خودروسازان مشهور دنیا هر از گاهی دست به کارهای عجیب زدهاند! برخی از برندهایی که همهروزه اخبار آنها را مرور میکنیم خودروهایی در سالهای قبل تولید کردهاند که با محصولات فعلی آنها زمین تا آسمان تفاوت دارد.
در این نوشتار میخواهیم برخی از کوچکترین خودروهای تاریخ خودروسازان مشهور دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. البته ما تنها خودروهای سواری شرکتهایی را که هنوز هم مشغول تولید خودرو هستند ذکر کردهایم هرچند اولین خودرویی که مشاهده خواهید کرد هماکنون به زیر برندی از جی ام سی تبدیل شده است.
هامر H3
هامر به خاطر تولید خودروهای بسیار بزرگ شناخته میشود اما از آنجایی که سبد محصولاتش در سالهای قبل شامل چندین مدل گوناگون بود بنابراین یکی از آنها را میتوان به خاطر طول کوتاهتر از سایرین به عنوان کوچکترین خودروی تولیدیاش معرفی کرد. این مدل H3 نام دارد که بر پایه پلتفرم مشابهی با شورولت کلرادو و جی ام سی کانیون تولید شد. این خودرو طول ۴۷۸۲ میلیمتری داشت، رقمی که در این مقاله هرگز تکرار نشده است!
کرایسلر سان بیم
کوچکترین خودروی تاریخ کرایسلر محصولی برای بازار بریتانیا بود که توسط شاخه اروپایی این خودروساز و در کارخانه لینوود اسکاتلند و طی سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ تولید شد. این خودرو بعدا با نشان تالبوت شناخته شد و طول سپر به سپر آن برابر با ۳۸۳۰ میلیمتر بود. خودروی موردبحث با نام های مختلفی همچون هیلمن ایمپ، زینگر شاموئیس و سان بیم استلیتو نیز تولید شد.
مرسدس A کلاس
مرسدس A کلاس امروزی تقریباً هیچ قرابتی با نسل اول عرضه شده در سال ۱۹۹۷ ندارد. این خودروی عجیب به خاطر ارتفاع بیشتر در مقایسه با طول کلی خود فضای زیادی را برای کابین ارائه کرد. در کل A کلاس خودرویی استثنایی برای مرسدس بود. طول A کلاس به ۳۵۷۵ میلیمتر میرسید اما در فیس لیفت سال ۲۰۰۱ طول آن به ۳۶۰۶ میلیمتر افزایش یافت. حتی نسخه طویلتر این خودرو با طول ۳۷۷۶ میلیمتر نیز تولید شد هرچند طول آن هنوز هم زیر ۴ متر بود.
آئودی ۵۰
۵۰ خودرویی غیرعادی برای آئودی بود. این محصول در سال ۱۹۷۴ عرضه شد و اولین سوپر مینی ارباب حلقهها به شمار میرفت و کاملاً با دیگر محصولات این برند متفاوت بود. البته آئودی ۵۰ عمر زیادی نداشت اما به عنوان اولین نسل فولکسواگن پولو موفقیت زیادی را نصیب این خودروساز کرد. آئودی دیگر چیزی شبیه ۵۰ نساخت تا اینکه نوبت به A2 در اواخر قرن ۲۰ رسید. این خودرو نیز ابعاد کوچکی داشت هرچند در مقایسه ۵۰ با طول حدود ۳۵۰۰ میلیمتر خودروی بزرگی به نظر میرسید.
شورولت ماتیز
سوپر مینی کرهای جنرال موتورز از سال ۱۹۹۸ و به مدت ۴ نسل تولید شد. دو نسخه اولیه این خودرو طول ۳۴۹۵ میلیمتری داشتند هرچند مدلهای بعدی کمی بزرگتر شدند. شورولت ماتیز در بازارهای مختلف از جمله کشور ما با نام های گوناگونی عرضه شد. همانطور که میدانید این خودرو در کشور ما با برند دوو تولید شد و جزو خودروهای شهری خوشنام به شمار میرفت.
کیا پراید
اولین خودرو از سه مدلی که با نام کیا پراید شناخته میشود نسخه ریبج شده فورد فستیوا یا مزدا ۱۲۱ بوده و طی سالهای ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در کره جنوبی تولید شده است. با طول ۳۴۷۵ میلیمتر، پراید کوچکترین خودروی تاریخ کیاست. حتی اولین نسل پیکانتو که سه سال پس از خاتمه تولید پراید عرضه شد طول ۳۵۳۵ میلیمتری داشت.
هوندا N360
تا سال ۱۹۷۶ و زمانی که قوانین سختگیری کمتری داشتند هیچ خودرویی با طول زیر ۳ متر در کلاس kei ژاپن قرار نمیگرفت. هوندا N360 همانند برخی خودروهای دیگر آن زمان از این قانون استفاده حداکثری کرده بود و طول آن به ۲۹۹۵ میلیمتر میرسید. البته خودروی N600 که اشتراکاتی با N360 داشت کمی بزرگتر بود و طولش ۳۱۰۰ میلیمتر اعلام شده بود که دلیل آن پیشرانه بزرگتر بوده است.
تویوتا iQ
به عنوان یکی از خودروسازان مشهور دنیا، تویوتا خودروهای کوچک زیادی را در طول این سالها ساخته اما iQ که در آمریکا با برند سایون عرضه شد کوچکترین آنها به شمار میرود. این خودرو بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ تولید شد و طول ۲۹۸۵ میلیمتری داشت و از نظر طول کلی میتواند در کلاس kei ها قرار گیرد. البته iQ از نظر پیشرانه واجد شرایط حضور در این کلاس خودرویی نیست. نکته عجیب اینکه iQ بسیار کوتاهتر از تویوتا پیکسیز جوی ۳۳۹۵ میلیمتری است، خودرویی که نسخه ریبج شده دایهاتسو کست بوده و در کلاس kei قرار میگیرد.
کادیلاک مدل A
اولین خودروهایی که توسط خودروسازان مشهور دنیا در سالهای قبل تولید شدهاند معمولاً بسیار کوچک بودهاند و شما نیز برخی از آنها را در این نوشتار دیدهاید. با اولین خودروی کادیلاک نیز آشنا شوید که اولین بار به عنوان مدل ۱۹۰۳ پدیدار شد. موزه هنری فورد گزارش داده خودروی مدل A طول ۲۸۰۷ میلیمتری دارد و برای مقایسه باید گفت دو نمونه از مدل A را میتوان پشت کادیلاک اسکالید ESV امروزی پنهان کرد!
بی ام و ایزتا
بی ام و مجوز تولید خودروی کوچک ایزتا را از کمپانی ایتالیایی ایزو به دست آورد و تقریباً بازنگری مفصلی روی آن انجام داد هرچند شکل کلی خودرو حفظ شده بود. جالب آنکه طول این خودرو در منابع گوناگون ارقام متفاوتی بوده است. خود بی ام و طول ایزتا را ۲۲۸۰ میلیمتر عنوان کرده و بنابراین ایزتا کاملاً کوتاهتر از کوچکترین خودروی قرن ۲۱ کمپانی یعنی i3 به شمار میرود. طول i3 به ۴۰۱۱ میلیمتر میرسد.
Royal Driver UK
۶ دی ۱۴۰۱ماتیز چقدر شبیه ام وی ام ۱۱۰ هست. البته چری کیو بستنی هم کپی از ماتیز بود اگر اشتباه نکنم. خیلی ریزه میزه بود.
RENAULT5
۱۱ دی ۱۴۰۱منو فراموش کردن
amirboss
۶ دی ۱۴۰۱استون مارتین سیگنت جاش خالیه
Royal Driver UK
۷ دی ۱۴۰۱سیگنت خودش بر پایه تویوتا آی کیویی هست که تو لیسته. ولی هروقت سیگنت رو میبینم توش میمونم که چرا برندی که اینقدر عاشقشم چنین چیزیو باید بسازه.
SLR _ 722
۷ دی ۱۴۰۱سلام دوست عزیز . فکر کنم بخاطر قوانین آلایندگی بوده .
گویا قرار بوده مبلغی بر اساس متوسط آلایندگی ( یا مصرف سوخت ، مطمئن نیستم ) محصولات در حال تولید از خودرو سازان گرفته بشه .
استون با تولید نسخه ریبج شده تویوتا در واقع میخواست متوسط تولید آلایندگی تولیداتش رو کاهش بده تا پول کمتری پرداخت کنه
Peyman.JDM
۶ دی ۱۴۰۱اول مقاله هامر رو دیدم برگشتم سر تیتر ببینم اشتباه خوندم یا نه 😑😂
PURIYA
۷ دی ۱۴۰۱دقیقا برای منم همین جور شد😂
Lamborghini
۶ دی ۱۴۰۱البته خودروهای کوچک هم می تونن جذاب باشن مثل نسل اول مینی ماینر و رنو پنج هم ماشین خوبی بودن یا بی ام و ۲۰۰۲ که در مقابل ماشین های آمریکایی اون زمان خیلی کوچیک بود ولی خیلی هم تر و فرز بود و شتاب خوبی داشت
Blue
۶ دی ۱۴۰۱نسخه صندوق دار پراید فقط تو ایران تولید شد یا خارج از ایران هم داشته ؟ چون تو عکسای خارجی پراید همیشه نسخه هاچبک هست
Reza-a
۷ دی ۱۴۰۱کیا صندوقدارش رو زده تو اینترنت صندوقدار فوردش هم پیدا میشه
سایپا در این حد توانایی ندارن طول شاسی یک ماشینو تغییر بده
علی جردن
۶ دی ۱۴۰۱ایزتا یه جواهر بود هم زمان خودش هم الان مثل جواهر می درخشه
۶ دی ۱۴۰۱سلام مطلب عالی بود
چون داخلش پراید بود الان قیمت پراید میشه ۳۰۰ ملیون
کاش به جای اون پراید اون بنز۱۹۹۷ رو مونتاژ میکردن 😐
AMD
۷ دی ۱۴۰۱بسیار بامزه و جالبن
Red unix
۷ دی ۱۴۰۱انصافاً پراید بین این شاه بود
Amir
۷ دی ۱۴۰۱یدونه شورولت ماتیز تو ایران هست که قرمزم هست و لوگو شورولت روشه نه دوو
بنز a 1997 رو نمیدونم دیدید دوستان یا نه
ولی به طرز عجیبی ارتفاع کف ماشین تا سقفش زیاده و از طرفی عرضشم زیاده
من یه روز پشت یدونه a افتاده بودم در مقایسه با ۲۰۶ و ۲۰۷ ماشین بزرگتر و جادار تریه
چیزی واسم سواله نسل جدید a همین قدر بزرگه یا کوچیکتر شده
shayan1renault
۷ دی ۱۴۰۱فقط هامر
ناشناس
۷ دی ۱۴۰۱الان شرکت هوندا در ژاپن یه خودرویی رو تولید میکنه به نام هوندا e که یه خودروی هاچ بک هست که موتورش برقیه و شرکت هوندا برای ظاهرش از همون خودروی هوندا N360 و همچنین هوندا z الهام گرفته و همچنین یه شرکت خودروساز در فکر کنم سوئیس یا سوئد هست که یه خودرویی رو تولید میکنه که اسمش خودروی میکرولینو هست که ظاهرش عین همین بی ام وی ایزتا هست که الان با موتور برقی تولید میشه، البته الان هم خودروهایی تولید میشه که کوچیک هستن مثل سوزوکی آلتو لاپین ال سی که به تازگی در ژاپن تولید میشه و ظاهری کلاسیک هم داره یا برخی از خودروهای تازه وارد چینی مثل کیو کیو بستنی یا اینکه خودروهای رنو ۵ و رنو ۴ که حتی این دو خودرو قراره با همون طراحیه کلاسیک دوباره تولید بشن و همچنین خودروی ژیان و …
AloneBoy13
۷ دی ۱۴۰۱همینا بیان ایران بالای ۲ میلیارد قیمت میزارن 😑
ناشناس
۷ دی ۱۴۰۱خودرو های خارجی خوبی خریداری شده ووارد کشورشده به زودی برای عموم دردسترس قرارمی گیره
PRPR
۷ دی ۱۴۰۱هامر کوچولو
shayan1renault
۷ دی ۱۴۰۱یه خبر خوش دیگه
برجام مثل اینکه داره احیا میشه
فقط یه موضوع وچند تا متن مذاکره مونده
❤BMW❤
۷ دی ۱۴۰۱فقط ایستا
خیلی نانازه 🥲
❤BMW❤
۷ دی ۱۴۰۱من یه مدل ایستا عکسش رو دیده بودم ، با شاسی بیامو ام۳ و پیشرانه کوروت که زمان شتابگیری ۴ متر آتیش از اگزوزش بیرون میومد
خیلی خوف بود
دکتر
۸ دی ۱۴۰۱ماتیز چقدر دوست داشتنی بود ،من عاشقش بودم واقعا
Yasan
۹ دی ۱۴۰۱کوچک ترین خودرو هارو دیدم اومدم تو یهو هامر رو دیدم
علی
۹ دی ۱۴۰۱فقط پراید کره ای.