چشم اندازهفته نامه

خودروهای اسپرت با ظاهر سریع و عملکرد ضعیف (قسمت اول)

ظاهر خودروها می‌تواند فریبنده باشد اما این همیشه به معنای شتاب و سرعت بالا نیست و گاهی اسپویلرهای بزرگ و ورودی‌های تهاجمی باعث می‌شوند فریب بخوریم و فکر کنیم پیشرانه‌ای قدرتمند زیر کاپوت پنهان شده است. در اینجا اما با خودروهایی آشنا می‌شویم که در ظاهر سریع به نظر می‌رسند اما باطن کندی دارند.

تویوتا سلیکا نسل هفتم

نسل هفتم سلیکا با فرمی کم‌ارتفاع، دریچهٔ هوای کوچک روی کاپوت و خطوط برجستهٔ بدنه، کار خود را با یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری ساخت یاماها با تنها ۱۴۳ اسب بخار قدرت آغاز کرد. ۹ ثانیه طول می‌کشید تا این خودرو از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن تنها ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت بود.

مزدا RX-8

خیلی‌ها انتظار داشتند مزدا RX-8 با طرح جالب ۲+۲، ظاهر اسپرت و پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری وانکل دور بالا، خودروی سریعی باشد اما این خودرو تنها ۱۹۰ اسب بخار قدرت و گشتاور اندک ۲۲۰ نیوتن متری داشت که ویژگی اکثر پیشرانه‌های وانکل بود و به دلیل فقدان توربو در RX-8 بیشتر به چشم می‌آمد. به همین دلیل، شتاب صفرتاصد خودرو به ۷.۵ ثانیه می‌رسید.

تویوتا GT86

زمانی که تویوتا GT86 در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد، به دلیل وزن سبک، انتقال قدرت محرک عقب و توزیع وزن ۵۰-۵۰ مورد تحسین قرار گرفت اما پیشرانهٔ ۲ لیتری تخت این ماشین تنها ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور داشت و حتی با وجود وزن ۱۲۴۰ کیلوگرمی، ۷.۷ ثانیه طول می‌کشید تا به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد که این عدد در نسخهٔ اتوماتیک به ۸.۲ ثانیه می‌رسید.

فیسکر کارما

هنریک فیسکر، مردی که ب‌ام‌و Z8 و آستون‌مارتین ونتیج را طراحی کرد، در سال ۲۰۱۱ کارما را به بازار فرستاد. این خودرو کاپوتی کشیده داشت، از فراری ۳۶۰ پهن‌تر بود و حجم‌پردازی‌های بدنهٔ آن به آستون‌مارتین راپید شباهت داشت؛ اما زیر این پوستهٔ جذاب یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو و دو موتور الکتریکی ۲۰۱ اسب بخاری پنهان شده بود که به چرخ‌های عقب نیرو می‌داد. این یعنی ۸ ثانیه طول می‌کشید تا کارما فقط با استفاده از انرژی باطری به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

فراری موندیال

در دههٔ ۸۰ فراری مدل‌های افسانه‌ای تستاروسا و F40 را به جهان هدیه کرد اما موندیال که در سال ۱۹۸۰ در ژنو معرفی شد، از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 با تنها ۲۱۴ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۸.۲ ثانیه زمان نیاز داشت.

دلورین DMC-12

قرار بود DMC-12 بسیار قوی‌تر از چیزی که دیدیم باشد اما دلورین در پیدا کردن پیشرانهٔ مناسب با مشکل مواجه شد و نهایتاً به موتور ۲.۸ لیتری V6 پژو رضایت داد. این خودرو با ظاهری شیک و درهای گالوینگ چشمگیر، کاملاً شبیه یک سوپرکار به نظر می‌رسید اما با تنها ۱۳۰ اسب بخار قدرت، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۱۰.۵ ثانیهٔ طاقت‌فرسا نیاز داشت. حداکثر سرعت این ماشین هم تنها ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت بود.

هوندا CR-Z

هنگامی‌که هوندا مدل CR-Z را معرفی کرد به نظر می‌رسید قصد احیای مدل CRX را دارد زیرا این خودرو مثل کوپهٔ کلاسیک هوندا سقف شیب‌دار، فرمی عریض و مرکز ثقل پایینی داشت اما بجای پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۸ هزار دور در دقیقه‌ای و ۱۶۰ اسب بخاری CRX، در CR-Z یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری هیبریدی با تنها ۱۲۲ اسب بخار قدرت ارائه شد. نتیجهٔ این کار شتاب صفرتاصد ۱۰ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت بود.

هیوندای کوپه

هیوندای کوپه ظاهر شیک و اسپرتی داشت و زمانی که در سال ۲۰۰۵ طی فیس‌لیفتی به چراغ‌های جدید مجهز شد و تغییراتی را در بدنه تجربه کرد، به محبوبیت بیشتری دست یافت. این خودرو در بازار جوانانی را هدف قرار داده بود که خودروی جذاب مقرون‌به‌صرفه‌ای می‌خواستند اما پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری آن قدرت ناچیز ۱۰۵ اسب بخاری داشت که این به معنای شتاب صفرتاصد ۱۱.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت بود.

فورد موستانگ کینگ کبرا

در طول بحران سوخت دههٔ ۷۰، فورد تصمیم گرفت نسل دوم موستانگ را جوری طراحی کند که هم مصرف سوخت مناسبی داشته باشد و هم در عین حفظ شکل سنتی موستانگ، رانندگی خوبی را به نمایش بگذارد. نتیجه اما خودرویی ناامیدکننده با پیشرانه‌های ۲.۳ لیتری چهار سیلندر ۸۸ اسب بخاری و ۲.۸ لیتری شش سیلندر ۱۰۵ اسب بخاری بود. بعداً نیز نسخهٔ کینگ کبرا با موتور ۵ لیتری V8 ارائه شد اما این پیشرانه تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت داشت و کینگ کبرا عملاً چیزی جز چند زرق‌وبرق ظاهری به موستانگ اضافه نکرده بود.

شورلت کامارو نسل سوم

زمانی که نسل سوم شورلت کامارو در سال ۱۹۸۲ معرفی شد، با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری V6 به بازار آمد. هرچند این ماشین خطوط آیرودینامیکی الهام گرفته از سوپرکارها و بدنه‌ای عضلانی داشت اما با تنها ۸۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۱۳.۸ ثانیه زمان نیاز داشت و حداکثر سرعت آن تنها ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بود.

هیوندای ولوستر

هیوندای در سال ۲۰۱۲ ولوستر را برای رقابت با فولکس‌واگن شیراکو به بازار فرستاد. این خودرویی کوپه مانند با طرح سه‌در عجیب بود. هرچند ولوستر چسبندگی و هندلینگ بسیار خوبی داشت اما زیر کاپوت آن یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری با تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود. البته هیوندای بعداً برای جبران پرفورمنس ضعیف این ماشین موتور توربوی قوی‌تری را ارائه کرد.

میتسوبیشی اکلیپس اسپایدر

اکلیپس اسپایدر آن سرعتی که ظاهر آیرودینامیک و کم‌ارتفاعش نشان می‌داد را نداشت زیرا به دلیل سقف کانورتیبل، وزن خودرو به ۱۵۹۰ کیلوگرم رسیده بود. این یعنی تنها ۱۴۷ اسب بخار قدرتی که پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری تولید می‌کرد می‌توانست شتاب صفرتاصد ۸.۹ ثانیه‌ای را فراهم کند و کسانی که گیربکس اتوماتیک را انتخاب می‌کردند مجبور بودند برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت ۱۰.۴ ثانیه صبر کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۸ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. MK

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    میتسوبیشی اکلیپس جای بازطراحی وتولیددوبارروداره یادش به خیرفست فروز۲

    موافقم 66
    مخالفم 4
    1. R/T

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      دقیقا
      تو سریع و خشن ۲ واقعا معرکه بود

      موافقم 36
      1. .

        ۸ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اونی که تو میگی تو سریع خشن rx7 بود ستون

        موافقم 1
        مخالفم 3
    2. .

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      نسخه۱۹۹۹ اکلیپس از همه قشنگ تر بود.

  2. پیام

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    ماشاالله همش ژاپنیه

    موافقم 32
    مخالفم 67
    1. TRD

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اینا خیلیاشون با وجود پرفورمنس ضعیف یا معمولی خودرو های محبوبی هستند .
      بعدشم زمانی که ژاپنا اونا رو میساختن کره ی عزیز تر از جان شما چی میساخت ؟
      فورد و فراری و هیوندا و بقیه لیست هم که ندیدی .
      بینایی خوبی داری ماشالله .

      موافقم 61
      مخالفم 14
      1. پیام

        ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (2139 ديدگاه)

        داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم مهمه! برو بشمر ببین چند تاش ژاپنی هست! اکثر ماشینای ژاپنی به این قضیه مشهکر هستن مخصوصا با اون گیربوس cvt !!! بعدشم نمیدونم در مورد هیوندای چی فکر کردی! فکر وردی برند ۲۰ ساله هست؟! اتفاقا رشدش تو همین مدت کوتاه قابل توجه هست. الانم هیوندای سلطان ماشینای الکتریکیه

        موافقم 7
        مخالفم 50
        1. حمید رضا

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (18 ديدگاه)

          همین ماشین های کره ای مثل سوناتا که با آرم هیوندا در آخر دهه ی نود و اوایل قرن ۲۱ هنوز با موتور 4g63 میتسوبیشی ژاپن داشت عرضه میشد که صدها نمونه اش هنوز توی ایران موجوده . یا ساینگ یانگ کره ای که خودش موتور نداشت و از مرسدس موتورهای از رده خارج می گرفت. مثل موسو و کرواندو …

          موافقم 22
          مخالفم 1
        2. ایرانی

          ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (10 ديدگاه)

          یه طوری مقاله گفته فقط200اسب قدرت داشت .انگار ما همه عمر سوار ماشین 500اسب بخاری شدیم.
          جدای از همه اینا موتور وانکل 1/3لیتری وانکل مزدا 190اسب بدون توربو مهندسی عالی داره

    2. نیسمودا

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (12 ديدگاه)

      تویوتا واقعا ناامید کننده است

      موافقم 14
      مخالفم 55
      1. محمدهادی

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        نتیجه میگیریم از نظر پدال
        شتاب بین ۷ تا ۱۰ ثانیه برای یک خودروی باظاهر اسپرت فاجعه ست
        البته تویوتا سیلیکا و میتسوبیشی اکلیپس کوپه و مزدا آر ایکس ۸ نسخه های شش سیلندر پرقدرت هم داشتند
        ولی اینا نسخه پابه شون بودن که اعصاب پدال رو خورد کرده

        موافقم 28
        مخالفم 2
        1. MohammaD

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (344 ديدگاه)

          داداش اینو اتو کار نوشته نظر پدال نیس که 😐

  3. محمد

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (222 ديدگاه)

    همین اسپرتا بنظرم واس شهر کافی ان شتاب و قدرتشون
    همین ماشینا استایل ظاهریشون به آدم حس خوبی میده
    نمونش همین تویوتا جی تی ۸۶درسته۲۰۰اسب بخاره ولی وقتی توی خیابون حرکت میکنه همه توجه ها به سمتش جلب میشه

    موافقم 52
    مخالفم 13
  4. datsun

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3950 ديدگاه)

    اینا همه به زمان خودش خوب و سریع بودن

    موافقم 43
    مخالفم 9
    1. Amir Machine

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1279 ديدگاه)

      موستانگ همون زمان خودشم مزخرف بود، از نزدیک 400 اسب تو نسل یک رسید به 140 اسب
      نسل دو یه آشغال تمام معنا بود

      موافقم 32
      مخالفم 6
  5. امید

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    از tu5 که بهتر هستن، ضمنا چند دهه پیش استفاده میشدن اما به هر حال از خودروهای حال حاضر ایران خیلی بهتر هستن

    موافقم 40
    مخالفم 8
  6. viper2

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    فقط جی تی ۸۶ با موتوری که قطر پیستون و کورس سیلندرش باهم برابر هست فقط تویوتا

    موافقم 18
    مخالفم 23
    1. aalli

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (33 ديدگاه)

      البته دهانه لوله اگزوز هم همین عدده

    2. misha

      ۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (100 ديدگاه)

      البته تو طراحی و تولید اون موتور من و تویوتا به یک اندازه سهم داشتیم، سوبارو درستش کرد

      موافقم 3
      مخالفم 0
  7. ( سلام داداش چطوری سابق )

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    امروز تو همایش خودرو های کلاسیک کاخ شمس
    یدونه بریکلین قرمز سوار شدم ، خیلی شبیه دلورین بود ولی به نظرم طراحی قشنگ تر و موتور واقعا قوی تری داره .

    برام عجیب بود وجود این ماشین تو ایران

    پدال جان به نظرم درباره این ماشین هم یه مطلب بنویس جالبه

    موافقم 18
    مخالفم 4
  8. R/T

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 7
    مخالفم 3
  9. Tesla

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    واقعا زشت که یه خودرو اسپرت ، موتور و گیربکس ضعیف داشته ( حالا هر چقدر هم میخواد اقتصادی و ارزون باشه ) ، مثلا gt86 فقط اسمش اسپرت هست و گرنه صفر تا صدش توی واقعیت یه چیزی حدود ۹ تا ۹/۵ ثانیه هست ( یعنی شتابش از سوناتا که یه سدان نسبتا بزرگ خانوادگی هست ، ضعیف تره 😒 ) ، خیلی ها اینجا گفتن که این ماشینا ( که اکثرا جاپونی هستن ) برای زمان خودشون خوب بودن !! یه جوری حرف میزنن انگار مال ۵۰ سال پیش هستن ، gt86 تا سال ۲۰۱۸ با همین موتور و گیربکس ضعیف ساخته شده

    موافقم 9
    مخالفم 50
    1. ضد تسلا

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (156 ديدگاه)

      عزیزم اینا قدرت ماشین های درونسوزه فن یه حلبی الکتریکی نمیتونه درکش کنه😍🔥⚡😍⚡🔥😍🔥⚡⚡⚡⚡⚡😍

      موافقم 45
      مخالفم 3
    2. M3GTR

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (19 ديدگاه)

      همین gt86 که گفتی خیلی بهتر از جارو برقی هایی که تو دوست داری میتونه دریفت بزنه.

  10. OldBoy

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (84 ديدگاه)

    فیسکر کارما و دی ام سی دلورین هنوزم طراحی چشم نوازی دارن

    موافقم 21
    مخالفم 4
    1. دیمن

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (155 ديدگاه)

      کاملا با نظرت موافقم👍👍

  11. Toyota

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درود
    در مورد سلیکا ,قویترین موتورش 2zzge هست که ۱۸۰۰ سی سی حجمشه و حداکثر تا ۱۹۲ اسب قدرت داره و شتاب ۷ ثانیه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  12. میثم

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (105 ديدگاه)

    و بدترین نمونش متأسفانه انتوپ مادا ۹ هستش. همون خودروی افغانی که ظاهر خیلی جذابی داره، ولی از موتور کورولای قدیمی استفاده میکرد. 😥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا