ظاهر خودروها میتواند فریبنده باشد اما این همیشه به معنای شتاب و سرعت بالا نیست و گاهی اسپویلرهای بزرگ و ورودیهای تهاجمی باعث میشوند فریب بخوریم و فکر کنیم پیشرانهای قدرتمند زیر کاپوت پنهان شده است. در اینجا اما با خودروهایی آشنا میشویم که در ظاهر سریع به نظر میرسند اما باطن کندی دارند.
تویوتا سلیکا نسل هفتم
نسل هفتم سلیکا با فرمی کمارتفاع، دریچهٔ هوای کوچک روی کاپوت و خطوط برجستهٔ بدنه، کار خود را با یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری ساخت یاماها با تنها ۱۴۳ اسب بخار قدرت آغاز کرد. ۹ ثانیه طول میکشید تا این خودرو از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن تنها ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت بود.
مزدا RX-8
خیلیها انتظار داشتند مزدا RX-8 با طرح جالب ۲+۲، ظاهر اسپرت و پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری وانکل دور بالا، خودروی سریعی باشد اما این خودرو تنها ۱۹۰ اسب بخار قدرت و گشتاور اندک ۲۲۰ نیوتن متری داشت که ویژگی اکثر پیشرانههای وانکل بود و به دلیل فقدان توربو در RX-8 بیشتر به چشم میآمد. به همین دلیل، شتاب صفرتاصد خودرو به ۷.۵ ثانیه میرسید.
تویوتا GT86
زمانی که تویوتا GT86 در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد، به دلیل وزن سبک، انتقال قدرت محرک عقب و توزیع وزن ۵۰-۵۰ مورد تحسین قرار گرفت اما پیشرانهٔ ۲ لیتری تخت این ماشین تنها ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور داشت و حتی با وجود وزن ۱۲۴۰ کیلوگرمی، ۷.۷ ثانیه طول میکشید تا به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد که این عدد در نسخهٔ اتوماتیک به ۸.۲ ثانیه میرسید.
فیسکر کارما
هنریک فیسکر، مردی که بامو Z8 و آستونمارتین ونتیج را طراحی کرد، در سال ۲۰۱۱ کارما را به بازار فرستاد. این خودرو کاپوتی کشیده داشت، از فراری ۳۶۰ پهنتر بود و حجمپردازیهای بدنهٔ آن به آستونمارتین راپید شباهت داشت؛ اما زیر این پوستهٔ جذاب یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو و دو موتور الکتریکی ۲۰۱ اسب بخاری پنهان شده بود که به چرخهای عقب نیرو میداد. این یعنی ۸ ثانیه طول میکشید تا کارما فقط با استفاده از انرژی باطری به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
فراری موندیال
در دههٔ ۸۰ فراری مدلهای افسانهای تستاروسا و F40 را به جهان هدیه کرد اما موندیال که در سال ۱۹۸۰ در ژنو معرفی شد، از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 با تنها ۲۱۴ اسب بخار قدرت استفاده میکرد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۸.۲ ثانیه زمان نیاز داشت.
دلورین DMC-12
قرار بود DMC-12 بسیار قویتر از چیزی که دیدیم باشد اما دلورین در پیدا کردن پیشرانهٔ مناسب با مشکل مواجه شد و نهایتاً به موتور ۲.۸ لیتری V6 پژو رضایت داد. این خودرو با ظاهری شیک و درهای گالوینگ چشمگیر، کاملاً شبیه یک سوپرکار به نظر میرسید اما با تنها ۱۳۰ اسب بخار قدرت، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۱۰.۵ ثانیهٔ طاقتفرسا نیاز داشت. حداکثر سرعت این ماشین هم تنها ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت بود.
هوندا CR-Z
هنگامیکه هوندا مدل CR-Z را معرفی کرد به نظر میرسید قصد احیای مدل CRX را دارد زیرا این خودرو مثل کوپهٔ کلاسیک هوندا سقف شیبدار، فرمی عریض و مرکز ثقل پایینی داشت اما بجای پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۸ هزار دور در دقیقهای و ۱۶۰ اسب بخاری CRX، در CR-Z یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری هیبریدی با تنها ۱۲۲ اسب بخار قدرت ارائه شد. نتیجهٔ این کار شتاب صفرتاصد ۱۰ ثانیهای و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت بود.
هیوندای کوپه
هیوندای کوپه ظاهر شیک و اسپرتی داشت و زمانی که در سال ۲۰۰۵ طی فیسلیفتی به چراغهای جدید مجهز شد و تغییراتی را در بدنه تجربه کرد، به محبوبیت بیشتری دست یافت. این خودرو در بازار جوانانی را هدف قرار داده بود که خودروی جذاب مقرونبهصرفهای میخواستند اما پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری آن قدرت ناچیز ۱۰۵ اسب بخاری داشت که این به معنای شتاب صفرتاصد ۱۱.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت بود.
فورد موستانگ کینگ کبرا
در طول بحران سوخت دههٔ ۷۰، فورد تصمیم گرفت نسل دوم موستانگ را جوری طراحی کند که هم مصرف سوخت مناسبی داشته باشد و هم در عین حفظ شکل سنتی موستانگ، رانندگی خوبی را به نمایش بگذارد. نتیجه اما خودرویی ناامیدکننده با پیشرانههای ۲.۳ لیتری چهار سیلندر ۸۸ اسب بخاری و ۲.۸ لیتری شش سیلندر ۱۰۵ اسب بخاری بود. بعداً نیز نسخهٔ کینگ کبرا با موتور ۵ لیتری V8 ارائه شد اما این پیشرانه تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت داشت و کینگ کبرا عملاً چیزی جز چند زرقوبرق ظاهری به موستانگ اضافه نکرده بود.
شورلت کامارو نسل سوم
زمانی که نسل سوم شورلت کامارو در سال ۱۹۸۲ معرفی شد، با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری V6 به بازار آمد. هرچند این ماشین خطوط آیرودینامیکی الهام گرفته از سوپرکارها و بدنهای عضلانی داشت اما با تنها ۸۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۱۳.۸ ثانیه زمان نیاز داشت و حداکثر سرعت آن تنها ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بود.
هیوندای ولوستر
هیوندای در سال ۲۰۱۲ ولوستر را برای رقابت با فولکسواگن شیراکو به بازار فرستاد. این خودرویی کوپه مانند با طرح سهدر عجیب بود. هرچند ولوستر چسبندگی و هندلینگ بسیار خوبی داشت اما زیر کاپوت آن یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری با تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود. البته هیوندای بعداً برای جبران پرفورمنس ضعیف این ماشین موتور توربوی قویتری را ارائه کرد.
میتسوبیشی اکلیپس اسپایدر
اکلیپس اسپایدر آن سرعتی که ظاهر آیرودینامیک و کمارتفاعش نشان میداد را نداشت زیرا به دلیل سقف کانورتیبل، وزن خودرو به ۱۵۹۰ کیلوگرم رسیده بود. این یعنی تنها ۱۴۷ اسب بخار قدرتی که پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری تولید میکرد میتوانست شتاب صفرتاصد ۸.۹ ثانیهای را فراهم کند و کسانی که گیربکس اتوماتیک را انتخاب میکردند مجبور بودند برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت ۱۰.۴ ثانیه صبر کنند.
MK
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲میتسوبیشی اکلیپس جای بازطراحی وتولیددوبارروداره یادش به خیرفست فروز۲
R/T
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲دقیقا
تو سریع و خشن ۲ واقعا معرکه بود
.
۸ خرداد ۱۴۰۲اونی که تو میگی تو سریع خشن rx7 بود ستون
.
۲۱ خرداد ۱۴۰۲نسخه۱۹۹۹ اکلیپس از همه قشنگ تر بود.
پیام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ماشاالله همش ژاپنیه
TRD
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲اینا خیلیاشون با وجود پرفورمنس ضعیف یا معمولی خودرو های محبوبی هستند .
بعدشم زمانی که ژاپنا اونا رو میساختن کره ی عزیز تر از جان شما چی میساخت ؟
فورد و فراری و هیوندا و بقیه لیست هم که ندیدی .
بینایی خوبی داری ماشالله .
پیام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم مهمه! برو بشمر ببین چند تاش ژاپنی هست! اکثر ماشینای ژاپنی به این قضیه مشهکر هستن مخصوصا با اون گیربوس cvt !!! بعدشم نمیدونم در مورد هیوندای چی فکر کردی! فکر وردی برند ۲۰ ساله هست؟! اتفاقا رشدش تو همین مدت کوتاه قابل توجه هست. الانم هیوندای سلطان ماشینای الکتریکیه
حمید رضا
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲همین ماشین های کره ای مثل سوناتا که با آرم هیوندا در آخر دهه ی نود و اوایل قرن ۲۱ هنوز با موتور 4g63 میتسوبیشی ژاپن داشت عرضه میشد که صدها نمونه اش هنوز توی ایران موجوده . یا ساینگ یانگ کره ای که خودش موتور نداشت و از مرسدس موتورهای از رده خارج می گرفت. مثل موسو و کرواندو …
ایرانی
۱۳ خرداد ۱۴۰۲یه طوری مقاله گفته فقط200اسب قدرت داشت .انگار ما همه عمر سوار ماشین 500اسب بخاری شدیم.
جدای از همه اینا موتور وانکل 1/3لیتری وانکل مزدا 190اسب بدون توربو مهندسی عالی داره
نیسمودا
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲تویوتا واقعا ناامید کننده است
محمدهادی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲نتیجه میگیریم از نظر پدال
شتاب بین ۷ تا ۱۰ ثانیه برای یک خودروی باظاهر اسپرت فاجعه ست
البته تویوتا سیلیکا و میتسوبیشی اکلیپس کوپه و مزدا آر ایکس ۸ نسخه های شش سیلندر پرقدرت هم داشتند
ولی اینا نسخه پابه شون بودن که اعصاب پدال رو خورد کرده
MohammaD
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲داداش اینو اتو کار نوشته نظر پدال نیس که 😐
محمد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲همین اسپرتا بنظرم واس شهر کافی ان شتاب و قدرتشون
همین ماشینا استایل ظاهریشون به آدم حس خوبی میده
نمونش همین تویوتا جی تی ۸۶درسته۲۰۰اسب بخاره ولی وقتی توی خیابون حرکت میکنه همه توجه ها به سمتش جلب میشه
datsun
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲اینا همه به زمان خودش خوب و سریع بودن
Amir Machine
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲موستانگ همون زمان خودشم مزخرف بود، از نزدیک 400 اسب تو نسل یک رسید به 140 اسب
نسل دو یه آشغال تمام معنا بود
امید
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲از tu5 که بهتر هستن، ضمنا چند دهه پیش استفاده میشدن اما به هر حال از خودروهای حال حاضر ایران خیلی بهتر هستن
viper2
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲فقط جی تی ۸۶ با موتوری که قطر پیستون و کورس سیلندرش باهم برابر هست فقط تویوتا
aalli
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲البته دهانه لوله اگزوز هم همین عدده
misha
۱ خرداد ۱۴۰۲البته تو طراحی و تولید اون موتور من و تویوتا به یک اندازه سهم داشتیم، سوبارو درستش کرد
( سلام داداش چطوری سابق )
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲امروز تو همایش خودرو های کلاسیک کاخ شمس
یدونه بریکلین قرمز سوار شدم ، خیلی شبیه دلورین بود ولی به نظرم طراحی قشنگ تر و موتور واقعا قوی تری داره .
برام عجیب بود وجود این ماشین تو ایران
پدال جان به نظرم درباره این ماشین هم یه مطلب بنویس جالبه
R/T
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲جالب بود
Tesla
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعا زشت که یه خودرو اسپرت ، موتور و گیربکس ضعیف داشته ( حالا هر چقدر هم میخواد اقتصادی و ارزون باشه ) ، مثلا gt86 فقط اسمش اسپرت هست و گرنه صفر تا صدش توی واقعیت یه چیزی حدود ۹ تا ۹/۵ ثانیه هست ( یعنی شتابش از سوناتا که یه سدان نسبتا بزرگ خانوادگی هست ، ضعیف تره 😒 ) ، خیلی ها اینجا گفتن که این ماشینا ( که اکثرا جاپونی هستن ) برای زمان خودشون خوب بودن !! یه جوری حرف میزنن انگار مال ۵۰ سال پیش هستن ، gt86 تا سال ۲۰۱۸ با همین موتور و گیربکس ضعیف ساخته شده
ضد تسلا
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲عزیزم اینا قدرت ماشین های درونسوزه فن یه حلبی الکتریکی نمیتونه درکش کنه😍🔥⚡😍⚡🔥😍🔥⚡⚡⚡⚡⚡😍
M3GTR
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲همین gt86 که گفتی خیلی بهتر از جارو برقی هایی که تو دوست داری میتونه دریفت بزنه.
OldBoy
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲فیسکر کارما و دی ام سی دلورین هنوزم طراحی چشم نوازی دارن
دیمن
۲۲ خرداد ۱۴۰۲کاملا با نظرت موافقم👍👍
Toyota
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲درود
در مورد سلیکا ,قویترین موتورش 2zzge هست که ۱۸۰۰ سی سی حجمشه و حداکثر تا ۱۹۲ اسب قدرت داره و شتاب ۷ ثانیه
میثم
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲و بدترین نمونش متأسفانه انتوپ مادا ۹ هستش. همون خودروی افغانی که ظاهر خیلی جذابی داره، ولی از موتور کورولای قدیمی استفاده میکرد. 😥