با ازسرگیری تولید این خودرو دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است. این کراساوور چینی با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه میشود که ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن توسط یک گیربکس CVT انتقال پیدا میکند
کاربر
۳۰ فروردین ۱۴۰۳دوستان آریزو ۶ جی تی ارزش ثبت نام کردن داره؟حقیقتا شتاب خوبی میده و کابین جذابی داره حوصله کره ای ژاپنی ده سال پیشو هم ندارم نظرتونه؟
froG-driVer
۳۰ فروردین ۱۴۰۳همه اشون آشغال و پلاستیک خشک همه جاشون رو پر کرده😮💨😒
Reza
۳۰ فروردین ۱۴۰۳با این کراساوورها فاز نیسان gtr بر ندارید به همین سادگی چپ میشه
https://www.aparat.com/v/61nuz
۳۰ فروردین ۱۴۰۳آخه کی با ۳ سیلندر فاز میگیره؟
Reza
۳۱ فروردین ۱۴۰۳کافیه یه سری تو شهر بچرخید تا به وضوح شاهد این افراد *** باشید
معین
۳۰ فروردین ۱۴۰۳تو وضعیت فعلی قطعا داره!
Mr. gt c
۳۰ فروردین ۱۴۰۳بنظرم اگ خریدی زیاد باهاش شتاب گیری نکن، چینیه…
R
۳۰ فروردین ۱۴۰۳خرابی توربو و گیربکس از رایج ترین خرابی های چینی ها در ۴۰ هزار کیلومتر اوله
که به علت فشار آوردن زیاد به ماشین اتفاق میفته
علی جردن
۳۰ فروردین ۱۴۰۳بجای آرزیو ۶ میتونی FMC511 بخر کابینش دقیقا BMW اس
۳۰ فروردین ۱۴۰۳این کامنت شما مرا به یاد نوید قدیم میندازد🤣🤣🤣🤣😂😂😂
Avan
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دوست عزیز الان خریدن ام وی ام غز شرکت هم سخت یا غیرممکن شده.چند نفر از دوستان از قبل عید می خوان ثبت نام کنند نمی توانند.
زیزیگولو
۳۰ فروردین ۱۴۰۳“عتیقه های بازار ایران” … تیتر بهتری واسه این مقاله بود
ehsan.fa
۳۰ فروردین ۱۴۰۳موتور ۱.۵ توربو ، سالهاست تنفرم از این حجم و اندازه موتور ابراز میکنم ، دوستان کیفیت بنزین در شهرهای کوچیک واقعا آشغاله ، یه روز سبز یه روز قرمز ، یبار ریخت روم تو نیم ساعت پرید یبارم ریخت رد روغنش موند کلا شلوارم به فنا رفت ، هربار که یادم میوفته یکم میریزم زمین یا دستمال کاغذی و هربار یه چیز جدیده ، برا شرایط الان ایران دو لیتر تنفس طبیعی جوابه با نسبت یک به ده
معین
۳۰ فروردین ۱۴۰۳x33 cross ارزش خرید داره؟
زیزیگولو
۳۰ فروردین ۱۴۰۳بقول آقای اشتری وقتی ماشین لازم داری و هیچ چاره ای هم نداری باید ببینی با توجه به بودجه ای که داری از بین گزینه های موجود تو بازار کدوم یکی بدرد بخورتر هستش
۳۰ فروردین ۱۴۰۳پراید
ehsan.fa
۳۰ فروردین ۱۴۰۳موتور یک لیتر بخدا جواب نیست حتی اگه تگزاس باشی و شهرتون کف کف شیب صفر باشه جواب نیست
علی جردن
۳۰ فروردین ۱۴۰۳فردا SX5 از همه لیست بهتره
۳۰ فروردین ۱۴۰۳سلام هایما 7x رو باید تو بزرگ ترین شاسی بلند های چینی نوشت
علی جردن
۳۱ فروردین ۱۴۰۳سوبا M4 رو هم باید صدرنشین خودروهای ۷ نفره لوکس صفرکیلومتر بازار ایران دونست 💎⛴️
علی
۳۱ فروردین ۱۴۰۳چانگان و هایما عالی هستن
علی
۳۱ فروردین ۱۴۰۳موتور یک لیتری و سه تا سیلندر. اونم چینی. بابرند افتضاح ام وی ام. چه شود به به
مهدی
۳۱ فروردین ۱۴۰۳هایما اس۵ بهترین گزینه خرید هست.
۱- ۵ ستاره ایمنی که ۷۵ درصد شاسی از فولاد ناب ساخته شده.
۲-گیربکس قدرتمندat6
۳-طراحی بدنه زیبا
۴-کابین زیبا و جادار
۵-موتور قدرتمند
۷-آپشنهای کافی به نسبت قیمت
۸-خدمات پس از فروش مناسب ایرانخودرو
من هایماs5دارم و خیلی هم راضی هستم.
Reza
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳تورخدا بگو کجای ظاهر و کابینش قشنگه
موتور قوی؟ خنده داره
قوی ندیدی که به این آشغال میگی قوی
فقط خدمات پس از فروشش از رقیباش بهتره
Creative
۳۱ فروردین ۱۴۰۳دوست صمیمی من و خانمش هر دو جک S3 دارن. اونطوری که تو تستهای رانندگی داخل و بیرون شهر تجربه کردم، اصلن رانندگی نرمی ندارن مخصوصن گودی کمر و فوم صندلی ها به قدری سفت و ناراحت هستن که تجربه نشستن رو نیمکت چوبی رو به ادم منتقل میکنن. تو رانندگی های بالای 1 ساعت حتمن باید برای استراحت باید چند دقیقه ای از ماشین پیاده شین. از قدرت و کشش موتور ضعیقشم نگم که چیزی مثبتی برای گفتن نداره واقعن.
گاس فرینگ
۳۱ فروردین ۱۴۰۳فقط سی اس ۳۵ پلاس (ترجیحا تیپ ۳ به خاطر ایربگ پرده ای) اونم به واسطه وارداتی بودنش
نظر مالکین جیلی امگرند وارداتی رو بعد ۶ ۷ سال استفاده با نظر مالکین ماشین هایی مثل لیفان ۶۲۰ و ام وی ام ۵۳۰ قیاس کنید به طور مثال کیفیت رنگ که نقطه ضعف اون دوتا ماشینه یکی از مزایای جیلیه
arash
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳با سلام. بخواهیم یا نخواهیم باید باور کنیم برخلاف خودروسازهای داخلی مثل ایران خودرو و سایپا ، خودروسازان چینی به سرعت در حال پیشرفت بوده و به وضوح میتوان پیشرفت روز افزون آنها را دید که دارند با شتاب فاصله خود را با کشورهای توانمند در این زمینه از جمله خودروسازان ژاپنی کره ای آمریکایی آلمانی فرانسوی ایتالیایی کاهش میدهند. در بین این خودروها به نظر من هایما اس 5 البته حتما با نمونه گیربکس جدید انصافا ماشین خیلی خوبی در قیاس با سایر چینی ها درآمده است و به وضوح تفاوت آشکاری متاسفانه با خودروهای داخلی مونتاژ سایپا و ایران خودرو دارد و بازهم با تاسف به سرعت دارد فاصله صنایع خودروسازی ما با چینیها زیادتر میگردد بطور روز افزون و حتی باید اذعان داشت که اوساهای پاکستانی که در اینستاگرام نشان میدهد با یک متر و دستگاه جوش و پرس اولیه و یکدستگاه فرز چنان اتوبوس کامیون ماشین دست ساز دارند می سازند که آدم از داشتن ایران خودرو و سایپا با اینهمه مهندس و دستگاه CNC که آخرش میشه ماشین اطلس یا ساینا خجالت می کشد.
Ali.JJJ
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بهتره بگیم کراس اوور ب اینا!