چشم انداز

پنج خودروی اسپرت با توانایی‌های آفرود! از آئودی تا لامبورگینی هوراکان

درحالی‌که خودروی اسپرت نقطهٔ مقابل توانایی آفرود محسوب می‌شود اما در طول تاریخ، چند خودرو تلاش کرده‌اند این دو مفهوم را باهم ترکیب کنند.

از همان روزهای اولیه تولید خودرو، مدل‌های اسپرت برای کسانی که به دنبال تجربه رانندگی هیجان‌انگیز در جاده و پیست بودند توسعه پیدا کردند. بااین‌حال برخی از طراحان و مهندسان قصد داشتند نشان دهند که خودروهای اسپرت می‌توانند در خارج از جاده هم مورداستفاده قرار گیرند. در ابتدا، این ایده در موتوراسپرت و مسابقاتی مثل رالی مطرح شد ولی مفهوم خودروی اسپرت آفرودی نهایتاً به ساخت چند کانسپت و حتی مدل‌های تولیدی انجامید.

آکسیام مگا ترک

در اواخر دهه ۸۰، یک شرکت فرانسوی بنام آکسیام که کار خود را با تولید میکروکار آغاز کرده بود، تصمیم به توسعه یک سوپرکار گرفت. بااین‌حال، تیم کوچک این پروژه به یک سوپراسپرت معمولی بسنده نکردند و سوپرکاری با توانایی‌های آفرود توسعه دادند. این خودرو که مگا ترک نام گرفت، اولین بار در نمایشگاه پاریس ۱۹۹۲ به نمایش درآمد و با طول ۵ متر، خودروی بسیار بزرگی محسوب می‌شد. این ماشین به سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز بود که تا ۳۳ سانتی‌متر فاصله از زمین را فراهم می‌کرد. سامانه چهارچرخ محرک و لاستیک‌های ۲۰ اینچی که میشلین به‌طور خاص برای آکسیام ساخته بود هم از دیگر ویژگی‌های مگا ترک بودند. در سینه خودرو هم یک نیروگاه ۶ لیتری V12 قرار گرفته بود که از مرسدس گرفته شده و ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. هرچند مگا ترک ایده بسیار جالبی را مطرح کرده بود ولی نتوانست نظر خریداران زیادی را جلب کند. به همین دلیل، آکسیام طی سه سال تنها پنج دستگاه از مگا ترک تولید کرد و به فروش رساند.

نیسان تریل رانر کانسپت

در اواسط دهه ۹۰، نیسان به لطف تولید چندین نسل از خودروهای اسپرت جذاب مثل اسکای‌لاین GT-R، سری Z و سیلویا، در سراسر جهان شهرت یافته بود. بااین‌حال، در نمایشگاه توکیو ۱۹۹۷، نیسان کانسپتی را به نمایش درآورد که با تمام خودروهای اسپرت قبلی شرکت کاملاً متفاوت بود. این کانسپت که تریل رانر نام داشت، عناصر یک خودروی اسپرت دودر را با توانایی‌های آفرود یک شاسی‌بلند ترکیب کرده بود. تریل رانر که روی رینگ‌های بزرگی قرار گرفته و فاصله زیادی از زمین داشت، به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز بود و از سامانه چهارچرخ محرک بهره می‌برد که از اسکای‌لاین GT-R گرفته شده بود. هرچند این کانسپت با واکنش مثبت مردم و مطبوعات مواجه شد ولی نیسان اقدام به تولید آن نکرد.

آئودی نانوک کواترو کانسپت

آئودی یکی از اولین شرکت‌هایی بود که با مدل کواترو، سامانهٔ چهارچرخ محرک را به خودروهای سواری آورد و نشان داد که چنین سیستمی در خودروهایی غیر از شاسی‌بلند هم بسیار کاربردی خواهد بود. چند دهه بعد یعنی در سال ۲۰۱۳ نیز این شرکت با معرفی کانسپتی با نام نانوک کواترو، به دنبال ایجاد تحول دیگری در خودروهای اسپرت بود. این خودرو ترکیب از یک سوپراسپرت با خودرویی آفرود بود. این کانسپت غیرمعمول، در بیرون با درهای پروانه‌ای، شبیه آئودی R8 متعلق به آینده بود که برای ماجراجویی‌های دور از تمدن طراحی شده است. نانوک سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو را از شاسی‌بلندهای تولیدی آئودی قرض گرفته و پشت صندلی‌های خود یک نیروگاه V10 داشت. البته این موتور متعلق به R8 نبود بلکه یک پیشرانهٔ ۵ لیتری دیزلی توئین توربو بود که ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. با وجود این ویژگی‌های جذاب، کانسپت نانوک به دلیل تقاضای پایین برای چنین خودرویی از یک سو و رسوایی دیزل‌گیت گروه فولکس‌واگن از سوی دیگر، هیچ‌گاه تولید نشد.

پورشه ۹۱۱ داکار

در دههٔ ۸۰، پورشه که قصد حضور در مسابقات رالی را داشت، شاهکار چهارچرخ محرکی بنام ۹۵۹ را ساخت. هرچند این شرکت هیچ‌گاه نتوانست در مسابقات گروه B رالی WRC شرکت کند ولی ۹۵۹ با پیروزی در رالی مشهور پاریس داکار، به یک افسانهٔ رالی تبدیل شد. بااین‌حال، نسخهٔ جاده‌ای ۹۵۹ هرچند از همان سامانهٔ چهارچرخ محرک نوآورانهٔ همتای رالی خود استفاده می‌کرد ولی صرفاً برای جاده‌های آسفالت طراحی شده بود. در سال ۲۰۲۲ اما پورشه برای ادای احترام به اسطوره‌های رالی تاریخ خود که بر اساس ۹۱۱ ساخته شده بودند، با معرفی ۹۱۱ داکار در نمایشگاه لس‌آنجلس، طرفداران خود را غافلگیر کرد. این نسخه با افزایش فاصله از زمین، ۹۱۱ را به خودرویی همه‌جارو تبدیل کرده بود که هیچ‌کس انتظارش را نداشت. ۹۱۱ داکار با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی برگرفته از کاررا GTS با ۴۸۰ اسب بخار قدرت از کانسپت به اولین خودروی اسپرت آفرودی تولیدی پورشه تبدیل شد. البته ازآنجایی‌که فاصلهٔ خودرو از زمین خیلی بیشتر نشده، ۹۱۱ داکار فقط می‌تواند از مسیرهای ناهموار سبک عبور کند.

لامبورگینی هوراکان استراتو

در گروه فولکس‌واگن، علاوه بر آئودی و پورشه، لامبورگینی هم سراغ ایدهٔ سوپراسپرت آفرودی رفت و در سال ۲۰۱۹ کانسپتی با نام هوراکان استراتو را معرفی کرد. این کانسپت که بر اساس هوراکان اوو ساخته شده بود، به لطف سیستم تعلیق جدید، نزدیک به پنج سانتی‌متر فاصلهٔ بیشتری از زمین داشت. این کانسپت غیرمعمول هوراکان با واکنش بسیار مثبتی مواجه شد و پس‌ازاینکه خریداران زیادی در مورد تولید آن پرسیدند، لامبورگینی تصمیم گرفت تولید هوراکان استراتو را در سال ۲۰۲۳ آغاز کند. نسخهٔ تولیدی این ماشین تمام ویژگی‌های نسخهٔ کانسپت را حفظ کرده است. در سینهٔ این سوپرکار آفرودی نیز همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 آنای هوراکان اوو قرار دارد که ۶۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۱ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (974 ديدگاه)

    با این کلاس حال نمیکنم ولی اگه قرار باشه انتخاب کنم اون پورشه هست..

    موافقم 46
    مخالفم 9
    1. الکساندر

      ۲۸ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1242 ديدگاه)

      سلام فکر کنم چند سال پیش یه تیونر جوانی یه خط تولید کوچیک از پورشه های رالی داشت‌ که خیلی طراحی زیبایی داشتن خیلی عکساش تو اینستا بود اون زمان اسم اون چی بود؟

      موافقم 17
      مخالفم 2
    2. NAVID@@98

      ۲۸ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (982 ديدگاه)

      آفرین، درود به مرامت درود به عظمتت درود به هغ، بزرگیت به، جسارتت به شجاعتت….
      سعید یه دقه داد نزن ببینم چی میگه !!!!

      سیاوش جان پورشه علاوه بر اینهمه رکوردایی که داره رکورد دار سرعت در زمین شنی هم هس تازه اونم با یه مدل از نسل قبل نه این مدل که مخصوص این کار باشه
      اینجاست که همون سعید حق داره داد بزنه
      حالا فکر کن مدل مخصوص اینکار داکار باشه چی میشه اوفففففففف 🔥
      پورشه ید بیضایی تو رالی داره ماشین داریم سدانه ولی کفِش میگیره میره رو نروت دوست داری همین چرخو بگیری …. .. …. بگی ناله کن … .. اصلا همون مزدا میاتا ردیفه !!!!

      موافقم 12
      مخالفم 23
    3. علی Shelby

      ۲۸ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (621 ديدگاه)

      بهترین و خوشگل تریناشون همون پورشه و لامبورگینی یه

      موافقم 15
      مخالفم 2
  2. JaMsHiD-B

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3119 ديدگاه)

    کلا طراحی پورشه تو یه لول دیگس
    البته آکسیام مگا ترک هم خیلی قشنگ بوده

    موافقم 31
    مخالفم 5
  3. مازیار

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    ظاهر خاص و اون V10 دیزل😍

    موافقم 18
    مخالفم 4
  4. Sina

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (835 ديدگاه)

    عاشق این مدل طراحی ام مثل تویوتا کراون
    کلا اگر سدان ها این رویه رو پیش میگرفتن هیچ وقت به بلای نابودی توسط suv ها دچار نمیشدن
    چونکه سدان ها تبدیل شدن به خودروهایی با استفاده محدود فقط بدرد استفاده در آزاد راه ها

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. Alirezza

      ۲۸ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (20 ديدگاه)

      مگه الان اکثر اس‌یو‌وی های پرفروش همه‌جا میرن؟؟اتفاقا از اکثر شاسی بلندای پرفروش شرکتا بخاطر سرعتشون ک نزدیک سوپر اسپرتا شدن استقبال شد،تنها عاملی ک باعث فروش بیشتر شاسی‌بلندا شد فضا و راحتی بیشترشون در کنار عملکردی مثل سدان‌ها و سوپراسپرتا شد،حتی رنج‌روور و جیپ هم اکثر ماشیناشون پروفورمنس بالا شدن

      موافقم 3
      مخالفم 6
      1. گاس فرینگ

        ۲۸ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (523 ديدگاه)

        سدان های فعلی سپرشون خیلی پایینه با کوچکترین مانعی سپرشون میگیره ولی قدیم ها حتی برای آفرود های سبک مثلا مزارع کشاورزی هم مناسب بودن

        موافقم 3
        مخالفم 1
  5. JDM سابق

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (841 ديدگاه)

    مزخرف ترین کلاس خودرویی

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (5129 ديدگاه)

      از شاسی بلند کوپه هم مزخرف تره

      موافقم 9
      مخالفم 8
      1. گاس فرینگ

        ۲۸ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (523 ديدگاه)

        برای جاده های ایران عالیه

    2. Arshia m3csl

      ۲۸ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1210 ديدگاه)

      خیلی کلاس خوبیه اتفاقا سوپراسپرت با توانایی خارج جاده چون هم باهاش میشه راحت از دست انداز رد شد و تو خیابون سنگ فرشی تردد کرد و دیگه کف ماشین به زنین گیر نمیکنه
      هم مسیر خاکی هم با سرعت معمولی میتونی بری
      ۹۱۱ داکار هم بیشتر گرامی داشت قهرمانی ۹۵۳ داکار بود که یک پورشه ۹۱۱ برای مسابقات داکار بودش

      موافقم 3
      مخالفم 1
  6. bmw

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حتی اگه ایناهم بیان ایران باز با این دست اندازا زیرشون گیر می کنه.

    موافقم 21
  7. Alirezza

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    اخ اخ استراتو رو داشته باشی باهاش گاز بدی بری ییلاق برگردی،چ حالی میده

    موافقم 11
    مخالفم 1
  8. ,,سعید

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نیسان GTR

    موافقم 1
    مخالفم 3
  9. Taha Ayoobi

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (5129 ديدگاه)

    انتخابم هیچکدوم

    موافقم 3
    مخالفم 9
  10. boost10

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (250 ديدگاه)
  11. حمید

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین اولی تو لیست (مگا ترک ) جلوش خیلی شبیه مه مک‌لارن F1نیست ؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. Gh_camry

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    اینها بنظرم فقط یه تنوع محصول برای تیونر ها یا کمپانی ها محسوب میشن.
    وگر نه چه کسی میخواد با خرج بالا فضای داخلی تنگ و ریسک بالا با اینا بره آفرود

  13. Titanium

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    شبیه ماشین اسباب بازی بودن😂
    اما طراحی جلو آکسیام خیلی (خاص) بود

  14. R

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    چراغای خوفناک شیرون رو پس از نانوک برداشتن

  15. Arshia m3csl

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1210 ديدگاه)

    ۹۱۱ داکار نسخه گرامیداشت پورشه 953 هست که نسخه داکار از ۹۱۱ بود مثل پورشه ۹۱۱ ار که برای گرامیداشت اولین ۹۱۱ مسابقه ای بود تو سال ۲۰۱۶
    خیلی ۹۱۱ داکار کلکسیونی و خاصه و دوست داشتنی😍👌🏼
    هوراکان استراتو هم بیشتر یک لامبورگینی رام تر واسه استفاده راحت روزمره و قابل استفاده تو مسیر خاکیه

  16. مهردادکمال

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2023 ديدگاه)

    ماشینای المانی زیربند محکمی دارن و کلا ساختار پلتفرم و شاسی شون استحکام‌زیادی داره اگه یادتون باشه تو یه اپیزود تاپ گیر یه ایودی ایر ایت بود که همین حرف منو ثابت میکرد.اما این ایده برای لامبورگینی بنظرم اشتباهه چون ماشین ظریف و حساسیه .و تا ماشینای افرود مثل جیپ و لندرور و لندکروزر و جی کلاس هست بعید میدونم این سبک از اتوموبیل ها طرفدار خاصی داشته باشه.

  17. سهیل گل آزاد

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    لامبورگینی هوراکان استراتو و پورشه ۹۱۱ داکار فوق العاده جذابن ولی یه جورایی بیشتر واسه شوآف این مدل خودروها رو میخرن کسی هست واقعا با اینا آفرود بره بعید میدونم تو این نمایشگاه خودروهای یونیک دبی پره از استراتو و داکاره اونجاها هم خیلیا هستن پول بی حساب و کتاب دارن اینا رو میخرن برای شوآف وگرنه آدم اهل آفرود باشه میره سراغ رانگلر و برانکو و دیفندر و پرادو و اینا

  18. حسین دهمرد

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2716 ديدگاه)

    لانزادور استراتو

  19. معارفی

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سال 2021 پورشه یک مدل کراس از تایکان ساخت که خیلی روی قابلیت‌های آفرودش مانور داد و یه تیزر باحال هم براش ساخته بود ، اونم میتونست تو لیست باشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا