معمولاً شاسیبلندهای بزرگ از پیشرانههای V8 استفاده میکنند؛ اما مدلهای اندازه متوسط و کوچک هم با موتورهای هشت سیلندر قدرتمند ساخته شدهاند.
شاسیبلندهای فول سایزی که طولشان میتواند به بیش از ۵.۷ متر برسد، برای جابجایی این حجم عظیم فلز به پیشرانههای V8 نیاز دارند و خودروسازان معمولاً در شاسیبلندهای میان سایز یا کامپکت از موتورهای شش یا چهار سیلندر استفاده میکنند. بااینحال، خوشبختانه طی دو دههٔ گذشته، شاسیبلندهای نسبتاً کوچکی ساخته شدهاند که پیشرانههای V8 قدرتمند زیر کاپوت داشتند. حتی امروز در دورانی که موتور V8 در خطر انقراض قرار دارد هم میتوان شاسیبلندهای نهچندان بزرگی را با پیشرانهٔ هشت سیلندر در بازار دید. ازاینرو، قصد داریم در ادامه به کوچکترین شاسیبلندهای هشت سیلندری بپردازیم که طی دو دههٔ گذشته ساخته شدهاند.
۱۰-لکسوس GX سال ۲۰۰۳
طول: ۴,۷۸۰ میلیمتر
پیشرانه | ۴.۷ لیتری V8 |
قدرت | ۲۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۴۷ نیوتن متر |
وزن | ۲۲۱۰ کیلوگرم |
لکسوس در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۲ یک شاسیبلند میان سایز جدید با تواناییهای آفرود بالا را بنام GX معرفی کرد. این خودرو اما درواقع بر اساس تویوتا لندکروزر پرادو ساخته شده بود و بخش عقبی دو خودرو اساساً باهم یکسان بود. GX با یک پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8 به بازار عرضه شد که ۲۳۵ اسب بخار قدرت داشت اما در سال ۲۰۰۴ قدرت این موتور با ۳۵ اسب بخار به ۲۷۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. در نسل دوم GX لکسوس همچنان موتور V8 را ارائه میکرد اما نسل سوم آن که بهتازگی معرفی شده است با موتورهای چهار و شش سیلندر تولید میشود.
۹-هامر H3 سال ۲۰۰۸
طول: ۴,۷۷۸ میلیمتر
پیشرانه | ۵.۳ لیتری V8 |
قدرت | ۳۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۳۴ نیوتن متر |
وزن | ۲۲۰۶ کیلوگرم |
هرچند وقتی نام هامر را میشنویم به یاد شاسیبلندهای غولپیکر میافتیم اما این برند پس از عرضهٔ شاسیبلندهای عظیمالجثهٔ H1 و H2، در سال ۲۰۰۶ شاسیبلند کوچکتری بنام H3 را به بازار فرستاد. این مدل جدید بر اساس پلتفرم پیکاپ میان سایز شورلت کلرادو ساخته شده بود و اندازهٔ بسیار کوچکتری نسبت به H2 داشت. H3 ابتدا با یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری پنج سیلندر و سپس ۳.۷ لیتری پنج سیلندر به بازار عرضه شد اما در سال ۲۰۰۸ جنرال موتورز نسخهٔ آلفا را با موتور ۵.۳ لیتری V8 معرفی کرد. تا زمانی که برند هامر در سال ۲۰۰۹ تعطیل شد، از H3 مجموعاً نزدیک به ۱۶۰ هزار دستگاه فروخته شد.
۸-جگوار F-Pace SVR سال ۲۰۱۸
طول: ۴,۷۶۲ میلیمتر
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر |
وزن | ۱۹۹۵ کیلوگرم |
جگوار بیشتر به خاطر ساخت سدانها و کوپههای لوکس شناخته میشد اما بازار به شاسیبلند نیاز داشت و به همین دلیل، برند بریتانیایی در سال ۲۰۱۶ با معرفی اولین شاسیبلند خود بنام F-Pace به این نیاز پاسخ داد. این خودرو ابتدا با پیشرانههای چهار و شش سیلندر عرضه میشد اما در سال ۲۰۱۸ نسخهٔ SVR در پاسخ به رقبایی مثل پورشه ماکان توربو و مرسدس GLC63 با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ به بازار آمد. F-Pace SVR با ۵۵۰ اسب بخار قدرت، از تمام رقبای خود قویتر بود اما متأسفانه بهزودی بدون معرفی جانشین مستقیم کنار خواهد رفت.
۷-فولکسواگن توآرگ سال ۲۰۰۲
طول: ۴,۷۵۴ میلیمتر
پیشرانه | ۴.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۳۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۱۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۴۶۷ کیلوگرم |
زمانی که محبوبیت شاسیبلندها در بازار رو به افزایش گذاشته بود، فولکسواگن اولین شاسیبلند خود را با نام توآرگ در سال ۲۰۰۲ معرفی کرد. این خودرو بهطور مشترک با پورشه کاین و آئودی Q7 توسعه پیدا کرد. پیشرانهٔ پایهٔ توآرگ یک نمونهٔ ۳.۲ لیتری VR6 بود اما کسانی که خواهان قدرت بیشتری بودند، میتوانستند یک موتور ۴.۲ لیتری V8 را با ۳۱۰ اسب بخار قدرت انتخاب کنند. فولکسواگن حتی موتورهای V10 دیزلی با ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور و W12 بنتلی با ۴۵۰ اسب بخار قدرت را هم برای توآرگ ارائه کرد.
۶-جیپ گرند چروکی SRT8 سال ۲۰۰۶
طول: ۴,۷۴۰ میلیمتر
پیشرانه | ۶.۱ لیتری V8 |
قدرت | ۴۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۱۴۵ کیلوگرم |
جیپ در سال ۱۹۹۳ گرند چروکی را بهعنوان نسخهای بزرگتر و لوکستر از چروکی محبوب معرفی کرد. این خودرو از همان ابتدا با موتورهای V8 عرضه میشد اما در سال ۲۰۰۶ مردان جیپ دیوانه شدند و یک پیشرانهٔ ۶.۱ لیتری همی با ۴۲۰ اسب بخار قدرت را زیر کاپوت شاسیبلند میان سایز خود قرار دادند و هیولایی بنام گرند چروکی SRT8 را خلق کردند. این خودرو با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴.۶ ثانیهای، از تمام مدلهای SRT8 گروه کرایسلر، حتی دوج چارجر، سریعتر بود. همچنین سیستم تعلیق جدید نیز گرند چروکی SRT8 را از هیولای آفرود به یک شاسیبلند اسپرت خیابانی تبدیل کرد.
۵-رنجروور اسپرت سال ۲۰۰۵
طول: ۴,۷۳۷ میلیمتر
پیشرانه | ۴.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۳۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۵۷۲ کیلوگرم |
رنجروور اصلی در سال ۱۹۷۰ بهعنوان یکی از اولین شاسیبلندهای لوکس جهان معرفی شد و برای چند دهه تنها مدل از سری رنجروور در سبد محصولات لندروور محسوب میشد اما در اوایل دههٔ ۲۰۰۰، این شرکت که چند سالی بود زیر چتر بامو قرار گرفته بود، تصمیم به گسترش خانوادهٔ رنجروور گرفت. اولین مدلی که به این خانواده اضافه شد، رنجروور اسپرت بود. این مدلی کوچکتر از رنجروور اصلی بود که در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و با دو پیشرانه V8 مختلف از سری موتورهای AJ8 جگوار قابل خریداری بود. نمونهٔ قویتر یک واحد ۴.۲ لیتری V8 سوپرشارژ بود که ۳۹۰ اسب بخار قدرت داشت.
۴-مرسدس GLC63 AMG سال ۲۰۱۷
طول: ۴,۶۷۹ میلیمتر
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۵۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر |
وزن | ۱۹۳۵ کیلوگرم |
همانطور که در ابتدا گفته شد، پیشرانهٔ V8 صرفاً مختص شاسیبلندهای فول سایز و میان سایز است اما AMG که همیشه به کارهای دیوانهوار شهرت دارد، نسل قبلی کراساوور کامپکت GLC را به نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز کرد که در قویترین نسخه ۵۱۰ اسب بخار قدرت داشت. همین موتور در شاسیبلندهای بزرگتری مثل GLE63 و GLS63 هم مورداستفاده قرار میگیرد. بااینحال، نسل جدید GLC63 مثل C کلاس به پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی مجهز شده است.
۳-بامو X5 4.8is سال ۲۰۰۴
طول: ۴,۶۶۷ میلیمتر
پیشرانه | ۴.۸ لیتری V8 |
قدرت | ۳۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۹۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۲۰۰ کیلوگرم |
X5 که در سال ۱۹۹۹ معرفی شد، اولین شاسیبلند بامو بود و با همکاری لندروور توسعه داده شد که بهتازگی به مالکیت بامو درآمده بود. ابعاد این خودرو بهمرور طی نسلهای مختلف افزایش پیدا کرد و طول X5 امروزی به نزدیک ۵ متر رسیده است اما زندگی این خودرو با اندازهای نسبتاً جمعوجور و طول ۴,۶۶۷ میلیمتر آغاز شد. X5 با پیشرانههای شش سیلندر و V8 مختلفی عرضه شد که قویترین آنها در سال ۲۰۰۴ ارائه شد. این یک موتور ۴.۸ لیتری V8 بود که در مدل X5 4.8is ارائه میشد و ۳۶۰ اسب بخار قدرت داشت.
۲-لندروور دیفندر ۹۰ V8 سال ۲۰۲۱
طول: ۴,۵۸۲ میلیمتر
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۵۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۵ نیوتن متر |
وزن | ۲۴۷۱ کیلوگرم |
نسل کاملاً جدید دیفندر زمانی که در اواسط سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد، ابتدا فقط با پیشرانههای چهار و شش سیلندر به بازار آمد اما در اوایل سال ۲۰۲۱، لندروور نسخهٔ V8 این خودرو را در هردو مدل سهدر (۹۰) و پنجدر (۱۱۰) معرفی کرد. این نسخه به پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ جگوار لندروور با ۵۲۵ اسب بخار قدرت مجهز است و در نسخهٔ ۹۰ تنها کمی بیش از ۴.۵ متر طول دارد. بهتازگی هم لندروور نسخهٔ جدید دیفندر اوکتا را با پیشرانهٔ V8 قویتر بامو هم معرفی کرده است اما این مدل فقط در نسخهٔ ۱۱۰ عرضه میشود.
۱-مرسدس بنز G500 سهدر سال ۲۰۰۸
طول: ۴,۲۱۲ میلیمتر
پیشرانه | ۵.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۳۸۸ اسب بخار |
گشتاور | ۵۳۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۱۷۰ کیلوگرم |
مرسدس G کلاس امروز فقط در نسخهٔ پنجدر تولید میشود اما در نسل قبلی این خودرو که با کد W463 بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ تولید میشد، نسخهٔ سهدر و حتی کابریولت هم وجود داشت که البته تولید هردوی این نسخهها در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت. قویترین مدل نسخهٔ سهدر نسل قبلی G کلاس، مدل G500 بود که از پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۳۸۸ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکرد و تنها ۴,۲۱۲ میلیمتر طول داشت. این مدل ظرف ۵.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و به لطف اندازهٔ کوچک، در آفرود از چابکی بالایی برخوردار بود.
SMS
۱۵ تیر ۱۴۰۳کوچیک اونا بزرگ ماست
SMS
۱۵ تیر ۱۴۰۳یک سوال چرا موتور ماشین های پیک آپ یا شاسی بلند با حجم برابر یا حتی بیشتر و در شرایط یکسان قدرت کمتری نسبت به خودرو های عضلانی تولید می کنند؟
یا اصلا نیاز به آنقدر قدرت نیست یا …
زیزیگولو
۱۵ تیر ۱۴۰۳پیکاپا و شاسی بلندای آفرودی به گشتاور بالاتری نیاز دارن و در واقع سرعت کمتر در مقابل گشتاور بالاتر
https://www.pedal.ir/vision/most-powerful-cars-iranian-market/#:~:text=%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%20%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%20%D8%A8%D8%A7,%DB%B1%DB%B0%DB%B0%20%D9%86%DB%8C%D9%88%D8%AA%D9%86%E2%80%8C%D9%85%D8%AA%D8%B1%20%DA%AF%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%20%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF.
۱۵ تیر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/SUV-0.jpg
خیلی خشگله
froG-driVer
۱۶ تیر ۱۴۰۳دوره 1995 تا 2009 بهترین دوره کل جهان بود نه تنها خودروسازی .طراحی خودرو هاش الان شاید جذاب نباشن ولی اون موقع یهو تکنولوژی و طراحی از رترو پرید رو طراحی های امروزی و متفاوت جذاب بودن.
علی Shelby
۱۵ تیر ۱۴۰۳زیبا ترین جگوار
با اصالت ترین طراحی جی کلاس
قدرتمند ترین جگوار
لوکس ترین دیفیندر و بنز
Please
۱۵ تیر ۱۴۰۳سلام و خسته نباشید
کامنت من هیچ ربطی به پست نداره
carscoops عکس های بی ام و نئو کلاس رو در حال تست پخش کرده،اگه امکانش هست داخل سایت قرار بدید
𝐀𝐥𝐢
۱۵ تیر ۱۴۰۳جگوار لعنتی خیلی زیباست
۱۵ تیر ۱۴۰۳اره عالیه
آرش
۱۵ تیر ۱۴۰۳والا اینا در مقابل پراید غول هستند🤣🤣🤣🤣
Taha Ayoobi
۱۵ تیر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/SUV-10.jpg
چقدر جلوش زشته
Cert
۱۵ تیر ۱۴۰۳پیشرانه های بزرگ روی خودرو های کوچک خیلی خوب می شود
SCORPION
۱۵ تیر ۱۴۰۳درود وعرض ادب.البته به نظر بنده نه تهنا این اتوموبیلها سایز کوچیک نیستند که بعضیاشون از متوسط هم بزرگترند.بهرحال تواین جدول جای جیپ رنگید خالیه.البته دیگه نمیدونم امروز ومدل سال هم ازش تولید میشه یانه.که ماشینی اف رود با موتور وی ۸ ویا ۶ ردیفی بود.که درمورد وی ۸ بسیار پرقدرت ویک اف رود واقعی بود.
علی
۱۶ تیر ۱۴۰۳زیباترین بنز GLC و جگوار
پادشاه Gکلاس اصیل و باوقار
جای رنجرور اوویک خالیه