درحالیکه این روزها خودروهایی با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت را زیاد میبینیم، نصف این رقم برای لذت بردن از رانندگی کاملاً کافی خواهد بود.
این روزها شاهد معرفی و ساخت خودروهای بسیار قدرتمندی هستیم که آنقدر سریعاند که میتوانند از قوانین فیزیک سرپیچی کنند. هرچند خواندن و نوشتن در مورد این خودروها بسیار چشمگیر است ولی خیلیها نمیدانند که این خودروها در دنیای واقعی چقدر غیرقابلاستفاده هستند. در ۹۹ درصد از استفادههایی که از خودرو میشود هیچ نیازی به ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت نیست و نقطهٔ طلایی قدرت نصف این رقم یعنی ۵۰۰ اسب بخار است.
چرا ۵۰۰ اسب بخار نقطهٔ طلایی قدرت است؟
زیرا ۵۰۰ اسب بخار تعادلی عالی بین شتاب هیجانانگیز و رانندگی کاربردی برقرار میکند. در این بازهٔ قدرتی، خودروها آنقدر سریع هستند که هیجانانگیز باشند اما همچنان برای استفادهٔ روزمره و رانندگی لذتبخش در جادههای پرپیچوخم قابلکنترل خواهند بود. به همین دلیل، در ادامه با ۹ نمونه از بهترین خودروهای اسپرت چند سال اخیر آشنا خواهیم شد که حول این عدد قرار دارند و ثابت میکنند که قدرت همهچیز نیست.
شورلت کوروت استینگری
قدرت: ۴۹۵ اسب بخار
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 |
گشتاور | ۶۳۷ نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۹ ثانیه |
قیمت | ۷۰,۰۰۰ دلار |
هرچند کوروت ZR1 که بهتازگی معرفی شده همهٔ توجهات را به خود جلب کرده ولی استینگری پایه برای ۹۹ درصد از خریداران پرفورمنس کافی را ارائه میکند. پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی این خودرو نزدیک به ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و با چسبندگی باورنکردنی به لطف ترکیب موتور وسط، بیشترین استفاده را از این قدرت میبرد و در کمتر از ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
بامو M4 کامپتیشن
قدرت: ۵۳۰ اسب بخار
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I3 توئین توربو |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
محور محرک | عقب یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۸ تا ۳.۴ ثانیه |
قیمت | ۸۴,۳۷۵ تا ۸۹,۴۷۵ دلار |
صرفنظر از طراحی بحثبرانگیز M4، بدون شک این کوپهٔ آلمانی یکی از بهترین خودروهای اسپرت حال حاضر محسوب میشود. پیشرانهٔ فوقالعادهٔ S58 میتواند بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت را به چرخهای عقب یا هر چهارچرخ بفرستد. شاسی خودرو چابک و بسیار متعادل است که امکان کنترلی باورنکردنی را فراهم میکند اما درعینحال، قدرت بهاندازهٔ کافی هست که با دود کردن لاستیکها بتوان از رانندگی لذت برد.
پورشه کیمن GT4 RS
قدرت: ۵۰۰ اسب بخار
پیشرانه | ۴.۰ لیتری H6 |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۲ ثانیه |
قیمت | ۱۶۳,۶۵۰ دلار |
بسته به انتظاراتی که از یک خودروی اسپرت دارید، کیمن GT4 RS حتی میتواند از ۹۱۱ GT3 RS هم بهتر باشد. در سینهٔ این خودرو همان پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی برادر بزرگترش قرار دارد که در اینجا ۵۰۰ اسب بخار قدرت را در یکی از چابکترین و پیست محورترین پکیجهای پورشه ارائه میکند. به لطف وزن تنها ۱۴۵۰ کیلوگرم و گیربکس دوکلاچه، این کیمن ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
مرسدس AMG GT63
قدرت: ۵۸۵ اسب بخار
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۱ ثانیه |
قیمت | ۱۷۷,۰۵۰ دلار |
مرسدس AMG GT63 با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربویی که ۵۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکند، بالاتر نقطهٔ طلایی مدنظر ما قرار میگیرد ولی هنوز هم قدرت مناسبی به نظر میرسد. AMG GT یک خودروی اسپرت کاملاً قابلاستفاده برای ترددهای روزمره است و به همین دلیل، قدرت نزدیک به ۶۰۰ اسب بخار، روی قابلیت استفادهٔ آن تأثیر منفی نمیگذارد. همچنین حتی با تخته کردن گاز هم خودرو همچنان در پیچها خیلی خوب کنترل میشود.
نیسان GT-R
قدرت: ۵۷۰ اسب بخار
پیشرانه | ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو |
گشتاور | ۶۳۳ نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۹ ثانیه |
قیمت | ۱۲۲,۹۸۵ دلار |
هنوز هم باور اینکه باید با نیسان GT-R خداحافظی کنیم سخت است ولی روزهای این ماشین اسپرت افسانهای به شماره افتاده است. GT-R زمانی که در سال ۲۰۰۷ با موتور V6 و سامانهٔ چهارچرخ محرک معرفی شد، دنیای سوپرکارها را متحول کرد و هنوز هم پس از گذشت نزدیک به دو دهه، با وجودی که در نسخهٔ پایه تنها ۵۶۵ اسب بخار قدرت دارد، همچنان توان رقابت با خودروهایی که دو برابر این قیمت دارند را خواهد داشت.
پورشه ۹۱۱ GT3 RS
قدرت: ۵۲۵ اسب بخار
پیشرانه | ۴.۰ لیتری H6 |
گشتاور | ۴۶۵ نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۹ ثانیه |
قیمت | ۲۴۳,۲۹۵ دلار |
هرچند پیشرانهٔ تنفس طبیعی ۹۱۱ GT3 RS تنها ۵۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکند ولی پورشه با لپ تایمهای افسانهای که در نوربرگرینگ ثبت کرده، با همین قدرت هم بر پیستهای جهان سلطه دارد. GT3 RS در جهنم سبز تایم ۶ دقیقه و ۴۹.۳ ثانیه را به ثبت رسانده و رسماً سریعترین خودروی تنفس طبیعی این پیست لقب گرفته است. همهٔ اینها به لطف تنظیم دقیق شاسی و هندلینگ بینقص امکانپذیر شده است که حداکثر استفاده را از ۵۰۰ اسب بخار قدرت میبرد.
فورد موستانگ دارک هورس
قدرت: ۵۰۰ اسب بخار
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 |
گشتاور | ۵۶۷ نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۷ ثانیه |
قیمت | ۶۴,۸۷۵ دلار |
خیلیها معتقدند شلبی GT350 قبلی یکی از بهترین خودروهای عضلانی تاریخ است. هرچند برای اینکه نسل جدید این خودرو را ببینیم باید چند سال صبر کنیم ولی در حال حاضر، موستانگ دارک هورس بسیاری از ویژگیهای GT350 را با قیمتی مقرونبهصرفه ارائه میکند. این خودرو هرچند روی کاغذ تفاوتهای چندان زیادی با نسخهٔ GT ندارد اما در عمل رانندگی فوقالعادهای را به نمایش میگذارد.
جگوار F تایپ R
قدرت: ۵۷۵ اسب بخار
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۵ ثانیه |
قیمت | ۱۰۹,۷۷۵ دلار |
جگوار F تایپ هم یکی دیگر از خودروهای اسپرت جذابی است که باید بهزودی با آن خداحافظی کنیم و از این بابت بسیار ناراحت هستیم. F تایپ بهعنوان آخرین خودروی اسپرت بنزینی جگوار، زمانی که وارد بازار شد، هرچند این برند بهاندازهٔ گذشته در اوج نبود ولی F تایپ نظر جهانیان را نسبت به تواناییهای جگوار تغییر داد. F تایپ در نسخهٔ R با نزدیک به ۶۰۰ اسب بخار قدرت، خودرویی چابک و قدرتمند است و مطمئناً دلمان برایش تنگ خواهد شد.
آلفارومئو جولیا کوادریفولیو
قدرت: ۵۱۰ اسب بخار
پیشرانه | ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۶ ثانیه |
قیمت | ۸۱,۸۵۵ دلار |
و بازهم یک خودروی فوقالعادهٔ دیگر که با آن خداحافظی خواهیم کرد. وقتی آلفارومئو برای اولین بار اعلام کرد که نسخهای پرفورمنس بالا از جولیا خواهد هیچکس انتظار نداشت خودروی نهایی به این خوبی باشد. زیر کاپوت جولیا کوادریفولیو یک موتور ۲.۹ لیتری V6 باورنکردنی قرار دارد که از پیشرانهٔ F154 هشت سیلندر فراری گرفته شده است. این خودرو، ۵۱۰ اسب بخار قدرت را در پکیجی متعادل و بازیگوش ارائه میکند که باورش سخت است که نشان M یا AMG ندارد.
عباس
۴ مهر ۱۴۰۳پلنگ میارزه
خاصصه اینگیلیسیه
(Ali(chevynova
۴ مهر ۱۴۰۳فقط کوروت و موستانگ
amir
۴ مهر ۱۴۰۳مطمئنم حتی اگه به جای کوروت و موستانگ جیپ سی جی و موستانگ نسل دو بود باز هم این نامبرده ها رو به جای بقیه لیست انتخاب میکردی
امیرعلی
۱۰ مهر ۱۴۰۳مگه قدرت دارک هورس ۵۰۰ اسب نیست؟ زده ۵۲۵!
amirkhanzadeh
۴ مهر ۱۴۰۳توشون سه تا بیشتر می درخشه
پورشه 911 و نیسان gtr
و مخصوصا گل سر سبد مرسدس بنز amg gt 63
Maxus
۴ مهر ۱۴۰۳سلام پدال یه پیشنهاد داشتم
در پُستهایی که این مدلیه ، اگه میشه آخرش یه نظرسنجی هم بزارین . مثلا کدوم یکی از این ماشینای فوق رو ترجیح میدین ؟
چون ازین دست مقالات زیاد میزارین ، برای مخاطب هم جذاب تر میشه و این طوری تعامل و سلیقه کاربرا هم بیشتر به چشم میاد
یا همین طور در جنگنده ها ، کامیون ها ، موتورسیکلت ، در خیلی از خبرهایی که کار میکنید و به دو یا چند محصول اشاره میشه ، میتونید نظرسنجی و تعامل رو اعمال کنید . با تشکر از مجموعه پدال
car lover
۴ مهر ۱۴۰۳موستانگ
GTR
کوروت
amirkhanzadeh
۴ مهر ۱۴۰۳فکر فکر فکر کن
SMS
۴ مهر ۱۴۰۳همه جزء بهترین ها هستند اما GT3RS از همه میانه تر وبهتر هست و جداً هم بیشتر از اون قدرت زیاد به کار نمیاد مگر برای …
هراکلیوس
۴ مهر ۱۴۰۳همه خوبا یک طرف تو ای کوروت یک طرف
Mr wrong
۴ مهر ۱۴۰۳این کلاس محبوب منه
معقول
به اندازه
کافی
چه مشخصات
چ طراحی
محمد
۴ مهر ۱۴۰۳حالا اینجا گفته شده ۵۰۰ اسب قدرت طلاییه ولی به نظرم بیشتر از اینکه لذت رانندگی به قدرت ربط داشته باشه به کاراکتر و روح اون ماشین ربط داره به طور مثال شما با مزدا میاتای ۱۸۰ اسبی تویوتا جی تی ۸۶ ۲۰۰ اسبی و یا موستانگ اکوبوست ۳۰۰ اسبی هم میتونید هم رانندگی لذت بخشی رو تجربه کنید هم سرعت و شتاب معقولی داشته باشید برای آدمی مثل من ماشین ۳۰۰ تا ۳۵۰ اسبی به نظرم انتخاب خیلی معقول تری هست برای ماشینی که هم استفاده روزمره ازش میکنی هم گاهی میخوای به پیست سر بزنی همون قدرت ۵۰۰ اسبی هم شما تو خیلی از پیست ها ( حتی کشور های پیشرفته) امکان آزاد کردن همه قدرت ماشین رو به صورت کامل یا حداقل به صورت امن تر برای راننده های مبتدی تر نداری چه برسه به قدرت های هزار اسبی و بالاتر که با آمدن برقی ها تو ماشین های تولید انبوه هم قابل دسترس شده ، کلا زیاد درگیر عدد و رقم نباشید که همه چی تو اعداد خلاصه نمیشه
Dark Knight
۴ مهر ۱۴۰۳gtr واقعا خیلی قدیمی شده و با اینکه هنوز هم از نظر شتاب خیلی از ماشین های این لیست رو میزنه ولی اون حس brand new بودن رو دیگه اصلا نداره و نسل r35 واقعا دیگه وقتش بود که بازنشسته بشه ، از اون طرف آلفا با اینکه زیبا هست ولی وقتی بحث استهلاک و هزینه های نگهداری میشه ، تقریبا از این نظر با سوپراسپرت های ۲۰۰ – ۳۰۰ هزار دلاری برابری میکنه ( برای همین هم هست که تو بازار آمریکا در مقایسه با رقبا آلمانی میشه گفت آمار فروش نزدیک به صفر داره ) به جز این دو تا بقیه لیست خوب بودن مخصوصا gt3rs و m4 که شاهکار هستن
راستگو
۴ مهر ۱۴۰۳Gt3RS
دارک هورس
مابقی بعد اینای
علی جردن
۴ مهر ۱۴۰۳اگه دنبال این هستی که چهار نفر راحت سوار و پیاده کرد باید بری سراغ آلفارومئو جولیا کوادریفولیو
اگر دنبال ماشین موتور جلو نیستی باید ۹۱۱ و کیمن و کوروت بخری
اگر دنبال استفاده روزمره و لذت بردن از رانندگی هستی من بهت پورشه ماکان و مازراتی گریکاله پیشنهاد می کنم
18:45
۴ مهر ۱۴۰۳فقط Bmw 🏆❤️❤️
امیر جام خانه
۴ مهر ۱۴۰۳فقط تعمیر گاه
Taha Ayoobi
۴ مهر ۱۴۰۳فقط روغن ریزی
راستگو
۵ مهر ۱۴۰۳ماشالا فراخوان میلیونی
دیا
۴ مهر ۱۴۰۳چرا مرسدس بنز اینقد از اصالت طراحیش دور شده؟؟ اگه لوگوی بنز رو وردارن ادم سردرگم میشه و نمی دونه این چه ماشینیه. طراحی های سالهای نه چندا دور بنز جوری بود که از چند کیلومتر بدون توجه به لوگو میشد تشخیص داد ماشین بنزه.
علیرضا
۴ مهر ۱۴۰۳دوست عزیز قبلا اینهمه شرکت چینی وجود نداشت از اونطرف هر شرکتی سبک خودشو داشت ولی الان همه از روی دست هم تقلید میکنن و بیا اینجوری فرض کن که همه شبیه بنز شدن
JaMsHiD_R1988
۴ مهر ۱۴۰۳مشخصات جی تی آر هنوز رعب و وحشت ایجاد میکنه
hosen
۴ مهر ۱۴۰۳کوروت و gtr انتخابم
mehran911
۴ مهر ۱۴۰۳در بین تولیدات چند سال اخیر دست خودم بود حضرت 911ST انتخاب میکردم
اسپورت بهتر از این نداریم… نه اینکه نداشته باشیم، اصلا نداریم
Bmw
۴ مهر ۱۴۰۳مهران جان فرق نسخه st با gt3 معمولی در چی هستش ؟ فقط راحتی st بیشتر یا نه فرق دیگه ایم دارن؟
mehran911
۴ مهر ۱۴۰۳درود
در کل ST حکم نسخه R نسل قبل رو داره
در بین تمام نسخههای ۹۱۱ بیشتر از باقی برای لذت بردن ساخته شده یعنی خالص خالص برای لذت بردن
در نسخه S/T از پیشرانهی GT3rs استفاده شده به همین دلیل کمی قدرتمندتر شده باله بزرگ ثابت عقب حذف شده و جاش رو ی اسپویلر پاپآپ گرفته گیربکس دستی با کلاچ و فلایویل سبک و دستدنده کوتاه روش گذاشتن و یکسری قطعاتی که برای GT3 سفارشیه برای این نسخه استاندارد در دسترسه…. و البته گرونتره
در کل وزنش به دلیل استفاده انبوه از فیبرکربن بیشتر و گیربکس دستی کمتر شده ….
ی سری تغییرات هم در تعلیق داده شده و بازتنظیم شده و باعث کاهش وزن شده…
.
البته قطعا برای همه خریدارها در دسترس نیست… بین افرادی که قبلا تعدادی پورشه خریدن بصورت گزینشی فروخته میشه…
.
خلاصه جواهریست به تمام معنا که احتمالا ی نسل دیگه بتونیم ببینیمش…
Bmw
۴ مهر ۱۴۰۳ممنون مهران جان مثل همیشه مفید👌
mehran911
۵ مهر ۱۴۰۳قربانت
مهدی
۴ مهر ۱۴۰۳همع شون فوق العاده ن اماجگوارf تایپ شاهکاره خیلی زیباست مخصوصابااین رنگ.
Taha Ayoobi
۴ مهر ۱۴۰۳به من یه چلنجر SXT بدید با 300 اسب بسمه.
سهیل
۴ مهر ۱۴۰۳بی ام و چقدر زیباست. قشنگ یک نسل جلوتر از بقیه هست. انگار بقیه خودروها نسل های قدیمی این بی ام و هستن.
حسن
۴ مهر ۱۴۰۳به نظر من چون بیشتر اینها مناسب کاربرد و استفاده ی روزانه هستن نباید پورشهGT3 RS را تو این لیست قرار میدادی هم پیست محوره هم خشکه هم مناسب استفاده ی روزمره نیست بقیه عالی ان و تمام سلیقه ها را شامل میشه
حسن
۴ مهر ۱۴۰۳به جان پلنگ سیاه یه جگوار اف تایپ عین همین اما سفید تو اتوبان قم تهران میرفت من نیم ساعت کنارش میرفتم فقط نگاش میکردم از بس خوش تیپ بود زیبا متین با وقار تیپش حرف نداره
حسن
۴ مهر ۱۴۰۳سلطان جاده ها
کوروت استینگری
RAM1500TRX
۴ مهر ۱۴۰۳خدایش کوروت یه چیز دیگست
خا به قیمتش نگا کنید…
V8 تنفس طبیعی چ صدای گوش نوازی باید داشته باشه
خودروی بعدیش قطعا الفا هستش
فراموش نکنید تو سینش یه قلب تپنده فراری گذاشتن یه اثر هنریه ک مثه ساعت سویسی میمونه
sinasvj
۴ مهر ۱۴۰۳لذتشون تو عکسم حس میشه بخدا
حسین دهمرد
۴ مهر ۱۴۰۳بیمر همه چیز تمام. ماشینی که میتونی بری باهاش پیست بعدم سر راه بری بچه ها رو از مدرسه ورداری بیای میوه و شیرینی هم بخری . قیمتشم معقوله.
Absurd Hero
۴ مهر ۱۴۰۳بعدم با بچه ها و میوه شیرینی میری تعمیرگاه
حسین دهمرد
۵ مهر ۱۴۰۳میپذیرم که آلمانی ها اعصاب خوردی زیاد دارن .
پلن b موستانگ.
لکسوس قدرتش کمی کمتره وگرنه …
Ali
۴ مهر ۱۴۰۳اقا ماشین ۵۰۰ اسبی میتونه معقول باشه مثل فورد
ولی 911 gt3 rs درسته که ۵۰۰ اسبه ولی اصلا معقول نیست
نه پرفورمنس ترسناکش
نه پیست محور بودنش
نه قیمتش
البته که عاشقشم
باشو
۵ مهر ۱۴۰۳برای من اول و آخر GTR و مرسدس و BMW و البته موستانگ
ولی هیچکدوم نیسان gtrR34اسکای لاین و سوپرا A80نمیشه
هر روز عکساشون ماه میکنم چقدر این دوتا عالی هستن البته مزداrx7 هم روانیم میکنه
M power
۶ مهر ۱۴۰۳من حاظرم بیمرو بهم بدن با جون و دل میرم تعمیرگاه
همین و بس….
عارف رضائیان
۷ مهر ۱۴۰۳زیباروی خاص الفارومئو 😍👌💎
علی منصوری
۸ مهر ۱۴۰۳آلفا خیلی خوبه ،بنز گرونه و پولش ترجیح میدم 3 تا از این عروسکهارو داشته باشم، جگوارم دوست میدارم،….همشون خوبن خدایی و 500 اسب واقعا معقول و عالیه